View Full Version : BJ40 huono käynnistyvyys
nelosnuhvi
29.10.2014, 19:37
Otsikossa se tulikin jo, näilläkin plusasteilla ongelmia käynnistymisen kanssa. Vuosmalli autossa noin -79-80, vakiodiisseli.
Eli yön yli seisottuaan saapi startata todella pitkään, savua kyllä putkesta tulee ja moottorikin vähän kakistelee, mutta ei lähde. Sitten pitkän hetkisen kuluttua tärähtää lähes kerrasta käyntiin. Hehkutus auttaa kumminkin jonkinverran.
Moottori ei ole mitenkään huipputikissä mutta jotenkin tuntuisi että ongelma olisi polttoainepuolella? Saapiko ilmaa jostain yön aikana linjastoon, voisko olla syy? Suuttimet ja hehkut?
Suodattimet vaihdettu muutama päivä sitten, ei vaikutusta. Käynnistyttyään toimii kyllä hyvin, eikä ongelmista ole tietoakaan.
rattimies
29.10.2014, 19:57
Hehkujen kunnolla todella suuri merkitys käynnistyvyyteen. Itselläni oli bj45:nen, jossa oli samanlaista käynnistymisongelmaa. Vanhoilla hehkuilla jo nollan tuntumassa alkoi olla todella vaikeaa saada käyntiin. Sai sahata piiiiitkäää-ää-äään.. Kaksi vanhoista hehkuista osoittivat mittaamalla olevan täysin hajalla ja yksi sielläpäin, yksi ok. Vaihdoin kerralla kaikki uudet hehkut ja tämän jälkeen räjähti kerrasta käymään jopa -25'c kelissä ilman mitään esilämmitystä. Ostin tuolloin marmorilta ne uudet hehkut, mutta ei harmittanu kertaakaan sen 6v. aikana mitä auto mulla oli.
Tosin ei se ilmavuotokaan poissuljettu ongelma ole sinulla... ei muutakuin ongelma kerrallaan eliminointiin.
Vaiha hehkut ni alkaa syttymään.
nelosnuhvi
29.10.2014, 20:54
Onko nuo hehkut ihan perustavaraa varaosaliikkeessä?
On tai ei. Ennen pitempää reissua kannattaa tilata ne etukäteen ja ne 21 tai 23 volttiset tai mitkä siellä ny sattuvat olemaankaan.
Pienempi volttiset lyhentää hehkutusaikaa mutta samalla kasvattaa virtaa ja tämä taas johtaa siihen että hehkureleen kärjet palaa kiinni ja hehkut hehkuttaa joko akut tyhjäksi tai ittensä hengiltä tai sitten palaa sen suolasirottimen lanka ja niitäkään ei saa enää uusia kun mie taisin ostaa viimeisen joku vuosi sitten.
BJ-40/76
30.10.2014, 00:16
Siis ensimmäiseksi pura se hehkuja yhdistävä kisko pois; siis jokainen hehkutulppa "yksikseen" kannessa: ja sitten esim. 24v/70w halogen hehkun kautta virtaa hehkulle; pitäisi palaa huomattavan kirkkaana kytkettäessä, mutta alkaa punastumaan hivenen noin 5-10 sekunnin jälkeen: siis hehku kunnossa, se, että onko oikea, ei varmuutta! mutta jos kaikki 4 käyttäytyy samoin,tai joku ei sovi joukkoon, niin siellä vika.
Ja nuo dsl-ilmavuodot voi em. jälkeen kokeilla seuraavasti: siirtopumpulla pumppaat painetta, ja ilmaat syöttöpumpun propusta, niin pitkään kun ilmaa tulee.... Toki Tuo B moottori yleensä hörähtää, vaikka ilmaa olis kuinkapaljon, jos on ajosta jäänyt edellisenä päivänä.... siis jos kunnossa olevan B dieselin suihkujen paluuputki on rikki, niin hörähtää käyntiin, mutta imasee ilmaa...
Tuommonen hehkujen testaus ei kerro hehkusta kyllä paljo mittää...
Monesti hehku vanhetessaan alkaa kuumeta juuresta niin käynnistys menee vaikeeksi.
Onko pumpun luona kirkasta letkua? Niistä näkis kätevästi liikkuuko ilmaa huonon tartin jälkeen.
Nii. Pitkä startti ei välttämättä kerro ilmasta.
Eli bertassa on kaksi kelainen hehkurele joista toinen puoli hehkuttaa automaattisesti startin yhteydessä ohi sen suolasirottimen. Ja vaikka jättäisi kokonaan hehkuttamatta niin laite tekee sen itse ja kajahtaa käyntiin jos vain akuissa on pänniä.
nelosnuhvi
31.10.2014, 19:43
Ongelma näyttäisi selviävän, otin hehkut irti ja siitä jo heti näki että ainoastaan yksi hehku toiminut:eek:
Kolmessa muussa paksu tervaöljypikiseos päällä joten eivät liene olleet toimivassa kunnossa pitkään aikaan.. Akkutesti vahvisti asian, ainoastaan yksi hehku toimi.
BJ-40/76
31.10.2014, 22:19
Ongelma näyttäisi selviävän, otin hehkut irti ja siitä jo heti näki että ainoastaan yksi hehku toiminut:eek:
Kolmessa muussa paksu tervaöljypikiseos päällä joten eivät liene olleet toimivassa kunnossa pitkään aikaan.. Akkutesti vahvisti asian, ainoastaan yksi hehku toimi.
Siis kulkiko noissa palaneissa ollenkaan sähkö läpi? siis olisiko huomannut, jos olisi käyttänyt 70w halogeenipoltinta "valokynänä" kuten tuossa aikaisemmin kirjoittelin? Ja jos olisi "syttynyt" kaikissa hehkuissa, niin olisiko kirkkaus esim. 3 sekunnin kuluttua sama tms.
Nimimerkki -smgt- lyttäsi tuon testitavan, mutta sillä minä olen noita hehkuja paikallaan ollessa "mittaillut", jos/kun ei ole ollut jämerämpää virtamittaria, toki bj:n hehkut on tullut mitattua Fluken 10 Amppeerin alueella....
Toki varmin tapa on nypätä hehkut irti, ja testata akkusähköllä kaikki kerralla, näkeepähän suoraan, että kaikki lämpenee nimenomaan keskeltä ja kärjestä, ja yhtä nopeasti/kuumaksi.
p.s Osa tarvikehehkuista on luokatonta paskaa; minun entisesen bj-42:een vaihdettiin tarvikehehkut, olivat semmoisessa sinisellä ja punaisella painetusssa paketissa, merkkiä en muista. mutta kestivät kesästä syksyyn. sitten laitettiin alkuperäiset marmoritiskiltä, kertainvestointi oli huomattavasti suurempi, mutta ovat toimineet odotetusti jo n.10 vuotta.
Itse en ole ostanut uusia hehkuja, kun/jos jostain on aina löytänyt edullisesti vanhoja...
nelosnuhvi
31.10.2014, 22:45
Siis kulkiko noissa palaneissa ollenkaan sähkö läpi? siis olisiko huomannut, jos olisi käyttänyt 70w halogeenipoltinta "valokynänä" kuten tuossa aikaisemmin kirjoittelin? Ja jos olisi "syttynyt" kaikissa hehkuissa, niin olisiko kirkkaus esim. 3 sekunnin kuluttua sama tms.
Nimimerkki -smgt- lyttäsi tuon testitavan, mutta sillä minä olen noita hehkuja paikallaan ollessa "mittaillut", jos/kun ei ole ollut jämerämpää virtamittaria, toki bj:n hehkut on tullut mitattua Fluken 10 Amppeerin alueella....
Toki varmin tapa on nypätä hehkut irti, ja testata akkusähköllä kaikki kerralla, näkeepähän suoraan, että kaikki lämpenee nimenomaan keskeltä ja kärjestä, ja yhtä nopeasti/kuumaksi.
p.s Osa tarvikehehkuista on luokatonta paskaa; minun entisesen bj-42:een vaihdettiin tarvikehehkut, olivat semmoisessa sinisellä ja punaisella painetusssa paketissa, merkkiä en muista. mutta kestivät kesästä syksyyn. sitten laitettiin alkuperäiset marmoritiskiltä, kertainvestointi oli huomattavasti suurempi, mutta ovat toimineet odotetusti jo n.10 vuotta.
Itse en ole ostanut uusia hehkuja, kun/jos jostain on aina löytänyt edullisesti vanhoja...
Ei kulkenut sähkö olleenkaan läpi, joten kuvailemasi testaustapa olisi kyllä ilmaissut vialliset hehkut. Puolitehoisia tms hehkuja tosin ei pysty erottamaan, mutta totaalisesti kuolleet kyllä. Voisinpa vielä katsoa ihan virtamittarilla tuon viimeisen toimivan ja sitten uuden hehkun virrankulutuksen.
Mitäs luokkaa alkuperäiset tojo-hehkut on hinnaltaan, uskaltaako mennä edes tiskiltä kysymään?
Pitää myös ottaa tuo hehkurele tutkittavasti, ihme surinaa/ääniä päästeli nyt viimeisellä käynnistyksellä. Taidan laittaa siihen ihan nappiohjauksen.
Hatara muistikuva on että 85 egee per kipale orkkiksena eli tarvikkeena densot jos löydät niin jees.
Älä muuta sitä systeemiä jos se kerran muuten pelaa ellet saa siitä varmasti parempaa kuin orkkis systeemi on. Pelkkä nappiohjaus releelle ei muuta mitään. Jos taas se rele on sökö niin asia on eri.
mikkoimp
31.10.2014, 23:49
p.s Osa tarvikehehkuista on luokatonta paskaa; minun entisesen bj-42:een vaihdettiin tarvikehehkut, olivat semmoisessa sinisellä ja punaisella painetusssa paketissa, merkkiä en muista. mutta kestivät kesästä syksyyn. sitten laitettiin alkuperäiset marmoritiskiltä, kertainvestointi oli huomattavasti suurempi, mutta ovat toimineet odotetusti jo n.10 vuotta.
Itse en ole ostanut uusia hehkuja, kun/jos jostain on aina löytänyt edullisesti vanhoja...
täällä samanmoisia kokemuksia juurikin noista, olivatkos joku ntk, tulpista, tyyliin jokatoisella kylmästartilla putosi yksi hehku pelistä pois, tätä ennen kesti edelliset ties kuinka kauan ja tämän jälkeen jopa lucasin kynttilät ovat moitteetta toimineet. mutisematta kyllä antoivat motenetista aina uudet tilalle mutta kolmatta sarjaa hakiessa en enää kelpuuttanut samoja...
EDIT: olivat pienellä googletuksella HKT merkkiset
https://www.google.fi/search?q=hkt+glowplugs&client=opera&hs=0B1&channel=suggest&tbm=isch&oq=hkt+glowplugs&gs_l=img.3...279926.280290.0.281105.2.2.0.0.0.0.0. 0..0.0....0...1ac.1.34.img..2.0.0.v6UgODEgt6M
täällä samanmoisia kokemuksia juurikin noista, olivatkos joku ntk, tulpista, tyyliin jokatoisella kylmästartilla putosi yksi hehku pelistä pois, tätä ennen kesti edelliset ties kuinka kauan ja tämän jälkeen jopa lucasin kynttilät ovat moitteetta toimineet. mutisematta kyllä antoivat motenetista aina uudet tilalle mutta kolmatta sarjaa hakiessa en enää kelpuuttanut samoja...
EDIT: olivat pienellä googletuksella HKT merkkiset
https://www.google.fi/search?q=hkt+glowplugs&client=opera&hs=0B1&channel=suggest&tbm=isch&oq=hkt+glowplugs&gs_l=img.3...279926.280290.0.281105.2.2.0.0.0.0.0. 0..0.0....0...1ac.1.34.img..2.0.0.v6UgODEgt6M
Tuli viime syksynä kierrettyä tollaset hkt:n tulpat paikkaan,ja nyt on jo ollut havaittavissa hiukan heikompaa käynnistyvyyttä.
Paremmin kuitenkin lähtee kuin kolmella toimivalla hehkulla,saati että kahdella
nelosnuhvi
02.11.2014, 16:13
Mitäs muuten tuo 14v tarkoittaa hehkun kuppeessa, eikai se käyttöjännitettä tarkoita, kun autohan on 24v:confused:
Viimeinenkin hehkutulppa kyrvähti muuten.. Nyt ei sitten ajeta metriäkään ennenkuin uudet löytyy:( Het huomenna kysylemään!
Tämä on muuten vasta toinen ajokki tontilla missä on "aidoilla" hehkuilla diisseli. Kaivurin Isuzusta löytyy kanssa. Traktoreissa ja museopuimureissa on liekkihehkut, eli ns. Thermostart. Lopussa ei mitään.
Nuo on ns.pikahehkut tod.näk hj:stä ,ja tuohon kuuluisi ne 21 tai 23 volttiset hehkut. Kunnossa ollessaan nuo 14 volttiset on semmoset 7 sekuntin kynttilät. Ja hehkuvirta on aika paljon suurempi kuin niillä vakioilla eli riski kärkien kiinni palamiseen on olemassa.
nelosnuhvi
06.11.2014, 18:40
No niin uudet hehkut on nyt käsillä, paikalliselta Toyotalta ostin kun ei hinta kovin paha mielestäni ollut. 125eur koko sarja ja alkuperäistä Toyota kamaa. 20.5volttiset näyttäisi olevan.
No noillahan hehkuttelee taas kummasti. Toimiiko siinä se suolasirottimen hehkulanka?
BJ-40/76
08.11.2014, 00:48
No niin uudet hehkut on nyt käsillä, paikalliselta Toyotalta ostin kun ei hinta kovin paha mielestäni ollut. 125eur koko sarja ja alkuperäistä Toyota kamaa. 20.5volttiset näyttäisi olevan.
Tuo on niin hidas hehku, että vaatii aikaa hehkutus; tuo "SUOLA sirotin" alkaa hehkumaan yli 30 vuoden kokemuksella.... (kannattaa tarkistaa...)
Minä aikanaan ohitin tuon suolasiroittimen, ja kesäkelillä, lämpö n. 10c; (vajaa?) 10 sekunttia. nollakelillä 10-15, -10c 20+ ....
Kannattaa asiaan perehtyä:jos kone; ja nimenomaan dsl-järjestelmä, kunnossa, niin liian lyhyellä hehkutuksella käynnistyy huonosti, helppo demota jopa kesäkelillä; startataan ilman hehkutusta.... kun lähtee käyntiin, niin ravistaa/potkii...
Toki tuo minun bj-40 ei hörähdä kovasta pakkasesta sivistyneesti hyräillen käyntiin, mutta aina on lähtenyt (silloin kun oli aktiivikäytössä:o )
nelosnuhvi
08.11.2014, 08:34
Mikäs ihme tuo "suolasirotin" on? Huomaatte varmaan että tosi autoammattilainen täällä kyseessä... Mutta aiheeseen, ruuvailin uudet hehkut paikoilleen ja putsailin kaikki liitokset järjestelmästä. Hehkurelekkin alkoi toimimaan napisematta. Ja sitten 20sek hehkutus ja kääntö avaimesta, KERRASTA POTKAISI KÄYNTIIN!!! Jes:p Kiitokset ohjeiden antajille, olitte oikeassa. Myöhemminkin lumimyräkän keskeltä tärähti kerrasta käyntiin joten nyt voin todeta että hyvin bertta pelittää.
Suolasirotin on se valokatkaisijan alla oleva nimensä näköinen juttu joka sisältää hehkujen esivastuksen. Eli kun siellä näkyy punahehkuista lankaa niin silloin on hehkutettu tarpeeksi.
Nii ja se alkaa punoittelemaan jossain 10 - 15 ekan jälkeen ja jos ei niin sitten se on ohitettu.
....palaa sen suolasirottimen lanka ja niitäkään ei saa enää uusia kun mie taisin ostaa viimeisen joku vuosi sitten.
Voiko sinne suolasirottimeen viritellä hehkun? Liisäähän se hehkutusvirtaa neljänneksellä. Varaosiksi kun joskus ostin rangen missä oli ollu b moottori niin oli tommonen laitettu eli toimivuudesta ei tietoa.
Se hehkulanka on jotain 1,1 millistä ja ihan vaihettavaksi tehty. Eli jos jostain löytää hyvää hehkua kestävää lankaa niin siitä pari lenkkiä ja taas pelaa...
nelosnuhvi
08.11.2014, 18:50
Suolasirotin on se valokatkaisijan alla oleva nimensä näköinen juttu joka sisältää hehkujen esivastuksen. Eli kun siellä näkyy punahehkuista lankaa niin silloin on hehkutettu tarpeeksi.
Nii ja se alkaa punoittelemaan jossain 10 - 15 ekan jälkeen ja jos ei niin sitten se on ohitettu.
Aivan, tuttu kapistus noista vanhemmissa työkonediisseleistä. Kieltämättä varsin osuva nimitys:). Beejeestä sitä ei kyllä enää löydy, valokatkaisijan alla on iso painonappi ilmeisesti sen tilalla. Sen napin johdonpätkistä päätellen sekin on ollut osana hehkusysteemiä jossain vaiheessa. Nyt toimettomana.
No jos se on poistettu niin hehkutus aika on sitten n.puolet orkkiksesta.
BJ-40/76
08.11.2014, 22:29
Aivan, tuttu kapistus noista vanhemmissa työkonediisseleistä. Kieltämättä varsin osuva nimitys:). Beejeestä sitä ei kyllä enää löydy, valokatkaisijan alla on iso painonappi ilmeisesti sen tilalla. Sen napin johdonpätkistä päätellen sekin on ollut osana hehkusysteemiä jossain vaiheessa. Nyt toimettomana.
Siis jos tuota "suolasirotinta" ei ole, ja vakka olisikin, niin kannattaa miettiä tuota oman auton hehkutuksen tarvetta:
Jos auto lähtee hyvin käyntiin, niin silloin hehkutusaika on riittävä/liian pitkä. -> siis minä muodostin omasta bj:stä mielessäni "taulukon" tarvittavasta hehkutusajasta.
Ja minulla bj:ssä ei ole edic käytössä, siis sammutus vetämällä sammuttimesta, ja kun otin tavaksi jättää sammuttimen päälle, niin toimii käynnistyksenestona:rolleyes:
Siis kun ei sammu avaimesta, niin voi "jälkihehkuttaa" käyntiin lähdön jälkeen, esim. 2 sekunttia hehkuttaa ja vähintään? saman verran odottaa; auttaa käyntiin/käyntiääneen huomattavasti.
-> siis jos niin sanotusti yhden kuskin auto, niin tuo nappihehku on varmaan paras ratkaisu?
Tuossa alkuperäisessä "suolasirottimessa" on semmoinen huono puoli, että tuo lanka aikaa myöten "herkistyy", siis alkaa hehkumaan liian aikaisessa vaiheessa.
Ja toinen huono puoli tuossa on se, että jos joku hehku putoaa pois pelistä, hapettuman tai palamisen seutauksena, niin silloin hehkujen ottama virta pienenee neljänneksen, ja sitä kautta suolasirotin ei ala lämpiämään riittävän nopeasti: siis hehkutusaika jatkuu ja hehkuille suurempi jännite -> hehkut käy tosi kuumana-> hehkujen virta pienenee ->suolasirotin ei ala hehkumaan normaalisti-> hehkut palaa.
Ja tuon "suolasirottimen" langan korvaaminen "kotioloissa": Ei onnistu varmaankaan ensimmäisellä, eikä vielä viidennelläkään yrittämällä keskivertoharrastajalta ohjeella: """""Se hehkulanka on jotain 1,1 millistä ja ihan vaihettavaksi tehty. Eli jos jostain löytää hyvää hehkua kestävää lankaa niin siitä pari lenkkiä ja taas pelaa...""""
Mutta jos jostain löytyy sopivaa konstaataani lankaa, niin yrittänyttä ei laiteta. (sitä käytetään lämmityselementeissä, esim. hellan levyissä ja saunan sähkökiukaan vastuksissa, mutta minun muistaakseni nuo ovat lankavahvuudeltaan aivan liian pieniä)
Ja tuon konstantaanilangan korvaaminen esim. rautalangalla ei oikein onnistu, sillä rautan sähkön johtavuus huononee paljon enemmän (kuin konstantaanin) lämpötilan kasvaessa. siis esimerkkitapauksessa rautalanka ei meinaa alkaa punastumaan, ja kun alkaa, niin lämpötila pompsahtaa tuosta n.500 asteesta niin kuumaksi, että rautalanka menettää muotonsa -> siis menee rikki.
Toki tuota konstantaanilankaa voi löytyä esim. romulasta teollisuuskomponenteista, sillä k.o romutetun lämmittimen vastuksen nimellisvirta vois olla (arvaus) esim. 20-80 Amppeeria?
Nii mie vääntelin niitä lankoja hakaneulasta. Kesti aina aikansa ja pelasi suunnilleen niinkuin pitikin.
Sitten pari kertaa paloi kärjet kiinni,ja käytettynä ostettu varaosa hehkurele ei ollu sen parempi,niin laitoin siihen telin nostajan solenoidin. Oli sen verran vähän halvempi kuin uusi orkkis että nyt hommaisin releen marmorilta...
Vaan jos jotain spesiaali lankaa sinne löytää niin Bertan hehkujärjestelmä ei ole mitään ylempää tähtitiedettä.
nelosnuhvi
31.01.2015, 00:43
Syksyn käyntiinlähtö ongelmista bjeen on muuttunut nyt talon parhaiten käyntiin lähteväksi autoksi:) Välillä ollut koviakin pakkasia, mutta joka kertaa lähtee muutamalla pyöräytyksellä! Mitään kaunista sen jälkeen käynti ei hetkeen kyllä ole.. Pitäisi jälkihehku tms. olla.
Säikähdin pahemman kerran kun yhdeksi yöksi oli hehkurele jumiutunut, joten hehkutti niin pitkään että akut oli tyhjät. Onneksi nuo kalliit hehkut ei ottaneet siitä ihteensä, huh.. Releen täyshuolto ja nyt taas on pelittänyt kuukauden päivät.
Yhteen toiseen projektiin on nyt asentumassa kanssa tojotan b-moottori, siihen ostin halpishehkut, saas nähdä miten ne kestää, verrattuna noihin orggis malleihin:)
Mites se suolasirotin? Eli onko käytössä? Jos se kerran jumii kiinni niin se kyllä tekee sen toistekkin eli ala valmistautua henkisesti uuden hankintaan.
nelosnuhvi
31.01.2015, 23:23
Ei ole siitä muistoakaan..
Kyllä tuon releen toiminta muuttui täysin puhdistuksella, kärkien hionnalla ja säädöllä. Nyt ei ritise ja ratisekkaan enää, ja napakasti kytkee. Mutta merkkivalo pitää siihen kyllä vielä laittaa.
BJ-40/76
31.01.2015, 23:43
Syksyn käyntiinlähtö ongelmista bjeen on muuttunut nyt talon parhaiten käyntiin lähteväksi autoksi:) Välillä ollut koviakin pakkasia, mutta joka kertaa lähtee muutamalla pyöräytyksellä! Mitään kaunista sen jälkeen käynti ei hetkeen kyllä ole.. Pitäisi jälkihehku tms. olla.
Säikähdin pahemman kerran kun yhdeksi yöksi oli hehkurele jumiutunut, joten hehkutti niin pitkään että akut oli tyhjät. Onneksi nuo kalliit hehkut ei ottaneet siitä ihteensä, huh.. Releen täyshuolto ja nyt taas on pelittänyt kuukauden päivät.
Yhteen toiseen projektiin on nyt asentumassa kanssa tojotan b-moottori, siihen ostin halpishehkut, saas nähdä miten ne kestää, verrattuna noihin orggis malleihin:)
Alkuperäiset on hyvät, mutta ei halvat....
Siis sinulla on nyt hyvät JA halvat hehkut, mutta voihan se 2. projekti tulla toimeen myös halvoilla. Ja ilman muuta kannattaa laittaa merkkivalo hehkutukselle, nimenomaan sieltä releen ja hehkujen väliltä.
p.s sen jälkihehkun saat, kun painelet sitä hehkunappia; ensin muutama sekuntti, ja kun käynti tasaantuu, niin sekuntti päällä sekuntti pois, ja 30 sekunnin jälkeen sekuntti päällä, 3 pois...
nelosnuhvi
07.02.2015, 02:35
Alkuperäiset on hyvät, mutta ei halvat....
Siis sinulla on nyt hyvät JA halvat hehkut, mutta voihan se 2. projekti tulla toimeen myös halvoilla. Ja ilman muuta kannattaa laittaa merkkivalo hehkutukselle, nimenomaan sieltä releen ja hehkujen väliltä.
p.s sen jälkihehkun saat, kun painelet sitä hehkunappia; ensin muutama sekuntti, ja kun käynti tasaantuu, niin sekuntti päällä sekuntti pois, ja 30 sekunnin jälkeen sekuntti päällä, 3 pois...
Juu, tuossa metsä-beejeessä on marmoritiskin hehkut, ja vanhaan nuffieldin runkoon asensin nyt toisen B-moottorin johon tuli halpishehkut. Hyvin nekin tuntui toimivan.
Mitä hehkunappia?