PDA

View Full Version : Hiiret vs. -pee- kausi 2014-2022

pee
17.10.2014, 21:14
Jes, taas tää alkaa ...

Aiempien kausien kokemuksesta, oon hiukan muuttanut taktiikkaa tälle kaudelle, eilen illalla käynnistyi matsit ...

Pisteitä hiiret saa onnistuneesti viedyistä syöteistä, eli mä menetän juuston, ja mä saan pisteen henGettömästä hiirestä JA jääneestä syötistä

Jos menee syötti ja henki, merkataan molemmille yks, Areenana toimii we(l)hon ranch ja mekaanisesti metsästän ...

Tällä hetkellä peli on

Hiiret 0

-pee- 2 (eli 2 saalista, ja molemmilta jäi syömättä)

Ex_inkkari
17.10.2014, 21:19
Missä kuvat ?

Pauli
http://yle.fi/uutiset/tuholaistorjuja_pyydysta_hiiri_suklaalla_ei_juusto lla/6900749

hutikka
Mites rinnalle vanha kunnon peltiämpäri johon jotain vastustamatonta herkkua pohjalle?Meinaa meillä olla melkonen ralli kanssa rotilla karjakeittiössä ja satulahuoneessa kun ilmat viileni.Kesällä ampusin ulkoa pienoiskiväärillä yhen (hännästä kuonoon n. 40cm) ja viime talvena sisällä karjakeittiössä 5 impukalla..

macro
17.10.2014, 22:19
Mökillä on hiiriä/myyriä/jne. ollut tolkuttomasti. Polkuja näkyy maastossa. Polulle kolo, koloon pieni sankko johon vettä. Sopivat laudat ohjureiksi sivuille. Paras tyhjennyskerta 9kpl otuksia, syyskesän saldo joku 50-100 haarukassa... Noin parin viikon aikana ku mökiltä käsin töitä tein.

Jani E
17.10.2014, 22:41
korkee ämpäri missä vettä pohjalla ja kippaava kansi toimii myös rotille aika hyvin. syksyn ja talven aikana tollasta loukkua isäntä käänsi kantta oikeenpäin monet kerrat, ja laittoi syöttiä (jauhoo)lisää. vesi muuttui tummaksi ja haisi. keväällä kun jää klontti suli ja itte pikkupoikana sitä tummaa kasaa keppillä sorkin sain tulokseksi 97 hiirtä/rottaa :D

sellasen havainnoin oon tehny että noi peltiloukut ku lyö naulalla laudanpätkään kiinni niin on aina laaki ja vainaa, ei pääse rimpuileen pois, ja taitaa olla iskuvoimaakin paremmin silloin, juustot on jäänyt syömättä :D

Luoppis
18.10.2014, 09:56
Ite oon käyttäny koiran kuivamuonanappuloita syöttinä, saa hyvin rautalangalla sidottua loukun liipasimeen kiinni. Ja säilyy huoneilmassa houkuttelevana kuukausia ja kuukausia. Eikä tarvii ku heittää vanha uhri pois ja virittää loukku uudestaan. Toi loukun kiinnittäminen pitää kans paikkansa, koska noi kaikista pienimmät hiiret pystyy mutustelemaan ton syötin irti loukusta ilman, että ansa laukeaa, mutta vaikka jesarilla ku teippaa loukun lattiaan kiinni, saa ne pienimmätkin jyrsijät hoideltua. Jos on vähänkään perillä, missä/mitä reittejä noi paskiaiset kiinteistössä liikkuu, on saalis varma.

Danlig
18.10.2014, 11:39
Meillä porukoilla 2 kattia ja eipä oo ollu yhtää hiiriä myyriä tai mitää hengissä pihalla tai sisällä :D

BJ-40/76
18.10.2014, 15:11
Minä olen testannut kanssa erilaisia syöttejä; koiran kuivanappulat tehoaa hyvin, toinen hyvä on vedellä kasteltu ruisleipä, jostain syystä ruisleipä pyytää paremmin pienempiä hiiriä, kuin nuo koiran nappulat.

Noita perinteisiä peltisiä hiirenloukkuja piti pikkuisen viritellä, kun pienimmät hiiret kävivät syömässä leipäpalat; laukisimesta pikkuisen pyöristin liipaisinlangan reijän reunoja, ja taivutin langanpäätä vähän herkemmälle.
toiseen loukkuun teippasin jesarilla isomman laukaisulätkän, ei pienimmät enää yllä syömään ilman, että astuvat laukaisimelle.

Tuo vesisankko upotettuna maahan toimii hyvin, eikä tarvitse kokea jokaista siimahäntää erikseen pois.

Murros
18.10.2014, 15:33
Niihin perinteissiin peltilitskuihin aitoa suolaista meijerivoita syötiksi, hiirenperkeleet ei saa syöttiä irti :D Ei toimi kesäkuumilla vaan näin sysymmällä. Pyytää patremmin kun juusto tai leipä. Anopin mökiltä loukutin hiiret pois, aina oli voisyöttiin langennu eikä juustoon.

kingfisher
18.10.2014, 15:45
Hiiren pyyntiin oon jo jonkunaikaa käyttänyt syöttinä mantelia tai pähkinää ja loukkuna tollanen muovinen giljotiini siihen tuntuu jäävän myös pienemmät ja päästäiset.

Heering80
18.10.2014, 15:46
Mä väkersin youtuben innoittamana tommosen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/loukku.jpg

Ideana on, että hiir menee mäen ylös ja kömmähtää pyörivän rummun päälle maapähkinävoin himoissaan, ja tippuu siitä sitten alas hukkumaan.

Mut taitaa toimia vaan elokuvissa kun ei oo tuottanut reilussa viikossa mitään. Tosin voi olla , että kanisteri haisee hiiren nenään liikaa bensalta, joka kyl pitäis parantuu ajan kanssa. Tai sit Suomi-hiiret ei tajuu peanut butterin päälle..

Vitura
18.10.2014, 16:21
Mie oon senverran eläinten ystävä,tykkään tappaa ne mahd. Nopeesti ja kivuttomasti, eiks tuo hukuttaminen oo aika ikävää:rolleyes:

nyyperi
18.10.2014, 18:22
Jospas pistäskin ämpäriin just viinaa/bensaa/jäähdytin nestettä. Tulis kuolo pakkasella hyvin nopiaan!:confused:

macro
18.10.2014, 18:35
Mie oon senverran eläinten ystävä,tykkään tappaa ne mahd. Nopeesti ja kivuttomasti, eiks tuo hukuttaminen oo aika ikävää:rolleyes:
Huomattavasti nopeampi, kuin esim. kaupassa myytävät myrkyt...

Olkku
18.10.2014, 20:09
Dumle-karkista se toffee toimii melkosen hyvin nois peltiloukuis, ei saa hiiri niin helposti vietyä ja tuntuu houkuttavan hyvin.

Flugfiske
18.10.2014, 20:39
viime syksynä kuukaudessa 13 hiirtä ja vähintään yhtä monta kertaa veivät syötin. Nyt on tilanne 2pvä ajalta 3-0 mun hyväks...
Ja loukkuina vain giljotti (http://varuste.net/Giljotti+Hiirenloukku?gclid=CKH80rLstsECFcbDcgodNL 0AyA) mallia, koska loppukaudesta viimevuonna osottautu, että syöttihävikki näissä on perinteistä nakkia pienempi.

wuntzikka
18.10.2014, 20:56
kotipaikalla oli yks talvi ihme jälki vanaa varmaan 100m ympäri pihaa tuoreessa puuterilumessa... jäljet loppui ajokoiran kopin lähelle, josta löytyi hiukka vajaa puolen metrin rotta (kok. pituus)

Luoppis
19.10.2014, 06:19
Jospas pistäskin ämpäriin just viinaa/bensaa/jäähdytin nestettä. Tulis kuolo pakkasella hyvin nopiaan!:confused:

Joskus luin masinistit.comista, että glykoli itessään houkuttais kans hiiriä, kun se on vähän semmosta makeen makusta ja sit ku ne sitä lipittelee ni niiltä lähtee se vähäinenkin näkö, mitä niillä on. Tai henki. Tiiä sit pitääköhän paikkansa?

Porvoon Hilma
19.10.2014, 06:49
Sulatejuustosta saa muotoiltua mahottoman mukavia klöntsiä loukkuun. Ei irtoo helposti ja on maukasta sekä helposti sulavaa pikaruokaa hiirelle. Yleensä vain muutama yksilö jää syksyllä kiinni tunkeuduttuaan ullakolle, jossa niillä ei ole oleskelulupaa.

Pikkupoikana olen kokeillut isoa lasipurkkia, jossa kantena eli putoamisalueena viilletty sanomalehtipaperi. Hyvin toimii tuokin kunhan on tarpeeksi alhaalla. Nämä lasipurkkiin eksyneet kokeilijat tosin saivat jatkaa touhuamistaan tultuaan vaan todistaneeksi nuorten hiirenpyydysinsinöörien aikaansaannoksen toimivuuden :)

Bj Andy
19.10.2014, 09:29
Joskus luin masinistit.comista, että glykoli itessään houkuttais kans hiiriä, kun se on vähän semmosta makeen makusta ja sit ku ne sitä lipittelee ni niiltä lähtee se vähäinenkin näkö, mitä niillä on. Tai henki. Tiiä sit pitääköhän paikkansa?

Samaan ansaan menee sitten koirat ja kissat samoin seurauksin...

Kaitsu67
19.10.2014, 11:00
Loukutushommat alkaa taas joo, ekat pakkasyöt kun tuli niin alkoi rapina kuulumaan. :o Tosin laiskuuttani olen syöttänyt nyt ratakki paloilla jotka kahdesta laudasta tehdyssä tunnelissa painettu taivutettuun naulaan.

Muut elukat ei pääse käsiksi. Toimi viime talvena hyvin.

EDIT: jostain kuulin myös että jos sumuttaa rakennuksen seinien ympärille tärpättiä, sekin auttaisi. Hiirethän jättävät virtsaa/hajuvanaa jonka perusteella löytävät noi reitit sisälle. Tärpätti sekoittaa hajuaistin. Kuulemma tekee saman koirille, kun jäljityskoiria on harhautettu....tiedä sitten miten pitää paikkansa.

nyyperi
19.10.2014, 11:03
Yks hyvä on kanssa tuo KISSA.. Joko oma tahi naapurin, mutta semmosen tontilla olo vähentää noita rapisijoita paljon. Tosin isommille rotille nekään ei mahda mitään.

liisi
19.10.2014, 19:35
Reilu vuosi sitten olin pari päivää mökillä ahkerana, irroitin kaikki vuorilistat ikkunoiden ja ovien ympäriltä ja tilkitsin tiheäsilmäisellä joustavalla metalliverkolla kaikki hiirien kulkureitit, myös lattian ja katonrajat kävin sisällä läpi ja tukin kaikki rakoset. Ja aah, ei papanan papanaa sen jälkeen. Keittiön lattialla on ollut pari suklaamuroa testinä eivätkä ole kadonneet minnekään. Mulla on pieni mökki johon tuo oli mahdollista toteuttaa ja kyllä todellakin kannatti :)

Lerssinen
19.10.2014, 21:36
Täällä on tilanne Lerssi - Hiiret nyt jotain 100 Lerssin voitoksi koska minulla on doping (Manne) :D
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/gatman.jpg

Pihalla on oikeasti joka paikassa hiirenraatoja mitä tuo tappaa ja syö vain vähäsen huvikseen :mad:

ImacInnes
19.10.2014, 21:45
Olin viikonlopun ystävän mökillä Forsassa takka talkoissa ja puuceesä istuessani lattian raosta ilmestyi joku hiiri eläin ja kipitti lattian poikki ja sukelsi taas rakosesta pois.
Rako oli vain noin 1cm levynen???
Tää etelän vetelä katteli vaan ihmeissään petoeläimen lliikehdintää!!!

On ne pieniä???

t. Ismo Ämmä

macro
19.10.2014, 23:42
Olin viikonlopun ystävän mökillä Forsassa takka talkoissa ja puuceesä istuessani lattian raosta ilmestyi joku hiiri eläin ja kipitti lattian poikki ja sukelsi taas rakosesta pois.

On ne pieniä???

t. Ismo Ämmä

Pyydä yksi limsapulloon elävänä, eli pullo pystyyn, syötti pohjalle ja joku mitäpitkin pääsee kurkkimaan pulloon. Sitten laita pullo vaakatasoon että elukka pääsee ulos, kato miten venyy ja mahtuu tulemaan. Voit olla valmiina ja yrittää polkaista uhrin hengiltä, tuskin ehdit reagoida riittävän nopeaan...

sos
20.10.2014, 03:51
en ole ns:kissa ihmisiä, ni saisko joltain kissan lainaa, ku ei viitsi ottaa kesä eiku syksykissaa. sinänsä nuo pari hiirtä/päästäistä ei mua haittaa tuolla parvekkeen laudotuksen alla, ja ovatpa tainneet tehdä polun ulkopanelin allekkin eristeeseen, ei muuten tosiaan haittaa, mutta meidän RAMBO riehuu aina partsilla, kun se haistaa/kuulee missä ne milloinki ravaa menemään

ZeiZei
20.10.2014, 15:03
Tuo "kaveri" tuli parina iltana mekastamaan aina mökin hiljennyttyä.

https://lh5.googleusercontent.com/--CWMagsKzXs/VEUAgUj62dI/AAAAAAAAJGU/GgiQLbjvV7k/s800/DSCN2017.JPG

Nimittäin kun tuo järsi tuota kuivaa leivän palaa tuossa peltilätkän päällä, ääni johtui siitä kuin vahvistimesta. Luulin sen ensin olevan pakastimen kompurasta tuleva ääni.

Tuntui olevan nälissään, niin tarjosin sille baari illallisen viikoksi.

Kotona ei ole noita, kun on naapurilla kissoja.

Luoppis
20.10.2014, 15:25

On ne pieniä???

t. Ismo Ämmä

Pienimmillään 7mm rakonen riittää hiirelle kulkuväyläksi.

Danlig
20.10.2014, 21:47
Yks hyvä on kanssa tuo KISSA.. Joko oma tahi naapurin, mutta semmosen tontilla olo vähentää noita rapisijoita paljon. Tosin isommille rotille nekään ei mahda mitään.

Meän edesmenny katti toi villeinä nuoruus vuosinaan meille rusakon hengettömänä pihalle :D enpä muista onko josaki valokuvaa tapahtumasta todistamaan :/

jv
22.10.2014, 08:22
Meän edesmenny katti toi villeinä nuoruus vuosinaan meille rusakon hengettömänä pihalle :D enpä muista onko josaki valokuvaa tapahtumasta todistamaan :/

meijä vanha katti toi kans aikanaan itteesä puolet isommat rusakon näytille, samoin pirun isoja rottia, myyriä ja muitakin metsän eläimiä se raahas näytille.

nykyiset kaks kattia on enemmän perehtyny hiirien ja päästäisten syöntiin, vanhempi näkyy joskus linnun tai oravan saavan kiinni.

Maalla kun asuu ja on noita kylmiä/puolilämpimiä rakennuksia pihassa nii kissa on pakollinen varuste, itte en jaksa kauheesti ansoja viritellä.
Ekana syksynä rapis nurkissa hetken aikaa muuton jälkeen, mutta kissan samalla muutettua taloon hävisi rapinat parin kuukauden sisällä:)

hunter x
22.10.2014, 08:49
Meidän hirviporukassa kaverin emäntä kerto suklaan olevan hyvä syötti hiirenloukkuun. Toimii. Pienen suklaanmurusen olen loukkuihin laittanu ja pelkkää sitä käytän nykyään. Meillä on sellasia muovisia loukkuja missä on pieni kuppi syötille. Sinne kun survoo sopivan suklaanpalan niin toimii koko talven.

Kaitsu67
22.10.2014, 09:56
Pitääkö olla tummaa vai Fazerin sinistä? :rolleyes:

JiiPee
22.10.2014, 10:02
Pienimmillään 7mm rakonen riittää hiirelle kulkuväyläksi.

Ettei olisi päästäinen? Noin pienestä raosta päästäinen menee kyllä, mutta että hiiri?

Meillä juoksi kesämökillä päästäinen välillä jalkalistan vieressä. Seurasin sen menoja ja reitti meni kahden seinässä rakosaumalla olevan lastulevyn välistä jalkalistan taakse. Siiinä ei varmasti ole tilaa kuin n. 7-8mm leveästi ja sen normi lastulevyn paksuuden verran toiseen suuntaan. Siitä se meni lattian alle että heilahti. Laitoin pienimmän mahdollisen hiirenloukun ja korvapuustin palan syötiksi - ei kelvannut.

Sitten kerran se rapisteli keittokomeron puolella ja livahti aina kaapin sokkeliin piiloon jos sitä lähestyi. Sen veran utelias se kuitenkin oli, että sain taskulampun valolla sen houkuteltua sieltä pois. Lattiassa näkyvä valokuvio kiinnosti sitä niin paljon, että hiljaa valoa siirtäen päästäinen tuli perässä. Siihen koppasin sen pienellä klapilla.

liero
22.10.2014, 10:25
viimeviikolla katselin että ompas viikset kasvanut kissalla kun se livahti sisälle, no ei ollut viikset vaan sammakon koivet ne oli kun sojotti suupielistä, kun taas pari iltaa sitten ihmettelin outoa huutoa makkarista niin oli emäntä löytänyt päättömän hiiren sägystä päiväpeiton päältä.
kissa menetelmässä on pieniä haittapuoliakin :D

AVRO
22.10.2014, 10:44
Meillä ei ole kissaa, husky hoitelee hiiret ja muut pieneläimet pois päiviltä. On aika tehokas moiseen hommaan. Roskiskaapissa on pari loukkua mutta aina välillä hiirulaiset niistä selviää, jos erehtyvät tuvan puolelle pakenemaan niin surmansuu sielläkin odottelee. Koira istuu kaapin oven edessä, tai mistä nyt sattuu rapinaa kuulumaan, ja heti kun liikettä näkyy... NAPS. :)

Vanhempi koira ei noista välitä vaikka yli juoksisivat. Pennusta ei vielä tiedä mitä mieltä se on.

Tälle syksylle eivät ole vielä näkyvästi sisään eksyneet vaikka ekat tuolla välikatossa jo vipeltävät.

liisi
22.10.2014, 16:43
Päästäiset on just noita jotka menee tuollaisesta lyijykynän paksuisesta reiästä, ihan käsittämättömän pienestä. Toisaalta ne on aika harmittomia kun ovat hyönteissyöjiä niin eivät välitä ruokatavaroista eivätkä jyrsi paikkoja hajalle. Eivät siksi mene loukkuihinkaan. Ja ne mitä useimmiten hiiriksi sisätiloissa luullaan ovat lyhythäntäisiä pelto- tai metsämyyriä. Menee ihmisillä iloisesti sekaisin eri lajit ja kaikkia sanotaan rotiksi :)

pee
22.10.2014, 20:26
And he scores !!!!!!

Peli on 3 - 0

hunter x
23.10.2014, 06:10
Pitääkö olla tummaa vai Fazerin sinistä? :rolleyes:

Marabou.....:D

Jare
23.10.2014, 07:30
Mua ei haittaa, vaikka syövät syötinkin hiirenloukusta....käyttäny meinaa syöttinäkin rotanmyrkky hiutaleita ja hyvin on toiminu:D

JiiPee
23.10.2014, 07:59
Päästäiset on just noita jotka menee tuollaisesta lyijykynän paksuisesta reiästä, ihan käsittämättömän pienestä. Toisaalta ne on aika harmittomia kun ovat hyönteissyöjiä niin eivät välitä ruokatavaroista eivätkä jyrsi paikkoja hajalle. Eivät siksi mene loukkuihinkaan. Ja ne mitä useimmiten hiiriksi sisätiloissa luullaan ovat lyhythäntäisiä pelto- tai metsämyyriä. Menee ihmisillä iloisesti sekaisin eri lajit ja kaikkia sanotaan rotiksi :)

Ahaa, siksi se ei siis ollut kiinnostunut korvapuustista. Liisin tekstiä kun lukee, niin alkaa tuntua siltä, että olen tainnut nukkua tai haaveilla niitä-näitä koulun biologian tunnilla :o Minut laitettiin jo kansakoulussa pois ikkunan vierestä, kun opettajan mukaan vain "katselin taivaanrannan variksia"... :o:D

Ei muuten jäänyt se päästäinen huomaamatta, vaikka ihan ääneti jalkalistan vierustaa vipelsikin. Vipeltäjän nähdessään parempi puolisko kajautti ilmoille sellaisen kiljaisun, että meinasin mennä kiikkustuolilla nurin :eek:

Jari
23.10.2014, 08:39
Vipeltäjän nähdessään parempi puolisko kajautti ilmoille sellaisen kiljaisun, että meinasin mennä kiikkustuolilla nurin :eek:

:D:D

Onneksi oon saanut tytölle (5vee) opetettua kanssa että sääsket ja hämähäkit yms, niin niitä kannattaa tervehtiä reilulla selkään taputuksella.

hassuja tilanteita häät hautajaiset juhlat tms. kun joku aikuinen kiljahtelee hämähäkistä, ja pikkunen tyttö käy linttaamassa sen :p

ennen muinoin naapuristossa oli kissoja vaikka kuin, ja ei hiiriä näkynyt, nyt ne kissat alkaa olla hävinnyt? mutta ei oo vieläkään onneksi hiiret jyllännyt.

pee
25.10.2014, 18:03
Ja peli on ...

4 - 1

Kaitsu67
05.11.2014, 13:04
Yksi siimahäntä eilen nakissa, muille maistunut Klerattipalat huolella jo pidempään, ei paljon ropinaa kuulu välikatossa.... :D

wuntzikka
05.11.2014, 16:16
meijä vanha katti toi kans aikanaan itteesä puolet isommat rusakon näytille, samoin pirun isoja rottia, myyriä ja muitakin metsän eläimiä se raahas näytille.

nykyiset kaks kattia on enemmän perehtyny hiirien ja päästäisten syöntiin, vanhempi näkyy joskus linnun tai oravan saavan kiinni.

Maalla kun asuu ja on noita kylmiä/puolilämpimiä rakennuksia pihassa nii kissa on pakollinen varuste, itte en jaksa kauheesti ansoja viritellä.
Ekana syksynä rapis nurkissa hetken aikaa muuton jälkeen, mutta kissan samalla muutettua taloon hävisi rapinat parin kuukauden sisällä:)

meillä joskus kotipaikalla toi näädän tai minkin, ei muista tarkkaan enää... käärmeitä, sammakoita, oravia (siitä jäi jostain syystä aina häntä jäljelle...?), lintuja... kaikkia elukoita ne aina kuskas näytille saalistus reissuilta

pee
10.11.2014, 22:40
Ja 5 - 1

Jappi
10.11.2014, 23:56
meillä joskus kotipaikalla toi näädän tai minkin, ei muista tarkkaan enää... käärmeitä, sammakoita, oravia (siitä jäi jostain syystä aina häntä jäljelle...?), lintuja... kaikkia elukoita ne aina kuskas näytille saalistus reissuilta

Meillä edesmennyt kollin mölliskö toi kanssa kaikkea edellä mainittua, toipa kerran aikuisen pyyn tai teerenpojan, ei päästänyt niin lähelle että lajinmääritys olisi ollut varmaa. Kissanretaleen elopainokin toki oli tuohon aikaan melkein kahdeksan kiloa...

hj 60/61
11.11.2014, 14:01

Meilläkin katiska jätti aikanaan oravista aina hännän jäljelle. Ihmettelin vaan, et miten se sai ne kiinni...:confused:

Byrocrat
11.11.2014, 14:27
Kaupungissa ei ole hiiristä ongelmaksi asti kun kissa hoitaa ne päiviltä jo rivarin pihalta ja rakenteet niin tiiviit etteivät sisälle pääse, mutta mökillä hiiriä on säiden kylmettyä riittänyt lähes riesaksi asti. Lokakuun puolivälistä alkaneella "pyyntikaudella" pyyntivälineenä tavallinen hiirenloukku (3 kpl) ja tilanne 9.11. oli 10-1 hiirien tappioksi :rolleyes: Syöttinä Brie-juusto :) Pitää seuraavalla kerralla viedä muutama loukku lisää että ei täyty pyydykset ennenaikojaan :eek:

Gary Grand
11.11.2014, 14:30
ja tilanne 9.11. oli 10-1 hiirien tappioksi :rolleyes: :eek:
:eek:
Jestas! Ne sai jonkun hengiltä?!?

Byrocrat
11.11.2014, 14:36
Jestas! Ne sai jonkun hengiltä?!?

Joo yksi juustopala joutui oletettavasti syödyksi kun loukku jäi "suutariksi" eikä lauennut:D

Gary Grand
11.11.2014, 15:14
:D:cool: Ok, ei isompia tappioita siis..
Täällä on viisi, tai kuusi hiirtä kohdannut loppunsa loukussa(meni laskut sekaisin, kun yhtenä yönä niitä loukkuja tyhjentelin..) ja viis on tähän mennessä löytynyt hengettömänä pihamaalta. Tappioina yksi loppuun syöty hiiribaari ja yhden naisihmisen yöunet silloin tällöin..:rolleyes:

pee
25.11.2014, 06:55
6 - 1

Byrocrat
25.11.2014, 14:14
Näkyy vielä hiiriä mökillä riittävän. Sunnuntaina taas pari vainaata ja tilanne 16-1 :)
Ja eilen su 28.12. ensimäinen myyrä osui pyydykseen. Löyty vihdoin myös kulkureitti, joka tuli samalla reissulla tukittua. :) Saas nähdä jääkö "saaliit" tähän vai onko lisää reikiä jossakin :rolleyes:

Stare
25.11.2014, 16:22
Meilläkin kräpsä toimii.

Bazeeba
25.11.2014, 16:37
Meillä on lumikko pyöriny pihapiirissä ni eipä oo paljo rapinoita kuulunu. Yleensä hiirien pirskeet alkaa näin ku alkaa pakastamaan.

JiiPee
27.11.2014, 07:49
Meillä on lumikko pyöriny pihapiirissä ni eipä oo paljo rapinoita kuulunu. Yleensä hiirien pirskeet alkaa näin ku alkaa pakastamaan.

Onko muuten valkoinen, mutta musta hännän pää?

Bazeeba
27.11.2014, 11:20
Onko muuten valkoinen, mutta musta hännän pää?

Joo semmonenhan se.

Byrocrat
27.11.2014, 14:22
http://lh5.ggpht.com/_lfgL7yD8JGw/R-YMReCZYuI/AAAAAAAACcc/Iazjvr5Dy9Q/k%C3%A4rpp%C3%A4+16.3.2008+Trut+-+kk.JPG

tämä siis kärppä joita meidän mökillä näkyy. Näkyy myös lumikkoja joilla ei ole mustaa hännänpäässä :)

smgt
28.11.2014, 12:52
lumikolla kait ei oo mustaa hännässä...

Byrocrat
28.11.2014, 13:04
lumikolla kait ei oo mustaa hännässä...

Aivan oikein postaamani kuva esitti kärppää eikä lumikkoa. Tässä lumikko talvipuvussa syksyisessä maisemassa :)

http://teppokahtola.net/kuvat/2014/lumikko01.jpg

Bazeeba
28.11.2014, 21:40
Niimpähän tuo oliki. Sekoaa aina nuo kaks. Lumikkoja kumminki.

Reetu
01.12.2014, 00:18
Pitää vissiin supercatille tehdä kuja, tai laittaa putkeen, kun kaksi räpsäystä kolmesta on ilman hiirtä..

Kaitsu67
01.12.2014, 10:17
Pitää vissiin supercatille tehdä kuja, tai laittaa putkeen, kun kaksi räpsäystä kolmesta on ilman hiirtä..

Ne pienemmät ainakin räpsähtelee joskus ihan omia aikojaan kun vähän vanhenevat....

pee
02.12.2014, 22:36
7-1

Hiiret pyytää puolen vaihtoa :D

Heguli
03.12.2014, 12:29
7-1

Hiiret pyytää puolen vaihtoa :D

Lisää vaan kierroksia jahtiin, ei mitään myönnytyksiä :cool:

JiiPee
04.02.2017, 12:58
Mikä on G-miehen taistossa tämän hetken tilanne, onko paljon poistettu vihollista muonavahvuudesta :D

Hallilla kävi hiiret syksyllä syömässä tintin ruokia ämpäristä. Lattialla oli ämpärin vieressä kasa auringonkukan siemenen kuoria. Laitoin pari perusmallin peltistä pyydystä juustosyötillä pyyntiin. Tänään oli talven neljäs siimahäntä pyydyksessä. Tässä välissä oli melkein parin kuukauden paussi, etteivät liikkuneet. Taisi nyt olla tiedustelija tai joku desantti liikkeellä.

Rohmo
04.02.2017, 17:45

Meillä ei oo hiiriongelmaa oikeen ollu, kun meillä on nytkin kolme kissaa.
No meirän yksi kissoista käy naapurin hevostallilla rottia tappamassa, kun sen mielestä vissihin omantontin hiiret on niin pieniä :D
Eikä oo vielä niin isoo vastaan tullu mitä ei olis hengiltä saanu :D:D

T Rohmo

Nikuzai
04.02.2017, 19:55
Eiks kärppä ole isompi kuin lumikko ja lumikko on sellainen pienenpieni oravaa pienempi?

Mutis
04.02.2017, 21:21
Eiks kärppä ole isompi kuin lumikko ja lumikko on sellainen pienenpieni oravaa pienempi?

Yhden kärpän ja pari lumikkoa olen nähnyt ja eivät paljoa hiirtä isompia olleet. Lähinnä ruumis vain pidempi. Johtunee siitä, että käyttävät ravinnoksi hiiriä/myyriä yms. niin pääsee koloihin saalistamaan.

Heguli
05.02.2017, 07:16
Aikanaan mökillä oli hiiriä, ei hirveeksi vaivaksi asti mutta silleen normimäärä. Sitten niiden merkit (ääni ja jalanjäljet lumessa) hävis kokonaan ja kas kummaa, alettiin nähdä pihalla lumikkoa. On melkoinen peto vaikka on mitättömän kokoinen otus.

MiKo
05.02.2017, 07:44
Kärppä ja lumikko pieniä molemmat. Oli hauska kattoa kesällä tallin pihalla kun kärppä meni varaston alle löysi hiirenpesän. Melekonen huuto alako kuulumaan ja pieniä hiiriä juoksi joka suuntaan.

pee
05.02.2017, 20:38
Mikä on G-miehen taistossa tämän hetken tilanne, onko paljon poistettu vihollista muonavahvuudesta :D

Hallilla kävi hiiret syksyllä syömässä tintin ruokia ämpäristä. Lattialla oli ämpärin vieressä kasa auringonkukan siemenen kuoria. Laitoin pari perusmallin peltistä pyydystä juustosyötillä pyyntiin. Tänään oli talven neljäs siimahäntä pyydyksessä. Tässä välissä oli melkein parin kuukauden paussi, etteivät liikkuneet. Taisi nyt olla tiedustelija tai joku desantti liikkeellä.

Ihmeen rauhallista ollu täälläkin tällä kaudella. Oisko peli jotain 4-0. Mulle.

Palex
05.02.2017, 21:00
Tallihiirien kanssa peli 5-1, mutta en oo pitkään aikaan jaksanu käydä virittämässä loukkuja. Tarvis varmaan ryhdistäytyä, kun hiirenjälkiä näkyy lumessa jatkuvasti... Onneksi nuo ei tunnu talon kimppuun iskevän kuitenkaan.

AVRO
05.02.2017, 21:05
Aika hiljasta ollu meilläkin, kuulemma. Ilmeisesti nämä shitti-säät pitää metsänelävät ulkona kun eivät palellu ja syötävää löytyy, tuskin ne kovin kauaa muistaa että täällä on ansat viritelty tuon frouvan toimesta ja aina valppaana oleva husky-poika on myös hiiren surma.

Tommonen kärppä oli ~vuosi sitten naapurin kammarissa ja se piti ulkoistaa. Lopulta kun se saatiin kiinni niin oli kyllä perhanan ärhäkkä kaveri, oli paksut nahkahanskat käsissä ja nappas sormesta vihapäissään kiinni. Vaikkei läpi mennyt hanskasta niin tuntui kyllä että nyt on sormi leuoissa.

macro
06.02.2017, 20:19
https://www.tokmanni.fi/metsastysvarusteet-muut/jyrsijankarkotin/6438114347904/dp?openGroup=3270

Tuommonen toimii hiirulaisille.

Heguli
07.02.2017, 16:40
https://www.tokmanni.fi/metsastysvarusteet-muut/jyrsijankarkotin/6438114347904/dp?openGroup=3270

Jotain vastaavia härpättimiä hankittiin mökille 5 kpl viime kesänä ja ihme ja kumma, ei yhtä ainutta hiirenpaskaa ole tuvasta löytynyt. En tiedä onko noi karkottimet syynä mutta viimeiset 6 vuotta varsinkin saunan puolella on vieraillut hiiriä talvisaikaan.

macro
07.02.2017, 17:54
Jotain vastaavia härpättimiä hankittiin mökille 5 kpl viime kesänä ja ihme ja kumma, ei yhtä ainutta hiirenpaskaa ole tuvasta löytynyt. En tiedä onko noi karkottimet syynä mutta viimeiset 6 vuotta varsinkin saunan puolella on vieraillut hiiriä talvisaikaan.

Samat havainnot mökiltä, mökissä ja puuvajalla käytössä. Lähialueelta lumesta hävinny kulkujäljet, joita aikaisemmin piisasi. Oltava toki ehdottomasti jaksottaisella toiminnolla, jos tasainen ääni niin saattavat tottua.

Hippanoppa
07.02.2017, 18:09

Mahtasko se auttaa myyriin? :confused:

Talossa ei kovin paljon rapinoita kuulu, vaikka ulkovarastossa onkin läjäpäin hiirenpaskaa. Lumikon/kärpän jälkiä on pihamaalla kyllä näkynyt, että se varmaan niitä vähän kurissa pitää, mutta pihamaalla on useampi myyränkeko ja ihan pari päivää sitten oli ilmestynyt talon seinustalle uusi keko...

Luoppis
07.02.2017, 19:36
Aika hiljasta ollu meilläkin, kuulemma. Ilmeisesti nämä shitti-säät pitää metsänelävät ulkona kun eivät palellu ja syötävää löytyy

Musta taas tuntuu, että kun on pakkassäätä, niin ei tule hiiriä taloon. Mutta taas jos on enemmän semmoista märkää syyssäätä, niin tulee hiiriä toistuvina aaltoina. Tämä syksy ja alkutalvi tuntui ennätysmäisen pahalta.

Tämän talven saldona loukkuun jäänyt n. 20 hiirtä, ehkä enemmänkin kun pahimmillaan niitä sai 3 loukutettua vuorokaudessa ennen kuin ne loppui kesken. Sitten odotellaankin loukut viritettynä kevättä...

Noi hiirenkarkoittimet toimii vissiin parhaiten avoimessa tilassa, kun tuo ultraääni vai mikäsenyt on mitä se vekotin lähettää kimpoilee vaan seinistä pois eikä läpäise talon rakenteita. Kaverilla on noita vekottimia puimurissa useampi kappale, ei ole vissiin hiiret sinne pesiytyneet.

macro
07.02.2017, 23:09
Noi hiirenkarkoittimet toimii vissiin parhaiten avoimessa tilassa, kun tuo ultraääni vai mikäsenyt on mitä se vekotin lähettää kimpoilee vaan seinistä pois eikä läpäise talon rakenteita. Kaverilla on noita vekottimia puimurissa useampi kappale, ei ole vissiin hiiret sinne pesiytyneet.

Ulkopistorasiaan on tosiaan laitettu nuo.

Rannis
07.02.2017, 23:10
Meillä 2 noita karkoittimia välikatossa ja ei sieltä rapinaa enää kuulu. Syksyllä joku hiiri seiniin eksyi ja sisäkissat olivat ihan hulluja. Ostin sit neljä loukkua ja viritin ruisleivällä ja lakkahillolla, nyt oon saannu 5 hiiriä ja rapina loppunu kokonaan. Pahaa vaan ku pidän ne loukut ulkona ja pikkulinnut eksyy niihin.

Tomppa82
08.02.2017, 08:02

Onko noita karkottimia jotka toimivat 12V?

Palex
11.11.2018, 21:32
Mikäs on pistetilanne tälle syksylle?

Iski yllättävä hiiriongelma Jimnyyn, niin tällä hetkellä peli on 3-1, hiirten tappioks.

pee
11.11.2018, 22:00
:) ei oo viel kausi alkanu meillä ...

jotain rapinoita toki, muttei viel otteluita

SptV
11.11.2018, 22:16
Hiiret 1 - Passatti 0

Pirulainen kävi jyrsimässä alipaineletkun turbonseudulta puhki..auto limbiin ja vaimolta vihanen puhelu ..

Palex
12.11.2018, 05:36
Iski yllättävä hiiriongelma Jimnyyn, niin tällä hetkellä peli on 3-1, hiirten tappioks.
Alkaa olemaan tiukka ottelu. Yön aikana syötti hävinny, joten tilanne 3-2. Pitänee viritellä seuraava syötti kunnolla kiinni...

hutikka
12.11.2018, 07:49
Asenna kissa sinne viikoks :D

LaaLaa
12.11.2018, 08:34
Mikäs se on kauden 2018-19 paras syötti? Mä oon loukuttanut nyt 8 hiirtä ja yhden myyrän ruisleivän palasilla, mutta onko löytynyt jotain vieläkin houkuttelevampaa?

pjtk
12.11.2018, 09:11
Mulla onnistunut siimahännät muutaman kerran viemään juuston loukusta ilman napsausta. Laitoin tilalle Muurikan tuubi silavaa. Sitä ei ole vielä saatu nuoltua pois ilman napsausta, vaikka melko pitkälle on päästy.
Jaa niin, tilanne on 8-2 hiirien tappioksi.

Palex
12.11.2018, 09:11
Mulla jäi eka hiiri koiran kuivamuonaraksulla. Seuraava syötti oli suklaarusina, jonka olivat saaneet syötyä loukun laukeamatta, mutta oli kantanut sisupastillin siihen loukun viereen vaihdossa, niin sen laitoin sitten seuraavaks syötiks, joka tuotti tulosta.:D Kolmas syötti oli joku koirien koulutukseen tarkoitettu nappula, mikä toimi hyvin myöskin. Eli aikalailla kaikki tuntuu kelpaavan...

Seuraava syötti rautalangalla kiinni, niin jos alkais säilymään...

Palex
12.11.2018, 09:12
Mulla onnistunut siimahännät muutaman kerran viemään juuston loukusta ilman napsausta.
Silloin saa hiiri pisteen!;) Vai oliks tuo edelliskauden juttuja? :D

mako76
12.11.2018, 11:51
Maapähkinävoi. Toimii eikä saa vietyä mennessään.:)

JasuT
12.11.2018, 13:13
https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2018/08/29/20180829090648-846fde8c-me.jpg
Tuo ainakin tarttu juustonkappaleeseen. Tälle syksylle ainoa, historiasta ei tietoa kun muutettiin tähän kesällä. Sahanpurusäkkiä oli kyllä penkonut, olisiko pesätarpeita ollut kahtelemassa...

Eniten huoletti tallissa oleva kakkos-Discon siisti sisusta, ei tarviis penkkeihin hampaitaan iskeä. Muuta syötävää, sekalaisen puutavaran lisäksi ei tuolloin vielä ollutkaan, nykyään on ja jos alkaa ylimääräistä rapinaa kuulua niin pitää jatkaa metsästystä...

LaaLaa
12.11.2018, 14:17
Joitain vuosia takaperin oli meillä hiirulainen järsinyt Garmin gps kapulan näppäimistä pintoja tallissa, mahtanut olla nälissään:eek:

astalo
12.11.2018, 15:58
Suklaapatukan pala on kuulemma pätevä syötti. Koiranmakkaralla loukutin kesällä pari rottaa terassin alta.

jokke-76
12.11.2018, 16:20
Manteli toimi hyvin meillä viimetalvena.

sisua45
12.11.2018, 16:30
SuperCat muoviloukulla, jossa on iki-syötti, olen saanut tänäkin syksynä verstaalta muutaman hiiren. Kerran jäi tuuletuksen jälkeen parvekkeen ovi raolleen, eikös piruparka talitintti löytynyt loukusta...

Eilen huomasin, että toinen loukku on kadonnut alakerrasta. Joku hiiri-huligaani on ilmeisesti raahannut sen piiloon, ehkä viimeisillä voimillaan.

Palex
12.11.2018, 18:59
Kuinka paljon hiiri saa pisteitä, jos syötin lisäks on koko loukku hävinny?:D

wikke
12.11.2018, 19:28
Kuinka paljon hiiri saa pisteitä, jos syötin lisäks on koko loukku hävinny?:D

Voitti koko kisan, eli alkaa 0-0 tilanteesta. :)

LaaLaa
12.11.2018, 19:51
Pisteytyksestä lisäpohdintaa, viime talvena meillä oli tahtomatta ulkoistettu toi loukkujen tyhjennys. Jos ei päivän sisällä ehtinyt tyhjentämään loukkua, kävi joku siivooja sen hoitamassa. Joskus oli langan väliin jäänyt pää jäljellä, joskus käpälä, häntä tai vaan karvoja. Lumikkoa epäilen kun sellainen on joskus pihalla vilahtanut.

Saako tälläisessä "siivooja" tapauksessa loukuttaja pistettä ollenkaan :confused:

pee
12.11.2018, 21:49
Siivooja saa pisteet, mutta siivoojasta saa x 10

Heguli
13.11.2018, 06:12
Siivooja saa pisteet, mutta siivoojasta saa x 10

Lumikko on eläinkunnan paras hiirien metsästäjä, sille pitää perustaa ruokabaari, ettei poistu ympäristöstä :)

offroadjouni
13.11.2018, 07:08
Meillä kävi viime talvena kärppä saalistamassa ylimääräisen myyrän. Sen jälkeen ei ole näkynyt, mutta aika vähän hiiriäkään on. Vanhempi poitsu tosin luuli kärppää jääkarhuksi, josta voisi päätellä että eläinten koko ei oikein välity telkkarista ja kirjoista. :D

Edit: Vintillä on loukutin viime talvena pari hiiren kuonoa, mutta kokonaisia ei jäänyt kiinni ansoihin. Sitten kun laitoin Ratakia niin loppui melskaaminen. Nyt kun myrkkyjä ei enää saa niin täytyy varmaan keksiä jotain muuta jos vielä käyvät taloksi.

Palex
13.11.2018, 10:57
Nyt kun myrkkyjä ei enää saa niin täytyy varmaan keksiä jotain muuta jos vielä käyvät taloksi.
Käsitin, että hiirimyrkkyjä vielä sais, mutta rotanmyrkkyjä ei. Voin olla väärässäkin.

Suzuki-areenalla peli 4-2 tällä hetkellä. Ekat kolme oli metsähiiriä, mutta neljäs kotihiiri, eli alkaa jo eri joukkueesta tulemaan vahvistuksia mukaan.

astalo
13.11.2018, 15:53
Käsitin, että hiirimyrkkyjä vielä sais, mutta rotanmyrkkyjä ei. Voin olla väärässäkin.

Samaa ainetta ne tottelee. Joitain tehoaineita kielsivät, mutta korvaavia on markkinoilla.

sisua45
13.11.2018, 20:39
SuperCat muoviloukulla, jossa on iki-syötti, olen saanut tänäkin syksynä verstaalta muutaman hiiren. Kerran jäi tuuletuksen jälkeen parvekkeen ovi raolleen, eikös piruparka talitintti löytynyt loukusta...

Eilen huomasin, että toinen loukku on kadonnut alakerrasta. Joku hiiri-huligaani on ilmeisesti raahannut sen piiloon, ehkä viimeisillä voimillaan.

Osa II.

Tänään otin yläkerran loukun ja vein sen alakertaan rikospaikalle. Tein SuperCattiin kiinnikkeet, ja sidoin sen kiinni yläkerran portaisiin 1.5 mm vaijerilla. Josko alkaisi pysymään paikallaan, perkeles?

Kadonnutta loukkua olen jonkun verran etsinyt, mutten ole vielä löytänyt.

Säätäjä_setä
13.11.2018, 23:00
Tässä on katsottavaa moneksi illaksi.
https://mousetrapmonday.com/category/mousetrap/

Broidi innostu ja teki osat tollaseen urakkaloukkuun. Kiikkulaudassa on pieni magneetti mikä pitää sen vaaterissa kunnes yhtäkkiä keikahtaa. Teki yhden setin mullekkin. Ollut pari viikkoa takapihalla saalis 4 uimataidotonta!

Tässä urakkaloukun esikuva.
https://mousetrapmonday.com/videos/the-all-time-best-mouse-trap-i-have-ever-tested-walk-the-plank-mouse-trap-in-action/

Vertailun vuoksi puukaapista perinteisillä tullu saman verran.

Palex
14.11.2018, 05:32
Suzuki-areenalla peli 4-2 tällä hetkellä.
4-3:mad: Joutuuko tässä hommaamaan jonkun perinteistä varmemman loukun?

LaaLaa
14.11.2018, 08:06
Viilaa kevyesti se varmistintangon pää, niin luistaa paremmin sankaa vasten.

Palex
14.11.2018, 08:52
Joka kerta se loukku on lauennut kyllä, mutta ei oo saalis jääny vaan väliin. Lienee turhankin herkkä räpsähtämään siis?

pjtk
14.11.2018, 11:44
Saakos lisäpisteen jos nistii hiiren käsin? Yllätin hiiren kellarista hyllyllä kiipeilemässä ja toivuin hämmästyksestä nopeammin kuin siima häntä.

JiiPee
14.11.2018, 22:26
Saakos lisäpisteen jos nistii hiiren käsin? Yllätin hiiren kellarista hyllyllä kiipeilemässä ja toivuin hämmästyksestä nopeammin kuin siima häntä.

Näin kerran hiiren juoksevan pitkin tallin lattiaa ja se meni yhteen RHS:n pätkään piiloon. Nostin putken nopeasti pystyyn ja siellähän se oli loukussa, putken pohjalla. Loput voi arvata...

hutikka
15.11.2018, 09:16
Naapurin mies,nyt jo eläkkeellä, armeijassa aikanaan nappas hiiren ruokalassa. Olivat syömässä kun hiiri kipitti lattialla vierestä ni tää mies heitti lakkinsa nopeesti hiiren päälle ja samantien survas kantapäällä lakkiin ja hiiri ol sitämyöten selvä. Sai kuulema skappareilta kehuja tempustaan muttei rättivarastosta uutta hattua. :D:D

Gary Grand
15.11.2018, 10:15
Viime talvena tallasin yhden kuoliaaksi. Paljaalla jalalla.:D Tuntuu vähän ilkeältä kun leviää lattialle..
Muutama vuosi sitten teilasin leipäveitsellä tiskipöydällä juoksevan yksilön. Tuikkasin sen lastulevyseinään kiinni..

Tänä vuonna on tullu loukutettua kymmenisen yksilöä talosta sisältä ja ralli seinän sisällä on sitä luokkaa, että se on avattava ens kesänä.:mad::(

AVRO
15.11.2018, 16:54
Roskiskaapissa ollut taas elämää, niinkuin joka vuosi. Vaihtelevaan tahtiin jäävät loukkuihin, pari-kolme kun päättää päivänsä niin hetken pysyy muut poissa. Huskyn roikale on oiva apu näissä, jos hiirulainen on vielä hengissä loukussa niin kaapin ovi auki ja koira hoitaa loput. Tehokkaasti. Ei syö tai revi noita mutta puree tarkasti ja hiiri kaputt.
Ulkonakin on terävä noiden kanssa, ulottuville tulevien vipeltäjien elämänkaari on jo loppusekunneilla.

Sitten voikin taas jatkaa unia, joilta tuo herää nanosekunnissa kun kaapissa rapsahtaa. :)

Palex
17.11.2018, 10:40
4-3:mad: Joutuuko tässä hommaamaan jonkun perinteistä varmemman loukun?
Näinköhän on ottelu päättynyt 5-3, kun ei ole enään pariin yöhön loukulla käyty...:rolleyes:

Palex
19.11.2018, 10:23
Näinköhän on ottelu päättynyt 5-3, kun ei ole enään pariin yöhön loukulla käyty...:rolleyes:
Juu ei. Pelit jatkuu. 7-3.

Sitten kun ei enään tuu tärppejä, niin täytyy pitää autoa pihassa jonkun aikaa jossain eri kohdassa, jos vaikka poikien hajujälki katkeais, ja seuraavat ei löytäis enään sisälle...

Kaitsu67
19.11.2018, 12:44
Mulla toimii edelleen noi, 5 kpl ulkona paitsi noita Klerat palasyöttejä ei viimeksi löytynyt enää ja sangollinen tuli sitten ostettua harmaita syöttipaloja pari vuotta sitten jotka vähän pitkulaisia, nimeä en nyt muista. On riittänyt aika pitkään.

Jeepp
19.11.2018, 19:11
Tätäkö seuraa nii oisko kissa mitään?😂
Meiltä hävinny kaikki kahen kissan myötä, osallisena talkoisiin naapureiden kissat.
Eikä oo pellolakaa myyriä näkyny enää..
Vois keskittyä olennaiseen.

Kaitsu67
20.11.2018, 00:35
Tätäkö seuraa nii oisko kissa mitään?��
Meiltä hävinny kaikki kahen kissan myötä, osallisena talkoisiin naapureiden kissat.
Eikä oo pellolakaa myyriä näkyny enää..
Vois keskittyä olennaiseen.

Aikanaan tuolla edellisessä talossa oli kissa, myyrät kyllä pysy kurissa ja oravat, mutta välikatossa aina rapisi ja piti nakittaa silti. :rolleyes:
Kissa kun hävis ja kyllästy nakitukseen tuli noi palasyötit, ovat tehokkaita.

SptV
20.11.2018, 17:24
Sen jälkeen kun rotta teki viikon kuolemaa olkkarin lattian alla ja pari kuukautta mädän hajua haisteltuani lopetin myrkkyjen käytön.

_Metal_
20.11.2018, 17:35
Onko kenelläkään tälläista käytössä: https://www.youtube.com/watch?v=BqlwUXP-ubI

hutikka
20.11.2018, 20:28
Jossain kerrottiin että käytetty kissanhiekka karkottaa hiiret,eivät kai diggaile (nekään) sitä kissankusen katkua. En o testannu ku 3kpl naukusaukkoja partioi kahta vuoroa tuvassa ja talousrakennuksissa. Helvetin isoja rottia ammuin heppatallin edustalta toissa kesänä pieskalla,7 siimahäntää tunnissa samalta istumalta.

Palex
23.11.2018, 21:43
Pelit jatkuu. 7-3.
Parin yön erätauon jälkeen on nyt taas jatkettu, jonka seurauksena tilanne 9-3.

Kuinkahan paljon noita vielä riittää...

AVRO
28.11.2018, 08:26
Viimeyönä rapinaa. Siimahännät taas kaapissa ja kohta kuuluikin loukun napsahdus ja armoton kolina kun lähtö ei tullut heti vaan loukun kanssa pakoyritys, pitkälle eivät pääse kun putkien tuloreiästä eivät mahdu ulos jos on loukku esim hännässä tai jalassa.
Nyt siellä olikin kaksi samassa loukussa... toinen hännästään ja toinen jotenkin muuten kun oli jo huonossa hapessa.

Huskypoika oli taas tarpeeseen kun tämä hännästä pinteessäolija pääsi irti, tosin pakoyritys jäi ~metriin kun koirulaisen kita oli jälleen erehtymätön. NAPS ja hiiri hengetön, toinen oli vielä hengissä ja sillekkin armopuraisu. Vähän se kyllä tämmöistä nössöä puistattaa kun luut vaan rusahtavat.

Rannis
28.11.2018, 10:44
Monessa paikassa on puhuttu että olisi paljon hiiriä tänä vuonna, mutta en oo ainaskaan huomannu meillä. Pari kerta välikatossa rapissu ja 3 on menny loukkuun ja yks kissa otti, jos verrataan edellis vuosiin niin rauhallista on ollu. Vähän aikaisemmin laitoin loukkuja tänä vuonna niin ehkä sekin auttoi että eivät päässeet sisään vaan ne aikuiset jäivät heti luokkuihin.

Palex
28.11.2018, 13:13
Mulla on ottelu 11-4. Kyllä nyt yks suzuki voikin kiinnostaa isoa laumaa, vaikka ei siellä ole mitään evästäkään, loukkusyötin lisäks...:confused:

JiiPee
03.12.2018, 08:21
Viime talven jälkeen ei ole ollut siimahännistä havaintoja, mutta nyt olivat tulleet taas tallille ruokailemaan. Syksyllä on unohtunut yksi muovipussi tinteille tarkoitettuja siemeniä lattialle pystyyn ja senhän ne on nyt keksineet. Toinen pussi oli rosteripytyssä, jonne eivät pääse kiipeämään. Piti laittaa tinttien ruokinta-automaattiin täytettä, mutta pussista oli yli puolet syöty. Pieni jyrsitty reikä alanurkassa oli tehnyt siitä pussista hiirien ruokinta-automaatin.

Pitää laittaa taas loputkin pyydykset vireeseen.

Kartse1
03.12.2018, 16:27
Meilläpäin on selkeästi runsain kanta metsähiiriä moneen vuoteen.
Kuukauden aikana olen saanut nakkeihin yli 20 otusta ja ainakin 5 nakkia on lauennut & kuljetettu niin kauas kuin kiinnitysnarua riittää ja sitten on riuhdottu niska pois muovisen "Super Cat" -loukun kidasta.
Perinteisiin rautalankaloukkuihin on jäänyt n. 10 otusta ja ainakin 5x on syötit syöty, ilman että loukku on lauennut.
Juuri tänään ostin 4kpl lisää noita "Super Cat" -loukkuja, kun taas öisin rapistellaan/syödään lautaa tuolla jalasmökin kattopaneeleiden yläpuolella.

Olisiko tilanne sitten suunnilleen 30-10 :p

wikke
03.12.2018, 16:49
Perinteisiin rautalankaloukkuihin on jäänyt n. 10 otusta ja ainakin 5x on syötit syöty, ilman että loukku on lauennut.

Langan pään pyöristys ja aavistuksen taivutus alas päin, niin loppuu ilmaisruokailu. :)

Pro jahtaaja tekee louskulle lootan siten että syöttiä pääsee lähestymään vain sangan huonoimmalta puolen...

JasuT
28.10.2019, 20:39
https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2019/10/04/20191004105504-4b7c389d-me.jpg
Se olis näköjään taas tämä aika vuodesta. Syksyn eka tuossa, kolme sen jälkeen saatu pois päiviltä. Ja alun toistakymmentä kertaa eväät kadonneet loukusta, kerran lauennutkin muttei kiinnijäänyt sillä kertaa...

Ja on herkkä tuo, tosi varoen pitää asettaa etenkin kun on syöttinä pitsanpalanen. Silti välillä lähtee eväät jälkiä jättämättä...

Pari ostin lisää, pitäs tuonne toiseen talliinkin laittaa moinen, mutta siellä on sen verran häsmäkkä kesken ettei arvaa vielä laittaa. Kuitenkin nappaisi varpaaseen, sen kerran kun erehtyy tallista "äkkiä vaan vähäsen" jotain noutamaan...

riude
28.10.2019, 21:16
Kuumaliimalla koiran tai kissanruokanappula kiinni niin samalla syötillä pyytää vielä jälkikasvukin 😀

pee
28.10.2019, 22:19
Kuumaliimalla koiran tai kissanruokanappula kiinni niin samalla syötillä pyytää vielä jälkikasvukin 😀

Loistava idea 👍🏻👍🏻👍🏻

lacrits68
29.10.2019, 07:16
Moi

Meillä asustaa kärppä
perhe liiterin alla. Ei ole hiiriä.... ��

Heguli
29.10.2019, 10:05
Oman empiirisen kokemuksen pohjalta koiran kuivamuona ja juustosnäks on parhaat syötit. Tuota liimahomma pitää testata !

Samppa79
29.10.2019, 12:00
Kokeila 4 litran kanisteria, Siihen litra glygolia pohjalle ja korkki auki. Juoksusillaksi joku keppi. Tulet hämmästymään.

sisua45
30.10.2019, 17:56
Osa II.

Tänään otin yläkerran loukun ja vein sen alakertaan rikospaikalle. Tein SuperCattiin kiinnikkeet, ja sidoin sen kiinni yläkerran portaisiin 1.5 mm vaijerilla. Josko alkaisi pysymään paikallaan, perkeles?

Kadonnutta loukkua olen jonkun verran etsinyt, mutten ole vielä löytänyt.

Viime talvena kadonnut loukku löytyi muutaman viikon jälkeen. Sorvin takana haisi pahalta, ja syykin selvisi. Sorvinlastuihin oli jäänyt satimeen loukun varastanut hiiri. Loukku oli vasemmassa etukäpälässä kiinni, ja hiiri oli raahautunut noin 6-7 metriä, ja jäänyt lastuihin.

Tänä syksynä etsin yläkerran loukkua. Se löytyi suht nopeasti muutaman metrin päästä. Mutta hiiri oli melko kova jätkä, loukku osunut keskelle päätä, ja silti oli ruopinut eteenpäin.

Siitä se idea sitten lähti... Loukku ketjulla kiinni puuhellaan. Parin päivän päästä tuli tulosta, eikä tarvinnut loukkua etsiä. Häh hää! :D

riude
30.10.2019, 20:56
Saattaisi riittää tuo ketju seinään kiinnittämättäkin 😀

Harriko
30.10.2019, 21:23
Oman empiirisen kokemuksen pohjalta koiran kuivamuona ja juustosnäks on parhaat syötit. Tuota liimahomma pitää testata !
Sama suklaapala jo kolmatta vuotta, no on se vähän pienentynyt. Neljä tälle syksylle, mutta tahti kiihtyy kun pakkaset alka:mad:

Kaitsu67
31.10.2019, 10:17
Pitää käydä laittamassa uudet palasyötit, oli menneet "kuin kuumille kiville". Nurkilla vilinä loppunut taas vähäksi aikaa. Ei oo enää noilla nakeilla jaksanu pelata, kuten aiemmin jo tässäkin ketjussa tullut mainittua. :rolleyes:

wikke
31.10.2019, 11:06
Toffee on ainakin mökillä "maalais hiirten" makuun ylintä herkkua. Helppo asettaa ja pysyy hyvin useammankin asiakkaan kun muovaa paakuksi laukaisimeen. Boonuksena että loppu pusilla saa suun makeaksi...

kenni_
31.10.2019, 18:25
Meillä tällä hetkellä saldo 14, kaikki paitti yks kuollu myrkkyyn. En tiedä millä noista perkeleistä pääsis kokonaan eroon.. >=(

JasuT
31.10.2019, 18:31
Syksyn viides löytyi tänään. Loukku lauennut, osunut vissiin hiirua päähän, oli alta puolen metrin päässä verilammikossa...

Toisen loukun vein kokeeksi kahden siihen liimatun koirannappulan kanssa. Saas näkee miten sen kanssa käy...

Onko tilanne sit 11-5 hiirille, kun syötti on viety sen 11 kertaa jäämättä kiinni..?

wikke
31.10.2019, 20:17
Syksyn viides löytyi tänään. Loukku lauennut, osunut vissiin hiirua päähän, oli alta puolen metrin päässä verilammikossa...

Tavan lotsan tehokkuutta saa parannettu jo sillä huomattavasti että tekee laudasta/vanerista sille "laatikon" jonka ainut aukinainen seinä on sangan räppäsyn suuntaan. Hälppäisy osumia saa vielä vähän karsittua sillä että lyhentää laukaisimen kieltä. Edellinen toki lisää laukaisuvastusta, mutta tällöin asiakas on jo varmuudella sangan tappoalueen sisällä. Ja tottahan tokikin kaikki kunnon jahtaajat sen piikin särmät siloittaa ja taivuttaa sen optimi muotoon ja virittelee muutoinkin. :)

bluevan
31.10.2019, 20:38
Hiiristä niinkään suurtaa ongelmaa mut nuo perkeleen oravat koittaa vallata välikaton.
Tiiä millä niistä pääsis eroon kun ei kehtaa pitkäpiippusellakaan pitkin pihaa kaupungissa
heilua...ainakaan joka päivä ;)

wikke
31.10.2019, 20:55
Hiiristä niinkään suurtaa ongelmaa mut nuo perkeleen oravat koittaa vallata välikaton.
Tiiä millä niistä pääsis eroon kun ei kehtaa pitkäpiippusellakaan pitkin pihaa kaupungissa

Lyhennä piippua, nykyinen aselaki sallii pitkällekkin Min. 300mm :D

jli
31.10.2019, 21:05

Youtubeen hakusanaksi "squirrel catapult". Täysin ilman väkivaltaa orava siirtyy kauemmaksi. Joskus hommasin lintulaudan, jossa on painotunnistus. Kun orava menee kyytiin, laudan alaosa alkaa pyöriä ja linkoaa oravan naapurin iloksi.

bluevan
31.10.2019, 22:20
Youtubeen hakusanaksi "squirrel catapult". Täysin ilman väkivaltaa orava siirtyy kauemmaksi. Joskus hommasin lintulaudan, jossa on painotunnistus. Kun orava menee kyytiin, laudan alaosa alkaa pyöriä ja linkoaa oravan naapurin iloksi.

Kyllä siitäkin äkkiä saa linnaaputkaavankilaa ku viereisellä pyörätiellä kukkahattutädin helkaman rungon keulakoristeena on lingottuna kurrenraato :D

jli
31.10.2019, 22:34
Ei se niin vähällä kuole. Lintulaudan käyttöohjeessakin sanottiin, että laite on oravalle täysin vaaraton, mutta kuitenkin niin tehokas, että se ehdollistaa nopeasti elukan hankkimaan ravintonsa muualta. Kokemusten mukaan sanoisin, että muutaman kerran, enintään 5 kertaa sama orava eksyy karuselliin.

Muutenkin valtiovallan puolelta on esitetty suorastaan toivomus, että Suomessa olisi enemmän liito-oravia - tuolla niitä syntyy nopeasti.

jli
31.10.2019, 23:00
Jos aiheeseen palataan, niin tuollainen ämpäriansa on seuraavaksi kokeilulistalla:

https://youtu.be/4FW535Ku2VM

Hiukan kiehtoisi myös sähköllä viritetty, vastaava laite. Mitähän tuo tarvitsisi jännitettä? Akussa näyttää olevan kiinni, mutta tuskin sillä vielä hiiri säikähtää?

https://youtu.be/t6e4KMbdfus

BJ-40/76
01.11.2019, 00:30
Jos aiheeseen palataan, niin tuollainen ämpäriansa on seuraavaksi kokeilulistalla:

https://youtu.be/4FW535Ku2VM

Hiukan kiehtoisi myös sähköllä viritetty, vastaava laite. Mitähän tuo tarvitsisi jännitettä? Akussa näyttää olevan kiinni, mutta tuskin sillä vielä hiiri säikähtää?

https://youtu.be/t6e4KMbdfus

12 Voltin tasajännite ei tapa suoranaisesti ihmistä; mutta otappa seisaallaan molempiin käsiin täydet vesilasit, kieli ulkona; ja joku tökkää sinun kieleen 9v pariston;)

Asiaan; hiirellä on nuo "tassut" aika ohkaisella nahalla ja rasvaiset(?) ja on niin pieni eläin, että tuolla 12 Voltin akulla saadaan kulkemaan niin suuri virta pienen eläimen kautta, että kun tulee yllätyksenä, niin varmasti "hyppää"!
(ulkomuistista) Ihmisen kokoinen/painoinen sika voi jopa kuolla 12v jännitteellä, kun virta kulkee "nokasta" jompaan kumpaan etujalkaan.

JasuT
03.11.2019, 14:40
Kuudes tälle syksyä. Hetken oli jo näytti sille että hiiru vei täyspotin, kun oli vain tyhjää siinä minne loukun jätin. Löytyi sit ahtaasta välistä molemmat, niskan taakse oli lyönyt mut silti oli jaksanu vielä riehua...

Samalla pitsanpalasella vielä mennään, koirannappulaloukku saanu olla ihan rauhassa...

Edit: tänään 13.11. syksyn seittemäs. Pitsanpalasella edelleen, nappulaversio toistaseks koskematta...

JasuT
18.11.2019, 13:51
Tilanne 8-11, hiiret johtaa täällä. Tasoittuu näemmä hiljalleen...

Hyvin kelpaa kuivanut pitsanpalanen edelleen... Koirannappulaversioon ei ole vielä yksikään koskenut, mutta se taitaa vaan olla osoitus ettei isommassa tallissa ole (vielä) pallokorvia vilistellyt..?

Heguli
18.11.2019, 16:47
Tämä vuosi on näemmä hyvä hiirivuosi verrattuna kymmeneen edelliseen vuoteen, nyt saalista jo 6 yksilöä. Kuivunut sinihomejuusto toimii hyvin syöttinä.

JasuT
28.10.2020, 16:25
Syksy näemmä saapunut...

https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2020/10/28/20201028161622-4be45096-me.jpg
Tällä kertaa eka saalis koirannappulalla, illalla laitoin pari ansaa ja heti oli ekana yönä saalis toisessa. Eilen katselin nosto-oven alanurkkaa, että on taas styroksmurua alkanut syntyä, veikkaus että hiirut etsii lämpösempää paikkaa, ja taisi osua arvaus oikeaan...

wikke
28.10.2020, 18:08
Unohtuipa tämäkin ketju.

Tuossa kesällä sai taistella muutamankin hiirun kanssa pienen sodan, ennen kuin selvisi mistä nämä sisälle könysivät. Parhaaksi (vetävimmäksi) syötiksi osoittaitui hedelmäkarkit. Toisaalta jos ajattelee asiaa siltä kantilta että onhan noilla hiiruilla toisinaan joku vitun fetissi syödä, tai ainakin järsiä, palasaippuaakin niin ihmekkö että hedelmä Aakkosten tuoksu viehättää...

JasuT
28.10.2020, 20:16
Äsken oli toinen. Samalla nappulalla molemmat, toiseen ei ole vielä ahnetta eksynyt...

sisua45
28.10.2020, 20:37
Yläkerran SuperCat muoviloukulla saatu tänä syksynä kolme hiirtä. Viimeinen oli kieputtanut kettingissä ollutta loukkua ainakin kolme kierrosta, kova kaveri.

Hiiret olen heittänyt pellon laitaan, aina on yön aikana hävinnyt parempiin suihin.

ajelija
28.10.2020, 21:24
Ensimmäinen hiiri loukutettu. Kesän pysyvät talosta ulkona ja tai rakenteissa mutta kylmemmillä ilmoilla alkaa loukut paukkua:D
Olisi se helppoa jos ei Vaimo ja tyttö olisi kissoille allergisia:rolleyes:
Tulevan salaoja remontin yhteydessä pitää kyllä yrittää estää kulkureitit mahdollisuuksien mukaan:rolleyes:

uteiN_H
28.10.2020, 21:33
Niin älkää unohtako yläpohjan tuulettuvan osan pieneläin verkottamista.
Jos unohdatte niin pahimmassa tapauksessa saattaa tulla eristeiden vaihto.
Ja tiukemalla verkolla pitelee myös pienemmät lentävät kurissa,
eli ampiaispesät. Talvella kaikki pieneläimet hakeutuu sinne mis on lämpöä tai ruokaa.
Nii ja meinas unohtua....Raksikaa kaikki seinillä kasvat vihreet kompostiin.....
Villiviini taitaa olla pahin. Jokainen oksa on pieneläimille hissi ylös.

Toyonder
28.10.2020, 23:10
Tämän päivän saalis oli 3 kotihiirtä ja 2 metsähiirtä.
Metsähiiret ovat tänä syksynä olleet melkoisia pullukoita.

Racingrabbit
29.10.2020, 08:40
Jaa täällä on tälläinenkin seuranta.

Mulla syksyn saalis vasta 7 pientä ja yksi iso

Tämä oli kyllä jo aika möntti :D

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=162&pictureid=233574

wikke
29.10.2020, 20:33
Onko "iso" termi rotalle?

uteiN_H
29.10.2020, 20:43

Ja jätteet suljetuis astioissa...... Auttaa riskisti.....
Sadevedet ja likainen grilli tuoksuineen ja vuotovesineen houkuttelee kaikki paikalle.....
Eli siisteys kunniaan jos haluut pitää pihan ja talon puhtaana.....

Racingrabbit
30.10.2020, 08:57

Eipä oikein kiinosta mikään biologian opettelu tässä tapauksessa.
Kaikkia ja kaiken kokoisia luojan luomia jyrsijöitä kohdellaan minun ranchilla tasapuolisesti.
Oli se sitten vaikka naapurin kakaran marsu,niin se ei saa erilliskohtelua minun loukuissa. :D

siffo
30.10.2020, 10:00
Viime yönä tuli metsähiiri nro 12. Tämä houdini oli ilmeisesti muutama päivä aiemmin laukaissut molemmat ulkoloukut niin että pelkästään häntä oli toisessa saaliina. Aiemmin ei ole kertaakaan ollut tyhjänä, mutta eipä malttanut tämäkään olla tulematta uudestaan kokeilemaan. Tänä syksynä ovat perhana löytäneet jonkun reitin välikattoon. Tein huoltoluukun makuuhuoneen paneeleihin ja sinne mahtuu juuri tuollainen pro cat loukku, 7 kpl saanut jo sieltä, yksi oli jäänyt etujalasta kiinni, mutta onneksi loukku oli narulla kiinni :) Ei kai auta kuin hankkia jotain hiiriverkkoa ja laittaa kaikki ulkoverhouksen ja katon tuuletusraot peittoon...

JasuT
30.10.2020, 11:41
Noiden kahden saman päivän saaliin jälkeen on pari päivää ollut hiljaista. Tiedustelijoita? Ei taida hiirien maailmassa semmoisia olla, tai sitten on niiden kehitys kehittynyt kummasti...

Yön aikana ei ollut puskan juurelta vielä mihinkään raadot poistuneet, kun aamupäivällä kävin katsomassa, ennen pimeää oli molemmat kuitenkin kadonneet. Luonto hoitaa. Pari kissaa toisinaan näkyy liikkuvan, lintuja sitten senkin edestä...

Kaitsu67
30.10.2020, 12:29
Pari viikkoa sitten täälläkin rapisi välikatossa, palasyötit taas talon ympärille paikoilleen suojattuina, kuten tuolla aikasemmissa kuvissa, olivat käyneet nakertamassa ja ollut taas hiljaista... :)

wikke
30.10.2020, 20:01
Eipä oikein kiinosta mikään biologian opettelu tässä tapauksessa.
Kaikkia ja kaiken kokoisia luojan luomia jyrsijöitä kohdellaan minun ranchilla tasapuolisesti.
Oli se sitten vaikka naapurin kakaran marsu,niin se ei saa erilliskohtelua minun loukuissa. :D

Nooh, oma valinta toki. Kertoo vain aika paljon ongelman laadusta onko kyseessä hiiret vaiko rotat. Ja sen myötä mahdollisesti vittumainen itse aiheutettu ongelma, joka viihdyttää myös naapureita mikäli näitä on.

Metsähiiret yrittävät rokata liki kaikissa syrjäisimmissäkin asumuksissa, mutta rotta ongelma kertoo vain paskaisesta, huonosti hoidetusta, saastaisesta miljööstä jossa niitä ruokitaan tavalla tahi toisella... :(

sisua45
30.10.2020, 21:23
Siimahantä nro 4 saatu yläkerrassa. Alakerrasta ei ole tullut yhtään.

BJ-40/76
01.11.2020, 22:55
Pari viikkoa sitten täälläkin rapisi välikatossa, palasyötit taas talon ympärille paikoilleen suojattuina, kuten tuolla aikasemmissa kuvissa, olivat käyneet nakertamassa ja ollut taas hiljaista... :)

Alkoi minullakin autotallissa hiiret liikkumaan, kun kävi reilusti pakkasella.
Pitänee viritellä raudat/muovit pyytämään.
Koiran "pavut" toimineet paremmin, kuin ruisleipä; juustoista sekä kermajuusto että emmental ei maistu, jos yhtään kuivahtaneet. (4 loukkua vastaanottamassa siimahäntiä)
Voilla voi tehostaa/jatkaa syötin houkuttelevuutta.

Myrkyistä:

Ainakin osa noista ihmisasumuksiin kotiutuneista jyrsijöistä vetäytyy viimmeisillä voimillaan suojaan, siis tässä tapauksessa talon rakenteisiin, ja kuolee sitten sinne.

Toki talvella nuo muumioituvat paljon helpommin, kuin kesällä, mutta voivat alkaa haisemaan tms.

Jos loukkupyynti tappavilla raudoilla liian työläs,,,, tms.

Niin yksi vanhan Papan niksi toimii edelleen: Sankkoon tms. vettä ja glykolia n. 10 cm pohjalle (rotille 15) ja saranoitu kiikkulauta reunaan, että kun menee hakemaan tikun nokassa riippuvaa syöttiä, niin liikkulauta kippaa hiiren/rotan veteen. (kiikkulauta pitää olla esim. pelllistä taivutettu, hiiren, ja varsinkin rotan kynnet tarttuu puuhun yllättävän hyvin.)
(tuolla glygolilla on kaksi tarkoitusta, jos pakkasta, niin ei jäädy, ja kun paniikissa uimari juo, niin "aiheuttaa terveysongelmia")

Ja jos vielä lisää tuohon "veteen" pienen lirauksen Fairy:ä (astianpesuainetta) niin uhrin karvapeite kastuu nopeasti, ja tasalämpöisen uhrin lämpötila laskee nopeammin, siis hukkuminen nopeutuu.

jli
02.11.2020, 07:23
Myrkyllähän ne hävisivät ennen aika tehokkaasti. Puoli kiloa tai kilo liiterin kuormalavan alle, niin viikon päästä oli jo hyvin hiljaista.
Jostain syystä (eu) myrkkyjen myynti on nyt kielletty, eli pussin ostamiseen pitää "suorittaa kurssi" eli ostaa muovikortti. Hyvin pieniä, 50g pusseja myydään yksittäiskappaleina kotitalouksiin, mutta niiden hinta on sama kuin ennen puolen kilon pussin (15 euroa) eikä niillä kuole kuin yksi tai kaksi hiirtä.

Racingrabbit
02.11.2020, 08:54
Nooh, oma valinta toki. Kertoo vain aika paljon ongelman laadusta onko kyseessä hiiret vaiko rotat. Ja sen myötä mahdollisesti vittumainen itse aiheutettu ongelma, joka viihdyttää myös naapureita mikäli näitä on.

Metsähiiret yrittävät rokata liki kaikissa syrjäisimmissäkin asumuksissa, mutta rotta ongelma kertoo vain paskaisesta, huonosti hoidetusta, saastaisesta miljööstä jossa niitä ruokitaan tavalla tahi toisella... :(

Lähinaapurissa on hevostalli,joten sieltä noita välillä aina eksyy tännekin.
Ei onneksi törmää moneen vuoden aikana.

Metsästäjien perkeleet vaan tappaa tällä seudulla kaikki noitten jyrsijöitten luontaiset viholliset,ja sen takia niitä on alkanut täällä näkymään enemmän.

jli
02.11.2020, 10:05
Metsästäjien perkeleet vaan tappaa tällä seudulla kaikki noitten jyrsijöitten luontaiset viholliset,ja sen takia niitä on alkanut täällä näkymään enemmän.

Ei kai ne sentään pöllöjä ammu? Varpuspöllö tai viirupöllö voi vetäistä 1500 hiirtä/myyrää vuodessa, joten jonkin verran vaikutusta paikalliseen jyrsijäkantaan voi tullakin.
Enemmän taitaa olla kyse siitä, ettei pöllöillä ole keloja asumuksiksi. Pitää siis itse laittaa pöllönpönttöjä metsään, jos haluaa niitä lähiseudulle.

uteiN_H
02.11.2020, 17:04
Tää kaikkien ylläolevien lisäks.....
Onnee ja menestystä metsästykseen.....
Tai mayhem:iin......:D :D :D
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/dc6c1f7f-fa6f-4849-9709-8b893b8da104
Raid tai sähkö tappaa talossa tai puutarhas, oikeen käytettynä....:D :D :D
Ps.
Eristetyt kulkutiet ylös on hyvät sähköistettynä.....oikein toteutettuna :D :D :D

Sopivat talon rungosta eristetyt sähköäjohtavat portaat ylös.....oikeelle jaolle......pien eläimille.... et osuvat molempiin yhtä aikaan.....kiivetessään.
Joka toinen vaiheeseen ja joka toinen nollaan.....tai kahteen vaiheeseen, tää varmempi.:D :D :D Ja hox. oikee korko jos teillä on lemmikkejä.....ettei niillle tuu mutka turkkia.....:D :D :D Sähkö mieluusti niin ylös et on varmasti turvallisella alueella ihmisille.....
Ja riittävän iso nalli tai nallit ettei heti laukee.....:D :D :D
Eikä toi sähköistetty osuus tarvii olla kun 0,5m......Hyvä jako hiirille ja rotille on vanhan mallisen sähkökeskuksen kahden vaiheen etäisyys.....
Monien aukastujen vanhan mallisten keskusten kansien takaa on löytynyt sähköhiiriä. (tulppasulake malli).
Ja tää pitää olla ainoo reitti ylös.......
Tos saattaa tulla hutejakin.....oravat, linnut ja muut hyvät seinillä liikkujat.
Mut pitää yläpohjan koskemattomana.....ja reittii voi tehostaa vaikka tehostaa grillin pesuvesillä niin toimii varmemmin.

Ja pelle peloton voi tehdä vaikka sähkölouktkin jos haluu ja tietää mitä tekee....:D :D :D.

Nii....Ja viel lisäks.....
Jos ei haluu tappaa....Vaan opettaa....Ettei kannata tulla..... Niin jännitteet ja virrat kohilleen......
Tällä menetelmällä pidettiin joskus vuonna miekka ja kivi pesukarhut (Raccoon=supikoira) poissa nostureiden yläosista......Texasis ja syväs eteläs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Raccoon
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pesukarhu
Olivat laajentaneet satamiaan rämeelle, joka oli myös pesukarhujen/supien asuin aluetta.
Kävivät pureskelemas neonvärisii valokuitukaapeita pääkannattimella sijaitsevast energiasiirtoketjusta.
Tän jälkeen tilattiin vain mustia valokuitukaapeleita. Niin päästiin sähköistä ja koko ongelmasta.
Noit löyty jopa räjähtänäinenä satamanosturieden muuntajista......

JasuT
03.11.2020, 11:18
Hiiret tasoitti syksyn tilanteen, eilen oli vielä 2-0 mutta nyt oli toinen loukku lauennut ja toisesta syötti viety herkkää loukkua laukasematta... No, uudelleenviritetty aseet, seurataan tilannetta...

jli
03.11.2020, 12:37
Raid tai sähkö tappaa talossa tai puutarhas, oikeen käytettynä....:D :D :D
Ps.
Eristetyt kulkutiet ylös on hyvät sähköistettynä.....oikein toteutettuna :D :D :D

Ei se hiiri sentään verkkovirtaa tarvitse. Tavallinen salamavalosta tuttu, patterikäyttöinen laite riittää. Ja niitä saa marketista.

https://www.pests.org/best-electric-mouse-traps/

uteiN_H
03.11.2020, 18:06
Ei se hiiri sentään verkkovirtaa tarvitse. Tavallinen salamavalosta tuttu, patterikäyttöinen laite riittää. Ja niitä saa marketista.

https://www.pests.org/best-electric-mouse-traps/

Vanhan 6volt kuplan puola 9volt paristolla.....
Ehkä noi on kuitenkin tehokkaampia kun puolat. Se vaan nipstää mut ei tapa.
Elkomponeteilla saadaan aikaseks järkky piikkejä.....
samoin kun 3volt sähkökärpäslätkä 9volt paristolla......
Tolla setupilla jää jo polttojäljet ritilästä. Ja kipinä sattuu aivan järkyttävästi kun se hyppää.....
Tappaa varmaan isompiakin kun kärpäsiä, mut vaan silloin kun nappi on liipastu pohjaan.....
Verkkosähkö oikein käytettynä tappaa varmasti.....:D :D :D Koko ajan kun se on päällä....:D :D :D.
Niin kuin eläminen tällä planeetalla vaik ei mitään sattuiskaan....:D :D :D
Ja iso konkka toimii myös hyvin jos ei oo kaikkii vaiheita käytössä......
Ei muuta kun "jakke ja sepi" tyyliin kummelista sähkölabrat pystyyn.....
Mut älkää tappako itteenne......:D :D :D

metsienmies
03.11.2020, 19:01
Kissa jäi kesällä auton alle joten liskut hoitaa nyt katin tehtäviä... tällä hetkellä tilanne on 5-0 meitsin hyväksi.. täydellä 100%:lla mennään, ei viellä huti iskuja.. :D

Heguli
04.11.2020, 06:51
Aika hiljainen kauden avaus ollut mökillä, ilmeisesti lämpimät kelit on pitäneet hiirulaiset poissa talosta. Vasta kaksi saatua yksilöä ja yksi huti.

uteiN_H
04.11.2020, 21:15
Kissa jäi kesällä auton alle joten liskut hoitaa nyt katin tehtäviä... tällä hetkellä tilanne on 5-0 meitsin hyväksi.. täydellä 100%:lla mennään, ei viellä huti iskuja.. :D

Et liskuista puuttu väliviiva L:n ja iskujen välilt....:D :D :D.
Eli vaiheiskut......
Jakke ja Sepi labrat kunniaan Kummeli tyylillä.....:D :D :D.
ps.
Kissa on melkein yhtävarma.......ja paljon varmenpi kun nakit......tai ruisleivät loukuis.

ps.
Multa löytyy yks ylimääränen elktrolyyttipaperi konkka 3MF 2000AC konkka 60hz. Mut toimii meidänkin tajuudel.
0,5l kaljatölkin kokoinen......Jää pikkasen 60hz tehoist jälkeen 50hz ladattuna. Vrt. 1500 vs. 1800 rpm kolmivaihe sähkomoottorilla.
Elvytettävä henkiin samoin kuin pitkään käytöstä poistetut taajuusmuuttajat.....
Mitä pienemmil virroil ja jännitteel alkuun niin sitä parempi et paperieristeet pysyy sisäl kunnos eikä lyö läpi ja riko sisäisii eristeit ja räjähdä käsiin.....
Varovaisii tiedustelui saa esittää.....

JasuT
05.11.2020, 09:05
Täällä hiiret meni johtoon, ainakin toistaseks. 2-3 hiirille, kävin katsomassa miltä näyttää, toinen loukku jälleen koskematon, toinen, se paremmin pyytänyt, on kadonnut eikä nopealla vilkaisulla näkynyt mistään edes häntää pilkistävän kuten vuosi sitten kun meinas päästä loukun kanssa karkuun...

Pitäähän tuo otus, tai loukku jos on siitä irti päässy, löytää ettei keksi aloittaa ominaistuoksunsa levitystä loukkuun kuollessaan. No, lisää valoa, ja vähän tavaran ja puiden siirtoa, eiköhän se sieltä viimeistään puukasan alta seinänvarresta löytyne...

E: Löytyi kun vähän tavaroita siirteli, ja otti lisää valoja avuksi. Vielä yritti edetä, vaan loppui sekin kun "käskytti" tarpeeksi...

Palex
23.12.2020, 22:08
Sota on taas vaihteeksi alkanut! Paskiaiset tällä kertaa jyrsineet itsensä Jimnyn sisälle jakiksen kepin reiästä pussin läpi...:mad:

Giljotiiniloukkuun ei ekan yön jälkeen ollut jäänyt mitään, ainoastaan loukku hiukan vaihtanut asentoa. Syöttinä oli joku niin haiseva koiran nappula, että ei edes hiirille näköjään kelpaa. Laitoin nyt jotain joulujuustoa, jos vaikka tärppäis...

Nikuzai
26.12.2020, 08:28
Glykoli sankko puolilleen siihen ramppi ja kanaverkkoa pala päälle ettei ylimääräset mene

Keväisin tyhjentää ja jättää vaikka pyytämään kesäksi

Joo on hirveetä et hiiret ja myyrät lopettaa uimisen alkoholi myrkytykseen onnellisena ja alkaa "kellumaan selällään"

jli
26.12.2020, 09:20
Glykoli sankko puolilleen siihen ramppi ja kanaverkkoa pala päälle ettei ylimääräset mene

Keväisin tyhjentää ja jättää vaikka pyytämään kesäksi

Joo on hirveetä et hiiret ja myyrät lopettaa uimisen alkoholi myrkytykseen onnellisena ja alkaa "kellumaan selällään"

Laitoin joku talvi tuollaisen ja yksikään ei jäänyt. Sitten kun keväällä aloin tyhjentää sankoa huomasin, että se oli täynnä jotain hiiri-ektoplasmaa. Varmaan luokkaa 50 epämääräistä könttiä löytyi :D

On se ihme homma. Jos joku laittaa ämpärin pihalle niin toinen tuumaa: hyppäänpä tuonne ja hukun.

Heguli
26.12.2020, 13:42
Aika hiljainen kauden avaus ollut mökillä, ilmeisesti lämpimät kelit on pitäneet hiirulaiset poissa talosta. Vasta kaksi saatua yksilöä ja yksi huti.

Ennätyksellisen hiljainen kausi on toistaiseksi ollut, vasta 4 saatua hiirtä. Hyvä silleen, ei ole varastot sotkussa eikä tuhoja muutenkaan yhtään. Jokunen vuosi sitten hiiret söi mökillä pihavarastossa olleet puhallettavat rantalelut kaatopaikkakuntoon 😅

uteiN_H
26.12.2020, 13:51
Ennätyksellisen hiljainen kausi on toistaiseksi ollut, vasta 4 saatua hiirtä. Hyvä silleen, ei ole varastot sotkussa eikä tuhoja muutenkaan yhtään. Jokunen vuosi sitten hiiret söi mökillä pihavarastossa olleet puhallettavat rantalelut kaatopaikkakuntoon 😅

Ei oo viel tarpeeks kylmää......
Kyllä ne pakkasilla tiensä löytää.....lämpimään....

A.I
26.12.2020, 14:14
Tyhmien kysymysten rypäs, mielensäpahottajat skipatkaa tämä :D

1. glukoliämpäri puolilleen ja kanaverkko päälle?
-pitääkö tehdä joku kippimekanismi johon syötti? vai eikö tarvitse mitään syöttiä tms. onko siinä glykolissa joku mikä houkuttaa niitä?

2. punaista vai vihreää glykolia? -näissähän eri kemikalit vai onko mitään väliä kumpaa?

3. lantrataanko sitä ollenkaan vai raakana purkista?

4. mihin olette sijoittaneet ämpärin?
-meillä tunkee välikattoon villojen alle, kattopaneelin päälle. laitanko ullakolle vai pihalle?

jli
26.12.2020, 14:52
Lonkalta väittäisin, ettei kannata kanaverkkoa laittaa. Jos kippiä käyttää, niin joku hyvin herkkäliikkeinen, ohut akseli, jonka keskelle kaljatölkki tms minkä pintaan on valeltu syöttimassaa (maapähkinävoita tai melkein mitä vaan).

Laimennussuhteessa varmaan oleellista on se, ettei litku jäädy. Eli fifty-sixty, niin kuin koneissakin, tai ainakin parikymppistä seosta. Jos ämpäri on pihalla, lumisade voi hiukan laimentaa seosta talven mittaan.

Swoop
26.12.2020, 18:44
Meillä oli kanalan kupeessa saavi johon emäntä siivoili sisältä jätöksi. Purun sekaista kanan paskaa siis. Tyhjensin sen sitten jossain vaiheessa ja kaavin niin puhtaaksi kun sain. En sitä siinä hetkessä kerennyt pestä ja sen jälkeen se unohtui koko homma. Meni joku viikko ja ihmettelin raadon hajua kunnes keksin katsoa tuohon kyseiseen saaviin jonka olin jättänyt pesua odottamaan. Sisälle hypännyt 7 hiirtä ja kaikki hengettöminä jo hyvässä maatumis vaiheessa. Saavi siis oikein päin ns keskellä pihaa eikä vieressä mitään mistä sinne olisi päässyt. Eli väittäisin että ihan sama mitä laittaa avonaiseen astiaan niin kyllä ne sinne menee jos se niitä kiinnostaa.

Työkaveri oli vaihtanut kuplaan öljyt ja unohtanut astian kuplan alle ja sieltäkin sai hyvin kuplineita hiiriä nostella.

xJ-4x4
26.12.2020, 19:10
Lonkalta väittäisin, ettei kannata kanaverkkoa laittaa. ...
Onko tossa sitä vaaraa että omat tai naapureiden lemmikit käy juomassa pakkasnestettä ?

jli
26.12.2020, 19:26
Onko tossa sitä vaaraa että omat tai naapureiden lemmikit käy juomassa pakkasnestettä ?

Se voi olla riskinä. Tuntuisi, että toisaalta ampärin päällä olevaan kanaverkkoon hiiret mielellään tarttuisivat kun huomaavat putoavansa, eli ei toimisi niin hyvin kuin avoin astia. Looginen ratkaisu olisi laittaa kanaverkko selvästi astian ylä- ja ulkopuolelle, vaikka puolen metrin päähän ämpäristä. Silloin hiiret pääsisivät läpi verkosta ihmettelemään astiaa, mutta kotieläimet eivät.

Heguli
27.12.2020, 06:33
Ei oo viel tarpeeks kylmää......
Kyllä ne pakkasilla tiensä löytää.....lämpimään....

Ei tässä nyt mikään poikkeusvuosi ole menossa, on tällaisia leutoja talvia ollut ennenkin. Toki pakkanen ajaa hiirut etsiin ruokaa taloista mutta enemmänkin veikkaisin käsillä olevan huono hiirivuosi. Tai sitten hiirut on mylläämässä naapurin varastoja 😂

uteiN_H
27.12.2020, 08:32
Ei tässä nyt mikään poikkeusvuosi ole menossa, on tällaisia leutoja talvia ollut ennenkin. Toki pakkanen ajaa hiirut etsiin ruokaa taloista mutta enemmänkin veikkaisin käsillä olevan huono hiirivuosi. Tai sitten hiirut on mylläämässä naapurin varastoja 😂

Populaatio kasvanut sun ympäristössä joka hiiriä ja rottia ravinnokseen käyttää.
Tai oot ottanut kissan tai kaks.:)

jokke-76
27.12.2020, 11:16
Tänä vuonna tullu loukuilla ihan hitosti noin 40 kpl. Välillä saanu 3 kpl päivässä.

Nikuzai
28.12.2020, 09:11
Vihreää et sisältää sokeria 50/50 seos kelpaa
vaikutusta voi tehostaa käyttämällä pari vuotta soliferin lämppärissä josta sähkövastus alkaa vuotaa patteri kiertoon

Voihan sitä ramppia ja kippiä käyttää jos hyvältä tuntuu ja haluttaa välttämättä askarrella
ite prototyypitin sanotun soliferin rungolla joka ~10cm sankon yläreunasta

Voi siinä muutakin verkkoa käyttää
tai sit keräilee nurkista naapureiden mirrit tunkiolle ja saattaa se koirakin viimeset ryypyt ottaa eikä oravakaan pikku pieruja vierastane
Mut pääsee hyvin muustakin naapuruston haittaeläimistöstä eroon

Kahdesti syötittäminen on vähä ku käyttää kumia kävellessä strippibaarin ohi

Jos menny ohi sillä kippi/akseli laitteella se elävänä pyydystäminen
voi laittaa vaikka sähköt sankon pohjalle ja katella ilotulitusta ku hiiret tipahtelee sinne :D :D

Palex
09.10.2021, 12:15
Syksy taas täällä, samaten siimahäntäiset saastat!:mad:

Niillä on joku käsittämätön fetissi änkeä Jimnyyn sisälle, kun yksi aikoinaan keksi jyrsiä itsensä jakiksen pussista läpi. Ihan sama mihin ajan auton parkkiin, niin joka yö siitä reiästä mennään. Tiedän, koska olen tukkinut sitä aukkoa koemielessä, niin aina jyrsivät reitin läpi. Nyt ajoin auton yöksi talliin, niin edelleen on menty. Näyttäisi ihan kuin olisi sisäpuolelta menty ulos, että voiko olla mahdollista, että hiiri piileskelisi autossa koko päivän, vaikka se olisi ajossakin?

No, nyt kuitenkin alkaa joukkosurma. Kolme loukkua talliin ja katotaan tuleeko saalista...

Sitten kun hommaan ehjän jakiksen kepin pussukan, niin millä helvetillä sen sisäpuolelta käsittelis, etteivät jyrsisi uuttakin paskaks? Ajattelin kepin ympärille pussin sisään jotain koko pussin täyttävää vaahtomuovin palaa, jonka käsittelisi jollain epämiellyttävällä aineella?

AH
09.10.2021, 15:01
Hirsirakennusten tilkkeet on käsitelty aikanaan tervalla, jotta linnut ja hiiret antaisi niitten olla paikallaan.

sisua45
09.10.2021, 16:03
Verstaan yläkerrasta saatu tänä syksynä kaksi metsähiirtä. Hyvin on SuperCat muoviloukku toiminut, omalla "iki" syötillä.

Bj Andy
09.10.2021, 18:59
Syksy taas täällä, samaten siimahäntäiset saastat!:mad:

Niillä on joku käsittämätön fetissi änkeä Jimnyyn sisälle, kun yksi aikoinaan keksi jyrsiä itsensä jakiksen pussista läpi. Ihan sama mihin ajan auton parkkiin, niin joka yö siitä reiästä mennään. Tiedän, koska olen tukkinut sitä aukkoa koemielessä, niin aina jyrsivät reitin läpi. Nyt ajoin auton yöksi talliin, niin edelleen on menty. Näyttäisi ihan kuin olisi sisäpuolelta menty ulos, että voiko olla mahdollista, että hiiri piileskelisi autossa koko päivän, vaikka se olisi ajossakin?

No, nyt kuitenkin alkaa joukkosurma. Kolme loukkua talliin ja katotaan tuleeko saalista...

Sitten kun hommaan ehjän jakiksen kepin pussukan, niin millä helvetillä sen sisäpuolelta käsittelis, etteivät jyrsisi uuttakin paskaks? Ajattelin kepin ympärille pussin sisään jotain koko pussin täyttävää vaahtomuovin palaa, jonka käsittelisi jollain epämiellyttävällä aineella?

Ei ole ensimmäinen kerta kun hiiri on autoon muuttannaa. Sisään syöttiä ja loukkua ennenkuin järsii jostain sähköt sököksi.

Meillä on onneksi torjuntaosasto tehnyt työtään hyvin kun ei ole oikein mitään jyrsijöitä. Ja ilmeiseti harakat syö etanat kun niistäkään ei ole invaasiota muodostunut .

Luoppis
10.10.2021, 10:31
Nyt on aika kovan tason hiiri-invaasio meneillään. 2 loukkuun keittiöstä ja kolmannesta useampi näköhavainto. Voi myös toki olla kolmannella kavereita, eivät vaan ole samaan aikaan näyttäytyneet.

Palex
11.10.2021, 09:18
Nyt avattiin peli. Suzukista eka pullea mettähiiri, joten 1-0!:cool:

LaaLaa
11.10.2021, 11:44
3-0 on tilanne autotallissa tällä hetkellä. Mystisesti katosi pieni karkkipussi yhtenä päivänä tallista ja lapsien syyttelyn jälkeen lähdettiin ihan porukassa selvittämään mysteeriä. Ja niin löytyi kumisaappaan sisälle vietynä ja osin mutusteltuna Bilar -karkit. Eli Bilaria loukkuihin (3kpl) ja heti seuraavana aamuna 2 pullukkaa saaliina. 2 yö päästä jäi vielä 1 pienempi nalkkiin ja siihen näyttää loppuneen karkkivarkaat.

Talon välikattoon laitoin eilen 6kpl loukkuja vireeseen (Bilareilla), pitääkin käydä lähipäivinä katsomassa tilanne.

jli
11.10.2021, 14:36
Laskut menivät sekaisin jo syyskuussa. 10 loukkua ja yksi ämpäriansa ovat jatkuvassa käytössä. Nyt on mennyt kokonaisiakin päiviä, ettei yhteenkään ole mennyt ketään. Motivaatiota pitää yllä se, että (metsästys)piski saa h:tilliset hepulit rapinasta eikä lopeta huutoa ennen kuin rapina loppuu - vaikka menisi koko yö. Ilmeisesti hirvikoiran ja hiirikoiran kirjoitusasut ovat niin lähellä toisiaan, että tehtävät voivat välillä sekoittua.

A.I
11.10.2021, 17:02
Nyt on radio viritetty yläpohjaan..
Lykkäsin ylepuheen ja postiiviseksi yllätykseni radiosta tuli keskustelua fasismista, olin aivan varma että hiiret lähtee. eihän sitä paskaa kukaan kuuntele? no ei lähteny. yle puhe pienentää vielä volyymia jostain syystä yöaikaan.. -ei toiminut.
Vaihdoin kanavan novalle ja käänsin volyymia. hiiriä edelleen yläpohjassa kattoverhoilun päällä, mut nyt ovat hiljaa öisin. pelkäävät pirusti eivätkä liikuskele. olen aikalailla tyytyväinen..

vielä kun saisi ne perkeleet menemään loukkuihin niin olisin onnellinen.. ehkä vienen tuollaisen glykoliämpärin talon kulmalle..

Palex
11.10.2021, 17:11
Kaikille jyrsijöiden ystäville suosittelen tätä juutubekanavaa: https://www.youtube.com/c/ShawnWoodsprimitive-archer :cool::D

pee
19.10.2021, 01:12
Kausi 2021 / 2022 korkattu, hiiret vs. Pee 0-3

Palex
21.10.2021, 14:51
Mulla on tilanne nyt 2-1, hiirien tappioks.

Yks jäi suzukista perinteisellä loukulla, ja nyt oli tallissa super catissa toinen. Perinteinen oli puolestaan räpsäytetty ja syötti viety. Giljotiiniloukku taas on ollut koskemattomana tallissa koko ajan. Ei näytä kiinnostavan jostain syystä? Mielenkiintoista seurata, että mikä noista kolmesta loukusta toimii tallissa parhaiten.

LaaLaa
25.10.2021, 19:39
Kävipä tänään upea "kerran elämässä"-tlanne tallissa. Olin kasailemassa Jimnyn moottoria ajauksissani, kun yht äkkiä alkoi kuulumaan melkoista vinkunaa ja räpistely ääntä. Oletin, että tallin varastohuoneen lokkuun tuli saalista, mutta annas olla. Hiiri säntäsi tallin lattialle romujen seasta ja lumikko perässä:eek: Lumikko ilmeisesti säikähti minua ja säntäsi takaisin romukasaan. muutaman sekunnin jälkeen se kurkisti toiselta puolelta romukasaa suoraan minua, loikkasi lattialle ja luikki takavaraston oven alta ilmeisen tuttua reittiä. Hiiri rapisteli varastohyllyn takana ja varmaan minuutin päästä tuli kurkistelemaan ylähyllyn kulmalle.

Tuoreet Bilar-karkit siis loukkuihin, kun 3 ensimmäisen saaliin jälkeen ei kuivahtaneisiin karkkeihin ole koskettu (paitsi lukit tuntuu tykkäävän makeasta). Talon välikatosta olen nyt Bilareilla saanut 4 ja yhtään ei ole varastettu eli tilanne on 7-0 minulle.

riude
26.10.2021, 12:13
Ota hyvä mies heti pois kaikki loukut ettei se lumikko vahingossakaan mene niihin.
Se on tehokkaampi pyytäjä kuin 100 loukkua.

Itse juuri toissaaamuna olin hyvilläni kun näkyi lumihärmässä lumikon loikkimisjäljet autotallilta liiteriin.

JasuT
27.10.2021, 08:54
Tässä ihmetellyt syksyn mittaan, kun ei yhtään ole vielä tallista löytynyt. Vaan olisiko syynä lumikko, tuossa äskenkin vilahti semmoinen, keväästä lähtien on moisesta havaintoja niin omin kuin naapurinkin silmin? Yhtään ei haittaisi jos pysyisi hiirut lumikon eväinä...

wikke
27.10.2021, 18:56
Ota hyvä mies heti pois kaikki loukut ettei se lumikko vahingossakaan mene niihin.
Se on tehokkaampi pyytäjä kuin 100 loukkua.

Näin. Ja hakee ne kauempaakin ennen kuin sisälle lotskille tulevat.

LaaLaa
27.10.2021, 21:15
Loukut purettu tallista. Reklamaatio vaan pitäisi hiirivahdille antaa, tänään taas siimahäntä kehtasi tulla näkösälle kuikuilemaan kun hissukseni teräsharjalla putsailin ruosteisia osia 3m päässä

riude
28.10.2021, 09:22
Nykyaikana vaatimukset on kovia, lumikollekin :D

Meidän kylillä on aina silloin tällöin maatiloille pesiytynyt rottia, eikä niitä isännät ole myrkyillä yhdettömiin saaneet. Mutta aina kun lumikko ilmestyy maisemiin, on rotat kadonneet, yhdettömiin.
Mutta tietenkin jos eväs loppuu, niin onhan se lumikonkin maisemaa vaihdettava.
Lienee siis vähän syklistä tuokin.

Palex
10.11.2021, 19:11
Oho, pitkästä aikaa oli yks löytäny tiensä talliin ja jäänyt super cattiin. Perinteinen loukku ja giljotiini ei ole vieläkään houkutellut. Hiiret häviöllä 3-1.

pee
10.11.2021, 22:38
Loukut purettu tallista. Reklamaatio vaan pitäisi hiirivahdille antaa, tänään taas siimahäntä kehtasi tulla näkösälle kuikuilemaan kun hissukseni teräsharjalla putsailin ruosteisia osia 3m päässä

Rohkea tiedustelija :confused:

jokke-76
14.09.2022, 17:20
Kausi alkanu 1-0. Eilen laitoin loukut heti tuli.

Palex
14.09.2022, 17:37
Kausi alkanu 1-0. Eilen laitoin loukut heti tuli.
Kiitti ku muistutit tästä vitsauksesta!:mad::D

Toyonder
10.11.2022, 00:15
Muutaman sentin lumipeite sai hiiret etsimään lämpöä.
Eilen oli loukut tyhjät ja tänään 19 loukussa oli 4 hiirtä.
Lisäksi löytyi yksi hiiri sulaketaulun sisältä johtojen välistä.
Alkoi haisemaan mädänneelle ja osasin epäillä sulaketaulua, kun noita on ollut siellä ennenkin.
Tämä taisi olla jo neljäs raato tuosta sulaketaulusta.

LaaLaa
10.11.2022, 09:25
Yllättävän paljon on tänäkin vuonna ollut hiiriä liikkeellä, nyt on 13 jo saatu talon välikatossa olevilla vanhoilla peltiloukuilla ja oltermannijuustolla.

mikjus
10.11.2022, 10:04
Hiiriä ei ole juurikaan näkynyt, kiitos kissojen, mutta viimevuonna makuuhuoneessa rapisteli katossa hiiri. Välillä näkyi kattolistan alta levyn sauman kohdalta hiiren häntä ja välillä pää. Aikansa ravattua änkesi jostain välistä sisään ja tippu lattialle. Tässä vaiheessa olin jo pihtien kanssa odottamassa ja sainkin pirulaisen napattua melkein heti kiinni.

Nyt kuuntelin samaa rallia olkkarin seinän välissä eikä ollut edes vielä pakkasteita. No en tiedä kumpaan suuntaan on menty mutta aika paljon on purua tullut pihalle. Pitää varmaan uretaania työntää tilalle kun ei tiedä miten paha tunneli kairattu.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=171&pictureid=241015

Samppahj
10.11.2022, 23:30
Toinen hiiretön kausi alkamassa. Ei oo rapinaa kuulunu välikatosta. Eikä oo raatoja näkyny pannuhuoneessa, ku sen siivosin joku aika sitte. Topostop hoitaa homman hienosti välikatossa.

Heguli
11.11.2022, 09:47
Mökillä ei ole vielä saalista tullut, toivottavasti koko talvi menee samaa rataa.

LaaLaa
18.12.2022, 20:30
Tämän syksyn ja alkutalven saalis on 17 siimahäntää talon välikatosta. Tallissa ei ihme kyllä ole loukkuihin jäänyt yhtään, nyt lumessa näkyy kyllä tallin ulkopuolella jälkiä. Onneksi vanhasta Ratak paketista on ryynejä vähän hävinnyt ja niitä löytyikin läheisestä hyllystä yhden räteiksi menossa olevan lakanan sisältä jemmattuna. Tarvinnee vielä ladata tuoreet herkut loukkuihin.

TimoV
18.12.2022, 21:56
Meillä on ihan paras hiirenloukku. Pihapiirissä pyöriskelee hilleri. Ei oo muuten hiiriä. Rusakoitakin löytyy satunnaisesti raatoina.

Heguli
11.11.2023, 15:03
Meillä on mökillä ollut viimeiset 3 vuootta tosi rauhallista hiirien kanssa. Pihavajassa on tuskin käyty, ja sitä kautta loukkujen saalis on ollut tasan nolla. Tänä syksynä saldo on jo nyt 10 siimahäntää, eli hyvä hiirivuosi näemmä menossa. Tavallinen maapähkinän puolikas tuntuu maistuvan hyvin.

Racingrabbit
11.11.2023, 17:09
Mulla on tämän syksyn saldo talon päässä liiterissä jo reilu parikymmentä.
Metodina "tuplavarmistus" eli rotanloukussa syöttinä "342" myrkky pastapussi.
Kolmen kilon laatikko myrkkyä varattuna tämän talven ruokintaan.

kenppi
12.11.2023, 12:17
Meillä on mökillä kans hiiret rellestänyt muutama viikko takaperin. Mukava yllätys perjantai iltana mennä mökille kun jokapaikassa löytyy kätköjä. Kaikki petivaatteet koko perheeltä vaihtoon, armoton imurointi ja luutuaminen lattiasta kattoon. Lauantaina sain verekseltään kiinni kun livahti siimahäntä pyykkikoriin piiloon. Loukut laitoin niin oli Fazerin sininen seuraavalla viikolla seuraavalle maistunut. Ton jälkeen ei oo noita näkynyt, tosin kahdessa pistorasiassa on kiinni ultraääni karkottimet ja litskut pyytämässä niin eiköhän ne oikene jos sisälle erehtyvät :D

sisua45
15.11.2023, 16:38
Verstaan yläkerrasta saatu vasta kaksi hiirtä.

Ulkona liikkui pari viikkoa sitten lumikko, sille varmaan maistuu hiiretkin. Tarkistin autosta öljyjä ja ihmettelin että mitä vilahtelee näkökentän reunamilla. Oli niin liukas liikkeissään, etten meinannut nähdä kunnolla koko eläintä. Mutta uteliaana tuli paremmin näytille.

Samppahj
16.11.2023, 23:14
Hyvin toiminu Topostop on tänä syksynä pettäny. 7 hiirtä jääny loukkuun tiskipöydän alakaapista ja välikatossa vipeltää joku nytkin. En tiedä miksi näin. 3 talvea ollu aivan hiljasta Topostopin avulla.

Kaitsu67
20.11.2023, 12:09
Mulla on kans muutama pistorasiaan laitettava ollu jo vuosia, niissä kaksi eri asetusta "fixed" ja "variable" taisivat olla. En oo kyllä huomannu et niistä olis minkään karkottajaksi. Ei talossa eikä varastoissa. Olikohan Energy-merkkisiä noi.

Sitten oli se sellanen myyränkarkotinkin mikä tökättiin maahan ja aurinkopaneelikin siinä oli.

No myyrät möyri ihan samalla tavalla ku ennenkin. Et onkohan noi ihan vaan huuhaata noi elektroniset karkottimet vai onko jollakin ihan oikeesti toimineet, muuten kuin että kuvittelee et ne jotain tekee?

wikke
29.02.2024, 19:38
"Satoja hiiriä löytyi omakotitalojen sähkötauluista.

Sähkösaneerausyritys teki lähes 300 omakotitaloa sisältävän selvityksen vanhojen talojen sähköjärjestelmistä. Tuloksena oli näkymättömiä vaaroja ja runsaasti kuolleita hiiriä."

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/7a89d7a2-ff78-4a5d-bc92-e847e16a5c82

Karuja kuvia...

riude
04.03.2024, 14:28
Muutaman kerran olen itse törmännyt yksittäisiin keskuksissa, ja kerran hellan kytkentärasiassa oli kolme.
Yllättävän usein siis, kun en noihin työkseni puutu, ihan vaan viraapelihommissa omalla kylällä.

Mutta enpä muista yhtä hiljaista jyrsijävuotta ihan äsken. Ainakin meilläpäin etelä-savossa.
Ei ole tainnut koko talvena kuulua seinistä eikä katota ainuttakaan risausta, ja nakkeihin on mennyt vain yksi ainoa pitkähäntäinen, sekin ulkoeteisessä linnunsiemensäkin luota.

Yleensä on sen 5-10 tullut joka talvi, pahimmillaan tuplat.

JasuT
27.04.2024, 14:56
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8965&pictureid=245084
Tämän talven eka. Ja ihan väärässä paikassa, sen ainoan auton sisällä missä ei tarvis olla. Nopean tarkastelun perusteella, ei ainakaan vielä ollut hampaat tarttuneet yli 50 vuotiaaseen alkuperäiseen nahkasisustaan...

Kummallisen vähän ollut jyrsijää tänä vuonna, tallin nakkeihin ei ole yhtään tarttunut, eikä syöttejä käyty edes maistelemassa. Vaan ei montaa kilometriä tarvi poiketa, niin on kuulemma ollut ihan harmiksi asti. Ihan lähinaapureilla taas ollut niin hiljaista että ovat hekin ihmetelleet onko ansavärkit ruostuneet jo jumiin...

jokke-76
15.09.2024, 21:31
Kausi alkoi, ekat rapinat perjantai aamuna ja lauantaina eka loukkuun.

JiiPee
06.11.2024, 14:27
Talon kuistilla vipelsi pari päivää sitten hiiri. Laitoin hiirenlitskun sinne passiin, syötiksi maapähkinävoita. Parin tunnin kuluttua joku oli syönyt hyvin liipaisimeen kiinni hierotun voin kokonaan, mutta loukku ei lauennut. Tarkasti oli nuoltu.

Uutta syöttiä liipaisimeen, nyt pienen postimerkin kokoinen pala kipparijuusto-viipaleesta. Tänään aamulla oli myyrä hengettömänä. Sitten syötiksi raakaa lihaa, eli pieni pala hirvipaistin reunasta siivottua roipetta. Parin tunnin kuluttua oli hiiri hengettömänä ja syöttikin vielä tallessa. Litsku takaisin pyytämään...

Edittiä: lihasyötti oli kadonnut ilman laukaisua; laitettu uusi syötti. Eilen napsahti seuraava hiiri. Tänään oli litsku lauennut ilman asiakasta; viritetty uudestaan.

Edittiä: viikolla siis yksi hiiri pyydykseen, sitten pari kertaa syötti syöty ilman tulosta, mutta nyt oli siimahäntä litskussa.