PDA

View Full Version : Rungon putsaus (sisältä) maaleista sinkkiä varten.?


Holst
15.11.2014, 10:03
Eli mikä on tehokkain ja varmin tapa saada maalit pois rungon sisältä ennen kuumagalvanointia.

Nyt otetaan vastaan kaikki vinkit.

Niin runko on LR Defender 90

karisa
15.11.2014, 11:10
Peset hiekat ja muun irtonaisen pois, kyl ne siellä ens uittaa sen hapossa. Se poistaa maalit.

bj45lava
15.11.2014, 11:15
Ei kelpaa umpinaiset/sisältä putsaamattomat rungot sinkkiin, bj rungossa oli onneks niin paljon reikiä et onnistui puhaltaa sisältä puhtaaksi.

tekniikkamies
15.11.2014, 11:20
Itse suihkuttelin sinne kotelonsuojan ja öljyn sekoitusta - ennen sitä putsaus oli puutteellisilla konsteilla hankalaa koska tarvitaan paskan irroittavaa voimaa, että myös sen pois kuljettamista.

Onkos kukaan kokeillu pyörivää ryömintäsuutinta painepesurissa?

http://www.finfinet.fi/Suuttimet/Pyoerivae-ryoemintaesuutin

Samsonite
15.11.2014, 12:51
Peset hiekat ja muun irtonaisen pois, kyl ne siellä ens uittaa sen hapossa. Se poistaa maalit.

No ei, pelkkä rasvaliidun käyttökin pystyy pilaamaan sinkityksen.

oziolli
15.11.2014, 14:06
Eli mikä on tehokkain ja varmin tapa saada maalit pois rungon sisältä ennen kuumagalvanointia.

Nyt otetaan vastaan kaikki vinkit.

Niin runko on LR Defender 90


Tassa olisi takalaiset ohjeet:


Soil and grease removal: A hot alkaline cleaner is usually used to remove oil, grease, shop oil, and soluble paints. This will not, however, remove such things as epoxies, vinyls, asphalt, or welding slag. These soils must be removed by grit blasting, or other mechanical cleaning which is normally not the responsibility of the galvanizer.
Pickling: An acid bath is used to remove surface rust and mill scale to provide a chemically clean metallic surface. Many galvanizers prefer the use of hydrochloric acid since it is more environmentally friendly and will not effect the surface of the steel which may be possible with the use of sulfuric acid.

Hessu888
16.11.2014, 11:00
Onkos kukaan kokeillu pyörivää ryömintäsuutinta painepesurissa?

http://www.finfinet.fi/Suuttimet/Pyoerivae-ryoemintaesuutin

Tämä kiinnostaisi minuakin. Mikä noista eri tyypin suuttimista ois hyvä, poraava, ryömintä, pyörivä???

karisa
16.11.2014, 12:01
Mulla Nilfiskin viemerirassi, hyvin lähtee hiekka pois palkkien sisltä. Ryömii itsekseen kun pistää paineet päälle, takaa kun laittaa sisään niin 4 minuuttia niin on edessä, pari kertaa niin tulee puhdasta vettä reiistä

tekniikkamies
16.11.2014, 12:57
Mulla Nilfiskin viemerirassi, hyvin lähtee hiekka pois palkkien sisltä. Ryömii itsekseen kun pistää paineet päälle, takaa kun laittaa sisään niin 4 minuuttia niin on edessä, pari kertaa niin tulee puhdasta vettä reiistä

Ookkos tsekannu tuloksen sormella kokeilemalla tai katsomalla kun mulla ainakin meinas olla ongelma kun käytössä ei ole vielä ollut putken putsaus suutinta, että lopputulos ei ole niin puhdas kun haluaisin - ainakaan en palkin toisella näkyvällä puolella olis kelpuuttanut, että on vielä paskaa näkyvissä...

Siis tekeekö tavallinen viemärirassi tarpeeksi puhtaan jäljen?


"Tämä kiinnostaisi minuakin. Mikä noista eri tyypin suuttimista ois hyvä, poraava, ryömintä, pyörivä??? "
- kiinnostaa myös paljonko tarvii olla pesurissa paukkuja, että homma toimii kun eihän se meinaa aina toimia siellä missä näkee sentään kunnolla

pee
16.11.2014, 14:38
Maalin poistoon liittyi kysyjän teema ...

bj45lava
16.11.2014, 18:22
Niin ja edelleenkään kukaan täysjärkinen sinkkausta tekevä yrittäjä ei ota vastaan vain pestyä runkoa, pitää olla puhallettu kokonaan puhtaaksi...

tekniikkamies
16.11.2014, 21:12
Niin ja edelleenkään kukaan täysjärkinen sinkkausta tekevä yrittäjä ei ota vastaan vain pestyä runkoa, pitää olla puhallettu kokonaan puhtaaksi...

Siinä onkin hyvät neuvot tarpeen miten rungon sisältä saa vaikka maalitkin lähtee jos vaikeuksia on välillä saada kunnolla pois mudat ja hiekatkin...

Voi olla, että puhumani painepesukonsti ei kohtuubudjetilla siihen pysty vaikka saattas olla toimiva jos vehkeet on rajut.

Tossa olis pesuri, jolla maali lähtee:
http://www.youtube.com/watch?v=_BWf5F1j0M8

Jostain syystä ei ole tullut vielä Motonettiin ja Puuiloon myyntiin! :D

Jos ei ole varmaa lähteekö kaikki mikä tarvii, hankaluutena on miten pääse puhtauden tarkistamaan.

Hessu888
16.11.2014, 21:43
Jos ei ole varmaa lähteekö kaikki mikä tarvii, hankaluutena on miten pääse puhtauden tarkistamaan.

Kiinalaisella on siihen halpa ratkaisu esim. kympillä kotiin toimitettuna tällainen: http://www.ebay.com/itm/2M-USB-4LED-Waterproof-Borescope-Endoscope-Inspection-Snake-Tube-Camera-Flexible-/221491028853?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item3391e4e375

Lisää löytyy vaikka minkälaisia http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xflexible+ camera&_nkw=flexible+camera&_sacat=0

Joka rungossa on varmaan joku yli 10mm reikä parin metrin välein, jotta tollasen saa tökättyä sisään.

young n dum
17.11.2014, 11:23
Pari jeepin runkoa käyttäny zinkissä ja en todellaka halua reboundina runkoja takas eli palkit auki et pääsee hiekottaa kokonaan.

RockerDuck
19.11.2014, 00:07
Ettikää firma joka tekee UHP(ultra high presure) pesuja /puhdistuksia. Nuita pyöriviä suuttia on sellasia johon saa 1000bar painetta ja vettä tulee läpi n.120l/min... Samalla löytyy yleensä kohdat jotka tarttee hitsikonetta...

Holst
04.12.2014, 11:04
Ettikää firma joka tekee UHP(ultra high presure) pesuja /puhdistuksia. Nuita pyöriviä suuttia on sellasia johon saa 1000bar painetta ja vettä tulee läpi n.120l/min... Samalla löytyy yleensä kohdat jotka tarttee hitsikonetta...

Tommonen pesu on ollut yhtenä vaihtoehtona mielessä, toinen mitä olen harkinnut on lipeässä liottaminen. Pitäisi tehdä kokeiluita pienemmillä osilla ettei tule tehtyä turhaa työtä.

Ruostevaurioita ei ole paikattavana ja siitä syystä en ole laikottamassa runkoa auki. Maalinpoiston pitäisi onnistua nykyisten aukkojen kautta.

Jos Lipeä puree niin suunnittelin tulpata reiät umpeen ja täyttävän aisat sillä. Kiertovesipumpulla tai vastaavalla virtausta ja erilliseen astiaan pumppaus missä myös tapahtuisi lämmitys... Mites tollanen voisi toimia??

Holst
04.12.2014, 11:06
Kuinkakohan kuumaksi rungon vois lämmittää ennen kuin tulisi vaurioita? Jos polttaisi maalit? :-D

88
05.12.2014, 07:27
Kai sä sen voit lämmittää ainakin yhtä kuumaksi mitä se tulevaisuudessakin tulee kokemaan. Sinkki allaskin meinaan lienee melko lämmin paikka ja uskoisin rungon sielläkin lämpeävän läpikotaisin.

e:Wikipedia kertoi sinkin sulamispisteen oleva 419,5C°

Vormula77
07.12.2014, 08:59
Paljon niitä runkoja tuli hiekkapuhallettua puhtaaksi aikoinaan, mutta ei sieltä sisältä niitä kokonaan puhtaaksi mahtunut puhaltamaan. En yhtään muista millä asiakkaat olivat sisäpuolet "viimeistelleet" ennen sinkki pataa. Paskasta runkoa sinkkaajat ei happoaltaaseen suostu dippaamaan, saatika sitten sinkkialtaaseen. Kyllä tollanen 500bar pyörivä suutin maalit irrottaa jos saa kuumalla vedellä pestyä. Mitä enemmän painetta, sen parempi. Vesi määrällä ei niinkään merkitystä. Lopputuloksen voi tarkistaa putkistokameralla.

tekniikkamies
07.12.2014, 12:56
Hiekkapuhalluksessa ainakin sellaisilla harrastajaluokan suutinkokoja hyödyntäen kun itse olen ainakin puhallellut vain 5 millin suuttimella, jolla pystyy vielä sähköllä tekemään paineilmat, homman toimiminen vaikkapa ulkoa päin runkoa puhaltaen perustuu siihen kun kunnollinen suojakypärä päässä näkee mitä tekee. Tuolla tulee toimeen jollain 1-2 kuution ilman tuotolla ja oleellista on kunnollinen näkyvyys.

Jos ilmaa tulis joku 20 kuutiota ja suutin olis saamarin iso, se saattas puhdistaa vaikka sojottelee vähän sinnepäin.

Näkeminen ja tarkka työ on ollut autoissa tarpeen siksi, että puhdistaa pintoja tarpeellisessa määrin. Jos vastaan tulee joku pehmeää mömmöä oleva kohta jossa mömmö lujasti kiinni, voi mömmöä joutua puhaltamaan paljon enemmän kuin ympäristöä.

Näistä näkökulmista käsin epäilen hiekkapuhalluksen toimivuutta silloin jos puhdistettavaa kohdetta ei näe kunnolla.

Vormula77
07.12.2014, 14:51
Massat ym on hankalia puhaltaessa. Niitä ei ylipäätään kannata puhaltaa pois kun eivät tahdo irrota. Jollain muulla menetelmällä massat ja vaseliinit pois ja sitten puhalletaan maalit pois. Paksuimmat ruosteetkin kannatta poistaa mekaanisesti muuten puhaltaessa tulee reikiä turhan paljon. Puhaltaessa 11-13mm suuttimella ilmaa kuluu ainakin 8 kuutiota minuutissa.

tekniikkamies
07.12.2014, 15:16
Massat ym on hankalia puhaltaessa. Niitä ei ylipäätään kannata puhaltaa pois kun eivät tahdo irrota. Jollain muulla menetelmällä massat ja vaseliinit pois ja sitten puhalletaan maalit pois. Paksuimmat ruosteetkin kannatta poistaa mekaanisesti muuten puhaltaessa tulee reikiä turhan paljon. Puhaltaessa 11-13mm suuttimella ilmaa kuluu ainakin 8 kuutiota minuutissa.

Tuossa olen puhaltanut omasta -77 w123 Mersusta varsin ikävää PVC massaa pois - harmaa tai punainen alue on puhallettua, harmaa väri tulee Zingasta ja punainen Wurth Rost Stop:ista.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/56139170/sekalaiset/sandblasting/w123%20pohja%202012.JPG

Tuossa on juju se, että olen kohdistanut puhallussuihkun sopivan viistosti juuri massa rajaan. Tavanomaisimmista kotteroista vastaavat alueet on kohtuulliset hyvin lähtenyt puhtaaksi kompressorilla, josta irtoaa max. 2 kuutiota ja viiden millin puhallussuutin - pisin mitä markkinoilta löysin.

Jos suutin olis päälle kymmenen milliä, sopiva puhalle ja painetta tarpeeksi, veikkaan ettei paskan irtoaminen ole ongelma vaan kun meinaa irrota liikaa myös sieltä mistä ei pitäs - siis jos ei tarkasti näe mitä tapahtuu.

Vormula77
07.12.2014, 16:15
Juuri näin, ei kannata pommittaa suoraan kohti. Tottakai helmat ym ohuemmat kohdat kannattaa puhaltaa pienemmällä suuttimella ja paineella. 5mm suutin ja 1000l/min ilmaa riittää useimpiin hommiin. No nythän oli ruongon sisäpuolen putsauksesta kyse ja se onkin ihan eri juttu kun helmojen puhallus. Niin ja muistakaa ettei ovipeltiä ym kannata puhaltaa kun se hiekkaa käytettäessä venyy muodottomaksi.

tekniikkamies
07.12.2014, 16:36
Juuri näin, ei kannata pommittaa suoraan kohti. Tottakai helmat ym ohuemmat kohdat kannattaa puhaltaa pienemmällä suuttimella ja paineella. 5mm suutin ja 1000l/min ilmaa riittää useimpiin hommiin. No nythän oli ruongon sisäpuolen putsauksesta kyse ja se onkin ihan eri juttu kun helmojen puhallus. Niin ja muistakaa ettei ovipeltiä ym kannata puhaltaa kun se hiekkaa käytettäessä venyy muodottomaksi.

Kyl mää uskallan omista rasseista puhaltaa melkeen mitä paikkaa vaan jos ei ole vaara, että pöly menee vääriin paikkoihin ja tekee tuhoa. Nämä mun kohteet ei toisaalta mitään mobilistivehkeitä.

Jos joku osaa hyvin puhaltaa rungon sisältä, niin siitähän olis kiinnostava nähä jotain videota vaan veikkaan, ettei ehkä ihan paras idea. Itse olen kuitenkin puhaltanut esim. maastokuorma-auton rungon, joka oli muutettu metsäperäkärryksi. Ei ongelmaa kun avonainen runko irrallaan ja näkee hyvin.

Ruostettahan puhallus hiekalla poistaa hyvin vaan jonkun muunlaisen mömmön poistoon on varmaan parempiakin ratkaisuja.

Vormula77
07.12.2014, 16:48
Kyllä suorasta pellistä voi pieniä alueita puhaltaa ilman suurempia ropleemia. Niin ja hiekka sitoo öljyn hyvin itseensä jos on maalaamassa jotain öljyisiä osia niin niitä ei tarvitse pestä erikseen. Vaseliini on ongelma kun leviää vaan joka paikkaan.

Byrocrat
07.12.2014, 19:43
Kun kysymys oli rungon sisäpuolisesta putsauksesta niin onko se massattu myös sisältä vai onko tarve vaan maalin poistolle??
Yksi tapa voisi olla vesihiekka-puhallus (pyörivä suutin) jolla ainakin lähtee niin lika kuin maalikin. Menetelmäähän käytetään mm betoniterästen "esiinkaivamiseen" kuin terästenkin putsaukseen. En osaa sanoa soveltuuko noi pyörivät pesusuuttimet moiseen, mutta luulis niitä tuollekin systeemille löytyvän:) painetta toki tarvitaan ihan kohtuullisesti :rolleyes:
Toinen voisi olla putkimiesten käyttämä pyörivä rassi jolla putket putsataan ennen pinnoitusta, lähtee ainakin ruosteet putken sisäpinnalta niin luulis lähtevän maalitkin.? Mukautuuko rassi kulmikkaaseen runkoon on varmaankin selvitettävissä!

Holst
07.12.2014, 20:25
Tarve pelkästääpelkästään maalille, massaa eikä rasvaa eI ole.

Olin jo varma että nyt löytyi kunnon maalinpoistoaineet kun laitoin kyselyn itä-naapuriin mutta ei, siellä menny samaksi viher-piiperrykseksi kuin täälläkin. :-/

Byrocrat
07.12.2014, 21:00
Tarve pelkästääpelkästään maalille, massaa eikä rasvaa eI ole.

Olin jo varma että nyt löytyi kunnon maalinpoistoaineet kun laitoin kyselyn itä-naapuriin mutta ei, siellä menny samaksi viher-piiperrykseksi kuin täälläkin. :-/

http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/maalinpoisto.19503.shtml

http://www.jointslr.fi/upload/File/HB%20Body%20-%20Tuotevalikoima%20-%20Pakkelit_%20pohjamaalit_%20lakat_%20kiveniskuma ssat%20ym..pdf
sivulta 26. Muut tuotteet löytyy maalinpoisto joka soveltuu automaalille.

http://www.supercheapauto.com.au/online-store/paint-and-panel/paint-and-panel-prep/paint-stripper.aspx?id=80301

http://www.solmaster.fi/uploads/pdf/solmaster_news_1-2_2008.pdf
Sivulta 16 >

http://www.cc-company.fi/files/1093_CC-101Emaalinpoisto.pdf
http://www.coravari.fi/sites/default/files/coravarilehti2013q3-nettifinal_0.pdf

Nyt valikoimastamme löytyy CC 101-maalinpoistoaine, joka on saanut asiakkailtamme hyvää palautetta toiminnastaan. Maalinpoistoaine reagoi todella nopeasti puhdistettavassa kohteessa poistaen jopa paksuhkoja maalikerrostumia helposti ja nopeasti. CC 101 maalinpoistoaine on suunniteltu kaikenlaisen
maalin poistamiseen vahvoja liuotinaineita kestäviltä pinnoilta, CC 101 irrottaa maalin lisäksi myös liimatahroja, lakkaa yms.
Tuotetta on saatavana:
- Nestemäisenä
- Hyytelömäisenä
- Spraynä (hyytelömäinen)

CC 101 Maalinpoistoaine:
- Tehokas maalin irrottaja
- Toimii myös huokoisilla pinnoilla
- Sopii spraymaalitahrojen poistamiseen kovilta pinnoilta
- Vesipestävissä
KÄYTTÖOHJE:
Levitä ainetta puhdistettavalle kohteelle, anna vaikuttaa. Kaavi pehmentynyt aine irti tai käytä painepesuria. Huuhtele tai pyyhi pinta kostealla liinalla puhtaaksi. Erityisesti töherrysten poisto maali- tai muovipinnoilta edellyttää huuhtelua, muuten alla oleva pinta voi vahingoittua.
Aine irrottaa ohuet maalikerrokset yleensä yhdellä käsittelyllä, paksut vanhat maalikerrokset voivat vaatia useampia käsittelykertoja.
Allaspuhdistuksessa allas on katettava haihtumisen estämiseksi ja ilmanvaihdosta on huolehdittava syttyvien höyryjen kertymisen estämiseksi. Tuote liukenee veteen.
U

tekniikkamies
07.12.2014, 21:07
Yksi tapa voisi olla vesihiekka-puhallus (pyörivä suutin) jolla ainakin lähtee niin lika kuin maalikin. Menetelmäähän käytetään mm betoniterästen "esiinkaivamiseen" kuin terästenkin putsaukseen. En osaa sanoa soveltuuko noi pyörivät pesusuuttimet moiseen, mutta luulis niitä tuollekin systeemille löytyvän:) painetta toki tarvitaan ihan kohtuullisesti :rolleyes:

Mä olen käsittänyt, että pyörivät suuttimet liittyy pelkän veden avulla toimimiseen ja koviin paineisiin vaikka tyyliin 2500 bar ja piikataan betonit hiiteen. Sama jos suutin pyörii palkin tai putken sisällä.

Hioavien ainesosien käyttö olisi sitten eri juttu ja tarvitaan kaiketi alentunut paine, jossa vaiheessa hiekka tulee mukaan ja hiekka ei tykkää mennä mistään pienestä reiästä.

Ainakin hiekkapuhalluksessa on niin, että kovin pienistä suuttimista ei mee hiekka välttämättä hyvin läpi. Totesin tämän kokeilemalla ostamalla kuormalavallisen 1-2 millin puhallushiekkaa ja annoin hiekat kaverille kun minun suutinkoko on toistaiseksi niin pieni.

Sama tilanne kai jos vesi kuljettaa tai sen tuottama alipaine imee hiekkaa.

Tuossa muuten lähtee Impalan pelleistä maalit vähän sellasella tyylillä mistä mä tykkään:
https://www.youtube.com/watch?v=bCehkkTTeMk

Olen sitä mieltä, että palkkien sisään kävis sellaiset puhdistusmenetelmät jossa työtä tehdessä ei tarvi hirveesti nähdä vaan riittää tuloksen tarkastaminen ja siinä tarpeeksi ärmeä painepesu pyörivällä suuttimella olis hyvä kun se jättäs metallin jäljellä ja poistas paskan.

JNaukki
07.12.2014, 21:33
Tuossa muuten lähtee Impalan pelleistä maalit vähän sellasella tyylillä mistä mä tykkään:
https://www.youtube.com/watch?v=bCehkkTTeMk


mitähän puhtaaksi puhallettu pelti tykkää tuosta vesimäärästä millä sitä kosteutetaan tuon puhalluksen ajan.....:D

tekniikkamies
08.12.2014, 12:16
mitähän puhtaaksi puhallettu pelti tykkää tuosta vesimäärästä millä sitä kosteutetaan tuon puhalluksen ajan.....:D

Siihen voi olla joku ratkaisu - ongelma on kuitenkin pienempi kuin kuivahiekkapuhallusmenetelmässä, jota ei voi vaikkapa rungon mittakaavassa tehdä muualla kuin sellaisissa paikoissa missä ei ole naapureita lähellä...

Juippa
08.12.2014, 14:12
Videossa näytettiin kuin suurin osa vedestä höyrystyy osuessaan kohteeseen. Ei paljoakaan vettä ollut maassa puhaltamisen jäljiltä!?

JNaukki
08.12.2014, 14:32
Videossa näytettiin kuin suurin osa vedestä höyrystyy osuessaan kohteeseen. Ei paljoakaan vettä ollut maassa puhaltamisen jäljiltä!?

ilmeisesti se ei ole amöriikassa niin justiin vaikka vähän vettä saiskin...:)

ja itse kysymykseen:itse koittaisin jollain antaa lämpöä että maalit käryää ja samaan aikaan esim porakoneeseen kiinnitetty teräsharja millä hinkkaa maalit pois....lämpöä esim hallitykillä ja harjan voi rakentaa piippu/kattilarassista...

ZeiZei
08.12.2014, 16:21
Jos Defen runko on samalla tavalla tehty, kuin Rangen, voi nuo letkuihin perustuvat menetelmät unohtaa.
Runko kun on umpi kotelo, jonka sisällä on erilaisia vahvikkeita tukkien kotelon.

Pitäisi leikkoa koteloa auki useammasta paikasta päästäkseen kunnolla putsaamaan. Liekkö siellä maalia sisällä ? Vai onko nuo uudemmat kenties maalattu upotusmenetelmällä? Itsellä vain noita seitkytlukusia...

Pitäis mielenkiinnosta aukaista joku runko kokonaan. On siis tehty kahdesta "U" palkista [ ]

Vormula77
08.12.2014, 16:46
Sinkkaus vaatii kohtuu "avonaista" rakennetta. Ylimääräisen sinkin pitää päästä valumaan pois.

Holst
08.12.2014, 17:35
LR- runko on tosiaan kahdesta u-pellistä niputettu, "umpinainen" palkkirunko. Päästää paskat sisälle ja pitää ne siellä. :-D
Reikiä on riittävästi sinkitykseen. Reikien koot on 10-50mm.

2000-luvun rungot on uppomaalattu, tuli mullekkin yllätyksenä projektin edistyessä.

ZeiZei
08.12.2014, 18:19
RR rungon sisältä
Tukirauta iskarinpulteille, alaosassa noin kahden millin rako:

https://lh6.googleusercontent.com/-GMtWVPhX8Bs/T3i5a2f2ApI/AAAAAAAAGzs/opvlD9DqB-c/s640/IMG_5521.JPG

Muistaakseni tuosta edellisen kuvan vasemman takaiskarin kiinnikkeen etupuolelle tämä palkin sisäkuva:

https://lh5.googleusercontent.com/-4LzfPmKBC5A/T3jCyvMSKuI/AAAAAAAAG0E/S9ZDeHhps2c/s512/IMG_5520.JPG

Tulppaa kaikki rungon reijät ja täytä runko jarrunesteellä? :) Luulisi maalin irtoavan. Ensin vain laskee vettä läpi niin kauan ettei tule hietaa ulos.

Vormula77
08.12.2014, 19:38
Kyllä tollanen rakenne on haasteellinen putsattavaks sisältä. Jos joku projektiin ryhtyy, olen innokas kuulemaan millä menetelmällä onnistuu.

-MaTTi-
09.06.2019, 14:26
Onko tästä aiheesta mitään uutta? Pitäis saada toi BJ:n runko puhallukseen ja sinkkiin, mutta eihän ne sitä kuitenkaan sisältä saa puhallettua kuin paikoin toiselta puolelta vaikka hyvät reiät onkin sisäpuolella.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=91386&stc=1&d=1560082859
Maalia on n. puolivälistä ylöspäin jäljellä. Poltanko toholla (ei taida vaan teho riittää jos ulkopuolelta lämmittää?) vai ostanko jotain tämmöstä paikallisesta (oliskohan tarpeeks tehokasta?): https://overpaint.fi/epages/overpaint.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015110304/Products/60103&Locale=fi_FI

tekniikkamies
09.06.2019, 17:17
Kyllä tollanen rakenne on haasteellinen putsattavaks sisältä. Jos joku projektiin ryhtyy, olen innokas kuulemaan millä menetelmällä onnistuu.

Mitähän sanoisi pieni pyörivä putkenputsaussuutin riittävällä paineella:

https://youtu.be/4n9__NsaTP4


Tuuminut, että karkeapuhdistusta, jossa riittää saada enimmät pois voisi tehdä riittävällä veden virtauksella tunkemalla palkin sisään niin iso letku kuin mahdollista ja pumpata vettä riittävällä pumpulla.

-MaTTi-
09.06.2019, 18:17
Mitähän sanoisi pieni pyörivä putkenputsaussuutin riittävällä paineella:

Umpikuja, tuumais varmaan. Kato ny tota tukirautaa iskarinpulteille.

Ja ei liity otsikkoon mitenkään nämä sisäpuolen pesut, ei se maali vedellä pesemällä lähde.

tekniikkamies
09.06.2019, 19:07
Umpikuja, tuumais varmaan. Kato ny tota tukirautaa iskarinpulteille.

Ja ei liity otsikkoon mitenkään nämä sisäpuolen pesut, ei se maali vedellä pesemällä lähde.

Ainakin videoista on tullut nähtyä, että riittävällä paineella lähtee teräsrakenteista maalit. Voishan ajatella niin, että joku kemikaali auttaa maalin irtoamisessa ja ei ihan industriaalin luokan uhp paineeseen päästä, mutta käytössä on vaikka kuumavesipesuri.

Iso hiekkapuhallus laite saattas myös poistaa jotain jos saa ilmavirran kulkemaan jotenkin järkevästi palkin sisällä.

Se on tällainen suutin mitä itse olen kaivannut varusteiden joukkoon, näyttäisi halkaisija olevan 12 milliä, paineen kesto 500 baria:
https://www.salhydro.fi/fi/viemarisuuttimet/ryomintasuutin-pyoriva-mini

Pienemmissä metalliesineissä apuna maalin irroituksessa ollut sitruunahappo.

Mts2
12.06.2019, 00:32
Mä putsasin Discoverystä pesemässä runkoa toista tuntia joka mahdollisesta lävestä höyrypesurilla 90 astetta ja vajaa 200bar. Hiekkapuhalluksessa kävi tämän jälkeen.

lopuksi puhaltelin paineilmalla joka kolosta. Kyllä se puhtaalta vaikutti sen mitä hitsatessa joutui leikkelemään auki, mutta toki tuota ei ollut ikinä kotelosuojattu jälkeenpäin.

Samppa79
12.06.2019, 16:27
Mitenkähän toimisi vesihiekkapuhallus, kun on noita reikiä kumminkin aika hyvin? Jos on sinkkiin menossa niin pintaruoste ei haittaa mitään jos ennättää väriä ottaa.

tekniikkamies
12.06.2019, 16:50
Mitenkähän toimisi vesihiekkapuhallus, kun on noita reikiä kumminkin aika hyvin? Jos on sinkkiin menossa niin pintaruoste ei haittaa mitään jos ennättää väriä ottaa.

Puhalluksia, joissa on vettä, on moneen lähtöön. Kuivapuhalluksessa on hyvä puoli, että hiekka ja märkä ei jää haittaamaan. Se voisi toimia palkin sisällä, mutta aikamoinen pölly jos on tehoa.

Vähän kokemusta painepesurin vesipuhalluslaitteesta, mutta se on kapea pistemäinen verrattuna hiekkapuhallus venturisuuttimeen.

Märkäpuhalluksissa veden sekoitusvaihtoehtoja, joku voisi tietää mitä märkäpuhallus tekee tuollaisessa rakenteessa.

-MaTTi-
12.06.2019, 22:04
ostanko jotain tämmöstä paikallisesta (oliskohan tarpeeks tehokasta?): https://overpaint.fi/epages/overpaint.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015110304/Products/60103&Locale=fi_FI
Kävin hakemassa pari putelia. Testasin vähän nyt illalla, voi pojat kun lähtee maali helposti, melkein itekseen valuu pois vartin jälkeen. Tehoo myös tohon pronssinväriseen alustamassaankin jota vielä jossain vähän jäljellä. Tuohon sai vielä n. 60 cm jatkopillin päähän, ihan kuin tehty tätä varten. Geelimäistä räkää tuo aine.

lepoantti
13.06.2019, 06:31
Pari runkoa olen käyttänyt sinkissä, molemmat puhalsin päältä ja sisältä järeällä laitteella jossa teräsraetta. Kompura taisi olla 6m3. Muutaman tunnin kääntelyineen vei aikaa, rungon sisään kaikista aukoista mistä vain sai raetta menemään.

Sinkitys eri firmoissa, kummassakaan ei valitettu että olisi epäpuhtauksia ollut. Bertan rungossa niin paljon reikiä että helppo puhaltaa.

tekniikkamies
13.06.2019, 07:48
Pari runkoa olen käyttänyt sinkissä, molemmat puhalsin päältä ja sisältä järeällä laitteella jossa teräsraetta. Kompura taisi olla 6m3. Muutaman tunnin kääntelyineen vei aikaa, rungon sisään kaikista aukoista mistä vain sai raetta menemään.

Sinkitys eri firmoissa, kummassakaan ei valitettu että olisi epäpuhtauksia ollut. Bertan rungossa niin paljon reikiä että helppo puhaltaa.

Mullakin on rakeita jotka odottanut omaa käyttötarkoitustaa. Kokeiluluontoisesti alumiinioksidilla puhalsin w123 Mersusta lattian laittamalla puhallusletkun ikkunan raosta, menemällä puhalluskypärän kanssa sisälle ja imuroimalla rakeet talteen. Aikamoinen siivoaminen oli, mutta ei pöllynnyt kuin hiekka.

Teräsraetta on myös.