PDA

View Full Version : Trafi lypsää autoilijoita


vartiainen
13.11.2014, 10:54
Olenkin jo kauan miettinyt miten erityiskilpi maksaa melkein tonnin kun Trafin pitäisi tuottaa moinen operaatio "omakustannehintaan". Ihanaa maksella autoilijana jotain ilmailuhallituksenkuluja. :) No joo pikkupurosia mutta kuitenkin...

Trafi perii ylihintaa autoilijoilta – voitoilla tuetaan muita liikennemuotoja
Liikenteen turvallisuusvirastolla Trafilla on vaikeuksia palveluidensa hinnoittelussa. Autoilijat pulittavat vuosittain yhteensä miljoonia euroja liian korkeita maksuja esimerkiksi ajoneuvojen ja ajokorttien rekisteröinnistä. Sen sijaan merenkulun, ilmailun ja rautatieliikenteen taksat ovat olleet jo vuosia liian matalia.

Trafi perustettiin vuonna 2010, kun Rautatievirasto, Ilmailuhallinto, Ajoneuvohallintokeskus ja Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminnot yhdistettiin
Trafi vastaa eri liikennemuotojen luvituksesta, valvonnasta ja rekisteröinnistä
Trafin budjetti on noin 136 miljoonaa euroa (2013)
Trafi saa huomattavan suuren osan rahoituksestaan omasta maksullisesta toiminnastaan (2013: 89 milj.)
Budjettirahaa Trafi sai vuonna 2013 43 miljoonaa euroa
Trafissa on töissä 570 ihmistä (2014)
Lähteet: Trafi, eduskunta

Autoilijat ovat maksaneet yhteensä 38 miljoonaa euroa ylihintaa Trafin tieliikennepuolen palveluista vuosina 2010–2014. Asia käy ilmi Trafin sisäisistä laskelmista, jotka Yle Uutiset pyysi nähtäväkseen.

Maksuperustelain mukaan Trafi saa periä julkishallinnollisista palveluista, kuten ajoneuvojen ja ajokorttien rekisteröinnistä, vain omakustannehinnan. Asiakkaalle koituvalla maksulla saa pääsääntöisesti kattaa vain palvelun tuottamisesta aiheutuneet kulut.

Trafin luovuttamista tiedoista kuitenkin selviää, että tieliikenteen palveluissa voittoa on syntynyt vuosittain 5–10 miljoonaa euroa koko viraston olemassaolon ajan, eli viimeiset viisi vuotta.

– Pitää paikkansa, että liikennemuotojen kustannusvastaavuudet eivät ole kaikki 100:aa prosenttia, kuten maksuperustelaki edellyttäisi. Etenemme koko ajan siihen suuntaan, sanoo Trafin pääjohtaja Kari Wihlman.

Liikenne- ja viestintäministeriö nimitti Wihlmanin pääjohtajaksi toiselle viisivuotiskaudelle viime viikolla.

Ylihinta jää piiloon

Asiakkaat eivät todennäköisesti ole huomanneet ylihintaa, sillä Trafin tavallisimmat tieliikenteen maksut ovat pieniä. Esimerkiksi ajokortin rekisteröinti maksaa 12 euroa. Maksusta jäi Trafille voittoa noin 0,7 euroa per ajokortti vuonna 2013. Ajokortteja rekisteröitiin noin 370 000, joten ylijäämää ajokorteista kertyi noin 260 000 euroa. Ylijäämää syntyy, vaikka ajokortin rekisteröintihintaa on alennettu jo pariin otteeseen viime vuosina.

Myös eduskunnan budjettivallan alla oleva katsastustoiminnan maksu on ollut liian korkea. Vuonna 2013 katsastuksen valvonta tuotti ylijäämää 1,4 miljoonaa euroa Trafille. Eduskunta käsittelee paraikaa lakiesitystä maksun pienentämiseksi.

Hinnoittelun hankaluus liittyy niin sanottuun nettobudjetointiin. Trafi joutuu päättämään asiakasmaksun suuruuden ennen kuin tietää, minkä verran palvelulle on kysyntää. Myös kulut voivat muuttua, sillä digitalisointi ja toimintojen kilpailuttaminen tuovat säästöjä.

– Tämän kanssa on elettävä isossa virastossa. Meillä on 380 maksullista toimintoa ja suoritetta. Väkisin tulee tilanteita, että yhdeltä kantilta katsottuna kustannusvastaavuus ei mene ihan 100 prosenttiin, Wihlman sanoo.

Autoilijat maksavat muiden laskuja

Toinen merkittävä rahoitusongelma on, että merenkulun, rautateiden ja ilmailun osalta Trafin toiminta on tappiollista. Maksut ovat siis liian pieniä suhteessa kuluihin.

Käytännössä tämä on johtanut siihen, että autoilijat tukevat ylihintaisilla maksuilla muita liikennemuotoja, vaikka laki ei salli ristisubventointia.

– Sitä ei tapahdu niin paljoa, eikä se ole mitään yksittäistä asiakasryhmää niin väärin kohteleva, että talon sisällä tai ulkopuolella olisi esimerkiksi tarkastajien toimesta arvioitu, että maksuperustelain henkeä rikottaisiin tai toimittaisiin muutoin väärin, Wihlman sanoo.

Wihlman painottaa, että Trafi on saanut "puhtaat tilintarkastuskertomukset" jokaisena vuonna.

Näin siitä huolimatta, että tieliikenteestä yli jääneitä rahoja on käytetty myös sellaisten kulujen hoitamiseen, johon eduskunnan pitäisi antaa rahaa valtion budjetista. Tällainen on esimerkiksi ilmailualan yhteistyöelimen Eurocontrolin jäsenmaksu, joka siirtyi Trafin hoidettavaksi liikenne- ja viestintäministeriöltä vuonna 2012.

Trafi saa budjettirahaa jäsenmaksua varten kolme miljoonaa euroa, vaikka maksu on noussut jo 3,5 miljoonaan. Yksittäiset autoilijat rahoittavat osaltaan pieninä puroina ilmailun lennonvarmistustoiminnan kuluja, vaikka ne kuuluisi maksaa eduskunnan budjettirahalla.

Ongelma korjaantuu hitaasti

Trafi kertoo yrittäneensä korjata vääristymiä pitkään. Ensi vuonna ilmailun, merenkulun ja rautateiden taksat nousevatkin lähemmäs todellista hintaansa.

Suuria harppauksia ei Trafin mukaan voida tehdä, sillä maksukorotukset haittaavat vientiteollisuutta.

– Nyt pitää mennä määrätietoisesti ja harkiten, ilman isoja poukkoilevia liikkeitä kohden sitä, että kaikkien osalta oltaisiin kustannusvastaavuudessa. Yksittäiset moninkertaiset hinnankorotukset saattaisivat olla monelle elinkeinolle ja yritykselle katastrofaalisia tässä tilanteessa, muistuttaa Wihlman.

Viennin kustannusten kasvattaminen herättänee myös poliittisesta vastustusta synkässä taloustilanteessa.

http://yle.fi/uutiset/trafi_perii_ylihintaa_autoilijoilta__voitoilla_tue taan_muita_liikennemuotoja/7622421

Hessu888
13.11.2014, 11:45
Kuka valvoo muuten Trafia? Liikenne- ja viestintäministeriö? Aletaanko soitella Paula Risikolle, että nyt erityiskilvet tänne normikilpien hintaan?

Nerd-O
13.11.2014, 12:59
Saakohan tuolta kysellä rahojaan takaisin?

Arska-tehtaalta
13.11.2014, 15:01
Swiddu. Kaikki autoilijat maksavat siis epäsuoraa vientitukea teollisuudelle...

vartiainen
13.11.2014, 15:13
Kuka valvoo muuten Trafia? Liikenne- ja viestintäministeriö? Aletaanko soitella Paula Risikolle, että nyt erityiskilvet tänne normikilpien hintaan?

Aletaan vaan. Se päätöshän siinä kilvessä maksaa sen 900 eli niin nopalla heitetty luku kuin vain on. Ehkä sillä erityiskilvellä pitää maksaa viinerit ja kahvit koko päätöksentekoketjun virkamiehille ja tuntipalkka+allekirjoitusbonus vielä päälle.

eilhik
13.11.2014, 17:40
Kyllähän siellä jokunen suojapaikakin on rakennettu poliitikkojen lähipiirille mitenkään asiaa kaivelematta haisee ilman tonkimistakin.

Eihän suomessa ole hyväveli järjestelmää ???
Eihän :)

H_Nietu
13.11.2014, 18:10
Autoilijaa lypsää moni muukin taho kuin Trafi.
Taitaa suurinosa lypsäjistä olla julkishallinon puolelta. Suurin kuitenkin on verottaja. Auto-, käyttövoima-, polttoaine-,ym. verot ja käyttömaksut.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvovero
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_autovero
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytt%C3%B6voimavero
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainevero
http://fi.wikipedia.org/wiki/Arvonlis%C3%A4vero
Vielä kun tohon lisätään tulevaisuuden tietullit niin aletaan oleen kipurajoilla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tienk%C3%A4ytt%C3%B6maksu
jolloin jokainen alkaa varmaan miettimään asunnon ja työpaikan välimatkaa ja mahdollisuutta tulla toimen ilman autoa.
Yksityiseltä puolelta pääsee rokottamaan uusien puolella autokauppias katteineen, huoltoketju huoltoineen, varaosaketut varaosineen,
yksityiset katsastusasemat julkisenpuolen tekemillä päätöksillä katsastukseen liittyvine maksuineen. Ym muut tahot.
Autoilijan elämä on kerrassan "ihanaa"......:D :D :D.
Eli ympyrä sulkeutuu......ja "häkäpönttöjen" valmistajalle on tullut tilaus aloittaa sarjatuotanto.... :D :D :D
Tai "pelle-pelottomat" virittelevät romunsa kulkemaan metaanilla tai nestekaasulla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainevero:
"Metaani ja nestekaasu eivät Suomen lainsäädännön mukaan kuulu valmisteveron alaisuuteen ja siten niistä ei makseta myöskään polttoaineveroa. "
Ja löytyhän se Trafi:kin
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/yleista_polttoainemaksusta
Eli Trafi:n torppaus nestekaasulle ilmeisesti jonkun muun lain puitteissa, jos se on pääasiallinen/ainoa käyttövoima niin maksuun tulee polttoainemaksu joka on seuraava
Henkilöauto = 330€/vrk. 120450€/v
Paku = 500/vrk. 182500/v
Halpaa kun saippua....
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/polttoainemaksun_maksaminen

Eli ainoot polttoaine verottomat henkilöautoissa on metaani ja häkäpönttö.

Ja tässä suuntaa antava säästö laskuri bifuel peleihin käyttökustannuksissa.
http://hyvanilmanlintu.gasum.fi/ryhdy-kaasuautoilijaksi/

Hienoo olla Suomalialainen.

wuntzikka
13.11.2014, 18:27
mihinkäs se 38 miljuunaa euroa on sitten mennyt vai mikä oli summa

H_Nietu
13.11.2014, 19:38
mihinkäs se 38 miljuunaa euroa on sitten mennyt vai mikä oli summa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainevero
esim.

"Polttoaineveron tuotto valtiolle oli moottoribensiinin, dieselin sekä näitä korvaavien biopolttoaineiden osalta[3] (http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainevero#cite_note-3) ja [4] (http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainevero#cite_note-4):
2009 - 2 360 miljoonaa euroa
2010 - 2 415 miljoonaa euroa
2011 - 2 372 miljoonaa euroa"

Eli "kehitysapu rojekteihin" ja muuhun huttuun.... :D :D :D

Tästä kehitysavut ens vuodelle:
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2015&lang=fi&maindoc=/2015/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&opennode=0:1:123:379:473:491:

Tästä muu huttu ens vuodelle.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp;jsessionid=8951C6F91C3A8D5DE8B8FEFF078 FCE02?year=2015&lang=fi&maindoc=/2015/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&opennode=0:1:117:

ps.
Lue määrärahat menoina.......Tämä kuvastaa jo koko hutunkeittoa :D :D :D
Julkishallinon sektoria supistamalla ja punakynää tietyille riveille "määrärahat" eli kulut pienemmiksi ts. tulot ja menot balanssiin eli verot pienemmiksi"
Moni rivi sisältöineen aiheuttaa ainakin minussa kauhun sekaisia tunteita..... :D :D :D

Bj Andy
13.11.2014, 21:13
Mikähän porukka tälläkin yrittää ratsastaa? Sinänsä ihan asiaa mutta 38 miltsiä ei ole koko paskassa juuri mitään ja jostain se raha otettaisiin silti. Eli päälimmäisenä tuli taas mieleen että mitähän tälläkin uutisella peitettiin...

Jos kerran ristisubventointi on kiellettyä niin miksi minä maksan jonkun eläkeläisen eläkettä ja vielä päälle terveyskeskuspalveluista? Ajokortitkin tuotti peräti 70 senttiä voittoa. Kaaaameaa riistämistä. Paitsi jos sen saisi rahastaa joku yritys kuten R kioski. Mites heidän ristisubventointi tuossa passiruljanssissa? Ettei vaan sillä pidetä keinotekoisesti kaljan hintaa kohtuullisena? Tai makseta jollekkin "ylimääräistä palkaa" ?

Todella turhaa jauhamista.

Heguli
14.11.2014, 06:58
Todella turhaa jauhamista.

Juurikin näin, olisi meillä isompiakin ongelmia ratkaistavaksi.

MiKo
14.11.2014, 07:13
Eli päälimmäisenä tuli taas mieleen että mitähän tälläkin uutisella peitettiin...


Juurikin näin.
Montakohan sataa miljoonaa pumpattiin ulkomaille ja tämmösellä uutisella peiteltiin tapahtunut?

vartiainen
14.11.2014, 08:08
Juurikin näin, olisi meillä isompiakin ongelmia ratkaistavaksi.

Ja hallitushan ratkaisee:

Ehdotuksen mukaan valtio korottaa (2015) sähkön, tupakan, makeisten sekä polttoaineen verotusta. Nämä lisäävät verotuloja 372 miljoonaa euroa. Myös ajoneuvoveroa korotetaan 180 miljoonan euron edestä.

Maksakaa ja nauttikaa. Näille 38 miljoonille ja kaikille muille raharei´ille ei tulla tekemään yhtään mitään...
Sen sijaan tiemäärärahoista leikataan 100 miljoonaa ja 2016 toiset 100 miljoonaa aikaisemmin luvatuista liikenneverkon pieninvestoinneista ja ylläpidosta.
Lisäksi hallitus "säästää" sulkemalla kouluja.

Hoh. :)

http://www.kainuunsanomat.fi/sotkamo-lehti/sotkamo/skal-huolissaan-tiemaararahojen-leikkauksista/

http://www.hs.fi/talous/a1407383056287

Minusta on jännittävää ettei hallitus ole vielä "ratkaissut" mm. kevytkuorma-autoja koskevaa vinjetti-maksua, koska kevytkuorma-autolla saa ajaa Suomessa "lähes ilmaiseksi". :D

Bj Andy
14.11.2014, 10:32
Ja taas tulee 15000 uutta työtöntä...

Cruiseristi
14.11.2014, 10:55
onkos tää nyt osa sitä "välistävetäjä ottaa enemmän kuin antaa" -kampanjaa ?