Kirjaudu sisään

View Full Version : Volvo 850 häkäpäästöt. LEIMA TULI!


lazyjonez
11.11.2014, 08:06
Ostin tommosen -94 Volvo 850. 10 venttiilin bensakone 2.4 vapari. Tarkoitus oli että saa offikulkinetta rassata huoletta ja pääsee liikkumaan jollakin muulla autolla huoletta :)

Konttorilla selvis että on veroja maksamatta (40€) ja kun ne oli maksettu, niin tuli katsurilta vielä hylsy häkäpäästöistä. Arvo oli jotain 8 kun olisi saanut olla 0,3. Tämä siis kierroksilla.

Onko mitään vinkkejä mistä aloittais? Tänään varmaan luvassa kaasuläppäkotelon putsaus, uudet tulpat ja ilman- ja bensansuodatin. Ei viittis heti kiirehtiä ostamaan kalliita osia, vaan jos aloittais huokeammasta päästä.

lazyjonez
11.11.2014, 08:08
Niin ja tosiaan antoi vikakoodin "tps-sensor signal too low" mutta voiko tuo kaasuläppä anturi vaikuttaa noin paljon häkäpäästöihin?

Clodz
11.11.2014, 08:28
Niin ja tosiaan antoi vikakoodin "tps-sensor signal too low" mutta voiko tuo kaasuläppä anturi vaikuttaa noin paljon häkäpäästöihin?

Villi arvaukseni on että se voi sotkea, tosin kabiinissa pitäisi melkein palaa lambdan merkkivalo siitä että kone on vikasietotilassa ja puskee liian paksua seosta - omassani sen huomasi selvästi myös käynnissä. Ensi alkuun kannattaa ehkä tsekata että tuleeko koodi uudelleen jos ne nollaa, potikassa saattaa olla kosketushäiriötä.

Anyway se asennontunnistin on helppo mitata yleismittarilla iilman irroitusta, potikan pitäisi antaa tasaisesti muuttuvia ohmilukuja ääriasennosta toiseen kääntäessä. Rikkinäinen potikka näyttää mitä sattuu, eikä sitä saanut elvytettyä. Itse löysin lisäksi edellisen mutkan takaa jäisen vesiklimpin mikä olisi sulaessaan luultavasti rikkonut uuden anturin jollain aikavälillä. Anturi on suht edullinen ja nopea vaihtaa.

Samalla kun tutkailet sitä niin kannattaa nykäistä se liekkilukko matkoihinsa jos moinen edelleen putkessa rähmäisenä nököttää.

Pahoittelut jos edellä olevassa on asiavirheitä, en ole minkään sortin automekaanikko mutta tuollaisen kasipuolikkaan sielunelämään ehti jollain tapaa tutustumaan ennen nykyistä kulkinetta.

-MaTTi-
11.11.2014, 08:42
Kaikki mahdolliset lisärikastukset (what ever) päällä jos kerran CO 8% eli reilusti yli ajokieltorajan. Raakana pukkaa nieluun niin paljon kun ruutta kehittää.

Clodz
11.11.2014, 10:17
Joo käsittääkseni tuossa on ideana se, että kun tietokone ei saa infoa siitä missä asennossa kaasuläppä lötköttää, niin se työntää varmuuden vuoksi sen verran paksua soppaa ettei mennä vahingossa laihalle. Viisaammat saa korjata jos meni hutiin. :)

JAMANT
11.11.2014, 10:26
Joo, Vulvasta mitään en ymmärrä, mutta yleensä laittaa rikkaalle, ettei mene laihalle ja riko mäntää/ventiiliä, bensa on ja katti on halvempaa kuin koneremppa!!

lazyjonez
11.11.2014, 13:47
Vikavaloa ei pala mittarissa, mutta tps:n vikakoodi tuli takas nollauksen jälkeen. Tänään laiskottaa... kävin ostaan ilmanputsarin, bensasuodattimen ja tulpat, mutta toteus jääkööt huomiselle. Jospa ois kirkkaampi päivä ku tänään.

Pitää tosiaan purkaa se läppäsysteemi ja putsata. Ton liekkilukon vois kans kaivella esiin. Sitä ohmien mittausta vois kokeilla periaatteella ennen ja jälkeen putsauksen.

Kiitos vinkeistä. Palaan asiaan...

Clodz
11.11.2014, 15:33
Omassani ei ollut itse asiassa mitään putsattavaa läpän ympäristössä. Veikkaukseni mukaan potikka meni rikki kosteudesta, alkuun se oireili niin että kone kävi kylmänä hyvin mutta lämmittyä nykäisi vikatilan päälle - olettaisin tuon johtuneen aiemmin mainitun jääklimpin sulamisesta kun paikat lämpeni riittävästi. Liekkilukko on tosiaan turha vekotin, se on ymmärtääkseni jätetty ykköskopan seiskakympeistä pois jo tehtaalla mutta kasipuolikkaista noita löytyy.

ZeiZei
11.11.2014, 22:39
Yhdessä oli hypännyt vaijeri urastaan ja sen takia oli läppä väärässä asennossa. Olikohan niin että cruisen vaijeri, ja se kanitti niin ettei läppä päässyt kokonaan lepoasentoon = startatessa sekasin eikä lähtenyt käyntiin...

heikkinen
12.11.2014, 21:38
Pari vuotta sitten meni omasta vastaavasta asento anturi ja tavaraa meni läpi sen verran että takana tulijat huomasi moottoritie nopeuksissa kun kaasua sattu painasemaan. Vaihdoin tilalle tarvike anturin (oiskohan ollut motonet) joka pelas viikon.Toinen tarvike anturi ei toiminut ollenkaan. Wetterin tiskiltä haettu on toiminut näihin päiviin asti eli suosittelen alkuperäistä anturia.

lazyjonez
13.11.2014, 08:03
Homma selvis ja halvalla vielä! Kävin eilen yheltä korjaamolta ostaan talvirenkaat, ja mainitsin asiasta, niin tuumas vaan että laitetaan mittari kiinni ja huudatetaan päästölaput pihalle. Sano vielä että ei maksa mitään jos ei saada läpi. Katti varmuudella lämpimäksi ja kierrosten laskiessa alas päin, laput pihalle oikeiden kiekkojen kohdalla ja avot LEIMA TULI :D Katsuri ei rupea tämmösiin kikkailuihin, mutta nyt on hyvä paikka tiedossa. Mitään toimenpitäitäkään en ehtinyt tekemään ennen tätä. Tulen asioimaan myös jatkossa ks. putiikissa.

Comax
13.11.2014, 10:39
Päästöt nyt kannattee muutenkin ottaa aina muualla kun konttorilla. Saa kerralla läpi ja on mahdollista myös säätää / yrittää useammasti samaan hintaan.

Clodz
13.11.2014, 14:28
Taannoin yhden konttorin lähellä sijainneen korjaamoukkelin kanssa juttelin ja tämä kertoi että heille tulee ihan säännöllisesti testeistä pompanneita jonkun mallin bemareita testiin. Pakoputki oli jotenkin sen mallinen ettei testerin letku istu leimalla riittävän hyvin ja laite valittaa jäännöshapen määrästä. Olisi hauska tietää minkä verran pomput vähenisivät, jos jälkitarkastuksesta ei saisi veloittaa.

RIPAX
13.11.2014, 23:13
Taannoin yhden konttorin lähellä sijainneen korjaamoukkelin kanssa juttelin ja tämä kertoi että heille tulee ihan säännöllisesti testeistä pompanneita jonkun mallin bemareita testiin. Pakoputki oli jotenkin sen mallinen ettei testerin letku istu leimalla riittävän hyvin ja laite valittaa jäännöshapen määrästä. Olisi hauska tietää minkä verran pomput vähenisivät, jos jälkitarkastuksesta ei saisi veloittaa.

Ja mitähän siellä konttoreilla tapahtuis jos ne katsurit yleensä olis ammatti taitoisia,en missään nimessä yleistä mut valitettavan paljon siellä on täysiä tahvoja!!

ImacInnes
12.04.2015, 09:43
Jatketaas tätä kun sain tästä jo hyviä vinkkejä.

Eli, itselleni on kulkeutunut 850 Volvo jolla on ajettu karvan alle 500tkm joka on kulultaan hyvä vaan rupesi yhtääkkiä savuttamaan paksua vaaleen harmaata savua, kulkee hyvin vaan savuttaa ja haisee oudolta.

On tehty juuri isohuolto kun kun peli tuli minulle. Katti vaihdettu. Vanhakin oli kuulemma ok.

Netistä olen löytänyt samaa vaivaa kyselleitä vaan en ole oikein löytänyt kuinka on saatu kuntoon.

Nyt kun olen lueskellut näitä keskusteluja ympäri nettiä olen päätynyt seuraavaan.

-Ensin tutkin jotta onko kaikki liitokset kunnolla kiinni huollonjäljiltä.
-Kaasuläpän asentotunnistinta tutkaillaan sitten ja hankitaan uusi jos siltä tuntuu.
-"Liekkilukko" Mikäs se niinkuin käytännössä on ja mitä sen pitäisi tehdä. Poistetaan varmaan kun turha kuulemma on?
-Koekäyttöä ja ajoa jotta näkee loppuuko savutus.
-päästömittaukseen.
-leimalle jos päästöt korjaantuivat.

-happianturin kontaktivikaa voi kuulemma myös olla näissä?
-venttiilinnostajan suojakumit?
-männän öljyrenkaat?

Oliskos mitään muita villejä tai asiantuntevia veikkauksia kuinka vaivan saisi korjattua?

Kiitoksia
t. Ismo Ämmä

mikaelt
12.04.2015, 09:56
Onkos 10 vai 20 venttiilinen? Itellä oli just 200tkm ajettu -93, joka savutti ja kulutti öljyt, siinä määrin oli kova kulutus, lohkovika että joskus tulppakin kuoli öljyn määrään. Noissa alkupään 10v koneissa on sitä vikaa ollut.
- liekkilukko on sellainen pieni ampiaispesä, metallinen tietenkin, huohotimessa. Lähinnä ongelma se että tukkeentuun ja pakkasella jäätyy.

Tulpat kun ottaa irit niin näkee onko palotilassa kuinpaljon ollut öljyä. Omassa sitä oli niin ettei kaikki edes palanut! Puristuspaineet oli kuitenkin ihan ok, koska runsas öljy piti puristukset. Ohivirtausmitaaus tjsp. pitäis paljastaa lojkon kuntoa.

Ilmeisesti on siis vapari? T5 turbot saattaa alkaa myös kulutamaan öljyä ja savuttamaan, niissä toisaalta ei ole ollut (tiettävästi) lohkovikoja.

EDIT: katsoppas onko siinä pissapojan säiliön vieressä ne vikakoodin luku systeemit painonapilla ja ledivalolla. google kertoo sitten enemmä "volvo 850 vikakoodin luku"

ImacInnes
12.04.2015, 10:17
Mistäs käypi ilmi venttileiden määrä? Vaan veikkaan jotta vähempi venttileitä.
Vapari joo on, Käyttööottopäivä 16.07.1993, 103 kW.
Vikakkodeja täytyypi lueskella konepellin alta lisää, josko olis nyt tullu jokin tähän liittyvä?

Täytyy varmaan kysellä sitten tuota ohivirtaus mittausta jos ei muu auta.

Eihän nuo männänrenkaat ja venttiilivarren kumit hintavia oo, on vaan hivenen työlästä vaihtaa.

Kiitoksia
t. Ismo Ämmä

vepele
12.04.2015, 10:29
Mistäs käypi ilmi venttileiden määrä? Vaan veikkaan jotta vähempi venttileitä.
Vapari joo on, Käyttööottopäivä 16.07.2015, 103 kW.
Vikakkodeja täytyypi lueskella konepellin alta lisää, josko olis nyt tullu jokin tähän liittyvä?

Täytyy varmaan kysellä sitten tuota ohivirtaus mittausta jos ei muu auta.

Eihän nuo männänrenkaat ja venttiilivarren kumit hintavia oo, on vaan hivenen työlästä vaihtaa.

Kiitoksia
t. Ismo Ämmä

Aikas tuore peli,jos käyttöönotto 16.07.2015,tarkoitit varmaan 1995.
Eiks noiss oo OBD keskikonsolissa?Omassa ainaskin

ImacInnes
12.04.2015, 11:20
Oho.
Käyttöönotto on siis 16.07.1993.

Ei oo OBD liitintä vaan konehuoneen etukulmassa oma kiinteä vikakoodin lukija!!!
Sitä luetaan taas seuraavaksi.

t. Ismo Ämmä

mikaelt
12.04.2015, 11:23
Jos on 20V niin venttiilikopan suojassa lukee 20 valve :D
EDIT: tarkka moottorin tyyppi löytyy (jos tarra paikalla) nokkahihnakotelosta esim. B5252 = bensa, 5cyl, 2.5l, 2vennttiili/cyl
- sähköosissa muistaakseni erona se että 20v on ilmamassa mittari, 10v vain lämpöanturi siinä haitariputkessa.

- Männänrenkaitten vaihto ei auta, jos lohkovika on. Tosin, 95- ei enää pitäisi olla lohkovikoja....ainakaan niin yleisesti.
- Ohjurinkumien vaihto on työlästä, ainakin jos joutuu kannen ottaa irti. Noissa kun kansi on 2- osasta. Vanhoista tulpista ja kierretangosta voi rakennella tarvittavan puristimen.

Mistäs käypi ilmi venttileiden määrä? Vaan veikkaan jotta vähempi venttileitä.
Vapari joo on, Käyttööottopäivä 16.07.2015, 103 kW.
Vikakkodeja täytyypi lueskella konepellin alta lisää, josko olis nyt tullu jokin tähän liittyvä?

Täytyy varmaan kysellä sitten tuota ohivirtaus mittausta jos ei muu auta.

Eihän nuo männänrenkaat ja venttiilivarren kumit hintavia oo, on vaan hivenen työlästä vaihtaa.

Kiitoksia
t. Ismo Ämmä

ImacInnes
12.04.2015, 11:37
Tämähän on siis -93 otettu käyttöön.
Näillä tiedoilla jatketaan tutkimuksia jahka saan auton haetua tohon omaan pihaan.
t. Ismo Ämmä

Jos on 20V niin venttiilikopan suojassa lukee 20 valve :D
EDIT: tarkka moottorin tyyppi löytyy (jos tarra paikalla) nokkahihnakotelosta esim. B5252 = bensa, 5cyl, 2.5l, 2vennttiili/cyl
- sähköosissa muistaakseni erona se että 20v on ilmamassa mittari, 10v vain lämpöanturi siinä haitariputkessa.

- Männänrenkaitten vaihto ei auta, jos lohkovika on. Tosin, 95- ei enää pitäisi olla lohkovikoja....ainakaan niin yleisesti.
- Ohjurinkumien vaihto on työlästä, ainakin jos joutuu kannen ottaa irti. Noissa kun kansi on 2- osasta. Vanhoista tulpista ja kierretangosta voi rakennella tarvittavan puristimen.

pee
12.04.2015, 19:44
103 kw on 10 Valve


Vaaleanharmaa savu = kannentiiviste ??


OBD töpseli vaihdekepin edessä, oliko jonkun kumisen kolikonpitimen tms. alla ??

Jappi
12.04.2015, 21:52
OBD töpseli vaihdekepin edessä, oliko jonkun kumisen kolikonpitimen tms. alla ??

Ei oo olemassa noin vanhoissa, konehuoneessa mokkula josta vilkkukoodina luetaan vikakoodit.

E: OBD siihen kepin eteen -96 ja siirtyi kyynärnojakoteloon 98 kun muuttui V70:ksi.

pee
13.04.2015, 06:17
Ei oo olemassa noin vanhoissa, konehuoneessa mokkula josta vilkkukoodina luetaan vikakoodit.

E: OBD siihen kepin eteen -96 ja siirtyi kyynärnojakoteloon 98 kun muuttui V70:ksi.


Ok