Kirjaudu sisään

View Full Version : Hdj80 sähköt sekaisin. Apua kaivataan!!


joovai
03.10.2014, 18:16
Elikkä kyseessä -95 vuoden hdj80. Ei starttaa, kun avaimesta kääntää niin releet paukuttaa edes takasin. Loppuu järki kesken.... Releet on ehjiä ja kun antaa suoraan akusta startin releelle 12v ni johan lähtee käymään. Virtalukon pohja uusittu mutta silti releelle ei tule startatessa kun reipas 10v... Nyt olis hyvät neuvot tarpeen:)

pee
03.10.2014, 18:19
Toinen akku tyhjä ? Siellähän taitaa olla startatessa 12 + 12 volttia

joovai
03.10.2014, 18:28
Toinen akku näyttää mittarin mukaan reipas 12v ja toinen hiukan vajaa 12v, tyhjempi ollu laturissa mut silti ei startaa...

coolerman
03.10.2014, 18:33
Aika heikot jännitteet toisessa,lataa akut täyteen,puhdista navat ja kengät ainakin aluksi.Onko lyijymallin akunkengät? Onko murtunut?

pee
03.10.2014, 18:38
Ei jaksa muistaa enää sen salamaraudan kytkentää, mutta jos ne on levossa rinnan, voip toinen noilla arvoilla olla hyvinkin tyhjä...

Koitapa tosiaan ladata täyteen, mieluummin irtikytkettynä

joovai
03.10.2014, 18:40
Kyllä on ladattu ja tehty viikon mittaan vaikka mitä. Tais olla ainakin -napojen kengät lyijyä ja mielestäni ihan hyvän näköset ja ehjät.

joovai
03.10.2014, 18:42
Täytyy sitte varmaan taas latailla tai varastaa toinen akku jostai:D

pee
03.10.2014, 18:56
Nii, helpoin lienee napata toisesta akust kenkä irti, ja mitata ne jänniitteet erillään

Hoksasikko idean, 12 v järjestelmä, jossa kaks akkua rinnan, mutta startti 24 V jolloin akut kytketään hetkeks sarjaan siinä "salamaraudassa"

Laturi 12 V

joovai
03.10.2014, 19:17
Kävin äsken viä hallilla mittaamas akut, otin kengät irti ja molemmissa oli 12.83v ja juu kyl se on tiadossa, ei oo eka ruiseri mulla:D

pee
03.10.2014, 19:22
Sitten kaapelit seuraavaks tarkistukseen, hyväthän nuo jännitteet on

joovai
03.10.2014, 19:32
Kaapelit pitäs olla ok kun pistää virrat päälle ja antaa suoraan akulta releelle 12v ni hyvin lähtee käymään.

sos
03.10.2014, 19:46
johonki se matkalle jää, siis heräte piuhassa. mites helposti pääsee laittamaan virtalukon pohjasta irtojohdon sinne releelle, sillon näkis onko vika siinä välissä?

joovai
03.10.2014, 19:52
Siinäpä se onkin kun hiuka mittailin niin virtalukon liittimestä on kolme johtoa yhteydessä startin releen ohjaus virran +napaan. Jos tiätäisin oikeen johdon niin olsin vetäny jo uuden.

BJ-40/76
03.10.2014, 20:39
Kävin äsken viä hallilla mittaamas akut, otin kengät irti ja molemmissa oli 12.83v ja juu kyl se on tiadossa, ei oo eka ruiseri mulla:D

Aika harvassa cruiserit, joissa vastaava järjestelmä kuin tuossa 1hd-t/hz koneen startissa?

Mutta asiaan: siellä kuskin puolella, jarrupääsylinterin vieressä on rele, jolla ohjataan startin herätevirtaa mm. salamaraudan boksin ohjaamana.
Alussa sanoit, että toisessa akussa (lepo?) jännite oli eri kuin toisessa; silloin joko salamarauta on rikki, akunkengissä/kaapeleissa vikaa/huono kosketus, taikka sulake palanut.
siis salamarauta pitää lepotilassa akut rinnan, ja startatessa kytkee akut sarjaan.

Ja jos starttaat johdoista siten, että salamarauta ei vedä, niin silloin starttaa 12v:lla, (joskus olen joutunut erästä toista merkkiä käynnistämään yhdellä akulla...) mutta silloin on riski, että polttaa sulakkeen. ja kone pyörii laiskasti, toki tuo hdj horähtää helposti käyntiin 12v:llakin, eikä tarvitse edes sahata plussakeleillä.

Minä tarkistaisin vielä kerran nuo akun johdot, ja sitten kytkisin salamaraudan ohjaukseen suoraa 12v, MAX 30 sekunttia!!! ja kokeilisin startata suoraa starttimoottorin solennoidin liittimestä startin päävirtakaapeliin...

p.s vika lienee konehuoneessa, ei sisällä.

joovai
03.10.2014, 20:50
rele tiedossa ja siihen kun antaa akulta 12v nii hienosti lähtee käymään elikkä se salamarauta on ehjä ja muutkin releet, ohjaus jännitteessä mun järjen mukaan jotain häikkää.

esah
03.10.2014, 22:14
rele tiedossa ja siihen kun antaa akulta 12v nii hienosti lähtee käymään elikkä se salamarauta on ehjä ja muutkin releet, ohjaus jännitteessä mun järjen mukaan jotain häikkää.

voisiko olla maadoitus vika oliko automaatti niissä virtalukon startin heräte kiertää laatikon kepin kautta joissakin manuaaleissakin johdot menee keskikonsunin alueelle ja manuaalissa liittin valmiina automaatille manuaalissa ohitus johto

joovai
04.10.2014, 07:14
Kyllä on automaatti, täytyy tarkistaa toi juttu.

bj45lava
04.10.2014, 10:53
Tosta...

bj45lava
04.10.2014, 10:55
Niin noi FL on johtosulakkeita, kannattaa varmaan tarkistaa ne ja sen jälkeen toi estokatkaisija...sehän on nimenomaan siinä virtalukon ja releen välissä.

joovai
05.10.2014, 10:40
Muutaman kaljan kun otti nii kyl vika löyty:D maadotukses oli häikkää. Kiitoksia kaikille hyvist neuvoist:)

sos
05.10.2014, 15:28
Muutaman kaljan kun otti nii kyl vika löyty:D maadotukses oli häikkää. Kiitoksia kaikille hyvist neuvoist:)

hyviä neuvoja, mutta esah oli ainut oikeassa :)

BJ-40/76
05.10.2014, 15:33
Muutaman kaljan kun otti nii kyl vika löyty:D maadotukses oli häikkää. Kiitoksia kaikille hyvist neuvoist:)

Ihan uteliaisuuttani/tulevaisuutta varten: mikä maadoitus temppuili?