View Full Version : LJ jakovaihteisto tiputtaa vapaalle..
Kävin koeajamassa toyotan LJ70.. Muuten toimi ison puolen nelikot ja pienipuolikin.. Mutta välillä tiputti jakovaihteiston vapaalle ajossa Tuntui jotenkin ettei se kytkeytynyt kunnolla kun kepistä veti vaikka pienipuoli päällä olikin.. Eikä kuulunut minkäänlaista ääntä kun putosi vapaalle.. Eli ei potkaise vapaalle niinkuin siirtäjävika yleensä.. Kannattaako tälläistä autoa harkita ostavansa?
Kävin koeajamassa toyotan LJ70.. Muuten toimi ison puolen nelikot ja pienipuolikin.. Mutta välillä tiputti jakovaihteiston vapaalle ajossa Tuntui jotenkin ettei se kytkeytynyt kunnolla kun kepistä veti vaikka pienipuoli päällä olikin.. Eikä kuulunut minkäänlaista ääntä kun putosi vapaalle.. Eli ei potkaise vapaalle niinkuin siirtäjävika yleensä.. Kannattaako tälläistä autoa harkita ostavansa?
Oliko koria nostettu kyseisestä kulkineesta..sillon voi keppi olla niin että
Ei mee perille jos ei oo muokattu yhtään
Vakio peli oli.. Itellä hj60 aikanaan teki että nostin koria niin alkoi potkaiseen pois pientäpuolta.. Mutta tuossa ei potkaissut se ikään kuin tippui pois päältä ja tuntui että vivusto ei kytkisi kunnolla tai jäi sillä tavalla "huulille". isopuoli pelasi kuitenkin ok sähkönapin takaa..
Aivan kevyesti kun yhtä sormea piti kepin päällä neliveto päällä ajaessa ei tippunut pois päältä ajoi mitenkä tahansa..
Läjän laatikkoa/jakista en ole purkanu koskaan. Mut tuli mieleen et onko läjässäkin jousi ja kuula jutut mitkä pitää vaihdetta päällä. Jos on niin sit vois olla ihan vaan kuulaa painava jousi poikki.
E. Näyttää olevan http://toyotamarket.ru/eu/781520/013/2/3611/1/
http://toyotamarket.ru/eu/781520/013/2/3611/2/
eli oisko osat 36275A ja B
Mut tuli mieleen et onko läjässäkin jousi ja kuula jutut mitkä pitää vaihdetta päällä.
Offtopic, mut ei nuo jousi/kuulajutut pidä vaihdetta päällä,ne luo ainoastaan keppiin tuntuman kun vaihde loksahtaa päälle. Jossain vaihteistoissa estävät myös useamman vaihteen kytkeytymisen yhtäaikaa.
KarvaTurpa
12.11.2014, 20:43
Minulla teki LJ aikanaan samaa. Johtui siitä, ettei pikkupuolta oltu ilmeisesti juuri koskaan käytetty ja jakovaihteiston kepin läpivienti kumit oli kovettuneet korpuksi sellaiseen asentoon, että painoivat pikkupuolen pois päältä. Pikkupuolta kytkettäessä kuului kuminen nirsk-ääni. Leikkasin molempiin kumeihin vähän reikiä paremman muotoiseksi ja ongelma poistui
Offtopic, mut ei nuo jousi/kuulajutut pidä vaihdetta päällä,ne luo ainoastaan keppiin tuntuman kun vaihde loksahtaa päälle. Jossain vaihteistoissa estävät myös useamman vaihteen kytkeytymisen yhtäaikaa.
Ainakin hj:n 5.vaihde pomppaa varmasti paljon helpommin pois päältä moottorijarrutuksessa jos sieltä kuula/ jousi on päässyt pois jäämään esim. jakolaatikonrempan yhteydessä.
Offtopic, mut ei nuo jousi/kuulajutut pidä vaihdetta päällä,ne luo ainoastaan keppiin tuntuman kun vaihde loksahtaa päälle. Jossain vaihteistoissa estävät myös useamman vaihteen kytkeytymisen yhtäaikaa.
Joo ehkä oli hiukan väärin muotoiltu mun kirjoitus, ei se kuula vaihdetta päällä pidä. Mut jos ne puuttuun niin huomattavasti helpommin tippuu vaihteet päältä, ainakin oman kokemuksen mukaan kun joku on tullut omistukseen autoja mistä on laatikko rempan yhteydessä kuulia hävinnyt.
Omassa hojossa pysyi nelikko päällä ainoastaan kädellä painamalla keppiä ja syynä oli aikasa elänyt jakis. Jos sama vika niin lontoosta löyty ainakin hjo60:een KAIKKI sisuskalut ja tiivisteet hintaan 210€. Ei oo nelikko sen jälkeen oireillu.
Se jakoloota ei ole paha rempata ja pelkän päätykopankin taisi saada pois laatikon ollessa paikallaan, näkeepä onko kytkentähammastukset missä kunnossa.
Jousi ja kuula löytyy tulpan alta siirtovivun vierestä. Siirtohaarukan tangossa on kyllä reilut lovet kuulaa varten joka asennolle. Kepin tanko irti ja altakäsin kokeilla miten alue lopsahtaa päälle.
Mahdollista on myös että pikkupuolen kytkentähammastus olis kulunut niin että hylkii vain sulavasti vaihteen päältä.
Tamgearsilta saa osat ja tuolta toyotan remonttiohjeet, nimellä r151f repair manual.
http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?dcid=17&p=3
Omassa hojossa pysyi nelikko päällä ainoastaan kädellä painamalla keppiä ja syynä oli aikasa elänyt jakis. Jos sama vika niin lontoosta löyty ainakin hjo60:een KAIKKI sisuskalut ja tiivisteet hintaan 210€. Ei oo nelikko sen jälkeen oireillu.
ToyoDIY.com tuolta siis hieman edullisemmin :) Näkyy hojon jakolaatikon sisukset elevan nyt 208€....