PDA

View Full Version : Hinausapuvaunu ja kevytkuorma-autolla hinaaminen?


Viipo
06.11.2014, 22:04
Mites noi hinaussäännöt menee dollyllä hinauksen suhteen? Se kai rinnastetaan puomilla hinaukseen, joten hinattavassa systeemissä ei tartte olla jarruja, ja hinattava systeemi kokonaisuudessaan vetoauton painoinen?
Ilmeisesti kytkentälaitteidenkaan ei tartte olla minkään hyväksynnän mukaisia, koska eihän puomiakaan laitetan kiinni mihinkään hyväksyttyihin vetolaitteisiin, vaan ihan vaan vetopisteisiin?

Pähkäilin vaan tuossa, kun tuommosten yli kolmen tonnin trailereiden löytyminen on jokseenkin ongelmallista, eikä noita parin, kolmen, neljän tonnin vehkeitä tartteis aina hirveen pitkiä matkoja kuljetella, niin mites jos proto-sisun tykkikoukkuun tekisi jytäkän telidollyn?

Joo, onhan siinä lavakin, mutta jollain porttaalimaasturilla tuommoselle pienelle lavalle mahtuminen tekee jokseenkin tiukkaa.
Ja lastauskorkeuskin on yli puolentoista metrin, joten kuormasta tulisi vähintäänkin kiikkerä.
Myös voimansiirtovammaisen vehkeen sinne saaminen on vähintäänkin mielenkiintoista.

vmt
06.11.2014, 22:43
Ei ainakaan asetustekstissä mitenkään eritellä ajoneuvoluokkia siinä kohdassa, missä puhutaan tuosta hinaamisesta. Pelkästään autoista puhutaan, joten silloinhan pitää olla sallittua. Eikä Trafin sivuiltakaan äkkiseltään muuta löytynyt, kuin viittaus tuohon asetukseen 1257/1992.

Ei ainakaan parin tonnin auto kiikkeräksi kuormaa lavallakaan tee, vaikka siltä näyttääkin, mutta ei tunnu. :) Mutta se lastaaminen tasaisella on mielenkiintoista... Rampit saa olla aika pitkät, jos aikoo auton hallitusti niitä pitkin ajaa lavalle. Itse ainakin piti se homma hoitaa vinssillä, kun oli kolmen metrin rampit. Ja rampeista tulee aika painavat tai kalliit, kun pituutta sen verran paljon.

Mutta kulkee tosiaan näinkin :), mutta varmasti tuo Dolly olisi kätevämpi, jos kuskausta usein lyhyehköjä matkoja.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=150935

Bj Andy
07.11.2014, 11:39
Väännä siihen ronttoseen hinausrusetti niin alkaa tapahtua. Ja vielä kun vinssin muuttaa hydekäyttöiseksi niin laitehan alkaisi olla kohta kaupallinen vehjes...:D

Mase
07.11.2014, 18:21
Minä kun aikoinani hinausdollya rakentelin niin katsastusmiehen kanssa pykäliä tulkittiin niin että jarruton ja rekisteröimätön (=jousittamaton) dolly on laillinen niin kauan kun sen akselipaino on alle 750kg (=dollyn paino+ hinattavan ajoneuvon dollyn päällä olevan akselin päällä oleva todellinen paino. Jos paino olisi mennyt yli pitäisi olla dollyssä jarrut. Sen aikaisilla säännöillä jarruilla ja jousilla varustetulla dollylla saa vetää 80km/h kun taas jousittamaton dolly max on 60 km/h.
Minulla on ollut Suburbania ja Vania ratsioissa dollyn kyydissä ja mitään ei ole kiukuteltu joten kaikki dollyyn liittyvä on melkoisen tulkinnan varaista yleensä, eikä kukaan oikein tiedä millainen se oikein kuuluu olla. Nopeuden kun pitää sopivana (70km/h) ja pysyy poissa moottoriteiltä niin aika rauhassa saa vetää mitä kyytiin vaan saa.
Liinojen korvat kannattaa laittaa sitten siten että liinat saa piukkaan renkaan ympäri, missään muussa paikassa ei pysy! Renkaan kitka pitää liinat hyvin paikoillaan, jousitettu auto jousittamattoman dollyn kyydissä katkoo tai löystyttää liinat ja ketjut todella tehokkaasti jos kiinnitetty esim rungosta tai tukivarsista.

vmt
07.11.2014, 22:14
Minä kun aikoinani hinausdollya rakentelin niin katsastusmiehen kanssa pykäliä tulkittiin niin että jarruton ja rekisteröimätön (=jousittamaton) dolly on laillinen niin kauan kun sen akselipaino on alle 750kg (=dollyn paino+ hinattavan ajoneuvon dollyn päällä olevan akselin päällä oleva todellinen paino...

Ei kai tuo noin voi olla? Tai silloin ei ainakaan juuri mitään pystyisi hinaamaan jarruttomalla dollylla. Eikä muutenkaan oikeen loogista rinnastaa jarruttomaan peräkärryyn, kun onhan se hinattava jarruton massa kuitenkin paljon isompi kuin tuo jarruttoman peräkärryn max 750 kg, oli hinattavana mikä auto tahansa. Vaan tottahan se, että dokumenttiä aiheesta ei oikeen löydy...

Viipo
08.11.2014, 03:50
Joo, toisekseen se on hyvä, ettei asiasta löydy mitään dokumenttia. Sitä varmemmin virkavalta ei uskalla puuttua asiaan, jottei tulisi virkavirheitä...

Jesseh
08.11.2014, 09:45
Varsinaiseen kysymykseen ei ole vastausta, mutta kannattaa ottaa huomioon jos sellasta dollya suunnittelee tekevänsä, että laki muuttuu ja ne dollyt pitää myös rekisteröidä olisko se nyt ollu vuodenvaihteen jälkeen.

Viipo
08.11.2014, 09:49
Varsinaiseen kysymykseen ei ole vastausta, mutta kannattaa ottaa huomioon jos sellasta dollya suunnittelee tekevänsä, että laki muuttuu ja ne dollyt pitää myös rekisteröidä olisko se nyt ollu vuodenvaihteen jälkeen.

Ei tarvitse. Hinattavat laitteet on rekisteröitävä. Hinausapuvaunu ei ole hinattava laite.

sisua45
08.11.2014, 13:53
http://www.sisua.net/gallery/d/5286-4/Kuva+405.jpg

Minulla oli joskus tuommoinen tyhjä agregaattiperäkärry, josta oli tarkoitus tehdä pajeron kuljetus kärry. Piti sitä leventää ja pidentää, sekä vaihtaa protosta jääneet maastorenkaat alle. Vakio rengaskoko 8.25-20. Jousitus oli teräs vääntösauvat, muistaakseni olisi onnistunut raidevälin lisäys. Leveyttä kärryllä oli 2 metriä, näyttää kapeammalta kuvassa. Paineilma jarrut, ja valot siinä oli jo valmiina.

Tuosta olisi tehnyt tukevan dollynkin.

Mutta tekemättä jäi kun ei ehtinyt sitä koskettelemaan, meni traktorin kärryksi...