View Full Version : Apuva! Syylärin ehjääjää?
Korpikumpu
16.10.2014, 19:11
Olin tosimies ja asensin. Asensin sen verran voimalla, että sain syylärin puhki. Pitäs vissiin tinata.
Oiskohan Joensuussa joku sälli, joka järkihintaan moista tekee? Vai pitääkö ruveta ite tinaamaan? Ainoa tinaaminen, jonka taidan liittyy alkoholiin.
Voishan tuon oikeasti itsekin kai tinata, mutta se pitäs pystyä kans testaamaan, että ei vuoda. Ei se oikein taida kotikonstein onnistua. Ja paikalleen laitto ei ole vaihtoehto. Sen verran *****mainen on irrottaa jos vuotaakin sitten.
Kuka? Missä? Anyone?
Ja jos yhtään auttaa, niin Discovey II on romu. Tuskin auttaa.
Onkhan korjattava kohta kuparia, alumiinia vai muovia?
Kupariahan voi juottaa vaikka tuttu putkimies. Tiiviyden kokeilee vesialtaassa ilmalla, kehittelee käypäset tulpat ja mistä saa ilman sisään vaikka rengaspainemittarilla. Ei sitten kiloa enempää mielellään.
Korpikumpu
16.10.2014, 20:13
Alumiinia on.
Niin totta...vesiallas...eipä taas lahopiä tajunnu :D
Onkhan korjattava kohta kuparia, alumiinia vai muovia?
Kupariahan voi juottaa vaikka tuttu putkimies. Tiiviyden kokeilee vesialtaassa ilmalla, kehittelee käypäset tulpat ja mistä saa ilman sisään vaikka rengaspainemittarilla. Ei sitten kiloa enempää mielellään.
Toivottavasti sielläpäin Suomea on työ halvempaa kuin pääkaupunkiseudulla.. viimeksi kun kysyin syylarin korjausta jokunen vuosi sitten, niin halvemmalla olisi saanut kokonaan uuden syylarin maailmalta tilaamalla. Pari pajaa ilmoitti suoraan, ettei me mitään korjaata (mainostivat itseään jäähdytinhuolloksi :D ).
Tourinki
16.10.2014, 20:42
Kiteellä, Puhokselta Kiteen keskustaan menevän tien varrella on ainakin ollut asiantunteva jäähdyttimien korjaaja. Firman nimeä en muista tähän hätään.
Jäähdytin ja konekorjaamo rouvinen on se kiteen paikka. Ainut kuka tekee lähelläkään joensuuta.
Korpikumpu
16.10.2014, 21:17
Juu tuosta Kiteen paikasta kuulin muualtakin. Kuukkeli antaa pari tulosta Joensuusta. Pitää huomenna soitella.
Jäähdytinkorjaamo korjasi alumiinisen ilmastoinnin kennon liimalla, maksoi 15€ ja korjauksella oli perävalo takuu. Toimi seuraavat 3v jotka auto oli käytössäni.
Ja ilmastoinnissa on sentään lähemmäs 20bar niin luulisi syylärinkin pitävän.
Korpikumpu
16.10.2014, 22:12
Jäähdytinkorjaamo korjasi alumiinisen ilmastoinnin kennon liimalla, maksoi 15€ ja korjauksella oli perävalo takuu. Toimi seuraavat 3v jotka auto oli käytössäni.
Ja ilmastoinnissa on sentään lähemmäs 20bar niin luulisi syylärinkin pitävän.
oho :D No ei kai siinä sitten. Mites nuo kemialliset metallit kestää jäähdytinesteitä?
Kyseessä oli sitten jokin erikoisliima ,ettei joku lähe koittamaan erikeepperillä.
Korpikumpu
17.10.2014, 08:38
Kyseessä oli sitten jokin erikoisliima ,ettei joku lähe koittamaan erikeepperillä.
No jotenkin näin osasin olettaa...
Korpikumpu
17.10.2014, 14:47
Paketti pistetty menemään Kiteelle, kun en ehdi viemäänkään. Ens viikolla selviää, jotta miten käy. Eihän tuo iso reikä oo, mutta tarpeeks iso.
Jos liimalla joku haluaa koittaa korjata noita jäähdyttimiä, niin itse käyttäisin MMA 2-komponentti liimaa. Joku aika sitten liimasin laturista korvakon joka oli murtunut kokonaan irti. Vieläkin on kiinni ;)
Tinaamalla olisin itse kokeillu :) mut tosiaan jos on v irrottaa niin sitten vähän vaikeeta jos vuotaa.
Kiteellä(jäähdytin ja konekorjaamo rouvinen) käytin LJ:n syylärin paikattavana. neljä reikää paikkas, joista puolet oli tyyliin ''tuosta hajoaa seuraavaksi'' ja hitsas ylävesiletkun ''kaulan'' kuntoon.
Velotti työstä 70€.
Syyläri sinne, ja totes että käykää odotellessa tutustumassa johonkin kiteen kebabmestaan. Käytiin kebabilla, ja kun mentiin takaisin niin hitsattu, koeponnistettu ja maalattu syyläri odotteli tiskillä. :)
Joensuussa on myös yksi kaveri joka hitsaa ja korjaa noita oman päivätyön ohessa, muttei koeponnista... Eli pitää olla esittää mistä vuotaa, hän paikkaa ja itse saat hoitaa ponnistuksen.
Hintakin on sitten sitä mukaa, että passaa ''työttömän'' käyttää hyödyksi... :)
Ja jos on alumiinisyyläri, niin tiedän vähintään pätevän hitsarin alumiinille....
kyllähän noita pystyy itsekkin korjaamaan jonkuverran, hakee suolahappoa apteekista ja putsaa sillä vuotavan kohdan ja tinalla sitte vaan umpeen.
janhan jäähdyttimen korjaus on väillä vähän semmosta... no joo, ne kun tuppaa oleen sisältä tukossa ja teho heikentynyt, sitte kun rupeaa vuotamaan niin tarkkaan kannattaa harkita laittaako siihen puolet uuden hinnasta rahaa jos joutuu jossain muualla korjauttamaan
IironSika
18.10.2014, 12:24
Tähän pakko mainostaa palvelevaa jäähdytinkorjaamoa Lahdessa, jolle mikään homma ei tunnu olevan "eikäy eionnistu". Kaikki hommat tuntuu maksavan sen 50e, homman suuruudesta riippumatta. :) Viimeksi LJ:n syyläriin täyttökorkin siirto RJ:n syyläristä, yhden vuotokohdan paikkaus, koeponnistus ja syylärin maalaus sen 50e.
http://www.fonecta.fi/yritykset/Lahti/143167/Jaahdyttajakorjaamo+Oksanen
Äläs nyt, viimeks makso Suburbanin syylärin korjaus 70€. Tosin tinaamista oli aika paljon, oli erään tollopelottoman (ei nimiä..:) ) asennuksien jäljiltä 16" sähöflekti pyrkinyt kennosta läpi.
Oksanen on ns. lajinsa viimeinen tällä suunnalla, eikä oo enää mikään teinipoika... kait se täytyy ruveta opettelemaan totakin hommaa että sais edes noi omat romut parsittua kasaan...
m en silti viitsinyt edes harkita maksaa 50-70€ + kuskauksia jeepin vanhan syylärin paikkamisesta kun uus maksoi alta satasen rokkiautossa... toki siis tapauskohtaista ja hienoa että korjaajia vielä löytyy
Mitä itsellä on kokemusta noista tarvikesyyläreistä niin mielummin korjauttaa vanhaa(olettaen että se on alkup. eikä tarvike myös) kuin tommosen tarvikkeen laittaa.
Korpikumpu
18.10.2014, 18:55
Lähetin Kiteelle korjattavaksi. Arvioi hinnaksi 50-60e. Lähetys maksoi alle 20e. Koeponnistus yms kuuluu diiliin. Suits me.
Ja siis uutta syyläriä en tuollaisen pienen reiän takia viitsi ostaa, kun hinta on kolminkertainen joka tapauksessa. Ja syylärihän on muuten hyväkuntoinen. Ei ainakaan ulkosesti mitään vikaa, eikä sisältä mössöä tullut vaikka huuhtelin. Totuus voi toki olla toinen.
Ja siis tuo vuotohan tuli oman kohelluksen seurauksena, ei korroosiosta johtuen.
Mitä itsellä on kokemusta noista tarvikesyyläreistä niin mielummin korjauttaa vanhaa(olettaen että se on alkup. eikä tarvike myös) kuin tommosen tarvikkeen laittaa.
Mikäs niissä tarvikesyyläreissä on ollut vikana?
m en silti viitsinyt edes harkita maksaa 50-70€ + kuskauksia jeepin vanhan syylärin paikkamisesta kun uus maksoi alta satasen rokkiautossa... toki siis tapauskohtaista ja hienoa että korjaajia vielä löytyy
Subbarin syyläri maksaa n. 400€ ja tää kyseinen korjattu yksilö oli uudenkarhea, sen takia korjattiin.
Mikäs niissä tarvikesyyläreissä on ollut vikana?
Nyt puhun mallikohtaisista syyläreistä niin istuvuus ollut heikompi ja kennon koko ollut pienempi. Eli kenno ollut kaposempi. Myöskin materiaalit olleet ohkasempia. Itse en kerennyt käyttää syyläriä pitkään joden en osaa sanoa sitten pidempiaikaisesta kestosta.
Jutun aloittajalla on alumiinisyyläri, pysyykö tina siinä?
BJ-40/76
19.10.2014, 00:02
Jutun aloittajalla on alumiinisyyläri, pysyykö tina siinä?
Pysyy, kun oikeasta rullasta lähtösin....
Siis tuo perinteinen "juotostina" on muistaakseni jotain suuruusluokkaa 37/63??? seoksella tinaa ja lyijyä, ja toimii paljon paremmin, kuin nykyiset "terveystinat".
Ja noiden alumiinien juottamiseen on "toisesta rullasta" siis tuo "tina-" ,millä juotan esim. ilmastoinnin putkia, on eri rullassa, ja eri tinaa, kuin kuparin jouttamiseen oleva tina.
Ja alkuperäiseen kysymykseen: Tuo ohut alumiini (koostumus tuntematon) on aika vaikea hitsata, juottaminen helpompaa,... erityisesti jos pinnat puhtaat?
p.s minulla oli tuosta 4-matic mersusta laatikon öljyn jäähdytin rikki (siis se noin A4-5 kokoinen kenno alkoi vuotaa, ja oulusta ei löytynyt apua asiaan, koska kyseessä oli öljyinen,,,)
Uutta tarviketta tilalle, ja satanen letkuihin.
Ja tuolla "alumiinitinalla-" nuo alumiinin juotokset on onnistunut, toki vaihtelevasti...
Ite korjasin n.kuukausi sitten alumiinisyylärin kemiallisella metallilla. Kyselin sille tinausta/hitsausta ja kaikki paikat meinas ettei onnistu. No korjaus on pitänyt ainakin vielä hyvin, tosin hyvin sai puhistaa ja karhentaa että pysyy paikka paikoillaan. Näytti olevan jopa paketin kyljessäkin syylärin kuva joten luulisi kestävän jäähytin nestettä..
Kemiallisen metallin käyttö on aika lähellä liimaamista, koska se on suurimmaksi osaksi epoksia.
Topi1982
21.10.2014, 10:51
Protig Oy Parrutie 18 Joensuu.0405049208
Onnistuu alumiinit, silumiinit yms.
Jäähdytinpalvelu M. Vuorinen (http://www.jaahdytinpalvelu.fi/) Hämeenlinnassa teki minulle custom-välijäähyn ja myi uuden jäähdyttimen nokalle. Hyvin on kumpikin toimineet ja kestäneet.
Protig Oy Parrutie 18 Joensuu.0405049208
Onnistuu alumiinit, silumiinit yms.
Protigin kaveri ainakin osaa asiansa, aikoinaan korjasi monttupyörän mangnesium lohkon minulle.. Kehui itseään suomen yhdeksi kolmesta magnesiumhitsarista. Maltan epäillä että on useampi kuin kolme tekijää koko pienessä suomessa... :rolleyes:
Se voi olla kolme jotka osaa oikeesti ennakoida ja valmistella toimenpiteen. Vissiin todella tarkkaa ainetta epäpuhtauksista, juurikaasuista jne...
Topi1982
07.11.2014, 11:12
Laukkasen Supervinssin korjaus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4756&pictureid=165995
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4756&pictureid=165994
Ois hionu enemmankin = siistimmaksi, mutta sanoin , etta kelpaa mulle.:)
Korpikumpu
24.11.2014, 20:24
Joo unohtu tänne pistää, että syyläri on korjattu.
Lähetin Kiteelle jäähdytinhuolto Rouviselle. Kaiken kaikkiaan tais tulla maksaa jotain 80-90e väliin, kun matkahuollolla kulki. En jaksanu ite ajaa :D
Joensuuhun yritin tuonne Protigiin soitaa, mutta en muistaakseni saanu koskaan kiinni sitä. Ei sinänsä merkitystä, kun syyläri on kunnossa ja kestää. Tinattu ja koeponnistettu. Ja nopea palvelu.
mikkoimp
24.11.2014, 22:02
reissun päällä jouduin syylärin korjaamaan, oli maajohto hieronut puhki.
biltemasta bräkleeniä ja super-epoksia ja arkki santapaperia.
karhennus, putsaus ja vähän puukolla vielä kennoa raolle ja ruuttaus sisälle ja painaa vähän kasaan että varmasti leviää ja sitten vähän myös ulkopuolelle pine kakku.
hyvin kesti puolisenvuotta mitä auto minulla oli, myydessä jaksoin viimein vaihtaa ehjän syylärin tilalle..
noin kympin korjaus plus tietysti nesteet lisäksi..