View Full Version : Kevyt k-a vetopainot
Kauhee brobleemus aiheesta vetoauto.Ducato/sprintteri linjaa olevat kevyt kuorkit joissa otteessa on vetopaino 1600-2000 kg mut tyyppikilvessä voipi olla yhdistelmän koko massa esm,5500kg. Miten selitetään uskottavasti vallesmannille ratsiassa tai vakuutus yhtiölle ku oot kolannu jonkun riisikupin pannukakuks.Ajokortti asiat ei ole tässä rajoitteena.Onko se maasturi ainut vaihtoehto.
Uudempien sprintereitten vetopaino on 2t (ainakin tossa firman pitkässä/korkeassa 318 automaatissa oli), maahantuojan lapulla siihen sai 2800kg vetopainoksi otteeseen. Joku järki siis.
Hämärä muistikuva on että ducatossa 2t tai allekkin, ja edelleenkin hatarat muistikuvat joskus sellasta tutkineena on että eipä sillä enempää uskaltais vetääkkään...
Aika onnettomia on tosiaan pakettimallisten k-a vetopainot, jos +3000kg tarvii olla niin amerikkalainen on oikea valinta..:)
Niin, se "junapaino" 5500 kg tulee sen häkkyrän suurimmasta kokonaismassasta 3500 kg plus kärrin 2000 kg eli 5500 kg
Mihin järki syyhyn noi alhaiset vetopainot perustuu?
Jos vertaa lyhyttä maasturia vaikka pitkään sprinteriin niin varmasti tulee 3000kg kärry mersun
perässä turvallisemmin kuin pikku pajeron.
Racingrabbit
21.09.2014, 15:04
Kait nuo vetopainot on suhteutettu kaksivetoisen auton omapainoon.
Ja lisäksi valmistaja/maahantuoja voi laittaa omia voimansiirron tuomia rajoitteita.
Esimerkiksi kestääkö automaatit tai jotkut DSG vaihteistot kärryn kiskomisen?
Ja mm. pystyttävä lähteä liikkeelle 12% jyrkkyiseen mäkeen.
Mihin järki syyhyn noi alhaiset vetopainot perustuu?
Jos vertaa lyhyttä maasturia vaikka pitkään sprinteriin niin varmasti tulee 3000kg kärry mersun
perässä turvallisemmin kuin pikku pajeron.
Olen ainakin kuvitellut että perustuisi korin/rungon kestävyyteen, jäykkyyteen yms. lujuuksiin.
Joskus kuulin henkilöautopuolella vetomassojen menevän mallisarjan heppoisimman version mukaan vaikka isommalla/vahvemmalla mallisarjan tuotteella olisikin valmistajan antama suurempi vetokyky. Liittyi kai jollain lailla tyyppihyväksyntä kustannuksiin tms. En siis tiedä. Kuulopuheita.
Olen ainakin kuvitellut että perustuisi korin/rungon kestävyyteen, jäykkyyteen yms. lujuuksiin.
Joskus kuulin henkilöautopuolella vetomassojen menevän mallisarjan heppoisimman version mukaan vaikka isommalla/vahvemmalla mallisarjan tuotteella olisikin valmistajan antama suurempi vetokyky. Liittyi kai jollain lailla tyyppihyväksyntä kustannuksiin tms. En siis tiedä. Kuulopuheita.
Kyllä ne koneet ja istumapaikatkin vaikuttaa koukkupainoihin. Mut ei niissä mitään loogisuutta aina oo.
Ivecon malleista pitäisi löytyä 3500kg vetokykysiä kopperoita sekä PA että KA kokonaispainoilla. Hinnat ei käytettynä päätä huimaa :rolleyes: