View Full Version : hj kone naputtaa
tuollainen otsikon mukainen ongelma kyseessä. mielestäni tulee yläkerrasta.
koneenahan on 12-ht
suutinputket yksitellen availin ja ei muutosta ääneen. eli ei siis suutin varmaankaan naputa.
venttiilin välitykset katoin ja nekin kunnossa.
videon voin äänestä pistää jos se helpottaa selvittämisessä.
vinkkejä otetaan vastaan
Tomppaa_
06.10.2014, 21:42
Veivin laakeri ;)
Kyl mä tost sit hiukan netin syövereistä jotain tarinoita löysin et männänrengas ongelmaa ja nuo kiertokankenlaakerit.
Täytyy ottaa öljypohja poies ja ihmetellä
Pahoin pelkään, että ylinrengasura venynyt ja lopulta renkaanpala siellä männänpään ja kannen välissä "nakuttaa" ja ettei liian optimisteja oltaisi, niin samalla se katkennut rengas mukavat naarmut sylinterinseinämään siinä ohimennen vetänyt. Paljonko kilometrejä koneella takana?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80712&highlight=rengasura
Tää on tää sisääajettu reilu puolmiljoonaa. Ja löysinkin tuon jutun ja lukasinkin jo. Noo huomen öljypohja poies ja ihmettelemään.
helmapelti
11.10.2014, 16:14
Voisiko männänrengas naputtaa? en oikein usko kun noita ajetaan niin että kaksikin rengasta mahtuisi uraan.
Jos veivilaakerit on päällekkäin niin ääni voisi olla kovempi, melkoiset välykset siihenkin tarii olla.
Saisiko äänen kohdistettua perinteisellä keppi ottalohkoon ja toinenpää ääntä päin?
Koko konetta on kurja purkaa jos naputus ei kohdistu tarkasti, mitä löysit jos jo availit?
Tutkitko venttiilikoneiston käydessä ettei siellä mitään?
"Voisiko männänrengas naputtaa?" Kyllä se aikalailla voi vaan"naputtaa", kun männänrenkaanpalanen jää joka kierroksella männänpään ja kannen väliin. Tuommonen "sivuääni" kun kuuluu, niin alkaa ylimmät rengasurat olla jo melko väljät.(rengas ei tosin VIELÄ männän päällä) https://www.youtube.com/watch?v=XPg7iQ27tbU
Venttiilikonoiston tutkisin ja kävin läpi ja katoin auton käydessä et siel oli kaikki kunnossa. Suuttimet kävin läpi jne.
No tänään on purettu siihen malliin et saa huomenna koneen nostettua poies.
Eikä tuolla ny mikään kiire ole et tehdään mitä aika antaa periksi. Tarkoitus ois ny si mylly pistää konepukkiin pyörimään ja selvittää vika.
Pistetään kyl sit kuvan kera et mistä tuo johtui. Ja tosissaan 540 mittarissa jo et kaikki on mahdollista.
helmapelti
17.10.2014, 15:28
"Voisiko männänrengas naputtaa?" Kyllä se aikalailla voi vaan"naputtaa", kun männänrenkaanpalanen jää joka kierroksella männänpään ja kannen väliin. Tuommonen "sivuääni" kun kuuluu, niin alkaa ylimmät rengasurat olla jo melko väljät.(rengas ei tosin VIELÄ männän päällä) https://www.youtube.com/watch?v=XPg7iQ27tbU
Se naputus on väljä käsite kans, naputtaako se kuin väljä venavälys vai kuin kampuran laakeri ja mistä ne erottaa.
Se naputtaa kuin katkennut rengas enkä sellaista ole päässyt kuulemaan. Sen pitäisi kuulua yläpäästä ja heleästi, lonksotukset isommista väleistä.
Voi hyvin olla pelkkä rengaskin.
BJ-40/76
17.10.2014, 21:33
"Voisiko männänrengas naputtaa?" Kyllä se aikalailla voi vaan"naputtaa", kun männänrenkaanpalanen jää joka kierroksella männänpään ja kannen väliin. Tuommonen "sivuääni" kun kuuluu, niin alkaa ylimmät rengasurat olla jo melko väljät.(rengas ei tosin VIELÄ männän päällä) https://www.youtube.com/watch?v=XPg7iQ27tbU
Minun korvaan ei kuulunut mitään "räpsytystä", joka voisi kuvitella kuuluvan, jos rengasura on kulunut renkaan pään kohdalta enemmän, kuin muualta.
Jos minun pitäisi sanoa jotain tuon videon perusteella, niin ruiskutusennakkoa on tarpeeksi/liikaa. Toki jokainen äänitys riippuu äänityslaitteista yms. ja samoin toistaminen, varsinkin näytön kaijuttimilla, jotka on vielä enemmän "kirjavia", kuin näytöt...
Ja ja jos kiertokangen laakerit on päällekkäin, niin ääni muuttuu todella nopeasti, esim. hdj-80 koneessa naputuksen ja kanki poikki/lohkosta läpi on lyhimmillään alle sekuntti? toki tiedän tapauksen, että kesti vetää isoa kärryä monta sataa kilometriä, mutta jäi tienpäälle, kun kanki tuli lohkosta ulos, en muista katkesiko, vai purkaantuko alapää, mutta irtosilppua oli niin paljon että esim. öljypumppu oli entinen.
eilen tuli puuhattua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6083&pictureid=164795
si eilen illalla äkkiä vielä öljypohja pois et näki mitä löyty.
öljypohjan pohjalta löytyis hieman silppua. pien pähkäily ja rupesin sit kiertokankia kattelemaan niin 1 pytystä oli liukulaakerit kokonaan kadonnu :eek:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6083&pictureid=164793
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6083&pictureid=164794
niin ja siis tuohan on ykköspytyn. availin sit viel 6 pytyn kiertokangen pään ja siellä oli laakeri moitteettomassa kunnossa. ei mitään kulumisen merkkejä.
onkohan öljykanava voinut olla tukossa tai jotain?
Ihtelläkin on juuri samasta paikasta antautunut 12h-t varaosa motti.
joskus vaihdoin 2h koneeseen kiertokangen laakerit varuiks ku avasin. ajettu vähän reilu 500tkm. niin niissä oli vähän sellasta alkavaa syöpymä koloja, saman laisia mikä on yleinen vaiva hdj80 koneessa. että kyllä näihinki kannattais kiertokangen laakerit vaihtaa 500tkm välein. se ei sit vaihto enää toistu kovinkaa äkkiä :D
BJ-40/76
19.10.2014, 14:04
eilen tuli puuhattua.
[
si eilen illalla äkkiä vielä öljypohja pois et näki mitä löyty.
öljypohjan pohjalta löytyis hieman silppua. pien pähkäily ja rupesin sit kiertokankia kattelemaan niin 1 pytystä oli liukulaakerit kokonaan kadonnu :eek:
niin ja siis tuohan on ykköspytyn. availin sit viel 6 pytyn kiertokangen pään ja siellä oli laakeri moitteettomassa kunnossa. ei mitään kulumisen merkkejä.
onkohan öljykanava voinut olla tukossa tai jotain?
Ohoh! siis liuskat hävinnyt kokonaan?
Tuo vaikuttais olevan öljynkiertoongelma, Olisko jossain vaiheessa, siis viimmeisen 10-20 tkm aikana vaihdettu vanhaan, pikeytyneeseen moottoriin parempilaatuiset öljyt? siis että paskat on lähtenyt liikenteeseen ja öljynsuodattimen ohitusventtiilin kautta/kanavasta olisi paska tukkinut öljykanavan.
Tuota laakeriliuskan syöpynistä, mitä esim. hdj-80 kiertokangissa esiintyy, ei minun kuullakseni ole muissa, kuin -90-- n.93 vuosimallin autoissa ALKUPERÄISENÄ, mutta jos laakerit on vaihdettu jälkikäteen, niin vanhemmissakin voi olla, kuten minun entisessä bj-42:ssa nokkaakselin laakerissa, oli edellisen omistajan aikana tehty koneremontti jonkun tapaturman jälkeen, juurikin -90 luvun alussa.
juu liuskat oli kokonaan kadonnu.
tänään taas saatu jotain aikaiseksi ja kone purettua.
pari mäntää otin ulos ja ne näyttää ihan ok.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6083&pictureid=164838
hoonausjäljetkin viel näkyvissä. mittarin mukaan 540 ajettu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6083&pictureid=164837
jokunen kone tässä vuosien saatossa tullut avattua ja niputettua niin tälläistä ei viel ole vastaan tullut.
muutama kannenpultti oli ihan uudenveroisia mut loput sit täysin ruosteessa. ja nämähän on samasta koneesta.
mikäs tuon on voinut aiheuttaa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6083&pictureid=164839
muutama kannenpultti oli ihan uudenveroisia mut loput sit täysin ruosteessa. ja nämähän on samasta koneesta.
mikäs tuon on voinut aiheuttaa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6083&pictureid=164839
Kannentiiviste vuotanut nestettä pulteille
todennäkösesti alkuperänen pahvikin vielä ollut paikoillaan.
mutta mutta. männät näyttää silmämääräsesti viel asiansa ajavilta et ei oo ylin rengasura venähtänyt jne et uskaltaiskos sen viel niputtaa niillä?
kyl tääl varmaan aika moni on niputellu 12 ht motteja. itel nyt vast ensimmäinen auki ja pien perehtyminen kyseiseen koneeseen :D
BJ-40/76
19.10.2014, 21:58
Siis JOS suihkut ja voitelu on kunnossa, niin ei tuo 540 tkm ole ollenkaan paljon Land cruiserin koneille, siis noille B- ja H- sarjan koneille, Nuo L-sarjalaiset hivenen heikompia keskimäärin.
Miten nuo männän renkaat? onko jousivoima tallessa? jos on, niin pistäppä rengas sylinterin alaosaan, ja mittaa päiden välys: (siis jos eivät ole pehmenneet, ja osapuilleen mitassaan, niin minä en vaihtaisi tarvikerenkaita... , sillä noilla alkuperäisillä kone voisi olla pitkäikäisempi, kuin huonoilla tarvikerenkailla. päiden välyksestä ei ole täsmätietoa, mutta hämärä mielikuva, että milli ei ole vielä toivoton... Ja muista pitää huolta, että renkaat eivät sekoa, ja että pysyvät oikein päin!
Noiden cruisereiden matkamittarin virittely oli aikanaan kansanhuvia, varsinkin noiden vm. n. 90, siis kun noiden uusien ostohinta "pompsahti", itse myin reilu 10v sitten yhden hj-60 muistakkseni yli 700 tkm mittarilukemalla yhdelle harrastajalle, oli kuulemma ollut useita hj-60:siä, siis sen kuntoisena kuin kaikki muutkin 380 tkm ajetut. vähän nikotteli kilometrejä, mutta kun näki/tutki auton rautatieasemalla, parin minuutin "renkaanpotkimisella" tuumasi, että minä istun hänen autossa:rolleyes:(sovittiin hinta, ja että olen junalla vastassa, viimmeinen juna olisi lähtenyt takaisinpäin vajaan tunnin kuluttua)
Omalla hdj-80 oli ajettu reilu 700 tkm, kun yhdestä pytystä katkesi mystisesti männänrenkaat (alkoi oireilla sen jälkeen, kun hivenen reilussa tunnissa kului n.1/2 tankkia diseliä:rolleyes:)
Kuvia profiilissa. (siis hodari on ollut aina työn ääressä, ensimmäisen 10v Levirakennuksella, toisen 10v Elämysmatkailu firmalla vetämässä veneitä, kelkkoja yms. hanskakotelossa oli kopio kärryn rekisteriotteesta, olikohan pituus reilu 10m, leveys 2,5 vai enemmän, kuitenkin kuulemma 8 kelkkaa sopi kyytiin, ja lukot kiinni vei jäälle ja toi pois...)
Siis esim. 12h-t voi aivan hyvin kukkua vaikka reilun miljoonan, JOS öljyistä ja suihkuista huolehditaan.
Täytyypi tuossa mittailla.
Muut liukulaakerit oli hyvännäköisiä et ei oikein muuta mieleen tule et 1 pytyn voitelussa on joku häiriö ollut. Täytyy öljykanavat käydä läpi ja putsata. Ja tietty öljypumppu ottaa pöydälle ja kattoo et onko väljä.
No ny täytyy purkaa loppuun ja alkaa uusia osia haalimaan et sais ton niputettua.
Ebayn ihmeellisestä maailmasta tiivistesarjaa katselin. Tekeekös sillä mitään et onkos jollain kokemusta?
Taitaa toyota tiskillä kansipahvi jne maksaa euroja sopivasti :D
BJ-40/76
19.10.2014, 23:25
Taannoin, n. 5-10v sitten ostin yhden tiivistesarjan paikalliselta Tarviketorilta, ja hinta taisi olla lähemmäs 150e:eek: siis harmaa mielikuva; toki mukaan tuli pakosarjan tiivisteet
Payme? tms. sarja taisi olla käypänen, kun ei ole jäänyt mieleen mitään ongelmia?
Toki kasasin nuokin paperitiivisteet "Bilteman punasella", niin kuin kaikki muutkin.
Mutta jos minä tekisin tuon rempan, ja pitäisi omistaa k.o auto vaikka 10v, niin kannentiiviste on se, mikä on todella paljon vartiajana; siis jos mahdollista, niin alkuperäistä kehiin. ja k.o moottorissa on 2-3 stefaa, ja niissä laatuero on kaikkein suurin!
Nuo paperi/korkki tiivisteet saa yleensä purettua pienillä vaurioilla.... Ja esim. crc-bräkleenillä lika pois pinnasta, ja sipaisu bilteman punaista pintaan, ja nimenomaan hieroen kiinni k.o pintaan, sama toiselle puolelle, ja pinnat kiinni mahd. nopeasti, jos menee aikaa esim. 3 minuuttia, niin millinen silikonimakkara on ok.
Toki orkkis tiivistesarja olisi se paras, mutta kun se maksaa....
P.S minun Hodarin englannista tullut tiivistesarjan kannetiiviste kesti 300 km, ja minä puusilmä katsoin, että kaikki reiät on samalla kohdalla/olemassa, mutta toinen kohdistus holkin reikä oli reilun millin sivussa. :mad:siis liekkirengas antoi periksi.... Ps turbon ja pakosarjan välistä tiivistettä ei saanut tarvikkeena, ja tuo alkuperäisen hinta oli minulle liian kallis ostettavaksi samalla viikkoa toiseen kertaan... Sekin tuli "maalattua" vht copperkasketilla,,,,,
helmapelti
25.10.2014, 21:07
No et turhaan avannut, jos positiivisesti ajatellaan. Noihin auton "pikkuääniin" korva tahtoo tottua enkä oikein uskonut että kabiinista kuulisi että männänrengas naputtaa, jos ääni ei kuulu sisälle niin sitä ei ole :) Ei tuota enää jeesusteipillä korjaa mutta taisi olla jo aihetta ottaa työnalle. Näissä vanhemmissa aarteissa pikku naputus vastaa pajavasaralla lohkoon hakkaamista, voi vain ihmetellä videoita joissa audilla ajetaan baanalla 300kmh ja videolta kuulisi jos kuski raapaisisi sytkällä.
Jos hj:lla ajaa 100kmh mettärenkailla niin hyvä jos kuulee takanatulevan poliisin pillit :D
Tarkista tää kans, jäi sattumalta kirjanmerkis: http://www.ebay.co.uk/itm/Diesel-Engine-Rebuild-Kit-Toyota-Landcruiser-HJ61-12HT-Factory-Turbo-Motor-/111225396502?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item19e58cdd16
juu kyl on tuo ebayn ihmeellinen maailma tullut läpi katsottua aika huolella.
no nyt jos viikonlopun aikana saisi kampiakselin irti ja kiikutettua sen ensiviikolla koneistamolle arvioitavaks et mitä ne tuumii et saiskos siitä vielä pelin tehtyä.
ei meinaa oikein mistään käytettyjäkään kampiakseleita löytyä ja toyota tiskille en kyl mene edes kysymään :D
helmapelti
26.10.2014, 02:53
Jätä yks muki kokonaan pois ja myy afrikkaan :D
Hessu888
26.10.2014, 08:26
ei meinaa oikein mistään käytettyjäkään kampiakseleita löytyä ja toyota tiskille en kyl mene edes kysymään :D
Muistelen lukeneeni täältä tai slck:sta, että HJ60 ois sama kampiakseli ja niitähän on tarjolla jo paljon paremmin. Tosin ei se vanhankaan koneistus alikokoon huono vaihtoehto ole.
http://www.4x4.dk/billeder/billeder/Diverse/HJ61/bigimages/12htvillebrequin_01.jpg (http://www.slck.net/viewtopic.php?t=8421)
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=8421
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=8421
12H-T kampiakselin nro on 13401-68020 ja 2H moottorin taas 13401-68010, että joku ero niissä varmaan on. Voi olla pienikin ero hyvällä tuurilla. Kertokoon joku tarkemmin joka kokeillu moista sovitusta.