View Full Version : Maastopyörien tasapainoitus kuulilla?
ImacInnes
16.11.2014, 01:44
En haulla löytänyt?
Kertokaas tyhmälle mihin tuo tasapainoitus kuulilla perustuu ja toimiiko se?
Saa vääntää "rautalangasta" vaikka tai laittaa linkkejä.
Mitäs kuulia otte laittaneet?
Kuinka paljon per pyörä?
Kiitos.
t. Ismo Ämmä
hiluvitkutin
16.11.2014, 06:27
Ne kai hakeutuu sellaseen kohtaan että se rengas tasapainottuu.
35*14,5 pyörään laitoin 300g. Purin haulikon paukkuja ja haulit kumin sisään.
Tuntu pelaavan.
Tuossa on vähän kuvien kera, materiaaliksi käy pehmeästä metallista olevat kuulat tai airsoft aseen paukut.Riippuu paljon painoa tarvitsee rengaskoon mukaan. Paksupintaisiin maastorenkaisiin kannattaa laittaa vähän taulukoita enemmän.
Käy myös hiekka, mutta se ei tykkää kosteudesta ja voi talvella jäätyä köntiksi jos on renkaan sisällä märkää.
http://callieskustoms.com/CalliesKustoms-Balancing%20Beads.html
EDIT: Tuossa vielä aika kattava taulukko jossa myös maastorengaskokoja
http://www.innovativebalancing.com/BigTirechart.htm
En haulla löytänyt?
Niinkin eksoottinen hakusana kuin "painotus" tuotti mm.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68603
ImacInnes
16.11.2014, 09:02
Näinhän tuo selvisi niin kuin arvelinkin.
Laitoin hakukoneeseen liian pitkän snanan ja näin tuo ei mitään ehdottanut.
Käyn ostamassa noita muovikuula pyssyn kuulia.
235x85 r 16 pyöriin sain taulukon mukaan 6 unssia eli 170 g/pyörä.
Modethan vois tän ketjun varmaan ehkä liittää tuohon toiseen tai poistaa kokonaan???
Kiitos.
t. Ismo Ämmä
Hessu888
16.11.2014, 10:50
Käyn ostamassa noita muovikuula pyssyn kuulia.
Osta sitten niitä oikeita muovisia, älä biohajoavia. Muuten on rengas täynnä tahnaa...
ImacInnes
16.11.2014, 11:50
Osta sitten niitä oikeita muovisia, älä biohajoavia. Muuten on rengas täynnä tahnaa...
Hyvä pointti. Tarviipa varmistaa tuo.
Netistä katselin ja tosiaan on tarjolla Bio kuulia jotka ovat 100% luontoon hajoavia.
Vaan ostampa sitten niitä hajoamattomia.
t. Ismo Ämmä
ittellä on sen verran kokemusta siitä oikeesta tasapainotus hiekasta ja kuulista, että ne toimii renkaassa jossa ei ole ilman tasapainotustakaan heittoo :D
33" tsl woplas ja pompotti hiekalla. 35" creepyt woplas kuulilla ihan vitusti :D
35" nokian vatiivat woplas ja pompotti kuulilla. sit kuulat pois ja lyijyt kylkeen niin parani ajettavaksi...
ja noi vatiivat meni lopulta toiseen autoon uusille tml vanteille ja ilman tasapainotusta pyöri todella hyvin.
Samsonite
16.11.2014, 13:03
35" Kumho, reilu 200g muovikuulia per pyörä ja 140km/h vielä ihan ajettava.:D
-Captain-
16.11.2014, 16:49
35" Kumho, reilu 200g muovikuulia per pyörä ja 140km/h vielä ihan ajettava.:D
Taidettiin laittaa 250g/rengas... :)
Samsonite
16.11.2014, 18:05
No semmosesta purkista herra annosteli puolet per gummi. :D
ittellä on sen verran kokemusta siitä oikeesta tasapainotus hiekasta ja kuulista, että ne toimii renkaassa jossa ei ole ilman tasapainotustakaan heittoo :D
33" tsl woplas ja pompotti hiekalla. 35" creepyt woplas kuulilla ihan vitusti :D
35" nokian vatiivat woplas ja pompotti kuulilla. sit kuulat pois ja lyijyt kylkeen niin parani ajettavaksi...
Jostain hemmetin syystä meitsillä on saman suuntaisia kokemuksia.
Eli jos niitä tarvii ylipäätään painottaa niin painottaa ne koneessa niin asiaa ei tarvi sen koommin miettiä.
Tai sitte mie en vaan osannu kaataa niitä kuulia oikeaan kohtaan...
Hessu888
17.11.2014, 08:17
Jostain hemmetin syystä meitsillä on saman suuntaisia kokemuksia.
Eli jos niitä tarvii ylipäätään painottaa niin painottaa ne koneessa niin asiaa ei tarvi sen koommin miettiä.
Tai sitte mie en vaan osannu kaataa niitä kuulia oikeaan kohtaan...
Mulla ei ole kokemuksia kuin yksistä 31":sta joihin tuli kokeiltua kuulia netistä katottu määrä ja tasapainossa ne ei kyllä olleet. Seuraava omistaja tasapainotti ne normipainoilla ja sitten tuli parempi.
Mulla on monta vuotta pyörinyt alla muovikuulilla tasapainotetut renkaat. Yhtä rengasta kun käytin vanteelta, niin näköjään nuo kunnon muovikuulatkin menee ajan kanssa pölyksi. Olihan ne vielä kuulia, mutta pölyä oli paljon. Seuraavaks ajattelin kans laittaa lyijyhaulit.
En oikein ymmärrä miten ne kuulat sen renkaan osaisi tasapainottaa. Mutta kai ne toimii jos/kun niin sanotaan, itse en ole kokeillut.
Ja glykolia kuulien kaveriksi niin ei takertele yms.
Kaitsu67
18.11.2014, 16:50
En oikein ymmärrä miten ne kuulat sen renkaan osaisi tasapainottaa. Mutta kai ne toimii jos/kun niin sanotaan, itse en ole kokeillut.
Vastaavaa metodia mutta "hiekkaa" käytetään kuorma-autoissa, rekoissa etc...
Vastaavaa metodia mutta "hiekkaa" käytetään kuorma-autoissa, rekoissa etc...
Varmaankin joo mutta edelleen en ymmärrä kuulien/hiekan tasapainottamisefektiä. Siihen kuulaan vaikuttaa vain renkaan pyörimisestä johtuva keskeisvoima ja miten se kuula osaa hakeutua sellaiseen kohtaan, että rengas tasapainottuu ? Varmaan näin käy mutta en ymmärrä miksi :)
http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm
Tuossa jonkinlainen vastaus, vaikka en minäkään ihan 100% ymmärrä tuota toimintaa. Kuulat/hiekka keräytyy renkaan epätasapainoa aiheuttavan raskaamman kohdan vastapuolelle ja massallaan pyrkii vähentämään tärinää?
No just... tosta kuvakollaasista ei paljon hullua hurskaammaksi tule, tyypillinen diplomi-insinöörin selitys professorikavereille....
Eli ne kuulat rullaa vapaasti siellä renkaan sisällä, ei ne keräänny yhteen kohtaan johonkin kuoppaan tai pattiin.
Joka kerran kun renkaassa se korkeampi kohta iskee katuun, (mikään rengas ei ole kokonaan pyöreä) se lähettää iskun akselille ylöspäin. Renkaan sisällä olevat vapaat kuulat ei lähde renkaan mukana, vaan tekee tavallaan vastaiskun renkaalle ja tappaa sen akseliin menevän iskun.
Tasapainotushiekka (silikoniraemassa) toimii ilmeisesti hieman erilailla, vaikkakin periaate on sama- massa ei kokonaisuudessaan ole renkaan ulkopinnalla, vaan ainakin osa pysyy renkaan alimmassa kohdassa kokoajan kun se on niin liukasta ja antaa sieltä heti sen vastaiskun ilman viivettä... (hmmm- kuulostaa munkin mielestä oudolta, mutta näin sen valmistajan edustaja mulle yritti selittää....)
Homma toimii siis samalla periaatteella kun ns. rekyylitön massavasara missä on haulit sisällä. Sillä kun napauttaa kuuppaan, niin vasara ei kimpoa takaisin, vaan sisähaulit tappaa sen takasin pomppaavan iskun.
Ja juu, tässä rautalankaselitysversiossa on mahdollisesti paljon virheitä ja vääriä lainalaisuuksia, mutta silti kaikkien palstan pikku ydinfysiikkojen ei kannata ruveta aivasteleen, ainakaan jos ei pysty kuvailemaan tapahtumaa selkeämmin tai yksinkertaisemmin :D
Edelleen en ymmärrä :D
Miten ne vapaat kuulat tekee vastaiskun kun ei ne ole siinä renkaassa kiinni ? Renkaan lähtiessä ylöspäin vain alaosassa olevat kuulat liikkuu ylöspäin, muut pysyy paikallaan. Tai siis pyörivät ne renkaan mukana mutta eivät lähde ylös-suuntautuvaan liikkeeseen koska mikään ei niitä sinne vedä/pakota. Eli mikä sen renkaan liikkeen tasoittaa ? Entä jos renkaan ulkopinta on tasainen mutta sisäpinta epätasainen, miten tasapainotus silloin toimii ?
Turha tätä on tässä jatkaa, mun ongelmahan tämä on........
ImacInnes
19.11.2014, 16:45
Tuo kertoo jonnin verran kuulien toiminnasta..
http://www.youtube.com/watch?v=ullnFQD4F1I
Oli tuolla video missä akkuporakoeeseen on laitettu läpinäkyvä pullo pyörimään ja täristää vaakasuorassa ja kun kippaavat hauleja sisään niin johan rauhottuu pyöriminen.
Ei vaan video enään näy??
löytyhän se.
http://www.youtube.com/watch?v=eq263AYgyYg
t. Ismo Ämmä
p0hamala
19.11.2014, 22:01
Niin, tää perustuu siis siihen että too vapaa massa tahtoo fysiikan lakien mukaan pysyä vakio inertiassa. Jos pyörimisnopeus on vakio niin tahtoo sanoa että vakio radalla. Ja koska tuo epätasapainon kohdalla tuo radan muutos olisi suurin niin siksi tuo vapaa massa menee toiselle puolelle tasapainottamaan häiriön. Avainsanat vapaa massa ja inertia.
Seuraavaksi voidaan ottaa laskuharjoituksia ja todistaa homma. :D:D:D:cool:
T/P
Kaitsu67
19.11.2014, 22:40
Seuraavaksi voidaan ottaa laskuharjoituksia ja todistaa homma. :D:D:D:cool:
T/P
:D Kaavat esiin!!! :p :D
Niin, tää perustuu siis siihen että too vapaa massa tahtoo fysiikan lakien mukaan pysyä vakio inertiassa. Jos pyörimisnopeus on vakio niin tahtoo sanoa että vakio radalla. Ja koska tuo epätasapainon kohdalla tuo radan muutos olisi suurin niin siksi tuo vapaa massa menee toiselle puolelle tasapainottamaan häiriön. Avainsanat vapaa massa ja inertia.
Seuraavaksi voidaan ottaa laskuharjoituksia ja todistaa homma. :D:D:D:cool:
T/P
Tähän tapaan minäkin tuon ymmärsin.
Vähän sama asia kuin vertaisi sivulta katsottua rengasta, jossa on heittoa, ämpäriin minkä sisällä on kuulia.
Nyppäät ämpäriä nopeasti vaikka oikealle, eli renkaassa vastaavasti tärinää aiheuttava raskaampi paikka, niin kuulat pakkautuu vasemmalle.
Joo, inertian kautta asia tietty havainnollistuu. Ehkä :D
Jaa vai tasapainota/rauhoita renkaita jos tain syystä 330 g renkaan sisälle niin 38,5 creepyt ja bokkerit rauhoittui kummasti.
helmapelti
23.11.2014, 21:40
Kuulat ja hiekat on siitä hyviä että ne voi imuroida pois ilman renkaan täysirroitusta. :D
Mulla kuulat ehkä toimi mutta lopulta ohjausiskari väsyi ja sit kaikki vembutti, ne ennen hyvät leimarenkaatkin.
Se orkkis 500tkm orkkis ohjausvaimennin kannattaa uusia ennen kuulahommia.
Mulla voblailu loppui siihen. Kuulat ehkä toimi mutta vaimennin väsyi. Ostin palauttavan iskarin ja varoiks 2 perusiskaria jotka koitan sovittaa akselista yhdystankoon.
En laita enää kuulia, en ymmärtänyt miten ne voisi toimia enkä ymmärrä vieläkään.
Mielestäni kuulat auttoivat vähän yli 75kmh nopeuksissa ja vemputus tappoi ohjausiskarin, kosla oli ajettava mutta vemputusvoimat kasvoi nopeuden myötä.
Maantiepyörät tasapainoitetaan ja maastorenkaat.. no niillä vembutellaan.
Jos auto voblaa niin kuulat ei mielestäni tee siitä maantieajoturvallista.
Kaikki ohjauskulmat ok ja ohjausnivelet oli uusia.
Topi1982
24.11.2014, 18:50
Toimiikohan vuodonestolitku tasapainoittajana?
ImacInnes
26.11.2014, 16:15
Nyt on kumit vanteilla ja meinaan ensin ajaa koe lenkin tasapainoittamatta ja tunnustella kuinka täristää. Sitten laitetaan kuulia pyöriin ja taas mennään lenkille.
Pyörittelin pyörät tasapainoituskoneessa ja kahteen pyörään tarvitsi vain 40-60 grammaa per puoli. Siis tulevat etupyörät.
Kolmanteen 125-160 garammaa per puoli. Takapyörä.
Neljännessä oli pysty heittoa aika hurjasti ja tasapainoituskonekiin näytti erroria. Takapyörä jos pystyy ajamaan.
Kuulista sen verran jotta mitä ootte sinne pyörään laittaneet.
Löysin tallin hyllystä yhden vajaan kuulase kuulapurkin ja niitä sormissani hypistelin, kovilta tuntuivat. Hampaan väliin laitoin ja purasin. Sehän menikin muruiksi ja aika helposti???
Ei tunnu kovin kestäviltä, muuttuvat varmaan jauhoksi aika nopeaan??
Tarvii käydä kyselemässä löytyykos kovempia kuulia.
Vai mitä sinne laittaisi.
Painavimpia kuulia mitä on löytynyt.
helmapelti
27.11.2014, 16:46
Kuulapyssyn kuulat hieroo itsensä kumiin eikä ehkä siksi mene heti jauhoksi. Enpä tiedä mitä rengas tykkää niiden hieronnasta mutta ei kai se haittaa.
Jos myöhemmin ilmenee jotain ongelmia niin kuulat on yksi ylimääräinen arvoitus, normi painotus on helposti uudelleen tehtävä mutta kuulat lisänä voi estää ennen helpot toimenpiteet ja tarkistukset.
En tiedä meneekö nyt aiheen ohi vai ei, mutta mulla on 33" GT Radialeissa sitä Equalin valmistamaa tasapainojauhetta/hiekkaa mitä kuorma-autoissa käytetään ja hyvin on toiminut. En tosin ole noita kokeillut ajaa ilman mitään painoja joten sen suhteen ei ole tietoa onko jauhosta haittaa vai hyötyä :)
Samoin hiluxissa oli 31" renkaissa samaa tavaraa eikä valittamista.
Joskus kun kiihdyttää yli 80 vauhtiin hetken woblaa mutta tasottuu parin sekunnin päästä, samoin jos ajaa pitkää loivaa mutkaa suht reipasta vauhtia esim motarin ramppia niin täristää vähän mutta loppuu kun ratin saa suoraksi.