View Full Version : Viskotuulettimen korvaaminen sähköisellä (Pajero MK I)
Venttiseiska
22.08.2014, 11:24
Jotain tarvii alkaa kehittämään paremman jäähdytystehon eteen, vaunua vetäessä lämmöt lähtee reippaaseen nousuun kun nopeus kohoaa yli 60km/h!
Lämpömittari on mallia "Biltema" ja ylävesiletkussa on anturi.
Alustavassa suunnitelmassa on tarkoitus asentaa joko 1 tällainen (http://www.motonet.fi/fi/tuote/480953/Sahkotuuletin-o40cm-puhaltava) tai pari noita 10":sia (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Viritys/Suorituskyky/Jaahdyttimen-tuuletin-yleismalli-32315/)...
Viime kesänä puhdistin järjestelmän (muistaakseni) CRC:n aineella...
Nuhapumppu
22.08.2014, 13:08
Bilteman anturint on tullut todettua sellaisiksi että mittarivirhe kasvaa aika progressiivisesti,eli siihen ei kannata täysin luottaa. Itsellä oli 2x10" sähköflektit ja ei ollut lämpöongelmia. Mutta jäykäksi jumitettu visko toimi kaikkein parhaiten,talveksi nakkasi sitten vakion kiinni.
Siis täh.. eihän visko tai sähköflektit liiemmin enää merkkaa jossain maantienopeuksissa, kun ajoviima jäähdyttää? Jos yli 60km/h nopeudessa alkaa jäähdytys temppuilla niin ei siitä mielestäni voi pelkkää tuuletinta syyttää.. ei minulla ainakaan ollut tuon 5.9 litraisen bensakrematorion kanssa pienintäkään ongelmaa ~50km/h nopeudesta ylöspäin edes kesähelteellä vuosi sitten, kun sähköflekti pimeni. Ilmastointikin pelasi ihan hyvin tuosta 40-50km/h nopeudesta ylöspäin. Kärryäkin tuli vedettyä satunnaisesti, painavin oli lähemmäs pari tonnia. Hitaassa nopeudessa ei toki kestänyt sitten ajaa juuri tippaakaan..
Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..?
Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.
Venttiseiska
22.08.2014, 14:19
Siis täh.. eihän visko tai sähköflektit liiemmin enää merkkaa jossain maantienopeuksissa, kun ajoviima jäähdyttää? Jos yli 60km/h nopeudessa alkaa jäähdytys temppuilla niin ei siitä mielestäni voi pelkkää tuuletinta syyttää.. ei minulla ainakaan ollut tuon 5.9 litraisen bensakrematorion kanssa pienintäkään ongelmaa ~50km/h nopeudesta ylöspäin edes kesähelteellä vuosi sitten, kun sähköflekti pimeni. Ilmastointikin pelasi ihan hyvin tuosta 40-50km/h nopeudesta ylöspäin. Kärryäkin tuli vedettyä satunnaisesti, painavin oli lähemmäs pari tonnia. Hitaassa nopeudessa ei toki kestänyt sitten ajaa juuri tippaakaan..
Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..?
Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.
Tarkotuksena olis samalla vaihtaa vesipumppu, siinä nesteiden kans pelatessa sais "samaan kauppaan" alavesiletkuun anturin...
Jossain nettikaupassa näin taannoin Naperon uuden viskon, vielä kun muistaisi missä... Edit: Tuoltahan (http://www.skruvat.fi/Kytkin-jaahdytystuuletin-P40201.aspx) se löytyis...
Nuhapumppu
22.08.2014, 15:01
Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..?
Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.
Samaa mieltä kyllä tässä,mutta kerroinkin vain omista kokemuksista että riittää. Mutta ihan ekaksi kannattaa tsekata tosiaan tuo syyläri kuten timo sanoikin,termari on yks kun se on alavesiletkussa niin vaikuttaa todella paljon lämpöihin. Mutta tuo jumiin kiinnitetyn viskon aiheuttaman tehon puutteen jos huomaa niin saa kyllä olla saatanan laiska auto alla,pajerossa itsellä ainakaan huomannut yhtään mitään eroa.
Juu, ei sitä välttämättä puutumisena huomaa, mutta eihän tehoa ole koskaan liikaa ;)
..sitäpaitsi joku vielä luulee, että nurkan takaa on kurvaamassa kantti-Volvo eikä napero :D
Jotain tarvii alkaa kehittämään paremman jäähdytystehon eteen, vaunua vetäessä lämmöt lähtee reippaaseen nousuun kun nopeus kohoaa yli 60km/h!
Onko ruuvailtu kone? Tuota meinaan tekee syöttöruuvilla viritetty kammiodiesel tosi helposti...
Venttiseiska
22.08.2014, 16:56
Onko ruuvailtu kone? Tuota meinaan tekee syöttöruuvilla viritetty kammiodiesel tosi helposti...
Onhan se... :D
Viime vuonnakin se nosti vaunun kans lämpöjä, vaikka oli pumpussa sinetti paikoillaan ja ahtojen rajoitusholkki paikoillaan yms, eli oli sama "vika# vakiona... :eek:
Perimmiltään tuon ruuvatun koneen lämpeneminen johtuu (lisääntyneen) ruiskutuksen myöhästymisestä, ja jos vakiolaite lämpenee niin ajoitus olisi hyvä tarkistaa. Niin, ja välijäähdytin kannattaisi askarrella...
Venttiseiska
22.08.2014, 17:50
Perimmiltään tuon ruuvatun koneen lämpeneminen johtuu (lisääntyneen) ruiskutuksen myöhästymisestä, ja jos vakiolaite lämpenee niin ajoitus olisi hyvä tarkistaa. Niin, ja välijäähdytin kannattaisi askarrella...
Saattaahan ton vesipumppukin vedellä viimeisiään?
On se alkuperäinen "kuuleri" koneen päällä...
Saattaahan ton vesipumppukin vedellä viimeisiään?
Pajeron pumpussa on varmaan vielä perinteinen valurautainen vesipyörä. Sillä varustettu pumppu ei oikein voi menettää tehoaan. Pumppu saattaa jumittaa, vinkua, klonksua väljää, vuotaa vettä, mutta kyllä se vesi yleensä kiertää.
Muoviset vesipyörät ovat sitten asia erikseen. Niissä saattaa puuttua palasia, enemmän tai vähemmän.
Tomppaa_
22.08.2014, 21:26
Olisko vaan syyläri tukkeessa? Ei mulla ainakaan tappiinsa ruuvattu ykköskoppanen nostanut lämpöjä missään vaiheessa. 3000kg koukussa ja takakontti täys tavaraa ja hyvin meni. Löpöä tosin paloi aikas reippaasti..
KarvaTurpa
24.08.2014, 08:42
Voi olla syyläri tukossa. Itse ottaisin syylärin irti, kääntäisin sen ylösalaisin ja huuhtelua reippaalla vedellä. veikkaan, että alaosa on täynnä ruosteista mujua ja neste kiertää juuri ja juuri läpi.
Flugfiske
24.08.2014, 10:01
Tahi sitte järjestelmä ei vaan pidä paineita. Aikoinaan naperon jäähy paarani huomattavasti, kun laitto uuden ehjän jäähdyttimen ja tiiviin korkin. Tosin, eka Hellan tekemä jäähy, joka liikkeestä tuli, falskas yläreunan juotoksista jo uutena... Mut sen jälkeen pysty vaunua vetämään toistasataa ja oli ruuvattu syöttöä ja ahtoa...
Venttiseiska
24.08.2014, 10:08
Tahi sitte järjestelmä ei vaan pidä paineita. Aikoinaan naperon jäähy paarani huomattavasti, kun laitto uuden ehjän jäähdyttimen ja tiiviin korkin. Tosin, eka Hellan tekemä jäähy, joka liikkeestä tuli, falskas yläreunan juotoksista jo uutena... Mut sen jälkeen pysty vaunua vetämään toistasataa ja oli ruuvattu syöttöä ja ahtoa...
Paineet pysyy sisällä...
Seuraavat vaihtoehdot tuli mieleen:
-hukkaportti ei toimi oikein tai ollenkaan
-syöttöpumpun ajoitus liian myöhäisellä
-syyläri tukkeessa, sisältä ja/tai ulkoa
-vesipumppu lopussa
-pakoputki tukkeessa
toyota4x4
24.08.2014, 12:47
kyllä syylärin irroitus ja sisäpesu vois auttaa. jollain kodin putkimies tökötillä joskus irrallista syyläriä putsaillu, se kuitenki syövyttää alumiinia joten kiertoon ei kaiketi kannata laittaa