View Full Version : Harraste-Modified: Uusi luokka trialiin? Ei tule.
Vihdoin sain "kirjoitettua" idean jota olin pyöritellyt jo jonkin aikaa päässäni. Oikeastaan kirjoittamista oli hyvin vähän, copy-paste eri luokkien säännöistä synnytti ehdotuksen uudeksi luokaksi.
Yritetään lisätä trialin osallistujamäärää sekä viihdearvoa katsojille. Modified-luokan autoja ei ole yhtä urheaa yrittäjää lukuunottamatta näkynyt muutamaan vuoteen (?) kisoissa, joten joko säännöissä on jotain vikaa tai kilpailijoiden puutteen takia ei tehdä autoja ja kierre on valmis. Harraste-Modified on tarkoitettu niille, joille harraste-standard ei tarjoa tarpeeksi haastetta, pro-modifiedin reitit ovat liian haasteellisia kalustolle ja/tai auto liikaa muutettu modifiediin. Nähdäkseni myös kuskit, joille harraste-standardiin osallistuminen tarkoittaisi hamekangasta palkinnoksi kilpatovereilta, voisivat tähän uuteen luokkaan osallistua ilman pelkoa uudesta kuosista.
Muutama juttu voitaisiin jättää pois tästä keskustelusta:
-Kypärät. Sääntö ei tule muuttumaan tämän luokan myötä.
-Turvakaaret ja muut turvavarusteet tulee olemaan modified-luokan tasolla, jos ajetaan modifiedin radoilla.
-Tämä uusi luokka ei tule muuttamaan muiden luokkien sääntöjä.
Sääntöjä ei olla lisäämässä mihinkään tässä muodossa ja ovat täysin omien ajatusteni mukaan kirjoitettu, eivätkä liity mitenkään kuulumaani seuraan tai seuran haluihin järjestää kilpailuja :)
Mielipiteitä? Ideoita?
EDIT: MUOKATTU VERSIO 1.1 EHDOTUSTEN PERUSTEELLA, SEKÄ VASTAAMAAN 2015 SÄÄNTÖKIRJAA.
toyota4x4
09.10.2014, 21:56
Jakolaatikon muuttamista ei sallita?? tarkoittaa mitä?
Jakolaatikon muuttamista ei sallita?? tarkoittaa mitä?
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole jakolaatikossa alkuperäisenä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu.
toyota4x4
09.10.2014, 22:08
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole jakolaatikossa alkuperäisenä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu.
jos on 2kpl jakolaatikoita. siinä tulee matala 2wd vaikka laatikot ovat muuten vakioita. tosin hämmentämiseen pysähtymättä on lähes mahdotonta.(hilux)
jos on 2kpl jakolaatikoita. siinä tulee matala 2wd vaikka laatikot ovat muuten vakioita. tosin hämmentämiseen pysähtymättä on lähes mahdotonta.(hilux)
Aivan.. Tuo kohta on napattu modifiedin säännöistä, harraste-standardissa on tuo kohta kirjoitettu niin että "matalan 2wd:n käyttö kilpailun aikana ei ole sallittu." Eli joko kieltää käyttö, mikä nyt on ehkä vähän turha ja hankala valvoa. Tai sitten kirjoittaa yksinkertaisemmin:
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Hidas etuveto ei ole sallittu.
Tästäkin porsaanreiästä voi vielä mennä keskitasauspyörästöllisellä nelivedolla varustetulla autolla käsijarrua kiskomalla, mutta tätä on hankala/turha estää? Ei kuitenkaan ole ihan sama kuin pelkkä etuveto ja kestääkö mikään laatikko jatkuvalla nelivedolla tuota rääkkiä pidemmän päälle?
Yhden kisan appari kokemuksella
Kuulostaa hyvältä ns. Kevyen rakentelun
Suora akseli luokka.
Vaikuttaa hyvältä! Itse ainakin mukana tässä luokassa, jos saadaan toteutumaan.
PeteTurku
10.10.2014, 08:19
Kääntöjarru sallituksi, mutta käyttö kielletyksi.( eli jos autossa on kääntöjarru tsydeemit, ni saa ajaa muttei käyttää).
Alkuperäinen akseleiden välinen jarrusäädin. Entäs jos kyseinen ventteeli on poistettu toimimattomana jo vuosia sitten?
Racingrabbit
10.10.2014, 08:27
Eikös noita jakolaatikkoon ja kääntöjarruihin liittyviä juttuja voisi rajata vaan käyttökiellolla?
Uusi luokka voisi olla ihan sopiva näille meidän vanhoille suora-akselisille ProModi autoille ja ei tarvitsisi alkaa purkamaan jo olemassa olevia varusteita.
Edittiä: Itseä kiinostaa tälläinen uusi luokka,koska minulla on nyt pari vuotta kilpailutaukoa ja koen että nykyiset ProModin radat on hieman liian haastavat meidän "old school" autolle.Ajamisen pitäisi olla kumminkin hauskaa,ja auton korjaaminen joka kisan jälkeen tappaa kyllä motivaation.
offroadjouni
10.10.2014, 08:42
Kiitos baxxter! Mielestäni tämä on hyvä idea, jos tällä tavalla saataisiin HS:n radat helpommaksi niin että sinne on helpompi tulla vakiommalla autolla ja saadaan enemmän haasteita HM:lle. Tietysti vähän sääli että meillä on jo modified-luokka, joka ei kuitenkaan houkuta osallistujia liian tiukkojen sääntörajojen vuoksi.
1. Minä miettisin vielä tuota porttaaleista saatavaa sanktiota ja sen suuruutta. Tällä hetkellä pakista saa 1-6 pisteen välillä riippuen akselivälistä, joten yksi piste lisää on aika pieni muutos. Mielestäni 2 lisäpistettä voisi olla tasaväkisempi. Ja mietin että olisiko simppelimpi että tämä 2 lisäpistettä tulisi vaikka autossa olisi porttaalit jo alunperin?
2. Jakolaatikon muutokset on myös vähän kinkkinen tehdä niin että mahdollisimman moni olisi samalla viivalla. Koko rajoituksen idea taitaa olla että ei sallita "köyhän miehen kääntöjarruja", eli pelkällä etuvedolla ajamista. Etuvedolla saavutetaan kovasti hyötyä kääntyvyyden suhteen, ja heti jos keskitasauspyörästönlukon saa aukaista niin tämä etu on käytettävissä. Toisaalta en näkisi että jos autossa kerran on tasauspyörästö, niin miksi sitä ei saisi käyttää. Ja jos autossa on käsijarru niin kyllähän sitäkin saa käyttää. Missään tehdasvalmisteisessa maastoautossa ei taida kuitenkaan olla pelkkää etuvetoa valittavana, joten optimaaliseen autoon kannattaisi mielestäni vaihtaa tasauspyörästöllinen jakolaatikko ellei siinä jo ole sellaista. Atlasta ei löydy monesta autosta Suomessa, mutta jos sellainen on niin mielestäni riittäisi että vannoo ja vakuuttaa että ei tule vapauttamaan takavetoa pois kisan aikana - tai sitten joku simppeli lukitus vaihdekepille. Moneen autoon on aika helppo asentaa jälkiasennettu hidas takaveto, mutta sen hyöty jää kuitenkin (mielestäni) vaatimattomaksi verrattuna tasauspyörästölliseen jakikseen tai takavedon irtikytkentään. Sillä perusteella ehdottaisin seuraavanlaisen muutoksen sääntöihin:
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävän taka-akselin irtikytkentä ei ole sallittu.
Itselläni ei ole hidasta takavetoa, mutta Jeeppiin sellaisen saa kyllä rakennettua. Tämä siis tiedoksi jo etukäteen jos joku haluaa minut jäävätä sääntöehdotuksia antamasta. Kommentteja?
offroadjouni
10.10.2014, 08:47
Eikös noita jakolaatikkoon ja kääntöjarruihin liittyviä juttuja voisi rajata vaan käyttökiellolla?Pystyisikö niihin helposti tekemään jonkun lukituksen että käyttäminen ei onnistu "vahingossa"? Kepit lukittu kuormaliinalla tiettyyn asentoon tai joku kansi kytkimien päälle tms. Jos lukituksen tekeminen on kovin hankalaa, niin ainakin minun puolesta käyttökielto riittää.
Pystyisikö niihin helposti tekemään jonkun lukituksen että käyttäminen ei onnistu "vahingossa"? Kepit lukittu kuormaliinalla tiettyyn asentoon tai joku kansi kytkimien päälle tms. Jos lukituksen tekeminen on kovin hankalaa, niin ainakin minun puolesta käyttökielto riittää.
Tuo keppien lukitus mielestäni rajaa vaan mahdollisuuden käyttää esim isoa puolta, jos ja kun sellainen hämmennetään samasta kepistä.
Siis avaan hieman: oletetaan, että mulla on perissä 6:1 ruuvit ja jakolaatikossa kans vaikka 6:1 pikkupuolekka, niin peruutusvaihde saattaa mennä jo niiiii pieneks, että tarvii välillä heittääkkin isonpuolen päälle, jotta peruuttaessa fillarit pyöriis tarpeeks. Tämä vaan yks esimerkki, miks mun mielestä nuo lukinnat ja sinetöinnit ei oikee ehkä ole se oikea juttu:confused:
Jartsa 74
10.10.2014, 09:35
Minä ainakin olen tähän valmis lähtemään mukaan.
Tuo pykälä vaihteiston ja jakolaatikon välitykset vapaat antaa aika paljon tulkinnan varaa.
Itse olen tehnyt vaihteiston ja jakiksen väliin alennusvaihteen, jakolaatikon nopealla puolella on nyt siis Pajen alkuperäistä hidasta puolta vastaava takaveto (ei tosin jostain syystä tällä hetkellä mene päälle). Varmaan jos aletaan lukeen sääntöjä kuin piru raamattua niin ei modiin kelpais?
Tuon alkuperäisen jarrusäätimen sais mun puolesta poistaa.
Muutetut sääntökohdat:
3.8.5.1 Jarrut
Jarrujen rakenne on vapaa (esim. vaihtaminen levyjarruihin). Käyttöjarrun tulee vaikuttaa kaikkiin pyöriin samanaikaisesti. Akseleiden välistä jarrutasapainoa ei saa säätää ajon aikana. Yhteen pyörään tai yhdelle akselille vaikuttava jarru on täten kielletty.
3.8.5.3 Ohjausjarru
Ohjausjarrun käyttö on kielletty.
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Pelkän etuvedon käyttö ei ole sallittu. Keskitasauspyörästöllä varustetun jakolaatikon takakardaanin/-pyörien jarrutusta ei katsota etuvedoksi.
Muutettu niin että käyttöä kielletty, eikä varustetta.
3.8.8.4 kohtaa hierottu lisää selkeämmäksi. Ajatuksena ettei sillä hitaalla etuvedolla autoa käännetä. Jatkuvalla nelivedolla varustetut jakolaatikot (land roverit, hodarit, pajerot, jeepit yms.) taas toimivat tehdastekoisinakin jo "etuvetona", mutta käytössä on suuri riski keskitasauspyörästön hajoamiseen. Etukardaanin nopeuskin tuplaantuu, joten nopeus ei ole ihan niin hidas eikä ilmeisesti ihan niin hallittu toiminta kuin irtikytkettävällä takakardaanilla. Kaiken lisäksi vaikea kuitenkaan valvoa.
Kiitos baxxter! Mielestäni tämä on hyvä idea, jos tällä tavalla saataisiin HS:n radat helpommaksi niin että sinne on helpompi tulla vakiommalla autolla ja saadaan enemmän haasteita HM:lle. Tietysti vähän sääli että meillä on jo modified-luokka, joka ei kuitenkaan houkuta osallistujia liian tiukkojen sääntörajojen vuoksi.
On tosiaan hyvä sauma helpottaa HS:n ratoja, ainakin nuo uudenkaupungin radat olivat jo moditason pätkiä. Ehkä tästä voisi tulla lisäpotkua myös siihen viralliseen modiluokkaan.
1. Minä miettisin vielä tuota porttaaleista saatavaa sanktiota ja sen suuruutta. Tällä hetkellä pakista saa 1-6 pisteen välillä riippuen akselivälistä, joten yksi piste lisää on aika pieni muutos. Mielestäni 2 lisäpistettä voisi olla tasaväkisempi. Ja mietin että olisiko simppelimpi että tämä 2 lisäpistettä tulisi vaikka autossa olisi porttaalit jo alunperin?
Alun perin kirjoitinkin 2 pistettä, mutta totesin ettei ehkä modipätkillä portaaleista niin paljon ole hyötyä? Tietty tämä on myös ratamestarin käsissä? Modified-säännötkin sallivat alkuperäiset portaalit, joten HM-luokassakaan ei pitäisi rangaista? On ne volvokuskit kuitenkin niin urheita siellä korkealla keikkuessaan :)
2. Jakolaatikon muutokset on myös vähän kinkkinen tehdä niin että mahdollisimman moni olisi samalla viivalla. Koko rajoituksen idea taitaa olla että ei sallita "köyhän miehen kääntöjarruja", eli pelkällä etuvedolla ajamista. Etuvedolla saavutetaan kovasti hyötyä kääntyvyyden suhteen, ja heti jos keskitasauspyörästönlukon saa aukaista niin tämä etu on käytettävissä. Toisaalta en näkisi että jos autossa kerran on tasauspyörästö, niin miksi sitä ei saisi käyttää. Ja jos autossa on käsijarru niin kyllähän sitäkin saa käyttää. Missään tehdasvalmisteisessa maastoautossa ei taida kuitenkaan olla pelkkää etuvetoa valittavana, joten optimaaliseen autoon kannattaisi mielestäni vaihtaa tasauspyörästöllinen jakolaatikko ellei siinä jo ole sellaista. Atlasta ei löydy monesta autosta Suomessa, mutta jos sellainen on niin mielestäni riittäisi että vannoo ja vakuuttaa että ei tule vapauttamaan takavetoa pois kisan aikana - tai sitten joku simppeli lukitus vaihdekepille. Moneen autoon on aika helppo asentaa jälkiasennettu hidas takaveto, mutta sen hyöty jää kuitenkin (mielestäni) vaatimattomaksi verrattuna tasauspyörästölliseen jakikseen tai takavedon irtikytkentään. Sillä perusteella ehdottaisin seuraavanlaisen muutoksen sääntöihin:
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävän taka-akselin irtikytkentä ei ole sallittu.
Itselläni ei ole hidasta takavetoa, mutta Jeeppiin sellaisen saa kyllä rakennettua. Tämä siis tiedoksi jo etukäteen jos joku haluaa minut jäävätä sääntöehdotuksia antamasta. Kommentteja?Ehtisin jo kirjoittaa oman sääntöehdotuksen, mutta tuo sun on kyllä yksinkertaisempi ja käytännössä sama asia..
Eikös ollut niin että Eurotrialissa vaaditaan kaikissa luokissa ikkunaverkko tai käsihihnat. Suomisäännöt ei vaadi, vaikka PM & P luokissa taitaa olla käytössä kaikilla? Jos tämä tulee jossain kohtaa pakolliseksi modified-luokkaan, tulee vaatimus myös HM-luokkaan.
Kannattaa myös huomioida että HM:ssä nykyisillä säännöillä vaaditaan esim. täydellinen turvakehikko, avoautoihin kilpailukäyttöön tarkoitetut istuimet, nelipistevyöt, auton ulkopuolelta käytettävä auton sammuttava päävirtakatkaisija.
offroadjouni
10.10.2014, 13:56
Alun perin kirjoitinkin 2 pistettä, mutta totesin ettei ehkä modipätkillä portaaleista niin paljon ole hyötyä? Tietty tämä on myös ratamestarin käsissä? Modified-säännötkin sallivat alkuperäiset portaalit, joten HM-luokassakaan ei pitäisi rangaista? On ne volvokuskit kuitenkin niin urheita siellä korkealla keikkuessaan :)
Joo, tuo pistemäärän suuruus riippuu toki radoista. Jotkut meitä paremmat ovat yleensä ajaneet kohtuu paljon 0-pisteisiä suorituksia, ja nehän pysyvät nollana myös porttaaliakseleilla - Jos ei joudu ottamaan pakkeja niin porttaalit eivät aiheuta automaattisesti miinuksia. Nyt Uudessakaupungissa nollasuorituksia ei montaa tullut, eli tässä kisassa se +2 / pakki olisi ollut kohtuu kova rangaistus.
Kannattaa myös huomioida että HM:ssä nykyisillä säännöillä vaaditaan esim. täydellinen turvakehikko, avoautoihin kilpailukäyttöön tarkoitetut istuimet, nelipistevyöt, auton ulkopuolelta käytettävä auton sammuttava päävirtakatkaisija.Tuotanoin... Katu-Jeeppiini ei saa vaihtaa kilpailukäyttöön tarkoitettuja istuimia tai nelipistevöitä. Tai siis nelipistevyöt voisi vielä asentaa rullavöiden rinnalle, mutta e-hyväksyttyjä penkinkiinnikkeitä en ole löytänyt kuppipenkeille.
Tuotanoin... Katu-Jeeppiini ei saa vaihtaa kilpailukäyttöön tarkoitettuja istuimia tai nelipistevöitä. Tai siis nelipistevyöt voisi vielä asentaa rullavöiden rinnalle, mutta e-hyväksyttyjä penkinkiinnikkeitä en ole löytänyt kuppipenkeille.
Eutotrial säännöt sanoo Modifiedin kohdalla:
3.6.2.9 Seats
The seats for the driver/codriver must be well secured. Seats must have head restraints that covers at least 2/3 height of the helmet. Codrivers seat must be present. Its allowed to replace the original seats with racing seats with the possibility for 4 point harness.
Ja Pro-Modifiedin kohdalla:
3.7.2.9 Seats
Seat of racing type with the possibility for 4 point harness must be present. The seats for the driver/codriver must be well secured, and if the seat is adjustable it should have a locking device at both sides. Seats must have head restraints that covers at least 2/3 height of the helmet. Codrivers seat must be present.
AKK:n säännöissä istuimet on turvallisuusmääräysten puolella ja eurotrialin säännöissä luokkasäännöissä. Mun mielestä tässä olis paikka sääntöjen muuttamiselle, ihan jo sen takia että suomisäännöt ja eurosäännöt olisivat modified-luokan osalta yhteneväisiä.
EDIT: Ja tässä suomisääntö kertaalleen penkkien osalta:
2.2.3 Istuimet
Istuimien tulee olla tukevasti kiinnitetyt ja niiden tulee olla korkeaselkäisiä ja niskaa tukevia, suositellaan kuppiistuimen käyttöä. Trial Modified (avoautot), Harraste-Modified (avoautot), pro modified, proto type ja formula offroad autoissa tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppi-istuimet, joissa mahdollisuus käyttää 4-piste vöitä. Mikäli penkeissä on säätömahdollisuus, on kummassakin kiskossa oltava lukko.
Mites Jouni sun kaaret, kelpaako tuollaisenaan vai pitääkö/voiko muuttaa?
offroadjouni
10.10.2014, 16:03
EDIT: Ja tässä suomisääntö kertaalleen penkkien osalta:
2.2.3 Istuimet
Istuimien tulee olla tukevasti kiinnitetyt ja niiden tulee olla korkeaselkäisiä ja niskaa tukevia, suositellaan kuppiistuimen käyttöä. Trial Modified (avoautot), Harraste-Modified (avoautot), pro modified, proto type ja formula offroad autoissa tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppi-istuimet, joissa mahdollisuus käyttää 4-piste vöitä. Mikäli penkeissä on säätömahdollisuus, on kummassakin kiskossa oltava lukko.Niin, aloin vielä miettimään tuota avoauton määritelmää. Minulla on kyllä täysin umpinainen alumiinikatto Jeepissä, vaikkakin rekisteriotteen mukaan onkin avoauto. Ehkä se menisi umpiautosta ja siksi alkuperäiset penkit on ok. Osaako joku ottaa kantaa tähän?
Mites Jouni sun kaaret, kelpaako tuollaisenaan vai pitääkö/voiko muuttaa?
Oviputket pitää lisätä, muuten pitäis olla ok - niitä ei viitsinyt suunnistuskäyttöön laittaa. Kaaret on tehty nimenomaan AKK-ohjeiden mukaan muilta osin.
Hyvä hyvä!
Varmasti auttais saamaan lisää kilpailijoita lajiin kun pääsis joskus rakennetuilla ns.suunnistus/safari autoillakin ajamaan kilpaluokkaan.
HS takaisin helpoksi kokeilijoille.
Byrocrat
11.10.2014, 21:24
Niin, aloin vielä miettimään tuota avoauton määritelmää. Minulla on kyllä täysin umpinainen alumiinikatto Jeepissä, vaikkakin rekisteriotteen mukaan onkin avoauto. Ehkä se menisi umpiautosta ja siksi alkuperäiset penkit on ok. Osaako joku ottaa kantaa tähän?
Offin AKK-säännöistä lainattua;
2.2.13.7 Kattovahvistukset
Avoautossa joissa vaaditaan turvakehikko, on kehikon yläosan avonainen osa peitettävä vähintään 2 mm:n teräs- tai 3 mm:n alumiinilevyllä, joka kiinnitetään kehikkoon katkohitsaamalla tai noin 50 cm:n välein
(vähintään 6kpl) 8mm:n pulteilla.
Kun kyse on avoautosta ja sulla on sääntöjenmukaiset kaaret ja tuo alumiinikatto niin sehän täyttää tämän vaatimuksen edellyttäen että pellin vahvuudet on vähintään tuo mainittu :)
Ihan vaan kysymyksenä/ehdotuksena, miksi ei voisi suoraan väljentää modin sääntöjä sen verran että nämä uuden luokan puuhamiehet mahtuisivat siihen?
Jos oikein ymmärsin niin Harraste-Modilla olisi kummiskin tarkoitus ajaa modin ratoja.
Onko järkevää lisätä luokkia jos ei nykyisissäkään ole välillä tarpeeksi kilpailijoita.
Muutenhan tossa käy niin että modissa edelleen 0-2 autoa ja sitten harrastemodissa vaikka 5 autoa. Eikös se olis kilpailullisempaa että olisi siinä nykyisessä modissa jopa 7 autoa?
Ihan vaan kysymyksenä/ehdotuksena, miksi ei voisi suoraan väljentää modin sääntöjä sen verran että nämä uuden luokan puuhamiehet mahtuisivat siihen?
Jos oikein ymmärsin niin Harraste-Modilla olisi kummiskin tarkoitus ajaa modin ratoja.
Onko järkevää lisätä luokkia jos ei nykyisissäkään ole välillä tarpeeksi kilpailijoita.
Muutenhan tossa käy niin että modissa edelleen 0-2 autoa ja sitten harrastemodissa vaikka 5 autoa. Eikös se olis kilpailullisempaa että olisi siinä nykyisessä modissa jopa 7 autoa?
Modi on eurotrial sääntöjen mukainen ryhmä.
Modi on eurotrial sääntöjen mukainen ryhmä.
Se siitä aivopierusta sitten...
offroadjouni
13.10.2014, 23:16
Kun kyse on avoautosta ja sulla on sääntöjenmukaiset kaaret ja tuo alumiinikatto niin sehän täyttää tämän vaatimuksen edellyttäen että pellin vahvuudet on vähintään tuo mainittu :)Joo, katto on kyllä säännöt täyttävä, mutta tarkoitin että onko tuo minun Jeeppi avo- vai umpiauto. Jos avoon laittaa katon niin eikö se ole umpinainen? Jos Jeeppi on avo niin minun pitäisi hankkia kuppipenkit siihen kun taas umpiautona kelpaisi alkuperäisillä penkeillä.
Ihan vaan kysymyksenä/ehdotuksena, miksi ei voisi suoraan väljentää modin sääntöjä sen verran että nämä uuden luokan puuhamiehet mahtuisivat siihen?
Jos oikein ymmärsin niin Harraste-Modilla olisi kummiskin tarkoitus ajaa modin ratoja.
Onko järkevää lisätä luokkia jos ei nykyisissäkään ole välillä tarpeeksi kilpailijoita.
Muutenhan tossa käy niin että modissa edelleen 0-2 autoa ja sitten harrastemodissa vaikka 5 autoa. Eikös se olis kilpailullisempaa että olisi siinä nykyisessä modissa jopa 7 autoa?
Ajattelin asian niin, että harrastemodissa ajaisi 7 autoa ja modia ei ajettaisi ollenkaan. Kuten tällä kaudella oli monta harrastestanua ja 2 stanua, kaikki ajoi harrastestanua. (Paitsi yksi auto ensimmäisessä kisassa.)
Tällä ehdotuksella pysyisi se eurotrial-kelpoinen luokka ainakin sääntökirjassa, tosin huonona puolena niitä autoja ei välttämättä rakenneta tiukempaan modin sääntöön vaan väljempään harrastemodiin. En vaan osaa nähdä sitä ongelmana, kun en ole Jartsan pajeron lisäksi nähnyt modiautoon moneen vuoteen. Lisäluokalla on nähdäkseni ainoa mahdollisuus vaikuttaa modified-radan kilpailijamäärään, eurotrial-luokkien sääntöihin ei tuskin standardia lukuunottamatta saa muutoksia.
Joo, katto on kyllä säännöt täyttävä, mutta tarkoitin että onko tuo minun Jeeppi avo- vai umpiauto. Jos avoon laittaa katon niin eikö se ole umpinainen? Jos Jeeppi on avo niin minun pitäisi hankkia kuppipenkit siihen kun taas umpiautona kelpaisi alkuperäisillä penkeillä.
Mun tulkinta suomisäännöstä on, että sulla pitää olla kuppipenkit. Eurotrialiin modified-luokkaan kelpaa alkuperäisillä. Jos se alumiinikatto ei ole alkuperäinen? Muutenhan tuo sääntökohta penkeistä on ihan turha, koska avoautoa ei voi olla, kun kattopelti vaaditaan aina jos turvakaaretkin. Täyttääkö sulla alumiini ja sen kiinnitys tuon Byrocratin laittaman sääntökohdan? Hyvä että tuokin tuli esille, tuo turvakaariin kiinnitetty kattopelti pitää olla kaikissa harrastemodiautoissakin.
Ne jotka tietää ja tuntee, vois vinkata tätä juttua niille joita tämä voisi kiinnostaa (kilpailujen järjestäjät, vanhat kilpailijat, vanhojen kilpureiden nykyiset omistajat jne) ja niille ketkä näistä asioista päättää.
Jare, sirP ja Byrocrat on kommentoinut, mutta ainakin mua kiinnostaa mitä "pitkän linjan" trial-miehet on tästä mieltä, tarvitaanko vai ei? Koskee myös muita...
jokos cromo putki kävisi turvakaarissa suomaliassa 2015?
saako oviputket olla irroitettavat?
Ne jotka tietää ja tuntee, vois vinkata tätä juttua niille joita tämä voisi kiinnostaa (kilpailujen järjestäjät, vanhat kilpailijat, vanhojen kilpureiden nykyiset omistajat jne) ja niille ketkä näistä asioista päättää.
Jare, sirP ja Byrocrat on kommentoinut, mutta ainakin mua kiinnostaa mitä "pitkän linjan" trial-miehet on tästä mieltä, tarvitaanko vai ei? Koskee myös muita...
Toivonmukaan (sillä pidän lajista trial, enkä halua sen kuolevan) tätä keskusteluketjua on moni jo lukenut ja mietiskellyt, sekä jossain vaiheessa "uskaltaa" antaa jopa omia mielipiteitäänkin.
Itse koitan olla kommentoimatta "liikaa" tähän uuteen ideaan......jospa niinku sillä sais uus offin sukupolvi tehtyä omia ratkaisujaan, eikä ainakaan tällänen "offin muinaisjäännös" niitä jarruttelis:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
jokos cromo putki kävisi turvakaarissa suomaliassa 2015?
saako oviputket olla irroitettavat?
Cromo ei käy turvakaarissa. Irrotettavat oviputket on sallittu ja on olleetkin.
Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
Tämähän on neliovisten autojen ongelma ja katsotaan josko olisi ratkaisua, esimerkiksi c-pilarin kohdalle toinen pääkaari josta takatuet. Lisää vain näitä ehdotuksia ja kysymyksiä niin saadaan lajiryhmälle pohdittavaa :)
jokos cromo putki kävisi turvakaarissa suomaliassa 2015?
saako oviputket olla irroitettavat?
Cromosta en tiiä, enkä muutenkaan 2015 sääntökirjan mahdollisista muutoksista.
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi :)
Tekniikkasäännöt, Liite J:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-12T15-00-13175.pdf
Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
2.2.13.10 alla:
Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille
puolille ja yläpäästään niiden tulee olla lähellä
pääkaaren tai sivukaarien ylätaivutusta ja lähellä kattoa.
Ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Takatukien tulee
muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta
ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia.
Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta.
Eli ei saa taivuttaa, mutta voi olla irroitettavat, eli vaikka taivutettujen suunnistuskaarien lisänä?
munkin mielestä tämä on hyvä asia ja hyvä että saadaan nämä vanhat sotaratsut takasin radalle. olen myös lukenu topiccia alusta asti mielenkiinnolla...
253 37-47 kuvista saa putkiliitoksista oviputkiin hyvän kuvan
edittiä... baxxterhan noi jo luetteli.
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi :)
Tekniikkasäännöt, Liite J:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-12T15-00-13175.pdf
Juu'u.....aika hankalasti ymmärrettävää tekstiä kyllä tolla kohtaa....olisko siin mahdollisesti oikee joku virhe?? Voisko joku viisaampi lukea ton, että mitkä liitokset on sit oikeesti sallittuja oviputkiin.....myönnetään äidinkieli ei koskaan ollu mun vahvin laji koulussakaan, eikä näytä olevan vieläkään:D
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi :)
Tekniikkasäännöt, Liite J:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-12T15-00-13175.pdf
Lueskelin lisää ja katselin kuvia, niin eikös 253-41 tai 253-42 liitoksella tavallaan onnistuis....ei kylläkään noillakaan FIKSUSTI, kun oviputken irroittamalla jää ikävät töröt etu- ja pääkaareen.....
Keksiiks joku muuuuhttp://img.photobucket.com/albums/1003/Npingree/Emoticons/CowSmiley-Shock.gif (http://smg.photobucket.com/user/Npingree/media/Emoticons/CowSmiley-Shock.gif.html)
253-43 olisi varmaan kätevin? Panta putken ympärille ja pultilla oviputki pantaan kiinni?
253-43 olisi varmaan kätevin? Panta putken ympärille ja pultilla oviputki pantaan kiinni?
Liite J:
"Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa"
8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset
eli vain noissa kelpaa esim 253-43, oviputket on kuitenkin mainittu aikaisemmin:
8.3.2.1 Pakolliset osat:
8.3.2.1.2 Oviputket
Ja jos näitä kaaria ihmetellään lisää, niin miten tulkitaan off road lajisääntöjen erikoistapaus:
"Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyötärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita."
Mulla omassa autossa on tehdastekoinen runko ja kori, joihin tehty ensin turvakaaret, joihin lisätty jousituksen kiinnityksiä ja rungon ja korin väliset kumit korvattu pulttiliitoksilla. Teoriassa korin saa vielä toistaiseksi pois, joten onko auto putkirunkoinen?
Kaariin ei saisi lisäillä ylimääräisiä kiinnikkeitä, mutta mulla jousitolppien yläpäät on kiinni kaarissa, vai onko ne putkirungossa?
-Useassa kohtaa sääntökirja sanotaan:
"Vyötärölinja määritellään seuraavasti: Keulassa konepellin linja. Avoautoissa sivut ja takaosan yläreuna. Umpiautoissa, jos avomallia ei ole, takasivulasien alareuna sekä takalasin alareuna."
Eli takatukien alapääkin saa olla korkeintaan tällä vyötärölinjalla, eikä tätä korkeammalla saa olla poikittaisia hitsaussaumoja?
2.2.13 Turvakaaret
Turvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä
mun mielestä sun auto ei ole putkirunkoauto. laita kuvia kohdista mitkä askarruttaa, ni pähkäillään niitä...
mitä kiinnikkeitä sun tarvii hitsata vyötärölinjan yläpuolelle?
ja oviputket on pakolliset, mutta saa olla irroitettavat, en ymmärtänyt mitä hait nyt takaa tolla...
mun mielestä sun auto ei ole putkirunkoauto. laita kuvia kohdista mitkä askarruttaa, ni pähkäillään niitä...
mitä kiinnikkeitä sun tarvii hitsata vyötärölinjan yläpuolelle?
ja oviputket on pakolliset, mutta saa olla irroitettavat, en ymmärtänyt mitä hait nyt takaa tolla...
Ooks sä Junnu vieläkää lukenu tota sääntökirjaa tuolta kaarien kohdalta?? ;);)
Mä oon ja munkaan äidinkielen lukemisella ei kauheen hyviä vaihtoehtoja jää just oviputkien kiinnittämiseen.
Joten pyydänkin, että lue sääntö ja kerro mulle ja Baxterille, että mitkä kiinnistystavat on sallittuja oviputkien kiinnitykseen...me ei ite tajuta:D
mun mielestä sun auto ei ole putkirunkoauto. laita kuvia kohdista mitkä askarruttaa, ni pähkäillään niitä...
mitä kiinnikkeitä sun tarvii hitsata vyötärölinjan yläpuolelle?
ja oviputket on pakolliset, mutta saa olla irroitettavat, en ymmärtänyt mitä hait nyt takaa tolla...
Oviputket just niinku Jare sanoi.. Mulla ei oo irroitettavat, ei ole mulle ongelma.
Oviputki näkyy tuossa http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=196&pictureid=5622 ja näkyy että alkuperäinen b-pilari hitsattu putken ympäryssuuntaan kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=196&pictureid=3190
Ilmatikkujen yläpäiden kiinnitykset tulee vyötärölinjan yläpuolelle, sekä niitä ympäryssuuntaisia hitsaussaumoja. Vyötärölinjalla on merkitystä jos tarvitsee vaihtaa kaariputkia ja lasketaan putkirunkoautoksi.
Diagonaalit ei ole alapäästään kiinni korissa eikä rungossa, vaan pääkaaren poikittaisputkessa (jota ei ole sääntökirjassa) vai onko tuo putkirunkoisen runkoputki? :)
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/baxxter-valmiitkaaret.JPG Etukaaressa taivutus jotta osuu pääkaareen, ei liene kiellettyä? Ja tuo vahvike kulmassa taitaa myös olla sääntökohdan 2.2.13 mukainen?
Ei mulla ihan oikeasti ole ajatuksena tehdä pelkästään itselleni uutta luokkaa, eikä lisätä kilpailujärjestäjän työtaakkaa (koska lisäluokkaa ajettaisiin modin radoilla.) Kun kuitenkin joku niin ajattelee..
no ainakin toi 43. kyllä oon lukenu noi läpi. miten niin ei onnistuis tekemään tuolla tavalla?
ja missä sulla on baxxter kiinni noi tikut? kuvasta näyttää et ne on takatuissa??
no ainakin toi 43. kyllä oon lukenu noi läpi. miten niin ei onnistuis tekemään tuolla tavalla?
ja missä sulla on baxxter kiinni noi tikut? kuvasta näyttää et ne on takatuissa??
Mun ymmärtääkseni 253-43 kelpaa vain valinnaisten tukien ja vahvistusten kanssa, kun taas oviputki on pakollinen osa. Liite J sivu 298
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=196&pictureid=5586 tikut ei ole suoraan kiinni takatuissa, näkyy tuossa kuvassa vähän paremmin.
no ainakin toi 43. kyllä oon lukenu noi läpi. miten niin ei onnistuis tekemään tuolla tavalla?
Lainaan suoraan tekstiä sääntökirjasta:
8.3.2.4 Irrotettavat osat
Mikäli suojakehikon rakenteessa käytetään irrotettavia
osia tulee niiden liitosten olla FIA:n hyväksymää tyyppiä.
(kuvat 253-37...47). Kyseisiä liitoksia ei saa asentaa
hitsaamalla. Muttereiden ja pulttien on oltava lujuudeltaan
vähintään 8.8 (ISO standardi).
Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47
mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2
mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa ja ne ovat
kiellettyjä kehikon yläosien liitoksissa, jotka liittävät pääkaaren,
etukaaren tai sivukaarien osia.
--------------------------------------------------------------------------------------
Sitten taas tuossa alla suora kopio kohdasta 8.3.2.2 jossa ei mainita oviputkia lainkaan, kun ne on mainittu jo numerojärjestyksessä aikaisemmassa kohdassa. Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, niin mikä säännön kohta sit kuitenkin sallii käyttää niitä oviputkissa??????????????????????????????????????? ?????
8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset
Ellei kohdassa 8.3.2.1 ole muuta mainittu, kuvien 253-
12 ... 253-21 ja 253-23 ... 253-33 mukaisia vahviketukia ja
vahvikkeita voidaan lisätä turvakehikkoon sen suunnittelijan
halun mukaan. Ne täytyy joko hitsata tai kiinnittää
irrotettavilla liitoksilla. Kaikkia näitä edellämainittuja
tukia ja vahvistuksia voidaan käyttää erikseen tai yhdessä
toistensa kanssa.
--------------------------------------------------------------------
Tässä alla vielä kohdan 8.3.2.2 alta löytyvät tuet/vahvistukset sääntökirjasta kopioituna (ei löydy oviputkia....ainakaan mä en löytäny, ehkä siks, että ne on mainittu jo aiemmin sääntökirjan kohdassa: 8.3.2.1.2) :
8.3.2.2.1 Kattovahvistukset (Kuvat 253-12 ... 253-
14)
Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on
luokiteltu 01/01/2005 jälkeen. Kilpailuissa, joissa ei ole
kakkosohjaajaa, voidaan käyttää vain yhtä kuvan 253-12
mukaisista kulmittaista kattovahvistusta, mutta tällöin
sen etukiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.
8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15)
Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on
luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla
taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä
taivutuskulma ole yli 20 astetta.
8.3.2.2.3 Takatukien diagonaalit (Kuva 253-21)
Kuvan 253-21 mukainen ristikko voidaan korvata kuvan
253-22 mukaisilla takatukien diagonaalituilla vain,
jos käytetään kuvan 253-14 mukaista kattovahviketta.
Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2014 jälkeen: Kuvan
253-22 mukaiset diagonaalituet ovat pakolliset, mikäli
käytetään kuvan 253-14 mukaisia kattovahvikkeita.
8.3.2.2.4 Etujousituksen kiinnityspisteiden vahvistus
(Kuva 253-25)
Kuvan 253-25 mukaiset vahvikkeet tulee kiinnittää etujousituksen
yläkiinnityspisteisiin.
8.3.2.2.5 Poikittaistuet (Kuvat 253-26 ... 253-30)
Pääkaaren tai takatukien välistä poikittaistukea voidaan
käyttää turvavöiden kiinnitykseen kohdan 253-6.2 mukaisesti.
(Tällöin ei voi käyttää irroitettavia liitoksia).
Kuvissa 253-26 ja 253-27 sallitun keskituen asennuskulma
saa olla enintään 30 astetta pystysuorasta.
Etukaarien poikittaistuki ei saa viedä tilaa kuljettajilta.
Se voidaan sijoittaa mahdollisimman korkealle,
mutta tuen alareuna ei saa yltää kojetaulun yläpuolelle.
Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, kyseistä
tukea ei saa sijoittaa ohjausakselin alapuolelle.
8.3.2.2.6 Taivutusten ja liitosten vahvistukset
(Kuvat 253-31 ... 253-34)
Vahvikkeet tulee tehdä joko putkesta tai levystä kohdan
8.2.14 mukaisesti. Vahvistuksen materiaalivahvuus on
oltava vähintään 1.0 mm. Putkimaisten vahvistuksien
liitos vahvistettavaan osaan ei saa olla kauempana kuin
puolessavälissä vahvistettavan osan mitasta. Etukaaren
vahvistus voi poikkeuksellisesti sijaita etujousituksen
yläpään tuen liitoskohdassa.
.
.
.
.
.
.
.
Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, mutta sen sääntökohdan alla ei ole lueteltu oviputkia, niin mikä jokin muu säännön/sääntökirjan kohta sit kuitenkin sallii käyttää tuota kiinitystä oviputkissa????
Tätä mä ainakin koitan itelleni selvittää.
Byrocrat
23.10.2014, 20:53
Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, mutta sen sääntökohdan alla ei ole lueteltu oviputkia, niin mikä jokin muu säännön/sääntökirjan kohta sit kuitenkin sallii käyttää tuota kiinitystä oviputkissa????
Tätä mä ainakin koitan itelleni selvittää.
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Kun tuosta oviputkesta on tullut Offareille "elämääsuurempi" ongelma vaikka rallipuolella tuota kiinnitystapaa (kuva 253-43) on käytetty iätajat niin piti kysyä viisaammilta ja tällaisen vastauksen sain AKK:n tekniikasta vastaavalta :)
Lyhyesti voisi siis todeta että ko oviputken kiinnitystapa käy varsin hyvin offiin vaikka sanamuoto muuta antaisi ymmärtää!!! :cool: Sanamuoto korjaantuu seuraavaan sääntökirjaan :)
Janne Levänen
16.25 (5 tuntia sitten)
Moi.
Hyvä havainto.
253-43 on yleisimpiä kiinnitystapoja irrotettaville oviputkille myös muissa lajeissa ja varsinkin autoissa joiden kehikot on tehty 80- ja 90-luvuilla.
Sääntöteksti "Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa" on ilmeisen vanha ja 100% käännös myös edelleen voimassa olevasta FIA-säännöstä.
Syy miksi varsinkin vanhemmissa kehikoissa on näitä rakenteita on mielestäni varsin looginen. Oviputket ovat olleet tällöin kohdan 8.3.2.2 valinnaisia tukia. Käytännössä siinä vaiheessa kun oviputket ovat tulleet pakollisiksi, kiinnitystapa (tai paremminkin sääntö) olisi pitänyt korjata.
Sinänsä ko. kiinnitystapa on oikein toteutettuna ihan hyvä, joten ainakaan off road-puolella en pidä asiaa vaarallisena tai kynnyskysymyksenä turvallisuudelle.
Koska ongelma on hieman laajempi, käsittelemme asiaa seuraavassa tekn. lajiryhmän seuraavassa kokouksessa ja otamme asiaan ”virallisemman” kannan. Tässä kohti en olisi kovinkaan huolissani.
Terveisin,
-Janne-
Janne Levänen
Lajipäällikkö (tekniikka, historic)
Technical Executive
Eli syynä on VIRHE sääntökirjassa....aiheuttaa vaan tuollaiset virheet tällaista kivaa keskustelua.
Eilen illalla lueskelin vielä 2007 sääntökirjaa, kun sellaisen löysin, niin siellä kyllä sallittiin oviputkien kiinnitykset oikeastaan kaikilla mahdollisilla kirjassa olleilla kiinnityksillä. Meidänkin yhdessä autossa on aikoinaan tehty tuollaiset 253-37 kuvan mukaiset kiinnitykset, joista ei kauheen isoja kiinnikelappuja jää kiusaamaan kaariin, kun oviputket irroittaa.
ja minä taas takerruin kohtaan jossa lukee, että oviputket on pakollisia, mutta viimeinen lausehan sanoo, että ne saa olla irroitettavia. mutta tosiaan kun sitä taas lukee lisää, niin sehän periaatteessa kumotaan, tai siis jätetään mainitsematta.
Kurkkasin vielä eurotrialin säännöt, siellä M, PM & P -luokissa kaikki pakolliset putket pitää hitsata kiinni. Oviputket on pakolliset vain PM & P -luokissa, eli Modissa kelpaa pultattava liitos eurotrialin puolellakin :)
Kävimpähän vaihteeksi taas kattomassa Rokkirallin kaarisäännöt niin on hiukka helpommin ymmärrettävät ja toteutettavat kuin nuo AKK versiot, tosin rokkirallissa ilmeisesti kuolee ihmisiä jatkuvasti ?
yks mistä en halua tinkiä on turvallisuus varusteet, monesti aikoinaan tuli luettua tuota akk raamattua ja muutaman kunnon kaadon jälkeen olen ollut tyytyväinen, että kaaret on kestänyt, esim ahvenistolla kontin päältä kaatuminen oli kaarille kunnon testi josta selvittiin, mutta ilman niitä kaikkia putkia kaarissa olisi lopputulos voinut olla jotain ihan muuta. ja nuo oviputket ainakin meillä on monesti ollut hyödyksi pienissäkin kellahduksissa estämässä kivien ja kantojen tulemisen sisään.
muutama kysymys:
tuplavaihteisto,onko sallittu? esim mulla omegan takapotkuloota + fj:n vaihteisto ja jakolaatikko.?
mites ulkopuoleiset suunnistuskaaret, onko mahdollista saada edes laillista.. oviputkien teko noihin on hankalaa jos meinaa oven toimivan..:confused:
sit vielä pääkaari tuplana, eli suzukiin olis tarkoitus laittaa taaksekin ihan puskurin päälle periaatteessa toinen pääkaari, sen diakonaali hieman hankala toteuttaa kun vinssiapinan olis tarkoitus takaa sisään kulkea.
entäs toi kohta kun lukee että kaarien pitäsi siaita jousitusen välissä? mulla on putkikehikko tulossa etupuskurista taakse asti?
jotain ton suuntasta tallissa valmistumassa ja oishan se kivaa jos sillä vois muutakin ajaa kuin omilla mailla hupia.:D.
Kävimpähän vaihteeksi taas kattomassa Rokkirallin kaarisäännöt niin on hiukka helpommin ymmärrettävät ja toteutettavat kuin nuo AKK versiot, tosin rokkirallissa ilmeisesti kuolee ihmisiä jatkuvasti ?
Jos nyt jätetään rokkirallit tämän keskustelun ulkopuolelle, kiitos.
Jos nyt jätetään rokkirallit tämän keskustelun ulkopuolelle, kiitos.
No mites kun tuossa itärajan takana saa ajella kisoja ihan muutenkin kuin kitymaastureilla hiukka keveämmillä säännöillä, eikä vissiin virolaistenkaan säännöt kelpaa tai edes eurotrialin säännöt ilman paikallisia poikkeuksia, tosin jos kotimaan meininki ahistaa niin voipi mennä noihin edellämainittuihin paikkoihin ajelemaan mutta kun valitetaan osanottaja katoa niin tuossa voisi olla yksi syy ? Kai näissä joku vastuukysymys aiheuttaa että kuski edes yksinään ei saa tappaa itteään puolikuntoisella autolla ?
Racingrabbit
25.10.2014, 17:37
Meinasitko Calmari tulevaisuudessa osallistua trial kisoihin,vai miksi tämä "sivustahuutelu"?
Meinasitko Calmari tulevaisuudessa osallistua trial kisoihin,vai miksi tämä "sivustahuutelu"?
Aika pahan heitit mut jos säteel 300 km Lappeenranta voi perjantaina tulla ja heittää teltanpystyyn ja yöpyy siinä, lauantai aamuna katsastus ja lääkärin tarkastus ja päivä ajetaan kisaa, illalla kulttuuritoimintaa ja sunnuntaina palkintojen jako niin mikä ettei ?
Ja senki puolee tää "sivusta huutelu" ku venäläiset välil ihmettelee miks työ tänne tuutte, eiks suomes oo kisoja ni koita selittää tuo natsi meininki, jos suomikisaan joku venäläinen offari tulis ni osallistumine todennäköisesti mahdotonta kaikkien sääntöjen vuoksi.
Racingrabbit
25.10.2014, 18:26
Aika pahan heitit mut jos säteel 300 km Lappeenranta voi perjantaina tulla ja heittää teltanpystyyn ja yöpyy siinä, lauantai aamuna katsastus ja lääkärin tarkastus ja päivä ajetaan kisaa, illalla kulttuuritoimintaa ja sunnuntaina palkintojen jako niin mikä ettei ?
Pistä 100km matkaan lisää niin Raisiossa onnistuu.
Ja jos jätät kulttuuririennon vähemmälle,niin sunnuntainakin voi ajaa vielä kisaa. (2 päiväiset)
Pistä 100km matkaan lisää niin Raisiossa onnistuu.
Ja jos jätät kulttuuririennon vähemmälle,niin sunnuntainakin voi ajaa vielä kisaa. (2 päiväiset)
Päivämäärä ni miehä tuun ja mie oon lupauksistani yleenä pitäny kiinni, kalustona WJ grandi 2" tuuman korotuksella, kypärä,hinausliina, ensiapulaukku ja sammutin luokkana pienpyöräset alle 33" ? Laita kutsu vaik yv:nä
Racingrabbit
25.10.2014, 19:14
Päivämäärä ni miehä tuun ja mie oon lupauksistani yleenä pitäny kiinni, kalustona WJ grandi 2" tuuman korotuksella, kypärä,hinausliina, ensiapulaukku ja sammutin luokkana pienpyöräset alle 33" ? Laita kutsu vaik yv:nä
Seuraavat trial kisat taitaa olla vasta toukokuulla.
Seuraavat trial kisat taitaa olla vasta toukokuulla.
Luojan kiitos, talvel voi olla teltas kylmä mut miepä silti tuun
eipä ole tullu ajettua kisaa hetkeen, eli sivustahuutelija minäkin, mutta eikös trial kisoissa ole ollut venäläisiä ajamassa?
Pistä 100km matkaan lisää niin Raisiossa onnistuu.
Ja jos jätät kulttuuririennon vähemmälle,niin sunnuntainakin voi ajaa vielä kisaa. (2 päiväiset)
Eli mie en tarvii mitään AKK kypäriä ?
Eli mie en tarvii mitään AKK kypäriä ?
et ainoastaa AKK:n hyväksymän :)
Racingrabbit
25.10.2014, 19:59
Kilpailujärjestäjät voi varmaan kertoa mikä kypärä vaaditaan Harraste Standard luokassa johon Calmarikin on sitten varmaan menossa.
Meidän kypärissä hyväksyntä BS6658 voimassa (jatkettu) kansallisesti vielä 2018 loppuun.
Kilpailujärjestäjät voi varmaan kertoa mikä kypärä vaaditaan Harraste Standard luokassa johon Calmarikin on sitten varmaan menossa.
Meidän kypärissä hyväksyntä BS6658 voimassa (jatkettu) kansallisesti vielä 2018 loppuun.
Katoha miu alkuperäinen viesti mil mie lupasin tulla, nyt tulikii yllättäen lisävaatimuksia vai onks järjestäjil antaa kypärä pätkän alussa ? Naapuris kelpaa kypärä ihan yleiseti, jos ei itellä ollu ni pätkän alus anneettii mallia raksa :-) En mie missää nimes haluu häiritä mitää mitää inside porukkaa mikä näitä juttui harrastaa mut jos haluttas lisää osallistujia ni ehkä kannattas harkita noita sääntöjä.
Racingrabbit
25.10.2014, 20:17
Katoha miu alkuperäinen viesti mil mie lupasin tulla, nyt tulikii yllättäen lisävaatimuksia vai onks järjestäjil antaa kypärä pätkän alussa ? Naapuris kelpaa kypärä ihan yleiseti, jos ei itellä ollu ni pätkän alus anneettii mallia raksa :-) En mie missää nimes haluu häiritä mitää mitää inside porukkaa mikä näitä juttui harrastaa mut jos haluttas lisää osallistujia ni ehkä kannattas harkita noita sääntöjä.
Siellä annetaan varmaan votkaryyppykin pätkän alussa,mutta Suomessa mennään näillä säännöillä,turha niitä verrata Venäjän sääntöihin.
Raisiossa oli muistakseni kypäriäkin kilpailujärjestäjien puolesta tarjolla,kilpailunjohtaja voi antaa siitä lisätietoa.
Siellä annetaan varmaan votkaryyppykin pätkän alussa,mutta Suomessa mennään näillä säännöillä,turha niitä verrata Venäjän sääntöihin.
Raisiossa oli muistakseni kypäriäkin kilpailujärjestäjien puolesta tarjolla,kilpailunjohtaja voi antaa siitä lisätietoa.
Jos et oo mikään kilpailun jäjestäjä niin mitä sitten lupaat että onnistuu suomessakin ? Turha verrata venäjän sääntöihin, no turha odottaa sieltä osallistujia, Venäjällä vähän eri asenne turisteihin ja sääntöihin
Racingrabbit
25.10.2014, 20:36
Jos et oo mikään kilpailun jäjestäjä niin mitä sitten lupaat että onnistuu suomessakin ? Turha verrata venäjän sääntöihin, no turha odottaa sieltä osallistujia, Venäjällä vähän eri asenne turisteihin ja sääntöihin
En ole kilpailujärjestäjä.
Ja Venäjältä kiertää Suomen Trial sarjaa 1-2 autoa/kisa.
http://www.youtube.com/watch?v=dq81pmwmplQ&list=UUgqrahx3LpiWSxa27R0VUoA
Racingrabbit
25.10.2014, 20:44
http://www.youtube.com/watch?v=dq81pmwmplQ&list=UUgqrahx3LpiWSxa27R0VUoA
Vähän eri laji kuin Offroad Trial,mutta ihan mielenkiintoista tuokin.
Tuossa trialia Uudenkaupungin kisasta: https://www.youtube.com/watch?v=dziBB1CEGnY
muutama kysymys:
tuplavaihteisto,onko sallittu? esim mulla omegan takapotkuloota + fj:n vaihteisto ja jakolaatikko.?
mites ulkopuoleiset suunnistuskaaret, onko mahdollista saada edes laillista.. oviputkien teko noihin on hankalaa jos meinaa oven toimivan..:confused:
sit vielä pääkaari tuplana, eli suzukiin olis tarkoitus laittaa taaksekin ihan puskurin päälle periaatteessa toinen pääkaari, sen diakonaali hieman hankala toteuttaa kun vinssiapinan olis tarkoitus takaa sisään kulkea.
entäs toi kohta kun lukee että kaarien pitäsi siaita jousitusen välissä? mulla on putkikehikko tulossa etupuskurista taakse asti?
jotain ton suuntasta tallissa valmistumassa ja oishan se kivaa jos sillä vois muutakin ajaa kuin omilla mailla hupia.:D.
Näihinkin löytyy vastaus, mutta ainakaan minä en niitä sääntökirjasta kaiva ennenkuin Calmarin keskustelut on siirretty pois tästä trialin uutta luokkaa koskevasta topicista. Tässä ei ole tarkoitus selittää mitä trial on, tai verrata sitä muihin maastoautoilun kilpailumuotoihin.
Mielipiteitä? Ideoita?
No anteeks jos miul on huonoja mielipiteitä tai ideoita, moderaattorit hoitanee asiattomien viestien poiston ja tarvittaessa sulkevat niiden kirjoittajan palstan ulkopuolelle. RR laitto hyvän videon.
Byrocrat
26.10.2014, 19:26
Jos et oo mikään kilpailun jäjestäjä niin mitä sitten lupaat että onnistuu suomessakin ? Turha verrata venäjän sääntöihin, no turha odottaa sieltä osallistujia, Venäjällä vähän eri asenne turisteihin ja sääntöihin
Kannatais ensin ottaa selvää mitä Offi-Trial on ettei vertaa venäläisten safarointi/suunnistuskisoja suomen trialkisoihin ja trialsääntöihin:eek:
Venäläiset ajelee omilla säännöillään samoin kuin meillä moni seura järjestää kisoja omilla säännöillään, mutta trialissa niin meillä, pohjoismaissa kuin muuallakin euroopassa noudatetaan EURO-trialin sääntöjä. Perustana erityisesti turvallisuudessa on FIA:n muussakin autourheilussa noudattamat säännöt joihin oleellisena liitty myös autourheilukäyttöön hyväksytty kypärä !!
Vaikka joidenkin mielestä tyhjä lato ei kattoa kaipaa niin meillä on kuitenkin lähdetty siitä, että tyhmääkin päätä kannattaa suojata, tulee yhteiskunnalle halvemmaksi :rolleyes:
Mitä tulee tuohon venäläisten trialin ajeluun suomessa niin kyllä sieltä muutama meilläkin kisoja kiertää, tuppaa vaan matkan pituus rajoittamaan osallistumishaluja!
Ja kun tuolla Calmarin videossa ajeltiin safaria ilman kypärää niin näkyy ne venäläiset kypärää kuitenkin trialkisoissa käyttävän :)
http://www.dailymotion.com/video/x5yy6h_offroad-trial-2006-russia_auto
Venäläiset ajelee omilla säännöillään samoin kuin meillä moni seura järjestää kisoja omilla säännöillään, mutta trialissa niin meillä, pohjoismaissa kuin muuallakin euroopassa noudatetaan EURO-trialin sääntöjä.
Ja kun tuolla Calmarin videossa ajeltiin safaria ilman kypärää niin näkyy ne venäläiset kypärää kuitenkin trialkisoissa käyttävän :)
]
Suomessa ei jostain syystä EURO-trialin säännöt kelpaa sellaisinaan vaan niissä on ihania kansallisia lisäyksiä jostain syystä, tappaa melko tehokkaasto original ja standart luokat. Ja tuo venäläisten kisa mistä videota laitoin oli moniosainen, oli tarkkuusajoa, krossia, suunnistusta ja myös trialia ainakin tänävuonna, tästä vuodesta ei löytynyt pätkää, trial jaksojen alussa järjestä antoi kypärän jollei autokunnalla sellaista ollut ja ilman ei päässyt ajamaan.
Suomessa ei jostain syystä EURO-trialin säännöt kelpaa sellaisinaan vaan niissä on ihania kansallisia lisäyksiä jostain syystä, tappaa melko tehokkaasto original ja standart luokat.
Kerro toki mitkä jutut on suomessa tiukemmat?
Ei uskois että vielä tänäpäivänä löytyy ihmistä joka jaksaa vääntää vastaan turvallisuusvarusteista moottoriurheilussa.
Ei se kypärä kovin kallis sijoitus ole sen kaiken muun harrastukseen menneen rahan lisäksi.
Seuraavaksi varmaan hämmästellään kun ei saa kännissä ajaa kilpaa vaikka silloin pelottais vähemmän ja olis voittamaton asenne...
Kerro toki mitkä jutut on suomessa tiukemmat?
Kypärä ja kaaret orkkis ja stanu luokissa edittiä: Olin väärässä, AKK sivuilta en löytäny 2014 sääntöjä mut kävin virallisilta sivuilta kattomassa ni nyt on muuttunu vanhoja suomisääntöjä vastaaviks iha yleiset säännötkii.
Näihin sääntökeskusteluihin en itse osallistu mutta on se kumma kun näistä saadaan aina riita aikaiseksi :confused:
young n dum
26.10.2014, 20:07
Harraste-Modified: Uusi luokka trialiin?
mie luulin et harraste modi ois ollu "normi" safari autoille et pääsis kokeilee jos huvittaa ja sais rahat pois osallistujilta?
ja pitiks tähä topikkii ehotella jotai tän luokan suunnalta vai onks tää vaa trialin sisä piiriläisille oma tsätti? :D
Kypärä ja kaaret orkkis ja stanu luokissa edittiä: Olin väärässä, AKK sivuilta en löytäny 2014 sääntöjä mut kävin virallisilta sivuilta kattomassa ni nyt on muuttunu vanhoja suomisääntöjä vastaaviks iha yleiset säännötkii.
AKK-sivuilla ne säännöt on piilossa etusivun SÄÄNNÖT-linkin takana. Pitäiskö kuitenkin tarkistaa ennen kirjoittelua?
Mitkä yleiset säännöt on muuttuneet minkä mukaiseksi?
Harraste-Modified: Uusi luokka trialiin?
mie luulin et harraste modi ois ollu "normi" safari autoille et pääsis kokeilee jos huvittaa ja sais rahat pois osallistujilta?
ja pitiks tähä topikkii ehotella jotai tän luokan suunnalta vai onks tää vaa trialin sisä piiriläisille oma tsätti? :D
"normi" safariautoille on ollut harraste-standard luokka jo monta vuotta, eikö se käy ilmi tuosta ensimmäisestä viestistä ja sen linkeistä?
Racingrabbit
26.10.2014, 20:21
Harraste-Modified: Uusi luokka trialiin?
mie luulin et harraste modi ois ollu "normi" safari autoille et pääsis kokeilee jos huvittaa ja sais rahat pois osallistujilta?
:D
Ei Harraste Standard luokkana mihinkään häviä ja sehän on juuri se lajiin tutustujien luokka missä voi sitä omaa autoa kokeilla.Viime aikoina vaan on HS luokan radat alkaneet olla liian vaikeita ns. normaaliautoille ja sen takia ollaan perustamassa uutta vapaampaa luokkaa rakennetummille autoille. Samalla on mahdollisuus helpottaa HS-luokan ratoja lähemmäs alkuperäistä,eli Original-luokan tasoa.
AKK-sivuilla ne säännöt on piilossa etusivun SÄÄNNÖT-linkin takana. Pitäiskö kuitenkin tarkistaa ennen kirjoittelua?
Kannattasko sieltä offroad kohasta sitten poistaa ne vanhat säännöt ?
http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/saannot/
Kannattasko sieltä offroad kohasta sitten poistaa ne vanhat säännöt ?
http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/saannot/
Jos nyt vaikka katsoisi kuluvan vuoden (2014) sääntökirjan ja jättäisi tuon 5 vuotta vanhan omaan arvoonsa.
Tuossa vielä voimassa oleva
http://www.autourheilu.fi/saannot/
Kannattasko sieltä offroad kohasta sitten poistaa ne vanhat säännöt ?
http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/saannot/
Kannattaisko ottaa yhteyttä AKK:hon, jos heidän sivut häiritsee, eikä sotkea sitäkin tähän topicciin?
young n dum
26.10.2014, 20:34
"normi" safariautoille on ollut harraste-standard luokka jo monta vuotta, eikö se käy ilmi tuosta ensimmäisestä viestistä ja sen linkeistä?
ei ? en todellakaan oo niitä ees kattonu. arvelin et se on sitä normaalia akk sitä ja tätä kaari siellä ja täällä juttua?
pääsenkö ajamaan trialia
Jeep wagoneer valmet
35" fillarit. maxxis mudzillat
n:1" korotus jousissa + korin korotus 60mm
ei turva kaaria
sammutin
ensiapu laukku + kontoomi + liukkaria ainakin 2 desiä
kiipeily mallin kypärä. kelpaa esim pieniin kisoihin venäjällä esim Ladoga trophy, vepski les, kaikki PRO X kisat.
0 %
?
ei ? en todellakaan oo niitä ees kattonu. arvelin et se on sitä normaalia akk sitä ja tätä kaari siellä ja täällä juttua?
pääsenkö ajamaan trialia
Jeep wagoneer valmet
35" fillarit. maxxis mudzillat
n:1" korotus jousissa + korin korotus 60mm
ei turva kaaria
sammutin
ensiapu laukku + kontoomi + liukkaria ainakin 2 desiä
kiipeily mallin kypärä. kelpaa esim pieniin kisoihin venäjällä esim Ladoga trophy, vepski les, kaikki PRO X kisat.
0 %
?
Ea laukku, kontoomi ja liukkari sekä sammutin ei ole vaadittavia varusteita :) kypärä sen sijaan on ja vieläpä hyväksytty. Halvimmillaan hyväksytty kypärä maksaa n. 120€ ja varmasti sellaisen saa lainaksi jos tuntuu kalliilta ostaa vain yhtä kisaa varten.
Racingrabbit
26.10.2014, 20:42
ei ? en todellakaan oo niitä ees kattonu. arvelin et se on sitä normaalia akk sitä ja tätä kaari siellä ja täällä juttua?
pääsenkö ajamaan trialia
Jeep wagoneer valmet
35" fillarit. maxxis mudzillat
n:1" korotus jousissa + korin korotus 60mm
ei turva kaaria
sammutin
ensiapu laukku + kontoomi + liukkaria ainakin 2 desiä
kiipeily mallin kypärä. kelpaa esim pieniin kisoihin venäjällä esim Ladoga trophy, vepski les, kaikki PRO X kisat.
0 %
?
Uudenkaupungin kisassa oli ajamassa HS-luokassa Fullsize Jeeppi,joka pärjäsi todella hienosti vaikka muutaman kerran vähän ahdasta olikin. (kuva lainattu Uudenkaupungin kisatopicista)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7028&pictureid=163644
Kannattaisko ottaa yhteyttä AKK:hon, jos heidän sivut häiritsee, eikä sotkea sitäkin tähän topicciin?
No ei se miuta häiritse mut äkkiseltään luulis offroadin säännöt löytyvän offroad valikosta kun siel ne vanhat kuitenkin oli ? Enkä mie halua sotkea AKK:ta tähän keskusteluun sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan viihdyttävään autourheiluun, anteeks nyt hirveesti jos oon tullu joittenkin hiekkalaatikolle sotkemaan, joku 100 sivunen opas varmaan pitäs saaha tähän kirjotteluun offroadista ja lista sallituista sivustoista jossa keskustelua käydään.
kiipeily mallin kypärä. kelpaa esim pieniin kisoihin venäjällä esim Ladoga trophy, vepski les, kaikki PRO X kisat.
?
Älä nyt sotke noita venäjän safareita tähän :-)
Nyt kun tämäkin topicci tuntuu menevän täysin ohi aiheen, eikä kiinnostuneita juurikaan ole esittäytynyt alkuperäiseen aiheeseen, niin tuskin kannattaa neljälle autolle rataa tehdä?
Kaari ja penkkiongelmat ikävä kyllä koskevat myös mahdollisia modified-luokan kilpailijoita, helpompi on tehdä auto euro- kuin suomisääntöihin, nämä luultavasti kuitataan sillä ettei turvallisuussääntöihin tehdä lievennyksiä?
Nyt kun on muutaman kerran tullut luettua säännöt läpi, niin onkohan todellinen tarkoitus tehdä yhtenäiset suomi- ja eurosäännöt? Edelleen kaikissa luokissa on mahdollista tehdä eurotrialiin kelvoton auto, kun taas useassa kohdassa eurosäännöissä pääsee helpommalla ja/tai saa kilpailuetua?
Racingrabbit
26.10.2014, 21:05
JOS ensi kaudeksi saadaan niputettua tuo meidän vanha suora-akselinen ProModi auto,niin tämä suunniteltu Harraste-Modified luokka olisi juuri sopiva meille.
Ja ei kääntöjarrujen linelock venttiilien ja jakolaatikon kepin (etuveto-neliveto) pois purkaminen ole ylitsepääsemätön ongelma,jos niitten pelkkä käytön kieltäminen ei riitä.
Me voidaan kyllä rakentaa auto sääntöihin kelpaavaksi,eikä yritetä väkisin vääntää sääntöjä meidän autolle sopivaksi.
Jartsa 74
08.11.2014, 09:08
Ollaanko tämän kanssa jo myöhässä ensi kautta ajatellen kun sääntökirjakin jo julkaistu?
Ollaanko tämän kanssa jo myöhässä ensi kautta ajatellen kun sääntökirjakin jo julkaistu?
Ei olla myöhässä jos vaan kiinnostusta riittää.
Jartsa 74
08.11.2014, 09:33
Oishan se hyvä jos ois joku väliluokka. Tuskin modeja niin montaa ilmaantuu että modi ois mahdollista ajaa omana luokkana.
Ei muuta kun sääntöjä sorvaamaan Baxxterin kanssa ja sitten lajiryhmälle ehdotus.
Ensimmäistä viestiä muokattu, versio 1.1:
MUUTOKSET 1.0 -> 1.1
3.8.1 Lisätty teksti: “Ajoneuvojen tulee olla kaksi akselisia ja nelivetoisia.“
3.8.2.1 “Auton tulee olla nelivetoinen.” Muutettu muotoon: “Vapaa.”
3.8.2.4 Lisätty teksti: “Jos autossa on laseja niiden tulee olla lexan tai polycarbonaattia. Myös auton alkuperäiset lasit hyväksytään jolloin tuulilasin oltava laminoitu ja sivu/takalasit karkaistua.”
3.8.2.9 Lisätty teksti: “TAI merkittävä ulkopuolelle selvästi erottuva sisäpuolen avausmekanismin kohta.
3.8.3.3 Lisätty teksti: “Jos käytetään iskunvaimentimissa lisäöljysäiliötä, on säiliön letkun osoitettava pois ohjaamon suunnasta. Suositellaan roiskelevyjen käyttöä samalla. Jos käytetään “air shocks” vaimennusta, on huoltoventtiilin osoitettava pois ohjaamon suunnasta.”
3.8.5.1 “Alkuperäinen akseleiden välinen jarruvoiman säätö tulee säilyttää.” Muutettu muotoon:“Akseleiden välistä jarrutasapainoa ei saa säätää ajon aikana.”
3.8.5.2 Lisätty teksti “Seisontajarrun on oltava erillinen järjestelmä joka on mekaanisesti riippumaton käyttöjarruista ja sen on vaikutettava yhteen akseliin ja sen tulee olla kykenevä pysäyttämään ajoneuvo, jos sen hydraulinen järjestelmä ei toimi. Vaihteistossa oleva lukitsin, ei ole riittävä seisontajarru.”
3.8.5.3 “Ohjausjarru on kielletty. (Kuin myös yhteen pyörään vaikuttavat jarrut).” Muutettu muotoon: “Ohjausjarrun käyttö on kielletty.”
3.8.7.5 “Pakoputkiston tulee päättyä akseleiden puolivälin takapuolelle. Putkisto ei saa ylittää korin uloimpia reunoja, niiden kuitenkin tulee ulottua vähintään 100mm sisään uloimmasta reunasta joko sivulla tai takana.” Muutettu muotoon: “Vapaa, poikkeuksin: Pakoputkisto ei saa kulkea korin ylitse. Paljaat kohdat, joihin on helposti mahdollista koskettaa, on lämpösuojattava. Pakoputkiston tulee päättyä akseleiden puolivälin takapuolelle. Pakoputkiston pää tulee sijoittaa melumittauksen kannalta edulliseen paikkaan.”
3.8.8.1 Poistettu teksti “Voimanjakotapaa (jatkuva tai kytkettävä) ei saa muuttaa.”
3.8.8.4 “Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole jakolaatikossa alkuperäisenä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu.” Muutettu muotoon “Vetävän taka-akselin irtikytkennän käyttö on kielletty.”
Itse en ehdottele mihinkään tämän enempää, mutta vapaasti saa kuka vaan käyttää tätä pohjana omissa ehdotuksissaan.
Tähänkin luokkaan vaikuttaa suomi- ja eurosääntöjen eroavaisuudet, joihin ei olla uudessa sääntökirjassa puututtu, vaan osittais lisätty eroja. Tosin ei niin että vaikuttaisi modified / harraste-modified.
Näyttää siltä että mun autoa ei kuitenkaan saa muutettua kaarisaantöjen mukaisiksi, joten mun osalta jää ajamatta kisat vaikka niitä olisikin.
Kyllä tämä vaikuttaisi oikeinkin hyvältä idealta. Minunkin Muuli taipuisi huomattavasti helpommin näihin säädöksiin kun modiin. Tämä suunniteltu luokka laskisi varmaan muillakin kynnystä lähteä mukaan ja Harraste Standard radat saataisiin takaisin lähemmäs vakioautojen tasoa.
Voisko harraste modi ajaa stanujen rataa stanujen kaarisäännöillä ?
Voisko harraste modi ajaa stanujen rataa stanujen kaarisäännöillä ?
Harraste-stanut ajaa helpotettua stanurataa ja harraste-modi ajaa vaikeutettua stanurataa
Harraste-stanut ajaa helpotettua stanurataa ja harraste-modi ajaa vaikeutettua stanurataa
No voisko sitä stanu rataa vaikeuttaa siten ettei kaatumisriski olellisesti lisäänny ? Kyseessä kuitenkin harrasteluokat, ei oikeat kisa luokat.
Jartsa 74
10.11.2014, 08:52
No voisko sitä stanu rataa vaikeuttaa siten ettei kaatumisriski olellisesti lisäänny ? Kyseessä kuitenkin harrasteluokat, ei oikeat kisa luokat.
Eikö lajia vois kokeilla HS-luokassa ja jos innostuu niin tekee auton sitten johonkin muuhun luokkaan.
Voisko harraste modi ajaa stanujen rataa stanujen kaarisäännöillä ?
On lukenut säännöissä niin kauan kuin HS luokka ollut, että HS ajaa pääsääntöisesti Stanun ratoja. Sääntökirjassa kohta 4.1.1.1. Jaksot.
Samoin kuin turvakaarisäännöt ovat olleet samat. Sääntökirjassa kohta 2.2.13. Turvakaaret
No voisko sitä stanu rataa vaikeuttaa siten ettei kaatumisriski olellisesti lisäänny ? Kyseessä kuitenkin harrasteluokat, ei oikeat kisa luokat.
Stanun rataa vaikeampi rata on modin rata. Jos HM-luokan turvallisuussäännöt ovat liian tiukat, voi ajaa HS-luokassa.
Eikö lajia vois kokeilla HS-luokassa ja jos innostuu niin tekee auton sitten johonkin muuhun luokkaan.
Mä kokeilin ja innostuin, joten varmaan rakennan johonkin luokkaan auton. Ehkä jopa viiden vuoden sisään on aikaa ja tilaa ostaa aihio mistä aloittaa. :)
Tuli vaan tuossa mieleen, jotta mites jos järkkäis tuommosen pienimuotosen trial-tapahtuman suunnistuksen luokkajaolla ja vaatimuksilla? Just for the fun?
Tai jopa TTC tyyliin, jotta välillä voipi vaikka vinssata, eikä oo ihan pakko hakata autoa paskaksi kalliota vasten?
Joskus oon vaan noita videoita trial-kisoista kattonu ja ihmetelly, kun siellä autoa hakataan johonkin kivenkoloon niin kauan, et se joko menee siitä tai jotain särkyy... Komiaa katsottavaa varmasti, muttei kovinkaan mielekästä korjata.
Hetkonen, nyt tuli mieleen, et tätähän kokeiltiin jo Juuassa TML:n yhteydessä :P
Mutta jos sen saisi keskitettyä johonkin yhdelle alueelle, jonkinlaiselle areenalle tjsp.
Mie oon täs topikis sen verta soittanu poskee et ens kesänä tuun osallistumaan 1 trial kisaan HS luokassa. Kuha on Suomes.
PeteTurku
10.11.2014, 20:52
Mie oon täs topikis sen verta soittanu poskee et ens kesänä tuun osallistumaan 1 trial kisaan HS luokassa. Kuha on Suomes.
Varo vaan ettei kipinä iske. Kannattaa sitten ihan oikeesti lukaista hiukan sääntöjä virhepisteiden osalta, ettei tuu ylläreitä jaksolla.
Varo vaan ettei kipinä iske. Kannattaa sitten ihan oikeesti lukaista hiukan sääntöjä virhepisteiden osalta, ettei tuu ylläreitä jaksolla.
Anteeksi pashan jauhanta, mutta eikös sunkin Pete tarviis lukaista säännöt uudestaan? Kaadoista ei saa bonus pisteitä. :D
Byrocrat
10.11.2014, 21:43
Anteeksi pashan jauhanta, mutta eikös sunkin Pete tarviis lukaista säännöt uudestaan? Kaadoista ei saa bonus pisteitä. :D
Eikös ne "Bonukset" yleensä tarkoita "lisäetuja" ja kyllä kaadosta saa aika paljon lisäpisteitä, jollei nyt ihan jakson maaliin kaada :rolleyes:
Varo vaan ettei kipinä iske. Kannattaa sitten ihan oikeesti lukaista hiukan sääntöjä virhepisteiden osalta, ettei tuu ylläreitä jaksolla.
Tarkotus on ajaa ihan ajamisen ilosta, ei pisteistä, ajan lähinnä itteeni vastaan, tuskin koskaan tulee olemaan oikeaa kisakalustoa mutta kivahan noita olis ajella safari kamppeellakin kun vaan pääsee. Aikanaan käytiin ajamassa suunnistustakin ni ei miu maailma romahtanu vaikkei saatu rastia mihin mie kuskin paikalta toisella käellä yletuin ku toista kättä ei näkyny :-)
tää kuulostaa hyvältä rakenetaan auto sääntöjen mukaan ja haraste modin olaan tulos
Jartsa 74
24.11.2014, 21:29
Nostetaas välillä.
Tuleeko ehdotuksia? Meneekö näillä kaavailuilla vai nouseeko ollenkaan pystyyn?
Nostetaas välillä.
Tuleeko ehdotuksia? Meneekö näillä kaavailuilla vai nouseeko ollenkaan pystyyn?
Tähän liittyen, milloin oli lajiryhmän kokous ja tarttisko siihen saada jotain aineistoa/yhteenvetoa tämän haaveluokan tai saäntöjen osalta yleisesti?
17.01 ja tämä asia on sielä esillä
Tähän liittyen, milloin oli lajiryhmän kokous ja tarttisko siihen saada jotain aineistoa/yhteenvetoa tämän haaveluokan tai saäntöjen osalta yleisesti?
Aina se on lajiryhmälle helpompaa kun tulee suorat puutteet, ehdotuksen perusteluineen ja muutkin asiat selkeesti paperilla, s-postina tms. niin ei tarvitse sitten arvailla ja luottaa vaan siihen omaan muistiin.
Jarski
Porttaalit vois kieltää heti alkuunsa, ettei tule ns. "kilpavarusteluluokka"..
Voisi sitten niillä oikeilla modi-autoillakin kilpailla tässä luokassa tasaväkisesti kun ei modi-luokassa ole kilpailijoita..ja tiettty vanhoilla modeilla joilla ei ole mielekästä kisata pro-mod porttaalien seassa..samoin olisi varmaan suunnistusautotkin kilpailukykyisempiä ja tasaväkisempiä silloin.Mikäli auto on alunperin varustettu porttaaleilla voisi osallistua esim.volvo, mutta auton olisi sitten oltava muiltakin mitoiltaan mod-säännön mukainen.. Rengastuksenkin voisi rajoittaa 35-37", niin suunnistusautoillakin joihin ei helposti isot pyörät mahdu, voisi kisata tasaväkisesti..
Ja edelleenhän olisi HS luokka jossa voi ajaa millä vaan...
Niin ja itsellä ei ole tällähetkellä minkäänlaista kisa-autoa, mutta vähän olisi taas kiinnostusta kisaamaan..
Porttaalit vois kieltää heti alkuunsa, ettei tule ns. "kilpavarusteluluokka"..
Voisi sitten niillä oikeilla modi-autoillakin kilpailla tässä luokassa tasaväkisesti kun ei modi-luokassa ole kilpailijoita..ja tiettty vanhoilla modeilla joilla ei ole mielekästä kisata pro-mod porttaalien seassa..samoin olisi varmaan suunnistusautotkin kilpailukykyisempiä ja tasaväkisempiä silloin.Mikäli auto on alunperin varustettu porttaaleilla voisi osallistua esim.volvo, mutta auton olisi sitten oltava muiltakin mitoiltaan mod-säännön mukainen.. Rengastuksenkin voisi rajoittaa 35-37", niin suunnistusautoillakin joihin ei helposti isot pyörät mahdu, voisi kisata tasaväkisesti..
Ei portaalit automaattisesti menestystä tuo ja jälkiasennusportaalien kieltämisellä estettäisiin monen suunnistukseen rakennetun auton osallistuminen tähän luokkaan. Paljon on ratasuunnittelusta kiinni, onko niistä portaaleista ja isoista pyöristä suunnatonta etua.
Aina se on lajiryhmälle helpompaa kun tulee suorat puutteet, ehdotuksen perusteluineen ja muutkin asiat selkeesti paperilla, s-postina tms. niin ei tarvitse sitten arvailla ja luottaa vaan siihen omaan muistiin.
Voisin kirjoitella yhteenvedon missä on suomi- ja eurosääntöjen erot, niistä voi sitten lajiryhmä pähkäillä että muutetaanko mitään.. Tällä hetkellä eurotrial.org on nurin, eikä mulla ole töissä tallennettuna sääntöjä, mutta eiköhän ne jossain vaiheessa taas toimi.
Jos runko,alusta,akseliväli on vapaa ja porttaalit sallittu niin sittenhän ollaan jo lähellä Pro-mod autoa... ja eikös tän ollut tarkoitus olla lähempänä Pro-mod kalustoa..
Kyllä noin vapaat säännöt johtaa siihen, että ilman erikoisrakennettua autoa, edellämainituilla muutoksilla ei tuolla pärjätä... Ja edelleenhän on se HS luokka jossa saa ajaa ihan millä vaan..
mutta ihan alussahan lueteltiin, että pakeista sakotetaan enemmän porttaaleita, eli tasoitetaan eroja pisteillä. kyllä baxxterilla on ollut mielessä myös akselierot alusta asti.
Byrocrat
27.11.2014, 14:09
Voisin kirjoitella yhteenvedon missä on suomi- ja eurosääntöjen erot, niistä voi sitten lajiryhmä pähkäillä että muutetaanko mitään.. Tällä hetkellä eurotrial.org on nurin, eikä mulla ole töissä tallennettuna sääntöjä, mutta eiköhän ne jossain vaiheessa taas toimi.
Onko käännöksessä virheitä vai mitä eroja ajattelet selvittää:rolleyes: Vai tarkoitatko mahdollisesti sunniteltujen Harraste-Modin ja Euro-/suomitrialsääntöjen eroja?
AKK:n sääntökirjasta 2015 lainattua
Off Road lajin kilpailusäännöt
Offroad trialsääntöinä käytetään Eurotrial komitean
vuosittain hyväksymiä Eurotrial sääntöjä, jotka on koottu suomeksi tähän sääntökirjaan. Alkuperäiset säännöt
löytyvät eurotrial organisaation internet sivulta http://
www.eurotrial.org/downloads/2014/regulations2014-
en.pdf Alkuperäiset säännöt ovat englanniksi , eurotrial
sääntöjen virallinen kieli on englanti
mutta ihan alussahan lueteltiin, että pakeista sakotetaan enemmän porttaaleita, eli tasoitetaan eroja pisteillä. kyllä baxxterilla on ollut mielessä myös akselierot alusta asti.
Joo tuo portaalien ylimääräinen pakkivirhe oli ainoa ratkaisu minkä mä keksisin tasoittamaan, kaikki saa ehdottaa jos tulee muuta mieleen :) (huom. ilman että kisajärjestäjälle tulee merkittävästi lisähommaa verrattuna modifiedin sääntöihin)
Onko käännöksessä virheitä vai mitä eroja ajattelet selvittää:rolleyes: Vai tarkoitatko mahdollisesti sunniteltujen Harraste-Modin ja Euro-/suomitrialsääntöjen eroja?
Offroad trialsääntöinä käytetään Eurotrial komitean
vuosittain hyväksymiä Eurotrial sääntöjä, jotka on koottu suomeksi tähän sääntökirjaan.
Onhan noita tahallisia tai tahattomia eroavaisuuksia jokaisen luokan kohdalla ja turvakaarisäännöissä enemmän tai vähemmän.
Tässä Harraste-Modin tiimoilta kun on tullut näitä sääntöjä luettua useaan kertaan, niin on vaan osunut silmään noita eroja. PM & P luokissa ei paria lausetta lukuunottamatta ole puutteita eikä todellakaan mitään merkittävää. O, S & M poikkeaa vähän enemmän, eikä sinänsä ihme kun ei näitä luokkia ole moneen vuoteen ajettu eikä autoja tehty yhtä (?) enempää..
Viralliset säännöt on tosiaan eurotrial, mutta mun mielestä olisi kaikkien edun mukaista että ne olisi suoraan suomennettu ja eroavaisuudet (esim kaarisäännöissä) eritelty.
Olisiko tähän jo lopullinen ehdotus koottuna lajiryhmälle. Palaveri 17.1.2015!!
Olisiko tähän jo lopullinen ehdotus koottuna lajiryhmälle. Palaveri 17.1.2015!!
Tietääkseni/muistaakseni mulle ei ole tullut muita ehdotuksia kuin tässä topicissa esitetyt jutut, jotka olen muokannut tuohon 1.1 versioon.
Turvallisuuskohtien muuttamiseen tuossa ei ollut tarkoituskaan ottaa kantaa, joten niistä ei ole tuossa "sääntötekstissä" mainintoja.
Tosin keskustelu osittain päättyi kun topicin jutut ajautui asian ulkopuolelle eikä turhia viestejä siivottu, eli on jotain voinut jäädä huomaamatta tai kertomatta?
Eurotrial-kokouksessa oltiin ilmeisesti myös huolissaan modified-luokasta ja jotain sääntömuutoksia olisi kehitteillä, mutta vasta vuodelle 2019? (Pöytäkirja oli vain saksaksi, jos sen googlekääntäjä ymmärsi oikein?) Eli vois sanoa että täällä oltiin edelläkävijöitä, kun eurotrialin mukainen modified loppui jo vuosia sitten, kuten on käymässä yleisesti euroopassa :)
Ja tuo lupailemani sääntövertailu suomi-eurotrial ei ole kyllä edennyt, kun tuo eri tiedostomuotojen välinen copypasteilu ei oikeen sujunut..
Lajiryhmä on päättänyt että tämä HS-sääntöehdotus on liian samanlainen Pro-Modifiedin kanssa joten uuden luokan sijaan Modifiedin sääntöjä tullaan muuttamaan. Eurotrialissa modifiedin säännöt tulee ilmeisesti muuttumaan 2019 (saksankielisen pöytäkirjan mukaan), tarina ei kerro onko täällä sama aikataulu.
Kiitos keskusteluun osallistuneille!
Sääntöjä saadaan meillä rukattua nopeammalla aikataululla. Tuonne tulee tietoa sitten
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131645
Eurotrialin sääntöjen muokkaaminen kestää kauemmin, joten jos sinne on modin autoa tekemässä niin tosiaan 2018 vuosi on viimeinen näillä euro säännöillä mutta ehtiihän siinä vielä ajaa 4 eurotrial kisaa.