Kirjaudu sisään

View Full Version : Patrol 260 -91


Juhov
10.11.2014, 21:20
Juu ellikkäs tuommonen toukokuussa hankittu espanjan patu 2.8 tdi huoltoautoksi rekisteröitynä työautona..

Tullessa auto oli harmaa, oransseilla teipeillä, alla oli jokku 265/75R16 duelerit vanin alupalloilla.

Ensinnä vaihtui väri mattamustaksi punaisilla efekteillä (kotipihassa paukkupullolla) kattoa ja takaluukkua lukuunottamatta. Maalaus siis hiukan vielä kesken liian lyhyistä jaloista ja takaluukun kukkimisesta johtuen.

Sitte rupesi kaipaamaan voimasauhuja, ni eiku tyäkalupakki auki ja ruuvaamaan. tyhjäkäyntiruuvin jouduin vallan heittämään mäelle, ja lopuiksi niin paljo ku sai sauhua tyhjäkäynnin ollessa n. 800rpm.

Seuraavana vuorossa olikin sitte snorkkeli. 3" pakoputken pätkistä jonkun moisen kyhäelmän hitsailin kuskin lokasuojan kylkeen, nokkaan vielä bmc kartiofiltteri, ni tuli upea. turbon ääntelyt alkoi kuulua kabiiniin aikas mukavasti:rolleyes:..

Suhina ja ulina oli niin korvia huumaavaa, että täytyi saada lisää. Hain sitten paikallisesta hydrauliikkapuodista kuristusruuvin hukkaportin letkun väliin, ja johan rupes suhina käymään. ahdot nousi n. 1,1 bariin.

Pariin kertaan jouduttiin patrollia vetämään kaivurilla, ku noista pirkestouneista loppui tyystin pidot kesken ja auton maavarakin oli mitä oli:mad:. Näistä intoutuneena teetin naapuripitäjän hitsausfirmassa 50mm pidemmät riiput ja hieman myöhemmin alle tuli 35" mud terrainit. maastokelpoisuus parani huomattavasti.:D

Jakopään ja vesipumpunkin siinä vaihtelin, ku rupes 180000 olemaan edellisestä vaihdosta. Ei muuten ollenkaan huonompi idea vaihtaa molempia samalla kertaa;).

Viime torstaina tulikin sitten hieman laajempi tekniikan päivitys ajankohtaiseksi.

Ajelin töistä kotiin kun yhtäkkiä patrolli alkoi tuupata harmaata putken täydeltä ja vauhti vaan kiihtyi, ei reagoinut kaasun nostoon tai avaimen kääntelyyn millään lailla. elikkäs alko ilmeisesti käymään öljyllä ja ajoi putken kautta öljyä mäelle.
Ku sain auton tien sivuun ja vaihteella sammuksiin ni kalupakki esiin ja konepellin alle. otin huohotus touhun venttiilikopasta irti, ja kävin starttaamassa auton käyntiin, ni kävi jo rauhallisemmin, ja reagoi kaasuunkin ihan kohtuu normisti. savutteli hiukan. menin hiukan lähempää tutkiskelemaan, ja aika kilkatushan sieltä korviin kantautui.:(

Perjantaiaamuna pajalle, öljyt pois, öljypohja irti ja hieman lähempää tarkastelua ja hypistelyä, ja siellähän se kakkosen veivinlaakeri klappasi jotakuinkin kaikin aistein havaittavasti.

Ei muuta ku motti irti ja palasiksi. sitte soittoa paikkaan jos toiseenkin, ja tuosta läheltä löytyikin VAIN 250t ajettu gr:n alakerta, josta joku kannen oli jo kerinnyt itselleen haalimaan. nyt lohko jo kaverin hiluxin lavalla odottaa kasaamista ja paikalleen asennusta. tänään täytyy viä pistää tiivistesarja tilaukseen, ni saa samalla venttiilikopan öljyvuodon kuriin.:)

Kannen vein tänään järvenpään raunolle korjattavaksi, viilattavaksi, hoonattavaksi, laanattavaksi:cool:..

Juhov
10.11.2014, 21:25
kuvia:)

Juhov
10.11.2014, 21:43
nyt on yläpään tiivisteet ja uudet kannenpultit tilattuna.:)

Juhov
10.11.2014, 21:47
tuo kolmannen kuvan mersu olis myynnissä

Juhov
12.11.2014, 21:30
Tänään aloin tekemään uutta imusarjaa. Samalla sain ensikosketuksen rosterin hitsaamisesta ydintäytelangalla.:D Ei alkuunsa oikeen ottanut onnistuakseen. Mutta kait se siitä pikku hiljaa.

Vanhaa turboa irrottelin pakosarjasta, ja huomasin siinä jotain lievää kulumaan. ;)

Juhov
12.11.2014, 21:36
Piti pistää tuo toiseksi, mutta ei taida oikeen pelittää:rolleyes:.. Ei kellään sattuisi löytymään ehjää vastaavaa?? Edullisesti.

Juhov
12.11.2014, 21:44
Jotain vanhempia kuvia:)

Juhov
13.11.2014, 23:21
Imusarja valmistuu pikku hiljaa. Suojakaasu loppui kesken ja huomenna pääsee saumoja aukomaan rällämällällä jos ei aamulla olla vuodepotilaana.:confused:

PunisherFIN
16.11.2014, 09:27
elä loukkaannu, mut miks sie teet siihen imusettiä, ko alkuperäsenäkin löytyy kolmee eri mallia ihan nissan oem osina? :) en monta euroo esmes ite ottas turbon imusarjasta, löytys ehjä ja siisti joutavana suoraan hyllystä :) turbojaki on pari originaalia, toinen viel autossa kiinni ja toinen menossa kaverin projektiin, mut jos akkiloitus vaihtamaan itelleen schwitzerin kiinni ni sit ois joutava taas, tosin melkosilla välyksillä, mut vielhän tuo puhaltaa :D

Kala92
16.11.2014, 10:41
Kuten Punisher sano. Malleja on monia jo vakioissa ja kannattaa keskittyä ennemmin siihen pakopuolen virtausten parannukseen. Noilla paineilla vakio pilleri ei kestä ja samalla rikkoo kannen. Kannattaa ihan mielenkiinnosta lyödä pakopainemittari kiinni ja kahtoa paljon pakopuolella paineet siina 1bar ahoissa vakio pillerillä.

Juhov
16.11.2014, 10:51
minkäsmoisia niitä löytyy?? Tuo oma viritys meni eilen aika lailla ketuille, ku tuli laippa tehtyä hiukan ohkasesta värkistä, ja veteli niin paljo solmuun, ettei saa pitämään varmaan ikinä.

Mitäs mieltä olette ku ajattelin tuota ahtaa kahdella KKK K14 ahtimella??

Juhov
16.11.2014, 10:56
Kansi on työn alla paraikaa. Ja tulee kohdistetut rosteripakosarjat 42mm putkesta.

Juhov
16.11.2014, 11:00
Olisi muuten tiedossa tojotan ct26 turbo jos jollain tarvetta.

Kala92
16.11.2014, 11:20
Kysy vaikka tapsalta jos sillä ois joku vapari rd28 imusarja. Pistät vaikka googleen kuvahakuun rd28, niin näet millasesta möykystä kyse. Ja kokeile ihmeessä, miten pelaa noilla ahtimilla :D Sitten kun vielä laitat pumppuun isompaa tappia, niin alkaa sitä voimaa löytyä. Meinasitko muuten laittaa rinnan noi ahtimet? Kolme pyttyä per ahdin?

Juhov
16.11.2014, 11:24
Imusarjaa muuten rupesin itte väsäilemään, ku tuo kansimies neuvoi että imusarjan painekotelon ja kannen väliin suht pitkät putket. Näillä saisi parhaan virtauksen aikaiseksi.

Viipo
16.11.2014, 12:13
Mites paljon sillä on turbodieselissä merkitystä, miten imusarja virtaa? Kai sen huonon virtauksen voi kompensoida isommilla paineilla?

Samsonite
16.11.2014, 13:00
Pientehosissa ei merkitystä.

Juhov
16.11.2014, 13:41
Ahtimet tulee rinnan 3:1 + 3:1. Mitä meinaa isompi tappi pumppuun?? Jotain tekemistä nestepään kanssa??:confused:

Oliskos kellään tiedossa semmosta vaparin imusarjaa??

Viipo
16.11.2014, 13:48
Mitä meinaa isompi tappi pumppuun?? Jotain tekemistä nestepään kanssa??:confused:


Oisko tarkotettu ahdonalaisen syötön säätimen tappia? Mut sitähän pitää ohentaa, jotta syöttö kasvaa?

Toisaalta voihan sitä nokkalevyä vaihtaa jyrkempinostoiseksi tai nestepäätä isommaksi...

Juhov
16.11.2014, 17:04
Ainaski 12mm nestepäätä tarttis jostain ruveta katteleen.. vinkkejä??

Kala92
16.11.2014, 17:47
Just tota nestepäätä tarkotin :D Sen ahdonalaisen kairaaminen on ihan turhaa touhua jos ei ihan vimosia tehoja haeta. Ja voihan sen nakata kuubaan kokonaan jos savusta tykkää :D Palstalla oli joku kaveri joka niitä möi. Mutta nyt mitä niitä hiluja muutamaan pumppuun asentanut, niin laatu on ollut vaihteleva. Omaan kun asensin, niin meni aikasen hyvin. Mitä nyt jousien kanssa hiukan oli ongelmia ja jotain muuta pientä. :rolleyes:

Juhov
16.11.2014, 19:55
mikähän pumppu tuossa mahtaa olla??

Kala92
16.11.2014, 20:20
Zexel. Tai liekkö joillain ollu Kiki vai mikä lie, boschin kopioita anyway. Kaikki palikat ei passaa ihan heittämällä.

PunisherFIN
16.11.2014, 21:31
nestepään kanssa kantsii pitää järki päässä, tai sitten käy niinko allekirjottaneelle, että sitä kamaa tulee, liiaksi asti ja kohta on otettava käyttöön joku scanian ämpäri, ettei repee paikat sopan takia :D

kaho tuosta miun rakentelutopikista kuvia, siellä näkyy millasia noita on, turbon omassa on lähtö alaspäin, vaparissa kuskin puolelle suoraan sivulle, itellä on just sellanen modattuna nyt omassa kiinni, sitten Y61 löytyy sellanen missä lähtö on apparin puolelle päin, eli kun välijäähy on koneen päällä niin menee putket "heittämällä" oikein :D jos tarttet neuvoja, ihan käytännön jutuista mitä pitää ottaa huomioon kun tuota vaparista alkaa turbottamaan, niin kysy, numeronkin saa jos tarttee jotain selittää pidemmin. sen sanon, että vaikka laurel/jne RD28 on mukamas sama kone kun patrollin RD28T, niin kissan vitut on ja sitä joutuu aika paljon nikkaroimaan, että palikat käy ja se toimii järjellisesti, ihan alkaen koneen huohotuksesta lähtien jne :)

Juhov
17.11.2014, 13:58
Pakosarjan laippa teon alla

Juhov
17.11.2014, 20:58
Pakosarjan kasailua ja sovitusta imusarjan ja turbon kanssa:)

Pistän kuvia ku pääsen kotio, käy puhelimen netti ni äly hitaalla.

Juhov
17.11.2014, 21:42
Kuvia

Hiukan rujon näköinen tulee, ku ei minkään moisia taivutusvehkeitä, ja suorasta putkesta tekee, mutta ei kait se haittaa kuvan savut kulkee turboille tehokkaasti.

Täytyy tuota kollektorin asemointia hiukan viä tarkastella..

Juhov
18.11.2014, 10:22
Tiivisteet ja pultit saapuivat:)

Juhov
18.11.2014, 18:56
Pakosarjan hitsailua harrastin tänäänkin. Tuosta imusarjaräpellyksen palasista tehdystä versiosta tulikin huomattavasti nätimpi kuin toi eilinen viillä-liimaa-versio..

Huomenna teenkin toisen samanmoisen ja sitte laippoja värkkäilemään ja turboja sovittelemaan..:)

Vääntelin ahtimetkin tänään oikeisiin kulmiin..

PunisherFIN
18.11.2014, 20:01
soppiiko tuo yhistelmä varmasti sinne konehuoneeseen, ettei ota sisäloksuun tahi koneen kiinnikkeeseen kiinni? :)

Juhov
18.11.2014, 22:22
Tuo vasempi sarja menee viel uusiksi, teen samanmoisen ku tuo oikeen puoleinen, ni sit ei pitäis ainakaan koneen kiinnikkeen kanssa olla ongelmaa. Muitaakseni 8 senttiä kansitason alapuolella.

Mittailin että pitäs lokasuojan väliin sopia, ja jos ei niin sitte täytyy vaan turboja nostaa ylemmäs ja tehä konepeltiin reikä:D Pakosarja mahtuu kumminkin. Tilaa lohkon ja lokasuojan välissä oli joku 25 senttiä.

Akku voi olla että täytyy siirtää.

Osaako kukaan muuten sanoo mikä tuo tulppahässäkkä on tuolla imusarjan päässä.

Kala92
18.11.2014, 23:21
Viimenen varoventtiili liian ahtamisen varalle. Aukee 1bar. Voi nakata mäjelle tai tulppaa yhtä seksikkäästi kuin sinulla on edellinen omistaja näkkyy tehny.

Juhov
19.11.2014, 20:40
Pakosarja viimeisiä viimeistelyjä vaille valmis. Olen ihan tyytyväinen, jos saan vielä sopimaan paikalleen. Rd28 imusarja pitäis olla tulon päällä. Kannen saa ens viikon alkupuoliskolla. :) Elikkäs näihin aikoihin ens viikolla saa ottaa koesavun, jos kaikki menee ok.

Juhov
19.11.2014, 20:43
Ja kuvia päivän aikaansaannoksista

Juhov
20.11.2014, 14:42
Tiivistepintojen koneistus ja pientä siistimistä ja sitte valmis.:)

Tuoppo
24.11.2014, 13:45
Kannattaa varmaan laittaa jotku tuet noille turboille. Näyttäis olevan aika kaukana lohkosta nii saatta pakosarja haljeta.

Juhov
09.12.2014, 17:31
Noniin.

Moottori kasattu ja paikalle laitettu. Turbo sain paikalleen pienellä pakosarjojen modifioinnilla ja akun+telineen poistolla. Uudelleensijoituspaikka täytyy varmaan kattella toisen akun viereen etupuolelle. Tänään taistelin ahtoputkia paikalle. Aika sekamelska siitä syntyi, mutta nyt kuitenkin coolerille asti putket vedettynä.