Kirjaudu sisään

View Full Version : Akun navan korjaus / Snajder


osilpi
01.11.2014, 21:07
10kk vanhan Snajderin 100ah akun napa päätti sulaa. Akulla ajettu ehkä 1500 km (HJ:ssa ollut ja lähes pelkkää maantietä). Akunkenkäkään ei ole kovin vanha ja oli hyväkuntoisen oloinen.

Noin kuukausi sitten viimeksi autoa siirtäessäni oli varmaan aavistuksen löysällä akunkenkä, jolloin napaan tuli pieni vekki startatessa. Lähti kuitenkin heti käyntiin ja ajattelin, ettei haittaa, kun on sen verran vähäinen.
Nyt sitten piti taas siirtää autoa (ei ole ajettu välissä), niin vedin akunkengän taatusti tiukalle. Vähän huonosti pyöräytti, mutta lähti kuitenkin heti käyntiin.

Myöhemmin huomasin, että akun navasta puuttuu noin puolet ja akunkenkäänkin on sulanut ihan reilu läpireikä... Samoin yhdestä kennosta oli tullut tulpan juuresta akkunestettä akun päälle, vaikka varmasti oli tulppa suljettu.

Motonetistahan nämä on ostettu ja 2 v takuu, mutta olen lähes varma, ettei mene takuuseen, vaan vetoavat löysään akunkenkään. Tosin se ei selitä tuota akkunestettä ja aion kyllä käydä kysymässä asiaa.

Aiemmin on joskus jäänyt kenkä löysälle muissa keksinnöissä, ja ei vain sitten ole lähtenyt käyntiin tms, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun napa sulaa. Jotenkin se napa on alusta lähtien ollut kyllä vähän heppoisen oloinen, kun on tottunut laatumerkkeihin.

Onko nuo navat nykyään tuommoista joulutinaa vai mikä tässä mättää? Toki siinä kulkee kova virta, mutta kyllä olen silti ihmeissäni.

Jos en takuuseen saa vaihdettua, voiko tuota jotenkin korjata? Akunkenkä kiinni ja jotenkin valuttaa sulaa lyijyä tms kengän sisään ja jatkossa ei enää sitä kenkää irroita?

pee
01.11.2014, 21:28
Kysymykseesi mulla ei oo vastausta, mutta ihan samanlainen kokemus samanlaisesta autosta kyllä. Osaa höyrystää toisen navan melko äkkiä :p

Arpe
01.11.2014, 21:34
Jos en takuuseen saa vaihdettua, voiko tuota jotenkin korjata? Akunkenkä kiinni ja jotenkin valuttaa sulaa lyijyä tms kengän sisään ja jatkossa ei enää sitä kenkää irroita?

Vaikka noin. Mahdollisimman hyvin ku koittaa putsata sen tyngän mikä entisestä navasta on jäljellä. Parantaa tulosta jos hiukan kuumailmapuhaltimella esilämmittää napaa.

Entisaikoina kun oli vielä tapana "korjata" eikä ainosataan vaihtaa uusia osia, oli korjaamoilla tuohon tarkoitukseen muotti jolla navan sai valettua oikeaan muotoon.
Tarvittaessa muotin tekee vaikka puusta. Laudan tai vanerinpalaan sopiva reikä ja puristimella akun päälle kiinni.
Puumuotti on siinämielessä hyvä,että se ei ime paljoo lämpöä itseensä joten valettu lyijy liimautuu paremmin itse napaan.

vmt
01.11.2014, 21:35
...Onko nuo navat nykyään tuommoista joulutinaa...

Varmaan joku tojotajuttu mättää, mutta tuosta ei ainakaan ole kiinni.

Yölento
01.11.2014, 21:36
Pikku ruuvi siihen navan jäänteeseen auttaa uuden valun paikallaan pysymistä. ;)

smgt
01.11.2014, 22:13
sanoit että kenkä oli uus. ei vissiin ole sitte mahollista että se oli jo puristettu läjään niin ei purista napaa?

ugly_hj
01.11.2014, 23:07
Jaa ite tein yhteen optimaan ite navan, pellistä vaan vääntää sopivan muotin siihen navan kohalle ja siihen sulattaa sitten tinakolvilla jonkun sökön vanhan akun navan, hyvin toimi monta vuotta, nyt jo tosin vainaa. Mudventuresilla väänsin taas yhen optiman navan poikki, perkele.

Viipo
02.11.2014, 09:41
12v vehkeissä harvoin syttyy niin isoa valokaarta, jotta jaksaisi höyrystää akusta napaa löysällä kengällä, mutta 24v vehkeissä sattuu hyvinkin usein, jos ei ole hyvä kontakti.

Sulla oli suoraan ulos huohottavat korkit? En oiskein keksi muuta, miksi olis ruutannu nesteitä pihalle, kun sen, jotta oisko yhessä kennossa tapahtunu sulfidoitumista ja pohjalle tullu oikosulku, joka ois tyhjentäny sen kennon? Sitten kun sen kennon yli jää 22v jännite, niin kiehahtanu pikaisesti startissa?

osilpi
02.11.2014, 20:21
Tuollaiset on:
http://motonet.fi/fi/tuote/9059615/sznajder-100ah-680a-akku-p303xl175xk220-

Käyn kyselemässä tuota takuuta, ja jos ei mene, niin sitten sulatellaan jonkun sökön akun napa siihen tilalle. Täytyy vielä ihmetellä sitä akkunesteen ulostautumista, kun ei sitä paljoa ole tullut, mutta pari senttilitraa kuitenkin. Itse asiassa se oli tullut akun pinnalle jo ennen tätä viimeistä navan sulattanutta starttia.

Viipo
02.11.2014, 21:35
Sitten ihmettelisin, jotta miten se on akun pinnalle päässy, kun tuossa pitäs olla tuo kennojen huohotus silleen, jotta tuolta kennosta purkautuvat jutut menee tuota akun pinnan alla olevaa kanavaa pitkin tuonne päätyyn, missä on nuo punaset korkit...

osilpi
09.11.2014, 21:29
Takuuseen meni akku Motonetissa. Kävelin ovesta sisään oman akkutesterin kanssa, ja myyjä oli heti ohjaamassa heidän akkutestiin. Ei varmaan hoksannut siinä vaiheessa, että takuuasiasta olisi kyse. Heidän testeri kertoi heti "vaihda akku", joten oli alkamassa jo uutta kauppaamaan. Siinä vaiheessa kuitti käteen ja takuuseen järjestyi uusi ilman mutinoita.

Ei nuo kyllä mitään kovin laadukkaita taida olla, kun testeri näyttää uudellekin akulle lukemia, jotka kehottavat akun vaihtoon :-) CCA pitäisi olla etiketin mukaan 680A, mutta näyttää tuliterällekin vain 580A...

Häänrik
09.11.2014, 21:34
Miinus ja plusnavoille on omat kengät, niissä on kuulemma eri materiaali, niin mulle on kerrottu. Se tekee kans hubaa navoille.

ZeiZei
09.11.2014, 21:47
Kai se samaa materiaalia on, vain eri kokoiset.

lavanelikko
09.11.2014, 22:28
Kai se samaa materiaalia on, vain eri kokoiset.

Eri koikoiset on kyllä, mutta ymmärtääkseni samaa materiaalia...