View Full Version : Voimavirtapistokkeen kytkemisen säännöt
Agitheosis
31.08.2014, 10:09
Tämän kirjoituksen tarkoituksena on selvittää otsikossa mainitut asiat. Tarkoituksena ei ole itse kytkeä yhtään mitään tai opastaa saati kehottaa ketään tekemään luvanvaraisia (=ammattilaista vaativia) kytkentöjä. Oma tapaukseni lähti siitä kun arviolta 20 - 25 vuotta vanha painepesuri lakkasi toimimasta ja ennen kierrätykseen roudaamista otin siitä talteen virtakaapelin ja pistotulpan (katso kuvat). Onko niin että pistotulpan kytkentään on olemassa jokin yleinen sääntö? Ja mikähän se mahtais olla? Kuvissa näkyvässä tapauksessa ongelmana on että mustista johdoista toinen on (mitä ilmeisimmin) valkoraitainen. Itse en ainakaan uskalla tuon perusteella (riittävällä varmuudella) sanoa kumpi se noista on.
Lisäkysymyksiä heräsi kun kuulin että jotkin kompurat myydään ilman valmiiksi kytkettyä pistotulppaa. Netistä lukemissani kirjotuksissa mainitaan monesti että jos pyörimissuunta on väärä vaihda kahden vaihejohtimen paikka keskenään. Ohje on ihan oikein ja ymmärrän periaatteen mutta entäpä jos ei ole mahdollisuutta koekäyttää konetta (moottorin ja käytettävän laitteen välissä ei ole kytkintä tai ei ole mielenkiintoa ottaa kiilahihnaa siksi aikaa irti). Miten voidaan varmistua pyörimissuunnasta ilman että moottoria pyöräytetään. Jos kompuran mukana tulee ohje, urospistokkeen kytkennässä ongelmaa ei ole. (Yhteen)sopivuus tallin seinässä olevaan pistorasiaan pitäisi jotenkin varmistaa. Rakennus on valmistunut vuonna -80 eli sillon elettiin EU'ta edeltävää aikaa (saattaa siis olla että kytkemissäännöt / värit on sen jälkeen muuttunut). Voiko naarastulpan kuoren avaamalla ja johtimien värit näkemällä varmistua jostakin vai pitääkö olla jokin laite joka kertoo miten päin vaiheet on kytketty? Edellä mainittu painepesuri toimi oikein, vesi tuli ulospäin....
Samppa79
31.08.2014, 20:45
otin siitä talteen virtakaapelin ja pistotulpan (katso kuvat). Onko niin että pistotulpan kytkentään on olemassa jokin yleinen sääntö? Ja mikähän se mahtais olla? Kuvissa näkyvässä tapauksessa ongelmana on että mustista johdoista toinen on (mitä ilmeisimmin) valkoraitainen. ......vaihda kahden vaihejohtimen paikka keskenään. ....Miten voidaan varmistua pyörimissuunnasta ilman että moottoria pyöräytetään. ....Voiko naarastulpan kuoren avaamalla ja johtimien värit näkemällä varmistua jostakin vai pitääkö olla jokin laite joka kertoo miten päin vaiheet on kytketty? ....
Meinasin olla vastaamatta mutta kun näitä kuitenkin joku tekee kotona niin ajattelin että yritän pikkuisen valaista asiaa. Mitään vastuuta en ota, tässä pitäisi kutsua Rane käymään pelien ja piuhojen kanssa kylässä.
On siihen säännöt olemassa. Tärkein johdin on tuo keltavihreä joka on PE ja kytketään PE-ruuvien alle. N-ruuvin alle laitetaan aina sininen joka on nolla. Kaikissa mootori kytkennöissä tätä ei käytetä, riippuu tapauksesta, mutta jatkojohdoissa aina kytketään. Samoin pistotulpissa jos sieltä sininen löytyy. Musta/ruskea/mustavalkea/harmaa on vaihejohtimia jotka yleensä kytketään L1-musta, L2-ruskea, L3-mustavalkea/harmaa. Tämähän voi vaihdella tapauskohtaisesti. Rakennusten 3-vaihe pistorasioista kiertosuunta pitäisi tarkistaa asennustarkastuksen yhteydessä jolloin siitä voi olla kutakuinkin varma, siihen on mittareita olemassa monentyyppisiä. Voi sen jälkikäteenkin tehdä. Jos hommaa jonkun vehkeen ilman pistotulppaa, niin vaihejärjestystä on pelkkien värien perusteella vaikea tietää. Pitää tietää mitä sen piuhan toisessa päässä on kytketty.
Tuosta kuvasta vielä: vedonpoisto on väärin tehty ja kevi-johdin on liian lyhyt. Johdinholkit puuttu. Ruuviliittimissä jotka ei erikseen ole tarkoitettu hienosäikeisten kytkentään, pitäisi käyttää johdinholkkeja.
Sähkäreitä on suomi pullollaan niin jos jonkun saat iltapuhteina jeesaamaan niin tulee kerralla hommat selväksi.
mikkoimp
31.08.2014, 21:18
ja värithän siis on ruskea-musta-valkoinen/harmaa.
tosin sinun talossasi on varmaankin musta-ruskea-musta, niinkuin tuossa johdossakin.
eipä sillä ole mitään väliä jos mäntäkompuraa hetken pyörittää väärinpäin, lohkon jäähdytys siinä vaan ei toimi sillä siivapyörän ropellilla, muuta väliä ei ole...
ja tosiaan siis kevi pitää aina olla hiukan pidempi kuin muut johtimet että se on se joka viimeisenä irtoaa jos joku vahinko sattuu, että edes maadoitus on viimeiseen asti toiminnassa ja polttaa sulakkeen jos runkoon tulee jännite..
kompuroissa on usein 4-johtiminen johto, ruskea-musta-sininen-kevi, kolme ensimmäistä vaiheet ja nolla siis jää vapaaksi, KEVI (maadoitus) KYTKETÄÄN AINA!
Samppa79
31.08.2014, 21:29
ja värithän siis on ruskea-musta-valkoinen/harmaa.
tosin sinun talossasi on varmaankin musta-ruskea-musta, niinkuin tuossa johdossakin.
eipä sillä ole mitään väliä jos mäntäkompuraa hetken pyörittää väärinpäin, lohkon jäähdytys siinä vaan ei toimi sillä siivapyörän ropellilla, muuta väliä ei ole...
ja tosiaan siis kevi pitää aina olla hiukan pidempi kuin muut johtimet että se on se joka viimeisenä irtoaa jos joku vahinko sattuu, että edes maadoitus on viimeiseen asti toiminnassa ja polttaa sulakkeen jos runkoon tulee jännite..
kompuroissa on usein 4-johtiminen johto, ruskea-musta-sininen-kevi, kolme ensimmäistä vaiheet ja nolla siis jää vapaaksi, KEVI (maadoitus) KYTKETÄÄN AINA!
Justiinsa näin, keskityin liikaa tuohon kuvattuun tapaukseen ja puolet asioista unholaan. Ennen oli yleinen tapa käyttää musta-ruskea-mustavalkea järjestystä mutta nykyisin se menee noin. Sinistä käytetään monesti vaiheena mutta silloinkin se tulisi merkitä vaiheeksi esim. mustalla tussilla värjäten. Minun mielestä myös liitos- ja jatkojohdoissa. Uusissa kiinan vehkeissä on ne värit välillä melko veikeitä, joutuu olemaan tarkkana.
Jännitteen koettimella voi katsoa pyörimissuunnan. esim fluken T100.
Eli soitto sähkärikaverille ja a'vot.
mikkoimp
01.09.2014, 22:30
Jännitteen koettimella voi katsoa pyörimissuunnan. esim fluken T100.
Eli soitto sähkärikaverille ja a'vot.
mistäs tiedät mihin suuntaan moottori pyörii?
tulllut meinaan eteen moottoreitakin että pyörimissuunta pistorasiassa oikea ja vaiheet menevät oikein u1-v1-w1 ja silti pyörii väärinpäin...
mutta tässä tapauksessa ei mitään vahinkoa käy vaikka kompuraa pyöräyttäisikin väärinpäin...
mistäs tiedät mihin suuntaan moottori pyörii?
tulllut meinaan eteen moottoreitakin että pyörimissuunta pistorasiassa oikea ja vaiheet menevät oikein u1-v1-w1 ja silti pyörii väärinpäin...
mutta tässä tapauksessa ei mitään vahinkoa käy vaikka kompuraa pyöräyttäisikin väärinpäin...
Noi ns. oikein kytketyt mutta pyörii väärinpäin on ns. asentajan maanantain "kohmelo" kappaleita. Moottori kytketty sisäisesti väärin.
Varsinkin euroopasta kiinaan siirretyssä "laatu" tuotannoissa noita löytyy usein.
Entäs jos laittais pistotulpan jossa vaiheen kääntö?
Sähkäreitä on suomi pullollaan niin jos jonkun saat iltapuhteina jeesaamaan niin tulee kerralla hommat selväksi.
Pitää muista tarkistaa et höil on urakointi oikeuvet :-)
Agitheosis
04.09.2014, 17:52
...vaihejohtimia jotka yleensä kytketään L1-musta, L2-ruskea, L3-mustavalkea/harmaa---
ja värithän siis on ruskea-musta-valkoinen/harmaa.---
Mielestäni yllä on kerrottu kaksi eri järjestystä väreille, olettaen että listausjärjestys korreloi numeroiden kanssa. Kumpi on oikea?
Entäs jos laittais pistotulpan jossa vaiheen kääntö?
pitkässä juoksussa parempi, että omat rasiat seinissä ja jatkojohdot kytketty samalla lailla ja aina kun tulee uusi laite joka käyttää voimavirtaa, ni kääntelee niistä tarvittaessa johdot itselle sopivaan "pyörimis suuntaan" silloin ei tarvitse mitn adaptereita, tai käänneltäviä pistotulppia. tosin, jos omia koneita käytetään usein muiden talleissa/työmailla, ni silloin tuo käännettävä adapteri on hyvä.
silloin, ku kaikki omat koneet/rasiat on yhteensopivia, ni ei tarvitse miettiä muistella millä johdolla mistäkin rasiasta mitäkin konetta voi käyttää
Samsonite
04.09.2014, 18:14
Mielestäni yllä on kerrottu kaksi eri järjestystä väreille, olettaen että listausjärjestys korreloi numeroiden kanssa. Kumpi on oikea?
Toinen nykyinen ja toinen ennenvanhaan.