View Full Version : frontera nelivedon kytkeytymis ongelmaa
Iltaa. Tässä uutena forumin käyttäjänä huutelen.
Ostin keväällä tuommosen 2000 vuosimallin 2.2dti fronteran. Alle 200tkm ajettu ja kaikki pelasi. Alku syksystä alko nelikko juonimaan. Kytkeyty hitaasti ja paikallaan ei olleenkaan, sama pois kytkeytyessä. Nyt ei kytkeydy enään ollenkaan.
Nappia painaa niin jakolaatikon ja etuperän välille syntyy yhteys, siihen se sitte jääkin. Öljyt vaihtoin joka paikkaan eikä etuperän öljyjen seassa mielestäni ollu metallia. Onko vika perän sisällä vaiko missä? Ensimmäinen nelikko auto itelle nii oon vähän pihalla vielä näistä
Yön yli mietitty ja mieleen tuli napalukot. Taisivat olla automaattiset tuossa b frontussa. Alipaineellako ne pelaa?
Joo alipaineella pelaa tossa lähes kaikki, ja tyyppivika et jostain kohtaa alkaa letku vuotamaan.
Jos ne näyttää vanhoilta ni vaihda kaikki suosiolla uuteen, muistaakseni n. 10 metriä letkua riitti ihan hyvin kaikkien uusimiseen. Helppo homma kun yksitellen niitä letkuja nyppii irti ja vaihtaa uutta tilalle
Konehuoneen puolella ainaki näyttivät ehjiltä
Edelleen lähtisin vikaa hakemaan alipainepuolelta, koska noissa tuntuu olevan aikalailla sitä vikaa. Voihan tietysti olla et automaattinavat on jumissa eikä pääse kytkemään vetoa päälle.
Itse perän sisällä ei ole mitään mikä vaikuttaisi nelivedon toimintaan.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93307
Tunkkasin eilen perän ilmaan, napista neliveto "päälle", hiaspuoli päälle ja vaihe silmään. Auto pysy paikallaan joten kurkaus auton alle. Etukardaani pyöri yhtä nopiaa takakardaanin kanssa. Kumpikaan etuvetareista ei pyöriny. Kuulemma jos jompikumpi vetari olisi pyöriny, ois siellä ollu napalukko sökönä. En kyllä tajua että mikä tässä on vaivana
Ei mitään käsitystä millainen järjestelmä tuossa on nelivedon kytkemiseksi enkä löytänyt pikaisella haulla googlen kuvahaullakaan räjäytyskuvaa etuakselista...
Mutta kuitenkin, meneekö sinne etuakseliin jotain alipaineletkuja tai sähköjohtoja?
Eli kytkeytyykö neliveto jakiksesta vai pitäisikö akselilla tapahtua jotain napalukkojen lisäksi?
Etuakselissa on joku mötikkä kuskinpuolen vetarin ja etuperän välissä joho tuli letkuja ja oisko peräti joku johtoki menny. Ja ite akseliinki joku letku menee.
Neliveto kytketään napista, hias ja nopia puoli kepistä. Napista kun painaa niin jakolaatikko kytkee kardaanit yhteen, mittaristossa vilkkuu nelikon merkki valo jonka pitäisi jäädä palamaan kun veto on kaikilla pyörillä. Ja näinhän ei tapahu, eli voima välittyy ainaki etuperään asti.
Ja oireilu alko tosiaan niin että päälle kytkeytymisessä oli viivettä ja paikallaan ollessa ei tainu mennä päälle ollenkaan. Vauhtia kun oli 70km/h niin meni parhaiten päälle. Ja nyt ollaan kokonaan vajaavetosena..
Eli se alipaineella toimiva kuskin puolen vetoakselin katkaisuhärdelli ei toimi. Hantin puolen vetari ei pyöri koska tasauspyörästön lukkoa ei ole ja se kuskinpuoleinen vetarinstumppi pyörii tuplavauhtia siihen kytkentäholkille asti. Mutta kun ei kytkeydy niin ei. Tutkihan ne alipaineletkut sinne asti ja muutenkin kuin silmämääräisesti.
Eli jakolaatikossa ei kytketä mitään vaan kardaani pyörii kokoajan ja vetaria katkomalla/yhdistämällä kytketään veto eteen?
Eli sieltä se vika löytyy ;)
Etukardaani ei pyöri takavedolla. Vasta kun kytkee nelikon sillä napilla niin alkaa etukardaani pyörimään. Pitää vielä tutkia niitä letkuja, en oo löytäny että mistä ne tulee sinne akselille. Mutta ainaki lonehuoneen puolelta näkyvillä olevat letkut on ehjiä. Hitto ku ei oo mittaria jolla vois mitata sitä alipainetta
Aukasin sen mötikän huoltoluukun. Alta paljastu 2 hammasratasta, periaatteessa akselin päät, ja sellanen liukuva holkki joka yhistää sen akselin yhtenäiseksi. Ja siinä luukussa oli vastakappale joka passaa sen holkin päälle ja jonkinlainen alipaineventtiili liikuttaa sitä. Siihen venttiiliin tulee 2 letkun pätkää ja ne jatkuu ruosteisina putkina jonnekki. Ja 2 sähköjohtoa joitten arvelen kuuluvan tuolle mittaristossa olevalle merkkivalolle..
On nii pirun ahtaaksi tehty tämäki ettei helpolla selvitä mihin nämä metalli putket menee. Ovatko sitte ruostuneet puhki jostaki..
Hitto ku ei oo mittaria jolla vois mitata sitä alipainetta
Laitat jonkin muun letkun/pillin siihen letkulähtöön ja imeksit suulla ja tunnustelet kielellä. Kyllä ne silleenkin löytyy isommat vuodot, nythän se vuotaa selvästi jostain.
Itellä hävis nyt viikonloppuna 4runnerista etupäästä veto. Pitkään tunnustelin niitä alipaineletuja ym. mut vika paljastu vasta, kun laski etuperästä öljyt pihalle ja työnsi sormen propun riästä sisään.
Tasauspyörästön pikkurattaat ja ristitappi on on palasina etuperän pohjalla. Jännä, kun siitä ei kuulunu edes mitään ääntä, kun se hajosi :/
Jostaki syystä tuo kara ei liiku mikä laittaa tuon akselin yhtenäiseksi. Tuntuu heikolta tuo alipaine, pumpult lähtevän letkun päästä alipaineen tuntee sormella. Pari liitosta väliin nii jopa meni paine pieneksi. Ja liitokset ja letkut ehjiä. Tulipellin reunaa alas laskevat metalli putket onki huono tarkistaa. Pitää vaihtaa moot.öljyt, jotku väittää että öljynlaatu voi vaikuttaa pumpun tuottamaan paineeseen..
Alkuun tuntu että se kara on jumissa, käsin nitkuttelin hetken sitä nii sitte sai jo puhaltamalla ja imemällä sen liikkumaan. Nyt se vaan jäi nelivetoasentoon, eli akseli on yhtenäinen. Napilla saa nyt katkastua yhteyden jakolaatikon ja etuperän väliltä. Onko haittaa jos etuakseli pyörii vapaana takavedolla ajettaessa? Voiko se kara tai se liukuholkki joka yhdistää akselit, hajota esim maantienopeuksissa? Ohjekirjassa oli että nelivetoa voi käyttää alle 96km/h nopeuksissa. Mikä siellä sitten voi hajota, jakolaatikko kardaani vaiko se holkki
hiluvitkutin
20.10.2014, 06:59
Jostaki syystä tuo kara ei liiku mikä laittaa tuon akselin yhtenäiseksi. Tuntuu heikolta tuo alipaine, pumpult lähtevän letkun päästä alipaineen tuntee sormella. Pari liitosta väliin nii jopa meni paine pieneksi. Ja liitokset ja letkut ehjiä. Tulipellin reunaa alas laskevat metalli putket onki huono tarkistaa. Pitää vaihtaa moot.öljyt, jotku väittää että öljynlaatu voi vaikuttaa pumpun tuottamaan paineeseen..
Alkuun tuntu että se kara on jumissa, käsin nitkuttelin hetken sitä nii sitte sai jo puhaltamalla ja imemällä sen liikkumaan. Nyt se vaan jäi nelivetoasentoon, eli akseli on yhtenäinen. Napilla saa nyt katkastua yhteyden jakolaatikon ja etuperän väliltä. Onko haittaa jos etuakseli pyörii vapaana takavedolla ajettaessa? Voiko se kara tai se liukuholkki joka yhdistää akselit, hajota esim maantienopeuksissa? Ohjekirjassa oli että nelivetoa voi käyttää alle 96km/h nopeuksissa. Mikä siellä sitten voi hajota, jakolaatikko kardaani vaiko se holkki
Voipi ajella. Siellä nyt vaan pyörii rojut renkailta kardaaniin asti.
Olethan tarkastanut kaikki alipaineletkut mitä autosta löytyy? Ei tarvitse olla kuin yhdessä vika niin kaikki laitteet kärsii.
Siitä lataat workshop manualin ja alat metsästämään alipainehäviötä: http://www.mediafire.com/download/nz1rbzzm8vt8d16/RHD+Frontera+B+serise.pdf
(yli 7000 sivuinen pdf :D )