View Full Version : Hj60 kulutus konsteja
Tuo kaivinkonehuoltoauto meinaa syödä vähän turhan paljon. Kilometrejä tulee sen 150-250 joka päivä ja aina menee 13l/100km vaikka kuinka nätisti koittaa ajaa. Renkaina 235/85 R16 ja kone hyvässä tikissä, on vetoja sen mitä noissa kuuluukin olla, ei lyö mustaa eikä syö öljyä. Pakko saada kulutusta pienemmäksi kun tuolla scottsdalella hj60 koneella ja th700 pääsee kymppiin :confused:
Mitäs konstailuja löytyis tuohon kulutuksen pienentämiseen, jopa tehonmenetyksen kustannuksella?
Turbotusprojekti ei oo tässä vaiheessa realistinen ajatus kun autoa kuitenkin tarvitaan joka päivä.
Eikai tuosta paljoa pois saa, mutta perusjutut, suuttimet, putsarit, ajoitus, voimansiirron öljyt ja renGaspaineet kuntoon aluks
Ja yks tärkeä pumpun ajotus, mutta ei liene kaukana jos pelaa kunnolla.
Tukossa oleva pakoputki nostaa tiisseli mersussaki litralla kulutusta vaikka tehossa sitä ei huomaa.
Ajonopeus ei ylitä 80 ja isäntä ei kyllä pahemmin kiihdyttele. Uskon että nyt on tekniikasta kyse. Ja tääläpäin kun ajaa kaheksaakymppiä niin et varmasti aja kenenkää persuuksis kiinni :D
Nuo rengaspaineet ajotavat ilmanputsarit ym nyt on ihan peruskauraa minkä idioottikin ymmärtää, nyt on jostain muusta kyse kun munki hj vei sen 12-14 vaikka syöttöjä oli lisätty,33 renkaat alla ja kiihdytin aina täysiä.
Putsarit ja öljyt katottu kuntoon mutta suutinmökät vois tietysti heittää tankkiin.
Tuota ennakkoa vois kattoa vaikka kuulostaa korvaan hyvältä, scottsissa taasen on vähän liian myöhäsellä ku käy niin pehmeesti ja vaikee saada päästöistä läpi.
Tuo pakoputki ainakin pitää käydä läpi kun sen on joku kötöstelly miten sattuu kun on vähä kaikenkokosta putkea ja 90 kurveja.
No isompaa rengasta,turbo kylkeen, ja syötöt tappiin niin sitte menee alta kympin...:D:D
Syöttöpumpun kalvo jos laskee läpi niin se lisää osakaasu syöttöä ja kun ilmaa ei tule samassa suhteessa niin...
Mutta joo. Jos kilsoja alkaa olla niin pumppu ja suutin remppa lienee paikallaan. Ja säästyneillä rahoilla voi sitten käydä vaikka pitsalla.
Tuossa vähä tutkin niin pakoputki ok paluuletkut ei vuoda ja tsillee. Samalla huomasin että tosta syöttöpumpun kalvon kannesta oli yks ruuvi pyöriny auki ja 2 vähän löysällä. Kirrasin ne ja kattoo oliko vaikutusta mihinkään.
oma hj60 12h-t syöttöpumpulla ja turbo+cooleri, niin menee matka ajossa 35" mt renkailla ja 4,11 perillä johki 12L. jopa 38,5x14,5 tsl pääsee alle 15L matka ajoo. vakio perillä ja sirkelinterillä en uskois 10L olevan kaukana. varmaan alleki jos ajais jotain pappavauhtia 70-80km/h :D
ja konetta on kuristamassa duunattu ct26. turbojakin sais nykyään parempina ettei pakokaasujarruttais koko aikaa niin paljoo...
tapsa4x4
19.08.2014, 21:14
Mulla oli aikoinaan käyttöautona pitkä 3.3td patrolli.vei ostaessa 31" noin 14l/100km.korotin ja laitoin 35"kulutus nous 15-16l. Viimeisinä aikoina 35" renkailla meni matka ajossa kun malttoi ajaa 80kympppiä niin meni juuri alta 10l/km. Siihen oli laitettu iso cooleri putkisto.suuttimet.turbo vaihdettu ja pumppua ite koplattu.
sama vaikutus on noissa nykyisissä käyttö suburbaneissa mitä enenmän ottaa voimaa niin vähemmän menee ainetta.
Mitkäs renkaat siinä on alla? Hiluksin alla 235/75x16 Saharat nosti kulutusta vain 2-3l/100km vrt. talvi 205x16...
BJ-40/76
19.08.2014, 23:30
Ensiksi nuo renkaat; niiden kehä on niin paljon suurempi, että lähes/noin 10% kasvusta selittyy sillä, jos puhutaan matkamittarikilometreista.
Ja mikä on k.o auton normaalipaino? jos max nopeus on 80 km/h ja painoa esim. lähempänä 3 tonnia kuin 2:ta, niin nuo 235/85-16 renkaat senverran isot/raskaasti rullaavat, että 102 hv vapari HJ ei välttämättä kaipaa 5. vaihdetta....
Mutta: mitä on rengaspaineet? vajaa 2 kg on leppoinen ajaa, ja 4,5 kg tuntee asfaltin katkeamat... ja kulutuksessa on tosiaankin eroa!
ja tekniikkaan: tuo 2H on tosiaankin wanhaa tekniikkaa (vanhempi n.35v ja uudempi n.30v...) ja nuo koneethan perinteisesti kukkuu ajasta ikuisuuteen; vaikka huolto on vain öljynvaihto+ suodattimet. Siis milloin suihkut/suihkunkärjet on testattu/vaihdettu? milloin syöttöpumppu on ajoitettu/ennakon säätö tarkistettu tms.... ?
Tuo 2H "maamoottori" ei ole mikään taloudellisuus ihme, esim. 12H-T (siis hj-61 kone) kulkee pienemmällä kulutuksella, vaikka "yrittämistä" enemmän.
-> siis mittarivirhe +1 litra; leveät, pienipaineiset renkaat +1 litra; Wanha tekniikka vähintään +1 litra.....
Mutta helpoin ratkaisu on se yleisin: "Muistetaan väärin" ja se oikea ratkaisu: kulutus on pieni tekijä autoilun kuluissa, ja toimintavarmuus K.O käytössä tärkeää...
Siis kannatta miettiä kokonaisuutta; pavunlaskijat laskee max. riskin mukaan tms?
tekniikkamies
20.08.2014, 09:08
Ainakin omassa Hiluxissa on 235/85/16 Hakkapeliitoin iso ero rullaavuuten sen mukaan mitä rengaspainetta käyttää. Aika kevyttä kulkua oli kun takana 4 ilmakehää ja edessä 3,5.
Ponssekuski
20.08.2014, 10:00
Varmaan ilmanvastuskerroinkin pykälän kasvanut vakiosta..
Turbo kylkeen ja oikein maltilliset ahdot. Putkisto kans vähän hengittävämmäksi.
Toimii ainakin B-koneessa.
No isompaa rengasta,turbo kylkeen, ja syötöt tappiin niin sitte menee alta kympin...:D:D Vaikka vielä ei ole virallista mittausta tehty niin epävirallisen kokemuksen perusteella itsellä nousi kulutus aika reilusti tuon rengasvaihdon seurauksena. Alunperin alla oli siis tuollaiset perus katusliksit kokona 235/65-17. Nyt alla on AT kuvioinen rengas koossa 265/65-17. Meno puolessa huomaa myös että isompien renkaiden myötä ei tahdo lähteä niin hyvin. Pienemmillä renkailla tuo lähti tyhjäkäynnillä aina eteenpäin mateleen todella herkästi. Nyt isommilla renkailla ei tee tuota. Rengaspaineet nostin 3.8 että rullais paremmin.
Eli en voi suositella isompia renkaita jos haluaa säästää polttoainetta ;) Sen sijaan vaihda renkaiksi katusliksit isoilla paineilla. Alkuperäinen rengaskoko on kait 195-15? Joten kapeampaa rengasta vaan alle katukuviolla.
Ensiksi nuo renkaat; niiden kehä on niin paljon suurempi, että lähes/noin 10% kasvusta selittyy sillä, jos puhutaan matkamittarikilometreista.
Ja mikä on k.o auton normaalipaino? jos max nopeus on 80 km/h ja painoa esim. lähempänä 3 tonnia kuin 2:ta, niin nuo 235/85-16 renkaat senverran isot/raskaasti rullaavat, että 102 hv vapari HJ ei välttämättä kaipaa 5. vaihdetta....
Mutta: mitä on rengaspaineet? vajaa 2 kg on leppoinen ajaa, ja 4,5 kg tuntee asfaltin katkeamat... ja kulutuksessa on tosiaankin eroa!
ja tekniikkaan: tuo 2H on tosiaankin wanhaa tekniikkaa (vanhempi n.35v ja uudempi n.30v...) ja nuo koneethan perinteisesti kukkuu ajasta ikuisuuteen; vaikka huolto on vain öljynvaihto+ suodattimet. Siis milloin suihkut/suihkunkärjet on testattu/vaihdettu? milloin syöttöpumppu on ajoitettu/ennakon säätö tarkistettu tms.... ?
Tuo 2H "maamoottori" ei ole mikään taloudellisuus ihme, esim. 12H-T (siis hj-61 kone) kulkee pienemmällä kulutuksella, vaikka "yrittämistä" enemmän.
-> siis mittarivirhe +1 litra; leveät, pienipaineiset renkaat +1 litra; Wanha tekniikka vähintään +1 litra.....
Mutta helpoin ratkaisu on se yleisin: "Muistetaan väärin" ja se oikea ratkaisu: kulutus on pieni tekijä autoilun kuluissa, ja toimintavarmuus K.O käytössä tärkeää...
Siis kannatta miettiä kokonaisuutta; pavunlaskijat laskee max. riskin mukaan tms?
Renkaat mainittu alussa, eli tosi kapeet ja ihan katukuviolla. Kulutus mitattu gps:llä. Kattoo miten tuo löysttyny ap koppa vaikutti, kuulemma vetää ainakin paremmin nyt.
helmapelti
26.08.2014, 16:31
Se on kai nelilovinen?
Mitä kierrokset ajonopeudella?
Kammiokoneen hyötysuhde taitaa heiketä kierrosten myötä nopeammin kuin suoran?
Mulla 5vturbon kulutus nousi merkittävästi tiheiden perien myötä, vaikka 80kmh moottori välillä jarruttaakin niin ahdot on yli 0,5b. Koneen pyöritys 2500rpm on raskasta .
Sulla kai kierrokset paljon vähemmän?
Mulla noilla kierroksilla 33" renkailla kulutus n 11-12 sekalaisessa säästöajossa. Jos yhtään kiihdyttelee niin 13-14l. Jos suuttimet kuseksii niin kulutus varmasti kasvaa, se kai näkyy savuna?
Onko vaihteisto ja perät hiljaiset?
Paska perä kuumenee ja voi viedä ylimääräistä?
Kaikki ei voi olla tikissä ja kokonaisuus ratkaisee. Jos jarrut laahaa, vaihteisto ulvoo, perät kiehuu ja suuttimet kusee niin kulutus lopulta kasvaa.
Pehmeät renkaat vaikuttaa pirusti mutta jos maantiekumit niin joku muu..
Se on kai nelilovinen?
Mitä kierrokset ajonopeudella?
Kammiokoneen hyötysuhde taitaa heiketä kierrosten myötä nopeammin kuin suoran?
Mulla 5vturbon kulutus nousi merkittävästi tiheiden perien myötä, vaikka 80kmh moottori välillä jarruttaakin niin ahdot on yli 0,5b. Koneen pyöritys 2500rpm on raskasta .
Sulla kai kierrokset paljon vähemmän?
Mulla noilla kierroksilla 33" renkailla kulutus n 11-12 sekalaisessa säästöajossa. Jos yhtään kiihdyttelee niin 13-14l. Jos suuttimet kuseksii niin kulutus varmasti kasvaa, se kai näkyy savuna?
Onko vaihteisto ja perät hiljaiset?
Paska perä kuumenee ja voi viedä ylimääräistä?
Kaikki ei voi olla tikissä ja kokonaisuus ratkaisee. Jos jarrut laahaa, vaihteisto ulvoo, perät kiehuu ja suuttimet kusee niin kulutus lopulta kasvaa.
Pehmeät renkaat vaikuttaa pirusti mutta jos maantiekumit niin joku muu..
No sehän täs onki hauskaa kun käy tosi komeesti ja toimii muutenkin hyvin. Kierroksia en nyt muista mutta haettiin matalempia kierroksia tuolla rengastuksella kasvattamalla kehää mutta ei ollut vaikutusta. Lorottelin suuttimenpuhdistusmökät tankkiin ja korjasin syöttöpumpun alipainevuodon joten katsotaan kuinkä käy.
Ennakot kohilleen, se taitaa lisäks tollanen 2H tykätä ennemmin kierroksista kun isolla vaihteella vedättämisestä. Kierroksilla tulee ennakkoo enempi ja hyötysuhde paranee.