View Full Version : Maasturi Pulling
Tervedys kaikille.
Asia olis sellainen että olisko kiinostusta lähtee kokeilee NS maasturi Pullingia tulevana kesänä.Kisa olis näytös luonteinen ainakin näin aluks ja vain yhdellä kisapaikalla tapahtuva.Autot pitäis olla tieliikenne kelpoisia max paino todennäköisesti max 2900kg.
Tätä juttua olen pienissä määrissä alustavasti suunnitellu.
8.11 on FTPA Päättäjäistilaisuus jossa olis tämä jutska alustavasti esillä.Elikkä tämä nyt tuli vähä äkkiä tämä tiedustelu täältä meikäläiseltä.
Joten jos kellä kiinostuta niin ottakaa yhteyttä tänne päin ei ole tietnkään sito osanotto ilmoitus. mutta jos saatas muutama auto ees nin käytäs kokeilee.
TV Raimo Jääskeläinen. 0400964782 Sähöpost bj45gamottu@suomi24.fi
HUOM tarttis tietää huomen iltaan menessä olisko lähtijöitä.
gr patrol
06.11.2014, 22:48
terve. missäs tällänen näytös olis?
terve. missäs tällänen näytös olis?
Siitä voitas sitte sopia jokin kaikille keskeisin paikka.
Auton jousto vara kannataa minun mielestä rajoittaa ettei mee jouset pohjaan.Mutta sehän on helppo homma pitkät rajottimet rungon ja akselan väliin näin meinasin omaan autoon tehä.Kiinitys lavettiin tulee ketjulla.
gr patrol
06.11.2014, 23:03
vedettäiskö millä painoilla? alahärmään voin tulla vetämään.
Kaiken pienimillä ja pienin lavetti.
gr patrol
06.11.2014, 23:19
ok. vedin yhden metsäkoneen halliin pihalta joka painoi 26500kg. tuli se patrollin peräs kun sai sen vaan eka liikkeelle. tuossa joku kuva siitä:)
Niin näyttää liikkuvan.Amerikan maalla suosittua 4Wd vetokisat You Tubessa videoita esim Truck Pull-Morgan Utah 2013.
Onhan niissä tosin voimaa oikeissa kisa autoissa.
Mutta kulkee minkä kulkee 4-6 kutoskoneillakin.
Eikä siinä kovin kova paino tule taka akselille kun voihan vetoriimun ja veto vaunun säädöillä hollata painoo.
Noh katellaan tuleeko tästä sen suurempaa tai edes pienempää.
Jos jota kuta kiinostaa niin tähän iltaan menessä kiinostuneet ottakaa yhteyttä.
Voi sitä tällä palstallakin ilmotella ja muutenkin asiasata keskustella.
Vai liekkö ollu hullu koko tämä idea.:)
Sen verran vielä lisäystä iltaan KLO 21.00 mennessä tänään Perjantaina 7.11
https://www.youtube.com/watch?v=ENDv79MYXAM
Mahollisesti vois lähtee testimään :)
Tere ville hieno homma että kiinostusta on.Hessu kävi äsken meillä pyörähtämässä juteltiin tästä ideasta tuntu olevan kiinostonut myös.
Tässä väliaika tietoo tästä suunitelmasta.
Kivimäen Vesan kanssa olin puhelin yhteydessä ja tämä tulis alustavasti menee tällä tavalla.
Tästä tulis suoraan SM luokan Pulling sarja tulevana kesänä,säännöt tarkentuu myöhemmin.
Tulevana kesänä auton tehoista riippumatta vedettäis samassa luokassa.
Alustavat säännöt.
Auton oltava tieliikenne käytössä.
Vetokoukun korkeus määrätty tarkentuu myöhemmin.
Tappokatkaisia vetolavettiin kytkettävä pakollinen.
Rengas koko rajoitettu tarkentuu myöhemmin.
Siinä alustavaa tietoo.Autot luokittuu kahteen teho luokkaan näitä ja muita sääntöjä selviää myöhemmin.
Tarkemmat säännöt yms selkeytyy sitten myöhemmin kun ja jos huomenna 8.11 FTPA
hyväksyy tämän luokan mukaan.
MUTTA aika hyvältä vaikuttaa.Tiedottelen asiasta lisää kun tulee lisä tietoo.
BJ-40/76
07.11.2014, 17:09
Me testailtiin tuota joskus -90 luvun alkupuolella.
Kokeilkaa ihmeessä, ihmeen äkkiä tuo vaunua alkaa painamaan. (minun pisin veto taisi tulla nimimerkin mukaisella bj:llä, kun veti takavedolla:o )
Joo se on vaunun säädöistä kiinni.Tässä on hiomista vielä ennen kuin tästä hyvä tulee.
En hokassu edellisessä viestissä kirjottaa että ilmoitelkaa kiinostuksesta tällä palstalla vaikka et olisi lähtemässä 100% mukaan.
Mutta toivottavasti jos ja kun tämä toteutuu niin olis kisa paikoilla alan harrastajia paikalla.
Pitäähän sitä yleleisöökin olla.HEH HEH
tuo auton oltava tieliikenne käytössä ratkasi áinaki sen etten osallistu.. :eek:
mettäsika
07.11.2014, 17:48
vois kyllä kiinnostaa jos saa vaan tuon ikuisuusprojektin kasaan ja jos mukaan pääsee tommosella 3000+ painavalla dodgella :D
Olikos siihen joku syy, että auton pitää olla tieliikennekelpoinen?
Tuli vaan mieleen, että aika paljon noita kilvettömiä metsäpelejäkin löytyy. Niillä voisi aika surutta vetää kun ei tarvi miettiä millä ajaa kotia tai maanantaina töihin.
Painoraja 2900kg ei varmaan monen offilaitteen kohdalla toteudu, mahtuisi hyvällä tuurilla joku Unimokkikin kisaamaan?
Sori sori kaikille jäi sitten mulla pois uusin paino raja joka tulee dot näk olemaan 3600kg.
Tämä kun on niin alussa ja hätäinen asia mutta kyllä se tästä selkeytyy.
Siihen en osaa vielä kertoo tarkemmin miks pitää olla tie liikennekäytössä oleva auto mutta siihengin vastaus löytyy jos ei tänään niin huomenna.
Kiinnostusta voisi hyvinkin olla kun aikataulu ja paikka tarkentuu. Voisikohan maastureilla olla vaikka kaksi luokkaa, ns. vakiot eli katsastetut ja pro enemmän muutetut = ei tie liikenne kelpoiset. Miten tuo tappokatkaisija käytännössä hoidetaan? Bensassa puolan+ kierretään lavetin kautta? mutta miten vanhemmat dieselit vaijeri sammutuksella?
Jos syy olisi vaikka vakuutus, niin nykyään saa kilvettömiin tai metsäpeleihinkin liikennevakuutuksen.
Ja selvennetään, harva offipeli painaa paljoa yli 2500kg tyhjänä. Alle 2900kg painon saa jo Moggejakin mahtumaan. Alle 3600 kg mahtuu mielestäni jo paljon 4wd kuorkkeja, mitähän nuo Cummins Dodget mahtaa painaa?
Mielestäni sopiva rengaskoko olisi jossain 39,5"(eli noin metri) kohdalla, mutta 36" rengaskokokin rajaa aika vähän autoja pois.
Edelleen vain mielipide, mutta näyttävimmät autot on yleensä isommalla renkaalla, isopyöräisiä vaan ei ole kovin paljoa.
Vielä lisäystä tähän asiaan.
Itse olen tätä koko juttua ehdottanut Traktor Pulling harrastajalle Herlevin Pekalle joka esitti asiaa eteen päin mutta erittäin hienoa näin jos tämä toteutuu.
Niinpä alussa tökkii jonkun verran kaikkien asioitten loksahtelu kohilleen
Säänöistä ole keskustellut alustavasti Kivimäen Vesan kanssa.
Ja paino raja ei vielä lukkoon lyöty voidaan nostaa tarvittaessa.
Minun mielestä 3500kg olisi sopiva kokonaispaino joka erottelisi maasturit ja maastokuorma-autot kuten lainsäädäntö muutenkin. Jos löytyisi kuorma-autoja samaan kisaan niin näyttävyys senkun kasvaisi! Ja mitä tuohon liikennekelpoisuuteen tulee niin "pro" luokan osallistujille todistus liikenne tai maasto vakuutuksesta mukaan. Mitä oikeilta Pulling traktoreilta vaaditaan?
Kyllä kyllä tämä on hieno juttu että tulee mielipiteitä ja vinkkejä kaikki erittäin tervetulleita.
Autot varmaankin jaettava kahteen teho luokkaan.
Näitä ja muita sääntöjä rakennettava porukalla että tästä tulisi mahdolliseman monelle harrastajalle mahdollisuus halutessaan ottaa osaa tähän lajiin.
Siellä tulee olemaan näitä 3600kg Jenkki lava autoja myös.
Siihen en osaa vielä kertoo tarkemmin miks pitää olla tie liikennekäytössä oleva auto mutta siihengin vastaus löytyy jos ei tänään niin huomenna.
Aika erikoinen yhtälö jos tarttee olla tieliikennelaillinen ja pulling-kykyinen, vakiomoottorilla/savuilla ei paljoo vaunua vedellä jos jenkkipikapit jätetään pois laskusta. Ja tuskinpa niitäkään moni tehdassäädöissä pitäis eli ei olis 100% laillisia nekään. Toisaalta Ramit ja Silveradot painaa yli ton 3600 kg jos kokonaismassasta puhutaan.
Mielenkiintoinen laji sinänsä. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
Tommosen kevyt-KA Dodgen, kuten tuo mun 2500-alustainen, omamassa on 2992kg. Noilla pystypiipullisilla viritetyillä Dodgeilla/Chevyillä/Fordeilla olis ainakin näyttäviä vetoja :D
vodkapatteri
07.11.2014, 20:21
mulla rami vm.04 2500 painaa 3300 omapaino. sillä voisin tulla ja putkirunko autollakii tulisin mut renkaat 38" ja ei rek.
Nooh elkää vielä heittäkö kirvestä kaivoon.
Jos tulee sellainen päätös että tämä luokka hyväksytään Pullingiin niin sitte pitää alkaa hieno säätö säännnöille.
Tämähän oli alkujaan niin kuin viesti ketjun alussa kirjoitin testaus/näytös luoenteinen juttu.
Mutta nyt tämä lähti etenemään nopeaan tahtiin.
gr patrol
07.11.2014, 21:30
mä tuun ainaki vetämään jos härmäs vedetään:D
, mutta voin ehkä lähteä muuallekkin.
BJ-40/76
07.11.2014, 22:12
Jos syy olisi vaikka vakuutus, niin nykyään saa kilvettömiin tai metsäpeleihinkin liikennevakuutuksen.
Ja selvennetään, harva offipeli painaa paljoa yli 2500kg tyhjänä. Alle 2900kg painon saa jo Moggejakin mahtumaan. Alle 3600 kg mahtuu mielestäni jo paljon 4wd kuorkkeja, mitähän nuo Cummins Dodget mahtaa painaa?
Mielestäni sopiva rengaskoko olisi jossain 39,5"(eli noin metri) kohdalla, mutta 36" rengaskokokin rajaa aika vähän autoja pois.
Edelleen vain mielipide, mutta näyttävimmät autot on yleensä isommalla renkaalla, isopyöräisiä vaan ei ole kovin paljoa.
Minun kokemuksella noilla renkailla, siis niiden korkeudella, ei ole juurikaan merkitystä, jos konetehot on katulailliset, toki poikkeus vahvistaa säännön. Miten muuten säännöt menee, saako vaihdetta vaihtaa suorituksen aikana?
Aika erikoinen yhtälö jos tarttee olla tieliikennelaillinen ja pulling-kykyinen, vakiomoottorilla/savuilla ei paljoo vaunua vedellä jos jenkkipikapit jätetään pois laskusta. Ja tuskinpa niitäkään moni tehdassäädöissä pitäis eli ei olis 100% laillisia nekään. Toisaalta Ramit ja Silveradot painaa yli ton 3600 kg jos kokonaismassasta puhutaan.
Mielenkiintoinen laji sinänsä. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
Miksei katulaillisella ei voi vetää? Minä vedin omalla bj:llä, käytännössä vakio, renkaat oli kyllä isommat, mutta muutoskatsastetut, olikohan 35 vai 36". ja vakiotehoilla (viimmeisiin vetoihin pakkosyöttö päälle rautalangalla) tosiaan pito oli se ongelma avo-BJ:llä; jopa takavetoisena sitä oli aivan liikaa ensimmäisen metrin jälkeen.... (siis silloin vedettiin samalla vaihteella koko ajan)
Toki silloin vedettiin näytösluontoisesti/omaksi ja katsojien iloksi, ja hauskaa oli.
Uusi, silloin aika iso nelivetoinen valmetti? ei muistaakseni saanut hitaalla vaihteella (siis hitaasti) vedettyä vaunua yhtä pitkälle, kuin vakio range 31"? renkailla isolla kaasulla -> toki painon siirto taisi olla mitoitettu siten, että alkuvauhti oli tärkein. puntti kuitenkin näytti liikkuvan samassa tahdissa radan suhteen.
ittekin kiinnostas koittaa jos vaan auto on ens kesänä ajossa. eräs pulling-harrastaja koitti kerran dodge ramillaan 2500kg luokassa jollain at-pyörillä ja liki vakiolla koneellakin eikä 5000 fordit ja muut pärjänny. :) tosin että taisi rami olla vähäsen ylipainonen siihen kyseiseen luokkaan.
Vähintäänkin pitää tulla paikan päälle pällistelemään :cool:
Tänä iltana tulee tietoo hyväksykö FTPA hallitus tämän kyseisen luokan kilpailu ohjelmaan.
Palamisiin.TV Rami.
james_III
08.11.2014, 14:45
Olishan siinä sirkushuvia kerrakseen kun foffi auto nykäsee lavettia :)
vodkapatteri
09.11.2014, 09:11
oikeestaan olis just mukava hupihommana kokeilla. sitte ku kilpailuhommiin menee niin sehän ei oo enää harrastus vai onko.
kiinnostaa silti
Aamupäivää kaikille! Nyt tuli tieto; FTPA ON HYVÄKSYNYT TÄMÄN KYSEISEN LUOKAN!!!
Tästä aletaan sitten hiomaan luokituksen sääntöjä ym.
Terveisin: Rami
Sen verran vielä jatko, että dotnäk tulee kaksi eri luokkaa.
Te ketkä harmittelette, ettette pääse kilvettömillä autoilla osallistumaan, saattaisi tulla vapaa luokka.
Tämä kaikki on vasta lähtökuopissa ja asiaa aletaan nyt kehittelemään.
Joskus käytiin 90 luvulla jossain pullinkikisoissa vetämässä maastureilla lavettia ja taidettiin vetää sitä minipullingilavettia.
Ihan hyvin liikkui normi vehkeillä.
Ja joskus kiersi suomea joku ulkolainen monsteri ja vetokisa näytös TOYOTAN ponsoroimana suomea ja sinne sai mennä vetään maastureilla lavettia.
Ponsorin maasturit kyllä veti pisimmälle kun näki selvästi että vastapaino lähti liikkeelle paljon myöhemmin kuin muilla.
Mutta eivät pärjänneet enään toisella vedolla kun yks kaveri pisti mokin lavalle tonnin suursäkin sementtiä ja veti lukotpäällä pikkuvaihteella lavetin vetoalueen loppuunsaakka.
Sen verran vielä jatko, että dotnäk tulee kaksi eri luokkaa.
Te ketkä harmittelette, ettette pääse kilvettömillä autoilla osallistumaan, saattaisi tulla vapaa luokka.
Tämä kaikki on vasta lähtökuopissa ja asiaa aletaan nyt kehittelemään.
no nyt kuulostaa paremmalta :cool:
hunter hdj
09.11.2014, 19:18
Mielenkiintoista ;) Hyvä jos FTPA viilaa säännöt ja luokat ni meidän tarttee vaan osallistua. Siinäkin jo kynnystä ihan tarpeeksi..
joko on kehitetty ja luotu vapaa luokka.. ?????? :eek::eek::eek::eek: :cool::cool: :D:D :eek: :cool: :D :eek: :cool: :D :eek: :cool::cool: :D:D :confused:
No luokan säännöt varmaan jotenki samaan tapaan, miten ne menee traktoreillakin, eli varmaan pitää ulkoisesti muistuttaa nelipyöräistä kulkuneuvoa, ellei sitten satu olemaan kuusipyöräinen, painoraja todellisen massan mukaan x kiloa.
No luokan säännöt varmaan jotenki samaan tapaan, miten ne menee traktoreillakin, eli varmaan pitää ulkoisesti muistuttaa nelipyöräistä kulkuneuvoa, ellei sitten satu olemaan kuusipyöräinen, painoraja todellisen massan mukaan x kiloa.
no saanko tolla vetää.. ???
ja älä tod kiinnitä huomiota että on valkopohjanen kilpi,, sen on varmasti joku ilkeä siihen ruuvannut hämätäkseen.. :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek: :rolleyes: :eek::eek:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3011&pictureid=135443
Mitään uutta tästä? Toivottavasti sarja eli compound turbotus on sallittujen asioiden joukossa :)
Mitään uutta tästä? Toivottavasti sarja eli compound turbotus on sallittujen asioiden joukossa :)
Jos se on leimattu, niin miksi ei ;) Kai ne jotenkin tota non rekisterissä olevaa luokkaa rajottaa? Meinaan siellä voi muuten olla aika villiä menopeliä vetämässä. Miten muuten saako säätöjä muuttaa pois leima-arvoista? Tämä kun on kuitenkin suljetulla alueella, niin vois syöttöruuvia pyöräyttää rundin tai pari :D
Jos se on leimattu, niin miksi ei ;) Kai ne jotenkin tota non rekisterissä olevaa luokkaa rajottaa? Meinaan siellä voi muuten olla aika villiä menopeliä vetämässä. Miten muuten saako säätöjä muuttaa pois leima-arvoista? Tämä kun on kuitenkin suljetulla alueella, niin vois syöttöruuvia pyöräyttää rundin tai pari :D
Juu leimassa on eli siitä ei ongelmaa. Näytti vain esim. kuormuriluokassa tuo olevan rajattu yhteen painevaiheeseen jonka olettaisin meinaavan tuota sarjaturboa. Toivottavasti tuo ruuvin kääntö sallittu voi olla muuten aika tylsää seurattava jos pitää tieliikenne tehoilla vetää..
Olikos tästä mitään uutta tietoa.
tekniikkamies
20.02.2015, 19:48
Toivottavasti ei oo tylsää ilonpilaamista, mutta itse en siinä mielessä ymmärrä vetokilpailua kun on melko helposti pääteltävissä millä konstilla tosielämässä pystys vetää kovimpaan ja mitkä siihen vaikuttaa. Luulis ettei harrastus tule ihan halvaksikaan.
Jos vetokilpailu olis lähellä, niin ehkä voisin sitä tulla kerran kattoo.
Tänä talvena hyödynsin nelivetokykyä hinaamalla jonkun mummon kotteron ojasta. Jos kovempaa vetoa tarvitaan, pitää kuitenkin olla raskaampaa kalustoa:
https://www.youtube.com/watch?v=jt1UTVMXubE
Kai nyt maastureita voi kyykyttää ihan millä vaan:
https://www.youtube.com/watch?v=Q-hIGKrxUWo
Nuhapumppu
09.05.2015, 14:20
https://www.youtube.com/watch?v=_8b9re97HlQ Siinäpä vähän maasturipullinkia Tyrnävältä. Vähän tuollainen Silveraato on jo ylivoimainen tuon minipulleri vaunun edessä.
Tyrnävä 9.5-15
lANtTSZP7T0
u0goHTWRuZE
bbxnUYsz-pQ