View Full Version : Toyotan mekaanisen pronssihelat?
TeaM-PKR
22.08.2014, 21:42
Juu tuli hommattua toyotan mekaaninen vinssi mutta rummun pronssihelat ovat aivan loppu. Ovatko kalliit marmolla? Myydäänkö muualla? Vai sorvauttasinko ihan vaan teräksestä??
Eipä tuo ole ongelma sorvata moisia ihan laakeripronssistakin.
TeaM-PKR
22.08.2014, 23:21
Niin ei sorvaaminen ongelma olekkaan, mutta sopivan aihio pronssin metästäminen voip tulla kalliimmaks ku uuvet valmiit helat.
Joo toki kannattaa koittaa selvittää uusien osien hinta. Jos tarvii alkaa tekemään, niin mulla on hyllyssä monen kokoista pronssi tankoo/ainesputkea, toki myös sorvaus onnistuu. ;)
TeaM-PKR
23.08.2014, 07:59
Joo toki kannattaa koittaa selvittää uusien osien hinta. Jos tarvii alkaa tekemään, niin mulla on hyllyssä monen kokoista pronssi tankoo/ainesputkea, toki myös sorvaus onnistuu. ;)
No mitäpä ottasit euroissa jos pyöräyttäsit mulle sorvissa käypäset holokit ja laitat keski-suomeen tulemaan, ni sais tuon vinssin paikolleen? Hulluja en maksa mutta käyvästä työstä käypä hinta :)
Laita siitä puslasta jotain mittakuvaa, niin näkee, että mistä kamasta sen tekee. Umpijöötistä vai putkesta. Sitte on parempi keksiä hintaa.
BJ-40/76
23.08.2014, 13:26
Siis jos tarkoitat akselin ja rummun välistä laakerointia, niin sehän on aikalailla "ylimääräinen", jos ulosotolla ei pyöritetä muuta?
Siis ainoastaan rumpu pyörii akselilla silloin, kun vaijeria vedetään vapaalla ulos.
Toki oikeat laakeriholkit on paras vaihtoehto
Tuo kuluma johtuu varmaan siitä, että joskus ulosotolla pyöritetään esim. klapikonetta taikka generaattoria, toki joku voi ajaa huomaamatta ulosotto päällä
TeaM-PKR
23.08.2014, 19:40
Niimpä tuota järkeilin itekkin että vähälle käytölle jää nuo laakerit. Taitaa tulla budjetti ratkasu, eli ihan teräs puslat.
Ite tekisin muovista jos ei muuten tule pyöriteltyä kuin vaijeria ulos vedettäessä. Halpaa, helposti sekä nopeasti työstettävää matskua eikä ainakaan syö akselia.
BJ-40/76
24.08.2014, 11:00
Ite tekisin muovista jos ei muuten tule pyöriteltyä kuin vaijeria ulos vedettäessä. Halpaa, helposti sekä nopeasti työstettävää matskua eikä ainakaan syö akselia.
Tulee aika paljon staattista rasitusta, varsinkin jos sokkaa vähän "parantelee"
siis tuo akselihan on. n. 40mm, puslien leveydestä ei muistikuvaa.
Rummun pronssihelat on pikaisesti irrallaan olevasta rummusta tönärillä mitattuna 38x43 milliä (dxD) ja leveys näytti olevan n. 30mm. Hela näyttää mahtuvan menemään rummun sisään leveämpänäkin, eli se 30mm leveys ei liene niin kovin tärkeä raja, mutta ylimääräisestä leveydestä ei ole toisaalta hyötyä, kun ei ole takana tukea.
Matovaihteen päätylaipan laakeriholkki on myös d=38mm ja niin tuntuu olevan D=38mm koko rummun läpi menevä akseli, kun sieltä täältä mittasi.
Löytyisikö jostakin luettelosta vakiolaakeria noilla mitoilla 38x43?
Edit: pikainen nettiluetteloiden selaaminen kertoo, että d=38/D=42 löytyisi 30mm leveänä. Pitäisi mitata rummun sisäreikä, missä holkki on. En pura omaani, mutta jos alkup. kysyjällä ne holkit on jo entiset, niin ottaa pois ja mitata reikä.
Jos noissa holkeissa ei ole laippoja päässä, niin tällänen ois varmaan aihio edullisimmasta päästä. Sorvissa pyyhkäsee päältä ja sisältä hiukan pois.
http://www.kentso.fi/prebeo/product/oljypronssi/liukulaakeri-35-45x35-oljypronssi/_3GY0U5AYX
BJ-40/76
24.08.2014, 19:32
Jos noissa holkeissa ei ole laippoja päässä, niin tällänen ois varmaan aihio edullisimmasta päästä. Sorvissa pyyhkäsee päältä ja sisältä hiukan pois.
http://www.kentso.fi/prebeo/product/oljypronssi/liukulaakeri-35-45x35-oljypronssi/_3GY0U5AYX
Ja temppu, kuika se tehdään?
muutamia laakeriholkkeja on tullut sorvattua, ja minusta helpompi olisi sorvata umpijöötistä, vaikka vähän paksummastakin...
Ja temppu, kuika se tehdään?
muutamia laakeriholkkeja on tullut sorvattua, ja minusta helpompi olisi sorvata umpijöötistä, vaikka vähän paksummastakin...
Sisäreikä tietty sorvataan holkki pakassa ja päältä joko tuurnassa tai pienellä pakalla reijästä kiinni kärjellä tuettuna. Helppo homma, onhan tossa holkissa seinämää ihan riittämiin.
Joo onhan se umpikamasta tai sopivasta putkesta sikäli helpompi tehdä, kun saa samalla kiinnityksellä ajaa molemmat pinnat. Mutta niin kuin jo alussa epäiltiin sopivan aihion löytyminen kohtuu hintaan. Laakeripronssilla kun on ihan oma kilohintansa, etenkin jos sitä joutuu isomman pätkän hommaamaan, että saa kunnolla kiinni koneeseen.
BJ-40/76
25.08.2014, 12:54
Sisäreikä tietty sorvataan holkki pakassa ja päältä joko tuurnassa tai pienellä pakalla reijästä kiinni kärjellä tuettuna. Helppo homma, onhan tossa holkissa seinämää ihan riittämiin.
Joo onhan se umpikamasta tai sopivasta putkesta sikäli helpompi tehdä, kun saa samalla kiinnityksellä ajaa molemmat pinnat. Mutta niin kuin jo alussa epäiltiin sopivan aihion löytyminen kohtuu hintaan. Laakeripronssilla kun on ihan oma kilohintansa, etenkin jos sitä joutuu isomman pätkän hommaamaan, että saa kunnolla kiinni koneeseen.
Lopputulos pitäis olla (en ole tarkistanut) halkaisjaltaan 43mm pusla, seinämä 2,5mm. Jos hyvän haluaa, niin pitäs sorvata tuurnan päällä, ja jos tosihyvän haluaa, niin myos reijässä.
Toki varmaan se tuolla vinssissä menee, vaikka pikkasen kolmiomallinen reikä olisikin....
Tuo oli hyvä linkki, tuo laakerikaupan linkki.
TeaM-PKR
25.08.2014, 14:50
Rummun pronssihelat on pikaisesti irrallaan olevasta rummusta tönärillä mitattuna 38x43 milliä (dxD) ja leveys näytti olevan n. 30mm. Hela näyttää mahtuvan menemään rummun sisään leveämpänäkin, eli se 30mm leveys ei liene niin kovin tärkeä raja, mutta ylimääräisestä leveydestä ei ole toisaalta hyötyä, kun ei ole takana tukea.
Matovaihteen päätylaipan laakeriholkki on myös d=38mm ja niin tuntuu olevan D=38mm koko rummun läpi menevä akseli, kun sieltä täältä mittasi.
Löytyisikö jostakin luettelosta vakiolaakeria noilla mitoilla 38x43?
Edit: pikainen nettiluetteloiden selaaminen kertoo, että d=38/D=42 löytyisi 30mm leveänä. Pitäisi mitata rummun sisäreikä, missä holkki on. En pura omaani, mutta jos alkup. kysyjällä ne holkit on jo entiset, niin ottaa pois ja mitata reikä.
Akselin ja rummun mitat 37,9 / 42,7... Seiskakympän jäis väljäks mutta eihän se ole ku yks nalle tölkki ni se on jämptisti shimmattu paikalleen :) laitatko linkin mistä löysit 38/42x30?
Akselin ja rummun mitat 37,9 / 42,7... Seiskakympän jäis väljäks mutta eihän se ole ku yks nalle tölkki ni se on jämptisti shimmattu paikalleen :) laitatko linkin mistä löysit 38/42x30?
Ainakin tuolla näkyi olevan:
http://www.sks.fi/www/sivut/571243DD88E902E9C2257B6A00236FD7/$FILE/Laakerimetallit%20ja%20liukulaakerit%201219855.pdf
sivuilla
"Raka glidlager / Plain bearing / Typ SKS090/092 / Type SKS090/092"
"Raka glidlager / Plain bearing / Typ AB090/092 Special-bronslager för höga belastningar / Type AB090/092 - Heavy load bronze"
hiluvitkutin
29.08.2014, 13:47
Kyllä minä ainaki sinne laittasin oikeeta laakeri ainetta. Rauta vs rauta ei oikein hyvä ja muovi voi hävitä aika äkkiä tuolla mutavellissä ja voimissa. Löytykö jo valmiit helat?
TeaM-PKR
01.09.2014, 08:09
Kentsolta tilattu ainesholkit. Oli nopea toimitus.