Kirjaudu sisään

View Full Version : Mistä puslia tarvike tukivarsiin?

ImacInnes
21.10.2014, 17:44
Joo, Jeep Cherokeen tarvike alatukivarsien puslat on aivan horot.
Mistähän vois uusia kysellä?

Tukivarsi on tollanen mutkallinen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7067&pictureid=165025

Pultin holkki on irronnut kummastakin puslasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7067&pictureid=165026

Puslan halkaisija on 51 mm ja leveys 55,5 mm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7067&pictureid=165027

Aluperäisen tukivarren pusla on n. 5 mm isompi halkaisijaltaan.

Onkos kukaan mistään moisia uusinut ja jos on niin mistähän noita on löytynyt?

t. Ismo Ämmä

Viipo
21.10.2014, 18:00
Entäs jos sorvaa pari milliä isommalla halkaisijalla olevat holkit keskelle?

ImacInnes
21.10.2014, 18:10
Joo, alkuperäisissä puslissa on paljon paksummat holkit ja ne vois sovittaa noihin vaan vulkanoitiahan niissä ei sitten enään ole.

t. Ismo Ämmä

Mase
21.10.2014, 18:15
Minä olen joskus vastaavissa tapauksissa lyhentänyt halkaisijaltaan sopivaa lehtijousen helaa tukivarteen sopivaksi. 51mm eli 2" heloja löytyy varmasti.

ImacInnes
21.10.2014, 20:34
Hyvä! Totahan tutkitaan ja huomenna menne US-partis kavereita asialla häiritsemään.
t. Ismo Ämmä

Minä olen joskus vastaavissa tapauksissa lyhentänyt halkaisijaltaan sopivaa lehtijousen helaa tukivarteen sopivaksi. 51mm eli 2" heloja löytyy varmasti.

Mika.U
22.10.2014, 07:27
Eiks noita oo Halmeella suoraan hyllyssä? eli www.4x4parts.fi

JAMANT
22.10.2014, 08:02
Jarno kyllä mulle sanoi, että pitäis olla ihan vakio alatukivarren puslat samoja noissa, mulla oli Comanchessa noi samat tukivarret ja kysyin niihin puslia, mutta otinkin sitten säädettävät...

ImacInnes
22.10.2014, 10:01
Niin se Jarno mullekkin väitti vaan...
Ei käy vakiopuslat, otin irti yhden puslan vanhasta tukivarresta ja ompi n. 5mm halkaisija isompi.
Nää ei oon näköjään 4x4 partsista kun sen vastaaviin tukivarsiin sopii vakio puslat.

No otin Libertyn hajonneen tukivarren puslien isommat hokit ja ikkunaliiman kanssa prässäsin näihin kumien pienempiin reikiin ja hyviltä & tiukoilta tuntuu, aika näyttää kauanko kestää vai kestääkö ollenkaan?

t. Ismo Ämmä

veijon-esso
22.10.2014, 10:12
Tota noin, miks ne holkit pitää olla liimattu siihen kumiin? isoissa joustoliikkeissähän se revittää automaattisesti sen kumin / vulkanoinnin / liimauksen säpäleiks? ulkokuorihan liikkuu tukivarren tahtiin ja sisäholkki pysyy paikallaan korvakkeiden väliin kiristettynä. Jossain perus henkilöautoissahan ne kestää aikansa tolleenkin, mut offiauton joustoilla irtoholkit ois mun mielestä järkevämmät.

ImacInnes
22.10.2014, 11:02
Tota noin, miks ne holkit pitää olla liimattu siihen kumiin? isoissa joustoliikkeissähän se revittää automaattisesti sen kumin / vulkanoinnin / liimauksen säpäleiks? ulkokuorihan liikkuu tukivarren tahtiin ja sisäholkki pysyy paikallaan korvakkeiden väliin kiristettynä. Jossain perus henkilöautoissahan ne kestää aikansa tolleenkin, mut offiauton joustoilla irtoholkit ois mun mielestä järkevämmät.

Joo, empä tullut tuota ajatelleeksi vaan eihän ne tuolla ikkunaliimalla kiinni kauanpysy kun suurinosa tursui pois prässätessä joten ovat kohat irtonaiset jos eivät jo ole. Näillä mennään niin pitkään kuin päästään.

Kuvassa ylimpänä Libertyn tukivarsi jollasen puslista otin keski holkit.
Keskellä Cherokeen vakio tuivarsi.
Alla Cherokeen tarvike tukivarsi korjatuilla puslilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7067&pictureid=165056

Huomenna laitan varren takas autoon.

t. Ismo Ämmä

JAMANT
22.10.2014, 12:02
Joo, Jarno on väärässä!! Mulla on Jarnon myymät noi vanhat tukivarret ja heittää kyllä orkkis XJ:n puslaan halkaisija sen 5mm...

Timo_L
22.10.2014, 14:29
Ainakin Rough Countryn säädettävissä varsissa pitäisi olla kumipusla ihan sama kuin alkuperäisissä alatukivarsissa. Kiinteissä ei näköjään ole, ainakaan noissa versioissa.

Ylipäätäänhän noita uusia puslia kannattaa kyllä yleensä kysyä ko. tuotteen valmistajalta/ sen jälleenmyyjältä. Tahtoo monissa tukivarsissa olla ei-vakiokoiset puslat, ja aina ei valmistaja ilmoita minkä automallin puslat on.

ImacInnes
22.10.2014, 16:02
Joo jos vaan tietäis kenen varret nämä on? Varsissa ei ole maalin lisäksi kuin naarmuja, joten valmistajasta ei ole tietoa.
t. Ismo Ämmä

Ainakin Rough Countryn säädettävissä varsissa pitäisi olla kumipusla ihan sama kuin alkuperäisissä alatukivarsissa. Kiinteissä ei näköjään ole, ainakaan noissa versioissa.

Ylipäätäänhän noita uusia puslia kannattaa kyllä yleensä kysyä ko. tuotteen valmistajalta/ sen jälleenmyyjältä. Tahtoo monissa tukivarsissa olla ei-vakiokoiset puslat, ja aina ei valmistaja ilmoita minkä automallin puslat on.

JERKKU
22.10.2014, 19:52
Uusissa vahvistetuissa varsissa on isommat puslat. Noita vanhempia saa kyllä tilattua.
Noi oli alunperin pu-puslilla ja sen takia se koko on ollut pienempi. Nyt uusissa on isot puslat
http://www.4x4parts.fi/4007-thickbox_default/jeep-lower-arm-kit.jpg

D_Bar
23.10.2014, 07:21
Pusliin liittyen, onkohan Rubicon Expressin lehtijousissa (XJ) vakiokokoiset puslat. Tai vakiopuslan mitatki helpottais, niin vois vaikka ite verrata.

Takapään puslat olis vaihon tarpeessa, mutta tieto etupuslistaki kelpaa tulevaisuutta ajatellen.

JAMANT
23.10.2014, 07:27
Etupusla on reilun 2" halkaisijaltaan, just eilen mittasin, mutta enhän mä mitään enää muista. melkeen sanoisin, että soita mulle päivällä, niin mittaan realiajassa...

Jare
23.10.2014, 07:31
Joo jos vaan tietäis kenen varret nämä on? Varsissa ei ole maalin lisäksi kuin naarmuja, joten valmistajasta ei ole tietoa.
t. Ismo Ämmä

Eli taitaa olla omavalmisteiset;););)

VITSI VITSI:D

JAMANT
23.10.2014, 07:59
Eli taitaa olla omavalmisteiset;););)

VITSI VITSI:DEikös kaikki ole jonkun omia valmisteita :D :D

veijon-esso
23.10.2014, 09:22
Mut miks noi on jo valmiiks mutkalla? :D city-uskottavuuden takiako? :D

JAMANT
23.10.2014, 09:31
Mut miks noi on jo valmiiks mutkalla? :D city-uskottavuuden takiako? :D

Koska suorat ottaa akseliin kiinni kun korottaa!!

JAMANT
23.10.2014, 09:44
Mittasin kumminkin, isompi eli etupää 2.5" ja takapää eli pienempi 45mm. Mittayksikköero johtuu siitä, että helpompi sanoa noin, kun näköjään se etupusla on tuumanen ja takapusla on millinen :D

Eli etupää noin 63.2mm

Timo_L
23.10.2014, 10:02
Koska suorat ottaa akseliin kiinni kun korottaa!!

..paitsi jos on etummainen lenkki hitsattu putkeen vähän "offset:tinä", kuten esim. Rubicon Expressin tukivarsissa ;)

Mutta ahdashan se väli on silti.

D_Bar
23.10.2014, 20:40
Mittasin kumminkin, isompi eli etupää 2.5" ja takapää eli pienempi 45mm. Mittayksikköero johtuu siitä, että helpompi sanoa noin, kun näköjään se etupusla on tuumanen ja takapusla on millinen :D

Eli etupää noin 63.2mm

Kiitoksia Jamantille.

Enhän mie muistanu soittaa.

Offtopikkina mainittakoon, että on se kumma ko töissä ei ole asiakkaiden puolesta kiirettä, niin sitte ei muista ees niitä vähäsiä muita (omia)hommia :D ja sitte ko on ruuhkaa, niin sitä vaan miettii, että seki homma piti hoitaa, muttako ei kerkiä...

lavanelikko
23.10.2014, 20:47
Offtopikkina mainittakoon, että on se kumma ko töissä ei ole asiakkaiden puolesta kiirettä, niin sitte ei muista ees niitä vähäsiä muita (omia)hommia :D ja sitte ko on ruuhkaa, niin sitä vaan miettii, että seki homma piti hoitaa, muttako ei kerkiä...

Tuttu juttu show...

JAMANT
23.10.2014, 21:03
Offtopikkina mainittakoon, että on se kumma ko töissä ei ole asiakkaiden puolesta kiirettä, niin sitte ei muista ees niitä vähäsiä muita (omia)hommia :D ja sitte ko on ruuhkaa, niin sitä vaan miettii, että seki homma piti hoitaa, muttako ei kerkiä...Kuulostaa tosi tutulta :D :D Noin se menee...

D_Bar
07.06.2015, 21:12
Myyköhän rubicon expressin tukivarsiin sopivia puslia suomessa kukaan, vai pitääkö tilata netistä?

Olis tarvetta ainaki isommille (alatukivarren) puslille ja loma pahimmoilleen alko justiin, niin olis kiva saaha auto ajoon. Ei nimittäin oikein pysy tienpäällä vanhoilla..

Google löysi vain ulkomaisia kauppoja..

JERKKU
07.06.2015, 21:53
Onko pu, vai kumiset?
Mulla on monenlaisia. Laita mittoja, niin selvitetään.
Laita tiedot mulle sähköpostiin jarno.halme@4x4parts.fi

D_Bar
08.06.2015, 13:54
Onko pu, vai kumiset?
Mulla on monenlaisia. Laita mittoja, niin selvitetään.
Laita tiedot mulle sähköpostiin jarno.halme@4x4parts.fi

Laitoin postia

Timo_L
08.06.2015, 14:23
Meinaatko siis niitä isoja tavallisia, vai flex jointteja?

Jos on ne kumiset, niin eikös RE:llä ole käytössä tiimalasinmalliset puslat, mitkä pitää tilata RE:n tavarana koska muut ei käy? Ainakin vanhemmissa varsissa oli sellaiset.

Flex jointeista en muista tarkkaan, ne kun ei kaikki ole keskenään yhteensopivia. Korjaussatsit löytyy kyllä RE:ltä itseltään, jos taas sinne käy esim. rough countryn, currien tms. flex jointtien osat niin valikoimaa kyllä riittää. Sen sijaan kokonaan uusia säätöosia et saa kuin RE:ltä, koska RE jostain syystä on päätynyt täysin päinvastaiseen ratkaisuun säädettävissä varsissa kuin oikeastaan kaikki muut valmistajat..

D_Bar
09.06.2015, 07:27
Meinaatko siis niitä isoja tavallisia, vai flex jointteja?

Jos on ne kumiset, niin eikös RE:llä ole käytössä tiimalasinmalliset puslat, mitkä pitää tilata RE:n tavarana koska muut ei käy? Ainakin vanhemmissa varsissa oli sellaiset.

Flex jointeista en muista tarkkaan, ne kun ei kaikki ole keskenään yhteensopivia. Korjaussatsit löytyy kyllä RE:ltä itseltään, jos taas sinne käy esim. rough countryn, currien tms. flex jointtien osat niin valikoimaa kyllä riittää. Sen sijaan kokonaan uusia säätöosia et saa kuin RE:ltä, koska RE jostain syystä on päätynyt täysin päinvastaiseen ratkaisuun säädettävissä varsissa kuin oikeastaan kaikki muut valmistajat..

Ihan puslia meinasin. Hätäisesti googlettamalla katoin, että toisessa paikkaa sanottiin kumipusliksi ja toisessa mainittiin materiaaliksi PTMEG joka on vissiinki polyuretaania...
Ihan molemmat kyllä mulle sopis. Kyllä ne tosin on tiimalasinmalliset, joten vaikuttais vähän, ettei löydy, muualta kuin rubicon expressiltä. Jerkku aikoi perehtyä asiaan, kun laitoin mitat.

Flex jointeista toinen liikkui hyvin ja toinen jumissa. Ne meinasin purkaa ja putsailla ainaki aluksi.

Tosin tämän asian kanssa kiire loppui, kun laitoin alle vanhat orkkistukivarret tilapäisratkaisuna ja kävin vähän ajelemassa, niin kone alkoi pitää kauheaa naputusta. Pitää se nyt tutkia ensin. Venttiilinnostajat vaihdoin viime kuussa ja sen jälkeen ajettu pari sataa kilsaa :mad: