PDA

View Full Version : AMC öljynsuodatin kokemuksia


2x4WD
21.08.2014, 13:36
Tuli kokeiltua AMC merkkistä öljynsuodatinta 1PZ-moottorissa kun ei tarvikeliikkeessä muuta ollut. Aiemmin oli ollut Boscheja ja jotain toista mutta nyt merkki vaihtunut.
Öljynpainevalo paloi pidemmän (muutaman tunninkin) seisotuksen jälkeen käynnistyksen yhteydessä monia sekunteja. Ehkä kuusi ehkä enemmän sekunteja. En valitettavasti kellottanut. Hiukan tuo häiritsi kun valo palaa pitkään kuin öljynvaihdon jälkeen. Kävinpä sitten ostamassa alkuperäisen toyotalta ja nyt sammuu noin puolta nopeammin valo yön yli seisottua. Lämpöisenä sammuun samantien.

bj45lava
21.08.2014, 16:04
Osta vaan Toyotalaisia, tarvikkeet melko lailla paskoja, kun tossa suodatin on vielä ylösalaisin.
Viimeisestä boschista ei tullut yhtään öljyä avattaessa, Toyotalainen on hyvin usein vielä täynnä tossa kohtaa, eli sieltä se paineennousun kesto löytyy.

Tarvikkeet ihan sama onko ollu amc tai boschi tai joku muu paska.

Mun mielestä alennuksilla orkkissuodatin on ihan kohtuuhintainen, toki tarvikkeen saa kympillä, mut jos rahat on loppu niin ei kannata ajella muutenkaan.

2x4WD
21.08.2014, 21:18
Tarvike näytti olleen 11,90€
Alkuperäinen 24,30€

Ei tosiaan viitti enää tarviketta ostaa. Sattui vaan olemaan lähempänä. Nyt sitten ostin molemmat eli vielä kalliimmakski tuli. AMCllä ajoin parituhatta ja vaihdoin samoille öljylle Toyotan.

farmforest
21.08.2014, 21:18
Tokmannilla (tarjoustalo) myydään M-filterin suodattimia ja vielä sopuhintaan, en oo aikoihin ostanu muualta enää suodattimia. Myös suodattimen paino kertoo aika paljon laadusta, halpikset aika köykäsiä.

2x4WD
21.08.2014, 21:59
Tokmannilla (tarjoustalo) myydään M-filterin suodattimia ja vielä sopuhintaan

Nehän ei maksa juurikaan veroja eikä ainakaan suomeen niin hinta on halvempi. On muuten Britannian suurin banaanien tuoja tuo Tokmannin emoyhtiö.

Jappi
22.08.2014, 05:07
Osta vaan Toyotalaisia, tarvikkeet melko lailla paskoja, kun tossa suodatin on vielä ylösalaisin.
Viimeisestä boschista ei tullut yhtään öljyä avattaessa, Toyotalainen on hyvin usein vielä täynnä tossa kohtaa, eli sieltä se paineennousun kesto löytyy.

Tarvikkeet ihan sama onko ollu amc tai boschi tai joku muu paska.

Mun mielestä alennuksilla orkkissuodatin on ihan kohtuuhintainen, toki tarvikkeen saa kympillä, mut jos rahat on loppu niin ei kannata ajella muutenkaan.

+1

Tässä tärkeimmät Toyotakuskeille...

Heguli
22.08.2014, 06:28
Nehän ei maksa juurikaan veroja eikä ainakaan suomeen niin hinta on halvempi. On muuten Britannian suurin banaanien tuoja tuo Tokmannin emoyhtiö.

Siis häh ? Omistaja on Ruotsalainen sijoitusyhtiö ja verot menee Ruotsin lakien mukaisesti.

Hessu888
22.08.2014, 06:51
http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-oljynsuodattimet <- Mann ja Toyota voittivat testin. Joku noista halpiksista päästi jo testin alussa ohivirtausventtiilistä scheisset takas kiertoon...

Yhden moottoriremontin kuluilla saa aika monta orkkissuodatinta kertoi Pirkanmaalainen harrastaja kun hajotti 12H-T:n motonetin suodattimella ja maksoi viulut itse.

Näiden jälkeen ite suosin alkuperäsiä suodattimia.

2x4WD
23.08.2014, 14:05
Siis häh ? Omistaja on Ruotsalainen sijoitusyhtiö ja verot menee Ruotsin lakien mukaisesti.

Omistaja on ruotsalainen nordic capital joka on rekisteröity Jerseynsaarille.

Heguli
23.08.2014, 15:15
Omistaja on ruotsalainen nordic capital joka on rekisteröity Jerseynsaarille.

Menee OT mutta niinpäs näkyy olevan.

2x4WD
23.08.2014, 17:29
Menee OT mutta niinpäs näkyy olevan.

Onhan kuitenkin kyse öljynsuodatinta myyvästä yrityksestä��. Toyotalla ilmeisesti eri intressit öljynsuodattimien toimituksessa kuin Nordic Capitalilla ja siksi toiminee paremmin. Tuntuu nyt muutaman päivän käytön jälkeen, että painevalo sammuu noin kolmasosa-ajassa tähän tarvikkeeseen verrattuna.

2x4WD
23.08.2014, 17:31
http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-oljynsuodattimet <- Mann ja Toyota voittivat testin. Joku noista halpiksista päästi jo testin alussa ohivirtausventtiilistä scheisset takas kiertoon...

Yhden moottoriremontin kuluilla saa aika monta orkkissuodatinta kertoi Pirkanmaalainen harrastaja kun hajotti 12H-T:n motonetin suodattimella ja maksoi viulut itse.

Näiden jälkeen ite suosin alkuperäsiä suodattimia.

En saanut tuota mobiililla kokonaan luettua. Tarviiko Se juttu ostaa vai enkö vain löytänyt oikeaa linkkiä?

BJ-40/76
23.08.2014, 18:18
Onko 1pz koneessa samanlainen 2-kammioinen öljynsuodatin kun esim. 1hd- koneessa? siis pääkierrossa "normaalisuodatin" ja erikoisen tiheä sivuvirtaussuodatin, josta öljy palaa suoraan öljypohjaan.

päällepäin näyttävät aivan samanlaisilta, mutta kun katsoo suodattimen jalkaa,niin siinä kierteen jatkona on sileä osa. Ja suodattimen kierrereiästä näkyy väliseinä. Jos k.o kaksikammiosudattimen tilalle laittaa normaalin suodattimen, niin osa öljynpaineista karkaa suoraan öljypohjaan.... puhumattakaan siitä, että suodatustulos ei ole lähellekkään alkuperäisen veroinen.

kzj
23.08.2014, 22:15
Osta vaan Toyotalaisia, tarvikkeet melko lailla paskoja, kun tossa suodatin on vielä ylösalaisin.
Viimeisestä boschista ei tullut yhtään öljyä avattaessa, Toyotalainen on hyvin usein vielä täynnä tossa kohtaa, eli sieltä se paineennousun kesto löytyy.

Tarvikkeet ihan sama onko ollu amc tai boschi tai joku muu paska.

Mun mielestä alennuksilla orkkissuodatin on ihan kohtuuhintainen, toki tarvikkeen saa kympillä, mut jos rahat on loppu niin ei kannata ajella muutenkaan.

Omat kokemukset vastaavanlaisia. Teho-filter, Mfilter, tms. tarvike vs. Orig. Toyota. (myös M20 BMW:ssä sama..)

Huomattavasti nopeammin sammuu öljynpainevalo alkuperäisvaraosasuodattimella!

Jos tarvike maksaa 12e ja Toyota 25e(joskus kivalta varaosamyyjältä vähän edukkaammin ;) ), onhan ero prosentuaalisesti suuri, mutta itse valmis maksamaan sen erotuksen mielummin kuin odotella joka startissa että milloinkahan se punainen tippakannun kuva suvaitsee sammua ja kuunnella koneen kilinöitä siinä samalla..

Joskus ollut asian tiimoilta yhteydessä suodatinvalmistajiin, ja selityksenä viallinen takaiskuventtiili yksilö/erä, ei ole muut valittaneet..

1998 BAe Hawk putosi; väärinpäin asennettu kotimainen suodatin.. Puuttui asennussuunnan osoittava nuoli?

Hessu888
24.08.2014, 07:26
En saanut tuota mobiililla kokonaan luettua. Tarviiko Se juttu ostaa vai enkö vain löytänyt oikeaa linkkiä?

Alareunassa artikkelia lukee "tiivistelmä TM:n 21/11 artikkelista, s. 62-68", eli ei muuta kuin kirjastoon oikeaa lehteä kaivelemaan.

Hessu888
24.08.2014, 07:30
Onko 1pz koneessa samanlainen 2-kammioinen öljynsuodatin kun esim. 1hd- koneessa? siis pääkierrossa "normaalisuodatin" ja erikoisen tiheä sivuvirtaussuodatin, josta öljy palaa suoraan öljypohjaan.

päällepäin näyttävät aivan samanlaisilta, mutta kun katsoo suodattimen jalkaa,niin siinä kierteen jatkona on sileä osa. Ja suodattimen kierrereiästä näkyy väliseinä. Jos k.o kaksikammiosudattimen tilalle laittaa normaalin suodattimen, niin osa öljynpaineista karkaa suoraan öljypohjaan.... puhumattakaan siitä, että suodatustulos ei ole lähellekkään alkuperäisen veroinen.

Suodatin on sama ja itse asiassa kaikissa 7, 8, 9, 100, 12-sarjan dieseleissä on sama suodatin.

BJ-40/76
24.08.2014, 10:56
Suodatin on sama ja itse asiassa kaikissa 7, 8, 9, 100, 12-sarjan dieseleissä on sama suodatin.

Ei voi olla? ainakin 2L-T ja 3B? on eri suodatin

bj45lava
24.08.2014, 17:27
1pz ja 1hd-t ja 1hz on samaa moottorisarjaa...

Susugozilla
24.08.2014, 17:36
Ite oon käyttäny vuosia amc suodattimia ja ei oo ollu mitään ongelmaa. Valokin sammunu heti kun käynnistää. Olen laittanu suodattimeen aina öljyä jo valmiiksi niin paljon kuin onnistuu laittamaan. Mutta alkuperäinen on aina alkuperäinen.

-MaTTi-
24.08.2014, 18:20
Alareunassa artikkelia lukee "tiivistelmä TM:n 21/11 artikkelista, s. 62-68", eli ei muuta kuin kirjastoon oikeaa lehteä kaivelemaan.
Enpä oo ton testin lukemisen jälkeen käyttänyt kuin Toyotan orkkissuteja. 10€ säästö tai menetys vaihtovälillä 15 tkm on aivan samantekevää, etenkin jos vaakakupissa on riski moottorin ennenaikaisesta kulumisesta. Kyllähän se AMC:n sutikin isommat siivilöi, mut kenties heikko öljynpaine just kriittisellä hetkellä eli kylmäkäynnistyksessä ja muut mahdolliset ongelmat suodattamisen kanssa - ei kiitos vaikka noita puoli-ilmaiseksi saakin.

Tuossa vanhempi testi: http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf

Nuhapumppu
25.08.2014, 08:52
Kukas sen toyotan alkuperäisen suodattimen valmistaa,ihan näin niinkuin mielenkiinnosta? Tuskin ne sitä itse tekee,sama tulee että jos haet esim bemariin orkkis suodattimen niin se on sama saatanan Knecht jonka saat jokaisesta kunnon varaosaliikkeestä puolet halvemmalla. AMC:n filtterit toimi hyvin pajerossa,samoin japanpartsin joka on aika suuri alkuperäis suodattimen valmista japseihin.
Mutta tosihan on,että suodatin näyttelee suurinta osaa kun ajetaan pitkiä vaihtovälejä öljyillä. Öljy pysyy hyvänä vaikka 90tkm jos suodattimen vaihtaa 7,5-10tkm välein.

bj45lava
25.08.2014, 09:21
Jos se suodatin roikkuu pohja alaspäin, niin ei ole suurta merkitystä, mut hodarissa se on ylösalaisin ja noi tarvikepaskat tyhjenee itsekseen seisoessa ja Toyotan orkkissuodattimet on tuskin minkään tarvikevalmistajan tekemiä.

Ja näitäkin on halvempia ja kalliita tarvikkeita, mitäpä luulette kun säästöä ei synny metallikuoressa, niin missähän se säästö mahtaa olla tehty???

Hessu888
25.08.2014, 09:34
Ei voi olla? ainakin 2L-T ja 3B? on eri suodatin

Toyodiyn mukaan ainakin osissa Euroopan LJ:tä ois sama kun oli monta versiota listalla, mutta ehkä ei sitten olekaan Suomen malleissa tms. BJ75:n 3B ei tosiaan ollut listalla, unohtui kokonaan sellanenkin vaihtoehto.

Hessu888
25.08.2014, 09:38
Vähän mainosta perään: https://www.youtube.com/watch?v=iH4UEr4FVYM

-MaTTi-
25.08.2014, 11:32
Kukas sen toyotan alkuperäisen suodattimen valmistaa,ihan näin niinkuin mielenkiinnosta? Tuskin ne sitä itse tekee

AMC:n filtterit toimi hyvin pajerossa
En tiedä, made in china taitaa lukee monen filtterin kyljessä. Mut pääasia että on Toyotan laatustandardien mukaan tehty.

Määrittele "toimii hyvin"? Öljynpaineen merkkivalo sammuu normaalitahtiin, eikä konetta oo tarvinnu avata? Ei paljoo nääs pysty kotikonstein määrittelemään sen toimivuutta.

Heguli
25.08.2014, 12:19
Ei paljoo nääs pysty kotikonstein määrittelemään sen toimivuutta.
x2

Nuhapumppu
25.08.2014, 12:21
En tiedä, made in china taitaa lukee monen filtterin kyljessä. Mut pääasia että on Toyotan laatustandardien mukaan tehty.

Määrittele "toimii hyvin"? Öljynpaineen merkkivalo sammuu normaalitahtiin, eikä konetta oo tarvinnu avata? Ei paljoo nääs pysty kotikonstein määrittelemään sen toimivuutta.

Koskaan ei ainakaan mennyt 2sek kauempaa kun oli yli 6kg öljyn paineita moottorissa ja aina on ollut suodatin irrottaessa täys,eli yhtä hyvin sen toimintaa saati toimimattomuutta voi arvioida.
Ja 100% varmuudella se toyotan orkkis suodatin on sama kuin joku tarvike paska usko bj45lava huviksesi.

BJ-40/76
25.08.2014, 12:29
.......Mutta tosihan on,että suodatin näyttelee suurinta osaa kun ajetaan pitkiä vaihtovälejä öljyillä. Öljy pysyy hyvänä vaikka 90tkm jos suodattimen vaihtaa 7,5-10tkm välein.

Ei todellakaan pysy öljy hyvänä, jos ajetaan 90 tkm! Suodattimella ei ole juurikaan tekemistä öljyn ominaisuuksien kanssa, ainoastaan sen puhtaana pysymiseen, ja siinäkin vain isompien epäpuhtauksien kanssa.

Jos olisi pakko säästää, niin mieluummin vaihtasin öljynsuodattimen joka toinen öljynvaihto, kuin ajaisin tuplat öljyillä. (siis jos kone on kunnossa)

Toki nykyisillä oljyillä ajaa pitempään kuin ennen, siis että ominaisuudet riittää...
Oliko vielä hj-60 öljynvaihtoväli 5000 km? ja öljyä noin 10 litraa ja tehoa 102 hv?
Nykyään puhutaan puolet pienempin koneiden noin tuplasta tehosta, ja öljymäärä puolet, ja vaihtovälit kymmeniä tuhansia km... olisi kiva tietää millaisia ne on reipas puoli milliä ajettuna..

Hessu888
25.08.2014, 12:54
En tiedä, made in china taitaa lukee monen filtterin kyljessä. Mut pääasia että on Toyotan laatustandardien mukaan tehty.

Määrittele "toimii hyvin"? Öljynpaineen merkkivalo sammuu normaalitahtiin, eikä konetta oo tarvinnu avata? Ei paljoo nääs pysty kotikonstein määrittelemään sen toimivuutta.

Made in Thailand on lukenut niissä orkkissuodattimien paketeissa, mitkä olen merkkiliikkeestä viimeaikoina hakenut ja valmistaja on ollut Denso. Ilmeisesti ainakin osaan moottoreita saa hifistelijät ostettua halutessaan myös Made in Japan -suodattimia kalliimmalla hinnalla. Aiheesta keskustelua esim. täällä: http://www.pakwheels.com/forums/oil-fuel-fluids-filters/229081-genuine-toyota-oil-filter-japanese-vs-thailand-made


Kiinalaiset on kopioinut aika nätisti toyotan suodattimien paketin, että melkeen voi jo ajatella ostavansa alkuperäisosan =) http://sell.lulusoso.com/upload/20120523/Toyota_oil_filter_90915_30002_high_quality.jpg

-MaTTi-
25.08.2014, 12:57
Koskaan ei ainakaan mennyt 2sek kauempaa kun oli yli 6kg öljyn paineita moottorissa ja aina on ollut suodatin irrottaessa täys,eli yhtä hyvin sen toimintaa saati toimimattomuutta voi arvioida.Tämän takia just ei kannata riskeerata minkä sattuu tarvikesutin kanssa. Ja kun ei päällepäin pysty eroja sanomaan, siksipä TM testannut.
Ja 100% varmuudella se toyotan orkkis suodatin on sama kuin joku tarvike paska usko bj45lava huviksesi.Minä en ainakaan usko. :rolleyes:

Sit voitas vielä siirtyä pykälää hifimmälle asteelle, muutamissa Toyotoissa on ensiasennusfiltterinä joku muu osanumero kun mitä sitten öljynvaihtohuollossa asennetaan tilalle.

Esim. mun Tojotassa ollut kuvan vasemman puoleisin filsu tehtaalla kiinniruuvattuna (Made in Japan), toista vasemmalta myydään sitten merkkiliikkeestä alkuperäisenä filtterinä.
http://forums.drom.ru/attachment.php?attachmentid=3289811&d=1362115892

Edit: jahas, Hessu kerkesikin jo linkitellä samasta aiheesta. Btw. Made in China, lukee mun Toitsun orkkissuodattimessa (90915-YZZJ4).

Edit2: Onpa näemmä alkaneet tehä tuota parasta Made in Japan -mallia Thaimaassa, samalla sisuskalut muuttunu halvemmiks:
http://imageshack.us/a/img538/6540/Rf8YaT.jpg
Jostain pitäis ostaa laatikollinen noita vanhanmallisia japanilaisia. Aika kiven alla tuntuu vaan nykyään olevan.
Edit3: löytyi ebaystä täys loota Made in Japan -filsuja. :)

Häänrik
25.08.2014, 18:45
Nyt kun tuossa matti heitti kehiin kuvatodisteita niin alkoi ķiinnostamaan toden teolla miltä mahtaa näyttää tuola hyllynpäällä pölyttyneen tarvikepaskojen tarvikepaskan, BOSHIN sisuskalut :D Ostin noita briteistä moottoriremontin yhteydessä ripakopallisen hintaan ~4€/kpl "läträysputsareiksi" että sai ekan 100km aikana vaihtaa suodattimia kuin televiissiokanavia. 100km jälkeen aloin käyttää merkkiputsareita niin tuo yksi jäi käyttämättä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=161136

-MaTTi-
25.08.2014, 18:56
Joskus oon tommosen avannu, tais olla about puolet tyhjää yläpuolella.

BJ-40/76
25.08.2014, 19:36
Nyt kun tuossa matti heitti kehiin kuvatodisteita niin alkoi ķiinnostamaan toden teolla miltä mahtaa näyttää tuola hyllynpäällä pölyttyneen tarvikepaskojen tarvikepaskan, BOSHIN sisuskalut :D Ostin noita briteistä moottoriremontin yhteydessä ripakopallisen hintaan ~4€/kpl "läträysputsareiksi" että sai ekan 100km aikana vaihtaa suodattimia kuin televiissiokanavia. 100km jälkeen aloin käyttää merkkiputsareita niin tuo yksi jäi käyttämättä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=161136

Onko 1hd-t suodatin? jos on, niin pistä kuvia kehiin, nimenomaan siten, että näkyy tuo sivuvirtasuodatin ominaisuus.

edit. taitaa olla hdj:n suodatin, näkyy? tuo väliseinä noin 5mm kierteestä sisäänpäin; siis siinä välissä on se sivuvirtasuodatin, mikä läpäisee vain kuumaa öljyä, ja suodatettu öljy menee öljypohjaan.

2x4WD
25.08.2014, 19:58
Vähän mainosta perään: https://www.youtube.com/watch?v=iH4UEr4FVYM

Oli niin hyvä mainos, että tuskn enää tulee tarvikesuodattimia hankittua.

Häänrik
25.08.2014, 20:11
Onko 1hd-t suodatin? jos on, niin pistä kuvia kehiin, nimenomaan siten, että näkyy tuo sivuvirtasuodatin ominaisuus.

edit. taitaa olla hdj:n suodatin, näkyy? tuo väliseinä noin 5mm kierteestä sisäänpäin; siis siinä välissä on se sivuvirtasuodatin, mikä läpäisee vain kuumaa öljyä, ja suodatettu öljy menee öljypohjaan.

Ei oo ollenkaan hienosuodatinta. Joku tuola aiemmin sanoi että menis tollasesta öljynpaineet ohi öljypohjaan mutta mun hdjs on ainaki kaikki osat tallella siinä on sellanen tiiviste ettei tosta 1 vaippasesta kökkösuodattimesta mee mitään öljypohjaan. En suosittele mihinkään muuhun tuollaista boshia kuin juuri tuollaiseen remonttiryönän keräämiseen, ja silloinkin lyhytaikaisesti.

2x4WD
25.08.2014, 20:12
Ja 100% varmuudella se toyotan orkkis suodatin on sama kuin joku tarvike paska usko bj45lava huviksesi.

Tota en kyllä usko. Monilla alihankkijoilla on valmistusta minullekin merkeille mutta tilaaja yleensä sanelee mistä Se tehdään. Vaikka olis päälle päin sama niin tilaaja päättää mitä sisälle tulee ja valvoo sen myös eikä anna omia patenttejaan ja yksin oikeuksiaan käyttää tarviketuotteissa.

RIPAX
25.08.2014, 21:24
Tota en kyllä usko. Monilla alihankkijoilla on valmistusta minullekin merkeille mutta tilaaja yleensä sanelee mistä Se tehdään. Vaikka olis päälle päin sama niin tilaaja päättää mitä sisälle tulee ja valvoo sen myös eikä anna omia patenttejaan ja yksin oikeuksiaan käyttää tarviketuotteissa.

Homma on juurikin näin,erittäinkin moni autoteollisuuden alihankkija tekee esim. Toyotalle osia ja sitte monelle muulle tukulle ja tilaajalle. Se että joku osa on vaikka valmistettu samassa tehtaassa ei todellakaan tarkoita sitä että se olisi lähellekkään sitä mitä alkuperäis osa. Muinoin esim KYB valmisti japseihin iskareita jotka tehdas asenteisena olivat laatutavaraa ja sitte ne valmisti myös esim. Biltemalle iskareita jotka oli sitte IHAN paskoja,saipa jopa tarvikkeena KYB nimellä samoja italiassa lisenssillä valmistettuja paskoja,sitte kilpapyörissä ja autoissa olevat KYBit on täysin eri tavaraa.

2x4WD
25.08.2014, 21:25
Ei todellakaan pysy öljy hyvänä, jos ajetaan 90 tkm! Suodattimella ei ole juurikaan tekemistä öljyn ominaisuuksien kanssa, ainoastaan sen puhtaana pysymiseen, ja siinäkin vain isompien epäpuhtauksien kanssa.

Jos olisi pakko säästää, niin mieluummin vaihtasin öljynsuodattimen joka toinen öljynvaihto, kuin ajaisin tuplat öljyillä. (siis jos kone on kunnossa)


Joskus 80-luvulla tuttu dieselasentaja kertoi testistä jossa oli toiseen testin autoon vaihdettu öljyt mutta ei suodatinta ja toiseen puolet öljyistä ja suodatin. Suodatin ja puolet öljyistä oli ollut selkeästi paremmassa kunnossa.

2x4WD
25.08.2014, 21:47
Esim. mun Tojotassa ollut kuvan vasemman puoleisin filsu tehtaalla kiinniruuvattuna (Made in Japan), toista vasemmalta myydään sitten merkkiliikkeestä alkuperäisenä filtterinä.
http://forums.drom.ru/attachment.php?attachmentid=3289811&d=1362115892



Voisko olla, että ensiasennussuodatin poikkeaa juuri sen takia, että se on tarkoitettu nimenomaan ensiasennukseen poistamaan valmistuksessa mahdollisesti jääneitä ja sisäänajossa syntyvät epäpuhtaudet?

Noita suodattimia tuntuu olevan monen numeroisia. Tässä 1PZ-moottoriin myyty koodilla 90915-30002-8T. Mitähän tuo twin element pitää sisällään ja onko sitä muihin malleihin tarjottu? Se oli myös huomion arvoista, että suodattimen tiiviste oli jo valmiiksi rasvattu alkuperäisosassa.

EDIT: Tuoltahan tuo maailmalta löytyikin...

JNaukki
25.08.2014, 21:59
Mahtoi tuossa videossa olla himppasen ropakantaa seassa.....:-D itellä rangessa m-filterin sihti ja hyvin rullaa ku ei öljynpaine anturi toimi!! B-)

-MaTTi-
25.08.2014, 22:02
Voisko olla, että ensiasennussuodatin poikkeaa juuri sen takia, että se on tarkoitettu nimenomaan ensiasennukseen poistamaan valmistuksessa mahdollisesti jääneitä ja sisäänajossa syntyvät epäpuhtaudet?

Ei oo, tuota ko. filtteriä on myyty aikoinaan vain ja ainoastaan, sittemmin alettiin tekemään puolet halvemmalla Thaimaassa korviketta alkuun jenkkimarkkinoille, nyt kaiketi kaikkialle. Eli laatu maksaa, mutta siitä ei haluta maksaa koska vaatimukset täyttävä melkein yhtä hyvä saadaan tehtyä puolet halvemmalla. Nykyistä maailmanmenoo. :(
Mutta hyvä siis silti toi thaikuissa tehtykin, mutta tuo japanilainen olis hifiä. :cool:

bj45lava
26.08.2014, 07:45
Ostakaa te mitä haluatte, ite kannan rahani kuitenkin merkkiliikkeeseen.
Ei ole vielä alkuperäistä tarvikeosaa tullut tähän elämään vastaan...

toyota4x4
26.08.2014, 08:36
muistan kun Lahden lasitehtaalta joku sano Toytan laadusta, se mikä kelpaa Ferrarille ymm. ei kelpaa Toyotan lasiksi laadusta siis puhutaan. jokainen lasi tarkistetaan vielä laserilla tehtaalla ennen asennusta.

BJ-40/76
26.08.2014, 08:57
Voisko olla, että ensiasennussuodatin poikkeaa juuri sen takia, että se on tarkoitettu nimenomaan ensiasennukseen poistamaan valmistuksessa mahdollisesti jääneitä ja sisäänajossa syntyvät epäpuhtaudet?

Noita suodattimia tuntuu olevan monen numeroisia. Tässä 1PZ-moottoriin myyty koodilla 90915-30002-8T. Mitähän tuo twin element pitää sisällään ja onko sitä muihin malleihin tarjottu? Se oli myös huomion arvoista, että suodattimen tiiviste oli jo valmiiksi rasvattu alkuperäisosassa.

EDIT: Tuoltahan tuo maailmalta löytyikin...

Tuo liitetiedoston kuva on juurikin tuosta 2-kammioisesta suodattimesta, mikä hodarissakin on, puo tyvessä oleva suodatin suodattaa suoraan öljypohgjaan menevää öljyä.

Ottakaapa joku valokuva hdj/hzj suodattimen jalan keskipultista, siinä on sivussa reikä tuolle ohivirtaukselle.

Nuhapumppu
26.08.2014, 11:26
Ei todellakaan pysy öljy hyvänä, jos ajetaan 90 tkm! Suodattimella ei ole juurikaan tekemistä öljyn ominaisuuksien kanssa, ainoastaan sen puhtaana pysymiseen, ja siinäkin vain isompien epäpuhtauksien kanssa.

Jos olisi pakko säästää, niin mieluummin vaihtasin öljynsuodattimen joka toinen öljynvaihto, kuin ajaisin tuplat öljyillä. (siis jos kone on kunnossa)

Öljyn ominaisuuksien säilymisen kannalta nimenomaan suodatin näyttelee erittäin suurta roolia,tämän kertoi Nesteen ukko kun tuli entisessä työpaikassa puhetta öljyjen kestävyydestä. Ja tämä siis normaali käytössä olevassa henkilöautossa. Tämän tuntee ihan käsin testaamalla kun eräs asiakas ajaa aina huoltoohjelman mukaan ja toinen vaihdattaa sudin puolivälissä. Sormissa tuntee selvän eron öljyssä,että enemmän samalla putsarilla ajettu on nihkeämpää ja pikisempää,eli tarttuu käsiin paljon pahemmin. Myöskään nokka-akselia ei ole tarvinnut vaihtaa vaikka auto tolpalla paljon tyhjäkäyntiä käykin,toiseen taas on vaihdettu ja tuntuupa tuo olevan aika yleinen vaiva moisissa autoissa.
Tähän aiheeseen liittyen olisi kiva saada ihan testituloksia,mutta se vaatisi että autot olisivat niin samanlaisessa käytössä että tulos olisi vertailukelpoinen.

-MaTTi-
26.08.2014, 11:45
Oma ongelmansa nykydieselissä on että öljy saattaa lantraantua dieselistä. Öljyt laimenee ja pinta nousee. Siinä ei suodattimen vaihdolla enää öljyä "korjata".

Esim. velipojan -08 Volvossa (D5) tikussa raja öljyntasolle täyttöhetkellä, mikä ei ole tikun yläraja.

Hessu888
26.08.2014, 12:32
muistan kun Lahden lasitehtaalta joku sano Toytan laadusta, se mikä kelpaa Ferrarille ymm. ei kelpaa Toyotan lasiksi laadusta siis puhutaan. jokainen lasi tarkistetaan vielä laserilla tehtaalla ennen asennusta.

Vaikka Toyota mielletäänkin perus perheautoja tekeväksi firmaksi, niin todellisuudessa siellä on kehitetty prosesseja ~50-luvulta lähtien ja nykyisin kaikki autovalmistajat, alihankkijat ja itse asiassa koko teollisuussektori maapallolla, palvelualat ja terveydenhuolto yrittävät kopioida heidän prosessien parannusmetodejaan ja laatuajatteluaan. Googleen kun laittaa TPS, lean tai six sigma, niin löytyy loputtomiin lukemista.

Nyt jos ajatellaan, että perusfirman toiminta pyörii jossain kolmen sigman tasolla, eli pyöreesti 6,7% erilaisista osista on aina viallisia, niin niistä kun kasaa vaikka sadan komponentin laitteen, niin yksikään lopullinen laite ei ole toimiva, koska joka laitteeseen sattuu useampia vikoja. Näitä laitteita sitten korjaillaan ja viilaillaan, että saadaan asiakkaalle toimitettua eeds jotenkin toimiva kampe esim. imuri tai talo. Toyotalla mennään jossain kuuden sigman tasolla, eli 3,4 osaa miljoonasta saa olla viallisia, joten noista saadaankin kasattua jo ihan toimivia laitteita, kuten Toyota-kuskit tietää =) Jännityksellä odotellaan milloin he siirtyvät seuraavalle tasolle, eli max 19 vikaa miljardissa osassa...

Nuhapumppu
26.08.2014, 18:08
Oma ongelmansa nykydieselissä on että öljy saattaa lantraantua dieselistä. Öljyt laimenee ja pinta nousee. Siinä ei suodattimen vaihdolla enää öljyä "korjata".

Esim. velipojan -08 Volvossa (D5) tikussa raja öljyntasolle täyttöhetkellä, mikä ei ole tikun yläraja.
Ei toki tuollaista suodattamatonta ongelmaa pysty korjaamaan.
Öljyn sekaan jo pääsee dieseliä niin paljon että pinta ihan selvästi nousee,niin silloin tuntuu että koneessa on jotain vikaa. Öljyn kulutuksen vielä ymmärtää ,muttei sen lisääntymisen. Tehdashan tuosta on varmasti pessyt kätensä jollain hienolla selityksellä?
Tekihän tämä eräs kuningas autonvalmistaja niin että kun koneista meni putket soikeiksi ja alkoi syömään öljyä yli 1l/1000km niin sanottiin että se on tehtaan mukaan ihan normaalia.

Temutin
26.08.2014, 18:16
Ei toki tuollaista suodattamatonta ongelmaa pysty korjaamaan.
Öljyn sekaan jo pääsee dieseliä niin paljon että pinta ihan selvästi nousee,niin silloin tuntuu että koneessa on jotain vikaa. Öljyn kulutuksen vielä ymmärtää ,muttei sen lisääntymisen. Tehdashan tuosta on varmasti pessyt kätensä jollain hienolla selityksellä?
Tekihän tämä eräs kuningas autonvalmistaja niin että kun koneista meni putket soikeiksi ja alkoi syömään öljyä yli 1l/1000km niin sanottiin että se on tehtaan mukaan ihan normaalia.

Mazdan 6 dieselissä ainakin on X-merkki tikussa .. jos ajat lyhyttä matkaa.. hiukkasuodattimen poltto useemmin--- menee dieseliä öljyn sekaan ja vaihtoon ennen varsinaista kilometri määrää.. liikkeessä sinne laitettiin mazdan oma öljy muutenkin.. mutta se on tätä päivää mun tietääkseni..

volkkarilla(Seat,skoda yms) taitaa olla tuo vieläkin voimassa 1l/1000km on normaalia syöntiä..

yhden merkin moottoriin laitettiin tehtaan toimesta pidempi öljytikku tai siis asteikko että voi yli täyttää kun vei öljyä sen verran :D

Häänrik
26.08.2014, 19:43
Mazdan 6 dieselissä ainakin on X-merkki tikussa .. jos ajat lyhyttä matkaa.. hiukkasuodattimen poltto useemmin--- menee dieseliä öljyn sekaan ja vaihtoon ennen varsinaista kilometri määrää.. liikkeessä sinne laitettiin mazdan oma öljy muutenkin.. mutta se on tätä päivää mun tietääkseni..

volkkarilla(Seat,skoda yms) taitaa olla tuo vieläkin voimassa 1l/1000km on normaalia syöntiä..

yhden merkin moottoriin laitettiin tehtaan toimesta pidempi öljytikku tai siis asteikko että voi yli täyttää kun vei öljyä sen verran :D

Meillä yks vähän tuoreempi fergussoni syö kans pikkusen öljyä ja kirkkaalla ilmalla näkee sinertävää savua. Mittarissa oli joku 400 tuntia ja ihmeteltiin että miten on mahdollista :D jälkeenpäin selailin käyttöohjekirjaa niin sielä viimeisillä sivuilla oli maininta että "vähäinen öljynkulutus on normaalia, tarkista ja lisää öljyä xxh välein" en nyt muista mikä tuo tuntimäärä oli mutta vähän outoa :O luulis että tekniikka kehittyy eikä toisinpäin :rolleyes:

vellihousu
26.08.2014, 21:18
Just juttelin koneistaja ukon kanssa tosta öljynkulutuksesta. Sanoi kun sisäiset kitkat tehdään niin hiton pieniksi niin ei männänrenkaat kestä. Kertoi jostain audi a5: sta joka vei 36 litraa öljyä/30 tkm. Tiiä sitten oliko sekin vaan tojota miäs ja harrasti mustamaalaamista

2x4WD
26.08.2014, 21:22
Suodatin on sama ja itse asiassa kaikissa 7, 8, 9, 100, 12-sarjan dieseleissä on sama suodatin.

Näyttäis olevan yhden varaosataulukon mukaan vuodesta -90 alkaen sama.

-MaTTi-
26.08.2014, 21:34
Kertoi jostain audi a5: sta joka vei 36 litraa öljyä/30 tkm. Tiiä sitten oliko sekin vaan tojota miäs ja harrasti mustamaalaamista
Taitaa nyky-VAGit tykätä kaikki öljystä, edes 15 tkm vaihtoväliä ei lisäämättä selviä. Mut toista litraa tuhannelle... :eek: No, mut olihan mullaki aikoinaan Starletti mikä vei litran öljyä sataselle. :D No, kone auki ja öljyrenkaat irti uranpohjalta ja sit ei taas vieny yhtään.
Mustamaalaamista? :confused::rolleyes: Ei kai.

Temutin
27.08.2014, 12:54
Se on aika karua kun miettii, että jos huoltoväli on 30tkm ja sinä aikana lisäät 30litraa öljyä.. tiskiltä ostettuna tai mistä vaan niin 20-30e/litra longlife öljy.. tulee halvaksi.. :D

2x4WD
04.09.2014, 01:00
Tuossa kuvia AMC avattuna. Jonkin näköistä tupla suodatinta siinä oli kai yritetty rakentaa.

n. 0,11 m2 oli tuota kreppipaperia

_kekkula_
21.01.2015, 21:38
Ei varsinaisesti liity AMC suodattimiin mutta kun HDJ öljynvaihdon aika oli tänään niin avasin orkkis toyota suodattimen ja kaapista löytyneen Mahle merkkisen tarvikkeen. Moottorin kylkeen laitoin uuden orkkiksen.

Mjuutama kuvatus:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6979&pictureid=169379

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6979&pictureid=169375

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6979&pictureid=169376

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6979&pictureid=169377

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6979&pictureid=169378

Näyttää mun silmään siltä että suuren hädän hetkellä voi tuollaisen mahle:n laittaa orkkiksen tilalle.

Vilkutin
23.01.2015, 07:13
Ite ooon ottanu tiisseli aveen viimesen 150tkm mikä mulla ollut ni 90% mfilterin kun sen kärkkäältä saa kätevästi samalla kun hakee mopilin öljyäkin.
Muutaman kerran ollut myös orkkissuodatinta.
En oo kyl mitää eroja huomannu ja valo sammuu heti kun koneen saa käymään.
Siinähän se ois toyota kärkkäisen vieressä mutta eipä oo jaksanu sinne ajella suodattimen takia vaikka muut varaosat sieltä 90% ostankin enkä motonetistä.. täytys kerral ostaa useempi suodatin sieltä.

Ranee
24.01.2015, 11:59
Meillä yks vähän tuoreempi fergussoni syö kans pikkusen öljyä ja kirkkaalla ilmalla näkee sinertävää savua. Mittarissa oli joku 400 tuntia ja ihmeteltiin että miten on mahdollista :D jälkeenpäin selailin käyttöohjekirjaa niin sielä viimeisillä sivuilla oli maininta että "vähäinen öljynkulutus on normaalia, tarkista ja lisää öljyä xxh välein" en nyt muista mikä tuo tuntimäärä oli mutta vähän outoa :O luulis että tekniikka kehittyy eikä toisinpäin :rolleyes:

Tuo massikan sinertävä savutus ei aina liity suoraan siihen että polttaisi öljyä.
Ainakin 1106C-E60TA perkinssillä varustettu 5465 lopetti savuamisen kun laittoi johtojen väliin tulevan tehopoksin.
Savutus alkaa heti kun poksin ottaa pois.
Taloon uutena tullut ja nyt n2000h ajettu. Kuulemma tietyissä hommissa moottorin luonne parempi ilman poksia, siksi välillä irroittavat.

Ja tosiaan savu on sinertävää aivan kuin polttaisi öljyä.

Häänrik
23.02.2015, 07:26
Tuo massikan sinertävä savutus ei aina liity suoraan siihen että polttaisi öljyä.
Ainakin 1106C-E60TA perkinssillä varustettu 5465 lopetti savuamisen kun laittoi johtojen väliin tulevan tehopoksin.
Savutus alkaa heti kun poksin ottaa pois.
Taloon uutena tullut ja nyt n2000h ajettu. Kuulemma tietyissä hommissa moottorin luonne parempi ilman poksia, siksi välillä irroittavat.

Ja tosiaan savu on sinertävää aivan kuin polttaisi öljyä.
vähän menee OT mutta miten tollanen boksi vaikuttaa kulutukseen? Ja minkä merkkinen? Tuo -03 6265 syö kohtuuttoman paljon siihen nähden että ei oo voimaa eikä vääntöä

Vilkutin
06.07.2015, 13:12
Toistaseks ollu 300tkm ajetussa LN65 toyotan tai mfilterin suodattimia nyt otin motonetistä mustan amc vai bmc tms ongelmaksi on tullut että lämpösellä koneella tyhjäkäynnillä palaa öljynpainevalo... täytyy ostaa mfilter tai toyotan suodatin ja koittaa poistuuko ongelma.

jv
06.07.2015, 19:12
Mulla pyöri kaks amc filtteriä ittekseen auki patrollissa. Onneks molemmilla kerroilla huomattiin tilanne ennen kuin öljyt loppu koneesta... en kyl koskaan laita mihinkään vehkeeseen noita suodattimia.

Nykyään tulee käytettyä m-filtter,bosch,donaldson ym... laadukkaampia suodattimia...

Vilkutin
07.07.2015, 05:49
Jooo... itekki hain Mfilterin kärkkäältä eilen, tänään kiinni ni katotaan mitä tapahtuu.

bluevan
07.07.2015, 06:30
M-filtereis meil tullu nyt pari tapausta et toyotan 2.4dieseleis löystyny hieman ja alkanu tihkumaan. Molemmat tapaukset ollu viistokeula hiaceja. Muissa koneissa tai autoissa ei oo ongelmaa ollu.

joker
07.07.2015, 10:16
Hiacesta aina öljynpaineet hukassa kun kone seisonut yön yli. Monta eri merkkistä suodatinta kokeiltu. Alukperäinen suodatin niin kesti aina 7 sekunttia enneku merkkivalo sammui samoin kaikilla muillakin merkeillä. Nyt löyty parin vuoden kokeilujen jälkeen suodatin joka sammuttaa merkkivalon 3 sekunttia starttauksen jälkeen Mahlen suodatin.

toyopet
07.07.2015, 11:29
Nykyään tulee käytettyä m-filtter,bosch,donaldson ym... laadukkaampia suodattimia...
Ai, M-filterit on laatusuodattimia?
Joskus olen kuullut jotain muuta mutta juttuja aina kulkee.
Yhteen aikaan käytin vaimon toyotassa M-filtereitä ihan yhdestä syystä: ne sai 4A-F-koneessa helposti auki. Toyota originaali tarttui järkyttävän tiukkaan ja kun se suodatin on siinä pakosarjan alla, niin tilaa ei oikein ole mihinkään vääntää. M-filtteri irtosi aina helposti, siitä jäi se päätytiiviste yleensä moottoriin kiinni.
Nyt on tainnut olla AMC-merkkisiä, ne tahtoo vähän tarttua samaantapaan kuin toyota oem suodattimet mutta vielä on irronneet, tosin ei pitäisi puhua, kun tällä viikolla tehtävä öljynvaihto.

-MaTTi-
07.07.2015, 16:06
Ai, M-filterit on laatusuodattimia?

Nyt on tainnut olla AMC-merkkisiä
On ne nyt AMC:hen verrattuna ainakin.

Vilkutin
07.07.2015, 17:57
Eipä muuttunu öpvalon palaminen tyhjäkäynnillä muuksi kun pistin mfilterin putsarin.
Mikähän tuon vakiokellon raja on, 0.8bar?
Kierroksia vähän lisää ni sammuu.

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/2015/Hilux+2L+%C3%B6ljynpaineet.mp4

BJ-40/76
07.07.2015, 22:21
Eipä muuttunu öpvalon palaminen tyhjäkäynnillä muuksi kun pistin mfilterin putsarin.
Mikähän tuon vakiokellon raja on, 0.8bar?
Kierroksia vähän lisää ni sammuu.

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/2015/Hilux+2L+%C3%B6ljynpaineet.mp4

Siis onko vakio 2L ?

Muutama vaihtoehto noille pienille öljynpaineille.
-Paska öljypumppu;
-Laakerit loppu/"toukansyömat" (noin vanhassa ei alkujaan ole tuota ongelmaa, mutta jos on rempattu alkuperäisillä osilla -90 luvun alussa, kuten minun entinen bj-42:nen, nokka-akselin laakerissa oli "toukansyömä"n. 5mm x 1 mm-kanava öljypohjaan, edic sammutti kesäkuumalla rullatessa vapaalla risteykseen );
-JA SE, että mäntien jäähdytyksen öljysyihkujen paineventtiilien jousia poikki... (Näitä katkenneita jousia ei ole sattunut oikeastaan kenelläkkään muille kuin minulle...)
Siis jos nuo öljysuihkujen kiinnityspultin sisässä olevat jouset katkeaa, niin tuo kuulaventtiili on jatkuvasti auki, siis päästää öljyä kokoajan pois pääöljykanavasta.... muistaakseni tuo venttiilin avautumispaine on uutena vajaa kilo...
Ja jos löydät k.o paskan banjopultin/paineventtiilin, niin pistä viestiä tulemaan... (siis onko tämä samanlainen vika, kuin vokkeloiden hihnapyörien kuluminen; esiintyy vaan Oulussa, ja nuo rikkoontuneet paineventtiilit vain minulla:confused:)

Vilkutin
08.07.2015, 04:43
Öljynpaineanturin uusiminen varmaan pahentaa asiaa kun jousi muuttuu uudeksi ja jäykemmäksi.
En tiedä oikee mitä tekis vai tekiskö mitään..
Kansipahvikin vuotaa öljyä ulospäin.
Öljypohjakin oli just irti.. uus öljypumppu varmaa ratkasis ongelmat, jakopää auki ja öljypohja pois jos pumpun tahtoo uusia?

_kekkula_
08.07.2015, 13:07
me remontoitiin yks 2l moottori tossa vuosi pari sitten, syy remontin aloitukselle oli juurikin öljypaine valon palaminen tyhjäkäynnillä. Purkaessa huomattiin etä muutama öljypumpun kannen pulteista oli pyörinyt auki. Itse moottorissa ei vielä ollut mitään ylimääräistä kulumaa matalien paineiden takia.