View Full Version : dodge ram jakiksen erottaminen ..
mettäsika
03.11.2014, 20:10
Okei elikkäs mulla on toi -94 dodge ram ja nyt on tullut sellainen hullu idea että tiputtaisin automaattilaatikon pois ja tilalle tulisi himpun järeämpi manuaalivaihteisto , mutta mitä pitäisi tehdä jakikselle. Itse näkisin että viisain olisi hommata divorsed kitti mutta ei taida tuohon np241 ..?.. jakikseen sitä löytyä . Mut pistäkääs nyt omia näkemyksiä et mitä tuolle jakikselle pitäis oikein tehdä .
villeri ainakin osti semmosen lootan ja jakiksen jotka sopi toisiinsa heti valmiiksi
mettäsika
03.11.2014, 20:36
Juu mut minä kun aina meen vaikeimman kautta niin olis tulossa sellanen vaihteisto mikä ei suoraan käy varmaan mihinkään jakikseen :D
pistä välikardaanillinen jakis
Ei muuta kuin etsintään Fordin erillinen NP-205
Eli tuollainen:
http://www.ebay.com/itm/Ford-NP-205-Divorced-Mount-Transfer-Case-/351207888075
Ei sen 241:en muuttaminen divorced tyyppiseksi ole kummoinen temppu. Tarvitaan etukansi jossa on sisäänmenoakselin laakeri ja stefa, sekä tietty laipallinen akseli.
Mutta tuo Fordin jakis ois helpompi ratkaisu.
miksi siihen tarvis etukannen jossa laakeri ja stefa? ei np241 jakiksesta tule öljypihalle kuten esim toyotan jakiksesta.. toki lisätuki ei olisi varmaan pahitteeksi tuolle sisäänmeno akselille tommosessa asennuksessa.
meinaako mettäsika laittaa fullerin? :)
mettäsika
12.11.2014, 19:15
no tuota tuossa vahingossa tipahti eteen yks 6 vaihteinen fulleri niin siitähän se ajatus sitten lähti , ja kaiken lisäks se on valmiiks 6bt:n perässä joten se on täysin bolt on tapaus pois lukien tuo jakis :D
mettäsika
12.11.2014, 19:22
ja tuon jakiksen kanssa miettiny et pitää purkaa ja katella jos sais duunipaikalla jonkun koneistajan innostumaan et tekis palikat tohon orkkis jakikseen ... joku tarjotteli kans privalla np205 jakista mut kun kyselin hintaa niin ei ole vastausta kuulunu , ei varmaan raaskinukkaan luopua :D
Lord of flies
12.11.2014, 20:12
Kerros tarkemmin mikä fulleri on menossa ramiin
Kiinnostas kans että mikä fulleri kyseessä?
mettäsika
12.11.2014, 20:28
jos nyt ihan oikein muistan niin se oli fs 4106
miksi siihen tarvis etukannen jossa laakeri ja stefa? ei np241 jakiksesta tule öljypihalle kuten esim toyotan jakiksesta.. toki lisätuki ei olisi varmaan pahitteeksi tuolle sisäänmeno akselille tommosessa asennuksessa.
Just tuon lisätuen takia, ja saa lukittua sisäänmenoakselin paikalleen ilman jakiksen modaamista. Stefa on toisaalta ylimääräinen jos käyttää suojattua laakeria. Ja nyt kun mietin niin suojattu laakeri siinä kannattaa olla kun eihän siellä tosiaan ole öljyäkään voitelemassa laakeria.
Mitkä perävälitykset sulla on rammissa? Ei ainakaan nopeusenmätyksiä kannata ton laatikon kanssa yrittää kun suurin vaihde on suora ja perät 4.10. Jos 3.54 välitys niin voi olla juuri siedettävä. Taas hitaita pykäliä luulis löytyvän maastoajoon.
Isompaa rengasta jos ei kestä liikenteen mukana...:D
Mitäs nuo tommosten kiukaat kiertää?
Vakiona 2750. Virimotit kiertää 3000++. Omaan korvaa alkaa jo 2tonnin lukemat häiritseen maantiellä. Olevinaan käy jo tosi lujaa tommonen kone noilla kierroksilla.
mettäsika
13.11.2014, 09:42
joo kyllä se on tiedossa että lyhyet on välitykset mutta mulla on 3.5 välit akseleissa ja alle tulee 37 renkaat niin ajattelin et kyllä sillä sitä 80km/h pystyy ajelemaan .. mut maastossa se onkii varmaan ihan mukava ryömittää sillä ykkösellä kun se lienee 9 välityksellä
Laskin tuossa että tolla sun aikomalla yhdistelmällä olis 80 vauhdissa noin 1600rpm joka vastaa mun välityksiä. 0.73 OD 4.10 perät ja 35" renkaat
mettäsika
13.11.2014, 15:40
no sehän kuulostaa ihan sopivalta välitykseltä :D
kauheita kierroksia :D mulla alle 1300kiekkaa 80kmh vaihissa :D