PDA

View Full Version : neliveto/takaveto-low hiluxissa


offila
09.10.2014, 21:54
hiluxi 90-luvun alusta voiko uskaltaako siinä käyttää vai takaakselia ja low vaihteella eli napalukot poiskytkettynä ja kepit neliveto low asennossa.
Kyseessä on etuvetokoukulla venetrailereiden siirtoja ja emme haluaisi kytkimellä säätää ajonopeuuden. Kyseessä siis vain hallissa ja pihalla siirtoja erittäin alhaisella nopeuudella

BJ-40/76
09.10.2014, 22:06
Siis napalukot auki ja hitaalla nelivedolla?
ei varmaan mitään ongelmaa, toki hiluxi niin kevytperäinen, että voi takasista loppua pito....
Ja jos vedättää kunnolla, niin kyllähän se takajousitus on kovilla, mutta yhtäkovilla se on, kun jäykällä nelivedolla kääntyy tyhjällä parkkipaikalla.
-> siis jos pito riittää, ja nimenomaan kytkintä säästääkseen, voimansiirto kestää tuota "vestaamista" niin pitkään, että miehet vaihtuu ennen...

p.s Minulla hdj-80:ssä yleensä käytössä pelkkä takaveto... (siis ei vakio voimasiirto)

Vilkutin
10.10.2014, 06:30
Voi käyttäää... itekki perettelen kärryn kanssa aina navat auki, kääntyy herkästi helppo peretellä ku ei tarvi kykää lipsuttaa.

wikke
10.10.2014, 20:02
Manuska napalukollisissa ihku optio juurikin kärryjen kanssa vekslatessa.

farmforest
11.10.2014, 10:17
Mm. tuota varten juuri sai automaattinapalukot väistyä montereystä. Sai yhden vaihteen lisää eli hitaan takavedon :D.

-MaTTi-
11.10.2014, 18:49
hiluxi 90-luvun alusta voiko uskaltaako siinä käyttää vai takaakselia ja low vaihteella eli napalukot poiskytkettynä ja kepit neliveto low asennossa.
Tottakai, varmaan satakertaiset rasitukset jos asfaltilla ajais napikset kiinni lyhyellä alueella eli keskilukko kii ympyrää.

Itekin haluaisin lyhkäsen takavedon tai keskilukko auki lyhyt alue, mut ei onnistu FJ:hin kun etuvetarin boorit on suoraan napaan kii. Olis mielekkäämpää vensklata vaunua parkkiin pitävällä alustalla.

HeikkiH
12.10.2014, 09:43
Itekin haluaisin lyhkäsen takavedon tai keskilukko auki lyhyt alue, mut ei onnistu FJ:hin kun etuvetarin boorit on suoraan napaan kii. Olis mielekkäämpää vensklata vaunua parkkiin pitävällä alustalla.

Eikös FJ:ssä ole se pitkä sisempi vetari katkaistava, mikä kytketään sähköllä? Katkaisija sopivaan ohjausjohtoon niin saa hitaan takavedon. Täällä oli jossain ohje 4Runnerin vastaavaan kytkentään.

Timo_L
12.10.2014, 20:14
Onko teillä liian tehottomia autoja, kun pitää lyhyellä puolella pyöritellä peräkärryä pihassa? :D ;)

No ei vaan, onhan se varsinkin ahtaammissa paikoissa pikkupuolella tarkempi ajaa kärryä. Itselläkään ei hidas takaveto- mahdollisuutta ole, satunnaisesti sitä kaipaisi.

Ponssekuski
12.10.2014, 20:19
Ööööö.. Eikös ollu hiluksista puhe :D:D Mut onhan se kivempi peruutella hissunkissun pikkupuolella ilman kytkimen luistatusta.

-MaTTi-
12.10.2014, 22:14
Eikös FJ:ssä ole se pitkä sisempi vetari katkaistava, mikä kytketään sähköllä? Katkaisija sopivaan ohjausjohtoon niin saa hitaan takavedon. Täällä oli jossain ohje 4Runnerin vastaavaan kytkentään.
Olis jos olis automaatti. Tää on manuaali ja jatkuvalla nelikolla, joten ei tuota ADD:ta.
Onko teillä liian tehottomia autoja, kun pitää lyhyellä puolella pyöritellä peräkärryä pihassa? :D ;)
Joo, kyllä se on kivempi kun ei tartte niin kytkintä luistatella. Parin tonnin vaunuakin kun mäkeen työntää niin pakki tuntuu aika pitkältä.

Bj Andy
13.10.2014, 20:13
Olis jos olis automaatti. Tää on manuaali ja jatkuvalla nelikolla, joten ei tuota ADD:ta.
Joo, kyllä se on kivempi kun ei tartte niin kytkintä luistatella. Parin tonnin vaunuakin kun mäkeen työntää niin pakki tuntuu aika pitkältä.

Eikös tuossa saisi sitä keskilukkoa deactivoitua jollain kun pikkupuoli on käytössä vai onko tuossakin vielä visco lisänä?

-MaTTi-
13.10.2014, 20:28
Eikös tuossa saisi sitä keskilukkoa deactivoitua jollain kun pikkupuoli on käytössä vai onko tuossakin vielä visco lisänä?
Jaa-a, kepillä jakis ja planeettapyörästö torsenrattailla eli ei mun ymmärryksen mukaan: http://www.purefjcruiser.com/docs/2007%20Toyota%20FJ%20Cruiser%20Repair%20Manual/VF4B%20Transfer/Transfer%20Assembly/02100510.pdf

Edit: mites muuten, onko porukalla ymmärrystä, sietääkö ton kaltainen jakis ajaa keskilukko päällä etukardaani irti tehopenkissä +300hv?
Eikös nuo sisuskalut oo aika samankaltaiset tässä vastaavassa part-time-jakiksessa: http://www.purefjcruiser.com/docs/2007%20Toyota%20FJ%20Cruiser%20Repair%20Manual/VF2A%20Transfer/Transfer%20Assembly/02000510.pdf

D_Bar
13.10.2014, 20:40
Jaa-a, kepillä jakis ja planeettapyörästö torsenrattailla eli ei mun ymmärryksen mukaan: http://www.purefjcruiser.com/docs/2007%20Toyota%20FJ%20Cruiser%20Repair%20Manual/VF4B%20Transfer/Transfer%20Assembly/02100510.pdf

Edit: mites muuten, onko porukalla ymmärrystä, sietääkö ton kaltainen jakis ajaa keskilukko päällä etukardaani irti tehopenkissä +300hv?
Eikös nuo sisuskalut oo aika samankaltaiset tässä vastaavassa part-time-jakiksessa: http://www.purefjcruiser.com/docs/20...y/02000510.pdf

Ai siinä on ihan mekaaninen kytkentä kepillä? Itellä tuli kans ekana mieleen, että jollaki kytkimellä "huijjaa" että ei kytkis keskilukkoa päälle pikkupuolella...

Onkos FJ:tä part-time jakiksellaki?

-MaTTi-
13.10.2014, 20:48
Ai siinä on ihan mekaaninen kytkentä kepillä?
Onkos FJ:tä part-time jakiksellaki?
Joo, keppijakis. Automaatit on part-time.

D_Bar
13.10.2014, 20:59
Joo, keppijakis. Automaatit on part-time.

Aina oppii jotaki uutta :)

Jos olis pitäny arvata, niin olisin veikannu juuri toisinpäin nuo jakis/vaihteisto yhistelmät... Onkohan tuohon joku hyvä syy miksi nuo on nuin laitettu, että automaagissa on takaveto valittavissa?

-MaTTi-
13.10.2014, 21:41
Onkohan tuohon joku hyvä syy miksi nuo on nuin laitettu, että automaagissa on takaveto valittavissa?
Automaatti kuluttaa n. litran vähempi satkulle, oletan että suurimmaksi osaksi ton takavetoisuutensa takia. Automaatteja varmasti ainakin yli 90%, joten ehkäpä siks tyydytty sitten tohon jakikseen kun varmaan myös halvempikin ja valtaosa näkisi jatkuvan nelikon vain rasitteena.

Timo_L
14.10.2014, 01:38
Jaa-a, kepillä jakis ja planeettapyörästö torsenrattailla eli ei mun ymmärryksen mukaan: http://www.purefjcruiser.com/docs/2007%20Toyota%20FJ%20Cruiser%20Repair%20Manual/VF4B%20Transfer/Transfer%20Assembly/02100510.pdf

Edit: mites muuten, onko porukalla ymmärrystä, sietääkö ton kaltainen jakis ajaa keskilukko päällä etukardaani irti tehopenkissä +300hv?
Eikös nuo sisuskalut oo aika samankaltaiset tässä vastaavassa part-time-jakiksessa: http://www.purefjcruiser.com/docs/2007%20Toyota%20FJ%20Cruiser%20Repair%20Manual/VF2A%20Transfer/Transfer%20Assembly/02000510.pdf

Ainakin New Venture/ New Process Gearin (NP/NV 2xx- jakikset) vastaavina ketjuvälitteisinä voi ihan huoletta ajaa nopealla lukollisella nelikolla ilman etukardaania - tai vastaavasti takakardaani irrotettuna etuvedolla :D

Näyttää sisuskalut kovasti samanlaisilta tuossa Toyotankin jakiksessa. Yleensähän nuo on siinä mielessä takavetolaatikoita että etuveto menee jonkin teknisen härpäkkeen (planeetta, torsen, visko, kiinteä lukko, tms.) välityksellä ja takaveto- osuus menee "suoraan" läpi, joten takaveto-osuus jakiksesta kestää sen väännön ja ylikin mitä moottorilta vaihdelaatikon kautta tulee.