View Full Version : Sammaleen ja jäkälän poisto
Arska-tehtaalta
19.10.2014, 12:14
Nyt on hyvät neuvot (taas) tarpeen...
Hain eilen uusimman hankinnan kotiin ja rupesin jäkälän poistoon. Painepesuri poistaa kylmällä vedellä pintamoskan mutta mustat pisteet jää maalipintaan.
Pesuaineena käytin pinelinen liuotin mömmöä kuuman veden kanssa. Puhdistuminen parani hiukan mutta mutta...
Onko jollain ratkaisu tähän?
harja... sieni...
ja ehkä joku pesuaine missä olis ph 3 pintaan....
Oksaalihappoajauhoa sai ainakin joku vuosi sitten apteekista, sitä veden joukkoon n. kourallinen/10l ja pesulle. Toimii ainakin veneen pohjassa ja käsittääkseni kaupallisissakin tuotteissa tuota happoa on.
tekniikkamies
19.10.2014, 13:00
On tiedä minkälaisesta pinnasta on kyse mutta ainakin tavallista auton maalipintaa puhdistaa aika hyvin kostutetulla lakanalla tällainen puhdistusaine:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602514/Turtle-Extreme-Nano-Tech-Cleaner-500ml
Ei kai sillä aineella niin väliä, mutta mekaanista hinkkaamistahan nuo yleensä vaatii vaan, että tuskin pelkällä painepesurilla saa suihkittua pois vaikka oli millaset mömmöt käytössä.
Vanin pintaa tuli seisonnan jälkeen putsattua jollain Lidhlin puhdistusaineella, joka siis seillainen suihkepullo ja joku yleis puhdistin, tarkoitettu keittiöön ym. Oli aikasta tehokasta, eli suihkaus, sienellä pyyhintä ja huuhtelu. eikä maksanu paljoa..
tekniikkamies
19.10.2014, 13:49
Ei kai sillä aineella niin väliä, mutta mekaanista hinkkaamistahan nuo yleensä vaatii vaan, että tuskin pelkällä painepesurilla saa suihkittua pois vaikka oli millaset mömmöt käytössä.
Mä olen vaikka kerrostalokämpän rempassa saanut likaa aika hyvin pois juuri tuolla mainitsemallani kliineri vahalla tai vaihtoehtoisesti asetonilla.
Esim kylpyhuone on ollut kohtuupuhdas kun on tuolla ja kiilloituskoneella käynyt läpi pinnat kauttaaltaan.
Maalipinnoista saa epämääräisyyksiä pois asetonilla joskin se tuppaa pehmittämään joskus vähän liikaa.
Tikkurilan homepesu.
En kyllä osaa sanoa mitä tekee auton maalipinnalle.
Pesin kämpän ulkopinnat nyt syksyllä ennen maalausta tolla ja oli kyllä ihmeainetta. Valkoisista laudoista lähti kaikki mustat pisteet sammalet ja muut pinttymät. Oli kuin uudet... Ruskeaa julkkarin väriä himmensi vähän.
Vaahtosi helposti ja ei valunut heti pois pinnoiltakaan.
Arska-tehtaalta
19.10.2014, 18:32
Pari erää sammalenpoistoa takana. Vehjeshän on tosiaan tollanen kontillinen kuorma-auto, joten ihan pieneen hinkkailuun ei tähän aikaan vuodesta ole mielenkiintoa. Pohjolan-liikenteen tallilla oli tänään aste lämmintä ja välillä sato räntääkin :rolleyes:
Kahet läpimärät turkkihaalarit on kuivumassa ja esipesu jatkuu samoin eväin tulevalla viikolla... Tuo oksaalihappo kiinnostaa kontin kunnolliseen puhdistukseen, se tosin jää ens kesään.
apupoika
19.10.2014, 19:27
Olikohan nimeltään terassipesu tai tehopesu terasille tjsp,,
Toimi aika hyvin erillaisille pinnoille mitä tuli itse sillä peseskeltyä sammal ja homepilkkuja Puu, muovi ja kivipinnoilta, ei tarvinnut hirveesti edes hinkata.
Olisinkohan ostanut starkista.
Mitäs matskuu kontista löytyy,,? ainakin kaikki sinkityt osat on helposti ruosteessa tuon oksaali käsittelyn jälkeen.. Kokemusta veneen pesusta trailerinpäällä,,, ruskeeksi meni vaikka olin heti huutelevinani :D
Ja eiköhän töistä lirauteta ruiskukannuun valkolipeetä,,, sillä ne on sammalta ennenkin kuulemma poistaneet kivimuureista... tosin sit häviää alumiinit sun muut köykämiinit,, :D :D
tekniikkamies
19.10.2014, 21:42
Pari erää sammalenpoistoa takana. Vehjeshän on tosiaan tollanen kontillinen kuorma-auto, joten ihan pieneen hinkkailuun ei tähän aikaan vuodesta ole mielenkiintoa. Pohjolan-liikenteen tallilla oli tänään aste lämmintä ja välillä sato räntääkin :rolleyes:
Mitäs jos sitä pesis jollain isolla ja tarpeeks pitkävartisella harjalla?
Arska-tehtaalta
19.10.2014, 21:55
JepJep, sellasella mie levittelin liotinmömmön pintaan.
Kaitsu67
19.10.2014, 23:30
ainakin kaikki sinkityt osat on helposti ruosteessa tuon oksaali käsittelyn jälkeen.. Kokemusta veneen pesusta trailerinpäällä,,, ruskeeksi meni vaikka olin heti huutelevinani :D
Veneissä sinkityt osat / helat, ruuvit yms. ainakin merellä on ihan liian "tuhnua" tavaraa, rosterikin. Hapokas (A4) kestää, itse en veneessä käytä muuta, paitsi jos paatti on makeassa vedessä, niin sitten ehkä....
apupoika
20.10.2014, 06:22
Veneissä sinkityt osat / helat, ruuvit yms. ainakin merellä on ihan liian "tuhnua" tavaraa, rosterikin. Hapokas (A4) kestää, itse en veneessä käytä muuta, paitsi jos paatti on makeassa vedessä, niin sitten ehkä....
Juu näin on,,, :D
Itse pesin veneen valkoisesta runkoosasta oksaalihappo pesuaineella niin sanottua kuoharajan värjäytynyttä aluetta, ja vene siis sinkityn trailerin päällä johon valui pesuliuosta ja sinkit läks... :(
Mitähän myrkkyä se panssari peltikaton pesuaine on ? Sillä lähti sammal ja home katolta hankaamatta. Lähti irtonainen maalikin.. haisi kyllä ku kärpän pa..a!!
Byrocrat
22.10.2014, 12:18
Kahet läpimärät turkkihaalarit on kuivumassa ja esipesu jatkuu samoin eväin tulevalla viikolla... Tuo oksaalihappo kiinnostaa kontin kunnolliseen puhdistukseen, se tosin jää ens kesään.
Väittävät sopivan kaikille pinnoille ja räystäspelleistä einakin homeet yms lähtee. Maali/pinnoite kuitenkin on pysyny käsittelyn jälkeenkin :rolleyes:
http://www.ikh.fi/Kemikaalit_voiteluaineet/Muut_kemikaalit_ja_puhdistusaineet#!tid47793
- tehokas biologisesti hajoava puhdistusaine kaikenlaisille katto- ja julkisivupinnoille
- mikrobikasvuston kuten sammaleen, jäkälän, levän ja homeen poistoon ja ennaltaehkäisyyn
- soveltuu kaikenlaisille materiaaleille kuten tiili-, pelti-, huopa-, mineriitti- ja rappauspinnoille sekä maalatuille puupinnoille
- laimennus: 1 osa tiivistettä, 2 osaa vettä
- riittoisuus laimennettuna: 1 L / 5-8 m²
- sisältö 5 L
Kaitsu67
22.10.2014, 16:33
Tollanen näkinpoistoaine (barnacle remover) jolla lähtee näkit veneenpohjasta vois kanssa toimia...en ole kyllä autoon sitä itse kokeillut (vielä)...mutta veneen pohjasta ja potkurista lähtee näkit ihan painepesurilla kun antaa vaikuttaa, muutenhan niitä ei saa irti oikein millään jos ovat kuivuneet hyvin - paitsi mekaanisesti poistamalla...yhdestä projektista meinasin tuolla kopasta kunhan kerkii :rolleyes:
Arska-tehtaalta
22.10.2014, 18:40
Tuo oksaalihappo kiinnostaa kontin kunnolliseen puhdistukseen, se tosin jää ens kesään.
Juttelin Hessun kanssa aineen sinkinpoisto-ominaisuudesta ja totesin etten aio edesauttaa teräsosien korroosiota em. mömmöllä...
Yhen mustuneen valkoisen auton pesin käsin rätillä ja asetonilla. Kolmeen kertaan ympäri hankaamisen jälkeen pinta oli "kuin uusi"
Crownin sammaleet ja jäkäleet pesin painepesurilla, muutama prossa rk mikroa veden sekaan ja lähti normaalilla autoharjalla