PDA

View Full Version : kysymys remmiahtimesta tai pikemmin sen remmin kireyden tarpeesta


mäksä
14.11.2014, 15:31
eli kertokaas viisaammat tyhmälle että miten kireä remmiahtimen remmi tarttee olla ettei luista,, verrataan vaikka auton laturin remmiin joka kiristyy jousella..

ajatus tosta mondeosta ottaa ilmastointi pois käytöstä ja kompuran tilalle sovittaa eaton :D:D:D :rolleyes:

sos
14.11.2014, 16:21
suhta kireälle, mutta siihen vaikuttaa kuinka paljon hihnalla on kosketuspintaa.
meillä on koneen päässä vähän noin puolet hihnapyöräsät ja ylhäällä pienen hihnapyörän takia ohjuri painaa niin, että köytössä noin 80% kosketuspintaa käytössä
ps. tajuaakohan kukaan mitä tarkoitan:)
pss. kovalla rasituksella silti välillä vinkaisee

Timo_L
14.11.2014, 17:36
Eikös noi remmit monesti ole toteutettu hammashihnalla eikä moniurahihnalla, ainakin siis tehokkaammissa härveleissä?

Tosin onhan se moniurahihnankin pito melkoinen, kunhan on riittävästi kosketuspintaa ja tarpeeksi kireällä.

Kala92
14.11.2014, 17:54
Itellä tuohon valintaan vaikutti se, että semmosia hammashihnapyöriä ei ole missään myynnissä, mitä oisin halunnu ja koneistus ois tullu turhan tyyriiksi :rolleyes:

Kekkeruusi
14.11.2014, 18:05
Eikös noi remmit monesti ole toteutettu hammashihnalla eikä moniurahihnalla, ainakin siis tehokkaammissa härveleissä?

Tosin onhan se moniurahihnankin pito melkoinen, kunhan on riittävästi kosketuspintaa ja tarpeeksi kireällä.


Amg mersuissa on vielä moniurahihnalla.

Palde
14.11.2014, 20:03
Toyotassa on remmiahdin kiilahihnalla ... Oliko joku kuu-autoPrevia tai vastaava
SC 14
Mulla ainakin kesti kiilahihnalla 3B:n kyljessä tuo SC 14 , heti kun sai linjauksen kohdalleen .
Eihän tuolla mitään "älyttömiä" ahdettu , maks 0,6- 0,8 kiloo
Aika perkeleesti toi kiilahihnakin kestää tehoo , vertaa vaikka tuulettajan siipiä suokuravellin sisässä :)

-MaTTi-
14.11.2014, 21:37
eli kertokaas viisaammat tyhmälle että miten kireä remmiahtimen remmi tarttee olla ettei luista,, verrataan vaikka auton laturin remmiin joka kiristyy jousella..

ajatus tosta mondeosta ottaa ilmastointi pois käytöstä ja kompuran tilalle sovittaa eaton :D:D:D :rolleyes:
Mikset käyttäis samaa jousikuormitteista kiristintä vai onko ilmastointi omalla remmillä? Moniurahihnalla ja jousikiristimellä se tuo mun on.

sisua45
14.11.2014, 23:12
Eipä taida olla missään tehdastekoisessa remmi-vetoisessa ahtimessa hammashihnaa? Detroit Dieselissäkin sitä ahdinta (huuhtelupumppua) pyöritetään hammaspyörillä.

Niinkuin Matti sanoi, niin laita hihnankiristin. Sen vaan pidät huoli, että kiristysvara riittää, ja että se kiristää oikeaan suuntaan. Ja tietysti kiristin täytyy olla remmin "löysällä puolella".

Viipo
15.11.2014, 11:59
Jaguaarissa oli ihan manuaalisesti ruuvattava ahtimen moniurahihna, eikä sitä uskaltanu niin kireälle vetää, ettei se olis ulahellu... Vähä epäilen, et jousikiristin sais vedettyä hihnaa riittävän kireälle. Tai sehän riippuu, miten paljon sitä voimaa pitää välittää.

sisua45
15.11.2014, 12:10
Moniko urainen remmi oli jaggessa?

Töissä on 4, 6, 8, 12, ja 14 uraisia remmejä käytetty. Puimurin yli metrinen tuuletin vie muistaakseni 20 kW voimaa. Hihnankiristimillä ovat varustettuja.

mäksä
15.11.2014, 12:20
Mikset käyttäis samaa jousikuormitteista kiristintä vai onko ilmastointi omalla remmillä? Moniurahihnalla ja jousikiristimellä se tuo mun on.

siis samaa jousikuormitteista olis tarkotus käyttää,, kaikki on samalla remmillä..

Tapsala
15.11.2014, 14:00
Mulla on remmiahdettu G60 volkkari ja siinä on ihan alkuperänen systeemi, et 6-urainen remmi pyörittää ahdinta laturia ja ilmastointia, jousikuormitteisella kiritinpyörällä. Ei oo ulissu, vaikka ahtimen hhnapyörääkin on pienennetty ja ahtoja parhaimmillaan 1,2 bar. Ja kone on 1,8L.

mäksä
15.11.2014, 17:51
niin itsekin päättelin ennen kuin tänne mitn laitoin että tuo oma kiristin riittää.. :)

mitä raati on mieltä tuosta eaton m45 ahtimesta 2.0 koneessa.. ??
oisko liian pieni :confused::confused::confused:

BSI
15.11.2014, 18:11
Itellä on 2,0 eaton M112 jaguaarista 8 uraisella moniurahihnalla ja manuaalisella kiristimellä( tai siis nyt se on 2,4 litrainen). 0,5 bar heti kun kaasuläppä aukeaa.
Eaton vastustaa aika paljon isoilla kierroksilla ja jos hihna on vähänkin löysällä niin läpän sulkeutuessa bypass ei aukea tarpeeksi nopeasti että hihna ei alkaisi luistamaan.

sisua45
15.11.2014, 22:39
mitä raati on mieltä tuosta eaton m45 ahtimesta 2.0 koneessa.. ??
oisko liian pieni :confused::confused::confused:

Noita on ollut mineissä ja mersuissa, eli iskutilavuudet 1.6-2.3 litraa. Tuo 2.0 on aikalailla optimaalisen kokoinen M45 ahtimelle.

Mutta riippuu tietysti, montako sataa heppaa on tarkoitus koittaa repiä. :D

BJ-40/76
15.11.2014, 23:38
Eikös noi remmit monesti ole toteutettu hammashihnalla eikä moniurahihnalla, ainakin siis tehokkaammissa härveleissä?

Tosin onhan se moniurahihnankin pito melkoinen, kunhan on riittävästi kosketuspintaa ja tarpeeksi kireällä.

Siis kuten jo todettiin, nuo tieliikenteessä olevat vehkeet ei käytä/tarvi? hammashihnaa; nuo harrastevehkeet, siis esim. yli 1000 hv taikka joilla huoltoväli on alle 1000 km... on hammashihnalla

Mulla on sellainen muistinvarainen mielikuva eaton 90 tehontarpeesta, että tuolla "maksimipaine-erolla maksimikierroksilla" tarvii suuruusluokkaa yli 9 kW tehoa? ja seuraava arvaus: ilmastointi tarvii huomattavasti vähemmän tehoa, toki maksimivääntömomentti voi olla yllättävän suuri, mutta veikkaisin, että "siviili" mondeo ja eaton 45 toimii hyvin tuolla ilmastoinnin serpentiinillä vakio kiristimellä, jos on sähkö ohjaus. ja käsistään kätevä virittelee kiristimellä ahtopaine kiristyksen, taikka jopa oman remmin kampiakselin päästä. Ja jos ahdin pyörii jatkuvasti, niin kulutus nousee normiajossa "taivaaseen", siis ahdin työntää ahtopainetta kaasuläppää vasten, ja imusarjassa alipaine, siis aina kun kuormitustila on sama, kuin ennen ahtamista kaasupohjassa...

Aikanaan suunnittelin noita mekaanisia ahtimia veneeseen, ja tuo mersun 200 diesel (om601) olisi ollut aika sopiva pyörittämään ahtimia, jotka tuuppaa ilmaa MB om603/605/606 taikka toytota 12h-t koneparille. siis sillon kun sai ajaa Löpö:llä, ja se oli halpaa vrt. bensiini. (nyt tuntuu, että "kerkiää hyvin" reilusti alle 10 L/h kulutuksella:o)

Siis tuo om601 oli suunnitelmissa jo hydrauliikan/generaattorin/lämmityksen takia; siis samaan "valta-akseliin" generaattorin ja hydraulipumpun (ohjailupotkurit yms) pari mekaanista ahdinta, siis eatonilla aika vaatimattomat "sallitut" paineet venekäyttöön, mutta maailmalla on esim. noita 90 ajettu huomattavilla paineilla.

mäksä
16.11.2014, 01:07
Noita on ollut mineissä ja mersuissa, eli iskutilavuudet 1.6-2.3 litraa. Tuo 2.0 on aikalailla optimaalisen kokoinen M45 ahtimelle.

Mutta riippuu tietysti, montako sataa heppaa on tarkoitus koittaa repiä. :D

juu tiedossahan tuo on että m45 eaton aika pirun pieni vannabee remmi.. :rolleyes:

kaveri vaan laski että jos toi matelia ahdin tuupataaann mondeoon niin noilla laskelmilla tollla sais 165hv pihalle....


no eihän sitä tietenkään voi tietää.. :eek::eek:

mäksä
16.11.2014, 01:51
Noita on ollut mineissä ja mersuissa, eli iskutilavuudet 1.6-2.3 litraa. Tuo 2.0 on aikalailla optimaalisen kokoinen M45 ahtimelle.

Mutta riippuu tietysti, montako sataa heppaa on tarkoitus koittaa repiä. :D

siis juu,, tarkoitus ei ole repiä kuin tuo 140-165 heppaa :rolleyes:
siis oikeesti aivan inhimillinen/naurettava määrä..v!!!!!

kuitenkin pieni piristys kärryn vetämis kapasiteettiin.. :rolleyes:

sisua45
16.11.2014, 02:30
Ja jos ahdin pyörii jatkuvasti, niin kulutus nousee normiajossa "taivaaseen", siis ahdin työntää ahtopainetta kaasuläppää vasten, ja imusarjassa alipaine, siis aina kun kuormitustila on sama, kuin ennen ahtamista kaasupohjassa...


Kyllä ne Eatonit yleensä pyörii jatkuvasti. Jossain japsi remmi-ahtimessa (toyota?) oli ilmastoinnin kompuran tapainen vapautus, ja ilma tuli eri kautta koneeseen.

PunisherFIN
16.11.2014, 09:22
sama vapautus on myös mersun kompuroissa osassa, itelläki hyllyssä eaton M63 missä mersun logot kupeessa ja moniurasella se on autossa olluna, tosin varmaan suht "järkevillä" asetuksilla. moniuranen pitää sen verran hyvin et esmes chevy astro stumppas kun seinään ko laturin laakeri leikkas kiinni n 2000rpm kohdilta, eli kyl siinä helvetillinen pito on :D

Palde
16.11.2014, 09:42
Joo , Toyotan remmiahtimessa on käyttöpyörässä mangneettikytkimellä toteutettu vedonkatkasu tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla.
En ainakaan minä saanut sitä toimimaan kunnolla ...oli joko vapaalla taikka sitten veto päällä kokoajan ...purin murikan pois kokonaan ja teetin kiinteän hihnapyörän tilalle .
Toi bybass-venttiili oli mulla liian hitaasti reagoiva , täyskaasulta kun polkas kytkimen pohjaan niin ahdot kävi 2-3 kilon korvilla ...ennen coolerin asennusta yleensä jostain poiki ahtoputki :)
Toyotasta ( bj-75 )en saanut riittävää alipainetta oikeen mistään imusarjasta , jolla olis tuota bybassia ohjannu vaihtotilanteessa . Rakentelin "budjettiosista" kytkinpolkimelle tunnistimen jolla sain ohjattua auton oman alipainepumpun alipaineen bybassin jousenpuolelle "keventämään/avaamaan venttiilin.
Tämän jälkeen ajelin remminahtimen kanssa vissiin 6-7 tkm ilman mitään suurempia ongelmia .
Herkka systeemihän tuo on suoupotuksissa , koska remmin väliin menee aina jotakin mujua ...eli jousikiristin olisi maastoajossa ainakin todella hyvä . Antaisi "löysiä" tarvittaessa remmille , kun välliin menee vaikka juuri taikka puukeppi

Ei muuta rohkeesti vaan kokeileen ...ainakin tohon BJ:n kotteroon tuli vääntöä aivan pirusti lisää alakierroksille ...Bonnuksena tulee vollotus ja vaihtotilanteessa kuuluva PPSIIIIIHHH - ääni :)

mäksä
22.11.2014, 00:12
juu kokeilla meinaan,, toiveissa ois pieni plussa juurikin alakierroksille.....

ja saattaa käydä jopa niin että ilmastoinninkompuran annan olla paikallaan,, sijoitan ahtimen "ujosti" koneen taakse piiloon ja haen vaan pidemmän moniuraremmin.. :D:D:D:D:D:D:D :cool::cool::cool: ;)

mäksä
22.11.2014, 00:17
nii ja jos jollain on 110% EHJÄ 45 eaton halvalla niin saa vaikka yv:llä vihjata. :)

mäksä
22.11.2014, 01:50
nii ja jos jollain on 110% EHJÄ 45 eaton halvalla niin saa vaikka yv:llä vihjata. :)

toki vastaavaa kuin eaton m45 ahdinta toki saa kaupata.. :)

PunisherFIN
22.11.2014, 20:54
kerralla se tehotavote kohilleen ja tuollanen M62/63 sinne.. kysymyshän kuuluu et mitä haluat maksaa tuosta miun riimakuntosesta? :D

mäksä
22.11.2014, 21:04
kerralla se tehotavote kohilleen ja tuollanen M62/63 sinne.. kysymyshän kuuluu et mitä haluat maksaa tuosta miun riimakuntosesta? :D

siis tehotavote on asetettu,, ei ruveta hajottamaan laatikkoa enkä myöskään vahvistamaan...
tämä remmitettävä mondeo on siis automaatti..

-MaTTi-
22.11.2014, 22:24
Milläs meinasit ruokintapuolen saaha haltuun?

HRD
22.11.2014, 23:02
Ja jos ahdin pyörii jatkuvasti, niin kulutus nousee normiajossa "taivaaseen", siis ahdin työntää ahtopainetta kaasuläppää vasten, ja imusarjassa alipaine, siis aina kun kuormitustila on sama, kuin ennen ahtamista kaasupohjassa...


Monessa härvelissä (ellei jopa kaikissa), missä tuollanen eaton löytyy alunperin on kaasuläppä ahtimen imupuolella, eli ahtoa ei väenvängällä survota läppää vasten.

mäksä
22.11.2014, 23:39
Milläs meinasit ruokintapuolen saaha haltuun?

ajattelin raulia häiritä ja pyytää tekemään orkkis ecun liittimeen sopivan mega version.. :cool:

BJ-40/76
24.11.2014, 20:49
Monessa härvelissä (ellei jopa kaikissa), missä tuollanen eaton löytyy alunperin on kaasuläppä ahtimen imupuolella, eli ahtoa ei väenvängällä survota läppää vasten.

Oikeassa olet, nimenomaan niin ne on tehty, siis ahdin imee kaasuläpältä, ja pumppaa sen koneeseen.

Joskus ovat käyttäneen tuota bypass-venttiiliä päästämään pumpatun ilman takaisin ahtimen imupuolelle, siis silloin ahdin ei tee paine-eroa

Onhan tuo nimenomaan eaton m45 kartta?
http://www.rbracing-rsr.com/turbo/TurboMaps/M45power.gif

ja tuo 10 psi ei ole hirveän paljon.

Kala92
13.12.2014, 23:01
Mitä ööliä menee remmiahtimeen? Joku puhui jostain järkyttävän jäykästä vaihteistoöljystä, mutta oisko kellään tietoa.

-MaTTi-
13.12.2014, 23:18
Mitä ööliä menee remmiahtimeen?
http://smanz.blkscorpion.com/TacomaWorld/TRDSCMaint/SCMaintParts02.JPG
http://www.americar.fi/sivu.php?id=321

BJ-40/76
13.12.2014, 23:32
Mitä ööliä menee remmiahtimeen? Joku puhui jostain järkyttävän jäykästä vaihteistoöljystä, mutta oisko kellään tietoa.

Siis virkeään -60 vuotiaan 2-tahtisen detroit dieselin ahdin, ja "uudemmat" tms. tykkää eri öljystä, ainakin aikalaisten dokumenttien mukaan.

sisua45
13.12.2014, 23:44
Siis virkeään -60 vuotiaan 2-tahtisen detroit dieselin ahdin, ja "uudemmat" tms. tykkää eri öljystä, ainakin aikalaisten dokumenttien mukaan.

Detroit Diesel moottoreissa tulee käyttää SAE 40, tai SAE 50 "suoraa" öljyä. Moniasteöljy, esim 15W40, aiheuttaa kaksitahtidieselissä mäntien kiinnileikkaantumisen.

Ahdin, eli huuhtelupumppu, pärjää varmasti ohuemmillakin öljyillä. Mäntien takia on paksu DD-öljy keksitty. Ahdin voidellaan moottoriöljyllä siis...

Alakuvassa oma DD 8V71 koneen ahdin nosturin nokassa.

Kala92
14.12.2014, 10:48
Joo nyt on puhe tommosesta taskumallin eaton m90:stä. Mistähän tuota matin öljyä sais niinkuin heti nyt? Huomasin kun laittelin läjään, että eihän mulla piru ole siinä öljyjä sisässä.

-MaTTi-
14.12.2014, 11:45
Mistähän tuota matin öljyä sais niinkuin heti nyt?
Taitaa olla GM:n käyttämiä öljyjä, joten pitäisi löytyä jokaisesta Metro-Autosta, ei vaan taida olla tänään auki.