Kirjaudu sisään

View Full Version : Kuormurin kopin nosto-ongelma


Heering80
31.08.2014, 10:25
Noniin, taas sitä on saanut huomata kykyjensä rajat.

Mulla on toi MB 1222 tuplahytillinen kuormuri projektina pihassa, ja siinä on ongelma koppia nostettaessa. Koppi nousee siis pumppaamalla, ja siitä samasta pumpusta menee paineet myös sylinterille, joka vapauttaa vaihteenvalitsinta kiinnipitävän kynnen jossain siellä vaihdekepin alapuolella. Tämä kynsi sinällään toimii, mutta paineletku vuotaa jostain siitä kynnen lähistöltä, mikä aiheuttaa kynnen sulkeutumisen itsestään. Sitten jos koppia vaan pumppaa ylös, niin kynsi sitten poksahtaa jossain vaiheessa irti itsekseen (ainakin pari kertaa nyt tehnyt sen mun käytösää, ja epäilen et on aikaisemminkin saattanut muutamna kerran sen tehdä). Toivon vain, ettei siinä ole mitään hajonnut :(

Tietäisikö arvon raati, olisiko jossain PK-seudulla paikkaa, jossa tämmöisen vian voisi korjauttaa ilman että siihen menee satasia? Ja onko olemassa joku manuaalinen kikka, millä vaihdevivun kynnen saa aukeemaan ilman tuota painehässäkkää? Paikka, missä vika on, on sinällään aika vittumainen ylettää mistään suunnasta. Alhaalta sen mekanismin näkee, mutta siinä on kaikkee rojuu edessä ikävästi, ja ei kyllä käsi yletä mitenkään.

Kiitos!

Janne1986
31.08.2014, 12:18
Pystytkö laittaa kuvia?
Kerran töissä ihmeteltiin samanlaista systeemiä.
Ja siinä oli muistaakseni jotkut jouset mitkä pitää sen kynnen paikallaan?
Se teki juuri sellasta että se heitti välillä vaihdekepin pois pelistä.
Vähän aikaa tutkailtiin niin "joku" oli laittanut ne jouset väärin sinne...
Ja kun jouset oli oikein niin sen jälkeen alkoi pelaamaan ihan ok.
En tiedä onko tosta nyt mitää apua mutta ajattelin kumminkin kertoa.:)

Heering80
31.08.2014, 12:34
Juu tässä on just niin, et jouset puristaa kynnen kiinni, mutta se olis tarkoitus avata aillä hytikkapaineella. Mut se öljy vaan vuotaa sieltä pois ja jouset painaa kynnen kiinni..

sisua45
31.08.2014, 14:25
Minä en tuommoista kynsien avaushommaa muista ollenkaan? Se on siis hytin pohjassa...?

Kuva MB 1619 konehuoneesta.

Heering80
31.08.2014, 14:37
Juu kyllä siinä semmonen kuitenkin on.. Ja se kynsilukitussydeemi on siis kiinni tuossa sun kuvassa olevassa paksuhkossa tangossa. Ihan tarkkaan en nyt muista näkemättä, mutta kai se oli teleskooppi-mallin keppi, missä se kynsi lukitsee sen pituuden kun koppi on paikoillaan.

Eikös tossa sitten pidä tehdä mitään operaatioita vaihdevivulle, kun kopin kippaa?

sisua45
31.08.2014, 14:42
Tuo on teleskooppi, ohuempi menee paksumman sisälle. Paksussa osuudessa alempana ei ole muuta kuin ristikko.

Kuvassa näkyvät kynnet, mitkä lukittuvat vaihdekepiiin. Kun koppi nostetaan, niin kepille ei tehdä mitään. Kun koppi lasketaan, niin vaihdekeppiä täytyy renkuttaa ees-taas, niin menee kynnet paikoilleen.

En vaan muista millainen systeemi siellä ohjaamon pohjassa oli, ja auto on jo myyty pois...

Janne1986
31.08.2014, 18:00
Samanlainen oli juuri meillä kuin tuossa kuvassa.
Keppiä työntämällä eteenpäin kynnet lukittuu kunhan koppi on alhaalla.
Ja jos jouset on oikein.=)

Heering80
03.09.2014, 20:16
Nonih, koppi nous kun väkersin pojan leikkiharavasta ja nippusiteistä työkalun, millä sai vedettyä kynnen auki alakautta. Näyttää vuotavan tuosta ekasta liitoksesta, mihin toi letku tulee tuolta kuvan yläält. En nyt viittiny pimeessä alkaa ropaamaan tuolla sen enempää, ja aattelin kysäistä tarviiko tommosen hytikkaletkuliitoksen korjaus jotain erikoista työkalua? Vaikka eihän toi kyllä hirveen hyvin näy et mimmonen toi on..

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/Photo%203.9.2014%2021.00.04.jpg

sisua45
03.09.2014, 20:45
Monta kertaa tuli meidän 1619 mersusta pumpattua hytti pystyyn, mutta ei siellä tuommoista mulkuraa ollut... Vaihdekepin kynsillä ei ollut mitään lukituslaitetta. Hytin paino, ja onhan sekin lukittuna, piti kynnet lovissaan.

Edit: Veljellä on vielä se 2235 varaosa ohjaamo, täytyy käydä kurkistamassa, onko sen pohjassa tuommoista.

Yölento
03.09.2014, 20:51
Samanlainen oli juuri meillä kuin tuossa kuvassa.
Keppiä työntämällä eteenpäin kynnet lukittuu kunhan koppi on alhaalla.
Ja jos jouset on oikein.=)

...ja muistettu jättää vapaalle ennen nostoa... ;)

Jappi
03.09.2014, 22:29
Jovain on pitänyt mersulla yrittää jotain erilaista, taas...

Nimim: eräänkin vartin kopin lukituksia takonut asentaja.

Heering80
05.09.2014, 19:44
Seuraava kysymys: kuuluuko tämmöset paineletkun liittimeenasennukset tehdä jollain prässillä? Kun tuntuu ettei voimat riitä (eikä toi asentokaan mikään ergonomian riemuvoitto ollut). Katkasin siis paineletkun heti tosta liittimen päältä ja ronklasin vanhan letkunpätkän pois. Siellä oli kierteet, mille letku oli pyöritetty ulkopinnasta kiinni. Sit toi suippo paske olis tarkoitus saada sen letkun sisään, mutta ei kyllä multa onnistunut ihan näppivoimilla. Pituuttakin tolla kartiolla oli niin reilusti, että tuli ihan ton päädyn tasalle, missä alkaa näkyä toi musta letku. Jos joku, joka näitä ammatikseen tekee, tietäis ni vois vinkata jonkun hyvän metodin!

Ja toinen: toi letku on kaksikerroksista, ja kerrosten välissä jotain valkoista kuitua. Eihän se oo asbestii? No joo, ei varmaan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/140839897/liitin.jpg

pee
05.09.2014, 20:42
Hydro markettin hop hop, TapulikaupunGin palvelua usksltaa kehua

Kala92
05.09.2014, 21:18
Eikös tuossa suipossa osassa ole väärän kätiset kierteet?. Samoja käytetään rasvareissa ja niissä on suipossa osassa vääränkätiset kierteet. Vaatii ihan kyllä avaimet että saa lähtemään edes kiertymään sisään.

Jappi
05.09.2014, 22:24
Vaatii noille liittimille soveltuvan letkun, mitä ei läheskään kaikki letkut ole. Vääränkätinen kierre on tuossa ulkoholkissa.

sisua45
06.09.2014, 00:24
Ulkoholkin kierre on muistaakseni oikeakätinen, ja sisäkartion väärän kätinen. On mulla noita liittimiä ja letkuja verstaalla jemmassa, muttei ole tullut 10-15 vuoteen niitä käytettyä. Laiskana käydään hakemassa valmiiksi prässätyt letkut... :rolleyes:

Toisista letkuista pitää kuoria kumi pois kudoksen päältä, ennekuin holkin voi kiertää päälle. Ihan saa jakarilla vääntää tosissaan noita osia, ja öljyn kanssa. :)

Mitä kudoksia sun letkussa oikein on? Nuo kierrettävät liittimet ovat teräskudosletkulle. Nailon kudosletkulle (vai mitä se puukolla leikattava malli oikein on) vaatii puristusliittimet.

Heering80
06.09.2014, 07:40
Toi on siis ihan se alkuperäinen letku (tai ainakin se mikä autossa oli ostettaessa). Se kudosmatsku on jotain semmosta todella höttöistä valkoista kamaa, vähän ku talkissa pyöritettyä pumpulia tai jotain hentosta eristevillaa tms.. Ei mummielest ollu kyllä nailonia. Mattopuukolla hulahti letku poikki tosi helposti. Sitten kun vanhaa tynkää kaivelin tuolta holkin sisältä pois, niin ensin tupsahti lattialle sisäkerros mustaa letkua ja ne villat, sitten sai erikseen roklata uloimman kerroksen niistä kierteistä irti. Et kyl ne molemmat siellä oli. Tosin molemmat oli kutistunu pieneen murto-osaan alukeräisestä paksuudestaan.

Ton kartion kiinnittävät kierteet oli must ihan oikeakätiset, ja niin kai ne oli siinä mihin letkukin kierretään.

Mites jos joku metsäkone laukee metsään, niin kai sinne on tilattavissa joku hydrauliikkamies paikanpäälle? Samanlaista palvelua sais olla nytkin :) Uuden letkun teettäminen kai se on kohta muuten edessä.pitää vähän soitella..

sisua45
06.09.2014, 09:26
Kartioissa onkin oikeanpätinen jenka, nyt muistin. Joskus jouduin tekemään sorvissa 1/2" UNF pultista kartioholkin, kun ei siihen hätään muuta ollut. Ja ihan oikean kätinen tavallinen pultti.

Heering80
06.09.2014, 17:37
JUMALAUTA!!! Mä sain sen korjattua! :cool:

Kun riittävän monta kertaa oli ehdotettu, että jossain ois vasurikierteet, niin uskoinhan mä. Letku piti kiertää vastajengaan. Epäilin sitä kun olin runnonut sen melko pitkälle ihan normaalikierteen mukaisesti :o

Taas opin jotain uutta. Hyvä päivä.

Kiitos vaan kaikille, jotka kirjoittelitte ketjuun!

Ensin letku melkein pohjaan, sitten kartio hiukan kierteille, sit letku niin syvään kun sai, ja lopuksi kartio pohjaan asti. Olkoon tämä opetuksena niille, jotka tulevaisuudessa törmää samaan ongelmaan.