View Full Version : mittariston valo
:eek:
mikähän toi on tossa pajerossa tuo valo mikä syttyy, palaa oranssina ja siinä on vähä niinku mutkille menevä auto?? onko se joku abs ku olen käyny noita jarruja läpi enkä ole oikein keksiny sille merkitystä mistä se johtuu...
Voisi helpottaa neuvojen antamista, jos tietäis minkä mallisesta Pajerosta kyse.
Itellä tulee tuosta kuvauksesta mieleen joku ajonvakautuksen / luistoneston merkkivalo. Toki semmonen löytyy varmaanki vaan uudemmista.
Pajeroista ei itellä oo kokemusta, mutta ABS anturit nuihin kai ainaki vaikuttaa.
joo sekin mulle tuli mieleen joku luiston esto.. kyseessä on toi pätkä malli 1992 vuoden 2.5td aika ihme valo ku eihän tossa mitään luiston estoja oo...
Et viittis siitä merkkivalosta kuvaa laittaa näkösälle ?
Pajerosta en mitään tiedä mutta voisko olla kun ulkolämpötila on nollan lähellä niin varoittaa liukkaasta tiestä... Joissain vehkeis on ollu tälläisiä valoja.
joo sitäkin mietin se rupes viime keväänä palamaan kaikki jarrut on kunnossa mut en nyt muista että vaikuttaako se absiin ku tekee lukkojarrutuksen. otan siitä kuvan!! ku mietin tässä että onko jossain jarrussa sit heittoa että ottaa vähemmän tai sit ilmaa ku vaihdoin palat taakse mutta viime katsastuksessa oli hyvät jarrut!! ja sit olen miettiny tota käsijarrua ku se on aika löyhässä..
-Jarkko-
04.10.2014, 13:05
Kohtalaisen paska kuva:p
Tuossa jotain merkkivaloja ja selityksiä... http://www.oljypiste.fi/fi/palvelut/auton-varoitus--ja-merkkivalot/
Jos ABS on pelistä pois niin silloin on myös EPS/ASR pois pelistä ;)
Riittää kun yhdestä pyörästä ei tule nopeustietoa niin mikään ei toimi.
On ne vaan ihania nuo tikitaaliautot :)
joo sitäkin mietin se rupes viime keväänä palamaan kaikki jarrut on kunnossa mut en nyt muista että vaikuttaako se absiin ku tekee lukkojarrutuksen. otan siitä kuvan!! ku mietin tässä että onko jossain jarrussa sit heittoa että ottaa vähemmän tai sit ilmaa ku vaihdoin palat taakse mutta viime katsastuksessa oli hyvät jarrut!! ja sit olen miettiny tota käsijarrua ku se on aika löyhässä..
Eli absit ei toimi kun kerta menee lukkoon.
Symboli, jossa on ympyrä jonka ulkopuolella kaarevat viivat, liittyy aina jarruihin. Muitakin vakioituneita on kuten hammasratas ja "hehkulamppu ylösalasin" (vaihteisto ja moottori). Symbolin keskellä oleva merkki tms sitten yksilöi häiriön kohteen.
Tässä tapauksessa luistelevan auton tilalla voisi olla ennemmin abs -teksti.
Eli absit ei toimi kun kerta menee lukkoon.
Symboli, jossa on ympyrä jonka ulkopuolella kaarevat viivat, liittyy aina jarruihin. Muitakin vakioituneita on kuten hammasratas ja "hehkulamppu ylösalasin" (vaihteisto ja moottori). Symbolin keskellä oleva merkki tms sitten yksilöi häiriön kohteen.
Tässä tapauksessa luistelevan auton tilalla voisi olla ennemmin abs -teksti.
minäkin ihmettelen miks siinä on toi auton kuva eikä teksti (ABS)
juuuurikin tuo!! kiitos!!! nyt kun vaan tietää missä vika piileee....
Tuolla noita lisää jos haluaa autoaan somistaa...
http://dashboardsymbols.com/the-symbols/
voikohan tuon valon sammuttaa jollain obd lukijalle vai mikä ihme tossa ratin alla olevassa sulakerasian vieressä olevalla töpselillä tarkoitus, tuli ensimmäisenä mieleen se obd??
Ei ainakaan pitäisi noin vanhassa olla obd-pistoketta. 2000 ja uudemmissa bensoissa ja 2005 -> dieseleissä löytyy obd-tökkeleitä.
Voihan sieltä merkkivalosta poistaa polttimon......
Itselle tulisi ensimmäisenä mieleen korjata se vika, mikä todennäköisemmin piilee jossain niistä neljästä anturista.
Jos vika on päällä niin vika ei vikakoodinlukijallakaan kuittaannu.
Itselle tulisi ensimmäisenä mieleen korjata se vika, mikä todennäköisemmin piilee jossain niistä neljästä anturista.
Jos vika on päällä niin vika ei vikakoodinlukijallakaan kuittaannu.
Ei sammu valo ei,ja katastuksessa saattaa noheva katsuri huomata että valo ei syty ollenkaan jos sen poistaa.
Ei muuta ku yleismittari käteen ja antureita vatuloimaan (~1.0-1.8 ohmia ja ~500mV nopeudella 2kier/sek).
BJ-40/76
10.10.2014, 19:54
Lukeeko tuossa anturi hampaita pyörännavassa olevasta "hammaspyörästä"?
Jos lukee, niin aikaa myöten nuo "hammaspyörät" ruostuu, ja sillon anturi ei huomaa hampaita, ja järjestelmä menee vikatilaan. Hampaiden putsaus auttaa.
Jossain maasturissa nelivedon kytkentä- vai oliko keskilukon kytkentä, kytkee abs:ssän pois päältä, ja taas merkkivalo syttyy. (siis vois teoriassa olla johto/anturivika jakolaatikossa)
Jos näin, niin lienee keskilukon joka sitten tippuu pois vauhdin ylittäessä tietyn nopeuden?
Lukeeko tuossa anturi hampaita pyörännavassa olevasta "hammaspyörästä"?
Jos lukee, niin aikaa myöten nuo "hammaspyörät" ruostuu, ja sillon anturi ei huomaa hampaita, ja järjestelmä menee vikatilaan. Hampaiden putsaus auttaa.
Jossain maasturissa nelivedon kytkentä- vai oliko keskilukon kytkentä, kytkee abs:ssän pois päältä, ja taas merkkivalo syttyy. (siis vois teoriassa olla johto/anturivika jakolaatikossa)
Ja myös vanhanliiton Audeissa kuten 80 ja 90 sarjalaisissa takalukon päälle kytkeminen poistaa ABS:n käytöstä ja merkkivalo loimottaa kojetaulussa.
Jossain maasturissa nelivedon kytkentä- vai oliko keskilukon kytkentä, kytkee abs:ssän pois päältä, ja taas merkkivalo syttyy
Ei kai nyt sentään ? Jotkut sutimisenestot ja ajonhallintasysteemit saattaa menee pois päältä mutta abs-jarrutkin :confused: Missä autoissa käy näin ?
Akselilla olevan lukon kytkentä ainakin puottaa absin pois, mutta keskilukko ei kyllä pitäis minun muistaakseni sammuttaa absia.
Lukeeko tuossa anturi hampaita pyörännavassa olevasta "hammaspyörästä"?
Jos lukee, niin aikaa myöten nuo "hammaspyörät" ruostuu, ja sillon anturi ei huomaa hampaita, ja järjestelmä menee vikatilaan. Hampaiden putsaus auttaa.
Jossain maasturissa nelivedon kytkentä- vai oliko keskilukon kytkentä, kytkee abs:ssän pois päältä, ja taas merkkivalo syttyy. (siis vois teoriassa olla johto/anturivika jakolaatikossa)
Ja joskus tiepöly ja jarrupaloista lähtevä pöly jättää möhnää hampaiden väliin ja luku takeltelee.
Ei ainakaan pitäisi noin vanhassa olla obd-pistoketta. 2000 ja uudemmissa bensoissa ja 2005 -> dieseleissä löytyy obd-tökkeleitä.
On niitä nyt vanhemmissakin, etenkin jenkkiautoista löytyy OBD2-töpseleitä dieseleistäkin jo 90-luvun lopulla. Ja euroautoissakin dieseleissä oltava viimeistään 2004.
Mut -92 Pajerossa ei oo.
joo mulla sammu se valo ku vaihdoin takjarruvalon polttimon eli siinä se vika kai oli.... en ole vielä käyny enempää ajamassa mutta jos näin niin kumma juttu että ottaa polttimostakin sen valon..