View Full Version : apua!! -hämärä jarrumysteeri
toyota4x4
18.10.2014, 18:08
ongelman kuvaus: jarrupoljin kova ei painu (auto ei käynnissä), laittaa käyntiin painuu hiljalleen aivan pohjaan. jarrut palautuu jos auton sammuttaa.
vian etsintä: vika etu piirissä: vaihdettu jarruputki,pääsylinteri, koitettu toista etusatulaa
vasemmalle eteen(kuskinpuoli) ,kuskin puolen jarruletkun tukkiessa aivan satulan päästä poljin ei valu pohjaan, joten vaihettu toinen satula kuskin puolelle ei vaikutusta. joten satulassa ei vikaa? vika kuskin puolella edessä? miten se korjataan???
ilmaa ei ole järjestelmässä:ilmattu koneella
hiluksin jarru järjestelmä :takapiirin kuormaventtiili kierrättää oikealle(apukuskin puolelle) eteen paluun siis paine joka ei mene takapiirille. venttiilin deletointia ei vielä koitettu.
levyt edessä ja takakana 4 mäntää per satula.
Yleensä aina noi hämärät jarrupolkimen painumiset johtuu viallisesta pääsylinteristä / tehostajasta.
Oliko uusi osa uusi vai käytetty? olisitko ostanut samanlaisen paskan?
kuskin puolen jarruletkun tukkiessa aivan satulan päästä poljin ei valu pohjaan, joten vaihettu toinen satula kuskin puolelle ei vaikutusta. joten satulassa ei vikaa? vika kuskin puolella edessä? miten se korjataan???
Jompi kumpi ei pidä paikkaansa. Nelimäntäisessä satulassa ei ole edes liukutappeja jotka jumittuis ja koko satula notkuis, josta aiheutuis pehmeä poljin. Eihän palat jumita?
Voi koittaa tarkastaa onko pyörän laakerit kunnossa etenkin jos on offi auto. Omassa Vitarassa mitä en ollut käytännössä ikinä ajanut yli 40km/h, oli niin paljon väljää etupyörän laakerissa, että renkaan yläreuna liikkui 1-2cm, kun painoi jarrua.
Oletko kokeillu tukkia muitakin letkuja?
Onko tuo systeemi toiminut noilla osilla?
Onko polkimen puolella säätöjä?
Pääsylinteristä loppuu tilavuus kesken suhteessa jarrusatuloihin?
Voi koittaa tarkastaa onko pyörän laakerit kunnossa etenkin jos on offi auto. Omassa Vitarassa mitä en ollut käytännössä ikinä ajanut yli 40km/h, oli niin paljon väljää etupyörän laakerissa, että renkaan yläreuna liikkui 1-2cm, kun painoi jarrua.
Täähän ei ilmene 4 mäntäsissä ...
Täähän ei ilmene 4 mäntäsissä ...
Miksei?
onks takaiskuventtiiliä alipaineletkussa?Toimiiko...
Miksei?
Jos levyä puristat molemmilta puolilta niin mihkä se liikkuu, olettaen että männät liikkuu tasaisesti, liukusatulalla ymmärrän asian
Jos levyä puristat molemmilta puolilta niin mihkä se liikkuu, olettaen että männät liikkuu tasaisesti, liukusatulalla ymmärrän asian
Jos/kun lähtötilanteessa rengas (ja jarrulevy) on kallellaan suhteessa satulaan, niin jarrua painaessa jarrulevy (ja rengas) menee suoraan suhteessa satulaan. Eli renkaan yläreuna siirtyy esim 1-2cm. Oli liukutappeja tai ei.
En kyllä ajatellut pyörän heiluttelua jarrun kanssa, vaan väljän pyöränlaakerin aiheuttamia oireita jarruille.
Jos levyä puristat molemmilta puolilta niin mihkä se liikkuu, olettaen että männät liikkuu tasaisesti, liukusatulalla ymmärrän asian
Eikös ne jarrut pyri painamaan levyä suoraksi, oli liukuja tai ei? Satula ja sen sylinterit kuitenkin pitäisi olla linjattuna levyn normaaliasentoon. Väljällä laakerilla levy on vinossa ja jarrujen työstä osa kuluu levyn/renkaan 'oikaisemiseen'? Ilman tehostusta vaatii paljon poljin voimaa, että saa saman tempun tehtyä.
Edittiä: baxxterilla olikin nopeampi näppis tämän teorian suhteen.
Joo, ihan totta tuo yllä mainittu kyllä on ... Mulla lienee ollut liian ehjiä pyöränlaakereita kun en oo tarkemmin tuota miettiny, vinoshown paloja vaan ;)
Tappelin läjän jarrujen kans pitkää ja pääsylkyn tiivisteet oli paskana,mut jos nekin on vaihdettu niin aika jännä on? Omassa pääsylkyssä oli jääny sinne lähtevänpuolen reikään purse ja rikkonu tiivisteen... ongelman kuvaus vaan täsmälleen sama mitä omassa autossa
toyota4x4
19.10.2014, 10:27
Yleensä aina noi hämärät jarrupolkimen painumiset johtuu viallisesta pääsylinteristä / tehostajasta.
Oliko uusi osa uusi vai käytetty? olisitko ostanut samanlaisen paskan?
käytettyjä/muutaman vuoden vanha alkuperäinen uusi osa /toiminut toisessa omassa autossa.
toyota4x4
19.10.2014, 10:30
Jompi kumpi ei pidä paikkaansa. Nelimäntäisessä satulassa ei ole edes liukutappeja jotka jumittuis ja koko satula notkuis, josta aiheutuis pehmeä poljin. Eihän palat jumita?
ei jumita palat eikä männät, satula purettu ja putsattu rasvattu jarrumäntä rasvalla.
toyota4x4
19.10.2014, 10:33
Oletko kokeillu tukkia muitakin letkuja?
Onko tuo systeemi toiminut noilla osilla?
Onko polkimen puolella säätöjä?
Pääsylinteristä loppuu tilavuus kesken suhteessa jarrusatuloihin?
polkimessa on säätöä säädetty, jos liian lähelle säätää jarrut jää kantamaan päälle.
systeemi on toimiva ollut.
Nostokurki
19.10.2014, 11:09
Täähän sattui sopivasti.
Chevyssä jännästi samantapainen "ominaisuus", eli moottori sammuksissa voi polkea jarrua miten tahansa ilman ongelmia.
Moottori käyntiin, jos jarruttaa nopeasti niin jarrut toimii normaalisti. Mutta jos valuttaa hitaasti jarrua vasten, painuu jarrupoljin hitaasti alemmas kunnes on lattiassa asti. Sama ilmiö myös jos jarrua painaa hiljaa paikoillaan ollessa, eli painat vähänkään nopeammin niin jarrut toimii kuten pitääkin eikä poljin painu enempää, kun on ensin ottanut "löysät pois" polkimesta.
Katsuri epäili ilmaa järjestelmässä, mutta eikö se näkyisi jarrutestissä? Jarrut oli tasaiset ympäriinsä. Itse vähän epäilisin pääsylinteriä, että olisi jotain syöpymää miksi päästäisi paineet männän tiivisteen ohi hiljaa painettaessa..?
kokeile nyt vielä ilmata silleen et kaikki satulan ilmausruuvit on auki ja et paina ollenkaan poljinta annat vaan vapaasti valua ja täyttelet noin. 1h säiliötä, jos ei vieläkään toimi niin lähtisin uusimaan jarrupääsylinteriä. onhan sen putket varmasti oikein päin?
Samppa79
19.10.2014, 13:46
Tarviiko lisäillä nesteitä, vajuuko säiliö? Ei vissiin vuoda ulospäin? Nykyisessä tojotassa oli sellainen että poljin käyttäytyi vähän miten sattuu, jarrut oli kuitenkin aina kelvolliset. Pari vuotta ajoin vikaa esille ja lopulta se löytyi. Säiliöstä hävisi nestettä pikkuhiljaa muttei vuotanut mistään ulos. Pääsylinterissä jokin vika ja vuoti jarrutehostajaan josta (RJ) imeksi ne koneeseen. Vaihtaisin seuraavaksi pääsylinterin, voi aiheuttaa ihmeellisiä vikoja.
BJ-40/76
19.10.2014, 13:55
Jos jarrunestettä ei häviä, niin ainut vaihtoehto on pääsylinterin tiivisteet; siis päästää takaisin säiliöön. Ja miksi vajuu vain moottori käynnissä; jos alipaine puuttuu, niin jarru on niin kova/raskas painaa, että ei jaksa painaa tarpeeksi.
Ja nuo jarrupääsylinterit on sikäli ikäviä kapineita, että siellä sylinterissä on reikä, jonka ohi kumi joutuu liukumaan jakaisessa jarrutuksessa, ja jos/kon on ollut irrallaa, niin reijän ympäristö kuivuu, ja silloin kumi saa siipeensä juuri sen verran, että alkaa vuotaa.
jos oikein tarkkaa katsot, niin säiliön pinnan nousun voi havaita, kun poljin painuu lattiiaan.
Nostokurki
19.10.2014, 15:20
Ei häviä nestettä, ja tosiaan jarrut toimii hyvin.
Pitääpäs ilmata tuolla omatekoisella alipainehärvelillä jarrut ensin, jos vika jatkuu niin sitten otan kaverin mukaan ja testaan että nouseeko säiliön pinta silloin kun poljin menee pohjaan... Kiitokset vinkeistä :)
Miks muuten uusissa ehjissäkin autoissa poljin painuu pohjiin, kun oikein reilusti paikoillaan polkimen päällä seisoo :eek:
Miks muuten uusissa ehjissäkin autoissa poljin painuu pohjiin, kun oikein reilusti paikoillaan polkimen päällä seisoo :eek:
Liittyskö jotenkin abs jarruihin että päästää painetta pois kun pyörä sen mielestä lukossa.
Mitään varmaa tiedä mutta tuli vaan mieleen tommonen vaihtoehto.
toyota4x4
20.10.2014, 21:08
täänää vaihdettu uuet palat ei vaikutusta
3.jarrupää sylkkä kiinni ei vaikutusta
ilmattu 2 tuntia 1Lkierrätetty nestettä ei vaikutusta
Eihän pääse mikään letku turpoamaan paineesta.(jäis yleensä kyllä patille)
Ite joutunu parista autosta ilmaamaan jarrut et kallistelee ja nostelee autoa eri kulmiin ku ei muuten oo tullu ilmat pois, ei edes sillä ilmauslaitteella.
Suzukissa lotrattiin varmaan 2l nestettä ennen ku kokeiltiin auton kallistelua/nostelua.
Mulla oli joskus jarru letku sisältä rikki ettei painekulkenu ja silloin jäi jarru makaan päälle.
Ei näkynyt päällepäin mitenkään.
kuskin puolen jarruletkun tukkiessa aivan satulan päästä poljin ei valu pohjaan, joten vaihettu toinen satula kuskin puolelle ei vaikutusta.
Onko nyt edelleen sama tilanne, poljin ei vaju vaikka auto käy jos letkun pää tukittu?
toyota4x4
20.10.2014, 22:22
juu molemmat etuset oli tukittuna ei vaju, täytyy kait vaihtaa vielä kaikki jarru letkut teräs punos letkuihin jos sitten. niin noissa toyotan tehostimissa on niin paljon potkua että kupari letku halkee. yksi halkes meinaan pituus suunnassa siis uusi MOTONETIN kupari putki.
No ni, jos kupareja polkee halki niin joustaahan kumiletkut aivan varmasti
toyota4x4
20.10.2014, 22:36
No ni, jos kupareja polkee halki niin joustaahan kumiletkut aivan varmasti
niin edessä on nissan patrollin letkut. onko merkissä vika? hylkii mun autoa.?
Laita sinne Rover osia, niin asia varmistuu :D
toyota4x4
20.10.2014, 22:48
Laita sinne Rover osia, niin asia varmistuu :D
on landroverin osa hyvin on pärjätty :)
juu molemmat etuset oli tukittuna ei vaju, täytyy kait vaihtaa vielä kaikki jarru letkut teräs punos letkuihin jos sitten.
Siis missä kohtaa oli tulpat? Ennen vai jälkeen jarruletkujen? Ilmeisesti ennen. Ne letkut ne kai pullistuu, saattaapa olla paisekin jossain siinä vaiheessa kun pedaali lattiassa.
. Pääsylinterissä jokin vika ja vuoti jarrutehostajaan josta (RJ) imeksi ne koneeseen. Vaihtaisin seuraavaksi pääsylinterin, voi aiheuttaa ihmeellisiä vikoja.
Mitäs moottori tykkäs jarrunesteestä? Työkaverilla meni kone vaihtoon kun oli imenyt jarrunesteet moottoriin.
Mikael73
21.10.2014, 06:35
Sierrassa oli joskus juuri samat oireet ja kaikki tuli käytyä läpi ennenkuin tehostajan vaihdolla sitten parani
Sierrassa oli joskus juuri samat oireet ja kaikki tuli käytyä läpi ennenkuin tehostajan vaihdolla sitten parani
Jos vähän mietit rakennetta niin huomaat että alipainetehostin ei yksistään vaikuta jarruihin mitään, se keventää vain poljinvoimaa. Varmaan vaihtunut sierraan jarrupääsylkkä samalla.
Mikael73
21.10.2014, 10:45
Ei enään varmaa muistikuvaa mutta saattoi vaihtua,
pääsylkkä taisi vuotaa tehostajan sisälle
Samppa79
21.10.2014, 17:57
Mitäs moottori tykkäs jarrunesteestä? Työkaverilla meni kone vaihtoon kun oli imenyt jarrunesteet moottoriin.
Käy miten käy, kuten aina ennenkin. Muutama rytmihäiriö tuli silloin tällöin kun rullasi ylämäkeen, ei meinannu kestää käynnissä. Ilmeisesti jarrunesteet pyrki silloin koneeseen. Oire poistui samalla kun korjasi jarrupääsylinterin.
BJ-40/76
21.10.2014, 20:39
Mitäs moottori tykkäs jarrunesteestä? Työkaverilla meni kone vaihtoon kun oli imenyt jarrunesteet moottoriin.
Bensakoneissa menee sylinteriin ilman mukana, ja palaa mitä palaa, loppu tervehtii kayalysaattoria ja lamdaa, mikäli on.
dieselissä yleensä pumpataan/menee suoraan moottoriöljyn joukkoon, ja tunnetusti jarruneste ja öljy eivät viihdy samoissa paikoissa.
toyota4x4
21.10.2014, 23:22
juu kumipallo jarru on vieläkin, koitin ajella muutaman kilsan muttei ominaisuus parane . ajamallakaan. +tukin pääsylkän ja se ei vaju kyllä mihinkään.
tapsa4x4
22.10.2014, 05:56
Ootko kokeillu tulpata suoraan pää sylkyltä lähtöjä että vaikuttaako.
Mulla lyhyt hyttisessä ln65 missä oli ne kierrejouset niin siinä toi samavaiva poistuis kun vaihtoi pääsylkän tiivisteet.
Onks kuormaventtiili ilmatessa ollut kokonaan auki
onkos pääsylinteri ilmattu?
eli putket sylkyn lähdöistä säiliöön ja pumppaa niin kauan ettei enää kupli, sitten vasta jarruputket kiinni.
sinne sylinteriin tahtoo jäädä ilmaa eikä oikeen tuu pois normi ilmauksella...
useasti omissa rojekteissa auttanut kun ei meinaa jarrut toimia...varsinkin jos on pääsylkky vaihdettu...
toyota4x4
22.10.2014, 07:38
Onks kuormaventtiili ilmatessa ollut kokonaan auki
poistettu käytöstä nyt
toyota4x4
22.10.2014, 07:38
onkos pääsylinteri ilmattu?
eli putket sylkyn lähdöistä säiliöön ja pumppaa niin kauan ettei enää kupli, sitten vasta jarruputket kiinni.
sinne sylinteriin tahtoo jäädä ilmaa eikä oikeen tuu pois normi ilmauksella...
useasti omissa rojekteissa auttanut kun ei meinaa jarrut toimia...varsinkin jos on pääsylkky vaihdettu...
tehty ns. ruuvipenkki ilmaus
poistettu käytöstä nyt
Jankuttamalla, onko kokonaan pois välistä vai pakotettu "auki"
toyota4x4
22.10.2014, 09:30
Jankuttamalla, onko kokonaan pois välistä vai pakotettu "auki"
pois kokonaan ei kierrä sen kautta
Täsmääkö tilavuudet? Joskus tuli eri vehkeestä satulat joihin mahtui enemmän ainetta kuin alkuperäisiin. Samalla lailla valui pohjaan. Parani kun vaihdettiin saman vehkeen pääsylinteri.. vai oisko sit ollutki viallinen sekin ja vaihdokki ehjä? Näin jälkikäteen mietittynä...
toyota4x4
22.10.2014, 22:46
Täsmääkö tilavuudet? Joskus tuli eri vehkeestä satulat joihin mahtui enemmän ainetta kuin alkuperäisiin. Samalla lailla valui pohjaan. Parani kun vaihdettiin saman vehkeen pääsylinteri.. vai oisko sit ollutki viallinen sekin ja vaihdokki ehjä? Näin jälkikäteen mietittynä...
pääsylkky ja jarrusatulat ovat toimineet aiemmin yhdessä, tänään dynolla 4.0kn edessä jarru voima ja 3.0kn takana. eli jarru voimaa on siellä pohjan tuntumassa.
pääsylkky ja jarrusatulat ovat toimineet aiemmin yhdessä, tänään dynolla 4.0kn edessä jarru voima ja 3.0kn takana. eli jarru voimaa on siellä pohjan tuntumassa.
Voiskos tuosta kokeilla vähentää sitä tilavuutta mäntien takana? Tai sit pistää jotain sylinterin ja levyn väliin ja kokeilla onko vaikutusta jos se sylkky ei pääse niin syvälle..
Voiskos tuosta kokeilla vähentää sitä tilavuutta mäntien takana? Tai sit pistää jotain sylinterin ja levyn väliin ja kokeilla onko vaikutusta jos se sylkky ei pääse niin syvälle..
Ei vaikuta, pelkästään mäntien liikkeen pituus ja pinta-ala vaikuttaa. Joko kokeilit vaihtaa etuletkut?
pois kokonaan ei kierrä sen kautta
Olikos tässä niin, että alunperin takajarrulinjassa venttiili, johon tulee myös etujarrupiiristä putki? Onko tuo etupiiri-venttiili putki kokonaan pois?
Onko tässä tapauksessa ongelmia jarrujen kanssa ajossa? Tulee ihan Déjà-vu fiilis kaverin Silverado jarru-jumpasta....katsastuksessa korjauskehotus jarrujen painumisesta ja lopulta kun kaikki jarruihin liittyvät oli vaihdettu, löytyi vastaus (muistaakseni) maahantuojalta, että ihan normaalia! Eli käytännön ajotilanteessa täyteen lukkojarrutukseen riitti ihan hento painallus ja kaikissa ajateltavissa olevissa tilanteissakin riitti tyyliin se, että vain piti poljinta hieman painettuna (auto ei "valunut" mistään sellaisesta tilanteesta mihin sen sai ajettua), mutta poljin kyllä painui pikkuhiljaa pohjaan tasamaalla, jos sitä vain painoi "täysiä" pitkään....leimankin auto lopulta sai, eikä asia vaivannut sen koomin missään käytännön tilanteessa ja jarrut oli edelleen yhtä herkät ja tasapainoiset kuin ennen remonttia, mutta jos halusi, niin polkimmen kyllä sai pohjaan.
toyota4x4
27.10.2014, 08:36
Olikos tässä niin, että alunperin takajarrulinjassa venttiili, johon tulee myös etujarrupiiristä putki? Onko tuo etupiiri-venttiili putki kokonaan pois?
putket on olemassa mutta siis ohitettu rungossa oleva jarrusäädin. säädettävä jarrusäädin on pääsylkyn vieressä. samoin linelokki hydraalinen maasto käsijarru on nyt poistettu välistä
ajossa jarrut on olemassa, mutta poljin tuntuma muistuttaa lähinnä kuorma auton jarrutuntumaa ilmajarruilla eli pehmeä, jarru voimaa löytyy kyllä tuosta huolimatta.
jarru letkut on vielä tavalliset kun ei ollut semmoista teräspunosletkua kun olisin halunnut eli päällystettyä. täytyy koittaa kun tulee.
Onko tässä tapauksessa ongelmia jarrujen kanssa ajossa? Tulee ihan Déjà-vu fiilis kaverin Silverado jarru-jumpasta....katsastuksessa korjauskehotus jarrujen painumisesta ja lopulta kun kaikki jarruihin liittyvät oli vaihdettu, löytyi vastaus (muistaakseni) maahantuojalta, että ihan normaalia! Eli käytännön ajotilanteessa täyteen lukkojarrutukseen riitti ihan hento painallus ja kaikissa ajateltavissa olevissa tilanteissakin riitti tyyliin se, että vain piti poljinta hieman painettuna (auto ei "valunut" mistään sellaisesta tilanteesta mihin sen sai ajettua), mutta poljin kyllä painui pikkuhiljaa pohjaan tasamaalla, jos sitä vain painoi "täysiä" pitkään....leimankin auto lopulta sai, eikä asia vaivannut sen koomin missään käytännön tilanteessa ja jarrut oli edelleen yhtä herkät ja tasapainoiset kuin ennen remonttia, mutta jos halusi, niin polkimmen kyllä sai pohjaan.
Ominaisuus nimenomaan hydroboost-tehostimen kanssa.
Ominaisuus nimenomaan hydroboost-tehostimen kanssa.
Näin se tosiaan sitten lopulta oli, mutta kaveria ei paljon tieto naurattanut, kun auto seisoi "telakalla" melko pitkään tuota painumista hakiessa ja lopulta oli ihan turhaa hommaa :) Muistan vain hyvin miten siitä kokoajan olleesta "viasta" paisui hirveä katastrofi kun katsastuksessa oli aiheesta huomautettu...eli poljin oli käyttäytynyt aina noin, mutta vasta katsurin kommentti nosti olemattoman ongelman esiin ja sen jälkeen se vaivasikin jatkuvasti jo sivullisiakin (itsekkin tuli istuttua kopissa ja ihmeteltyä miten se voikin noin painua, vaikka mistään ei löydy vikaa) aina siihen asti että sai tosiaan tuon tiedon että noin se kuuluukin olla :D