View Full Version : Alumiinin hitsaus puikolla.
Onko kukaan foorumilaista kokeillutkaan sitä?
Moottorin vaihdon kanssa pitäisi saada kytkinkoteloa joka on valualumiinia, (n.1cm vahvuista) saada hitsattua.
Kyseistä koteloa on korjattu hitsaamalla aikaisemminkin ilmeisen menestyksekkäästi.
Puikkoa käytän koska voimavirtaa ei ole saatavilla ja hitsaus on suoritettava ulkona.
Lopullisen (kunnon) sauman saa vetää ammattilainen ammattilaisen vehkeillä, minä vain heftaan osat hollille.
Veikkaan totaalista epäonnistumista noiden alumiinipuikkojen kanssa.
Ainakin itelle kävi niin :D
Ite traktorin hydrauliikka pumpun niputin puikolla kasaan. Jotain alumiiniseosta se ol.
Vakaa käsi ja oikiasta virrasta tarkka. Ja jos puikolla on tullut paljonkin hitsailtua niin ei pitäisi mitään ongelmaa olla.
jos se moottori yms on irrallaa. ni ennemmin viet osat pahvilaatikossa sille ammattilaiselle ja puudät niputtaa. varmasti tykkää siitä enemmän kun meet itte sillottelee.
ei kuitenkaa ole tyytyväinen sun seeveihin ja puhdistuksen/sovituksen laatuun.
Ei vaan onnistu ihan pahvilaatikkoon pakkaaminen ja ammattimiehelle "nakkaaminen" kuiteskin kasalle tulee n.300kg painoa.
Ja mulle on ihan sama vaikka kaikki mun hitsit ottas pois ja kirvais minut syvimpään helvettiin, kunhan ei muuttele osien asentoa.
Puhtaus ja esilämmitys on ilmeisesti tärkeitä.
Pinnat on koneistettuja ja railot avaan metallisella jyrsinterällä.
Sitten kuumennan osat 250c (hitsaus opas neuvoo näin.)
Ja puikkoa perään.
Mustaa olen hitsannut puikolla joten ei kai alumiinissa eroa ole kuin sulamispiste ja väri.
Onnistuu tai ei ompahan yritetty sitten.
Tuollainen pitäisi olla lopputuloksen periaatteessa:
http://img.photobucket.com/albums/v512/4runnerdude/4Runnerpics/2JZ/DSC01412.jpg
Joskus kokeilin alumiinipuikkoa, kun oli Jeepin hihnapyörän korvake haljennut ja mekaanin flekti veti akselin laakereineen pesästään. Kunnon avarrus halkeemaan ja muutaman reenipuikon jälkeen alumiinilinnun kakkaa päälle:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4811&pictureid=127228
Jännää hitsata, kun puikko häviää helvetinmoistakyytiä :eek:
Pintojen hionta ja osa oli taas kuin uusi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4811&pictureid=127231
Eli ihan positiivinen kokemus noista alumiinipuikoista! :)
Öljypohjia ja laatikon kuoria hitsannu alupuikolla.
Onnistuu ihan hyvin, jos yhtään tietää ylipäätään puikolla hitsaamisesta...
Just puhtaus tärkeintä. Minusta suurin ero mustan ja alumiinin hitsauksessa on sulan halitseminen, alumiinillä vähän vaikeampaa.
Ei muuta ku tuumasta toimeen, siinä sitä oppii. Ja parhaiten virheiden kautta :D
Alumiinihitsaus puikoilla on samanlaista ku kuparin hitsaus. Ei se vaikeita ole, jos et onnistu teet selvästi jotain väärin. Valmistajan antamat virrat +15% jotta saadaan hyvä juuri, tämän jälkeen tiputetaan valmistajan antamaan arvoon kun railo täytetään, kun se ontäytetty hitsataan pintasauma taas kovemmalla virralla.
Alle 4mm alu ainevahvuus ei tarvi esilämmitystä, paksummat tarvitsee sen noin 250 astetta
Itse olen käyttänyt kaikissa luokkasaumoissa Esab 96.20 puikkoja
hiluvitkutin
02.11.2014, 09:26
http://jasper.fi/?s=TuoteLuokka&tr=58&tl=345&yid=1&p=CERTANIUM+%2F+Alumiinit
tuolta ku saat hommattua puikkoja ny kyllä onnistuu.
Ja Se ei onnistu sit kaikilla valovirta inverttereillä. Puikkoo vaan ei saa syttyyn helvetilläkään. Mut kokeilemalla selviää.
Tuohon syttymiseen liittyy kait se että pitäisi olla kaukosäätimellä virransäätö.
Sytytykseen isompi ja sitten pienennetään virtaa.
Miten puhdistuksen kanssa jos öljypohjaa hitsaa kun tuli vastaan teoriaa että valettu alumiini imee itseensä öljyä ajan saatossa ja aiheuttaa sitten hitsatessa jotain ongelmaa?
Miten herkästi vetelyä tulee?
Siinä käsityksessä olen nyt että alu vetelee helpommin mutta ei niin suurella voimalla kuin teräs.
hiluvitkutin
02.11.2014, 14:43
http://jasper.fi/?s=TuoteLuokka&tr=58&tl=345&yid=1&p=CERTANIUM+%2F+Alumiinit
tuolta ku saat hommattua puikkoja ny kyllä onnistuu.
Nuilla hitsattiin yks volkkarin öljypohja ja ei ollu ropleemia. Ei haitannu öljy.
Kyllä se oli imeny öljyä ihtesä täyteen. Ei vedelly yms.
Putsasin vaa hyvin brakliinerillä ja teräsharjalla. Hyvä tuli. Pariin kertaan joutu tekee ku jäi huokosia...
Lämmöllä öljyt häviää. Alumiini vetelee aika reippaasti, vähän enemmän kuin happonen, muttei läheskään ole kuparin ja messingin tasolla.
Se kaukosäädinhän on kaikissa uudemmissa puikkokoneissa jo vakiovaruste, ja ainakin kempin ja esabin koneisiin (siis vanhempiin) saa jo parilla sadalla hyvän kaukoohjaimen pitkällä kaapelilla. Kannattaa heti ottaa sellainen joka sopii ku muna käteen, mikään ei ole inhottavampaa kuin epämukava kauko ohjain ahtaassa paikassa.
Kauko ohjain on myös hyvä kun hitsaatte vaikka mätiä runkopalkkejanne, pystytte menemään vaaka ja pysty suunnassa samalla sytytyksellä, jolloin nurkkaan ei jää sitä klassista vuotokohtaa. Autohommissa en tiedä kuinka tarkkoja olette, mutta onhan se hyvä saada saumat tiiviiksi? Itse totuttelin 1300bar höyryputkien hitsaamiseen jonkin aikaa, joten kaikki saumat mitä tedään, tehdään huolella. Hosuminen ei missään nimessä kannata.
Tuohon syttymiseen liittyy kait se että pitäisi olla kaukosäätimellä virransäätö.
Sytytykseen isompi ja sitten pienennetään virtaa.
.
Se kun oikeesti tuohon syttymiseen ei se virran säätö auta yhtään, pitäisi saada nostettua jännitettä, paremmissa koneissa löytyy.
Se kun oikeesti tuohon syttymiseen ei se virran säätö auta yhtään, pitäisi saada nostettua jännitettä, paremmissa koneissa löytyy.
Paremmissa invertterikoneissa on säädettävä sytytyspulssi erikseen,jos on tarvetta sille. Itte vedin viimeks Kempin valovirtapuikolla semmosta 4mm alu levyä eikä mitään vaikeuksia. Se juurihan tuppaa tipahtamaan et joku tukilevy taakse jos mahdollista ni ei valahtele,mulla on huono näkö mut on kai yleistä et alumiinissa on se sulan hallinta vaikeampaa,ei varottele kun tulee reikä. Jos palaa puhki ni puikolla tökkimällä ei saa umpeen ainakaan siististi. Sit puhtaus on kans tärkeää,kunnolla seevaten ja santapaperilla kaikki paska pois ja jos hitsaus kestää pitempään ni vähä joka välissä pyyhkäsee paperilla.
Kaitsu67
02.11.2014, 23:04
Hittolainen, pitääpäs hankkia jostain tollanen alupuikko ja ihan mielenkiinnosta kokeilla tolla omalla puikkokoneella miten se pelittää (Walliuksen Wameta 160)...valurautapuikollakin kerran tuli tehtyä yks korjaus ja onnistu OK (vaikka en mikään ammatti- tai luokkahitsari olekaan vaan ihan tavallinen harrastelijaturailija :D)
Hittolainen, pitääpäs hankkia jostain tollanen alupuikko ja ihan mielenkiinnosta kokeilla tolla omalla puikkokoneella miten se pelittää (Walliuksen Wameta 160)...valurautapuikollakin kerran tuli tehtyä yks korjaus ja onnistu OK (vaikka en mikään ammatti- tai luokkahitsari olekaan vaan ihan tavallinen harrastelijaturailija :D)
Hanki useampi ku yks, ei sillä kerkee edes harjoittelemaan. Kuten Tapsala tuolla sanoi, katoaa melko hätäseen tollanen alupuikko :D:D
Onko kukaan foorumilaista kokeillutkaan sitä?
Lopullisen (kunnon) sauman saa vetää ammattilainen ammattilaisen vehkeillä, minä vain heftaan osat hollille.
Joskus parikymmentä vuotta sitten hitsasin vaihdelaatikon lohjenneen palan. Siinä kai tuli muistaakseni täyttöäkin. Se jäi mieleen kun täyttöä teki että kannatti välillä antaa jäähtyä kun samaa kohtaa turasi. Lämpöä kun tuli liikaa niin sitten valahti kerralla suurempi alue. Huomattavasti eritavalla käyttäytyi teräkseen verrattuna ja sulaa oli jotenkin vaikeampi havaita. Kyllä sen lopulta kasaan sain ja piti öljynkin. En ollut sitä ennen hitsannut alua ja kerran sen jälkeen olen kokeillut migillä esittely tilaisuudessa.
Sun tapauksessa kun tulee vaan heftaukset niin ei pitäis samaa ongelmaa olla. Sen kun niputtaa.
solihull
04.11.2014, 23:23
Valovirralla ei sitten alumiinia kovin paksuun metalliin onnistu kunnolla hitsailemaan. Syöpi tuo amuliini virtaa aika paljon kun alkaa puikkoa sulattamaan. Voimavirtaa suosittelen.
TT
kyllähän sen puikollakin voi hitsata kun kyseessä on noinkin vanhvaa materiaalia. mutta tuokoppahan on jotain seos alumiinia. joten koppa kuumaksi ja puhdas pitää tietysti olla ja puikkoa perään. kyllä nyt ainaki täppäily onnistuu mutta sauman teko vaatii sitten jo aivan muuta.
Kaitsu67
05.11.2014, 10:55
Joskus kokeilin alumiinipuikkoa, kun oli Jeepin hihnapyörän korvake haljennut ja mekaanin flekti veti akselin laakereineen pesästään. Kunnon avarrus halkeemaan ja muutaman reenipuikon jälkeen alumiinilinnun kakkaa päälle
Minkäkokoinen puikko ja kone/virta oli millä teit tämän korjauksen?
Ittellä Esabin OrigoArc 150 verkkovirta puikkokone ja kerran kokeillu alumiinipuikolla hitsata sähkömoottorin lohjennutta kiinnitysjalkaa. Virroista en kyllä muista mitään mutta sen verti reilusti et varmana suli, ja sulihan se melko nopsaan :D
Lopputuloshan ei luonnollisesti juuri linnunkakkaa hienompaa ollu mutta pysypähän kiinni.
Tällästä Techno-Weldiä kans kovin jotkut suosittelee.
http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html
Ittellä ei minkäänsortin kokemusta mut vois olla ihan kokeiltavan arvonen, ja Motonetti myy puikkoja.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781000/Techno-weld-alumiininhitsauspuikot-10kpl
Tällästä Techno-Weldiä kans kovin jotkut suosittelee.
http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html
Ittellä ei minkäänsortin kokemusta mut vois olla ihan kokeiltavan arvonen, ja Motonetti myy puikkoja.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781000/Techno-weld-alumiininhitsauspuikot-10kpl
Jotain pikkujuttuja tuolla paikkaillut ja toimii niin kuin luvataan. Kallista jos joutuu isompia saumoja tekemään.
Minkäkokoinen puikko ja kone/virta oli millä teit tämän korjauksen?
Pööh... Puikot oli muistaakseni 2,5mm. Puikkokoneena mulla on Kemppi Minarc 150, ihan karvalakkiversio. Asetusta en muista mutta eipä siinä nuppeja ihan kaakkoon tarvinnut kääntää, mut hyvinkin alle 100A jokatapauksessa..
Kaitsu67
05.11.2014, 23:09
Pööh... Puikot oli muistaakseni 2,5mm. Puikkokoneena mulla on Kemppi Minarc 150, ihan karvalakkiversio. Asetusta en muista mutta eipä siinä nuppeja ihan kaakkoon tarvinnut kääntää, mut hyvinkin alle 100A jokatapauksessa..
OK, eli tossa 160:ssä Wametassa pitäis sit ämpärit ainakin teoriassa riittää...:rolleyes:
Paremmissa invertterikoneissa on säädettävä sytytyspulssi erikseen,jos on tarvetta sille. Itte vedin viimeks Kempin valovirtapuikolla semmosta 4mm alu levyä eikä mitään vaikeuksia. Se juurihan tuppaa tipahtamaan et joku tukilevy taakse jos mahdollista ni ei valahtele,mulla on huono näkö mut on kai yleistä et alumiinissa on se sulan hallinta vaikeampaa,ei varottele kun tulee reikä. Jos palaa puhki ni puikolla tökkimällä ei saa umpeen ainakaan siististi. Sit puhtaus on kans tärkeää,kunnolla seevaten ja santapaperilla kaikki paska pois ja jos hitsaus kestää pitempään ni vähä joka välissä pyyhkäsee paperilla.
Tuollaista ei vielä ole tullut vastaan, automaattinen sytysvirta sen sijaan monissa koneissa on.
Vanhoissa Kempeissä oli kyllä tunkeuman säätö.
Se kun oikeesti tuohon syttymiseen ei se virran säätö auta yhtään, pitäisi saada nostettua jännitettä, paremmissa koneissa löytyy.
Eikös se suuremmalla jännitteellä ole silloin kun virtaakin on enemmän?
Noissa koneissakin kun on automaattinen sytystysvirta ei puikko syty jos ei ampeereita ole tarpeeksi ja vastaavasti syttyy herkemmin kun virtaa on paljon
Se kun oikeesti tuohon syttymiseen ei se virran säätö auta yhtään, pitäisi saada nostettua jännitettä, paremmissa koneissa löytyy.
No kyllä se nyt yhtään auttaa. Aloitusvirran on oltava riittävän suuri, että puikko syttyy kunnolla. Toki ilman kaukosäädintä kuitenkin pärjää perushitsauksessa hyvin, mutta jos kaketsu on käytössä niin miksei sitä sitten ruuvaisi sytytykseen vähän lisää virtaa.
Alumiinin hitsaamisesta puikolla en tosin tiedä mitään, joten pahoittelut taas kerran offtopicista. :o
Edit: jaahas, samaahan se 2,4TD juuri yllä sanoi. Pahoittelut papukaijaefektistä myös.
Tuli tässä syyskesällä korjattua toyotan tasauspyörästön lukon kuori, alumiini puikolla hitsaten.
Ja täysin toimiva tulikin. Puikot paloivat niinkuin tähtisädetikut palavat ja kuluivat nopeasti, mutta korvake saatiin hitsattua kiinni.
http://i267.photobucket.com/albums/ii295/Jyryytin/10534452_281598462044966_5608055031.jpg
http://i267.photobucket.com/albums/ii295/Jyryytin/10421971_282062241998588_5515502389.jpg
Kuis sä huokosia sinne saumaan teet? Se kestää paremmin ilman.
Ihan vinkkinä, alumiinia on parempi hitsata kun kääntää kytkimestä tasavirrasta vaihtovirralle.. Ne puikot palaa hiukan erilailla..
Kaitsu67
09.11.2014, 00:14
Tuli tässä syyskesällä korjattua toyotan tasauspyörästön lukon kuori, alumiini puikolla hitsaten.
Minkäs Jojotan tasauspyörästön lukon kuori toi on(?) jotenkin oudon näköinen mun silmään, mut en mikään Jojota expertti olekaan :D
Minkäs Jojotan tasauspyörästön lukon kuori toi on(?) jotenkin oudon näköinen mun silmään, mut en mikään Jojota expertti olekaan :D
HDJ 80 (takapään tasauspyörästön lukon toimilaitteen runko)
Kuis sä huokosia sinne saumaan teet? Se kestää paremmin ilman.
Eikös tuolla saumassa tuolloin ole paskaa?
Sitten lainaus, ihan vaan kysymyksenä. Missä tuommoisia höyrynpaineita käytetään?
Alkuperäinen kirjoittaja PeJo http://forums.offipalsta.com/images/buttons/viewpost.gif (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1173828#post1173828)
Itse totuttelin 1300bar höyryputkien hitsaamiseen jonkin aikaa, joten kaikki saumat mitä tedään, tehdään huolella.
Eikös tuolla saumassa tuolloin ole paskaa?
Sitten lainaus, ihan vaan kysymyksenä. Missä tuommoisia höyrynpaineita käytetään?
Joo, saumassa on paskaa kun tulee huokosia, tai, puikon asento on väärä ja päällyste valuu sauman 'alle'.
Tommosia höyrypaineita käytetään mm. hiilivoimalaitoksilla, turbiinin pyörittämiseen ;)
Tommosia höyrypaineita käytetään mm. hiilivoimalaitoksilla, turbiinin pyörittämiseen ;)
Tähän asiaan osaan minäkin sanoa, että ei sitten varmasti käytetä tuollaisia paineita. Vähännä tuosta 1300baarista 1100baaria, niin ollaan edes oikeilla paineluvuilla.
Missään voimalaitoksella ei ole tuollaisia paineita käytössä. Tulistettu höyry on jossain +540 astetta, mutta paine onkin sitten vajaat 200bar, millä turbiinia pyöritetään.
Sentään tästä höyrynpaine asiasta on minullakin jotakin tietoa (vaikka hitsauksesta ei välttämättä olekaan paljoa tietoa...)
Nimim. Juuri lopettaneena +10vuotta kestäneen komennustyöt eri voimalaitoksilla. :cool:
Mutta nyt karkaa juttu hieman hakoteille, pahoittelut siitä.