View Full Version : Ford Bronco kardaanin/perä apua kaivataan (-80 Full size)
Moro,
Auttakaapas nyt kun ei ymmärrä. Mulla on siis -80 Bronco jossa on Nissanin sd33t moottorija 5v kova laatikko. Kone/laatikko paketti on taaempana kuin alkuperäinen, joten kardaania on lyhennetty kuvan mukaisesti:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52839&d=1411672994
Tuo ravisteli ittensä irti ja uutta piti hommata. Palstalta löysin sopivan, ainoastaan lyhentäminen riittäisi ja kaikki olisi valmista.
uusi on tämänkaltainen:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52840&d=1411672994
tämä sopii kaiketi jakiksen päästä ok, mutta tuo takakiinnitys on erilainen. Perän kiinnityksessä on kierteiset reiät, johon tulee tuollainen panta. uuuden kardaanin mukana tuli tuollainen u-pultti tyyppinen kiinnitys (samanlainen kuin etupäässäkin) (vaikuttaa paremmalta kaikin puolin).
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52841&d=1411672994
lisäksi kun tuo kardaani tuli tuolta ryminällä alas, rikkoontui tuo pantakiinnitys, yksi pultti katkesi tuonne sisään, toista puolta en ole edes saanut irti vielä..
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52842&d=1411672994
onko tuo yoke vaihdettavissa toisenlaiseen, löytyykö samoilla booreilla jostain sopiva? onko tuo perä ford 8.8 kuten sen oletan olevan? mitvit? WTF? apua? :)
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52843&d=1411672994
Kellään jotain osia joilla noista saisi toimivan yhdistelmän, yoke? kardaani?
jaahas, 15+ vuotta it-alalle ei riitä siihen että osaisin liittää kuvia oikein :) harjoittelen test zonella...
Sulla on vissiin myös nisun jakari siinä. Alkuperäisessä kardaanissa on etupäässä tuplanivel eli constant velosity joint ja takapäässä normaali yksi ristinen. Sinun takakardaanista on poistettu CV-joint ja korvattu se luultavasti nissan kokoisella ristinivelellä? Vai puuttuuko puolet nivelestä vain kuvassa? Jos taka-akselia ei ole uudestaa linjattu toimimaan ilman CV-jointtia, niin täristää varmasti ja paljon. Perä näyttää kovasti 8.8:lta ja siihen löytyy varmasti jokeja melko helposti, nuo u-pultti kiinnitteiset yoket on parempia kun nuo peltiklipuset.
Mittaa taaemman ristinivelen koko niin voin katsella olisko semmosta tarjolla helposti.
Ei tuo akseli ole ainakaan 9 tuumanen, niin eiköhän se ole 8.8.
Tuolta löytyy kaikennäköstä yoke osastolle: http://www.dennysdriveshaft.com/c59_ford_8.8.html
Sulla on vissiin myös nisun jakari siinä. Alkuperäisessä kardaanissa on etupäässä tuplanivel eli constant velosity joint ja takapäässä normaali yksi ristinen. Sinun takakardaanista on poistettu CV-joint ja korvattu se luultavasti nissan kokoisella ristinivelellä? Vai puuttuuko puolet nivelestä vain kuvassa? Jos taka-akselia ei ole uudestaa linjattu toimimaan ilman CV-jointtia, niin täristää varmasti ja paljon. Perä näyttää kovasti 8.8:lta ja siihen löytyy varmasti jokeja melko helposti, nuo u-pultti kiinnitteiset yoket on parempia kun nuo peltiklipuset.
Mittaa taaemman ristinivelen koko niin voin katsella olisko semmosta tarjolla helposti.
NP merkinnällä on tuo jakari, kuvittelisin sen olevan broncon osia.. pitää varmistaa..
kuvasta ei puutu mitään osaa, molemmissa päissä oli vain yksinkertainen nivel, ei tuplaniveltä.
tuo pelttiklipsu kiinnitys kyllä vaikuttaa tosi hataralta... mittaan huomenna tuon taaemman ristinivelen (tai mitä siitä on jäjellä)..
Jos siellä on tuplaristikollinen takakardaani alunperin ollut eikä ole perän pinionikulmaa vaihdettu tavalliselle kardaanille, niin on todellakin takuuvarma syy ravistelulle. Tuplaristikollinen toki on parempi näistä, on vähemmän herkkä täristämään ja kärsii vaikka vähän korottaakin.
Perä on 8.8, näkee tuosta peräkopan muodosta (jos olisi Dana tai Fordin 9", niin ei näyttäisi tuolta; Danan perissä ei ole noita peräkopan alareunan "koloja", ja ysituumainen on irtomurikalla kuten monet japsiperät).
Tuo u-pultikiinnitys pinionin yoken päässä on parempi kiinnitystapa; u-pultit käy samaan yokeen kuin peltilipareet + pultit, kun vain poraa kierteet auki.
J
Tuo u-pultikiinnitys pinionin yoken päässä on parempi kiinnitystapa; u-pultit käy samaan yokeen kuin peltilipareet + pultit, kun vain poraa kierteet auki.
tuohona olisikin mainio ajatus, tosin muistikuva on että u-pulttien pituus ei kyllä riitä, se kierteinen pultinrielä oli niin pitkä.. pitää tarkistaa.
tuohona olisikin mainio ajatus, tosin muistikuva on että u-pulttien pituus ei kyllä riitä, se kierteinen pultinrielä oli niin pitkä.. pitää tarkistaa.
Tuohon kuvissa näkyvään jokeen ei kyllä kannata ristiä enää kiinnitellä :)
Kyllähän tuo jakari kuvissa näyttääkin NP:ltä, 208?
Ota sivultapäin valokuva jossa näkyy taka-akselin pinion kulma suhteessa runkoon tai jakolaatikkoon niin päätellään yhdessä tarviitko CV- jointtia kardaaniin vai et.
Jos kardaani lähtee suorassa linjassa pinionin akseliin nähden kohti jakolaatikkoa niin tarvitaan CV-joint jakarin päähän. Jos taas kardaani tulee molempiin akseleihin saman verran poikkeavassa kulmassa niin CV-jointtia ei saa olla.
Sulla on muuten samanlaista öljyvuotoa oik.akseliputkessa kun mullakin ennen kun se irtosi peränkuoresta... tosin se ei nyrjähtänyt ihan normaali ajossa :)
Tuossa olisi ehjä perä, lukko ja varavetareita iso kasa ;) ;)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=126938
Tuohon kuvissa näkyvään jokeen ei kyllä kannata ristiä enää kiinnitellä :)
Tämä on kyllä totta, en tarkemmin katsonut kuvaa siltä osin.. uusi yoke kehiin.
Jos kardaani lähtee suorassa linjassa pinionin akseliin nähden kohti jakolaatikkoa niin tarvitaan CV-joint jakarin päähän. Jos taas kardaani tulee molempiin akseleihin saman verran poikkeavassa kulmassa niin CV-jointtia ei saa olla.
Tai sitten laittaa kiilat jousipedin ja lehtipakan väliin :)
Sulla on muuten samanlaista öljyvuotoa oik.akseliputkessa kun mullakin ennen kun se irtosi peränkuoresta... tosin se ei nyrjähtänyt ihan normaali ajossa
..joka on F8.8- akselin tyyppivika, se heikko kohta tuossa akselissa LSD- perämurikan lisäksi. Eli akseliputket lähtee irti/ kiertyy banjon sisällä - kannattaa putsata huolella ja hitsata putket banjokoppaan kiinni. Sen jälkeen on yllättävänkin kestävä akseli, Dana44:ää järeämpihän tuo F8.8 on, muttei kuitenkaan Ford 9" tai Dana60 tasoa. Tämä koskee 31- spoorisia versioita. 28- spoorin versio ei ole yhtä kestävä heikompien vetareiden takia.
fordisti
28.09.2014, 09:41
Moro,
Auttakaapas nyt kun ei ymmärrä. Mulla on siis -80 Bronco jossa on Nissanin sd33t moottorija 5v kova laatikko. Kone/laatikko paketti on taaempana kuin alkuperäinen, joten kardaania on lyhennetty kuvan mukaisesti:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52839&d=1411672994
Tuo ravisteli ittensä irti ja uutta piti hommata. Palstalta löysin sopivan, ainoastaan lyhentäminen riittäisi ja kaikki olisi valmista.
uusi on tämänkaltainen:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52840&d=1411672994
tämä sopii kaiketi jakiksen päästä ok, mutta tuo takakiinnitys on erilainen. Perän kiinnityksessä on kierteiset reiät, johon tulee tuollainen panta. uuuden kardaanin mukana tuli tuollainen u-pultti tyyppinen kiinnitys (samanlainen kuin etupäässäkin) (vaikuttaa paremmalta kaikin puolin).
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52841&d=1411672994
lisäksi kun tuo kardaani tuli tuolta ryminällä alas, rikkoontui tuo pantakiinnitys, yksi pultti katkesi tuonne sisään, toista puolta en ole edes saanut irti vielä..
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52842&d=1411672994
onko tuo yoke vaihdettavissa toisenlaiseen, löytyykö samoilla booreilla jostain sopiva? onko tuo perä ford 8.8 kuten sen oletan olevan? mitvit? WTF? apua? :)
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=52843&d=1411672994
Kellään jotain osia joilla noista saisi toimivan yhdistelmän, yoke? kardaani?
kaikissa -80 luvun pitkäkattosissa fordeissa joissa on kierrejouset on tuo 8.8 perä,niistä pitäisi käydä tuo laippa perään,laippa on pyöreä ja sileä eli tarvitsee kardaaniin laippa liitoksen.itse olen purkanut noin 10kpl broncoja ja kaikissa ollut edessä yksiniveliset kardaanit ja takana tuplaniveliset????. tuo 8.8 perä on tullut fordeihin n:-85-88 en nyt muista tarkkaan .eli sinun autossasi pitäisi olla 9"tuuman perä .sinun taka kardaanissasi on muistaakseni 92mm leveä ristikko...huom 9"ja 8.8 perissä on eri välitykset jos autoosi on vaihdettu vain takaperä niin edessä on välitys 3.50 ja takana 3.54 en tiedä onko tällä sitten mitään merkitystä vai ei ???
Hitsi kun ei ole kerennyt tälle tekemään mitään. koitan tänään ottaa noita kuvia joita tuossa ystvälliset auttajat pyysivät niin tehdään pätelmiä miten tuon saisi kuntoon.
Onko tiedossa Jyväskylässä mitään hyvää ja kohtuuhintaista pajaa joka voisi tehdä mulle tuon kardaanin lyhyennyksen?
Näissä kuvissa on ilmeisti kerrotu tuo asemointi, ja cv-jointin tarpeellisuus.
onko nämä kuvat paikkansa pitäviä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7013&pictureid=163340
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7013&pictureid=163339
Juuri noinhan se menee. Tosin kardaanikulma voi olla jotain muutakin kuin 3* kardaanilla missä on yksi ristikko per pää, mutta tuo loivempi kulma toki toimii aina paremmin. Ihan vaaterissa kadaani taas ei saisi olla, ainakin joidenkin huhujen mukaan ristikoiden neulalaakerit syö itsensä loppuun jos pyörivät aivan suorassa..
Muistaakseni 7*-10* on maksimi mitä tavallinen yksittäinen ristikko kestää kardaanikulmaa, vähän autosta/ kardaanista riippuen.
Näissä kuvissa on ilmeisti kerrotu tuo asemointi, ja cv-jointin tarpeellisuus.
onko nämä kuvat paikkansa pitäviä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7013&pictureid=163340
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7013&pictureid=163339
Nayttaa silta, etta tassa kirjoittelussa sekoitetaan CV-joint (Constant-velocity joint), vakionopeusnivel ja tuplaristikkonivel (Double Cardan joint).
Alemmassa kuvassa kuvan mukaan jakolaatikon puoleinen nivel ei ole CV-joint vaan tuplaristikkonivel.
Nayttaa silta, etta tassa kirjoittelussa sekoitetaan CV-joint (Constant-velocity joint), vakionopeusnivel ja tuplaristikkonivel (Double Cardan joint).
Alemmassa kuvassa kuvan mukaan jakolaatikon puoleinen nivel ei ole CV-joint vaan tuplaristikkonivel.
Tuplaristikko on yksi vakionopeusniveltyypeistä johtuen rakenteestaan - lähes äärettömän lyhyt kardaani kahden ristikon välillä, sekä niiden välissä oleva "keskitystappi-pallo" -> toimii vakionopeusnivelenä aivan yhtä hyvin kuin esim. Rzeppa- tyyppinenkin.
Oh hoh, en olisi arvannut että tuo liitos olisi 8.8 heikko kohta! Itsellä menossa kavennusprojekti, melkoiset kevätjuhlaliikkeet sai tehdä että sen liitoksen sai purkenemaan: jyrsintä, kylmää, kuumaa, lekaa ja useampi tonni vetoa. Takaisin oli tarkoitus laittaa typen kanssa ja tietysti uudet tulppahitsit ja locktiteä akseliputken päähän tavallaan peräkotelon sisälle.
Kaikki pultit -94 mallin perässä on millisiä
Jep, heikoin paikka F8.8:ssa on akseliputkien ja banjon liitos. Ongelmana siis on akseliputkien pyörähdys banjon sisällä. Hitsaamalla putket kokonaan kiinni ja/tai rakentamalla trussin, on F8.8 esim. Detroit lockerin murikan kanssa vahvuudeltaan jossain D44:n ja D60:n välissä :)
..vielä jos laittaa c-clip eliminator- sarjan, niin poistuu se viimeinenkin heikko kohta verrattuna D44:ään.
Ota sivultapäin valokuva jossa näkyy taka-akselin pinion kulma suhteessa runkoon tai jakolaatikkoon niin päätellään yhdessä tarviitko CV- jointtia kardaaniin vai et.
tässä näitä kuvatuksia tietäjille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7013&pictureid=163360
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7013&pictureid=163361
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7013&pictureid=163362
oman näkeymyksen mukaan tuohon nimenomaan tarvii tuon tuplanivelen, eikö?
voiko tuo pinion yoke olle noin perskuleen tiukassa? mutteri lähti suhta helposti, mutta tuo itse yoke ei millään. ulosvetäjällä koitin sitä ihan tosissaan vääntää irti, mutta ei sitten niin millään. tuolle ei oikein tohdi paljon lämpöäkään antaa, kun tiiviste on ihan siinä takana.
Kyllä tuo vaikuttaa juuri sellaiselta mihin cv-nivel kardaani kuuluu. Yoke kuuluisi kyllä ulosvetäjällä lähteä kiltisti irtoamaan. Varovaisesti voi lekalla auttaa heräämään.
Kyllä tuo vaikuttaa juuri sellaiselta mihin cv-nivel kardaani kuuluu. Yoke kuuluisi kyllä ulosvetäjällä lähteä kiltisti irtoamaan. Varovaisesti voi lekalla auttaa heräämään.
Jeps, juuri näin molempiin :)
Yleensä yoke pitäisi lähteä likipitäen käsin vetämällä poin, jos vain on spoorit kunnossa ja/tai ei ole pinionin akseli päässyt vääntymään.
Voihan sille yokelle vähän lämpöä antaa, yoken irrotuksen yhteydessä pitäisi kuitenkin tarkistaa pinionin esijännitys, joten tässä yhteydessä stefan vaihtokaan ei ole huono idea ;)