PDA

View Full Version : Heppatytön Hodari


FunJam
12.11.2014, 08:40
Hankittiin mammalle tuollainen -90 Hodari kauppakassiksi ja hevoskärrin vetoon. Manuaaliloota, OME korotus, mekaaninen vissi, 9h henkilöauto. Pellissä sopivasti lommoa, että isännälläkin on kotoinen olo, mutta ei pahasti mätä. Ja tietysti halavalla... :D
Ajatuksena oli laittaa vähän koirakalteria ja maalia ja isompaa rengasta ja silleen..

Ostaessa olin tarkkaan kuunnellut mahdollisia kolinoita moottorista ja kk-laakerit tähän yksilöön olikin jo kuulemma vaihdettu. Ajattelin, että pitänee tarkistella jossain välissä. No, montaa päivää ei ehditty ajella, kun etukammarista kuuluu jumalaaton pauke ja mekastus. Aikani ihmettelin, öljyn paineetkin (auton omalta mittarilta) näytti hyvältä (ennen ja jälkteen damagen), mutta kutosen laakerihan sieltä oli kadonnut kokonaan.

Siitä se idea sitten lähti.. Uutta konetta rakentamaan.. Samalla voisi päivittää ja huoltaa..

FunJam
12.11.2014, 08:44
Meidän perheessä ei lauantai-iltaisin katsella humppaohjelmia..

FunJam
12.11.2014, 09:01
Suuttimet käytin penkissä, olivat kaikki tasaisesti yhtä loppu.
Suuttimet pitää ainakin huoltaa, suurempien hankintakin on käynyt mielessä, mutta vakiotkin taitaa riittää aika pitkälle?

Kytkin levy oli kohtalaisen hyvä, mutta painelaakeri menee vaihtoon. Näihin on kai vaihdettu suurempaa levyäkin? vauhtipyörä kun on jo irti, niin se olisi helppo kiikuttaa sorvarille tarvittaessa.. Kärrynvetohommia ajatellen voisi olla hyvä vahvistaa kytkintä..

Ahdin voisi mennä päivitykseen, vanha lienee jo aikansa rullannut. Yksi HX 40 saattaisi olla jo tiedossa. Alavääntöä ei kai kannata kasvattaa, kun ei nytkään pysy laakerit sisällä, mutta ylös hönkää vähän lisää.. :rolleyes:
Välijäähy lienee asennuslistalla. Paksumpaa kansipahvia /puristusten laskua mietin myös, lähinnä helpottamaan alapään elämää.Ja ahto painetta sitten tietysti lisää. Saataisiin kierrosluvun käyttöaluetta vähän ylemmäs ja tietysti polttoaineen kulutusta kasvamaan, kun se on niin ihanan halpaa.. :o

bj45lava
12.11.2014, 17:15
24v hodarin vauhtipyörä isolle kytkimelle sopii suoraan ja isompaa pakettia saa tarvikkeenakin. Pyörä maksaa 500, mulle ei sorvari innostunut vanhaan muuttamaan jakoa, menee aika reunoille nimittäin siihen vanhaan pyörään.

Mulla olis nurkissa muuten uus toyotalainen painelaakeri tarpeettomana...

FunJam
12.11.2014, 21:20
Eli 500 pyörästä ja 465 aisinin kytkin paketti tamgearssilta.. :eek:
Taitaa konit saada kävellä jyrkemmät mäet mun puolesta. :D
Onkos siitä ihan todellista hyötyä? Milnerillä näytti olevan vähän edukkaampi.
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/hdj80-4-2td-1990-1998-ukimport/hdj80-clutch-0/hdj80-clutch-kit-4-piece?utm_expid=52418066-1.BK6FuGKhRNe2LBX8BaOU_w.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.milneroffroad.com%2F toyota-uk%2Fland-cruiser%2Fhdj80-4-2td-1990-1998-ukimport%2Fhdj80-clutch-0

Aika tuoreelta näytti vielä tuo kiinni ollut pakettikin, mutta samalla vaivalla ois vaihtanut sinne jotain vahvempaakin. Tamgearssilla tosin exedyn setti olisi 214,88

lepoantti
13.11.2014, 09:15
jos niitä metuja pitää kiskoa ympäri maailmaa sellasessa palvaamossa auton takana niin pistää ne kiskomaan autoa välillä...

bj45lava
13.11.2014, 13:21
Levy/paketti pitäis uudemmassa olla siis 300mm halkaisijalla ja vanhassa sen 275mm

bj45lava
13.11.2014, 13:22
Ja uusi/ehjä 275mm pakka ei kestä juurikaan tehonlisäystä+isoja renkaita yhdistelmänä, toi kolmesatanen kestää kyllä sit hyvin.
Jo yli 40000km ruuvatulla pumpulla ja 37 kumeilla tullut mentyä...

FunJam
13.11.2014, 13:31
Ok.. Pitänee alkaa selailemaan nettiosaa. Noita 24 venttiilisen pyöriä on varmaan tuhansittain käytettynäkin :rolleyes:

hx 40 varattu ahistimeksi tähän, kun joku tuolla sitä kehui..

Hessu888
13.11.2014, 14:44
Noita 24 venttiilisen pyöriä on varmaan tuhansittain käytettynäkin :rolleyes:

Englannista esim. ebaystä tai sitten lontooksi kysyt suoraan garry@80breaker.com mitä maksaa rahteineen Suomeen.

Aika hyvin näytti kestävän toi teidän nostin 250kg asetuksilla koneen + laatikon painon :)

FunJam
13.11.2014, 15:25
Joo, ja välillä meinas koppakin nousta mukana..

Mäntävikainen varamotti tontilla. Eli tonnin verran japanialaista isojen poikien rakennussarjaa.. saa tuosta romumieheltäkin jo satasen, jos oikeen alkaa ketuttamaan.
Kai tuosta kasasta vielä yhden moottorin loihtii.. :p
Työnjohtokin tuli taas valvomaan toimintaa, kun ei muuten tapahdu.

lavanelikko
13.11.2014, 16:50
Työnjohtokin tuli taas valvomaan toimintaa, kun ei muuten tapahdu.

Mukava tuommoinen työnjohtaja... Saa kepillä tai makkaralla aina tyytyväiseksi eikä taida liikaa neuvoa mistään mitään tietämättönä:rolleyes:

TsKo
14.11.2014, 01:33
Toi kisasalaatti näyttää semmoselta että sitä ei saa kasaan ilman kaljalaatikkoa ja sen jälkeenkään se ei toimi:D

Näyttää vaan just oman pajan lattialta, mutta kyllä tosta vielä hyvä tulee kun pääsee niputtamaan.

FunJam
14.11.2014, 19:44
Englannista esim. ebaystä tai sitten lontooksi kysyt suoraan garry@80breaker.com mitä maksaa rahteineen Suomeen.



Iso kumarrus.. 120 + 60 Sumusaaren rahayksikköä.. eli reilu 2,5 isorahaa paikallista valuuttaa suomeen toimitettuna.

bj45lava
14.11.2014, 19:59
Joo tilasin itellekin tuolta muutamat levikkeenosat ja etulokarin vas eteen, oli halvat, mut tulo kesti kuukauden, yhen kyselyn jälkeen alkoi tapahtua.

FunJam
18.11.2014, 14:22
Heppatyttö pyysi kipaisemaan polttopuita.. tätäköhän tuo tarkoitti? :)
Mitäpä sitä mies ei rakkaansa eteen..

Tuollainen moottoripukki tuli haettua B-helvetistä, pidemmät pultit pitää vielä metsästää, että saa lohkon tuohon kiinni. Kerran pudotin vanhan lohkon lattialle liinaviritelmän lauettua ja meinas jäädä nakit väliin. Ei kiitokks..

Uuden koneen nelosmäntä oli tuon verran halki ja männän renkaat karkuteillä. Pientä kiillotusta oli tullut sylinteriin, mutta ei mitään sormin tuntuvaa.Hoonais ja vanhasta koneesta mäntä ja värillä kurkitaan paljonko irvistää..

FunJam
18.11.2014, 14:25
Niin ja eka tämän kokoluokan koneremontti on menossa, eli vinkkaa/virnuile osasto on ihan tervetullutta.

FunJam
19.11.2014, 18:06
Jaa.. Joulupukki tuli tänävuonna tähän aikaan vuodesta...
Oiskos jollakulla konstia tuon pakoputken lähdön tekemiseen?
101mm päältä on tuo lähtö.
Pakosarjan ja öljyn poistolaipat taidan piirtää ja teettää jollain paikallisella konepajalla, ellei kellään satu lojumaan ylimääräisenä hyllyssä.

Gary Grand
19.11.2014, 18:20
Tuolta liitokseen kikkareet:
http://www.kkdmotorsport.com/index.php?cPath=29_62

EDIT!
perhaana, nehän myi pelkkää eioota..
Tuolla on:
http://www.futurez.fi/fi/shop/turboahtimet-oheislaitteet/laipat-tiivisteet-ym/show_pr/32742/

FunJam
24.11.2014, 23:20
Öljyruiskut tuli purettua hoonauksen tieltä ja samalla putsattua ja käytyä läpi. Pari tölkkiä kävin hakemassa tuollaista yleispuhdistusainetta.
Jos hoonaa kampura paikallaan, tekee kivi helposti jälkiä sylinteriin, jos alapää sattuu osumaan siihen. Nelosen naarmuuntuneeseen sylinteriin piti tarjota vähän enemmän kiveä, muihin riitti kevyehkö sutaisu.
Kampuran kaulat putsasin ja kävin läpi, kokolailla ok. Samalla putsailin paineilmalla, brääkliinillä ja nailoniharjalla lohkoa muutenkin ja lopulta ruiskaisin pullon punaista päälle. Toinen pullo vielä, niin näyttänee ihan kivalta. Pitäähän tytön autossa jotain punaista olla.. :rolleyes:

FunJam
25.11.2014, 09:35
Onkos tuollaiseen Hodariin olemassa jotain tehokkaamman mallista öljypumppua vai riittääkö vakio hyvin pienen piristyksen jälkeenkin. Olisiko tuollaisesta paineakusta merkittävää hyötyä?

FunJam
06.12.2014, 17:59
Engklannin tuliaisia kytkimen luistovaivoihin. Iteppäisyyspäivää ollaankin sitten vietetty allekirjoittaneelle varsin epätavallisissa puuhissa, eli putsaamalla osia. Männäntapit joitunee kaivamaan irti pö- kylvyn jäljiltä ja putsaamaan/sipaisemaan sinne vähän tuoretta moottoriölkkää, etteivät kilahda heti ekassa startissa.. sinne kun ei taida öljyä mennä muuten kuin öljyruiskujen ja männän alapinnan reikien kautta.

FunJam
06.12.2014, 18:05
Tiivistesarjankin päätin hankkia kun raaputtelin edellisen sepän tiivisteliimoja. Oli ilmeisesti liimakauppiaan kaveri ollut hän. Männän pääliset oli joskus hiomanauhalla raapittu ja päällä oli jo nokea, eli kolmas remontti tuolle koneelle on kai menossa... no kolmas kerta toden sanoo.. kai..
Ei lompakko taipunut timanttitiskin männänrenkaisiin (n. 650 €) joten tarvikerenkailla mennään tälläkertaa.

Häänrik
07.12.2014, 22:18
Tuohon moottoriremonttiin liittyen; ite puhalsin männät puhtaaksi soodalla, tuli äkkiä hyvä, eikä syö metallia. Värkit ja soodapuhallinkaan ei maksa ku taskurahoja. Tuossa ennen ja jälkeen kuva:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=35442&d=1364796863

Ja sitte palstan yleinen mielipide on se että tarvikeosat hajottaa kaiken sekunneissa mutta ite laitoin kuitenkin Victor reinz - merkkisen kannentiivisteen (120€) orkkiksen sijaan (240€) ja hyvin on wörkkiny 50 000km vielä. Jos ei ny aiva tunari oo tai osta mitää halvinta cjenjongjingjangsuperpartsia niin hyvin pärjää tarvikkeella.
Milneriltä kannattaa tilata männänrenkaat, 80€ maksaa ja laatumerkkiä. Kampuran takastefaa ei sieltä kannata tilata se on sitä mustaa keinokumia mikä korkkaa lämmetessä.

Ja muistaa vaa ekan tarttauksen jälkeen vaihella öljyjä reippaasti, ite käytin ekoilla öljyillä 10min, seuraavilla 100km ja seuraavilla 500 ja 1000.

FunJam
09.12.2014, 20:55
Muutaman tunnin mäntiä hinkanneena ja jälkiviisaana taidan itsekkin ensikerralla taipua tuon kannalle.. :)
Vähän tiivistettä hankittu ja mäntää rengastettu. Kirjaimet renkaissa laitoin kannen puolelle, niinkuin vanhatkin oli. Nämä tosin oli n-sarjalaisia, kun vanha oli merkitty t-kirjaimella, mutta tokkopa tuo maailmaa kaataa, aakkosia kumpanenkin.. :rolleyes:
Ylimmän renkaan uraan jäi kynnen mentävä rako mutta muistelisin, että siinä sai vähän isompi kolo ollakkin. Pitänee tarkistaa illalla manuaalista.
Lopuksi vielä kompuroin klapikuorma sylissä ja maalipinta sai näillä leveyspiirellä harvinaisen puuhilemaalauksen. Onneksi maali oli hiukan jo kuivanut, paineilmalla suurimmat pois ja uutta maalia päälle. Ei tullut näyttelytasoista maalausta tälläkään kertaa.. pahus... :D

Häänrik
10.12.2014, 01:05
Ylimmän renkaan uraan jäi kynnen mentävä rako mutta muistelisin, että siinä sai vähän isompi kolo ollakkin.

Paina se rengas sinne uraan niin että männän ja renkaan kylki on tasan niin sais jäädä 0.054 - 0.095mm rakoa.

Kai älysit mitata männänrenkaiden sopivuuden sylinteriin ennen kuin laitoit ne mäntiin? Mä en meinaan meinannu ekalla kerralla muistaa :D Se taas mitataan työntämällä pelkkä männärengas sylinteriin 130mm syvyyteen, (kannattaa männällä työntää nii menee suoraan) ja rakotulkilla kattoa paljoko jää rakoa renkaan päiden väliin.
Ylimpään 0.270-0.370mm(0.850mm max!),
keskimmäiseen 0.270-0.330mm(0.900max)
ja öljyrenkaanväliin 0,200-0,500mm (0,880mm max)

Jos nämä luvut alittuu nii viilalla viilaa sitä rakoa sopivaks nii ei hirtä sit kone kii ku lämpiää ;) aivan törkeen tympiää noita kyllä oli mittailla mutta kai se on hyväksi. Mulla meni kyllä kaikki toleransseihin ja uskon että sullakin menee viilailematta
Tsemppiä projektiin.

FunJam
12.12.2014, 21:54
Vähän jäi väljäksi tuo rako, mutta vähemmän kuin vanhoilla renkailla, enkä kuintenkaan noita mäntiä ajatellut tällä kertaa vaihtaa, niin näillä mennään.
Hiukan oikaisin tuossa sylinteriin sovittamisessa ja painoin renkaat mäntää vasten ja totesin, ettei voi ottaa päät yhteen. Pikemminkin saattaa jäädä suurempi rako tähänkin, mutta se mitätön ohivuodon lisäyshän korjataan lisäämällä ahtoja.. :D
Ja kiitoksia, tsemppiä tarvitaan.. ja hermoja eteenkin. Siksi tämä projekti ajoittain vähän hitaammin liikkuukin, kun oon lopettanut aina kun alkaa vähänkin vanne kiristymään. Hosumalla ei tästä ainakaan parempi tule. Ja sitten on vielä nämä yllättävät muuttujat. Eilen sain just viimeisen männän sisään, kun piti lähteä naapuritallilta kiikuttamaan konia sairaalaan.Ei ole elämä tylsää, kun asuu heppatytön kanssa saman katon alla.. :eek:

Jani E
13.12.2014, 11:51
toisaalta huono jos jää liikaa välystä männänrenkaan ja männän väliin sekä siihen vie se että rengas on liian "lyhyt" päät siis kaukana toisistaan niin ohipuhaltaa. ja se vie mennessää öljykalvoo pois sylinterin seinämiltä ja sit siihen nostettua ahtopainetta niin kirsk...

FunJam
13.12.2014, 13:03
Mjoo.. Toi on siis vaan ekalla renkaalla ja noi menee hiukan yli tehdasmanuaalin arvoista, jotka pitäisi olla uutta vastaavalle koneelle. Nyt se on kuitenkin selkeesti parempi, kuin ennen remonttia. Tuolla perusteella suomen tienpenkat olisi täynnä moottorivammaisia maastureita, joissa on vanhaan moottoriin ahtoja nostettu ilman mitään muutoksia. Nyt vaan täytyy vetää joku raja noihin kustannuksiin. Tähän mennessä osiin on mennyt yli 2,5 k€ ja auton arvo on remontin jälkeen kumminkin alle 10k€, niin jossain tulee raja vastaan paljonko rotiskoon kannattaa sijoittaa.. Vaikka eipä näissä muutenkaan yleensä mitään järkeä ole.. :D

Häänrik
16.12.2014, 22:31
Mulla ainaki tuli huomattava tehonlisäys uusilla männänrenkailla, siis ei ny mitää star trekin poimuajotyyppistä mutta tutussa autossa huomas heti jotta vetää inasen paremmin. Samalla öljynkulutus ja huohotus väheni lähes olemattomiin.

Tuli tossa mieleen että mulla ois tossa ylimääräsenä tommonen uus tarvikeöljynsuodatin minkälaisia käytin noihin ekoihin öljynvaihtoihin. Noi oli halpoja mutta niissä ei oo sitä kuuman öljyn hienosihtiä mutta sei haittaa ekoissa öljynvaihdoissa ku ei ne öljyt kerkee lämmetä. Voisin vaihtaa vaikka kaffipakettiin jos vaan sais jotenki kulkeutumaan :rolleyes:

FunJam
17.12.2014, 09:52
Juu, ei tuota bussia taida saada poimuajolle edes hornetin koneella, mutta jos parin konin kärriä sais vedettyä ilman, että tarvii pykältää joka mäkeen.. Ja toi HX40 auttanee siihen asiaan enemmän kuin männänrenkaat. Lähinnä rengastin tuon siksi, että ajattelin, että noi vanhat renkaat ois materiaaliltaan väsyneet ja vielä vähän väljässä urassa, niin ei sitten katkea niin helposti. Kyllä noilla männillä varmaan yhden Citikan elinkaaren verran vielä kumminkin puksuttelee.. :D

Seuraavaksi pitäisi kasailla jakopään rattaat ja viedä suuttimet huoltoon ja kysellä samalla, josko niille voisi tehdä jotain muutakin kivaa.
Ja sitten pitäisi vielä perehtyä tuohon pumpun sielunelämään ja tinailla pakosarja.. Pikkuhiljaa sano mummo suolla..

FunJam
20.12.2014, 21:46
Taas muilta kiireiltä kerennyt tähänkin vähän perehtymään. Jakopään ratastuksia ihmettelin, pultteja etsiskelin ja vähän maalia ruikkailin..
Ihan turhaan ei noitakaan laakereita vaihdettu.

FunJam
25.12.2014, 13:34
Pääsin lopulta kannen kimppuun. Vähän putsausta ja väriä pintaan. Sitten muistin kanteen katkenneen pakosarjan pultin, jonka pää oli muutaman millin kannen sisällä ja sitä sitten pähkimään..
Yllättävän helposti lähti kun tahjosin kemppiläisellä isovirtaa niin , että samalla klunssi kasvoi kannen pinnan tasalle ja siihen hitsasin kiilaksi veistellyn pultin kiinni.

Seuraavaksi oli ajatus venttiilit putsaa kliinerillä ja paineilmalla irroittamatta niitä, mutta tuli mieleen, että olisko venttiilien ohjureille aika tehdä jotain..
Manuaalin mukaan siellä ei mitään kumia taida olla, vaan ihan holkit joista venttiili tulee läpi.
Onkos joku noita vaihtanut ja löytyykö muualta, kuin timanttitiskiltä? Tuo on auton oma kansi, eli reilu 600 tonnia sillä on kai jo rullattu..

t.haapala
25.12.2014, 15:38
Kyl mää ainaki purkaisin sen kannen ku kert irti on, seetit vois olla hyvä käydä läpi vaik hioma tahnal jos ei enempää rahaa aio kiinni laittaa.
Eiks muka hodarin konees oo venttiilivarren kumei :confused:

FunJam
25.12.2014, 23:36
Olihan ne kumit tuolla toisaalla mainittu. On vaan hankala tallilla läppäriltä selata miljoonan sivun PDFää.. Taidanpa sitten kairata nuo venttiilit irti ja nuo kumit ainakin vaihtaa..

FunJam
04.01.2015, 22:58
Pyhät lusittu ja jotain saatu taas aikaiseksi..
Kansijumppaa sitten yleisön pyynnöstä. ;-)
Tuollaisen venttiilijousen puristimen tekaisin hätäpäissäni, yllättävän toimiva.
Jakohihnaa, termaria ja venttiiliohjurin kumia. En tajunnut kysyä tilatessa kumien hintaa, vähän toista sataa oli tarvike osana. Piti oikeen laskea kilohinta, kun ei noi kummosilta käikäleiltä vaikuttaneet. Vähän yli 4000 €/kilo , ei yllä edes kullan hintaan, joka nykyään on luokkaa 31 000 €/ kg... Kaiken lisäksi tiivistesarjaan kuului myös nuo. Olivat vaan tippuneet lattialle.. no nyt on yhdet varalle, niin voi taas puolen miljoonan jälkeen vaihtaa. :-)
Tekaisin kummiletkusta tuollaisen adapterinkin. Oli yllättävän kätevä pyöritellä venttiiliä, kun oli juuri sopiva venttiilivarren päälle.

FunJam
04.01.2015, 23:19
Kanavia siivoilin vähän mekanisesti ja bräkeliini/paineilma menetelmällä. Samalla puhdistelin pumppua vähän. Siihen ei ole muuten tarkoitus kajota ennen ensi tulia, syöttöä ehkä vähän lisää. Sitten kun kone käy taas, niin vähän karan muokkausta ehkä..
Pakopuolen venttiileissä kummallisia iskemiä, mutta kun lopuksi kaadoin kannen katolleen ja kaadoin bensaa päälle, ei gaso kuitenkaan ihan sukkana valunut läpi.. Lopuksi kötöstelin kannen takaisin kasaan. Tietty se kiila nokkapyörän välistä tipahti lattialle ja katosi. Onneksi toisesta koneesta sai lainattua senkin.
Seuraavaksi varmaan kansi kiinni ja pakosarjaa ihmettelemään. Suuttimien huolto olisi kai luokkaa 350 € ja vakiot riittänee 300 hepan tietämille (?) , muistan jostain lukeneeni.. Olisikohan jotain kiinalaisia tai vähän ryhdikkäämpiä vaihtoehtoja jossain sopuhintaan??

dirtysalami
05.01.2015, 11:12
Mahtaako saada tuohon rahaan teetettyä Toyotan suutinkärjillä ? Itse pulitin juuri reilu 700 ja firma valitteli hinnan johtuvan osien kalleudesta.

Kala92
05.01.2015, 11:28
Mahtaako saada tuohon rahaan teetettyä Toyotan suutinkärjillä ? Itse pulitin juuri reilu 700 ja firma valitteli hinnan johtuvan osien kalleudesta.


Tämä on sinänsä hauska juttu. Tuossa vähän aikaa sitten aloin kalastelee suuttimiin kärkiä patrolliin ja hinta oli tuota luokkaa 150€ per kappale. Meinas mennä sillä tutulla myyjällä kahvit väärään kurkkuun kun näki heidän oman luettelon hinnan. Kyseessä siis boschin kärjet. Mutta esim dieselkontor myy jo paljo inhimillisempään hintaan kärkiä. 30€/kpl ja nämä ei ole boschin, mutta luulis toimivan. Eli kannattaa ehkä mielummin hommata ite ne kärjet niille ja maksaa pelkästä työstä. Sulla kun on ne suuttimet siin esillä, niin jos yhestä saisit katottua sen runkonumeron, niin sillä on helppo hakea nuista nettipuljuista.

FunJam
05.01.2015, 23:12
Joo, toi oli puljun hinta-arvio sen kumemmin hintoja katselematta. Voipi mieli muuttua, jos alkavat oikeesti osaa tilailemaan. Aika varauksella suhtauduin tuohon kumminkin.. Pitänee alkaa niitä numeroita tihrustamaan, mutta ensin koitan laittaa sen käyntiin noilla vanhoilla, kun tietää, että ne ainakin toimii (vaikka olivatkin jo kuluneet. Helpompi sitten lähteä vikaa kartoittamaan, jos ei toimikkaan. :rolleyes:

FunJam
06.01.2015, 23:06
Ja jakopää kasattu ja pumppu ajoitettu. Mätänetistä hain heittokellon, jonka sai sovitettua juuri ja juuri, kun oli suutinputket pois paikaltaan. Kylmäkäyntihässäkän kiilasin ruuvarilla jumiin ja kokeilin miten eri asennot vaikuttaa mittaustulokseen. Sain ajoitettua kokolailla puoleen väliin annettuja arvoja ( joten on vähän toleranssia ottaen huomioon motonetin mittavälineen mahdollista epätarkkuutta) ja huomasin työn aikana, että koneen purkanut henkilö oli lyönyt merkin ennen purkamista, johon uusi säätökin täsmäsi aika mukavasti..

Edit.. Suuttimessa on logo ND ja merkintä 4350 ja alla 1K

FunJam
18.01.2015, 20:36
Jotain satunnaisesti saatu taas aikaiseksi. Luotto moottoripukin kestävyyteen loppui kolmen sadan kilon paikkeilla, vaikka enemmän valmistaja lupaakin. On kuitenkin aika pitkä moottori kyseessä.

Inkoossa kävin vähän turpajumppaa harrastamassa ja sivutuotteena tuli pari sarjaa laipan aihioita. Seuraavaksi sitten ahistimen asemointia. Kuvassa orkkis vs. HX40

Killer-Wo
18.01.2015, 21:47
Millä spekseillä tuo HX40 on.

FunJam
21.01.2015, 20:34
Pahus, kun oon toistuvasti unohtanut tutkailla aihetta, mutta 17 taisi lukea pakopesän kyljessä, jos se jotain kertoo.. kaveri on raktorivaraosakaupassa töissä ja tuli sitäkautta mulle. En siis ole sen tarkemmin perehtynyt tuohon, kun vaihtoehtoja oli juuri tuo yksi. :D

Laippoja tuli vähän siivoiltua tänään ja postista polkaisin tuollaisen paketin, missä oli nelikanavainen lämmönhavainnointilaitteisto , -30...+1300 astetta, 2kertaa sekunnissa. Ja pakoputken kiinnittämiseen 4" v-panta.

Mites tuollaisen pakosarjan liimaaminen migillä? Vanhat putkimiehet sanoo, ettei sovi liimata lämpöjohtoa mikillä, kun lämpölaajeneminen aiheuttaa säröjä sauman viereen. Tai jos voi, niin mitä pitää ottaa huomioon? Kaasullakin nuo saattaisin turata, mutta on hankalampi ja taitaa vääntelehtiä enemmän lämmöstä..

Killer-Wo
23.01.2015, 18:34
Ite en oo kyllä huomannu säröjä niissä pakosarjoissa joita olen vesijohtomutkista kyhäillyt.
Nykysin tosin luotan orkkispakosarjoihin koska niissä on mahdollisimman lyhyet etäisyydet pakokanavasta turbolle. Hodariinkin laittaisin vain välilaipan orkkispakosarjan ja turbon väliin.

FunJam
23.01.2015, 21:37
Mietin sitäkin, mutta kun siihen pitäisi lämpömittarin anturin ja painemittarin lähtö tehdä, niin kuvittelin, että tulee aika alas.Toki niille olisi kai voinut kierteet tehdä orkkis sarjaankin. Ja pitäähän tuollaistakin kerran kokeilla rakentaa. :rolleyes:

FunJam
27.01.2015, 07:02
Sen verran valmista, että pääsee ahistimen sijoitusta ihmettelemään ja mittailemaan. Ei näillä hitsauksilla metallimiesten messuilla pääse elvistelemään, mutta pääasia, että käryt päätyy oikeaan osoitteeseen.:rolleyes:

FunJam
07.02.2015, 20:03
Mummomaista etenemistä taas. Teräsmies kääntyisi haudassaan, kun näkisi nuo hitsaukset, mutta motonetistä saa termoteippiä peittämään suurimmat roiskeet.. :D

FinnDRZ
07.02.2015, 20:10
Onks toi sitä tuningia?? :)

FunJam
07.02.2015, 20:45
Kai se sitä on.. :D
Ois kai ollut helpompi viedä koneistamoon plaanattavaksi toi pakosarja, mutta onpahan sormenpäät pehmeet kuin vauvan peppu, kun hinkkasin mirkelituukilla rautapalikkaa tukena käyttäen.. :eek:
en tiedä onko toi nauhan kanssa sen kauniimpi (appiukko sano, että "siinä on villasukkia metalliromun päällä,oishan tuo kuusakoskelle kelvannu ilmankin") mutta onpahan laitettu, jos ei hehkuis koko konehuone punaisena..

FunJam
14.02.2015, 15:46
Ei tahtonut löytyä sopivaa ulosvetäjää tuohon laakeriin, niin koputtelin kuulat ja keskiosan kuikkaan ja löin 30 mm kannalla olevan mutterin laakerin ulkokehän sisään ja sähköliimalla kiinni. lämpö irrotti kivasti ja laakerin jämä tuli kevyesti ranneliikkeellä ulos.
Välipeltiin taas vähän harjaa,bräkeliiniä ja paineilmaa ja spraymaalia päälle.
Jos joku muu on tekemässä tuota vauhtipyöräswappia, niin kannattaa pyytää paineasetelman pultit mukaan. On paksummat 24v koneessa. Motonetin kautta matka jatkuu..

FunJam
14.02.2015, 15:48
Tuleepa taas kökkösiä kuvia kännyllä...

Vähän anturia ja mittaria kiinni. Ja tuli hankittua kilkkeitä ahto/pakopaineen ohjaukseen/mittaukseen. Jousikuulat on vielä kustin poljetettavissa, ensiviikolla tätä osastoa sitten eteenpäin..

bj45lava
14.02.2015, 17:47
Niin olikin isommassa 10 pultit, onks sulla hommattuna 24v koneen painelaakeri, onko eroa entiseen mitoissa?
Omaan meni aikanaan ilmeisesti pikkukytkimen vastaava ja ei tunnu irrottavan riittävästi vaikka mitä yritetty jo...

Killer-Wo
14.02.2015, 19:18
Sen kytkinakselin silmälaakerin saa silläkin irti että painat rasvaprässillä kolon täyteen rasvaa. sitten pultilla joka mahtuu juuri reikään napautetaan sisälle jolloin laakeri kooli tulee ulos. Muutaman kerran kun tämän toistaa on laakeri irti.

FunJam
14.02.2015, 21:08
Tuli paketissa mukaan uusi painelaakeri, en oo vielä hämmästellyt mittoja. Asetelma tuli kasailtua, käpisteltyä kaikenlaista pikkunippeliä ja laatikot raahattua sisälle sulamaan. Pitää huomenna hämmästellä noita painelaakereita.

FunJam
15.02.2015, 10:58
Kokonaiskorkeudessa eroa on n. 7 mm

Korjaus.. n.11mm. Tuo Milnerin tuote ei nyt laadussa vakuuttanut oikein. Laakerin puolikkaat oli irronneet toisistaan. Ruustukissa painoin yhteen ja näyttäisi toimivan, mutta hivenen asennus hiekkaa kai mennyt väliin, kun hentoisesti rahisee.. Eiköhän se siitä ajan kanssa tasaannu.. :rolleyes:

FunJam
15.02.2015, 16:21
Laatikko sai osakseen mekaanista puhdistusta ja paineilmaa.
Kuumapainepesuri tai soodapuhallus ois lienee ollut järkevämpi vaihtoehto, mutta aattelin aamulla, että äkkiäkö tuon rapsuttelen, niin pääsen jatkamaan hommia. Muutama tunti myöhemmin näytti tältä ja nenä, silmät, suu ja persreikä täyteen tuota öljypaskahiekka-seosta..:mad:
Yhden huohotusletkun joutuu korjaamaan ja öljyt ajattelin vaihtaa. Muuten loota saa mennä noin.

-MaTTi-
15.02.2015, 20:28
täyteen rasvaa.tai märkää sanomalehtee tai vaikka leipää. Ei niin sotkuista.

FunJam
19.02.2015, 13:15
Kerran vielä romppeet pois moottorin päältä. Tulpat irti, että saa pyöriteltyä vähän öljyä kanaviin.

Samalla ajattelin testailla hehkut tuossa hi-tech hehkutestilaitteessa.
Usko omiin päättelytaitoihin horjui pahasti kun kaikki 6 kynttilää oli pimeinä
Kaivoin sitten vanhasta koneesta tulpat ja hyvin toimi. Vaikea arvata, mikä noista oli ollut 4 pytyllä, josta oli laakeri karkuteillä. :D

Ainakin startilla pyöri ihan mallikkaasti ilman suurempia kolinoita.
Paria tiivistettä odotellaan vielä, niin voisi koittaa ensitulet ottaa..

FunJam
19.02.2015, 18:17
Mahtaakohan tuo startilla pyörittämällä jaksaa imeä öljyä kuivaan koneeseen?
Jonkun kerran pyöritellyt ilman tulppia ja aika rivakasti startti jaksaa pyörittä. Ahtimen paluu on irti mutta sieltä ei tule öljyä.. :confused:

Edit: selvisikin jo, siementäjää olin vailla. Nyt pitäis vaan saada toi öljypumpun reiän kuusiokoloruuvi auki ehjänä ..

Häänrik
20.02.2015, 16:08
Varmaan tiiät itekkin mutta mulle antoivat moottoripajoilta vinkkiä että ekalla käynnistyksellä välittömästi noin 1500rinkiä koneeseen pari minuuttia että joka paikas on hyvät öljynpaineet. Sanoivat vielä että kun hdjssakin tuo ylin männänrengas on tollanen paineen mukaan tiivistyvä niin ensimmäiset 100km tulis sisältää mahdollisimman vaihtelevaa ajoa. Niin hullulta kuin kuulostaakin nii täyskiihdytyksiä sekaan nii männänrenkaat sisäänajoottu oikein. Tästäkin ollaan montaa mieltä mutta ite tein niinkuin elämänsä moottoreita työkseen korjanneet sanoi. Tietysti jonku papan pajerossa sisäänajo ajetaan pakilla kun vaan nettiä tarpeeks selaa.

FunJam
21.02.2015, 12:57
Jotain tuollaista muistan jostain lukeneeni.
Öljypumpun siemennykseen piti kehitellä käteen sattuneista tarvikkeista tuollainen hi-tech öljypumpun siemennyslaite, kun pelkällä tratilla ei öljy valunut riittävästi pumppuun. Tuohon kuvassa oikealla (oikeasti siis alhaalla) 10 mm pultti kuusiokolokannalla,johon tuuppasin. Paineet nousi siihen asti, kunnes havaitsin löysän banjon ja rasvasin lattian siinä sivussa. Eniwei, nyt on öljyt kanavassa ja senkin puolesta käynnistysajankohta taas lähempänä..

FunJam
21.02.2015, 13:10
Noista nettivinkeistä paras minkä oon vähään aikaan kuullut (erään epäonnisen pojan isältä kuultuna) on, että konetta kannattaa huudattaa muutama minuutti täysillä, että lähtee karstat. Tosin viiden minuutin jälkeen lähti laakerit.. :eek:

Häänrik
21.02.2015, 19:41
Vaihdoitko muuten mäntien öljysuihkujen banjopultit? Niissä on pienet kuulaventtiilit ja ne jouset kuulemma katkeeloo ja paineet jää alas. Mä en vaihtanu ja öljynpaineet jäi munmielestä liian alas. Mulla on kyllä hommattuna nyt ne pultit ja vähä vituttaa alaata niitä jäliistä sinne vaihtamaan :mad:

FunJam
21.02.2015, 19:45
En vaihtanut.. Purin, tarkastin ja putsasin. Vielä oli kaikki ehjät.. :rolleyes:

Saahan ne öljypohjan poistamalla alakautta vaihdettua vaikka kone ois paikallaan. On siinä pikkusen puuhasteltavaa tietty.

FunJam
22.02.2015, 22:15
Projektin aikana joutuu tekemään vaikeita päätöksiä. Kuten esimerkiksi kummasta pullosta ottaisi savuviinat onnistuneen käynnistyksen kunniaksi. Dimple päätyi voittajaksi, koska oli samaa ikäluokkaa auton kanssa. ( pullo ollut mulla hyllyssä kymmenisen vuotta.. )

FunJam
23.02.2015, 20:53
Ja siinä pätkä eilisestä startista. Yllättävän kivuttomasti lähti kumminkin lopulta käyntiin.. :cool:


https://www.youtube.com/watch?v=zYr8GzAV2jw&feature=youtu.be

PH75
24.02.2015, 09:59
Miten tuo yläkerta näyttää tuossa videossa noin kuivalta? Mitä ite noita yläpuolisella nokalla olevia käyttäny koppa auki, niin pirusti öljyroiskeet lentää pihalle, varsinki vähänkään kovemmilla kierroksilla.

FunJam
24.02.2015, 14:20
Se on vielä niin kirkasta se öljy.. :D
Kyllä sieltä tavaraa pihallekin lensi, kopan kun laittaa päälle, niin sitä alkaa löytyä sieltä kaukalon pohjaltakin.

FunJam
28.02.2015, 21:29
Motti paikallaan, laatikon sähköt, takakartaani ja palkki laitettu, kytkimen ilmaruuvi korjattu ja kytkin ilmattu. Pari palkin pulttia joutu ottamaan mikkiliimalla irti, kun oli mennyt poikki purkessa. Parille liittimelle en löytänyt kaveria. Ekat kaksi oli vaihdekepin etupuolella ja yksi jakiksen perällä. Näytti kyllä siltä, ettei noissa koskaan mitään ollut ollukkaan kiinni. Ahtimelle en koskaan löytänyt sitä 3,25" v-pantaa, niin poikkesin Inkoossa ja plasmattiin pataraudasta uusi takakansi ahtimelle.

FunJam
28.02.2015, 21:45
Putken tein vaatimattomasti 88,9 rosterista, kun isompi ei ois enää oikeen mahtunut. Toistaiseksi saa jäädä tuonne pyöräkoteloon asti, jossain vaiheessa sitten laitetaan joustokappale tuon suoran tilalle ja jatketaan helman alle, että saahaan jonkinlainen änkkärikin katsurimiehen mieliksi sinne. Puikolla päätin turauttaa, kun LVI-Lehto Oy armeliaasti lainasi tinauslaitetta ja rosteripuikkojakin sattui olemaan hyllyssä. Vähään aikaan ei taas oltu puikolla tuikittu ja sitämyöten hitsausjälki oli taas taattua insinöörilaatua, mutta itse kun tekee, niin saa mitä ansaitsee. Vähän moponetin termoteippiä päälle ja hyvä näin, tuuninkia kerrakseen taas. Eikä pitäis pahasti ahistaa..
Toi ahtoputki on vielä väliaikainen, kun pitäisi vielä ahtimen lähtö kääntää ja välijäähy sovitella jossain vaiheessa..

FunJam
02.03.2015, 11:36
Ja tokihan sitä piti päästä testaamaan heti kohta.. Etukardaani puuttuu vielä ja takana lukkopäällä. Hyvin driftaa jäällä..

https://www.youtube.com/watch?v=palEKibDU40&feature=youtu.be

Vähän laiskasti nostaa ahtoja, ahdonalaista syöttöä pitänee lisäillä... :rolleyes:

Muuten toimi ihan asiallisesti. Ohjaustehostimen pumpun joutunen vielä vaihtamaan vanhasta koneesta.
Vedet oli koneessa, mutta syyläri puuttui. Seuraavaksi se tehostajan pumppu ja sitten keulaa kasaamaan.

t.haapala
02.03.2015, 21:33
Hyvin viheltää :D

FunJam
04.03.2015, 22:21
Viimeiset rypistelyt, että sain rotiskon tieliikennöitävään kuntoon. Uudet nesteet tehostajaan ja syyläriin, uudet akut kiinni, bilhelvetten tuninkiputsari väliaikaisesti ilmaa puhdistamaan...
Paljon on vielä tekemistä, mutta kyllä on makee fiilis puolen vuoden remontin jälkeen viedä mamma mäkkärin autokaistalle..
Voi olla että tänään saa vähän Heppatytön hellyyttä... :D

FunJam
04.03.2015, 23:24
Viimeiset rypistelyt, että sain rotiskon tieliikennöitävään kuntoon. Uudet nesteet tehostajaan ja syyläriin, uudet akut kiinni, bilhelvetten tuninkiputsari väliaikaisesti ilmaa puhdistamaan...
Paljon on vielä tekemistä, mutta kyllä on makee fiilis puolen vuoden remontin jälkeen viedä mamma mäkkärin autokaistalle..
Voi olla että tänään saa vähän Heppatytön hellyyttä... :D

FunJam
06.03.2015, 17:04
Miksköhän tuo edellinen viesti oli tullut kahteen kertaan... puhelin varmaan sekoillut taas jotain..
No, anyway, tollanen insidentti tänään. Kaveri oli hieman hämillään, kun parkkeerasin viereen ja kysäisin "tiäräksää, et tää ei oo oikeen soveltuva parkkipaikka tollaselle autolle.. "
No lainasin sille sitten hetkeksi hitaasti eteenpäin liikkuvaa peräkoukkua köyden kiinnittämiseen.

FunJam
14.03.2015, 21:57
1000 km öljynvaihto tuli suoritettua.
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet 1,5 bar huitteilla ja 4,5 kierroksilla.
Ahdot nousee 0,8 bar asti, hukkaporttin kellolle menee suora letku ja tänään huomasin, että tuo apinapatenttikin vuotaa ahtoputkessa. Mutta enpä vielä niitä ahtoja ole kaivannutkaan, ennenkuin saa vähän sisäänajettua.
Sähkölinnun pesiä tuli siivottua kanssa, sellasia pikku kipinätiaisen pesiä vaan, ei minkään salamahaahkan..
Toi valonvaihtoreleen palaminen aiheutti hetken päänvaivaa, kun edellinen omistaja oli korvannut sen katkaisijalla. Rele oli palaessaan polttanut oman pohjansa, parin sulakkeen pohjat ja ohjauspiuhaa jonnekkin näkymättömiin asti, sekä ilmeisesti myös vaihtoviiksen sisuskalut. Mielenkiintoisia kytkentöjäkin ratin alta löytyi, kun sain sulakerasian ja releen kytkettyä, valot eivät sammuseen enää ollenkaan. Tuosta ylimääräisestä johtosarjasta löysin sopivan releen ja mototetistä sulakerasian ja vähän liittimiä. Ohjausjohdon vedin uusiksi kojetaulun alle asti ja vaihdoin uuden viiksihässäkän ja siitä rosvolla ohjaus. Ja zadaa, meillä on (normaalilla tavalla viiksestä) toimivat valot!! :eek:

FunJam
15.03.2015, 08:27
Tarroja tuli teetettyä Esorylle ja samalla tilasin Hodariinkin muutaman..
splmotor toimitti nuo ja palvelu oli aika erinomaista, paria tarraa hierottiin edestakaisin useempaan otteeseen.
Tuo piipaa-auton kuva muuten viittaa vahvasti Heppatytön ammattiin.
Tulikohan tuo takalasin tarra nyt kuitenkin liian pienellä... :rolleyes:

Näitähän saa vaikka tuolta.. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=132464

FunJam
17.03.2015, 21:42
Todistetusti takalasin tarra on riittävän suuri, jotta Hondamieskin näkee.
Ajelin tänään Lahden motaria, kun ohi ajavan auton kuski morjensti lapa isosti pystyssä, ihmettelin kun ei miestä tunnistanut. Hetken päästä tajusin, että Hondan citymaasturihan se sieltä ohi pöristeli.. Hymyilytti itseäkin vähän aikaa tilanne.. :D

FunJam
20.03.2015, 18:12
Puoltoista tonnia takana ja uskallettiin testata Hodaria jo sille tarkoitettuun tehtävään.
Öljyä tuo tuntuu vielä hörppäävän aika reippaasti, mutta rauhoittunee, kun männänrenkaat asettuu. Hiukan tuntuu merkkaavan reviiriä. Jakopään koppa tihruttaa ainakin vaikka uusi tiiviste sinnekkin laitettiin, mutta vähenemään päin sitämukaa kun sieltä täältä kiristelee pultteja.
Muuten toimi erinomaisesti. Ei vempuloi kärryperässä, nelosella vetelin pääasiassa eikä tarvii mäkeen pykältää. Kytkimenluistosta ei tietoakaan vaikka koitin ylåmäkeen antaa vähän runtuakin. Tosin ahdotkin jää vielä reiluun baariin.
Seuraavaksi vähän sisustan päivitystä ja ulkokuortakin jossain vaiheessa pitäisi vähän päivittää...

Häänrik
07.04.2015, 17:31
Puoltoista tonnia takana ja uskallettiin testata Hodaria jo sille tarkoitettuun tehtävään.
Öljyä tuo tuntuu vielä hörppäävän aika reippaasti, mutta rauhoittunee, kun männänrenkaat asettuu. Hiukan tuntuu merkkaavan reviiriä. Jakopään koppa tihruttaa ainakin vaikka uusi tiiviste sinnekkin laitettiin, mutta vähenemään päin sitämukaa kun sieltä täältä kiristelee pultteja.
Muuten toimi erinomaisesti. Ei vempuloi kärryperässä, nelosella vetelin pääasiassa eikä tarvii mäkeen pykältää. Kytkimenluistosta ei tietoakaan vaikka koitin ylåmäkeen antaa vähän runtuakin. Tosin ahdotkin jää vielä reiluun baariin.
Seuraavaksi vähän sisustan päivitystä ja ulkokuortakin jossain vaiheessa pitäisi vähän päivittää...
Mulla tykkäs kans syödä öljyä konerempan jälkeen noin 3000km mutta sen jälkeen menny ölynvaihtovälin koskematta täyttökorkkiin. ylämerkistä tippuu pinta nmelkein puoleenväliin 10 000km matkalla

FunJam
09.05.2015, 21:24
Mulla meni vielä reilummin, mutta nyt on nelisen tonnia ajettu ja alkaa rauhottua. Pakoputki putosi viikolla tielle, kun tuo laipan hitsuusauma petti. Uutta saumaa kehiin ja tänään jatkoin vielä vähän pidemmäksi. Saa joustokappaleen haettua, niin uskaltaa laittaa jo äänenvaimentimenkin sinne perään.. :rolleyes:
Tuollainen ilmanjäähdytyskenno tuli haettua moponepistä. Täyskaasuvedätyksessä ahdot nousee 1,2 barin huitteille, jolloin ahtojen lämpö nousee n.60 asteeseen ja pakolämmöt 750 asteen huitteille. Ei meinaan pakoventtiilejä palele.. :rolleyes:
Halvemmallakin ois saanut eioota muutamasta nettikaupasta tai ulkomailta, mutta alkaa olla hoppu tavata leimasetää kohta, niin otin tuolta, mistä sai justnytheti.
Kytkimen pitävyyttä tuli taas testattua, tällä kertaa Bobbari painona. Hyvin piteli vieläkin.

FunJam
18.05.2015, 13:22
Sopivasti jäi vielä 0,7 kW varaa, ettei tarvinnut alkaa tehoja rajoittamaan leimaa varten. Remontti siis siltä osin onnistunut. Hassu notkahdus käyrässä tosin, mutta tämä pitäisi kelvata leimalle.

t.haapala
18.05.2015, 17:39
Mitä siält nyt irtos tehoi, en saa selkoo kuvast :o

paavojaelvis
18.05.2015, 19:01
Mitä siält nyt irtos tehoi, en saa selkoo kuvast :o
Pyöriltä 103 kW, laskennallinen moottoriteho 147 kW.

FunJam
18.05.2015, 19:52
Juu. Syöttöihin en oo koskenut vielä, en tiedä onko edeltävät sepittäjät. Mutta noilla mennään toistaiseksi, jos päästöt on säädylliset..

G280E
19.05.2015, 03:43
Mukavan rentoa seurattavaa ihan normi elämän projektista,ei elämää suurempi joka vie maat ja mannut,vaan pientä harmitonta päivittelyä,käyttis ajokille..väliin kiva seuraa tällastaki..ei 68 tuumasia renkaita,ei 3000nm vääntävää moottoria 360 astetta kiertyvällä alustalla jonka etupyörä nousee liiterin katonharjalle ilman että takapyörä vielä nousee maasta:))
mul on ollu aikoinaan pari käyttis hojoa,-82 ja -83 mallia..ihan mielettömän luotettavia molemmat,mitään huonoo ei jääny kummastaan mielenpäälle..

FunJam
19.05.2015, 19:29
Juu, tästä tuli projekti tahtomattani.. :D
Ja kun emäntä ei anna sen kanssa mennä isommin metsään, niin saattaa olla ettei ihan lähde lapasestakaan.
HJ61 mulla on sitten safarointivälineenä, vaikka en mä sen maasto-ominaisuuksista niin tykkääkkään (vähän iso/kömpelö), mutta paremman puutteessa silläkin mennään. Lukot ja 38" avittaa tietty vähän.. :rolleyes:

https://www.youtube.com/watch?v=dKXdeRvActQ&feature=youtu.be

tuossa vielä pätkä dynosta. Huomaa erittäin pro välijäähyn vedenkierto akkukoneella ja porakonepumpulla, josta penkittäjä totesi, että "nyt mä oon kai sit nähnyt kaiken..." :D

G280E
20.05.2015, 19:47
Juu, tästä tuli projekti tahtomattani.. :D
Ja kun emäntä ei anna sen kanssa mennä isommin metsään, niin saattaa olla ettei ihan lähde lapasestakaan.
HJ61 mulla on sitten safarointivälineenä, vaikka en mä sen maasto-ominaisuuksista niin tykkääkkään (vähän iso/kömpelö), mutta paremman puutteessa silläkin mennään. Lukot ja 38" avittaa tietty vähän.. :rolleyes:

https://www.youtube.com/watch?v=dKXdeRvActQ&feature=youtu.be

tuossa vielä pätkä dynosta. Huomaa erittäin pro välijäähyn vedenkierto akkukoneella ja porakonepumpulla, josta penkittäjä totesi, että "nyt mä oon kai sit nähnyt kaiken..." :D

No näinpä,hyväkin varmaan kun tarviitte elossa pysyvää veturia noin niinkus alati.Kyllähän se hj on vakiona aika valas,mut niinku täälläkin olen nähny useita hyvin toimiviksi saatuja alustoja..n tuhannen vuotta sit viihdyin enemmänkin tuol safaripuolel,jossain itäpuolen suomea oli kaveri(no siel varmaan vieläki,mut yhteyden pidot on jääny)sil oli bertta toimivalla alustalla,nosti etusen 200ltr tynnyrin pääl ja viel jäi painoa takasellekki..paljo lyhkasempi ku hj ja toimi silti hyvin,et kyllä vankkurinjousialustastakin toimivan saa..

:Dkekseliäs kaveri ,oot kyl ennakkoluuloton luonto..heh..porakonekeskusvesikiertojärjestelmä:D :D

FunJam
28.05.2015, 17:29
Vahvahermoisia leimasetiä täällä päin maailmaa. Jaksoi kirjoittaa koko aanelosen täyteen tarinaa ja muutaman suullisen huomautuksen mitä tulisi korjata kuukauden kuluessa.. :D
Tietää taas mitä tässä kuussa harrastetaan. Ei mitään asiattomuuksia kumminkaan, eiköhän näistäkin selvitä.

Mistäs tuossa Hodarin pumpussa säädetään perus syöttöä pienemmälle? Toi Holsetti kun ei ilman lastia oikein herää, niin oli savut vähän raskaat.. :rolleyes:

hunter hdj
28.05.2015, 21:02
Vahvahermoisia leimasetiä täällä päin maailmaa. Jaksoi kirjoittaa koko aanelosen täyteen tarinaa ja muutaman suullisen huomautuksen mitä tulisi korjata kuukauden kuluessa.. :D
Tietää taas mitä tässä kuussa harrastetaan. Ei mitään asiattomuuksia kumminkaan, eiköhän näistäkin selvitä.

Mistäs tuossa Hodarin pumpussa säädetään perus syöttöä pienemmälle? Toi Holsetti kun ei ilman lastia oikein herää, niin oli savut vähän raskaat.. :rolleyes:

Tuo ruuvi missä on reikä kyljessä mustan kumisen suojahatun yläpuolella. Auki päin perus ainemäärä pienenee.

FunJam
31.05.2015, 07:07
Juu, kiitoksia. Pitänee vähän sorkkia tuota ja vaihtaa öljykyllästetty ilmanputsari normaalisti hengittävään.. :-)

Liittynee tämäkin etäisesti aiheeseen. Vähän toinen näkökulma, kun piti käydä vähän tuulettamassa omaa päätä. Tuossa saa mukavasti ajatukset pois omista projekteista, kun lainaa mammalta konia ja lähtee vähän pomppimaan.. :D

https://www.youtube.com/watch?v=Xyv5GK9tuXw&feature=youtu.be

FunJam
05.06.2015, 22:53
Tavallaan ei osaa sanoa ilahduttaako vai vitustuttaako, kun irrottaa ensin laturin ja huomaa, että vika oli irronneessa pistokkeessa laturin takana.

Öljyvuotokin väheni kummasti kun vaihdoin kampiakselin stefan tojotalaiseen.

Pakoputkeen piti tuunata tuollainen käppyrä, josko ei koko pohja ois ihan mustana. Poikkeuksellisesti jopa viilalla siivoilin vähän suurimpia jäysteitä pois.

FunJam
16.08.2015, 20:20
Ostin sitten käytetyt jarrukilvet, kun nuo uudet on kuulemma niin kalliita. Mukana seurasi akselit joista etunen on rempattu ja takanen menee vanhan etuaksilon kanssa projektiin. :D

FunJam
30.09.2015, 18:32
Sumuisten pubien maasta tuli postia. Tavallaan oli jo ihan aikakin vaihtaa tuo kilpi.. ;-)

mhk
06.10.2015, 19:24
Jaa mistä kioskista löyty kilvet, minkä hintaset?
Milnerille laitoin kyselyä kun netistä ei levyjarrulliseen löytyny kilpiä kuin euro4x4parts:lta 600 e kpl :D
Onhan ne toki punatiskillä vielä kalliimmat.

Mika_T
06.10.2015, 21:09
Nuo on kyllä aivan uskomattoman kalliita.
Mikähän tuossa pellin palasessa niin maksaa.

Ois peliliike tehhä muotit ja prässäillä noita joku sata kpl ja pistää myyntiin.

Markol
07.10.2015, 06:41
Aika tarkkaan vuosi sitten tuli mun ajossa olevaan HDJ:hin jarrukilvet suoraan marmoritiskiltä, 444e/kpl.

Varmaan kyseisen palikan hintaan vaikuttaa se että se ei ole ihan vaan peltiä koska se tekee muutakin kuin vain kannattelee jarrukenkiä. Olihan ne tyyriit mutta ekaa kertaa vaihdettiin ja auto on -90. Melkein uskaltaisin veikata että toisia ei enää tarvitse ostaa. Kiva kuitenkin kun tuonkin ikäiseen autoon saa osia Toyotaltakin. Monessa muussa merkissä alkaa nykyään olemaan jo 10-15v se raja että ei enää saa tai menee johonkin pitkään tilaukseen.

Marko

FunJam
11.10.2015, 15:32
Purkaamolta tuli Englantiasta. 60 £ + posti. Postikuluissa säästin vähän, kun tilasin kaverille samalla koko kierroksen.

Satuloiden kanssa kävikin sitten ne perinteiset. Ilmaruuvipoikki -> Ei lähtenyt mig/rost off/ moukarointi- menetelmällä -> Kaasupillillä kuumaa ja rost offia perään -> taas mikkiliimaa ja tumppi irti -> uusi ilmaruuvi paikalleen -> ei pidä, kierteet paskana -> Tikkurilan autotarvikkeesta uusi satulan puolikas alle 70 € -> asennus, ilmaus, toimii.. Kyllähän kannatti taas nysvää pari iltaa vanhan satulan kanssa. :D

Häänrik
11.10.2015, 15:39
Purkaamolta tuli Englantiasta. 60 £ + posti. Postikuluissa säästin vähän, kun tilasin kaverille samalla koko kierroksen.

Satuloiden kanssa kävikin sitten ne perinteiset. Ilmaruuvipoikki -> Ei lähtenyt mig/rost off/ moukarointi- menetelmällä -> Kaasupillillä kuumaa ja rost offia perään -> taas mikkiliimaa ja tumppi irti -> uusi ilmaruuvi paikalleen -> ei pidä, kierteet paskana -> Tikkurilan autotarvikkeesta uusi satulan puolikas alle 70 € -> asennus, ilmaus, toimii.. Kyllähän kannatti taas nysvää pari iltaa vanhan satulan kanssa. :D
Mulla krounin työsylinterin kans kävi noin, ja nehän on harvinaisia ku kanan hampaat :D porasin isomman reinän, siihen kierteet pultille, jonka keskelle oli porattu ja kierteytetty ilmaruuville reikä :D

FunJam
11.10.2015, 20:26
Jokatapauksessa ois joutunut varmaan lämmityksen jäljiltä ostamaan tiivistesarjan, liu'utkin alko olla loppu ja mäntäkin aika ruosteessä -> halvemmalla sain uuden satulan puolikkaan.. :)

FunJam
12.10.2015, 15:33
Pakosarjan viiden tonnin huolto.. vähän olin alunperin skeptinen tuon mikkiliiman kestävyyden suhteen, mutta hyvin on näköjään pakosarja läjässä pysynyt. Pieniä halkeamia ahtimen laipan juuressa, mutta kuvittelisin sen johtuvan enemmänkin puutteellisesta ahtimen kannatuksesta. Pienissä pätkissä hetipitisähköliimaa ja laipan hitsauksesta tuli heti viiskytäkolme kertaa kestävämpi. Se tuki ahtimelle pitänee myös rakentaa lopulta. Toi motonetin lämmön eristenauha on kevyesti kyllä hanurista. Pois ottaessa pölisee ja repeilee ja pistelee käsissä..

FunJam
28.10.2015, 19:21
Kannakerauta ahtimelle ja jarrupaineen säätimen tangolle säätöpala korotuksen verran.

Ja tänään saatu paperiosasto päivitettyä ajan tasalle! Korotus, renkaat ja ahdin/cooleri merkattu otteeseen. Kohtuu kivuttomast meni kirjailut, kiiitos asiantuntevan katsastushenkilökunnan. Vuosikastastuskin tuli samalla käynnillä hoideltua, kun jäi kesällä vähän vaiheeseen sen hoitaminen muiden kiireiden priorisoituessa tämän edelle...

Taidan illalla ottaa yhden oluen tämän johdosta! :D

t.haapala
28.10.2015, 20:42
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=477&pictureid=102635

FunJam
17.02.2016, 21:04
Pitkää leimaa haettiin, mutta muutama pummi tuli.
Tuollaisia joutui hankkimaan ja asiallista palvelua löytyikin kyseisestä firmasta.
Iltapäivällä tilasin ja seuraavana päivänä tuli jo postista viesti. Noita etupään puslia en sitten lopulta ois edes tarvinnut, mutta laittelen sitten lämpimämmällä kelillä. Takaiskarin alapäihin vaihdoin. Oli tappikin kulunut, mutta laitoin asiaankuuluvasti jeesusteippiä väliin niin on napakka ainakin katsastuksen ajan.. :D

FunJam
19.02.2016, 20:50
Ja seuraava katsastus olisikin sitten 29.5.2017... :rolleyes:
Juhlan kunniaksi kävin ajelemassa kunnia kierroksen Myyrmannin parkkihallissa.

https://www.youtube.com/watch?v=YRApd4cYrZs

FunJam
20.11.2017, 20:24
Se seuraava katsastus venyikin sitten hieman työkiireiden vuoksi. Kohtuu hyvinhän tuo on palvellut, kovallakin pakkasella lähtee käyntiin melkeen jo, kun tuimasti katsoo avainta. Pieniä öljyvuotoja on paikkailtu markan varrella, mutta eihän se mikään maasturi ole, jos ei se vähän reviiriä merkkaa..
Nyt tuli kuitenkin ajankohtaiseksi pieni katsastusjumppa. Vähän jarruja, uusi syyläri ja kopassa tuntuu olevan takana vähän pehmeetä. Josko pari paikkaa kattelisi, niin on kivampi viedä näytille..
Just joo ja kilin elimet. Onneksi olin sen verran vainulla, että ajelin suoraan Ex-appiukon tallille. Arto on eläkkeellä oleva autokorjaaja ja siellä on kohtuu hyvät tilat laitella, kun oma talli on taas umpijumissa.
Torstai/perjantai oli kesälomaa ja aloitettiin purkuhommilla ja tilanteen tutkimisella..

FunJam
20.11.2017, 20:34
Ja viikonloppuna jatkettiin purkamista. Peltiä oli parhaimmillaan 3 kerrosta päälekkäin. Edellinen seppä tuskin tuntee suurta ylpeyttä ammattitaidostaan.. :D Takaa lähti helmat ja poikkipalkki korin alta lähes kokonaan..
No nyt alkaa jo olla suuremmat perästä raavittu auki ja uuttakin jo tulossa. Tuskin tätä kannattaa vielä paaliin laittaa..
Tuli tuo etulokarin vilkkukin vaihdettua mersulaisesta tojotalaiseen, kun eräs katsastusmies siitä jo viimeksi mainitsi (roikkui johtojen varassa):rolleyes:

pulu
23.11.2017, 09:29
Joo ei näit kannata viel paalata..tol mun hodarillaki on menty vast 900tkm,ni täytyy kokeilla saisko millin täyteen..

FunJam
04.12.2017, 21:42
Joo täähän on vasta sisänajossa.. :D
Pyhähä jouti vähän takahelmaa tinaamaan. Koitin vähän muotoillakkin, kun on sentään mamman kauppakassi. Omaan ois joutanu olemaan kanttipalkkinakin...
Arto oli vähän takalattiaakin heppaillut ehyemmäksi.