PDA

View Full Version : HJ:n ominaisuudet ja parentelu.


Ouzi
04.09.2014, 19:49
Olen koittanut selailla tätä palstaa ja slck:ta hoojiin ominaisuuksia ja niiden parantelua silmälläpitäen. Paljon onkin tietoa löytynyt mutta paljon on löytymättäkin.
En tiedä paljonko tämä palvelee "suurta" yleisöä;) mutta ajattelin että tälläisen topicin alle vois kerätä yleistä tietoutta ja vapaata keskustelua hj: maasto-ominaisuuksista vakiona ja miten sitä voi parantaa aina kierre-alustaa ym. myöten. Eli niin että jos jollakullavalmis kuvasarjaopastus johonkin niin tänne voisi laittaa kootusti niin tieto olisi kaikkien saatavilla helposti?

Itse siis melko tuore HJ:n ylpeä:D omistaja ja pari kysymystä jäänyt vaivaamaan mieltä, etenkin kun hommat tuntuu aina lähtevän käsistä...

HJ siis hommattu ihan metsästyskäyttöön ja iso osa ajoa on maantiellä mutta.... kyllä te tiedätte:D

Eli nyt koppaa on nostettu maltilliset 25mm, alla 33" mutikat ja pyöränaukkoja avarrettu sekä mekaaninen kohta keulalla. Pitkällekkö (tietty kuskista kiinni ja vinsillä vaikka katollaan minnevaan) tollasella pääsee mettässä, safarilla ym?

Entä mikä paikka porsii helposti maasto-ajossa? Ohjausvarret, peränkuoret kasassa/halki y.m. perusheikkoja paikkoja?
Murrokset jo havaitsinkin kulutustavaraksi :p

Mites sitten joustojen lisäys? Soa tietty mut jollei kiinnosta nähdä vaivaa ainakaan vielä, pidempää iskaria tietty mut onko pitkät riiput kuolleena syntynyt ajatus, mitä mahdollisia haittoja? Ainakin luulis helpommalla vetävän vähän vasyneet latit suoremmiksi kun kulma kasvaa ja vartta riittää?

Taakse mulla on tulossa lockright kun tossa 60:ssä on avoimet perät.
Lukkoja toki on miljoonaa eri mallia ja merkkiä ja jokainen tapansa ja rahansa mukaisesti. Siksi mietityttääkin että onko kitka edessä vain huono juttu? Pääpaino siis maantieajossa ja navat usein kiinni, syökö pronssiholkit ja kitkaperän äkkiä valmiiksi?

Näitä kysymyksiä riittää enkä kehtaa kaikkia nyt kerralla heittää :D
Toiivottavasti joku vaivautuu vastaamaan ja saadaan vähän keskustelua avattua.

Kiitos ja ennen kaikkea anteeksi
T: nyyba Ouzi

helmapelti
05.09.2014, 13:07
Jos 33" renkailla menee niin pitkälle kuin pääsee kivikossa niin periä ja vaihteistoa vois suojata.
Samalla ajotyylillä riippujen ylikääntymisen vois estää ettei jousi katkea.
Muuten vinssillä ja maastotunkilla pääsee jo pitkälle mutta joskus olisi helpompaa kun voisi vinssata taaksepäin eikä olisi pakko ylittää mahdottomia paikkoja.

Varmista että jakiksessa on öljyä ja hullunkierto vaihteistojen välille on ihan hyvä ratkaisu.
Etuvedon kytkentähaarukka kuluu väljäksi jos öljyä ei ole, laakerit voi selvitä pienelläkin öljymäärällä kun alukuori jäähdyttää ne. Väljä haarukka päästää etuvedon lopulta hyppimään kytkentäholkin hampaiden yli.

Nelivetoa en suosittele maantieajoon tarpeettomasti kun murrosvaurioita ei aina huomaa ja ohjaus voi jumittua yllättäen. Cromo murrokset ovat kehuttuja ja lopulta säästävät rahaa,aikaa ja vaivaa. Itse en pöljänä niitä ole hankkinut. Halvat murrokset voivat tuhota hajotessaan myös vetoakselit kuten mulla molemmat puolet.
Olisi tullut halvemmaksi ne cromot :o

Ensin cromot ja myöhemmin ehkä kitkalukko jota en osaa suositella. Kun avaat periä niin varaudu siihen että laakerit ja välitykset joutuu uusimaan. Halvemmalla voi löytää kunnostetun perän mekaanisella lukolla tai hyvän etuperän orkkiskunnossa kuin laakeroida, välittää ja lukottaa omansa.

Ensin ehkä kannattaa ajella ja kuullostella ja tutkia oman ajokin kuntoa ja heikkokuntoisenakin hjn tekniikka voi kestää pitkään. Uusia osia ei kuitenkaan ole mielekästä asennella loppuaan kohtaavien kaveriksi.
Jokainen euro hjhin pyytää kolme lisää, jos laitat rahaa yhteen paikkaan niin kolme muutakin kaipaisi jo peruskunnostusta. Vaihteisto, kytkin, moottori, runko ,kori jne.

Ehkä fiksumpaa ajaa vain ja korjailla tarpeen mukaan, peruskunnostus tulee yllättävän kalliiksi ja työlääksi.

Oho, ihme saarnaamista:) Kaikki ei ole köyhiä kuten minä..

Mekaaniset lukot periin ja vakiovälitykset käy 33", jos offi vie mukanaan niin tiheämmät. mulla 5.29 on vielä ajettavissa 33" renkailla 80kmh maantiellä mutta kierrokset n 2500rpm. Soaa suosittelen jos saa leimattua, korottavat jouset on 3xtönkömmät kuin soa suorilla jousilla. Sähkövinssi taakse mekaanisen etusen kaveriks ja kovaa ajoa.

https://www.youtube.com/watch?v=7HTmMK6hmzU
Oliko tuossa Jaren autossa muuta kuin soa? Kuskista taitaa loppupelissä eteneminen olla kiinni?
Voin vain kumartaa syvään tuollekin suoritukselle.

t.haapala
05.09.2014, 15:16
, korottavat jouset on 3xtönkömmät kuin soa suorilla jousilla.

Ite en kyllä allekirjota tota nimimerkillä molemmat variaatiot ajossa tällä hetkellä,
kummassakin omat puolensa....

Maantiellä korotusjouset pirusti mukavammat kun soa suorilla jousilla, aika hyvin nuo jousteleekin,
ainut huonopuoli et akselin alla vähemmän maavaraa jousien kohdalla kun soassa, tökkii kiviin ja kantoihin (tokihan sekin ajolinjoista pitkälti kiinni)

turakki
05.09.2014, 18:10
Jeps. Jakikselle kannattaa tosiaan jonkinlaista panssarointia harkita. Se alkuperäinen peltiamme on varsin heppoinen, mikäli ei ole jo kadonnut matkasta. Alustan laittelu halujen ja varojen mukaan. Mietoon offiin tuollainen suunnilleen vakio hj on ihan kiva, vaikkakin välillä kasvattava peli. Ei varmasti mene yhtä nätisti ahtaissa paikoissa kuin pienemmät, mutta viimeistään iltatulilla palkitsee, kun mahtuu "kaikki kyytiin". Niitä pieniä ja lähes itsestäänselvyyksiä: koukku pois puskaan mennessä.

helmapelti
06.09.2014, 15:55
Ite en kyllä allekirjota tota nimimerkillä molemmat variaatiot ajossa tällä hetkellä,
kummassakin omat puolensa....

Maantiellä korotusjouset pirusti mukavammat kun soa suorilla jousilla, aika hyvin nuo jousteleekin,
ainut huonopuoli et akselin alla vähemmän maavaraa jousien kohdalla kun soassa, tökkii kiviin ja kantoihin (tokihan sekin ajolinjoista pitkälti kiinni)

Kerro vielä mitkä korottavat sulla on ja paljonko korottaa.
Soallahan korotus menee heti väkisin maksimiin ja 33" pyörät näyttää entistä pienemmiltä.
Jos kuitenkin päädyt isompiin pyöriin niin soalle ne sopii alle helpommin.

Erona voi toki olla uudet liukkaat jouset vs. ruosteensyömät vanhat joissa latit ei liiku toisiinsa nähden.
Mulla käyristetyt vanhat vakiojouset on liian tönköt vaikka rasvattu ja latien päissä luikupaloja.
Tuo yleistykseni perustui juuri siihen että käyrän korotusjousen täytyy olla jäykempi ja joustoissa latien pitää liukua toisiaan vasten. Suorassa soajousessa se liukuminen on lähes olematonta.

Ajatukseni kai olikin että maastoajoa parantaisi jousituksen herkistyminen ja soassa lateja voi poistaakin, korotusjousilla latien poistolla voi menettää haluttua korotusta. Ainakin kannattaa valita hyviksi todetut korotusjouset kun joitain malleja moititaan kivirekiominaisuuksista, ehkä ne onvatkin jotain kuormankantokykyä lisääviä paremmin kuin offroadominaisuuksia lisääviä.

Ainakin teoriassa soa on herkempi jousen pienemmän sisäisen vaimennuksen ansioista, lisäksi joustomatka kasvaa kun jousi ei ole valmiiksi lähellä ulosjouston maksimia.
Jos vakiojouset tuntuu omaan käyttöön riittävän herkiltä niin korotusjouset ei ainakaan heikennä maantiehallittavuutta jota soa taitaa väkisin tehdä.

Soa taitaa vaatia tractionbarit ennen kuin korotusjouset ainakin jos lateja poistelee, yksi muutos pyytää aina jotain lisää..

Voisit muuten verrata noi joustot rampilla niin saisi selkeää vertailutietoa korotusjousi vs. soa. Mua ainakin kiinnostaisi kun omaan alustaan en ole tyytyväinen.

t.haapala
06.09.2014, 17:12
Mun jouset on OME:n, edessä 2" ja takana 3" korottavat.
Takajousista poistettu 2 alimmaista latia.

Ja tosiaan noi soa jouset on vanhat ja ruosteiset, tarkotus olis jossain vaiheessa levittää pakat ja putsata ja rasvata kunnolla,
nyt niihin oon jotain rasvoja koittanu tunkee väleihin mitä oon saanu menemään.

Ja pikkasen eroa varmaan joustoihin tekee se et soassa on vakaajat paikoillaan ja korotusjousisessa ei.

En o joustoja mittaillu mut aika samoissa menee, erona vaan et soa joustaa ulos ja korojousinen sisään enemmän.

Ouzi
07.09.2014, 10:13
Kiitos, juuri tälläisiä pikkujuttuja kaipailinkin. :)
Auton tekniikka tuntuu olevan hyvässä kunnossa, kori taas ei :D
Eikä tuon suuniteltu elinikä mulla ole kuin jokunen vuosi, pääasia että saa metsästykseen kelpaavan auton alle ja näin koulusta työelämään siirtyneenä ei budjetti ole valtava...
Eli tarkoitus nimenomaan korjailla tarpeen mukaan mutta tarkoitus myös välttää turhat remontinkohteet.
Siksi vähän utelenkin. Eli perät kaipaa suojaa ja jakikselle täytyy tehdä jokin panssari.
Akseliputket vissiin kestää aika kovaa käyttöä? Entä mites toi hullunkierto toteutetaan? Olis helppo varmaan tehdä kun laatikko tippuu kytkimenvaidon takia ens vkl. Tulee exedyn vahvistettu varmuuden vuoksi että ei jää kalvamaan kun turbo löytää paikkansa :D

PH75
07.09.2014, 11:32
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=84388 Tuossa esimerkki, miten saat rungolle lisää ikää(kuumasinkitys), jos meinaat kauemmin pitää. Kun se hj:n runko mätänee eniten sisältäpäin, vaikka päältä näyttäisi suht kovalta.
Oman hj:n runkokin näytti päällepäin suht hyvältä, mutta kun hiukan meisselillä tökki, niin alkoi pehmyttä löytymään käytännössä puolestävälin runkoa taaksepäin ja hitsaamista riitti. Nyt sinkki pinnassa, jospa se toiset 25v. vielä sitten menisi. ;)

Ouzi
09.09.2014, 21:00
Mikäs tuo öljypohjaan liimattu pellinkäikäle on?
Luulin vanhaksi korjaukseksi mutta sauna-hj:ssa näytti olevan samanmoinen.
Tehdaspanssarointiko? :D

turakki
10.09.2014, 08:20
Väittäisin, ettei periä tarvitse panssaroida, jollei kauheasti meinaa kivikossa paukuttaa. Toki etuperän kuoren saa huonolla tuurilla rikki. Omassa Bj:ssä jouduin (etu)perän kuorta vahvistelemaan reilun kymmenen vuoden käytön jälkeen ja takaperään voisi vahvistusta laitella tässä seitsemäntoista vuoden kohdalla. Käyttö ei ole mitään Hc offia, mutta jonkinlaista möyryämistä kuitenkin.

Jare
11.09.2014, 08:47
https://www.youtube.com/watch?v=7HTmMK6hmzU
Oliko tuossa Jaren autossa muuta kuin soa? Kuskista taitaa loppupelissä eteneminen olla kiinni?
Voin vain kumartaa syvään tuollekin suoritukselle.

Kiitoksia ens alkuun.

Joo Sauna-cruiserissa (tuolloin oli vielä muta-cruiser;)) HJ61 lukkoakselit + SOA ja hy-steer varret, eli raidetanko akselin päällä, mutta jousituksessa ei mitään ihmeellistä. Vakio riiput, vakio iskarit ja vakio HJ60 muutenki.....tosin meni tossa kisassa 2 käytettyä murrosta + 1 napalukko, mutta maaliin asti pikku osien vaihdolla:D

Jare
11.09.2014, 08:58
Mikäs tuo öljypohjaan liimattu pellinkäikäle on?
Luulin vanhaksi korjaukseksi mutta sauna-hj:ssa näytti olevan samanmoinen.
Tehdaspanssarointiko? :D

Juu joku tehdassuoja se on.....mulla tosin yhdessä HJ koneessa oli mädäntyny ton panssarin ja varsinaisen öljypohjan pistehitsistä puhki:( Eli piti kalvaa auki ja hitsaa uudestaan.

Enkä mä oo peränkuoriinkaan sauna-cruiserissa mitään lisäpanssareita tehny....ne on toitsussa kuitenki melko kestävää jo alunperinki.....ja kaikkihan saa rikki:D Mutta eipä se iso homma ole siihen jotain lisuketta hitsaa, jos peloittaa, että pitkässä heinikossa karauttaa kiville.


Ite en lähtis HJ perään asenteleen lock rightia, kun kytkettävillä lukoilla olevia HJ61 akseleitakin näkyy vähän väliä myynnissä fiksuun hintaan. Onhan niistä ja lukkojen vipusien asennuksista tietty oma hommansa, mutta mielestäni toyotan lukkoakselit on hemmetin hyvät.

Ouzi
11.09.2014, 09:04
Mikäs noissa lockrighteissa ym. vastaavissa on ongelmana vai mikset asentaisi?
Tällä hetkellä toi lukkokysymys on myös vähän aikapoliittinen. Olen viikot pk-seudulla töissä ja aika ei riitä kaikkeen rakenteluun ja kunnostukseen mitä mieli tekisi. Paljon jää tulevaisuuden hommiksikin kun on tallipaikka jonne pääsee viikolla, nyt on kiire saada auto ajoon.

Jare
11.09.2014, 09:24
Mikäs noissa lockrighteissa ym. vastaavissa on ongelmana vai mikset asentaisi?
Tällä hetkellä toi lukkokysymys on myös vähän aikapoliittinen. Olen viikot pk-seudulla töissä ja aika ei riitä kaikkeen rakenteluun ja kunnostukseen mitä mieli tekisi. Paljon jää tulevaisuuden hommiksikin kun on tallipaikka jonne pääsee viikolla, nyt on kiire saada auto ajoon.

Siis ihan siitä syystä, että kyllä kytkettävä on mielestäni omaa luokkaa. Perä on avoin maantiellä ajellessa ja kun lukkoa tarvii on se vain vipusen vetämisestä kiinni, eikä loksu ja rutise, mitä noilla lock righteilla tuppaa olemaan ominaisuus. Hintakin taitaa olla samaa luokkaa HJ61 koko taka-akselilla ja lockrightilla?

dodge ram pystyputket
14.09.2014, 11:03
Minkä kokosia renkaita hoojii 61 akselit kestää offi käyttöä niin että ei tarvii kokoajan olla korjaamassa?
Ja vakio murroksilla. Tulossa hj 61 vain metsä leluksi.

NuuBeRi
14.09.2014, 12:00
Minkä kokosia renkaita hoojii 61 akselit kestää offi käyttöä niin että ei tarvii kokoajan olla korjaamassa?
Ja vakio murroksilla. Tulossa hj 61 vain metsä leluksi.


Ainakin Törkeässä HJ:ssa raja tuli vastaan ku 35" km2 mutikat vaihtu 37x12,5 creepyihin. 35 mutikoila kesti vielä.

helmapelti
19.09.2014, 21:32
Noissa muokkauksissa on hyvä muistaa että ne ei juurikaan nosta auton arvoa jollei sillä saavuteta jotain arvoa esim. kisoissa. Romut on romuja eikä helpolla muuksi muutu. 35" on erittäin järkevä rengaskoko jolloin peruspalikat kestää jos niitä hieman säälii. Rikki saa mitävaan ja vakioautolla voi turvallisesti kuullostella millainen ajotyyli itselle sopii. Mikään ei yleesä hajoa itsellään vaan usein itse tietää että nyt rikoin "sen" kun väkisin yritin.

Jare jos joku näistä tietää, kuulin että hän ei ole enää edes ihminen -sisältä kone ja päällä ihmiskudosta. :D
Ei perusharrastajan tarvi siis verrata suorituksiaan yli-inhimilliseen. Omat "suoritukset" tuntuu kuskinpenkiltä hurjilta mutta videolla näyttää että tuosta olisi pitänyt mennä takavedolla.

Parhaan tuntuman saa kun menee repsikaksi kokeneelle ja voi yllättyä kuinka lähes vakiopelit etenevät.
Itse ikuisena amatöörinä suosittelen paljon ajoa ja pakolliset korjaukset kuin paljon parannuksia ja vähän ajoa.
Korjattavaa tulee aina eikä tuhansien eurojen panostus autoon auta.

Metsästyspeliin riittää 35"mutikat ja toimiva tekniikka, tunkki ja vinssi varusteiksi.
Jos satut hurahtamaan offiin niin ensin kannattaa ajella muiden mukana löytääkseen ne oman auton heikkoudet.
Vakiomurrokset tulee hajoamaan eikä mikään vakiota heikompi tule kestämään samalla ajotavalla. Halvat tarvikemurrokset pitää unohtaa kokonaan.

Kääntöpäät kannattaa rajoittaa kääntymään max alkuperäiseen kulmaa tai vähän alle, murroksen voimankesto heikkenee mitä enemmän pyörät kääntyvät. Alkuperäiset topparit kuluu ja on voinut taipua ojaanajoissa.
Rungon sinkitys on jo extremeä, hyvät korjaukset ja ehkä rungon sisäpuolinen öljyäminen hidastaa ruostumista tarpeeksi.

lampola
20.09.2014, 22:21
hyppää vaik joku viikonloppu kartturin paikalle niin pääset vähän alkutuntumaan :D

Jallu71
21.09.2014, 10:33
Mitenkä porukka on saanut hullunkierto letkun pelittämään? Ite yritin laittaa vaan on ilmeisesti vääränlainen välinippa 90 kulmaan kun ei lähe jengoille ja jengat on kartion malliset..Sitäkin mietin kun päälootan proppu on paljon ylenpänä kun jakiksen että toimiikohan toi systeemi oikeesti..Jakiksessa on vissiin 3 litraa ylimäärästä ölppää ja pääloota melko kuiva luonnollisesti. Kaikki vinkit on tervetulleita..

Profi
21.09.2014, 12:14
Mitenkä porukka on saanut hullunkierto letkun pelittämään? Ite yritin laittaa vaan on ilmeisesti vääränlainen välinippa 90 kulmaan kun ei lähe jengoille ja jengat on kartion malliset..Sitäkin mietin kun päälootan proppu on paljon ylenpänä kun jakiksen että toimiikohan toi systeemi oikeesti..Jakiksessa on vissiin 3 litraa ylimäärästä ölppää ja pääloota melko kuiva luonnollisesti. Kaikki vinkit on tervetulleita..

Jos se puskee niitä öljyjä jakolaatikkoon päin niin ei se hullunkierto sillon toimi. Jos taas päävaihteisto tulvii niin sillon se on toimiva systeemi kunhan ne letkut ei tee yläkautta koukkausta. Siinä tapauksessa, että öljyt siirtyy jakolaatikkoon päin niin on kai ne jotku laittanu siihen letkuun semmosen käsipumpun tai jopa sähköpumppun mitä käyttää kabiinista aina välillä päällä millä siirtää öljyt takasin:eek:

knucklebone
21.09.2014, 12:25
Tulipa tässä mieleen, että juteltiinko täällä palstallakin paraboolisista lehtijousista joskus HJ:n liittyen?
Muutama vuosi sitten lueskelin noista, ja jotkut ylistivät parhaaksi systeemiksi ikinä ja jotkut taas kirosivat,
että kyydistä tuli hyvinkin pomppivaa säädettävilläkin iskareilla.
Hollantilainen Heystee noita ainakin tekee. Ausseissa ja Jenkeissä taisi olla muutamia valmistajia.

http://www.parabolicsuspension.com

Onkohan yhdessäkään kotimaisessa HJ:ssa moisia alla? Olis mielenkiintoista tietää käyttäjäkokemuksia.
Tai sitten pitää olla pioneerinä ja koekaniinina kun ton oman kikkareen saa siihen vaiheeseen, että jousitusta ruvetaan miettimään.

Näköjään ainakin itselleni uusi Boss Suspension Europe tekee iskareita aika monessa mitassa.
Bongasin Heysteen sivuilta tän: http://bosssuspension.eu/en-uk/index.html

Kaikki valmistajathan on omasta mielestään parhaita, mutta oma persehän se parhaiten tietää mistä tykkää. Noi kyllä kiinnostaa itseäni kotimaasta saatavien merkkien lisäksi.
OMEn alustasta pidän kovasti, mikä HJ:ssa on alla, mutta olisko parabooliset sekä maastossa että maantiellä mukavammat?

helmapelti
26.09.2014, 19:10
Mitenkä porukka on saanut hullunkierto letkun pelittämään? Ite yritin laittaa vaan on ilmeisesti vääränlainen välinippa 90 kulmaan kun ei lähe jengoille ja jengat on kartion malliset..Sitäkin mietin kun päälootan proppu on paljon ylenpänä kun jakiksen että toimiikohan toi systeemi oikeesti..Jakiksessa on vissiin 3 litraa ylimäärästä ölppää ja pääloota melko kuiva luonnollisesti. Kaikki vinkit on tervetulleita..

Kierron idea on se että jakiksen stefa pumppaa ölyä päälootaan joka tulvii täyttöropun kautta takaisin jakikseen.
Letku pitää lähteä päälootasta tietty alaspäin että valuu. Jos sulla homma toimii toisinpäin niin oudompi tapaus.
Siis täyttöropusta täyttöroppuun letku ja tietty päälootasta valuu jakikseen. Täytin omat lootat ylitäyteen auton ollessa vinossa eli jakis on hieman ylitäynnä mutta ei juurikaan tiputtele uusilla stefoilla.

Noi barapoolijouset kuullostaa hyviltä mutta niiden tarvii olla sellaisinaan sopivat käyttöön, lateja ei voi poistella kuten monilehtipakoissa. Mun mielestä orkkisjousien ongelmaksi tulee se sisäinen kitka/vaimennus kun kuivat ruosteiset lehdet ei liu-u toisiinsa nähden. Lisäksi lehti kuluttaa ylempään lehteen kolon perusasennossa ja lehti vaatii kovemman jouston ennenkuin lehti hyppää kolon yli -> pintakovuus.
Siihen auttaa kun katkoo lehdet sen kolon kohdalta tai hioo kolon pois.
Ohut kulut kärki ei tosin kanna paljoa joten katkominen keventää ja herkistää jousitusta.

Kun laitoin omaan n.1cm paksut kumit latien päihin niin tuntui kuin olisi vaihanut ilmajousiin, kun niihin tottui ja rasvasi latit niin sama tunne. Rasvat vaan peseytyy nopeasti pois eikä lateja saa kunnolla voideltua joillei niitä saa irti toisistaan.

Uskon että se soa suorilla kiiltäviksi hiotuilla lateilla ravottuina ovat herkimmät molempiinsuuntiin joustavimmat jouset mutta mulla niitä ei ole. Kaikki vakiojousiin verrattavat eivät voi tehdä merkittävää muutosta jos ne on kunnostettu viimeisenpäälle.

Mulla on mielessä ilmakevennetyt iskarit jotka tuplana edessä keventäisi lehdiltä tonnin helposti.
Samalla kun jousitus herkistyy niin tuplavaimennus auttaisi hallintaa.
http://www.ebay.com/itm/Monroe-MA764-Rear-Max-Air/371013526959?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222005%26algo%3DSIC.PROD%26ao%3D1% 26asc%3D21235%26meid%3D5900526352126478433%26pid%3 D100011%26prg%3D9374%26rk%3D2%26rkt%3D10%26sd%3D33 1142108665

Tuollaiset voisi tarvittaessa korottaa ja samalla herkistää lehtijousia, normitasolla varmaan pärjäisi ilman vakaajiakin. Jos tarvii uusia iskareita niin miksi ei kokeilisi noita?
Vakiojousien kunnostus, ehkä pieni käyristystaonta ja pari latia pois. sillä ja ilmaiskareilla se 10cm vois toimia.

Ouzi
02.10.2014, 20:46
Noniin, tässä tullut monia hyviä pointteja ja neuvoja! Iso kiitos niistä, jatketaas sitten keskustelua. Kattelin noita safaritapahtumia kun kännissä sovittiin kaverin kanssa että ensi kesänä sellaiselle :D

Mitäs noin yleensä vaaditaan? Meneekö joku mudventures venäjällä kevyellä korinkorotuksella, terhakoilla vakiojousilla, etuvinssillä, pomminkestävillä vetopisteillä ja mekaanisella vinssillä jos renkaina 33-35"?
Tietty rampit ym. tunkit ja liinat sekä tarvikkeet ja kasa varamurroksia molyjen vaihdokiksi...

Huumorissa löytyy, kalustosta ei tiedä :D

helmapelti
25.10.2014, 21:19
No jos varaudut siihen että sulla on paikka jonkun autossa ja omasi jää sinne niin miksei?:D