Kirjaudu sisään

View Full Version : Apuja, pintakovat lehtijouset


Six
13.10.2014, 18:46
Moi
Ostin vasta ensimmäisen autoni millä pääsee mettäänkin. Ford Bronco 2. Sellai ongelma tossa on että takapää on todella kova. Pienikin monttu niin takapenkillä istuva hyppää ilmaan. Iskarit vaihoin, mutta ei mitään vaikutusta. Kun autoa koittaa painaa takapuskurista alaspäin se ei oikeastaa jousta kun muutaman sentin, kokeilin samaa silloin kun iskarit oli irti ja sama homma.
Voiko noita lehtijousia jollai pehmentää (ottaa niitä rautoja pois pari?) vai mitä tehdä. Todella kamala ajaaa tällä hetkellä.

AlluK
13.10.2014, 19:24
Ensin voit tarkistaa ettei joku ole tehnyt köyhän miehen korotusta ja estänyt riippujen liikkumisen.
Voi tietenkin olle että edellinen omistaja tarvinnut taakse reilun kantavuuden ja lehtiä lisätty.

Ranee
13.10.2014, 19:51
Tunkkaa rungosta renkaat ilmaan ja rasvaa jousten välit, vaikka paineilmakannulla ja öljyllä tai jos välit tarpeeksi isot niin sivele vaikka vasukkaa.
Näin tulee sopivan jäykistä lehtijousista lähes yhtä herkiksi kuin kierrejouset.

Eihän tämäkään auta jos jouset tosissaan liian jäykät.

-MaTTi-
13.10.2014, 21:04
Näinpä, ja paras tulos jos viitsii purkaa pakat ja putsata välit ruosteesta.
Paksulti vaseliinia väliin.

Timo_L
14.10.2014, 11:10
Itse tarkastaisin ihan ensimmäisenä riipun kulman. Jos riippu on väärässä asennossa, niin lehtijousen alkujouston jäykkyys on jotain 60- luvun dumpperin luokkaa... monesti korotetulla lehtialustalla jos käytetään alkuperäistä riipuketta niin asento on jotain muuta kuin optimaalinen.

Toki tuo pakkojen rasvaus ja putsaus myös auttaa aika lailla.. samoiten lehtien päihin asennettavat muoviset "liukupalat", mutta niitä ei läheskään kaikissa pakoissa ole edes uutena, saati sitten jossain vanhemmissa mistä ne on kuluneet pois tai ei ole edes ollutkaan.


Onko pakat kuinka suorat? Mitä kaarevampi lehtipakka, ja mitä vähemmän paksuja lehtiä niin sitä jäykempi se on. Voi myös harkita sellaista asiaa että ottaa lehden- kaksi pois, ja laittaa pidemmän riipukkeen. Pikku- Broncossa muistaakseni on riipuke "oikeinpäin", eli yläpää kiinni rungossa ja alhaalla on kiinni lehtijousen pää?

2x4WD
14.10.2014, 14:18
Oliskos parabelijousista mitään iloa?

vartiainen
14.10.2014, 14:28
Sama vika rahikaisella HooJiissa. Toyotan orkkispakat ja niin jäykät takajouset ettei autolla oikein viitsisi kaupungissa ajella. On rasvattu vassulla ja venuteltu ja veivattu. 300litran kaljalastissa perä pehmeni hieman, tuntuu että renkaat joustavat enemmän kuin jouset. Ristiriipussa rengas painuu kaaren sisään joten jousi kyllä toimii mutta muuten on kuin trukilla ajelisi. Takapenkki soveltuu hyvin viattomien kanssamatkustajien pomppukidutukseen. :)

lavanelikko
14.10.2014, 14:55
Mikäs ton riipun optimikulmaolisi? Ei jaksa haeskella, sori vaan...

Timo_L
14.10.2014, 15:04
Suunnilleen 60-70 astetta päälehden päätyyn nähden, korottavilla jousilla jopa n.45 astetta. Suorassa kulmassa ei pitäisi olla ainakaan korottavien jousien kanssa, tahtoo silloin jäädä tönköksi. Toisaalta optimaalinen riippukeen kulma on riippuvainen jousipakasta; sen jäykkyydestä, kaarevuudesta yms.. eli ei ole mitään yksiselitteistä ohjetta.

Murros
14.10.2014, 15:04
Mikäs ton riipun optimikulmaolisi? Ei jaksa haeskella, sori vaan...

Hieman takaviiistoon
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3183&pictureid=78623
Ei ihan näin paljon jos jouset on kippurat.

Pajares
14.10.2014, 15:12
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5840&pictureid=164368

Timo_L
14.10.2014, 15:27
Tuo ylläoleva kuva on siitä hämäävä, että riipukkeen ollessa asennossa "A" alkujousto on nimenomaan herkempää, ja ulosjoustoa on tarjolla enemmän..

lavanelikko
14.10.2014, 16:07
Kiitosta näistä tiedoista...

Six
23.10.2014, 15:48
Kiitoksi vastauksista. Purin pakat ja putsasin kunnolla ja otin 2 lehtä viidestä pois. Ajo parani vähän tai ei oikeastaan juuri mitään. Edelleekin kun koittaa autoa painaa esim peräkoukusta alaspäin niin ei paljoa liiku. Riiput myös liikkuivat joten tää alkaa olee jo outoa :D Ny viikonloppuna otan vielä yhen lehen pois että sinne jaa 2 ni katotaa mitä sitten käy.

Timo_L
23.10.2014, 15:51
Josko nyt vaan suosiolla ottaisit pari- kolme kuvaa takapäästä (sivulta) mistä näkee riipukkeen kulman, jousipakan käyryyden yms. asiat. Helpottaisi oleellisesti..

-MaTTi-
23.10.2014, 16:50
Kun autoa koittaa painaa takapuskurista alaspäin se ei oikeastaa jousta kun muutaman sentin
Eihän sen nyt yhen ukon painolla montaa senttiä saa painuakkaan.

Pajares
23.10.2014, 16:57
Jos ei kahden lehden poisto vaikuttanut mitenkään,Niin tuntuu että riippu rajottais tai sit auto makaa pohjaanlyöntikumien päällä:D

Timo_L
23.10.2014, 17:55
Eihän sen nyt yhen ukon painolla montaa senttiä saa painuakkaan.

Tämäkin kyllä totta. Toki jos siinä takapuskurilla hyppii sopivan rytmikkäästi, niin pitäisi nyt sentään jotain joustaa :D

hiluvitkutin
23.10.2014, 18:29
Tämäkin kyllä totta. Toki jos siinä takapuskurilla hyppii sopivan rytmikkäästi, niin pitäisi nyt sentään jotain joustaa :D

entä jos sattuu olla iskarit kunnossa :D :D :D

-MaTTi-
23.10.2014, 19:59
entä jos sattuu olla iskarit kunnossa :D :D :D
Silti. :rolleyes:

Kankku
23.10.2014, 21:35
Kuulostaa melko oudolta ettei jousitus löysty.
Eihän siellä vaan ole mitään jälkikäteen tehtyjä virityksiä ripustuksissa?

datsun 3.3d
24.10.2014, 09:13
sama ominaisuus oli omassa hj-61ssä mutta latasin takakontin täyteen pihalaattoja viikoksi ni nyt on mukavan nöyrä joustossa..toki auto ensin ristiriipuntaan ja ankara rasvaus...

hiluvitkutin
24.10.2014, 18:08
Nii, olihan yhessä hj:ssa mikä mulle kulkeutu ni jätkät tehny jostai kuorma auton jousista siihen kaikki pakat. Yhen pyörän ku ajo kannon päälle ni suurinpiirtein kolme muuta pyörää ilmassa..ettei ois joku tehny saman patentin.

Timo_L
24.10.2014, 18:41
^- Miten tuo eroaa normaalista HJ:n alustan toiminnasta? :D

Jappi
25.10.2014, 03:23
^- Miten tuo eroaa normaalista HJ:n alustan toiminnasta? :D

No normaalisti HoJon etupää vähän joustaa... Mikäs ihme kun miettii minkälainen malmivuori siellä lepää päällä...

ImacInnes
25.10.2014, 06:31
Joo kyllä ne kuvat olis hyvä laittaa kaikkien ihmeteltäväksi.

Oman Wagoneerin 3" korotusjouset joustaa niin hienosti ja lavalla kun yksi mies pomppii niin saa auton helposti notkumaan jousillaan.

Takan näyttäis olevan ainakin 5 lehteä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=61696

Tässä joustot tapissaa ja pyörä juuri irtoamassa maasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=130147

Näillä joustoilla on pärjätty hienosti maastossa.

Laitappa niitä kuvia.

Jos nykysiä jousia ei saa notkistettua, niin eiköhän kaupasta löydy varmiita ja toimivia jousia.
t. Ismo Ämmä

ImacInnes
25.10.2014, 06:45
Tällästä sielä kai alunperin on ollut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4322&pictureid=165128

USAssa olis tarjolla lisälehdestä aina hirmu kippurajousiin asti takapäähän joustoa.
t. Ismo Ämmä

helmapelti
25.10.2014, 20:31
Linkun liikerata ei tietenkään saa loppua kesken ja jos jousi on ruostunut karheaksi niin se vaimentaa joustoa eli jäykistää. Ehkä vielä olennaisempi vanhassa jousessa on se että latin pää syö kolon ylempään jouseen, joustossa lati törmää kynnykseen ja on kivikova kunnes tarpeeksi kovassa hypyssä hyppää kynnyksen yli.

Pakkojen purkaminen, siloittaminen ja tietty rasvaus auttaa. Rasva peseytyy nopeasti pois ja jos tykkää herkistä lehtijousista niin ne kannattaa voidella useamman kerran vuodessa raottamalla lateja ruuvarilla ja ruiskimalla väliin esim. moottoripyörän ketjuvaseliinia. Se ei peseydy pois niin helposti kuin perusvaseliini.

Yksi lehtijousen herkkyyttä vähentävä ominaisuus on se kiertymisjäykkyys. Pinionin kulma ei saa kääntyä vedossa liikaa ettei kardaanin nivelen kulma ylity ja jotain mene rikki. Se estetään yleensä paksulla pohjalatilla ja mitä tehokkaampi peli, sitä jäykempi sen pitää olla. Kiertymisenestolatin voi poistaa ja laittaa tilalle tractionbarin joka estää akselin kiertymisen.

Mun ratkaisu hj:n vanhoihin jousiin oli latin poisto+tractionbar+ ilmajousi akselin keskelle ns. tasonsäätö-kuormajouseksi ja takajousitus on hyvä. Takajousi on ajettava ilman ilmaakin mutta n.5cm alempana.
Ilmajousella on iskua n 25cm eli riittää hyvin akselin keskellä joustoja rajoittamatta.

Raskaampaan etupäähän fiksaus on hankalampi mutta jenkeistä saa ilmakevennettyjä iskareita joiden max kantavuus n. 400kg jos oikein muistan. Eteenkin tractionbar ja latin poisto ja lisäksi ilmaiskari tai mieluummin tuplat niin keula herkistyy ja vaimennus paranee. Se on vielä toteuttamatta kun haluaisin lisää joustojakin joita taas saisi soalla.