osilpi
01.11.2014, 21:07
10kk vanhan Snajderin 100ah akun napa päätti sulaa. Akulla ajettu ehkä 1500 km (HJ:ssa ollut ja lähes pelkkää maantietä). Akunkenkäkään ei ole kovin vanha ja oli hyväkuntoisen oloinen.
Noin kuukausi sitten viimeksi autoa siirtäessäni oli varmaan aavistuksen löysällä akunkenkä, jolloin napaan tuli pieni vekki startatessa. Lähti kuitenkin heti käyntiin ja ajattelin, ettei haittaa, kun on sen verran vähäinen.
Nyt sitten piti taas siirtää autoa (ei ole ajettu välissä), niin vedin akunkengän taatusti tiukalle. Vähän huonosti pyöräytti, mutta lähti kuitenkin heti käyntiin.
Myöhemmin huomasin, että akun navasta puuttuu noin puolet ja akunkenkäänkin on sulanut ihan reilu läpireikä... Samoin yhdestä kennosta oli tullut tulpan juuresta akkunestettä akun päälle, vaikka varmasti oli tulppa suljettu.
Motonetistahan nämä on ostettu ja 2 v takuu, mutta olen lähes varma, ettei mene takuuseen, vaan vetoavat löysään akunkenkään. Tosin se ei selitä tuota akkunestettä ja aion kyllä käydä kysymässä asiaa.
Aiemmin on joskus jäänyt kenkä löysälle muissa keksinnöissä, ja ei vain sitten ole lähtenyt käyntiin tms, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun napa sulaa. Jotenkin se napa on alusta lähtien ollut kyllä vähän heppoisen oloinen, kun on tottunut laatumerkkeihin.
Onko nuo navat nykyään tuommoista joulutinaa vai mikä tässä mättää? Toki siinä kulkee kova virta, mutta kyllä olen silti ihmeissäni.
Jos en takuuseen saa vaihdettua, voiko tuota jotenkin korjata? Akunkenkä kiinni ja jotenkin valuttaa sulaa lyijyä tms kengän sisään ja jatkossa ei enää sitä kenkää irroita?
Noin kuukausi sitten viimeksi autoa siirtäessäni oli varmaan aavistuksen löysällä akunkenkä, jolloin napaan tuli pieni vekki startatessa. Lähti kuitenkin heti käyntiin ja ajattelin, ettei haittaa, kun on sen verran vähäinen.
Nyt sitten piti taas siirtää autoa (ei ole ajettu välissä), niin vedin akunkengän taatusti tiukalle. Vähän huonosti pyöräytti, mutta lähti kuitenkin heti käyntiin.
Myöhemmin huomasin, että akun navasta puuttuu noin puolet ja akunkenkäänkin on sulanut ihan reilu läpireikä... Samoin yhdestä kennosta oli tullut tulpan juuresta akkunestettä akun päälle, vaikka varmasti oli tulppa suljettu.
Motonetistahan nämä on ostettu ja 2 v takuu, mutta olen lähes varma, ettei mene takuuseen, vaan vetoavat löysään akunkenkään. Tosin se ei selitä tuota akkunestettä ja aion kyllä käydä kysymässä asiaa.
Aiemmin on joskus jäänyt kenkä löysälle muissa keksinnöissä, ja ei vain sitten ole lähtenyt käyntiin tms, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun napa sulaa. Jotenkin se napa on alusta lähtien ollut kyllä vähän heppoisen oloinen, kun on tottunut laatumerkkeihin.
Onko nuo navat nykyään tuommoista joulutinaa vai mikä tässä mättää? Toki siinä kulkee kova virta, mutta kyllä olen silti ihmeissäni.
Jos en takuuseen saa vaihdettua, voiko tuota jotenkin korjata? Akunkenkä kiinni ja jotenkin valuttaa sulaa lyijyä tms kengän sisään ja jatkossa ei enää sitä kenkää irroita?