PDA

View Full Version : Jätevesi asetus?

sisua45
11.10.2014, 23:13
Perinnönjaossa minulle tuli vanha kiinteistö. Tuo nykyinen jätevesiasetus vaan mietityttää, ja täällä kulmalla maailmaa ei ole kunnan paskaputkea.

Vessasta (käsienpesu allas ja paskapytty) menee putki kahteen betonirengas kaivoon, jotka ovat umpinaisia. Eli ei ole imeytyskenttää yms.

Keittiöstä (käsienpesuallas) ja saunan lattia kaivosta menee putki kahteen betonirengas kaivoon, joista ei myöskään lähde putkia mihinkään. Nämä ovat siis eri kaivoja kuin edellisessä kappaleessa.

Eli kuinka tämä nyky säännöillä menee? Kiinteistössä ei nykyään asu kukaan. Entinen asukas oli yli 68 vuotias. Kaivoilla on ikää 25 v ja 40? vuotta. Lakitekstiä olen koittanut lukea kännissä ja selvinpäin, mutten ole saanut tyhjentävää vastausta tähän tapaukseen.

Ja minulla ei ole rahaa laittaa tonneja kiinni minkäänlaiseen viemäri järjestelmään... :mad: Ennemmin ruuvaan paskapytyn irti.

vmt
11.10.2014, 23:51
Umpikaivothan ihan ok, kun ei mene kakka luontoon. :)

Itse jos oisin tuossa tilanteessa, niin en tekisi mitään. Kyllä joku sitten kertoo, jos jotain pitäisi tehdä...

Heguli
12.10.2014, 06:53
Tuohan kuulostaa oikein hyvältä. Eli pökäleet hakee loka-auto ja harmaa vesi imeytetään saostuskaivojen kautta maaperään. Meillä on mökillä juuri sama systeemi ja kuulemma täyttää lain vaatimukset. Joku puhui kolmesta saostuskaivosta noihin harmaisiin vesiin mutta en tiedä mitä laki niistä sanoo.

hutikka
12.10.2014, 08:26
Umpikaivothan ihan ok, kun ei mene kakka luontoon. :)

Itse jos oisin tuossa tilanteessa, niin en tekisi mitään. Kyllä joku sitten kertoo, jos jotain pitäisi tehdä...

X2 :cool:

Itsellä sama tilanne,ei tietoa mitä pitäis tehdä vai pitääkö mitään joten ei auta kun odotella..

azizp
12.10.2014, 08:39
Jos tarvii kolme sakokaivoa niin ensimmäiseen pyttyyn väliseinä ja toisesta imeytys esim.salaoja putkella! Helppoa eikö?

Racingrabbit
12.10.2014, 08:59
Mulla on edelleen kolme umpikaivoa,joista viimeisestä putki imey...eikun suodatuskentälle...:D
Kun ympäristöviranomaiset alkaa kiusaamaan,niin laitan kentälle lähtevän putken tukkoon.Yhden ihmisen taloudessa riittää kerran vuodessa tyhjennys,niinkuin tähänkin asti. Vuodessa ei viimeiseen kaivoon asti ehdi edes mennä mitään.

Lerssinen
12.10.2014, 09:16
Kolme osastoa ja imeytyskenttä (olkoon mikä tahansa lähtevä putki minkä toista päätä ei löydy ojasta tms) on täysin riittävä..

Kaksi sakokaivoa ja imeytyskenttä muuttuu lailliseksi asentamalla viimeiseen kaivoon vanerilevy pystyyn jolloin se onkin kolmiosastoinen..

En tosin aio laittaa itselle edes sitä vaneria ennen kuin joku instanssi uhkaile sakoilla, vittuilen viimeiseen asti :mad: Minullehan ei tule tänne edes vesijohtoa..

ImacInnes
12.10.2014, 09:20
Tuolla mielestäni pystyy aika selkeästi katsoa miten pitäisi tehdä.

"Ennen vuotta 2004 rakennetuissa kiinteistöissä vaatimukset tulee nyt täyttää 15.3.2016 mennessä."

http://www.rakentaja.fi/artikkelit/7759/uusi_jatevesiasetus.htm#.VDop3md_tAs

Ite etsikelen juurikin sopivaa edullista tilaa jossa kantovesi ja näitä on tullu tutkittua jonkin verran.

t. Ismo Ämmä

sisua45
12.10.2014, 12:25
Niin minäkin olen ajatellut, etten tee mitään.

Sitten vasta kun poliisi, Päivi Räsänen ja ekomies hyökkää paikalle, niin alan miettimään muita vaihtoehtoja...

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/ekomies_pelastaa_maailmaa_99943.html#media=99941

Edit: Tällä kulmalla on maaperä jo valmiiksi saastunutta. Kahdesta vesikaivosta (välimatkaa näillä liki puoli kilometriä) on löytynyt eläinperäistä kakka-bakteeria. Peltojen keskellä sijaitsee tämä alue, maataloja on ollut useampia. Omalla rahalla liityttiin muutama vuosi sitten kunnan vesijohtoon.

vartiainen
12.10.2014, 12:26
Työkaverilla omakotitalo missä kaks perättäistä betonirengaskaivoa ja jälkimmäisestä kirkkaiden putki vieressä olevaan pelto-ojaan, ollut näin jostain 70-luvun alusta. Taktiikkana on tällä hetkellä ettei mitään tehdä kunnes joku alkaa määräilemään. Eipä ole ketään viranomaisia juuri kiinnostanutkaan.

Tää on just kaikista hulluin tilanne kun sille pellolle saa sitten ajaa isossa kaaressa rehellistä paskaa kärrykaupalla niin että silmät kirvelee mutta kun taloudesta tulee vesiluru niin maailma pilaantuu.

Suvullani on vapaa-ajan kiinteistö aivan merenrannassa, kunnan vesi tulee mutta kun tulee vesipostiin pihaan (=kantovesi tupaan, vaikka se letkulla kannetaankin) niin tarvitsee tehdä vain jätevesiselvitys, johon riittää ruutupaperille piirrelty "kaavio" kivipesistä ja muista jätevedenhukkaamistavoista. Kukaan ei ole ollut toistaiseksi kiinnostunut viranomaisten puolelta. Paikallinen vesiyhtiö ja jokin paineviemäreitä tusaava yritys pitivät tiedotustilaisuuden liittyen paineviemäröintiin mutta alle 10 kuution vuosittaisella vesikulutuksella tuommoisen rakentaminen on aivan turhaa.

Eli juurikin, älä tee mitään...

MOGGI
12.10.2014, 12:32
Tämä jätevesi asetus on ihan järjetön verrattavissa että;
Kohta Trafi määrää että kaikkiin autoihin pitää takautuvasti asentaa turvavyöt ,ABS jarrut ja turvatyynyt.

sisua45
12.10.2014, 12:43
Tulisijat pitäisi kieltää myös:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/omakotitalojen-tulisijat-saastuttavat-jopa-250-ennenaikaista-kuolemaa-vuodessa/

vartiainen
12.10.2014, 14:16
Polttopuilla tapahtuva lämmittäminen onkin yksi ainoita energiamuotoja joita valtio ei ole vielä onnistunut laittamaan veroäkeen alle. Aikoinaan oli piippuvero mutta tuosta älyttömyydestä onneksi päästiin eroon. Olen kyllä jännityksellä odottanut koska päättäjät, näinä "säästön ja leikkauksien" aikoina, päättävät alkaa "suojelemaan ympäristöä" puulämmittäjien kustannuksella.

vellihousu
12.10.2014, 16:05
Edelleen suurin rikollinen on töissä käyvä ja rehellisesti veroja maksava suomalian kansalainen.

olenko minäkö
13.10.2014, 19:48
Itse en aatellu tehdä yhtään mitään ennen kuin on uhkasakko kädes. KUSETUSTA KOKO HOMMA. Täällä päin paskaputkeen liittyminen vain noin 17000 euroa ja kätevästi osamaksulla ja sit maksat vielä siitä et paska kulkee siellä putkessa. Pitää vissii alkaa kasvattaa liito oravia nii ei tarvi tehä enää yhtää mitää omal tontil.....

Ozzy86
13.10.2014, 20:02
Täyttä kusetustahan tuo koko homma on, jo vuonna -08 MOT ohjelma tutki tuota jätevesiasiaa ja silloin jo totesivat että se oli vain isojen valmistajien keino rahastaa susilla laitteilla ja virkamiesten keplottelua. Eli ei tääläkään korvaakaan lotkauteta tuolle asialle vaikka mikkä sakot löisivät pöytään, tiemmä valtio ei voi ( voi kyllä) pakottaa ottamaan lainaa tuon takia, ja jos pakottavat niin useampi "virkamies" lähtee saappaat edellä pelkkää velliruokaa syövänä tästä pihasta :D

Reetu
13.10.2014, 22:19
Onneks noin päin v#ttua tehty laki vuotaakin kuin seula...

Ei paljon kannata ekolaattoreihin sun muihin paskoihin investoida.

Teme74
14.10.2014, 08:30
Meillä kävi jostain firmasta ovelta ovelle kiertävä myyntimies tekemässä tarjouksen paskapöntöstä pihaan. Taisi olla jotain 12k€:confused:. Myyntipuheena sillä oli itämeri ja sitten se selitti jostain typestä ja fosforista harmaassa vedessä mikä valuu ojaan.
Pyysin herraa perustelemaan minulle että kun minä paskon täällä kolmenkymmenen kilometrin päässä merestä, niin mitä se vaikuttaa itämeren saastumiseen ja miksi minun pitää poistaa typpeä ja fosforia harmaasta vedestäni kun naapurin isäntä kippaa monta säiliöautollista paskaa ja kusta pellolle, minkä ojaan minun harmaa vesi laskee.
Jotenkin tuntuu ettei koko lakia ole ajateltu muuta kuin niiden kannalta, joka näitä juttuja myy ja tienaa niistä.

baxxter
14.10.2014, 09:06
Vanhempien ~1984 rakennetussa talossa meni vessanpöntöstä tavarat umpipyttyyn ja harmaat kahteen betonirengaskaivoon. Kaivot meni tukkoon muutama vuosi sitten ja pellonreunaan upotettiin sellanen pömpeli missä muovisäiliöitä sarjassa ja putki imeytyskentälle peltoon. Umpisäiliö edelleen vessalle.
Tarvittaisiinko tuota umpisäiliötä ollenkaan, jos muovipyttyjä on kolmen sarja?
Vanhalla systeemillä melkeen 30v harmaat vedet oli aina näkymättömissä, nykyään saattaa olla pellolla lumesta sula kohta mihin kenttä loppuu, jos on ollut märkää eikä savipelto ime =)

Jappi
14.10.2014, 11:07
Vanhempien ~1984 rakennetussa talossa meni vessanpöntöstä tavarat umpipyttyyn ja harmaat kahteen betonirengaskaivoon. Kaivot meni tukkoon muutama vuosi sitten ja pellonreunaan upotettiin sellanen pömpeli missä muovisäiliöitä sarjassa ja putki imeytyskentälle peltoon. Umpisäiliö edelleen vessalle.
Tarvittaisiinko tuota umpisäiliötä ollenkaan, jos muovipyttyjä on kolmen sarja?

Ei jos ei ole lähellä rantaa (50m).

vellihousu
14.10.2014, 14:39
Hä, onko laki muka muuttunut? Eikös sen 3-osaisen pytyn pidä olla pienpuhdistamo että vois kaikki sinne työntää.
Asia on erikseen jos ne sinne työntää eikä kysele mitään.

Opin lukemaan: eli menee imeytyskenttään, sitten pitäis olla ok.

lavanelikko
14.10.2014, 14:58
Tiedän yhden paikan, missä saunan vedet pumpataan n. 30m ylämäkeen pönttöihin ja niistä imeytyskenttään, jotta saatiin "määräysten mukainen"... Tosin saunasta on alle 10m matkaa järveen ja noin metrin kaks vedenpinnan yläpuolella...

miksi
26.11.2014, 06:04
Mitään ei kannata tehdä noista muutoksista ennen kuin tää kirottu laki saa edes lain ja asetusten voiman. Siltikään ei ole yhdelläkään kunnalla resursseja ruveta tarkastelemaan niitä kovin kovassa tahdissa.

Mä olen noita jätevesiasioita tehnyt pari vuotta työkseni, lisäksi näiden sonta-automaattien eli pienpuhdistamojen kanssa joutunut pelaamaan. Sitten kun isot kunnalliset laitteistot asetetaan samaan luokkaan päästövaatimuksiltaan kuin yksityisten laitteet niin voidaan ruveta vaatimaankin jotain.

Kaitsu67
26.11.2014, 08:45
Mulla on kans koko selvitys tekemättä, ja mitä kuullut muilta/naapureilta niin tekemättä niilläkin. Eipä tosiaan kannata paukkuja laittaa tuohon hirveästi ennen kuin edes päättäjät pääsevät laista selvyyteen. Just oli paikallislehdessä, että kunta aloittaa kyselyn haja-asutusalueen asukkaiden vesihuollon toteutuksesta kehityssuunnitelmaa varten, eli uusi kierros lähdössä.

Omassa 5 kuution umpikaivo wc-vesille ja harmaat vedet 3 saostuskaivon läpi suodatuskenttään vai imeytyskö se on. Todennäköisesti ei tarvii tehdä mitään...no, se on uuden omistajan asia :D mun ei tartte sitä miettiä.

Uudessa paikassa onkin pienpuhdistamo, joka täyttää ainakin tällä hetkellä tiedossa olevat vaatimukset. Tiedä sitten miten toimii, kun ei ole kokemusta...

AsA
26.11.2014, 12:21
Vanhuksille tehtiin just tuommonen säännöt täyttävä systeemi eli vanhassa kaks rengas kaivoo joihin tulee kaikki vedet, josta imeytys kenttään yksi putki.
Nyt uudessa systeemissä vanhat kaivot jäi ja lisäks tuli yks hassun muotonen pönttö perään josta imeytys kenttään kaks putkee vanhan yhen tilalle.:D
Hauskintahan tässä oli että systeemi pitää olla lvi-insinöörin suunnittelema ja vaatii vielä toimenpide luvankin rakennus virastosta vai mikäsenyt olikaan:eek:

Murros
26.11.2014, 12:34
Omassa jätevesijärjestelmässä kaikki vedet, sekä harmaat että paskavedet, meni kolmikammioisen muovikaivosysteemin kautta imeytykseen.
Kesällä tein uuden imeytyskentän kun vanha oli jo tukossa vessapaperin selluloosasta.
Vesivessa huitsunkuikkaan ja biolanin naturum rumpukomposti wc tilalle, kuset menee edelleen imeytykseen ja se kelpaa meidän kunnassa haja-asutusalueella.
Kesällä käytetään ulkovessaa aina kun vaan kerkiää.
Monet meilläpäin osti paskalain alkuhuumassa ekolaattorin paskavatkaamon ja mikään niistä ei toimi, ainakin yhellä mökillä on pienpuhdistamo mikä kyllä rulettaa.

turakki
26.11.2014, 16:09
Meillä on pienputsarina Wehoputs 5. Toiminut reilu kuusi vuotta vähintäänkin kohtuullisesti. Eli uusi talo ja uudet vehkeet. Naapuri rakensi samaan aikaan, ja laittoi umpisäiliön vessalle & kentän harmaille vesille.

Molemmissa ratkaisuissa on mielestäni hyvät ja huonot puolensa. Putsari on kallis kerralla ja hinnat näyttävät nousseen huomattavasti, meillä maksoi noin 5000e. Lisäksi putsari vaatii ylläpitoa. Kenttä vaatii kaivamista ja joskus uusimistakin (kuitti pilaantuneen maan hävittämisestä saattaa joku päivä kiinostaa jotain viskaalia). Umpikaivoa naapurissa tyhjennellään 4-5 x vuoteen. Eipä liene ilmaista sekään pitemmän päälle.

Omasta mielestäni vanhaa, toimivaa systeemiä olisi järkevä käyttää jos sellainen sattuu olemaan. Järki mukaan myös toiseen suuntaan. Olen kerran nähnyt reilusti mökitetyn pikkujärven, joka oli rehevöitynyt rantasaunojen pesuvesivalumista.