View Full Version : Ostetaan napalukot 92´ 2.5 td pajeroon
elikkäs olisko kellään myytävänä ehjiä automaatti lukkoja pajeroon ku kuskin puoli on ruvennu kahisemaan vetää kai viimeisiään...
korbimotors
18.09.2014, 18:48
tuosta sulle uudet napalukot :
http://www.milneroffroad.com/mitsubishi-uk-europe/shogun/v44s-2-5tdi-lwb-1991-42004-uk-inc-european-models/v44s-axle-frontrear-0/v44s-manual-free-wheeling-hub-0?utm_expid=52418066-1.H3fZu2plRjOsqFJ8-lDf2w.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.milneroffroad.com%2F mitsubishi-uk-europe%2Fshogun%2Fv44s-2-5tdi-lwb-1991-42004-uk-inc-european-models%2Fv44s-axle-frontrear-0%3Fpage%3D2
todella nopea toimitus, kestää max. n. 1vko ja postipate kantaa paketin kotiovelle.
juu mut pitäsköhän se olla automaatti napa ku tuo on toi super select 4 wd vai käykö toi manuaalinen suoraan.
juu mut pitäsköhän se olla automaatti napa ku tuo on toi super select 4 wd vai käykö toi manuaalinen suoraan.
laitappa kuva siitä etunavasta,mulla vois olla automaattilukot!!
en oo vielä purkanu ku muut asennukset vielä kesken. mistä mallista ne navat on?
korbimotors
19.09.2014, 08:53
juu mut pitäsköhän se olla automaatti napa ku tuo on toi super select 4 wd vai käykö toi manuaalinen suoraan.
Mulla on kans ss-lootalla tuo nykyinen pajerokin ja eikait nuissa ss-lootalllisissa ole minkäänlaisia napalukkoja..Ne on kiinteät navat. alipaineella toimivat. Jotkut ovat vaihtaneet noihin ss-lootallisiin manuaaliset napalukot en tiedä että miksi. Itse en ainakaan vaihda man. napalukkoja. Näppärä kun saa vauhdista pukata normi nelikon päälle. Man.napalukkojen kans joutuis kans aina pelamaan, Jos ovat auki niin ei pysty kytkemään normi 4-vetoa päälle vauhdista..
korbimotors
19.09.2014, 09:23
Mitsubishi julkisti Super Selectin jo vuonna 1991, ja sen rakenteeseen kuuluvat tutut ja turvalliset jakolaatikot, kardaaniakselit ja tasauspyörästöt. Ominaista on kuitenkin se, että järjestelmään eivät kuulu napalukot ja että etu- ja taka-akselistojen välissä on tasauspyörästö.
Super Selectistä on kuitenkin kehitelty muutama eri versio, joista uusin on SS4-II. Sen edeltäjä on SS4-I. Erona näiden kahden välillä on se, että uudempi Super Select jakaa voiman etu- ja taka-akselistoon suhteessa 33:67 ja aina tarvittaessa suhteessa 50:50. Edeltäjä jakaa voiman aina suhteessa 50:50.
Super Selectissä 2H:han on tavanomainen takavedon tila. Jakolaatikko ei pyöritä etukardaaniakselia eli jaa voimaa etuakselistoon. Sen lisäksi alipaineeseen perustuva mekanismi pitää oikean puolen vetoakselin irti tasauspyörästöstä. Näinpä pyörät pyörivät vapaasti, tai siis ovat tien pyöritettävänä. Vastuksia on vähemmän, joten polttoainetta kuluu vähemmän. Lisäksi voimansiirron osat ja renkaat kuluvat vähemmän, ja melu laskee.
4H on nopea neliveto. Jakolaatikko alkaa pyörittää myös etukardaaniakselia, ja oikeanpuolinen vetoakseli kytkeytyy tasauspyörästöön ja tulee siis osaksi voimansiirtoa. Mitsun nopea nelari ei kuitenkaan ole täysin samanlainen kuin useimmissa lava-autoissa. Super Selectin voimansiirtoon nimittäin kuuluu akselistojen välissä oleva tasauspyörästö ja siinä oleva viskokytkin.
Viskokytkimen tarkoitus on sama kuin tasauspyörästön luistonrajoittimen, eli se tarpeen tullen osittain lukittuu ja jakaa toiseen akselistoon enemmän voimaa kuin toiseen. SS4:n toisessa sukupolvessahan tasauspyörästö jakaa voiman 33:67-suhteessa ja tarvittaessa fifty-fifty. Vaikka viskokytkin voikin lukittua, se kuitenkin sallii akselistojen välisen pyörimisen eron, jolloin auto ei ole kankea käsitellä ja voimansiirto ei rasitu.
Viskokytkimen heikkous on kuitenkin se, että se ei missään vaiheessa lukitu täydellisesti. Siis akselistot eivät milloinkaan pyöri aina ja kaikkialla samalla nopeudella. Pidon ollessa riittävän heikko viskokytkin alkaa luistaa eikä se enää jaa akselistoihin voimaa pitävällä pinnalla olevan akseliston tarpeen mukaista määrää. Tästä syystä L200:ssa on myös ”lukittu” nopea neliveto, 4HLC. Siinä keskitasauspyörästö on lukossa, eli etu- ja taka-akselisto pyörivät aina yhtä nopeasti. Toisin sanoen voimaa kulkeutuu niin paljon, että pitävällä pinnalla olevan akselistonkin pyörät alkavat pyöriä ja auto edetä.
4LLC taas on tavanomainen hidas neliveto. Akselistojen keskellä oleva tasauspyörästö on lukittuna niin kuin 4HLC:ssä, ja jakolaatikossa oleva alennusvaihteisto muuttaa välityssuhteita maastoon paremmin sopiviksi. Sitten on vielä ilmanpaineella toimiva R/D 100% taka tasauspyörästön lukko joka pyörittä taka-akselin renkaita samassa tahdissa, ja tällöin auto etenee aina 3 renkaan vetämänä.
sen takia sitä kuvaa etupyörännavasta kysyinki ku mielestäni siinä ei oo olleska napalukkoja!!! nää mun on -91 autosta mikä on kyllä -90 mallinen gen 1
nojoo sitä tässä olen miettinytkin että voiko niitä vaihtaa! se toinen pitää kahinaa että en tiedä mikä siinä on ku en tollasia oo ennen laitellu, aikasemmin olleet manuaalisia napoja autoissa. ootko purkanu noita automaattia tai mikä sen kahinan vois pitää? htvin noi toimii muuten ja se on kiva ku voi vauhdista pistää nelikon päälle että se on plussaa noissa mulla on se gen2 koppanen vissiin toi ku se sitä uudempaa koria.
mullahan tossa kans se sähkö nappi mitä painettasse syttyy kojelautaan punaset valot että se lukitsee ton takapään R/D namiska...
Super_Select
22.09.2014, 11:20
No ei sinne voi mitään osaa "vaihtaa"... tai toki voi vaihtaa, mutta siellä NAVASSA ei ole mitään liikkuvia osia, jotka kuluisivat ajan myötä.
Jos siellä joku pitää ääntä, niin se on jarru, murros, tai pyöränlaakeri... tai etuperä, mutta napalukkoja siinä ei tosiaan ole, vaan ne on kiinteästi ne vetoakselit siellä, eli pultilla/boorituksella.
"Viskokytkimen heikkous on kuitenkin se, että se ei missään vaiheessa lukitu täydellisesti. Siis akselistot eivät milloinkaan pyöri aina ja kaikkialla samalla nopeudella. Pidon ollessa riittävän heikko viskokytkin alkaa luistaa eikä se enää jaa akselistoihin voimaa pitävällä pinnalla olevan akseliston tarpeen mukaista määrää. Tästä syystä L200:ssa on myös ”lukittu” nopea neliveto, 4HLC. Siinä keskitasauspyörästö on lukossa, eli etu- ja taka-akselisto pyörivät aina yhtä nopeasti. Toisin sanoen voimaa kulkeutuu niin paljon, että pitävällä pinnalla olevan akselistonkin pyörät alkavat pyöriä ja auto edetä."
Kyllä se nopea nelikko on myös Pajerossa, ja tuo viimeinen lause on hieno: "voimaa kulkeutuu niin paljon, että pitävällä pinnalla olevan akselistonkin pyörät alkavat pyöriä, ja auto edetä" :D :D :D
Super_Select
22.09.2014, 11:24
Mulla on kans ss-lootalla tuo nykyinen pajerokin ja eikait nuissa ss-lootalllisissa ole minkäänlaisia napalukkoja..Ne on kiinteät navat. alipaineella toimivat. Jotkut ovat vaihtaneet noihin ss-lootallisiin manuaaliset napalukot en tiedä että miksi. Itse en ainakaan vaihda man. napalukkoja. Näppärä kun saa vauhdista pukata normi nelikon päälle. Man.napalukkojen kans joutuis kans aina pelamaan, Jos ovat auki niin ei pysty kytkemään normi 4-vetoa päälle vauhdista..
Ne vaihtaa niitä kuvitellun polttoaine säästön takia... Eli manuaalilukoilla ei edes pyöri se vasen vetari, ja etuperän osat, jotka jää normaalisti vielä pyörimään.
Tuskin siitä suurta hyötyä on, ja minusta ainakin paljon enempi haittaa, kun joutuu käsin niitä kääntelemään.
Sehän se juuri tuo SS-Laatikon idea on, että ei tarvii mitään "miettiä", senkun tökkii keppiä haluttuun asentoon. :p
Niiiin ja siis se napa ei toimi alipaineella, vaan se "katkaisee" sen oikean vetarin sillä alipaineella. ;)