View Full Version : Yamaha 40hv perämoottori ongelma. Vika selvinnyt!
Kone on 40hv fourstroke vm2004ja ongelma on tämä:
Kone lähtee todella hyvin käyntiin, kiertää vapaalla ja ottaa täydet kierrokset samantien. Kun laittaa vaihteen päälle menee noin 2000rpm asti nätisti ja sitten hyytyy. Varsinkin kun lyö kaasun pohjaan heti, hyytyy samantien. Jos nostaa kaasua rauhallisesti ottaa kone kierrokset ja paatti lähtee liukuun. Onko jollain ollut samanlaisia ongelmia tai mitään hajua mistä vois johtua? Koneella ajettu vain 74t
tarkastettu:
- bensaletku, nänni, tankki, ilmaruuvi, pa-suodatin.
Olisko kaasarit tukossa? Tuo nykyinen bensa tukkii...
Itellä oli sama ongelma 60hp yammus, syynä oli hius murtumat kannessa(3kpl). Eli ilman vaihdetta otti nätisti kierroksia mutta kun koitti lähtä ajamaan niin siihen hyytyi.
Itellä oli sama ongelma 60hp yammus, syynä oli hius murtumat kannessa(3kpl). Eli ilman vaihdetta otti nätisti kierroksia mutta kun koitti lähtä ajamaan niin siihen hyytyi.
Misä/miten todettu murtumat kannessa? Neli vai kakstahtinen? Tämmösestä koskaan kuullukkaan perämoottorisa.
Miten Mappella kun saa liukuun niin pysyykö liuvussa vai hyytyykö kohta? Lähes aina tämmöset oireet yamahasa viittaa tukkeutunneisiin kaasuttimmii ja oireet ilmaantuu pitemmän seisokin jälkeen. Kaasuttimet pesurii ja säädöt kohilleen niin eiköhän se siitä.
Vene pysyy hyvin plaanissa kun on kaasua. Ainoastaan kiihdyttäessä tapahtuu tämä tehojen menetys.
sori:o, siis lohkossa murtumat mistä pääs vedet sisälle kun laittoi koneeseen rasitusta ja kyseessä 2t jammu.
Kaverin 40 4-t jammussa oli sytkänohjausboksissa vikaa kun kierti tyhjiltään mutta ei jaksanut vääntää sitten veden vastuksen kanssa.
Aikanaan oma 20 heppanen 2-t jammu teki ihan samaa. Myin koneen viallisena ja uusi omistaja oli purkanut & putsannut kaasuttimet niin oli kuulemma alkanut toimimaan.
Onko siinä tyhjäkäynnille omat suuttimet/seoksen säätö jos ei saa tarpeeksi soppaa tyhjäkäynnillä niin booaa kaasua annettaessa kunnes polttoaine täyttää kaasarin uudelleen tai sitten jos siinä on kiihdytys pumppu niin sen toiminnassa jotain häikkää ensin kuitenkin tutkisin nuo polttoaineen saannin viat/säädöt
Kaverin 40 4-t jammussa oli sytkänohjausboksissa vikaa kun kierti tyhjiltään mutta ei jaksanut vääntää sitten veden vastuksen kanssa.
Kerran törmänny kans vastaavaan vastaavassa koneessa (F30, 3-sylinterinen niinku valtaosin F40 koneetkin). Muistaakseni johtu siitä ettei boksi muuta sytytysennakkoa niin voima kateissa. Käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä muttei jaksa kulkea.
Niin harvinainen tuo boksihomma ja oireet eri kuin tässä etten ihan heti sitä menis eppäilee. Mahollinen toki kuitenkin.
Kerran törmänny kans vastaavaan vastaavassa koneessa (F30, 3-sylinterinen niinku valtaosin F40 koneetkin). Muistaakseni johtu siitä ettei boksi muuta sytytysennakkoa niin voima kateissa. Käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä muttei jaksa kulkea.
Niin harvinainen tuo boksihomma ja oireet eri kuin tässä etten ihan heti sitä menis eppäilee. Mahollinen toki kuitenkin.
Eikä sitä kannata eppäillä kuin ihan viimeks on sitten niin p****leen hintanen loota.
Kaasarit putsattu kunnolla ultraääni pesurissa. Vika on edelleen. Vika on varmaan sitte sytytyspuolella.
Eli vika on selvinnyt ja korjattu! Uusi bensa on ollut ongelma Yamahan 4t kaasarikoneissa. Tehtiin sellanen temppu että kaavattiin suuttimet ja kaasarin yläpäässä oleva 45 asteen kulmassa oleva kanava 10% isommaksi. Kaasarit takaisin kiinni ja toimii kuin kello eikä tukehdu enää 2500rpm kohdalla vaan nostaa hetkessä täydet kierrokset.
Eli vika on selvinnyt ja korjattu! Uusi bensa on ollut ongelma Yamahan 4t kaasarikoneissa. Tehtiin sellanen temppu että kaavattiin suuttimet ja kaasarin yläpäässä oleva 45 asteen kulmassa oleva kanava 10% isommaksi. Kaasarit takaisin kiinni ja toimii kuin kello eikä tukehdu enää 2500rpm kohdalla vaan nostaa hetkessä täydet kierrokset.
Hyvä homma että ratkesi. Ongelma liittyy tyhjäkäynti piiriin tai siihen missä vaiheessa heittää antamasta bensaa(?). Kuullu tuosta joskus muttei oo tullu itellä vastaan.