PDA

View Full Version : BJ40 -> OM60x jakolaatikko ideoita


Ipu33
13.11.2014, 16:21
Tuli tojotan b-moottori todettua vähän huonovointiseksi ja pidempään ollut mersun moottori mielessä. Jakolaatikkoa olen pohtinut minkä saisi mersun oman automaatin jatkoksi eli ideoita kaivataan!? Saisiko hilux, BJ tai vastaavia tojon laatikoita tehtyä välikardaanilla? Hiluxin jakikseen saisi välityksiä hyvin ja mekaaninen vinssi löytyy bertan takapäästä joten sillekkin olisi hyvä saada voima jostain? Taitaa olla harvassa G mersun jakikset missä kardaanit pyöris samaan suuntaan ja millaiset välitykset mahtaa olla? Ideoita saa tyrkyttää 12:HT:ta en viitsisi painon ja kalliiden osien takia laittaa. :confused:

Ipu33
13.11.2014, 16:40
Tuolta löytyi jotain infoa eri jakolaatikoista

http://www.fourwheeler.com/how-to/1005or-common-transfer-cases-guide-high-low-ranges/

Tossa oli hiluxin jakista värkkäilty, vähän huonosti taipuu kyllä toi englanti näissä auto jutuissa

http://www.offroadexpress.kiwi/Forums/viewtopic.php?f=18&t=8396

Ipu33
13.11.2014, 16:56
Jotain adapteri kittiäkin löyty ja muuta jorinaa

http://www.4x4labs.com/products/diesel-conversions/om617w56/

http://www.pirate4x4.com/forum/toyota-land-cruiser/60190-4x4-labs-mercedes-diesel-conversion.html

pee
13.11.2014, 18:27
Mites ne Gazin jakikset soveltuis tähän ??

Teepä tuo jotenkin, niin mä voin sitten kopsasta sun virheet, meiänkin Bertta kaipais uuempaa MB n mosaa.... Vaikka CDI nä


Täällä meilläpäin muuten oli taannoin LJ jossa oli joku OM 60X kone, kukahan muistais kenen se oli ja miten tehty, joku Venäjän reissupeli kuitenkin ...

Hailux
13.11.2014, 18:39
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118977

Ipu33
13.11.2014, 19:59
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118977

Täytyypä tuo lukasta läpi! Joo kyllä se mersun kone nyt ois ajatuksena toteuttaa. Tonne bertan projektiin koitan kirjoitella jos tästä nyt jotain tulee :D

BJ-40/76
13.11.2014, 22:31
Täytyypä tuo lukasta läpi! Joo kyllä se mersun kone nyt ois ajatuksena toteuttaa. Tonne bertan projektiin koitan kirjoitella jos tästä nyt jotain tulee :D

tuossa topiikissa oli muistaakseni minun kirjoittamat ohjeet tuon bj:n vanhemman jakiksen muuttamisesta toisen laatikon perään/kardaanilaipalle.
Jos olet teettämässä tuota jakiksen sisääntuloakselia uudesta tavarasta, niin pistä yv.

p.s tuossa bj-40:ssä on tuon moottori/vaihteisto/jakis paketin koostamisen suurin ongelma tilanpuute, ja nimenomaan pituussuunnassa; takakardaani meinaa kutistua olemattomaksi.

p.s.s tuossa pihassa olisi ylimääräisenä, ajamalla liikkuva neliveto mersu, tuolla 3 litran 6 syl turbodieselillä oliko OM603, ja 4-vaihteisella automaatilla jossa sähköhydraulisesti ohjattu jakolaatikko, siis takaveto/33%eteen 66%taakse/jäykkä neliveto -kytkeytyminen tapahtuu veto päällä. valitettavasti tuossa ei ole alennusvaihdetta, kun on vm. 89 vai 90 Farkku mersu (w124), 2+3 henkilön paku.

Ipu33
13.11.2014, 22:36
tuossa topiikissa oli muistaakseni minun kirjoittamat ohjeet tuon bj:n vanhemman jakiksen muuttamisesta toisen laatikon perään/kardaanilaipalle.
Jos olet teettämässä tuota jakiksen sisääntuloakselia uudesta tavarasta, niin pistä yv.

p.s tuossa bj-40:ssä on tuon moottori/vaihteisto/jakis paketin koostamisen suurin ongelma tilanpuute, ja nimenomaan pituussuunnassa; takakardaani meinaa kutistua olemattomaksi.

p.s.s tuossa pihassa olisi ylimääräisenä, ajamalla liikkuva neliveto mersu, tuolla 3 litran 6 syl turbodieselillä oliko OM603, ja 4-vaihteisella automaatilla jossa sähköhydraulisesti ohjattu jakolaatikko, siis takaveto/33%eteen 66%taakse/jäykkä neliveto -kytkeytyminen tapahtuu veto päällä. valitettavasti tuossa ei ole alennusvaihdetta, kun on vm. 89 vai 90 Farkku mersu (w124), 2+3 henkilön paku.

Bj:n jakiksessa huonona puolena välitykset. Lt230 olis hitaammilla välityksillä kun bertan jakis joten olisi sinänsä hyvä vaihtoehto. 603 + automaattilodju tosiaan vois kiinnostaa mutta ei varmaan ole tollanen sähkölaatikko hyvä tähän tarkotukseen.

BJ-40/76
13.11.2014, 23:11
Bj:n jakiksessa huonona puolena välitykset. Lt230 olis hitaammilla välityksillä kun bertan jakis joten olisi sinänsä hyvä vaihtoehto. 603 + automaattilodju tosiaan vois kiinnostaa mutta ei varmaan ole tollanen sähkölaatikko hyvä tähän tarkotukseen.

Siis tuo vanhan "Manne/taksi-mersun" automaatti on juurikin se "pommin kestäväksi" varusteltava ilman sähköä toimiva, ns. superturbo- laatikko, ja tuo jakis ei oikein sovellu offikäyttöön, kun siitä puuttuu se hidas neliveto; ja nuo sähköohjaukset hoitaa alunperin "tietokone", sama ohjaa myös takaperän lukkoa, joka sekin voidaan lukita "vetopäällä" -> siis esim. minulla on tuo jakiksen keskilukko johdotettu sisälle, siis kaksi johtoa, ja ne kytkemällä yhteen muuttuu "marsu" takavetoisesta jäykälle nelivedolle... vielä kun jaksais etsiä pari johtoa, niin saisi takaperän lukonkin 100% jumiin samalla.

Mutta asiaan; siis tuossa bj-40:ssä tila on tiukalla pituussuunnassa, ja tuo bj:n alkuperäinen jakis on huomattavan "lyhyt" varsinkin jos pitää olla kardaani käsijarru. alkuperäinen jakis on lyhyeltä puolen liian nopea monessa tilanteessa.
Ja tuossa nimimerkkini bj:ssä on nollasarjan kappale noista minun 2,85 hitaan puolen välityksistä (tehty muistaakseni taannoisella vuosituhannella), ja leimakunossa, siis 38x12,5-15 swamppereilla, ja 4.88 perävälityksillä ei koskaan ole sammunut tyhjäkäynniltä vedätyksessä, toki tyhjäkäynti kierrokset laskee...
tuosta lt230 jakiksesta ei mitään kokemusta...mutta esim. 10 cm lyhempi takakardaani on jo aika lyhyt korotettuun autoon..

Ipu33
13.11.2014, 23:15
Onko 722.3 loota? Laita mulle yv:na mitä haluaisit laatikosta ja moottorista.

Siis tuo vanhan "Manne/taksi-mersun" automaatti on juurikin se "pommin kestäväksi" varusteltava ilman sähköä toimiva, ns. superturbo- laatikko, ja tuo jakis ei oikein sovellu offikäyttöön, kun siitä puuttuu se hidas neliveto; ja nuo sähköohjaukset hoitaa alunperin "tietokone", sama ohjaa myös takaperän lukkoa, joka sekin voidaan lukita "vetopäällä" -> siis esim. minulla on tuo jakiksen keskilukko johdotettu sisälle, siis kaksi johtoa, ja ne kytkemällä yhteen muuttuu "marsu" takavetoisesta jäykälle nelivedolle... vielä kun jaksais etsiä pari johtoa, niin saisi takaperän lukonkin 100% jumiin samalla.

Mutta asiaan; siis tuossa bj-40:ssä tila on tiukalla pituussuunnassa, ja tuo bj:n alkuperäinen jakis on huomattavan "lyhyt" varsinkin jos pitää olla kardaani käsijarru. alkuperäinen jakis on lyhyeltä puolen liian nopea monessa tilanteessa.
Ja tuossa nimimerkkini bj:ssä on nollasarjan kappale noista minun 2,85 hitaan puolen välityksistä (tehty muistaakseni taannoisella vuosituhannella), ja leimakunossa, siis 38x12,5-15 swamppereilla, ja 4.88 perävälityksillä ei koskaan ole sammunut tyhjäkäynniltä vedätyksessä, toki tyhjäkäynti kierrokset laskee...
tuosta lt230 jakiksesta ei mitään kokemusta...mutta esim. 10 cm lyhempi takakardaani on jo aika lyhyt korotettuun autoon..

Dectane
13.11.2014, 23:57
Tuolta mun topicista tosiaan löytyy mun havannointeja sekä muiden neuvoja. Ensitöikseen vinkiksi täytyy heittää että lähdöt pitää olla sivulla että saa kardaanin kulman ja pituuden järkeväksi eikä suoraan takana niinku esim. Hilux ja suskat.

Lyhyemmällä, esim 605 tai 602 koneella tuo jakishomma ois varmaan järkevämmin toteutettavissa.

Omassa päädyin tuohon lt230 lootaan ku semmonen oli saatavilla, siihen saa hyvin välityksiä ja vakionakin on jo paremmat ku muissa, lähdöt sivulla ja siinnä on kardaanikässäri. Kestävyydestä en vielä tiiä mutta rangemiehet kehu :D

Ipu33
14.11.2014, 06:16
Itseä alkoi askarruttanaam sähköt (startti, lataus, hehku) koska berttahan on 24v. Tietysti yksi vaihtoehto olisi laittaa moottorille oma 12v järjestelmä. Mites bertan laturin perseessä ne öljyletkut, voiteleeko ne alipaine pumppua?

hiluvitkutin
14.11.2014, 06:24
Itseä alkoi askarruttanaam sähköt (startti, lataus, hehku) koska berttahan on 24v. Tietysti yksi vaihtoehto olisi laittaa moottorille oma 12v järjestelmä. Mites bertan laturin perseessä ne öljyletkut, voiteleeko ne alipaine pumppua?

Jep. Pumpun voiteluun

Ipu33
14.11.2014, 06:27
Jep. Pumpun voiteluun

Periaatteessa pumpun voisi purkaa laturista pois jos mersun moottorista kuitenkin myös joku alipainepumppu löytyy?

hiluvitkutin
14.11.2014, 07:52
Voi purkaa.merssun pumpusta en tiijä.
Pääseekö sitte laturin laakerille paska helpommin? Vaan kylläkai se sonta aina sinne löytää...

Jeeper
14.11.2014, 08:08
http://www.rakeway.co.uk/page12.html

http://www.rakeway.co.uk/wpimages/wp061ac2dc_05.jpg

http://www.rakeway.co.uk/wpimages/wpb03d2af2_05.jpg

Ipu33
14.11.2014, 08:58
Voi purkaa.merssun pumpusta en tiijä.
Pääseekö sitte laturin laakerille paska helpommin? Vaan kylläkai se sonta aina sinne löytää...

Jees täytyy tutkia.

petr
14.11.2014, 12:06
mesen koneessa on tosiaan pumppu siellä jakopään puolella valmiina

Dectane
14.11.2014, 13:08
Itseä alkoi askarruttanaam sähköt (startti, lataus, hehku) koska berttahan on 24v. Tietysti yksi vaihtoehto olisi laittaa moottorille oma 12v järjestelmä. Mites bertan laturin perseessä ne öljyletkut, voiteleeko ne alipaine pumppua?

Mulla se asia ei ole ongelma ku auto rakennetaan kokonaan uusiksi ja teen siihen 12v sähköt.

Ipu33
14.11.2014, 13:31
Itse ajattelin jos tekis moottorille 12v sähköt niin lähtis käymään vaikka vinssais akut tyhjäksi 24v järjestelmästä