PDA

View Full Version : chevy 305 kampiakselin laakeripukit!


jaskapa
06.10.2014, 17:04
Tuli sit semmonen ropleema et sain sössittyy noitte laakeripukkien järjestyksen enkä älynnyt niitä merkata kun luotin että ne järjestyksessä kestää. Niin niitä sitä ei varmaan enää tiedä pirukaa mikä se mihinkin kuulu :mad: Vai onko jollain hyviä ideoita :confused:

Viipo
06.10.2014, 18:37
Onistuisko "mittapurkan" kanssa kattelemaan parhaiten yksiin käypäset kaulat?

jaskapa
06.10.2014, 19:49
Onistuisko "mittapurkan" kanssa kattelemaan parhaiten yksiin käypäset kaulat?

Nyt ei kyllä tyhmä ymmärrä mitä meinaat "mittapurkalla"???

Viipo
06.10.2014, 19:53
En tiiä mistä saa, mutta tuommosta "muovailuvahaa" ohuena nauhana, jota laitetaan väliin ja vedetään momenttiin. Sitten tuosta jälestä katotaan, miten paljon sinne jäi välystä...

http://i4.photobucket.com/albums/y147/assassin10000/4age/rebuild1/E4-plastigauge2.jpg

Jappi
06.10.2014, 20:01
Plastigage kuukkeliin.

Pauli
06.10.2014, 20:47
Laita ne laakeripukit parhaaksi katsomallasi arvontatavalla paikoilleen, katso että asettuu oikein, ettei jää porrastusta, mittaa reikien pyöreys.
Kun oot saanu arvottua pukit mielestäsi oikeille paikoille, laita kampura ja pukit paikoilleen (kokeile välillä että kampura pyörii) ja momenttiin (laakerit tietysti paikoilleen, öljyttyinä), kokeile pyöriikö kampura vapaasti, jos pyörii niin avaa pukki kerrallaan, laita plastigage-nauhaa kaulalle, vedä pultit momenttiin ja mittaa nauhan antama välys. Joka pukille sama toimenpide.

http://www.plastigaugeusa.com/how.html

http://www.boxwrench.net/specs/chevy_sb.htm

Jatka pukkien paikan vaihtelua kunnes löydät niille omat paikat, hidasta ja vähemmän mielenkiintoista hommaa, mutta ei taida oikotietä olla.

Byrocrat
06.10.2014, 21:09
Laita ne laakeripukit parhaaksi katsomallasi arvontatavalla paikoilleen, katso että asettuu oikein, ettei jää porrastusta, mittaa reikien pyöreys.
Kun oot saanu arvottua pukit mielestäsi oikeille paikoille, laita kampura ja pukit paikoilleen (kokeile välillä että kampura pyörii) ja momenttiin (laakerit tietysti paikoilleen, öljyttyinä), kokeile pyöriikö kampura vapaasti, jos pyörii niin avaa pukki kerrallaan, laita plastigage-nauhaa kaulalle, vedä pultit momenttiin ja mittaa nauhan antama välys. Joka pukille sama toimenpide.

http://www.plastigaugeusa.com/how.html

http://www.boxwrench.net/specs/chevy_sb.htm

Jatka pukkien paikan vaihtelua kunnes löydät niille omat paikat, hidasta ja vähemmän mielenkiintoista hommaa, mutta ei taida oikotietä olla.

Onhan tuohon tietty nopeampikin tapa eli kampura ja lohko koneistamoon ja aarporaa runkolinjan, hioo kampiakselin (jos tarvitsee) ja hankkii oikeankokoiset ylikokolaakerit (selkäpuolelta jos aksila stanu) :rolleyes:
Tulee tosin huomattavasti kalliimmaksi, mutta tulee välykset kohilleen kerrasta :) :rolleyes:

http://www.mve-online.com/product_info.php?manufacturers_id=16&products_id=181

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=770

TimJus
06.10.2014, 21:56
helpoin tapa olis varmaan kattoa hionta naarmuista että ne osuu kohdakkain pukissa ja lokossa.

ja hakee vaikka biltemasta Sylinterimitta http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Sylinterimitta-191510/ pyöreyden tarkistamiseksi.

plastigaugella et saa ku kyseisen kohdan välyksen selville ei kerro mitään onko reikä pyöreä

jaskapa
07.10.2014, 12:27
Ok. Kiitti vinkeistä. On tossa kyllä vielä sekin et sylintereissä oli aikas paljon pykälää nii pitäs melkein poruuttaa tai sit jos jostain löytys halvalla std kokonen parempi lohko nii ostas sen.