View Full Version : Suzuki Vitara -92 neliveto ei ala vetämään!
Faitteri77
13.10.2014, 19:16
Vanhan mallinen eli pieni keppi. Menee siististi päälle sekä nopea että hidas neliveto mutta silti takaveto vain toimiin. Valot syttyy nelivedon kytkettäessä.
Ideoita mistä lähteä etsimään..
Onhan napalukot päällä? :)
hiluvitkutin
14.10.2014, 09:12
Kardaani paikallaan?
miten testattu että etuset ei vedä?
Faitteri77
15.10.2014, 22:18
Korjatkaa jos olen väärässä.
Nelivetohan pitäisi kytkeytyä vaikka lukkoja ei laitakkaan päälle?
Siis kun sisältä vaihtaa nelivedolle. Jos taas laittaa myös lukot ei pitäisi se yks rengas joka on kevyin vain pyöriä.
En ole kokeillut vielä siten että laitan lukot ja nelivedon. Pelkkä neliveto ei tuota tulosta.
Petteri
Korjatkaa jos olen väärässä.
Nelivetohan pitäisi kytkeytyä vaikka lukkoja ei laitakkaan päälle?
Siis kun sisältä vaihtaa nelivedolle. Jos taas laittaa myös lukot ei pitäisi se yks rengas joka on kevyin vain pyöriä.
En ole kokeillut vielä siten että laitan lukot ja nelivedon. Pelkkä neliveto ei tuota tulosta.
Petteri
Ikävä kyllä väärässä olet lukkokuvitelmisi. Napalukko kytkee vain vetoakselin napaan kiinni. Eli jos ne on auki, vetoakselit pyörii joutavaa akseliputken sisällä. Perän tasauspyörästöön napalukoilla ei ole pienintäkään yhteyttä. Eli navat kiinni ja nelikko päälle, eiköhän se ala vetämään.
Ikävä kyllä väärässä olet lukkokuvitelmisi. Napalukko kytkee vain vetoakselin napaan kiinni. Eli jos ne on auki, vetoakselit pyörii joutavaa akseliputken sisällä. Perän tasauspyörästöön napalukoilla ei ole pienintäkään yhteyttä. Eli navat kiinni ja nelikko päälle, eiköhän se ala vetämään.
Jeps.. eli lyhyesti:
Napalukko = vetarin irrotus/ kytkeminen napaan.
Tasauspyörästön lukko = tasauspyörästön lukitseva mekaaninen systeemi, joka lukitsee akselilla molemmat vetoakselit olemaan "yhtä puuta".
Hämmästyttävän moni (aloitteleva offari/ tavallinen tallaaja) luulee, että napalukko = tasauspyörästön lukko. Napalukot auki neliveto on pelkkä takaveto vaikka tekisi mitä. Tosin kytkeytyyhän se neliveto päälle jakolaatikosta napalukkojen auki ollessakin, mutta ei se paljon auta kun etukardaani pyörittää tasauspyörästöä, muttei renkaita.. ;)
Faitteri77
16.10.2014, 19:56
Kiitos vastauksista.
No kertokaas sitten pitääkö navat vapauttaa joka kerta kun nelivedon kytkee pois vai voiko ne olla päällä näin talvikelillä kokoajan vaikka välillä käyttäisikin takavedolla?
Petteri
Kiitos vastauksista.
No kertokaas sitten pitääkö navat vapauttaa joka kerta kun nelivedon kytkee pois vai voiko ne olla päällä näin talvikelillä kokoajan vaikka välillä käyttäisikin takavedolla?
Petteri
Saahan ne olla kiinni vaikka koko talven. Hivenen säästää bensaa ja pyöriviä osia edessä jos pidät auki.
Itse pitäisin napalukot kiinni kesät talvet, välillä kääntelee ettei jumahda paikalleen. Silloin ne on aina valmiiksi kiinni ja kahvasta vetämällä saa nelikon pelaamaan, eikä tartte lähteä ulos ropaamaan napalukkoja kiinni.
Itse pitäisin napalukot kiinni kesät talvet, välillä kääntelee ettei jumahda paikalleen. Silloin ne on aina valmiiksi kiinni ja kahvasta vetämällä saa nelikon pelaamaan, eikä tartte lähteä ulos ropaamaan napalukkoja kiinni.
Itse taas pitäisin napalukot auki kesät talvet, välillä vaan kääntelee kiinni tarpeen mukaan. Suurimmalla osalla maasturikuskeista etuakselin osat pyörii 99% turhaan. Yllättävän paljon kuluvia osia, jotka kestäisi helposti auton iän ilman turhaa remonttia, jos ei turhaan pyörisi.+ tietty hiukka polttoainettakin säästyy, kun auki pitää.
Kukin tyylillään. Toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä. :)
Itse taas pitäisin napalukot auki kesät talvet, välillä vaan kääntelee kiinni tarpeen mukaan. Suurimmalla osalla maasturikuskeista etuakselin osat pyörii 99% turhaan. Yllättävän paljon kuluvia osia, jotka kestäisi helposti auton iän ilman turhaa remonttia, jos ei turhaan pyörisi.+ tietty hiukka polttoainettakin säästyy, kun auki pitää.
Kukin tyylillään. Toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä. :)
Tuli vain mieleen asiaa miettiessä, että mitä se tekee noille pyöriville osille, jos ne aina vaan on paikoillaan?
Tuli vain mieleen asiaa miettiessä, että mitä se tekee noille pyöriville osille, jos ne aina vaan on paikoillaan?
Kardaanin ristikot ruostuu ennen aikojaan samoin kuin perän laakerit ym...
Ja tyhmå kysymys että kenelle niitä etuperän osia pitää säästää?
Jos se pieni bensan säästö ei ole elämän prioriteetti nro 1 niin antaa pyöriä ja nelikko on aina ranneliikkeen päässä eikä tarvi turhia toppailla jos tilanne niin vaatii...näin teen itsekkin.
moggirange
17.10.2014, 17:37
Noissa napalukollisissa autoissa neuvotaan pitämään napalukkoja kytkettyinä määräajoin vaikkei nelivetoa tarvisikaan- varmaan sen voitelun vuoksi.
Itse pidän hiluksissa napalukkoja talvikauden päällä
Tasauspyörästön lukkohan yksinkertaisuudessaan tosiaan vaan estää tasauspyörästön toiminnan.
Kardaanin ristikot ruostuu ennen aikojaan samoin kuin perän laakerit ym...
Jos se pieni bensan säästö ei ole elämän prioriteetti nro 1 niin antaa pyöriä ja nelikko on aina ranneliikkeen päässä eikä tarvi turhia toppailla jos tilanne niin vaatii...näin teen itsekkin.
Näin olen Jeepin kans viimeaikoina toimnukki ja on mukava ko on tosin kahvasta vetämällä neliveto päällä. Keskitasauspyörästöllä tai ilman :cool:
Itse taas pitäisin napalukot auki kesät talvet, välillä vaan kääntelee kiinni tarpeen mukaan. Suurimmalla osalla maasturikuskeista etuakselin osat pyörii 99% turhaan. Yllättävän paljon kuluvia osia, jotka kestäisi helposti auton iän ilman turhaa remonttia, jos ei turhaan pyörisi.+ tietty hiukka polttoainettakin säästyy, kun auki pitää.
Esim. vähänkään "uudemmissa" (osittain jo 80- luvulta alkaen) Jeepeissä - ja monissa muissakaan jenkkinelareissa - ei moisia turhakkeita kuin napalukot edes ole.. Jos olen itse ajanut omalla Jeepillä niin että edessä on paikallaan pelkät tumppivetarit (= sisemmät vetarit uupuu joten takavedolla ajaessa vetopyörästö/ etukardaani ei pyöri) on bensansäästö kahdella erilaisella Jeepillä ajaessa ollut niinkin paljon kuin 0-5% luokkaa. Enkä toisekseen ymmärrä, miten ne etupään osat hajoaisi siellä vapaasti rullaillessaan, mutta kuitenkin takapäässä missä on AINA veto päällä ja rasitusta, kestää kilometreissä ihan yhtä kauan kuin se etupää ;) Ristikot/ nivelet/ laakerit/ yms. tykkää siitä että ne liikkuu, ei siitä että ne on paikallaan..
edit: Näppäräthän nuo napalukot on silloin, jos tarttee hidasta takavetoa, tai jos etupäästä leipoo jotain niin, että se tarttee saada kytkettyä irti navoista. Muuten ovat vain yksi turha vikapaikka lisää ;)
Timo tuossa jo totesikin, että ei ne etupään osat siellä hirmusti kulu kun ei niillä ole välitettävää momenttia. Toki perän öljyt vähän vastustaa ja samaten massan hitaus vaikuttaa mutta noi on pieniä juttuja.