Kirjaudu sisään

View Full Version : HDJ80 + Holset HE351ve !!


P-Pete
30.09.2014, 11:38
Tere !

Tuli tilattua tuollane !
Olisko kellään kokemuksia kyseisestä ahtimesta ?
Tarkoituksena olis kokeilla Hodariin tollasta !
Ahtimena tällä hetkellä HX40W 17# ahdot rajoitettuna 1,5Bar !
Ongelmana on vaan herääminen kunnolla vasta n.2200rpm ja auto kun on automaatti niin ei turbo ole matkaajossa mukana ollenkaan !
Säätöratkaisu kyseselle ahtimelle olisi mietinnän alla !

HeikkiH
30.09.2014, 17:47
http://www.4btswaps.com/forum/showthread.php?29441-Universal-HE351VE-Controller

RIPAX
30.09.2014, 22:10
Oiskohan toi Holset paljonki parempi? Toi ohjaus on hiukka hankala,tietysti jos joku kyhäilis valmiin controllerin sille,itte suosin perinteisiä ahtimia juurikin luotettavamman toiminnan takia,turbopajan ukko sanoi kylläkin ettei isommilla ahdoilla varsinkaan VNT mallisesta ole juuri hyötyä perinteisiin verrattuna.

BJ-40/76
30.09.2014, 23:15
Oiskohan toi Holset paljonki parempi? Toi ohjaus on hiukka hankala,tietysti jos joku kyhäilis valmiin controllerin sille,itte suosin perinteisiä ahtimia juurikin luotettavamman toiminnan takia,turbopajan ukko sanoi kylläkin ettei isommilla ahdoilla varsinkaan VNT mallisesta ole juuri hyötyä perinteisiin verrattuna.

Siis topiikin aloittajan kysymys oli heräämisestä..... Ja kun herääminen tapahtuu kunnolla 2200 rpm, ja k.o koneen max vääntö on alunperin reilusti alle tuon, ja varsinkin max ahtopaine 1,5 bar. -> siis tuolla turbolla olisi mahdollista kasvattaa tehoa kunnolla, vähintään tuplaksi?, mutta jos tulee toimeen vähemmällä?

Noita tupakkiaskin kokoisia tietokoneita on tullut seurattua mielenkiinnolla: satasella saisi yllin kyllin materiaa..
Muutama a/d in ja mA Out, niin saisi todellisen bittiavaruuden...
(olisi aikanaan kannattanut ottaa onkeen tuo "kituvirta")

Kala92
01.10.2014, 07:02
Tuossa kun on sähköllä ohjatut siivet, niin meinasitko muuttaa painekello ohjaukselle, vai miten. Tossa linkin boksilla ilmeisesti käytetään alkuperäistä can väylää, mutta tuommoista boksia tuskin suomeen saa. Jos sais niin tuollahan sen vois säätää heräämään ihan miten tykkää ja pudottaa max ahdot silti siedettävälle tasolle. Mistä vehkeestä tuo ahdin on otettu?

HeikkiH
01.10.2014, 08:19
Tuossa kun on sähköllä ohjatut siivet, niin meinasitko muuttaa painekello ohjaukselle, vai miten. Tossa linkin boksilla ilmeisesti käytetään alkuperäistä can väylää, mutta tuommoista boksia tuskin suomeen saa. Jos sais niin tuollahan sen vois säätää heräämään ihan miten tykkää ja pudottaa max ahdot silti siedettävälle tasolle. Mistä vehkeestä tuo ahdin on otettu?

Can-väylä on tuon ohjaimen ja ahtimen välissä, eli sen voi asentaa vanhempaankin autoon.
Mikäs sen ostamisen suomeen estää?

Kala92
01.10.2014, 10:32
Hiukan tuppaa maksamaan noi canin logiikka boxit. Onhan se hienoa jos jostain saa ja aina parempi jos pystyy säätämään ilman mitään kalliita ohjelmia. Sen mitä nuita ite opiskellu ja laitellu, niin hiukan hankala lähteä luomaan logiikkaa jos ei ole hommasta hajua. Ihan sama vaikka ainut muuttuja on imusarjan paine jonka anturi antaa bittimuodossa boxille. Jos jostain löytyy nuita pieniä hyvin yksinkertaisen logiikan boxseja, niin olen kiinnostunut. Niillä kun saa tehtyä kaikkea jännää ja helpotetttua säätämistä, kun kaiken saa koneen kautta muutettua ilman esim anturin vaihtoa. Ei vain oikein noi hydrauliikan ohjaukseen tarkoitetut boxit toimi tämmösessä hommassa.

dmn
01.10.2014, 12:04
Mulla on tehtynä VNT ohjaus mikrokontrollerilla (Arduino), pääasiallisesti nyt tuettuna on N75 ohjaus ja osa sähköservoista.. Aika paljon siihen on kyselty aikoinaan tukea tuolle Holset VGT:lle, mutta tämä on jäänyt tekemättä kun itsellä ei moista turboa löydy.

Mutta ei sen tukeminen mikään ihme temppu ole, CAN-piiri ei montaa euroa maksa ja netin syövereistä muistaakseni löytyy sen verran dumppia ohjausdatasta että eiköhän saisi suht helposti ohjattua.

Tosin mulla tuo pelkkä VNT-ohjaustuote on jäänyt vähän lapsipuolen asemaan, kun projekti kasvoi sen verran että ohjaa nyt myös sähköistä jakajapumppua ...

tekniikkamies
01.10.2014, 17:53
Mä ennen ajattelin, että autoahan sais kätevästi piristettyä VNT ahtimella - myöhemmin olen saanut ymmärtää, että VNT ahtimen edut perustuisi paljon siihen jos sitä onnistutaan ohjaamaan riittävän tarkasti ja luotettavasti. Tämä vissiin samalla sen akilleenkantapää.

Olisko peräti vaara jos tyrii säädettävien johdinsiipien ohjauksessa, menee koko härveli paskaksi jostain paikasta?

petr
01.10.2014, 18:31
Nooh, tuskin se VNT tai kone räjähtää kappaleiksi vaikkei ohjaus olisikaan supernopeaalaajakaistadatatietokonesoftaa. Veikkaan, että monessa tapauksessa miedoissa virityksissä vaikka tuollainen moderni GTB2260 VK Garretti pelaa täysin asialliselti ilman ohjausta, ehkä jopa paremmin mitä joku vanha tasakierrostyökoneen Holsetti/switseri. Kiilaa vaan siivet/pesän auki niin ei mee tukkoon ihan pikkusyötöistä ja silti moderni siipidesign ja kuulalaakerointi tekee siitä herkän lähtemään vetämään jo alhaalta. No ehkä tuo mainittu garretti on liian pieni HDJ:n koneeseen, mutta ei tainnut olla puhe, että millaisilla syöttöjä on tarjolla ko. koneessa. Jos niitä ei ole kovin paljoa nostettu niin ei ihme jos ei HX40 lähde kovin alhaalta, joku pienempi vois sitten pelata.

Mä aion ainakin laittaa ihan vaan painekellolla ohjauksen tuollaiselle VNT garretille, kun tietty ahtopaine (kohtalaisen lähellä maksimeja) on saavutettu niin vetää sit siivet niin auki kuin mahdollista.

P-Pete
01.10.2014, 20:29
Juu eli ei ole tarkoitus hakea millään muotoa täys tehoja, vaan jotain järkevyyttä mettä/käyttis/veto peliin :eek:
Tuli jo aiemmin tutkittua toi can mulikka ja on kyllä hintava eli ei sovi meikän lompakolle :cool: itekku tekee saa semmosen ku sattuu tulemaan :D
Itsellä noin 14 vuotta automaatio/sähkö taustaa joten jos päädyn servo ohjaukseen, niin varmaan rakennan itse :rolleyes: ja toi mekaaninen/paine ohjaus mallejakin on kyllä netti pullollaan !
Pumputin on käytetty PP-Dieselillä joten ruokaa löytyy kyllä ja ahdin pelaa kovassa vedossa ja kiihdytyksessä, mut ei tasa kaasulla eli matka-ajossa ja toi juuri kyrsii :mad:
Manuaali lootalla voi tilanne olla kyllä eri !
Pieniä logiikkaboxeja on tullu silmäiltyä ja vois olla kokeilun arvoisia, mut ne tahtoo olla vain 24VDC tai 230VAC käyttöjännitteellisiä !
Toi 24VDC ei kyl ole ongelma, vain hidaste :cool:
Toinen vaihtoehto oli joko HX35W 12 pesällä tai Hybridi HX40W 12 Pesällä !
Mutta löyty toi Holsetti kohtuu hintaan ja vasta kaverille vaihdettiin Mersuun isompi VNT vanhan tilalle niin heräs itselläki mielenkiinto :rolleyes:

MikkoVuorsola
01.10.2014, 20:50
Mä olen kokeillut Mersun koneessa vähän kaikenlaisia ahtimia. Vanha ja väljänä käytöstä poistettu 320CDI mersun ahdin toimi lopulta ihan hienosti (aavistuksen olisi tosin saanut olla suurempi).

Ohjaus oli toteutttu painekellolla, joka on 0,5 barin paineella täysin auki.
Imusarjasta säädettävän kuristimen (paineilmaliikkeestä hommattu) läpi ilmaa T-haaralle, josta toinen haara menee suoraan painekelloon ja toinen haara toiselle säädettävälle kuristimelle jonka perässä on on-off magneettiventtiili. Magneettiventtiä ohjataan kojelaudan katkaisijalla, jolla saasdaan aikaan kaksi eri maksimi ahtopainetta.
Tämä mangneettiventtiili rajoittaa maksimi ahtopainetta, ja hyvä esimerkiksi arkisessa katukäytössä.

Säädöt tehdään niin että , 1. kuristin säädetään melko tiukalle, mankkuventtiili auki ja säädetään 2, kuristinta, välillä koeajetaan ja tarkoitus on säätää niin että pidempikestoinen maksimi ahtopaine rajoittuu 1,5 baariin.

Kun magneettiventtiili on kiinni, lähdettäessä esimerkiksi liikkeelle risteyksestä, antaa järjestelmä aluksi korkeampaa ahtopainetta joka laskee sitten maksimissaan 0,5 barin tasolle. Ripeällä kaasun polkaisulla ahdot nousee hetkeksi kahteen kiloon josta tullaan loivasti alas. toimii hyvin arkikäytössä, ja myös pikatiellä.
Katkaisijan 2. asenolla saadaan korkeampi ahtopaine, tämä säädetään 2. kuristimella kun magneettiventtiili on auki, esim 1,5 baaria voisi olla hyvä arvo ainakin lähteä liikkeelle. Tässäkin saa alussa muutaman sekunnin korkeampaa ahtopainetta kunnes järjestelmä pudottaa sen säädettyyn maksimiin. (Mersua ahdoin lopulta 2,8 kilon maksimi paineella.) Tämä korkeampi asetus toimii pirun hyvin maastossa ja esimerkiksi ohitustilanteessa.
Korkeampi ahtopaine jatkuvassa käytössä nostaa vaan turhaan lämpöjä ja rasittaa konetta.

Kannattaa kokeilla, osat ei maksa kuin muutaman kympin, ja voihan mankun tilalla käyttää vaikka käsivipua kojelaudassa jos haluaa, ja kotoa löytyy sopivia osia.

Tällä hetkellä Mersussa ei ole VNT ahdinta paikallaan, mutta siihen palataan, kunhan kaikki sopivat palikat on löytyneet...

P-Pete
02.10.2014, 21:31
Juuri täälaista palautetta hain eli jos on kokemuksia ei väliä huonoja/hyviä :D
Nii esille vaan rohkeesti !
Eli mennään trial/error periaatteella :cool:
Kerron kyllä sitte mihin päädyin ja miten pelaa :D

hunter hdj
03.10.2014, 20:59
Garrett GT 40 HDJ:ssä automaattilaatikko kans . Oireet samat kun sulla alhaalta nukkuu ja ylhäällä riemastuu . Pitäs saada paremmin alle 2000 rpm ahtopaineet nousuun noita maasto ajoja ajatellen.

Siirryn mahdollisesti pienempään noin garrett to4 kokoiseen hyrrään ja kaikki mahdollisen mekaanisen yksinkertaista toteutusta.

CDi mesen ahtimella vois toitsuun tulla uusi elämä, tuo olisi kokeilemisen arvoinen juttu käytetyllä ahtimella.

Jos haluaa autonsa toimivuuden ja vetoalueen muokata mieleisekseen.

Karppaj
30.12.2014, 20:17
Täälläkin olis harkinnassa tuollainen HE351Ve ahdin tosin cumminssin perään. Onko mitään uusia ideoita "hukkaportin" ohjaukseen manuaalisesti?

Mitä olen american foorumeilta lukenut niin aika monet käyttävät pako/ahtopainetta sen ohjaamiseen. Eli kaksitoimista ilma/hydraulisylinteriä käytetään siinä. Pakopaine avaa sylinterin ja ahtopaine tasaa sitä.

Onko mitään muita ideoita sen toteutustavasta kenelläkään?

Repro
30.12.2014, 22:35
Miulla oli painekello ahtopaineen ohjaamana, oli vähän semmoinen aasin potku.
Make lj:llä oli pakopaineella ohjattu kello ja toimi mielestäni fiksummin.

-Epeli
31.12.2014, 12:53
Eikös toimivin ratkaisu olisi hommata oikean kokoinen perinteinen ahdin?
Cumminsin 35 holsetissa oli muistaakseni eri kokoisia pakopesiä mutta automaatin kanssa oli 9 ?

Jos siihen vertaa niin tuo hx40 17 tuumaisella pesällä tuntuu isolta jos se pitäisi saada heräämään alta 2000 kierroksen.

Tarvikemotista sopivan kokoista masteria vaikka 13 pesällä niin alkaa heräillä, tai sitten laittaa yhden pienen ja yhden suuren jos tilaa piisaa.