View Full Version : BJ:n katsastus
Tarviiko Berttaan tehdä savutusmittausta katsastuksessa. Auto otettu käyttöön 1980. Tietenkin se selviää konttorilla, mutta kysyin K1 asiakaspalvlusta, siellä sanottiin että järjestelmän mukaan ei mutta vuosi 1980 on rajavuosi, eli että pitäisi kuitenkin.
Pitääkö olla katto paikallaan, entä ovet. Mikä tuo kettinkijuttu on!
Jos kattoa ei ole pitääkö olla turvakaaret ja onko niille jotakin määräyksiä?
Entä missä kannattaisi käydä näyttää Päijät Hämessä, vastauksen voi laittaa vaikka Yv:nä!
Holman A-katastuksessa ymmärretään maastoautoilijoita ehkä hieman paremmin kuin muualla, riippuu varmaan kuka sattuu osumaan kohdalleen mutta itse käytän aina siellä.
1.1.1980 jälkeen käyttöönotetut pitää savustaa wikipedian mukaan.
Jos ei ovia niin pitää olla joku ketju, liekkö ihan virallinen juttu vai tulkintaa?
Katosta en tiedä. olen katsastanut sekä että mutta kaaret tosin on. Turvavöiden kiinnitys nyt avona on jotenkin ratkaistava ellei vaan lantiovyötä.
Jos henkilöauto, pitää olla turvavyöt edessä. Pakettiauto, niin ei tartte. Se kettinki edustaa tippumissuojaa ja ainakin paikallisen katsurin mukaan täyttää määräykset. Ei tartte olla kaaria kun on ihan alkuperänen avo.
Ketju ei katsurille kelvannut keväällä ainakaan täällä haminassa päin kun ei ole sivutörmäyssuojaa.Laitoin leiman ajaksi sitten ovet paikalleen ja heti pois kun kotia pääsin ja ketju paikalleen.
Poliisit ei pysäyttänyt viimekesänä kertaakaan. Vaikka muutama kohtaaminen niitten kanssa kaupungilla kyllä oli. Mutta ei näyttänyt kiinnostavan niitä vaikka olikin pelkät ketjut oviaukoissa.
ei täällä ainakaan ketju riitä, sama asia ku olis ovesta ruostunu läpireikä joka ei sekään kelpaa. teoriassa sehän olisi sitte ihan sama ku mistävaan autosta ottas ovet pois ja laittas ketjun tilalle, perusteli sillä, ettei ketju suojaa esim pienessä kylkikolarissa
sama asia ku olis ovesta ruostunu läpireikä joka ei sekään kelpaa. teoriassa sehän olisi sitte ihan sama ku mistävaan autosta ottas ovet pois ja laittas ketjun tilalleEi mistä vaan, avoautotkin on jo asia erikseen. Paras perustelu tälle on että 40-sarjalaisen käyttöohjekirjassa (ei Suomi) on kuvan kanssa mainittu rättikaton kanssa käytettävistä "door straps"eistä eli tällasista:
http://www.sor.com/sorimages/product/safetyStrap/safetyStrap_01.jpg
Eli eiköhän ketjut ajaisi saman asian, jos tehtaalta on tarjottu remmejä ovien tilalle.
Pitää joskus muistaa skannata se käyttöohjekirjan sivu tännekin.
eli tässäkin tulkinta eroja konttorien välillä. jyväskylässä olen kolmelta eri konttorilta kysynyt ovien pois ottoa suzukista ja beejiistä, jokaisessa suora vastaus, ettei saa ovia poistaa ja korvata ketjulla, tai turvavyöstä tehdyllä remmillä
eli tässäkin tulkinta eroja konttorien välillä. jyväskylässä olen kolmelta eri konttorilta kysynyt ovien pois ottoa suzukista ja beejiistä, jokaisessa suora vastaus, ettei saa ovia poistaa ja korvata ketjulla, tai turvavyöstä tehdyllä remmillä
Siellä Jyväskylässä kun asuu Suomen henkinen kerma niin siellä ny vaan on niin turvallisuushakuinen meininki...:D
Kyä tuo kettinki on ihan riittävä ovi. Ja tiiveydeltäänkin suunnilleen samaa tasoa orkkiksen kanssa.
eli tässäkin tulkinta eroja konttorien välillä.
On varmastikin, jopa konttorin sisälläkin ehkä, sen verran harvinaista "herkkua". Virallista tai edes epävirallista ohjetta kun ei AKEn aikana eikä Trafin aikana ole jaettu.
samurailla ajelin kesällä ilman ovia ja ketjuja, ni täytyy myöntää, että risteyksissä tuli katsottua normaalia tarkemmin, ettei kukaan ole tulossa kylkeen(ihan ku ne ovetkaan mitään suojais:) )