View Full Version : Jeep Chrokee 4,0L -91 tyhjäkäynti kateissa?
ImacInnes
09.09.2014, 19:44
En haulla löytänyt tähän liittyvää joten...
Asensin juuri vinssin, uuden startin ja ehjän ratti akselin Cherokeehen ja nyt piti pelin olla kunnossa ensi viikonlopun Ravijoen safaria varten.
Vaan kuinka ollakkaan tyhjäkäynti on kateissa, satarttaa nyt hyvin ja pysyy kierroiksilla käynnissä vaan kun laitat vaihteen päälle niin sammuu heti eikä muutenkaan pysy käynnissä tyhjäkäynnillä?
Mikäs tuota tyhjäkäytiä säätää tälläisessa ruiskukoneessa?
Tarttis koittaa saada perjantaina kuntoon?
Saa kommentoida ja auttaa kun joku kuitenkin tietää.
Olen ko. laiitteella ajannut aijemmin pari safaria ja silloin tuo toimi moitteetta koko päivän.
KIITOS!
t. Ismo Ämmä
Ex_inkkari
09.09.2014, 21:00
Tuollaisen joskus omistaneena väittäisin että joku tunnistin pimentynyt, yhden jeepin happitunnistimen toinen piuha poikki ja oireili kanssa kummallisesti.
Kampuran asentotunnistin, nokan asentotunnistin.. joku noista murheenkryyneistä.
Siis käykö tyhjäkäyntiä hyvin, kun vaihteisto on vapaalla?
Tietty pikkasen voi kokeilla ruuvata kaasuläpän tyhjäkäynnin rajoitinruuvia auki, et läppä on pikkasen enempi auki. Tyhjäkäyntiventtiili kaasuläpän kyljessä olis kans hyvä putsata. Siä on aika moinen paskakerron, jos ei oo egr:ä tulpattu..
Oma jeeppi kans hiukan kiukutteli tyhjäkäynnilla ja sammahti kans helposti mettässä kun nosti kaasun moottorijarrulla. Ongelma poistui, kun vaihto Mustangin nelireikäset bensasuuttimet...
Sammuuko, kun vaihteen laittaa päälle, jos vähän tyhjäkäyntiä enemmän kierroksia?
Onko tämä nyt sitten H.O. vai Renix? Kun eikös se just tuossa jossain vaihtunut.
Tuohon tyhjäkäynnillä käymättömyyteen riittää vaikka imuvuoto tai kulunut virranjakajan kansi tai pyörijä, huonot sytytysjohdot jne., noin niin kuin helpoimmista vioista. Omassa -92:ssa kulahtanut TPS aiheutti ihan ihmeellistä sammuilua, mutta ei yleensä tyhjäkäynnillä, vaan kaasua hipaistessa, ennen kuin kierrokset ehti yhtään nousta.
ImacInnes
09.09.2014, 21:48
Ei pysy käynnissä ollenkaan jos ei anna kaasua ja kun laittaa vaihteen päälle niin sammuu vaikka antaa kaasuakin.
FJDC:n palstalla epäilivät IAC-venttiliä joka säätä ilman virtausta koeeseen ja toinen vaihtoehtohan voipi ola tuo "Turun pallo seura" eli TPS.
Niitä huomenna tutkitaan. Samalla tarkistetaan että kaikki johdot on kiinni.
t. Ismo Ämmä
Siis käykö tyhjäkäyntiä hyvin, kun vaihteisto on vapaalla?
Tietty pikkasen voi kokeilla ruuvata kaasuläpän tyhjäkäynnin rajoitinruuvia auki, et läppä on pikkasen enempi auki. Tyhjäkäyntiventtiili kaasuläpän kyljessä olis kans hyvä putsata. Siä on aika moinen paskakerron, jos ei oo egr:ä tulpattu..
Oma jeeppi kans hiukan kiukutteli tyhjäkäynnilla ja sammahti kans helposti mettässä kun nosti kaasun moottorijarrulla. Ongelma poistui, kun vaihto Mustangin nelireikäset bensasuuttimet...
Ei pysy käynnissä ollenkaan jos ei anna kaasua ja kun laittaa vaihteen päälle niin sammuu vaikka antaa kaasuakin.
FJDC:n palstalla epäilivät IAC-venttiliä joka säätä ilman virtausta koeeseen ja toinen vaihtoehtohan voipi ola tuo "Turun pallo seura" eli TPS.
Niitä huomenna tutkitaan. Samalla tarkistetaan että kaikki johdot on kiinni.
t. Ismo Ämmä
Kattele samalla kaikki alipaineletkut.
Ei pitäisi noilla oireilla olla se IAC. Muuten voisi, mutta pitäisi pysyä käynnissä, kun kone on lämmin ja ei ole mitään kuormaa. Sen tehtävä kun sitten on pitää tyhjäkäynti oikeilla kierroksilla, kun esim. vaihde kytketään, ilmastointi menee päälle, rattia käännellään tai muuten koneen kuorma lisääntyy tyhjäkäynnillä. Tuo taas viittaa johonkin muuhun, kun sammuu vaihteen päälle laittaessa, vaikka kaasua painaa. Silloin ei kyllä enää tyhjäkäyntiventtiilillä / moottorilla ole mitään vaikutusta, kun kaasuläppä on jo auennut.
Alipainevuoto aiheuttais sen että tyhjäkäynti olis yli 1500 kierrosta... Koska happea on ja polttoainetta lisätään kompensoimaan laiha seos....
mittaas yleismittarilla tps anturi, mulla ei pysynyt käynnissä kun oli se kuralla, tosin ei saanut edes käyntiin jos ei ollu kaasua vähä painettuna ja sitte siinä anturissa oli kaks muutakin kohtaa missä se ei yhdistänyt, niilläkään kohtaa polkimen ollessa kone ei käynyt :)
ImacInnes
10.09.2014, 20:01
Tänään otin liittimet irti ja koitin niitä ees taas rassata.
Auto tulille ja sehän toimii! Tyhjäkäynti oli palannut ja muutenkin kävi hienosti.
Ajelin sitten ympäri ämpäri tonttia niin kohtahan se taas sammui tyhjäkäynniltä?
Käyntiin ja taas toimi hetken kunnes sammui tyhjäkäynniltä.
Hain Jamantilta uuden IAC anturin se vaihdetaan perjantaina ja taas ajellaa ympyrää jotta nähään auttoiko? Jos auttoi niin la aamuna kohto Ravojokea.
Jos ei auttanut niin Ravijoki jää väliin ja jatketaan tutkimuksia.
t. Ismo Ämmä