View Full Version : rosterin maalaus?
Kysynpä täällä, modet siirtänee jos on väärä osio.
Eli ois rosterinen valorauta/karjapuskuri tiedossa, mutta kun pitäis saada mustaksi. Onnistuuko mitenkään saamaan siedettävästi kestävää lopputulosta siten, että pinta ensin mataksi karhunkielellä tms, ja sitten joku tartuntamaali päälle, ja siihen kilikali tms. pintamaaliksi? Onko jotain semmottista tartuntamaalia mikä takuulla pysyy rosterissa?
Uskoisin, että tällä foorumilla on maalipuolenkin ammattilaisia, joten viisaampien kommentit otetaan ilolla vastaan :)
Kovakalu69
03.09.2014, 02:25
1k alkydipohjamaali Temaprime ee tuntuu olevan yleishyvä kaikkeen, missä ei vaadita kaasutiivistä kalvoa.
Tarraa jopa alumiiniin yllättävän hyvin kiinni.
Teknos KY3 pysyy mutta rst ei saa olla kiilotettua.
Hehkutetussa pysyy hyvin
tekniikkamies
03.09.2014, 10:11
Pysymiseen yhtenä huomiona tulee mieleen jos haluaa karhentaa rosteria, melko vaatimattomilla hiekkapuhallusvehkeillä saa karkeutta tehtyä sileään pintaan vaikka ne ei varsinaisessa hiekkapuhalluskäytössä kovin toimivat olisikaan.
1. Kevyt puhallus hiekalla,
2. Ppg delfleet f397 etch-primer
3. Ppg delfleet f391 epoksi tai nor-maali epocoat 21 primer
4. Nor-maali normadur 65hs joustava polyuretaani pintamaali
Pitäs kyllä kestää sit ajaa vaikka hiekoitusauton perässä.
Jos lähistöltä löytyy pulveri maalaamoa, niin se ois yks aika hyvä vaihtoehto.
Kiitoksia, eiköhän joku ratkaisu noista jo löydy.
Jos lähistöltä löytyy pulveri maalaamoa, niin se ois yks aika hyvä vaihtoehto.
Onko kokemusta miten pysyy pulveri rosterin pinnassa pitkässä juoksussa? Hiekkapuhallus ekaks tietty.
ImacInnes
21.11.2017, 10:36
Lavapinnoitteet esim. Raptor on tarttuvia ja helppo ruiskuttaa alustamassa ruiskulla. Helppo korjata jos tarvetta. Rasviksella puhdistus ja ruiskulla uutta pintaan. Lavapinnoitteitakin voi sävyttää.
Varmimman vastauksenhan näihin saa pulverimaalamosta ja maalikaupiaalta jotta kuinka pysyy.
Kuvittelisin jotta pulverimaali pysyy kuin tauti puhalletussa rosterissakin.
Aikoinani pulverimaalasin Jeepin teräs irtovetokoukun kuulineen päivineen ja eihän siihen enään sopinut kärry kiinni.
Ajattelin että tuostapa napautan vasaralla kuulasta maalit pois. Ei lähtenyt napauttamalla vaan sai hioa aikalailla jotta sai kärryn kiinni.
t. Ismo Ämmä
Ainakin PPGltä löytyy joku pohjamali joka on tarkoitettu myös rosterille,eroa on tosiaan onko rosteri vai haponkestävä,numeroa en muista mut nyt oon vetäny jotain Delfleet sarjan HS happoepoksi pohjaa ja tuntuu tarttuvan kovasti. Sithän on semmosta stone chip proof kovettajaa ainaki Deltron sarjan väreille että on kova ku saatana,sitä kerrosta en lähtis kasvattaa ku naarmuuntuessaan on aika härskin näkönen,hyvä pohja ja kulutusta kestävä kova pinta ni on hyvä. Parhaiten asian tuntee maalinvalmistaja joka tekee AUTOMAALEJA ei potkukelkka,paskahuusi tms värejä. Sen verran voin kertoa että kaikki alkydipohjaiset värit on sinne paskahuusin takaseinään. Jaa niin ja se hiekkapuhallus on hyvä lisä parantamaan tartuntaa,karkea hiekka esim. 0.5-1.5 sit sitä pulveri maalausta en välttämättä suosittelis kun tulee joskus niin kovaksi et halkeilee kun noi puskurit ei niin järeitä yleensä ole.
dodge3500
22.11.2017, 06:26
Onko kokemusta miten pysyy pulveri rosterin pinnassa pitkässä juoksussa? Hiekkapuhallus ekaks tietty.
Mulla on ainakin pysyny astin lautojen kannakkeissa 3vuotta, mut eihän siihen osu kun kivet ja suolavesi
tekniikkamies
22.11.2017, 10:40
Parhaiten asian tuntee maalinvalmistaja joka tekee AUTOMAALEJA ei potkukelkka,paskahuusi tms värejä. Sen verran voin kertoa että kaikki alkydipohjaiset värit on sinne paskahuusin takaseinään. Jaa niin ja se hiekkapuhallus on hyvä lisä parantamaan tartuntaa,karkea hiekka esim. 0.5-1.5 sit sitä pulveri maalausta en välttämättä suosittelis kun tulee joskus niin kovaksi et halkeilee kun noi puskurit ei niin järeitä yleensä ole.
Sellainen vaikutelma päässyt syntymään, että Suomen oloissa kestävää maalausta ei kuitenkaan autotehtailla välttämättä haluta tehdä. Itse en kysy siis yleensä tavanomaiseen autojen maalaukseen liittyviä neuvoja, vaan katsoen onko omat ideat linjassa jonkin vähän kauemmin kestämään tarkoitetun kanssa.
Jos ruostuminen ei ole ongelma kuten rosterissa, panostaisin tartuntaan - en maalikalvon paksuuteen, miten vaikka joku uretaanimaali kuten Teknodur suoraan hiekkapuhalletun rosterin päälle?
Sellainen vaikutelma päässyt syntymään, että Suomen oloissa kestävää maalausta ei kuitenkaan autotehtailla välttämättä haluta tehdä. Itse en kysy siis yleensä tavanomaiseen autojen maalaukseen liittyviä neuvoja, vaan katsoen onko omat ideat linjassa jonkin vähän kauemmin kestämään tarkoitetun kanssa.
Jos ruostuminen ei ole ongelma kuten rosterissa, panostaisin tartuntaan - en maalikalvon paksuuteen, miten vaikka joku uretaanimaali kuten Teknodur suoraan hiekkapuhalletun rosterin päälle?
Maalivalmistajille automaalaus on kuitenkin se vaativin osa alue. Pidempään kestävyyteen päästään sitte jollain ihan muulla kun maaleilla kuten esim. sinkkaus,siinäkin on omat heikkoutensa ja siks niitäkin maalataan. Teollisuuden ja esim. laivojen maaleja on kokeiltu autoissakin ja jos kokemukset olis hyviä ni kaikkihan niitä käyttäis kun ovat monta kertaa halvempia. Itse olen hiekka puhaltanut esim. pulverimaalattuja puoliperävaunuja kun joskus 80-90 luvulla pulverimaali oli muotia,ja epoksipohja+uretaanimaali tuli niihin uusintakäsittelyksi. Ja maali joka kestää hiekkapuhallusta ei välttämättä kestä mitään muuta,esim. juuri nautarautoja eloksoitiin ja maalattiinkin semmosella paksulla kumimaisella tökötillä jota sai hiekka puhaltaa hartaasti mutta ruosteessa ne oli alta kymmenen vanhoina. Maalivalmistajillahan on aina intressi tehdä mahdollisimman hyviä maaleja koska parasta on helppo myydä,hyvän näköistä ja kestävää maalia kaikki ostavat.
tekniikkamies
23.11.2017, 23:56
Ja maali joka kestää hiekkapuhallusta ei välttämättä kestä mitään muuta,esim. juuri nautarautoja eloksoitiin ja maalattiinkin semmosella paksulla kumimaisella tökötillä jota sai hiekka puhaltaa hartaasti mutta ruosteessa ne oli alta kymmenen vanhoina.
Tähän törmänny kanssa, että on ruosteessa vaikka traktorin vanteet ja näyttää, että maali lähtee kevyellä hiekkapuhalluksella ja ruosteet myös, mutta maali onkin sitkeää laatua, muttei ole ehkäissyt kunnolla ruostumista.
Olen testannut onko hyvä idea maalata auton perän filmivanerikoppi uretaanimaalilla ja maali on Normadur 65 HS. Kovetteeksi saattoi tulla Teknodurrin kovetetta koska sitä oli helpompi ostaa pieni määrä. Karhennukseksi tuli joko epäkeskohionta tai hiekkapuhallus. Filmivanerikatto on hiekkapuhallettu. Jos mä rinnastasin filmivanerin siinä mielessä rosteriin, että kummassakin voi olla tartuntaongelmia, mutta niistä voi selvitä karhentamal ja ruoste ei ongelma, ehkä sellanen maalaus, jota on helppo parantaa jos tulee kolhuja.
Tähän törmänny kanssa, että on ruosteessa vaikka traktorin vanteet ja näyttää, että maali lähtee kevyellä hiekkapuhalluksella ja ruosteet myös, mutta maali onkin sitkeää laatua, muttei ole ehkäissyt kunnolla ruostumista.
Olen testannut onko hyvä idea maalata auton perän filmivanerikoppi uretaanimaalilla ja maali on Normadur 65 HS. Kovetteeksi saattoi tulla Teknodurrin kovetetta koska sitä oli helpompi ostaa pieni määrä. Karhennukseksi tuli joko epäkeskohionta tai hiekkapuhallus. Filmivanerikatto on hiekkapuhallettu. Jos mä rinnastasin filmivanerin siinä mielessä rosteriin, että kummassakin voi olla tartuntaongelmia, mutta niistä voi selvitä karhentamal ja ruoste ei ongelma, ehkä sellanen maalaus, jota on helppo parantaa jos tulee kolhuja.
muutaman sarjan traktorin vanteita maalannu ja puhaltanu,ainaki New hollandeissa on pulverimaalattua vannetta ja näyttäis et siinä maalissa ei juuri ole ruosteen estoaineita kun pienenkin naarmun saadessaan ruostuu kovasti,ja kerros on ohut kuin pierun kuori. Todennu filmivanerissa olevan tarttumis ongelmaa,en oo sen kummempia konsteja kokeillu kun ei niitä juuri ole ajoneuvokalustossa nykypäivänä. Jos nyt tarttis maalata ni sanoisin et karhennus on tärkee,jollain tinnerillä tai rasvanpoistolla huolellinen pyyhkäsy kanssa.
tekniikkamies
25.11.2017, 12:26
Rosteri ja filmivaneri on siinä mielessä hyviä, että molempia voi karhentaa.
Mites vaikka kuumasinkitty peräkärry tai sinkitty katto? Joka paikkaan ei ole helppo mennä hiekkapuhaltelemaankaan, eikä ole toivottavaa, että sinkkiä lähtee pois, kun yksi konsti olisi oikein hienovarainen hiekkapuhallus ensin.
Itse vetelin uuteen peräkärryyn lisäsuojausta joihinkin kohtiin muistaakseni Rostex:illa, eikä pysyvyys ole ollut optimaalista ainakaan siellä, missä on kivipommitusta. Jos ajattelis, että koko kärryn maalaa vanerilisälaitoineen, niin tekis mielellään aika hyvin, ettei lähde maali irtoilemaan. Perstuntuma sanoisi, että ohuehko maalaus voi olla parempi kuumasinkityssä kuin oikein paksu.