Kirjaudu sisään

View Full Version : 3D-Tulostus

Palex
18.08.2014, 12:28
Löytyykös täältä palstalta muita hommaan perehtyneitä, tai harrastajia? Itse taannoin hommasin pitkällisen pohdinnan jälkeen tulostimen, ja onhan se työntänyt ulos jo vaikka minkä näköistä nippeliä. Itse en koe olevani mikään 3D-tulostinharrastaja, vaan ennemminkin laite tukee muita harrastuksiani, kun voi esim rc-autoihin suunnitella ja tulostella osia, ja myös 1:1 autopuolellakin löytyy tarvetta kaiken näköisille muoviosille.

Mahdollisuuksia näiden laitteiden hyödyntämiseen ainakin riittää, ja tulostusmateriaalejakin on laidasta laitaan, joista perus materiaalit on tavallinen ABS-muovi, ja sitten biohajoava, mutta todella vahva PLA. Myös nylonin tulostus onnistuu, ja joustavien kumimaisten materiaalienkin. On olemassa myös puu- ja jopa hiekkapohjaisiakin materiaaleja!

Ajattelin tämän ketjun laittaa pystyyn, kun sain vastikään suunniteltua ja tulosteltua hiukan offroad-aiheistakin osaa, eli rikkoontuneen snorkkelin ritilän tilalle täytyi tehdä uusi, ja tottakai hiukan paranneltu versio samalla!:)

Eli tämmöinen tuli sitten piirrettyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=160669

Ja kun kerran tuo ritilä on tuollaista perusmallia, ja käy moniin snorkkeleihin, niin tulostin myös velipojan Samuraihin vastaavan, joka käy yksiin tulevan maalipinnan kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=160668

Tässä kuva ritilästä suoraan "uunissa" juuri valmistuneena. Tulostusala on siis tässä koneessa LxSxK 200x150x150, että mitään kovin valtavaa osaa tuolla ei tehdä, mutta kyllä maksimikokoisen osan tulostukseen sitten aikaakin menisi, koska tuon snorkkelin ritilän tulostus tuolla laadulla on esimerkiksi jo reilun kolmen tunnin homma...:rolleyes: Kulmissa näkyvät hiirenkorvat on piirtämiäni tukia, jotta osa pysyy tulostuksen aikana paikoillaan, eikä ala nostelemaan nurkkia ylös, koska ABS kutistuu hiukan jäähtyessään. Siksi myös tuo peti on lämmitettävää mallia, ja ABS vaatii jopa 110-asteen pedin lämpötilan ettei ala menemään kieroksi kesken kaiken, mutta tuo musta väri tulostuu paremmin 85-asteessa kokemuksieni mukaan. Joten eri väreillä on eri ominaisuudet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=160670

Vertailun vuoksi vanha hiukan lohjennut vakioritilä, ja pari tulostettua. Piirsin siis myös Toyota-versionkin, jos näistä vaikka joku kiinnostuu, niin voin niitä halukkaille tulostaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=160671

Laitetaan vielä pari testi vaasiakin tähän, kun en mitään kovin näyttävää ole tulostellut, kun on tullut vain kaikkea pientä mitään sanomatonta nippeliä printtailtua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=160672

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=160673

Jos jollain on tarvetta jollekin tulostetulle osalle, niin saa ottaa yhteyttä, niin katsotaan mitä saadaan aikaiseksi.;)

ärjy
18.08.2014, 15:01
Moi!
Mielenkiintoisia palikoita. Mitä piirrustusohjelmia tuo tulostin tottelee? Oliko minkä hintainen hankinta? Minkä hintaisia on materiaalit? On jo monta vuotta kiehtonut tuo laite mutta en ole livenä päässyt näkemään.

Palex
18.08.2014, 15:47
Moi!
Mielenkiintoisia palikoita. Mitä piirrustusohjelmia tuo tulostin tottelee? Oliko minkä hintainen hankinta? Minkä hintaisia on materiaalit? On jo monta vuotta kiehtonut tuo laite mutta en ole livenä päässyt näkemään.
Tulostimen saat rakennettua itse halvimmillaan varmaan jo 300-400 eurolla, mutta tämä mun kone on vähän järeämpää tekoa, ja täysin koteloitu, jotta ABS tulostukseen tarvittava lämpö ei karkaisi, niin maksoin tuosta vajaat 1200€. Kone on hiukan paranneltu kiinalainen klooni Makerbot replicatorista, jonka hinta on kuitenkin yli kaks tonnia...

Perusmateriaalit, eli ABS ja PLA maksaa noin 20-25€ kilo, mutta kilon rullasta tulostelee kyllä jo aika paljon palikkaa, kun ei noita pakko ole 100% umpinaisiksi tulostaa, joka onkin yksi hieno puoli tässä tekniikassa, eli voit osan sisätäytön laittaa vaikka 10%(teoriassa voi tulostaa vaikka onttona, mutta käytännössä osan malli täytyy olla sitten sellainen että onnistuu, koska tyhjän päälle on vaikea tulostaa vaakarakenteita), ja määrittää haluamasi ulkokuoren paksuuden, jolloin säästyy aikaa ja materiaalia.

Ja 3D-tulostimella voi tulostaa myös uusia tulostimia. No, tietysti vaan tarvittavat muoviosat tottakai, mutta netistä löytyy paljon valmiita suunnitelmia ja ilmaisia 3D-malleja eri laitteisiin, joten ei tarvitse hankkia enään kuin elektroniikka ja muut mekanismit.

Piirrustusohjelmiahan on pilvin pimein, ja oikeastaan varmaan minkä tahansa tiedostomuodon kyllä jotenkin saa käännettyä tulostimen ymmärtämään muotoon, joten ei siinä sen suhteen mitään ongelmia tule. Itse piirtelen ihan Google Sketchupilla, ja vaikka se Solidworks-gurujen silmissä onkin ihan lasten leikkiohjelma, niin kyllä sillä ihan tarpeeksi monimutkaista osaa piirtelee, kunhan tietää mitä tekee, ja ennen kaikkea se on todella helppo oppia ja käyttää perusominaisuuksiltaan!:)

Mutta jos ei ole itsellä taitoa piirrellä omia osia, niin saattaa tuo tulostaminen käydä äkkiä vähän ykstoikkoiseksi jos vain muiden tekeleitä printtailee, ja muutenkin jos ei ole valmis oikeasti tuon vehkeen kanssa viettämään aikaa ja tappelemaan ongelmien parissa, ja ei hermot riitä kantapään kautta opettelemaan(joka on melko pakollistakin, kun ei näihin mitää yleispäteviä ohjeita ole varsinaisesti, kun tulostusohjelmia ja koneita on niin moneen lähtöön), niin en kyllä suosittele hankkimaan tuollaista. Ei todellakaan ole mikään napista päälle ja tulostamaan täydellisiä osia vekotin!:D

Kala92
18.08.2014, 16:39
Joo toi on ihan hauskaa hommaa tuo tulostelu. Kaikenlaisia palikoita tullut tulosteltua itekkin. Aika hauskoja muotoja sillä saa aikaiseksi, tosin pinnan laatu ei ihan aina osu kohilleen..

Palex
18.08.2014, 17:13
pinnan laatu ei ihan aina osu kohilleen..
Totta, mutta ABS-tulosteisiin on olemassa asetooni höyrykäsittelymenetelmä, jolla saadaan tulostusjälki poistettua kokonaan, ja jäljelle jää peilikiiltävä pinta. Tosin menetelmä saattaa hävittää pieniä yksityiskohtia, ja muuttaa mittatarkkuutta, joten kaikkeen sitä ei voi käyttää.

Tässä netistä kaivettu havainnekuva:

Vasen käsitelty, keskimmäinen .1 kerrospaksuus ja oikealla .35 kerrospaksuus. EDIT: Lisäyksenä vielä siis, että tuo käsiteltykin on tulostettu .35 kerrosvahvuudella, joten muutos on melkoinen.
http://hackadaycom.files.wordpress.com/2013/02/rap.jpg?w=580&h=328

Toimii siis vain ABS:n kanssa, ja en ole itsekään vielä menetelmää kokeillut, mutta tarkoitus olisi kyllä jossain vaiheessa...

GaryRock
19.08.2014, 12:33
Isommalle tulostimelle olis paljonkin käyttöä, mutta odotan vielä hintojen putoamista. Joskus 2008 tuli ekoja kertoja tulosteltua kaikkea pientä, mutta silloin koneet oli miehen korkusia ja hinta oli oikean uuden (G tai Defe) maasturin verran.

Esimmäinenä tulostaisin suzukiin lämppärille ja puhaltimelle uuden kotelon, ettei tarttis aina ensin piirtää CADilla ja sitten askarrella laiskuidusta ja raudasta kaikkea.

Palex
19.08.2014, 13:40
Esimmäinenä tulostaisin suzukiin lämppärille ja puhaltimelle uuden kotelon, ettei tarttis aina ensin piirtää CADilla ja sitten askarrella laiskuidusta ja raudasta kaikkea.
Onnistuishan tuommoinen näillä pienemmilläkin vehkeillä, kun suunnittelis niin että osista tekis, ja sillä tavalla se kannattaisikin tehdä, niin ei mene valtavaa määrää lankaa ja aikaa hukkaan tulostuksen aikaisten tukien tulostamiseen. Liimailis sitte vaa osaset toisiinsa.

bj45lava
19.08.2014, 13:55
Mitäs tommonen Toyota-logollinen ritilä kustantaa?? Omasta safarin oma paskana kans osittain.

Palex
19.08.2014, 14:18
Mitäs tommonen Toyota-logollinen ritilä kustantaa?? Omasta safarin oma paskana kans osittain.
17€ posteineen. ABS-värivalikoima mulla on tällä hetkellä: musta, hopea, valkoinen ja tuo neon vihreä...:)

james_III
19.08.2014, 16:56
Prusa mendel i3 justiinsa rakenteilla, myöskin oman filamentin valmistus työnalla. Rouhintakoneen prototyyppi meni justiinsa tänään vähä jupattiin, mutta eiköhän se siitä :) Tulostettua muovia ainakin syö kun näkkileipää.

solihull
19.08.2014, 22:37
ihan hienoja juttuja ja tulevaisuuttahan tämä on mutta oon tosi pettynyt jos muutaman vuoden päästä offirakentaminenkin on sitä että printataan vaan osia ja bolt on kiinni. Minne katoaa kädentaidot ja pajataidot ;-9

TT

GaryRock
20.08.2014, 05:12
ihan hienoja juttuja ja tulevaisuuttahan tämä on mutta oon tosi pettynyt jos muutaman vuoden päästä offirakentaminenkin on sitä että printataan vaan osia ja bolt on kiinni. Minne katoaa kädentaidot ja pajataidot ;-9

Sama on käyny ruuan kanssakin einesten tultua :rolleyes:

james_III
20.08.2014, 06:16

TT

Metallintulostuksen järkevyys kuitenkin niin kaukana ettei vielä tarvii laittaa kemppiä sen takia myyntiin. Parhaimmillaanhan tämmösellä pikkusella muoviprintterillä saa mittakaavassa tulosettua osia, että voi ihan oikeesti kokeilla miten vaikkapa tukivarret toimii, ennen kuin aletaan ratakiskosta polttamaan oikeita varsia esille ;)

Heguli
20.08.2014, 07:28
Olikohan Teniikka & Talous lehdessä juttua kun omakotitaloja aletaan 3D-tulostamaan suoraan pelipaikalle. Osa osista, esim. kattotuolit ja ikkunat tulee tontille valmiina ja robotti asentaa ne tulostetun rungon päälle.

ärjy
20.08.2014, 07:49
Metallintulostuksen järkevyys kuitenkin niin kaukana ettei vielä tarvii laittaa kemppiä sen takia myyntiin. Parhaimmillaanhan tämmösellä pikkusella muoviprintterillä saa mittakaavassa tulosettua osia, että voi ihan oikeesti kokeilla miten vaikkapa tukivarret toimii, ennen kuin aletaan ratakiskosta polttamaan oikeita varsia esille ;)

Mites jos tulostaisi muovista mallin ja sit muodontoistaja jyrsinkoneella ajais sen metallista? Toisaalta alkaa nuo vanhat leadwellit ja deckelit olemaan jo aika halpoja.. meinaan ettei monen tonnin eroa perus kopiokoneeseen..

james_III
20.08.2014, 09:53
Olikohan Teniikka & Talous lehdessä juttua kun omakotitaloja aletaan 3D-tulostamaan suoraan pelipaikalle. Osa osista, esim. kattotuolit ja ikkunat tulee tontille valmiina ja robotti asentaa ne tulostetun rungon päälle.

Kiinassa tulostelevat taloja jo, robotti asenteinen juttu taas taisi olla ison lätäkön toisella puolen ja sekin yliopiston juttu, melkosen lapsenkegissä. Tekniikka on kuitenkin olemassa jo.

Mites jos tulostaisi muovista mallin ja sit muodontoistaja jyrsinkoneella ajais sen metallista? Toisaalta alkaa nuo vanhat leadwellit ja deckelit olemaan jo aika halpoja.. meinaan ettei monen tonnin eroa perus kopiokoneeseen..

Taitaa olla kannattavampaa etsiä sillä jyrsimellä osaa suoraan umpikappaleesta, ilman välivaiheita. Muovista tulostettu valumuotti onkin sitte eri juttu.

Palex
20.08.2014, 21:43
Tuo mun tulostin kun on kahdella suuttimella varustettu, niin sillä voi tulostella kaksi värisiäkin osia, ja tänään tuli ekaa kertaa testailtua hommaa, hiukan huonolla menestyksellä tosin...:rolleyes:

Eli feikkimallin beadlock-kehä clodbusterin vanteeseen. Todellisuudessa näyttää vielä rujommalta, joten vaatii vielä harjoitusta. Tuo naamataulu on täysin suora ilman huulloksia ja syvennyksiä, koska se on helpoin tulostaa noin suoraa petiä vasten. Jos vaihtaisin kiiltäväpintaisen teipin vielä petiin, niin tuohon saisi kyllä ihan sileän peilipinnankin, mutta tuo on tosiaan vaan harjoitusvedos. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6833&pictureid=160891

Palex
02.09.2014, 21:01
Tulostusharjoitukset jatkuu, ja toinen malli feikki-beadlockeista näyttää tältä...:)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6833&pictureid=161447

Tarkoituksella vähän ylikokoiset pultin kannat, niin tulostuvat kunnolla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6833&pictureid=161446

james_III
03.09.2014, 11:22
Jääkö täyttö vähän vajaaksi vai hämääkö kamerakuva heijastuksella? Itse tässä vasta 2 viikkoa säätänyt tulostusta, hankala kun pitää tulostaa keskeneräisellä loput osat koneeseen. Toisaalta opintokäyrä on koholla tällä tekniikalla ja vielä kiinnostaa niin, että delta mallin konetta vähän harkinnu vakavamielisesti ja semmoseen kokoluokkaan että mahtuu pöydällekin jo jotain :p

Palex
03.09.2014, 11:54
Jääkö täyttö vähän vajaaksi vai hämääkö kamerakuva heijastuksella? Itse tässä vasta 2 viikkoa säätänyt tulostusta, hankala kun pitää tulostaa keskeneräisellä loput osat koneeseen. Toisaalta opintokäyrä on koholla tällä tekniikalla ja vielä kiinnostaa niin, että delta mallin konetta vähän harkinnu vakavamielisesti ja semmoseen kokoluokkaan että mahtuu pöydällekin jo jotain :p
Tuossa ekassa versiossa jäi hopean värin kanssa syöttö vähän vajaaksi, mutta tässä kakkosversiossa ei ole enään sitä ongelmaa. Perus pintatekstuuri vain korostuu noissa macrokuvissa... Nuo on ihan 100% infillillä tulostettu.

Ei tuo tulostaminen kyllä mitään ihan helppoa hommaa ole, kun kantapään kautta pitää opetella kaikki!:D Ei oikein meinaa millään kehittyä sellaista näkemystä, että ihan osan mallin perusteella osais laittaa suoraan asetukset kohdalleen, vaan aina pitää tulostaa monta kappaletta ja pikku hiljaa säätää.

james_III
04.09.2014, 10:41
Säätämistä riittää tosiaan ja kerran kun onnistuisi edes ekalla, sitä kertaa odotellessa :) Asiaahan ei auta että langansyöttö pätkii, on vaan niin satunnainen että vaikea korjata kun ei saa "vikaa päälle". Eilen hoonasin coldendin niin hyväksi että jokohan nyt, ainakin aamuun mennessä yksi pilvipalvelin oli tullut kunnialla loppuun http://www.thingiverse.com/thing:412346 :D

Alunperin suuri ongelma oli kun lämpimällä lasilla ei pysyny muovi kiinni (musta PLA) mutta sekin on nyt selätetty. Intterwepissä kovin puhutaan mihin tarttuu ja mihin ei, mutta asia ei olekaan niin yksioikonen. Julistetaan kovin yhtä ainoaa asiaa joka parantaa kiinni pysymistä. Minun muovi valikoimani saattaa olla ihmeellinen tai jotain, kun sama konsti ei toimi kaikille. Jokaiselle värille olen kokeilemalla hakenut sen parhaan pidon, kaikki on PLA muovia. Musta pysyy paperiliimahunnussa, sininen tarraa pelkkään lasiin ja vaaleanpunanen tykkää kovin ihan tavallisesta maalarinteipistä. Musta pysyy myös bilteman pakkausteipissä, mutta paremmin paperiliimalla kuitenkin. Kaptonia en ole tarjonnut kuin mustalle, joka sitä suorastaan hylki, samoten hiuslakka. Arsenaali mihin tarttuu on kutakuinkin sama, mikä löytyy jokapaikasta, mutta millään ei voi tietää mihin mikäkin väri parhaiten tarttuu, palstoilla ja reprap wikissä kun kovin mielellään yleistetään.

Palex
04.09.2014, 11:11
Mulla on pysynyt kyllä kaikki värit, sekä ABS että PLA kiinni sinisessä 3M teipissä, ja PLA:n kanssa en lämmitä petiä yhtään. Jos ei pysy kiinni, niin sitten ei ole kyllä peti enään suorassa/oikealla etäisyydellä suuttimesta.

Ekan kerroksen tulostan muutenkin tosi hitaasti, ja noin 55% paksuudesta, eli suutin työntää 100% lankaa tuohon 55% rakoon, niin tulee kovempi pintapaine ja ottaa paremmin kiinni alustaan.

Mutta kyllä nuo muut asetukset sitten saattaa paljonkin vaihdella eri värien kesken, kun joku PLA saattaa tulostua hienosti jo 180 asteessa, kun taas toinen saattaa vaatia jopa 230 ennen kun tulee hyvää jälkeä. Ja samaten pedin lämpö ABS:ää tulostaessa, vaihtelee ihan 80-110 astetta. Eli kyllä tässä opeteltavaa tuntuu piisaavaan!:)

james_III
04.09.2014, 12:32
Pitänee siis sinistäkin teippiä tilailla, alotus on hitaalla mutta pitääkin katsoa tuleeko muovia enemmän. Toisaalta jos teipille tulostaa niin levyhän on lähempänä suutinta ja muovia tulee enemmän automatic. Ei muuta kuin harjottelua lisää :)

Palex
04.09.2014, 15:07
Pitänee siis sinistäkin teippiä tilailla, alotus on hitaalla mutta pitääkin katsoa tuleeko muovia enemmän. Toisaalta jos teipille tulostaa niin levyhän on lähempänä suutinta ja muovia tulee enemmän automatic. Ei muuta kuin harjottelua lisää :)
Kyllähän se pedin säätö pitää tehdä ihan teipillä kokonaan päällystettyyn petiin. Ei varmasti tule oikeat tulostusetäisyydet, jos ensin kalibroi pedin, ja sen jälkeen lisää teippiä vasta ja alkaa tulostelemaan.

Kalibrointi kannattaa muutenkin suorittaa kahteen kertaan, että varmasti tulee suora. Ja paperin palan kanssa testata välys, niin kuin varmaan tiedätkin kyllä jo.:)

Itse käytän Simplify3D:tä tulostamiseen, ja sieltä saa säädeltyä tuota ekan kerroksen paksuutta ja nopeutta melko hyvin, juurikin noin miten sanoin, eli saa 100% lankaa työnnettyä pienempään rakoon, tai sitten voi laittaa asetukseksi vaikka 150%, niin silloin tulee langan syöttöä lisää, eli 150% ylisyöttöä lankaa 100% rakoon. Itse olen kuitenkin todennut paremmaksi syöttää sen 100% lankaa pienempään rakoon.

Sami89
04.09.2014, 15:21
tse olen kuitenkin todennut paremmaksi syöttää sen 100% lankaa pienempään rakoon.

Eiks se niin oo et kaikki sisää ja mitä pienempi rako ni aina paremmalta tuntuu?:D

Mitenkäs, onnistuukos noilla vehkeillä tekemää väritöntä, tai siis läpinäkyvää tuotetta?

james_III
04.09.2014, 15:28
Kyllähän se pedin säätö pitää tehdä ihan teipillä kokonaan päällystettyyn petiin. Ei varmasti tule oikeat tulostusetäisyydet, jos ensin kalibroi pedin, ja sen jälkeen lisää teippiä vasta ja alkaa tulostelemaan.

Kalibrointi kannattaa muutenkin suorittaa kahteen kertaan, että varmasti tulee suora. Ja paperin palan kanssa testata välys, niin kuin varmaan tiedätkin kyllä jo.:)

Teipin kanssa en ole tajunnut korkeutta säädellä, oikeestaan siksi kun se on toistaseksi himpan haasteellista, niin antanut olla lasin pinnassa vaan kun kerran sen siihen sain. Pitää tulostaa säätöruuville paikka Z rajaan. Yllättävän helpolla ainakin tuossa sai alustan suoraan ja on se mittailtu useampaan kertaan, kun rähmäkäpälä iskee tai pitää parempia palikoita vaihdella suoraan tulostimesta :) Mulla on käytössä repetier-host ja löyty siitäkin säätö alotuksen paksuudelle tai siis muovin määrällä alotuksessa, sitäkin sitte sääteleen :D Tulostimessa vaan muistikortti ja grafiikkanäyttö.

Palex
04.09.2014, 15:37
Eiks se niin oo et kaikki sisää ja mitä pienempi rako ni aina paremmalta tuntuu?:D

Mitenkäs, onnistuukos noilla vehkeillä tekemää väritöntä, tai siis läpinäkyvää tuotetta?
Jotenkin aavistin että sieltä joku rakospesialisti tarttuu asiaan!:D

Onnistuu tekemään väritöntä, mutta mitään varsinaisen läpinäkyvää ei kyllä saa aikaiseksi, kun kerroksittain kerran tulostetaan. Läpikuultava onnistuu, mutta läpinäkyvä siis ei...

Teipin kanssa en ole tajunnut korkeutta säädellä, oikeestaan siksi kun se on toistaseksi himpan haasteellista, niin antanut olla lasin pinnassa vaan kun kerran sen siihen sain. Pitää tulostaa säätöruuville paikka Z rajaan. Yllättävän helpolla ainakin tuossa sai alustan suoraan ja on se mittailtu useampaan kertaan, kun rähmäkäpälä iskee tai pitää parempia palikoita vaihdella suoraan tulostimesta :) Mulla on käytössä repetier-host ja löyty siitäkin säätö alotuksen paksuudelle tai siis muovin määrällä alotuksessa, sitäkin sitte sääteleen :D Tulostimessa vaan muistikortti ja grafiikkanäyttö.
Sulla on vähän enemmän säätämistä kun meikäläisellä, kun olet tuohon tee-se-itse tulostin linjalle lähtenyt! :D

Mulla oli yhtenä valintakriteerinä mahdollisimman järeää tekoa oleva laite, että pysyy kaikki paremmin ja tarkemmin säädöissään. Z akselin liukutangotkin on mun koneessa 10mm paksut, kun useimmiten ne on kaikissa vehkeissä 8mm, ja muutenkin aika raskas ja tukeva teräsrunko tuossa.:)

james_III
04.09.2014, 16:01
Sulla on vähän enemmän säätämistä kun meikäläisellä, kun olet tuohon tee-se-itse tulostin linjalle lähtenyt! :D

Mulla oli yhtenä valintakriteerinä mahdollisimman järeää tekoa oleva laite, että pysyy kaikki paremmin ja tarkemmin säädöissään. Z akselin liukutangotkin on mun koneessa 10mm paksut, kun useimmiten ne on kaikissa vehkeissä 8mm, ja muutenkin aika raskas ja tukeva teräsrunko tuossa.:)

Itseasiassa säätämisen määrä on kyllä pysyny mielestäni ihan kohtuudessa (tottumis kysymys :D ), vaikka tuo nyt onkin virallisesti prusa I3 niin aika raakasti olen sitä vahvistanu myöskin. Alumiininen runkolevy on kantattu kolmelta sivulta ja kolmiotuettu ylhäältä ja pian alanurkistakin, jalkapalat on alumiinia nekin. En käsitä miten jalat voi kestää muovisena ja vielä tulostettuna tuossa koneessa alunperin, kierretankojen mutterit pitää olla ihan oikeesti kiinni niissä kulmissa .

kivinen
15.09.2014, 15:20
Ensimmäinen auto printattu kahdessa päivässä:

http://www.iltalehti.fi/iltvautot/201409150074110_v1.shtml?utm_source=telkku&utm_campaign=iltv

Palex
15.09.2014, 15:34
Tai ennemminkin ensimmäinen tulostettu auton kori. Taitaa olla suurin osa osista kaikkea muuta kuin tulostettu... Mutta onpas kohtuu hurja kerrospaksuus millä tuo on tehty! Varmaan jotain 10-20mm!:D

Kala92
15.09.2014, 15:39
Katselin tuossa hiukan tulostinvalikoimaa, niin näihinhän saa nykyään jo jyrsinpäitä! Eli pystyt tolla samalla härpäkkeellä tekemään CNC jyrsintää. Tosin työkalu on mallia dremel ja sen työkaluvalikoima.

Palex
15.09.2014, 15:46
Katselin tuossa hiukan tulostinvalikoimaa, niin näihinhän saa nykyään jo jyrsinpäitä! Eli pystyt tolla samalla härpäkkeellä tekemään CNC jyrsintää. Tosin työkalu on mallia dremel ja sen työkaluvalikoima.
Joo, onhan niitä kaikenlaisia lisävirityksiä. 3D-skanneria ja laserleikkuria yms mitä porukka noihin kiinnittelee. Yksi oli rakentanut jonkun lääkeruiskun kiinni, jonka oli täyttänyt jollain suklaamönjällä, ja sillä sitten tulosteli jotain kakun koristeita. Ja onhan sitä karkkeja sun muutakin syötävää jotkut tulostaneet.

Itse olen miettinyt, että jos jonkun tarraleikkurin sais rakenneltua tuohon, niin sais helposti kaikkia maalausmaskeja leikeltyä, niin helpottais kynäruiskutteluakin aika paljon.:)

Mutis
15.09.2014, 17:17
Eikös tuo onnistuisi laserin avulla? Hinnoista sitten tiedä kuinka kalliiksi tulisi...

james_III
15.09.2014, 18:19
Taitaa laaserilla tulla kulmiin venymää tai ainakin niin vois kuvitella, kuten myös senkin että jostain kaupallisesta sovelluksesta kun hattukourassa ostelee leikkuuveitsen ja sopivan alustan, tulostinhan kyllä osaa koordinaatit ajella, leikkuri olisi valmis :)

Palex
15.09.2014, 18:48
Taitaa laaserilla tulla kulmiin venymää tai ainakin niin vois kuvitella, kuten myös senkin että jostain kaupallisesta sovelluksesta kun hattukourassa ostelee leikkuuveitsen ja sopivan alustan, tulostinhan kyllä osaa koordinaatit ajella, leikkuri olisi valmis :)
Juu jotain tuon tyylistä. Onhan noita valmiita leikkureitakin, että niiden varaosista varmaan saa leikkuupään kyllä duunattua.:)

kivinen
15.09.2014, 19:43
Tai ennemminkin ensimmäinen tulostettu auton kori. Taitaa olla suurin osa osista kaikkea muuta kuin tulostettu...

Olihan tuossa aluksi erillinen runko, jonka muuttivat senkin printatuksi kokonaisuudeksi pintoineen. Näyttää kyntöpellolta, mutta ei taida olla se tärkein asia.

Oliko tuo jo viimeisiä osia mitä ei ollut aiemmin printattu?

james_III
15.09.2014, 20:15
Olihan tuossa aluksi erillinen runko, jonka muuttivat senkin printatuksi kokonaisuudeksi pintoineen. Näyttää kyntöpellolta, mutta ei taida olla se tärkein asia.

Oliko tuo jo viimeisiä osia mitä ei ollut aiemmin printattu?

Näissä jutuissa taitaa olla tärkeintä ketä ehtii ensin tulostaa mitäkin, mitään rakettitekniikkaa tuossa ei ole. Olisin kyllä ite käyttänyt siltikin kahden päivän sijasta vaikkapa 6 päivää ja antanu tekniikalle edes vähä mahdollisuutta. Olisi muuten kiva tietää mitä mieltä verottaja olisi tämmösestä, nimim peruutanko pidempien johteiden tilauksen :D

Palex
11.10.2014, 17:58
Laitetaanpas nyt välillä taas kuvaa tänne, eli tässä uusin tuotokseni, noin 1:10 skaalassa oleva tunkkipukki rc-maastureille.:)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=163993

Täytyy vaan lisäjäähdytystä rakentaa tulostimeen, niin tulostuu paremmin nuo aukkojen reunat, kun ilman jäähdytystä muovi ei kerkeä jämähtämään ennen kuin seuraava kerros tulee jo päälle, joten alkaa ohuet reunat vääntyilemään ylöspäin kesken kaiken, jolloin laatu kärsii.

Kiinasta laitoin tilaukseen 200 gramman satseissa kaikkia epämääräisiä värejä, mitä ei viitsi täyttä kilon rullaa ostaa, niin pääsee testailemaan vähän laajempaa värimaailmaa.:)

Rompe1
16.10.2014, 20:25
53451

Pystyskö tälläsen palokypärän tulostamaan?
Eli idea on jos tekis päälle reiän, niin voisi käyttää vaikka kynäpurkkina tms...

Palex
16.10.2014, 20:47
53451

Pystyskö tälläsen palokypärän tulostamaan?
Eli idea on jos tekis päälle reiän, niin voisi käyttää vaikka kynäpurkkina tms...
No jos osaat tuosta 3D-mallin piirtää, niin enköhän minä sen jollain konstilla saa tulostettuakin!:D

Tukiahan tuollaisen tulostaminen vaatii aika paljon kun on tuollaista lippaa sun muuta, mutta kyllähän käytännössä mitä vaan pystyy jollain konstilla tulostamaan. Joskus pääsee parempaan lopputulokseen halkaisemalla osa kahtia, ja tulostamalla puolikkaat lappeellaan, ja lopuksi sitten liimaa yhteen. Mitä vähemmän joutuu tukia tulostamaan niin sen parempi.

Palex
26.10.2014, 20:04
1/10 scale jerrykannu. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=165213

Bj Andy
14.11.2014, 17:04
Tuota niin onnistuisiko tuolla tulostaa yksi kappale osia vaihekepin nuppiin?

Palex
14.11.2014, 17:08
Tuota niin onnistuisiko tuolla tulostaa yksi kappale osia vaihekepin nuppiin?
Eiköhän.:) Millaisesta osasta olis kyse?

Mico
14.11.2014, 18:48
Tää 3d tulostus on kyllä aika mielenkiintoinen aihe, itsekkin hommasin joku viikko takaperin kotimaisen minifactoryn printterin ja koittanut nyt opiskella käyttämään sitä. Mulla on työnalla Autodesk 123d ohjelmiston opettelu, aiempaa kokemusta vain vektoripohjaisesta, numeraalisesta, 3d suunnittelusta. Valmiiden mallien tulostus alkaa jo sujua, mutta nyt tosiaan koitan opiskella tuota varsinaista, uusien esineiden luomista. Kiinnostus itsellä aiheeseen heräsi ihan "random-känni-surffaillessa" eli tämä sattui ruutuun sattumalta: http://www.minifactory.fi/verkkokauppa/tulostusmateriaalit/plahiilikuitu-1-75mm-tulostusnauha/

Ja sitten tämä: http://www.minifactory.fi/verkkokauppa/tulostusmateriaalit/taulman-nylon-645/

Tuo pla-carbon ei vaan oikein vakuuta valmiin kappaleen lämmönkeston ja mekaanisen lujuuden kannalta, vaikka lankavalmistajat ovat lupailleet että olisi kestävyydeltään 90% vs. perinteinen hiilari-osa. Epäilen suuresti koska rakenne on kuitenkin slaisattu 0,1-0,35mm siivuiksi. Nylon palikat varmaankin ovat ihan ok, jos saa pidettyä massan tarpeeksi kuumana koko tulostuksen ajan. Pitää tulostaa joku puslasetti ja kokeilla kestääkö ne, kunhan johonkin tarvitsen.

Bj Andy
14.11.2014, 20:28
Eiköhän.:) Millaisesta osasta olis kyse?

RoadRangerin nupista ja joko korjauspala siihen päälle tai sitten uusi tatti kokonaan...

Palex
15.11.2014, 12:24
RoadRangerin nupista ja joko korjauspala siihen päälle tai sitten uusi tatti kokonaan...
Ai kyse olis jostain päälliosasta? Sellainen kyllä voi olla vähän hankala piirtää jo, ja tuo tulostulaatu nyt ei kuitenkaan mitään erityisen huippulaatuista ole, että saattaa kyllä mennä jo vähän turhan hankalaksi...

ttervola
24.01.2015, 13:09
Ootko Palex tehny nuita ritilöitä vielä snorkkeleihin, minkä hintanen ois vai ostaako suoraan uuden hatun? Joko perus ritilä tai Toyotan merkillä.

Palex
24.01.2015, 13:33
Ootko Palex tehny nuita ritilöitä vielä snorkkeleihin, minkä hintanen ois vai ostaako suoraan uuden hatun? Joko perus ritilä tai Toyotan merkillä.
Tuleehan niitä tuolta tulostimesta jos tarve vaatii. :)

Päivän hinta 15€ posteineen.

ttervola
24.01.2015, 13:38
Oliko tuolla mitat jo jossain ilmotettu vai kaikissa liki samankokoset? Onko värejä laaja valikoima? Perus mustaki käy! Oishan tuo Toyota merkkillä hieno.

Palex
24.01.2015, 13:50
Oliko tuolla mitat jo jossain ilmotettu vai kaikissa liki samankokoset? Onko värejä laaja valikoima? Perus mustaki käy! Oishan tuo Toyota merkkillä hieno.
Jos sun nykyinen ritilä näyttää samalta, niin eiköhän se silloin ole sopivaa kokoa. Eli tuo on kooltaan about 105x145mm.

Värejä tällä hetkellä hopean harmaa, musta ja tuo neon vihreä, ja ens viikolla tulee lisää valkoista, sekä uutena värinä jonkun sortin tumman vihreää.:)

Yks musta Toyota logollinen ritilä mulla on näköjään tuolla jemmassa valmiina jo.

ttervola
24.01.2015, 13:56
Käyn mittaamassa tänään tai huomena sen ritilän, jos se on oikian kokonen nii otan sen mikä valmiina jo. Laittelen privalla sitte osotteet ja muut ku varmistuu.

Palex
02.02.2015, 22:25
Pitkästä aikaa tulostin vaasin. Noin 140mm korkea, 0.2mm kerros, ja materiaalina PLA.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=169786

Samalla tuli testattua hiukan, että miten pientä voi tulostaa, niin tekaisin tuollaisen samasta aineesta, 0.15mm kerroksella. 4min tuloste.:D Kone pystyis 0.1mm kerrokseenkin, että tuo ei ollut vielä ihan maksimiresoluutiolla...:)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6939&pictureid=169787

james_III
03.02.2015, 08:21
Määkin vähä tulostelin :)

https://www.youtube.com/watch?v=-XV1i-yv4kg

Laitoin myös jakoon kopterien kuvat thingiverseen, löytyypi kahdella eri rungolla:

http://www.thingiverse.com/thing:635282
http://www.thingiverse.com/thing:639690

Rostock alkaa kanssa olla loppusipistelyä vaille valmis, näyttö, toinen syöttökoneisto ja vähän johtotehtäviä vielä.

https://www.youtube.com/watch?v=pYqdsYe_wbQ

Halvoista ledi tuikuistakin saa kotalaiset kun tulostaa soppelin kotelon
http://youtu.be/8Dew88xcQI8

Nyt alkaa olemaan vihdoin tapetilla muovin kierrätys takasin tulostimen ja ihan muusta jättestä tulostimeen myös, kaikkea kun ehtisi tehdä kerralla. Onhan noita suunnitteilla olevia juttujakin koko ajan menossa kohden tulostetta.

Lord of flies
26.04.2015, 18:22
Minkä moista tiedostoa noi tulostimet syö?

Itellä vois olla yks projekti tarjolla tulostettavaksi.

Just mallinnan sitä googlen sketchUp ohjelmalla. Osat olis äkkiseltään arviotuna 50mmx150mmx10mm 2 kpl tommosia ja 50mmx2000mmx150mm kans 2 kpl.

Palex
26.04.2015, 18:33
Yleisin tiedostoformaatti on .STL, mutta sitä ei ketsupista saa ulos muuta kuin erillisellä pluginillä. Senkin jälkeen tiedostot pitää vielä ajaa netfabbista läpi, ennen kuin ovat tulostuskelpoisia, koska ketsuppi ei ole solid modeller, joka tarkoittaa sitä, että piirretyssä kappaleessa ei ole kuin äärettömän ohuet kuoret ja tyhjää sisällä.

Lord of flies
26.04.2015, 18:42
Onkos tiedossa mitään hyvää ilmasta ohjelmaa millä kannattas mallintaa?

Toi netfabb näytti olevan maksullinen ja yhden kikkareen takia ei kiinnosta ostaa

Edit. Eiku olihan siellä freeware versio. Koitetaas sillä

Palex
26.04.2015, 18:54
Monet piirtelee Tinkercadilla, kun on ilmainen, ja vielä selaimessa toimiva, niin ei tarvitse mitään edes asennella.:)
https://www.tinkercad.com/

Lord of flies
26.04.2015, 22:55
Kuinkas tarkkaa jälkeä pystyy tulostaan?

Hyvin onnistu saada .STL muotoon noi piirrokset. Tosin omaan silmään tietenkin kun ekaa kertaa näiden kans leikkii

Palex
27.04.2015, 09:58
Kuinkas tarkkaa jälkeä pystyy tulostaan?
Mitä tarkoitat tarkalla? Mittatarkkuutta vai ulkonäköä?

Mittatarkkuus on hyvä, mutta ulkonäöllisesti pystypintojen laatuun vaikuttaa sitten kerrospaksuus, ja jos osassa on laaja tasainen yläosa, niin se jää aina enemmän tai vähemmän karhean näköiseksi.

Lord of flies
27.04.2015, 10:25
Mittatarkkuutta hain, ulkonäkö ei ole ihan niin justiinsa.

Täytyy jatkaa illasta noiden palikoiden piirtelyä.

Gravedigger
30.05.2015, 00:10
Itse olen nyt pohtinut laitteen hommaamista. Pitäisi vain joku fiksu ja kohtuuhintainen sarja löytää mistä rakentaa.

Tuota olen katsonut, mutta tulostusalue on melko pienen oloinen.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__76911__Turnigy_Fabrikator_3D_Printer_EU_Plug_EU_ Warehouse_.html

Palex
30.05.2015, 09:30
Tulostusala nyt on melkein joka vehkeessä suht pieni, eikä näillä mitään valtavia osia viitsis tulostella muutenkaan, kun aikaa alkaa menemään niin pirusti, ja mitä isompi osa, niin sitä enempi saattaa tulla vääntyilyongelmia sun muita. Kyllähän maailmalta löytyy vaikka miten isoja tulosteita, jotka on osissa tulostettu ja liimailtu kasaan, että siinä mielessä pienehkö tulostusala ei haittaa.

Konehan kannattaa valita sen mukaan mitä sillä olis sitten tarkoitus tulostella. Jos haluaa ABS:stä ja muista haastavammista materiaaleista tulostaa, niin tarvitaan lämmitettävä peti, ja melkeinpä suljettu kotelokin. Mutta jos tyytyy ihan perus PLA:n tulostamiseen, niin sitten riittääkin jo paljon vähempikin, kun ei mitään lämmitettävää petiäkään tarvitse.

Omista tulosteistani varmaan 90% on kuitenkin PLA:ta, joten sillä pärjää kyllä pitkälle.:)

Joku delta-mallinen tulostin olis varmaan kaikista helpoin ja edullisin aloitusvehje, jos ei mitään erityisvaatimuksia ole laitteelle. Samaten deltaa on helppo modailla korkeammaksi tai tulostusalaltaan isommaksi, jos alkaa siltä tuntumaan.

james_III
30.05.2015, 13:48
Kannattaa katsella myös semmosta rakennus sarjaa josta syntyy prusa Mendel I3 näitä on kasattu usean eri henkilön toimesta melkein 10kpl ja näillä on myös häväisty valmiiden kaupallisten koneiden tulostuslaatua ;)

Aikaahan toki tulostus vie mutta hyvää konetta ei tarvitse holhota, kortti koneeseen ja seuraavana päivänä irrottaa tulosteen pöydältä. 16 tuntia taitaa olla maksimi jonka olen tulostanut alkaa olemaan siinä jo 200x200 pöytäkin aika täynnä, tuli muovin lajitteluun sopiva rumpuseula. ABS toimii siinä missä PLA, lämpöalustan vaatii mutta se nyt taitaa olla vakio jo kaikissa.

Delta mallisiin tulostimiin ei välttämättä kannata sekaantua, minulla on Rostock delta ja sen alotus pitää aina holhota, koneen firmwaren tekeminen on aika työläs juttu, eikä valmista ja toimivaa oikein löydy.

Rumpuseula
https://youtu.be/DrnN9pTkals menossa siis oman filamentin valmistelu yritys

Sekavaa tulostin säätöä

http://www.rc-hemmot.com/keskustelu/viewforum.php?f=11

Palex
30.05.2015, 14:32
Aika monta kiloa on tullut lankaa työnnettyä koneen läpi, ja voin kyllä sanoa että ei todellakaan ole sama asia tulostaako ABSia vai PLA:ta... Paljon helpommalla pääsee PLA:n kanssa, ja varsinkin kannattaa aloitella harjoitukset PLA:n kanssa, ja myöhemmin vasta alkaa räpeltämään ABSin ja muiden vaikeampien matskujen kanssa.

Itse ajattelin jonkun sortin Deltan kyllä hommata ihan vaan korkeampia tulosteita varten...

james_III
30.05.2015, 15:28
En sitten tiedä ehkä en vaan osaa kun tyhjiä kilon rullia on vasta noin 20 mutta PLA vs ABS ainoa ero minulla on lömpötila tulostuspäässä ja alustassa. Ninjaflex ja nailon odottaa hyllyssä josko ne vaatii jotain extraa, kokeilen niitä kun tarvetta ilmenee. ABS filamenttia itse suosin koska on halvempaa ja kestää iskuja paremmin erinäisissä sovelluksissa.

Palex
30.05.2015, 15:58
En sitten tiedä ehkä en vaan osaa kun tyhjiä kilon rullia on vasta noin 20 mutta PLA vs ABS ainoa ero minulla on lömpötila tulostuspäässä ja alustassa. Ninjaflex ja nailon odottaa hyllyssä josko ne vaatii jotain extraa, kokeilen niitä kun tarvetta ilmenee. ABS filamenttia itse suosin koska on halvempaa ja kestää iskuja paremmin erinäisissä sovelluksissa.
ABS:n hyviä puolia on mun mielestä ainoastaan siltausominaisuudet, lämmönkesto ja asetoonikäsittelymahdollisuus, mutta kaikessa muussa PLA vie kyllä voiton.

PLA on paljon kovempaa kuin ABS, joten en kyllä keksi että missä tapauksessa ABS kestäis paremmin iskuja? Ennemminkin ABS:n osalta on yleinen ongelma, että kerrokset saattaa haljeta irti toisistaan(tapahtuu myös tulostuksen aikana jos ei ole lämpötilat oikein).

Flex filamentteja en ole kokeillut, joten niistä en mitään tiedä, mutta Taullmanin Bridge Nylonilla on tullut pikku testejä tehtyä, eikä oikein tykkää pysyä pedissä kiinni vääntyilemättä. Muuten tulostuu kyllä ihan siististi kunhan käyttää paksua kerrosta. Samaten täytyy rulla paiskata tunniksi uuniin miedolla lämmöllä kuivamaan, kun muuten tulee huokoista tulostetta, kun lankaan imeytynyt vesi höyrystyy tulostaessa.

james_III
30.05.2015, 16:17
PLA särkyy kuin lasi, siinä se kestävyys ero tulee ABS joustaa.

Gravedigger
30.05.2015, 23:47
Mistähän tuollainen Prusa kannattaisi ostaa? Ihan vain ebaysta eurooppalaiselta myyjältä vai dx.com tms kiinakauppias? Hetkittäin tuntuu että kuinka syvälle suohon tässä vielä joutuu :D

james_III
31.05.2015, 10:02
Hinta vertailun ja kiireellisyyden perusteella varmaan, saattavat olla hyvinkin yksi ja sama sarja myynti paikasta riippumati. Ebayta itse suosin, jää ainakin yksi väliporras pois.

KerT
26.04.2016, 19:52
Suunittelen tietokoneeseen vesijäähdytystä ja samalla ajattelin tehdä jonkun näköiset suodattimet tuulettimien eteen. Ja 3D tulostimellä sellaiset saa tietenkin helposti tehty.
Otin mittoja sieltä-täältä ja piirsin 2D kuvat.
Palex sitten väänsi siitä 3D version ja tulosteli kehikot.
Tuli kerralla hyvät ja näyttää siltä kuin olisi jo tehtaalla suunitteltu siihen koteloon. :cool:

Suodattimen kehikko tulostettiin 2 kerrokseen ja kerroksien väliin liimasin epoksilla RST verkkoa.
Kehikon kulmiin tehtiin pienet kolot johon upotin magneetit jolla kehikko pysyy kotelossa. Helppo irroittaa ja pestä hanan alla. Ja kissan karvat/pöly pysyy poissa koneesta. :)
Kiitos vielä kerran Palex:ille!
http://s32.postimg.org/l2q04xcw1/image.jpg
(http://postimg.org/image/l2q04xcw1/)
http://s32.postimg.org/gbw3mro8x/image.jpg
(http://postimg.org/image/gbw3mro8x/)
http://s32.postimg.org/if711chhd/image.jpg (http://postimg.org/image/if711chhd/)

Palex
26.04.2016, 20:23
Oho, lopputuloshan on tosi tyylikäs!:cool:

Magneetitkin sopi paikoilleen ilmeisen kivasti, ja sehän istuu oikein hienon näköisesti koteloon.:)

KerT
26.04.2016, 20:29
Magneetitkin sopi paikoilleen ilmeisen kivasti
Sopii niin hyvin että ei tarvinut edes liimaa käyttää. Meni painamalla ja pysyy tiukasti.
Eli laatutyötä! ;)

Mr_Peace
12.05.2016, 09:11
Kiitos vaan sinnekkin! :mad:

...ois noille lopuille lomarahoille ollut muutakin käyttöä kun tulostimen osien hankinta :D

Eli tästä ketjusta innostuneena alkoi hirveä googlailu, jonka jälkeen olin jo viittä vaille valmis tilaamaan tollasen 250$:in halppis prusa i3:sen ebaystä.

Mutta onneksi tuli vielä hetki mietittyä ja luettua hieman noiden halppisten ongelmista (kopio hot endit ja akryylirungon tukevuus), joten pienen soittelun jälkeen lupasivat töissä tehtaalla leikata osat laserilla 3mm teräksestä p3steel (http://reprap.org/wiki/P3Steel) 2.5 version (http://reprap.org/wiki/P3Steel_Vitamins) mukaisesti. Joten nyt olisi vuorossa osien metsästys periaatteena mahdollisimman halpa, hyvällä hot endillä oleva p3steel prusa jota sitten päivittelee pikku hiljaa (esim. tietokoneen vanha modattu ATX > 24V LED PSU heat bedille & läppärin 12V laturi muulle elektroniikalle)

Tälläistä osalistaa raapustellut kasaan:

Frame - Töistä ilmaiseksi/ pari pulloa kossua - 0€
Motor - AliExpress/ 5pcs Nema 17 kit (http://www.aliexpress.com/item/CE-certification-5pcs-4-lead-Nema17-Stepper-Motor-42-motor-Nema-17-motor-42BYGH-1-7A/32303727068.html?spm=2114.01020208.3.41.mF19lp&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=2f9e2b10-23f1-4f15-98aa-a5fdfbc8a6da) - 43€
Proteins - ebay/ p3steel printed parts kit (http://www.ebay.com/itm/Kit-Printed-Parts-P3Steel-Prusa-i3-ABS-Reprap-Proteins-/182093952848?hash=item2a65a53750:g:~OoAAOSwFMZWsjR K) - 28€ (ellei esim. täällä joku tulostaisi halvemmalla ;))
LM8UU - AliExpress/ 20pcs kit (http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-LM8UU-8mm-Linear-Motion-Ball-Bearing-Bush-Bushing-20pcs-lot-wholesale-12/1435854320.html?spm=2114.01020208.3.397.CDmlg2&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10034_10021_507_10022_10020_10018_10019,searchw eb201603_6&btsid=99c07b1c-32ec-4931-9c19-cd477507fbaa) - 9€
608zz - AliExpress/ 10pcs kit (http://www.aliexpress.com/item/10PCS-608ZZ-ABEC-5-8X22X7-608Z-Miniature-Ball-Radial-Ball-Bearings-608-2Z-Deep-Groove-Radial/1830823830.html?spm=2114.01020208.3.82.iZhwNc&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=0e45c085-44d2-4db0-b513-46e878d550ef) - 3€
GT2 pulleys - AliExpress/ 2x 20 teeth 5mm bore (http://www.aliexpress.com/item/2pcs-Lot-GT2-Timing-Pulley-20teeth-20-teeth-Alumium-Bore-5mm-fit-for-GT2-belt-Width/32243820474.html?spm=2114.01020208.3.38.UbYF8N&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=a9c47ad6-f06d-4e9f-b001-43db03a87cf2) - 2€
GT2 belt - AliExpress/ 2m x 6mm (http://www.aliexpress.com/item/Hot-sale-2GT-100meter-GT2-6mm-open-timing-belt-width-6mm-GT2-belt/1709340657.html?spm=2114.01020208.3.373.TPDkHg&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=931bfd61-85a3-4163-b29a-047055b6e338) - 1€
couplers - AliExpress/ 2x 5x5x25mm flexible coupler (http://www.aliexpress.com/item/10pcs-lot-3D-printer-Stepper-Motor-Flexible-Coupling-Coupler-Shaft-Couplings-5-mm-5mm-25-mm/1883966212.html?spm=2114.01020208.3.65.vCnP6M&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=2ace0bfd-683b-4108-bf43-278915297bbc) - 2€
threaded rod M5 - sama kuin runko - 0€
smooth rods - sama kuin runko - 0€
ramps, mega etc. - AliExpress/ electronics kit (http://www.aliexpress.com/item/1pcs-Mega-2560-R3-1pcs-RAMPS-1-4-Controller-5pcs-A4988-Stepper-Driver-Module-1pcs-12864/32241813920.html?spm=2114.01020208.3.145.bTjOZG&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=5c99ab2b-eaac-489d-9e04-ba90a5cc4394) - 24€
power - käytetty tietokoneen poweri 0€
heatbed - AliExpress/ MK3heatbed & accessories (http://www.aliexpress.com/item/RepRap-3D-printer-parts-PCB-MK3-heatbed-LED-Resistor-Cable-100K-ohm-Thermistors-Aluminum-heated-bed/32283013051.html?spm=2114.01020208.3.28.i7iMOr&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10034_10021_507_10022_10020_10018_10019,searchw eb201603_6&btsid=c33bb2a5-36f3-47af-84d8-8dce0654cc2b) - 15€
hot end - E3D Lite6 (http://e3d-online.com/Lite6-1.75mm-Universal) - 28€
end stops - AliExpress/ 6pcs kit with wires (http://www.aliexpress.com/item/6pcs-lot-Mechanical-Limit-Switch-Endstop-With-Separate-Package-for-CNC-3D-Printer-RepRap-Makerbot-Prusa/32376062641.html?spm=2114.01020208.3.117.IALr6w&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=5c16208e-080d-4ebc-9b52-1834bd8b0095) - 3€
Nuts and bolts - töistä mitä löytyy, loput esim. Liukkosen pultti yms.- 5€
Misc. - muut mitä ei listalta löydy - 20-30€
lasi + korkki eriste - ???
Yhteensä 180 - 200€

Saas nähdä mitä tostakin vielä tulee, vai tuleeko muuta kuin sanomista :D

Vinkkejä sekä ehdotuksia otetaan vastaan mahdollisista parannusehdotuksista.

james_III
12.05.2016, 16:19
Kiitos vaan sinnekkin! :mad:

...ois noille lopuille lomarahoille ollut muutakin käyttöä kun tulostimen osien hankinta :D

Eli tästä ketjusta innostuneena alkoi hirveä googlailu, jonka jälkeen olin jo viittä vaille valmis tilaamaan tollasen 250$:in halppis prusa i3:sen ebaystä.

Mutta onneksi tuli vielä hetki mietittyä ja luettua hieman noiden halppisten ongelmista (kopio hot endit ja akryylirungon tukevuus), joten pienen soittelun jälkeen lupasivat töissä tehtaalla leikata osat laserilla 3mm teräksestä p3steel (http://reprap.org/wiki/P3Steel) 2.5 version (http://reprap.org/wiki/P3Steel_Vitamins) mukaisesti. Joten nyt olisi vuorossa osien metsästys periaatteena mahdollisimman halpa, hyvällä hot endillä oleva p3steel prusa jota sitten päivittelee pikku hiljaa (esim. tietokoneen vanha modattu ATX > 24V LED PSU heat bedille & läppärin 12V laturi muulle elektroniikalle)

Tälläistä osalistaa raapustellut kasaan:

Frame - Töistä ilmaiseksi/ pari pulloa kossua - 0€
Motor - AliExpress/ 5pcs Nema 17 kit (http://www.aliexpress.com/item/CE-certification-5pcs-4-lead-Nema17-Stepper-Motor-42-motor-Nema-17-motor-42BYGH-1-7A/32303727068.html?spm=2114.01020208.3.41.mF19lp&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=2f9e2b10-23f1-4f15-98aa-a5fdfbc8a6da) - 43€
Proteins - ebay/ p3steel printed parts kit (http://www.ebay.com/itm/Kit-Printed-Parts-P3Steel-Prusa-i3-ABS-Reprap-Proteins-/182093952848?hash=item2a65a53750:g:~OoAAOSwFMZWsjR K) - 28€ (ellei esim. täällä joku tulostaisi halvemmalla ;))
LM8UU - AliExpress/ 20pcs kit (http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-LM8UU-8mm-Linear-Motion-Ball-Bearing-Bush-Bushing-20pcs-lot-wholesale-12/1435854320.html?spm=2114.01020208.3.397.CDmlg2&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10034_10021_507_10022_10020_10018_10019,searchw eb201603_6&btsid=99c07b1c-32ec-4931-9c19-cd477507fbaa) - 9€
608zz - AliExpress/ 10pcs kit (http://www.aliexpress.com/item/10PCS-608ZZ-ABEC-5-8X22X7-608Z-Miniature-Ball-Radial-Ball-Bearings-608-2Z-Deep-Groove-Radial/1830823830.html?spm=2114.01020208.3.82.iZhwNc&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=0e45c085-44d2-4db0-b513-46e878d550ef) - 3€
GT2 pulleys - AliExpress/ 2x 20 teeth 5mm bore (http://www.aliexpress.com/item/2pcs-Lot-GT2-Timing-Pulley-20teeth-20-teeth-Alumium-Bore-5mm-fit-for-GT2-belt-Width/32243820474.html?spm=2114.01020208.3.38.UbYF8N&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=a9c47ad6-f06d-4e9f-b001-43db03a87cf2) - 2€
GT2 belt - AliExpress/ 2m x 6mm (http://www.aliexpress.com/item/Hot-sale-2GT-100meter-GT2-6mm-open-timing-belt-width-6mm-GT2-belt/1709340657.html?spm=2114.01020208.3.373.TPDkHg&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=931bfd61-85a3-4163-b29a-047055b6e338) - 1€
couplers - AliExpress/ 2x 5x5x25mm flexible coupler (http://www.aliexpress.com/item/10pcs-lot-3D-printer-Stepper-Motor-Flexible-Coupling-Coupler-Shaft-Couplings-5-mm-5mm-25-mm/1883966212.html?spm=2114.01020208.3.65.vCnP6M&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=2ace0bfd-683b-4108-bf43-278915297bbc) - 2€
threaded rod M5 - sama kuin runko - 0€
smooth rods - sama kuin runko - 0€
ramps, mega etc. - AliExpress/ electronics kit (http://www.aliexpress.com/item/1pcs-Mega-2560-R3-1pcs-RAMPS-1-4-Controller-5pcs-A4988-Stepper-Driver-Module-1pcs-12864/32241813920.html?spm=2114.01020208.3.145.bTjOZG&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=5c99ab2b-eaac-489d-9e04-ba90a5cc4394) - 24€
power - käytetty tietokoneen poweri 0€
heatbed - AliExpress/ MK3heatbed & accessories (http://www.aliexpress.com/item/RepRap-3D-printer-parts-PCB-MK3-heatbed-LED-Resistor-Cable-100K-ohm-Thermistors-Aluminum-heated-bed/32283013051.html?spm=2114.01020208.3.28.i7iMOr&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10034_10021_507_10022_10020_10018_10019,searchw eb201603_6&btsid=c33bb2a5-36f3-47af-84d8-8dce0654cc2b) - 15€
hot end - E3D Lite6 (http://e3d-online.com/Lite6-1.75mm-Universal) - 28€
end stops - AliExpress/ 6pcs kit with wires (http://www.aliexpress.com/item/6pcs-lot-Mechanical-Limit-Switch-Endstop-With-Separate-Package-for-CNC-3D-Printer-RepRap-Makerbot-Prusa/32376062641.html?spm=2114.01020208.3.117.IALr6w&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_100 17_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_1 0008_10018_10019,searchweb201603_6&btsid=5c16208e-080d-4ebc-9b52-1834bd8b0095) - 3€
Nuts and bolts - töistä mitä löytyy, loput esim. Liukkosen pultti yms.- 5€
Misc. - muut mitä ei listalta löydy - 20-30€
lasi + korkki eriste - ???
Yhteensä 180 - 200€

Saas nähdä mitä tostakin vielä tulee, vai tuleeko muuta kuin sanomista :D

Vinkkejä sekä ehdotuksia otetaan vastaan mahdollisista parannusehdotuksista.

Jos mahdollista niin 20 hampaisen hihnapyörän tilalle laittasin 16 hampaisen, pienemmät välitykset. Tulostus alustan rautakehikko voisi olla alumiinia, pöydän Y suunnan liike määrittää koneen kokonaisnopeuden jokatapauksessa. Valmiiksi tulostetut osat kannattaa olla valmis tulostamaan uudelleen, voi henkisesti valmistautua tähän. Parilla eurolla voisi kylkiäiseksi tilata myös johtosarjan, ei ole valmis mutta helppo tehdä sopiva. Lisäksi varalle suuttimen, lämpövastuksen ja tefloni putkea.

Minkähän takia aliexpressin sivut on mulla venäjäksi :confused:

pee
12.05.2016, 20:53
Toisinaan on jotenkin terapeuttista kuunnella, katsoa tai lukea jotakin, josta ei tajua hölkösen pölähtämää.

Tää säie teknisiltä keskusteluiltaan on yksi sellainen.

:D

Reisrdok
25.05.2016, 10:30
Vaimolle ostin kuukausi aikaa Vertex K8400 rakennussarjan tuplaruutalla synttärilahjaksi.

"Pienehkön" säätelyn jälkeen tulostusjälki on aika loistava. Työpaikan 10 kertaa kalliimpi ulostin tekee huonompaa jälkeä. Ja mittatarkkuus slic3rin oikeilla säädöillä on kympin luokkaa. Rattaan voi pistää suoraan tulostimesta sen kummemmin putsaamatta paikalleen, perimeterin aloituskohtaan jää vähän mäiskettä.

Ainut probleema: Toisen langansyöttimen stepperin ohjainpiiri ilmeisesti tykkää ylikuumentua ja thermal shutoff alkaa naksutella filamenttia löysään. Joka ikinen rako on jo tutkittu ja hutkittu ja silti tunnin ulostuksen jälkeen alkaa pikkuhiljaa kuulua "naks naks naks" kun moottori päästää löysät. Myyjä käski tarkistamaan stepperin virtasäädön, jos ei auta niin täytynee jotain jäähdytinpuhallinta viritellä kortille, muuttaa askellusta tjsp. Toinen ruutta pelaa hienosti, haiskahtaa vähän rotalle.

Jänniä nämä atmega tms. standalone ohjainkortit, "pikkuisen" helpottaa cnc -koneen rakentamista. Rakentelin pari vuotta aikaa CNC jyrsimen 5mm RHS kangesta ja sitä ajelen omatekoisilla korteilla + Mach3 softalla.

Onko jonkulla kokemusta laserleikkureista? Ajattelin jos sovittaisi laserin jyrsimen spindlen tilalle. Saako alta tonnin jotain millä pystyy oikeasti leikkaamaan?

J0hannes
25.05.2016, 12:43
Vaimolle ostin kuukausi aikaa Vertex K8400 rakennussarjan tuplaruutalla synttärilahjaksi.

Onko jonkulla kokemusta laserleikkureista? Ajattelin jos sovittaisi laserin jyrsimen spindlen tilalle. Saako alta tonnin jotain millä pystyy oikeasti leikkaamaan?

Laserlähteet, joilla leikkaa yhtään minkäänlaista metallia, maksaa tuhansia.
Tehoa kuitenkin tarvitaan pitkälle yli 100W

joku luokkaa 40-60W lasereilla leikkelee sitten muovit, pahvit, nahat ym mennen tullen. Näissäkin hinta kiipeää, kun laserlähteen kaveriksi tarvii virtalähdettä ym tarviketta...

Reisrdok
25.05.2016, 13:19
Jees metalli on pois laskuista. Alumiinia ja meltorautaa ajelen spindlellä tarvittaessa, ja kovempaa tavaraa sorvijyrsinihmeellä omin käsin kierittäen. Ja jos joskus satun ostamaan plasmaleikkurin niin kai siihenkin on pakko sovittaa stepperiä kylkeen. Ainakin kuvitelmissa.

Laserilla vaan menisi laaja skaala materiaaleja mitä ei routterilla voi leikata. Ja 100W kiinalainen mahdollisesti pystyy 19mm MDF levyynkin joten kuten? Jotain kittejä oli vähän päälle tonnin luokkaa joskus kun katselin.

Lisää hulluja ideoita: CNC hiekkavalumuotin tekokone :D Ajelee pakattuun valuhiekkaan tavalla X tai Y valmiin kuvion, kansi päälle ja alumiinit sisään :)

Eksyy vähän aiheesta tämä..

james_III
25.05.2016, 18:01
Ainut probleema: Toisen langansyöttimen stepperin ohjainpiiri ilmeisesti tykkää ylikuumentua ja thermal shutoff alkaa naksutella filamenttia löysään. Joka ikinen rako on jo tutkittu ja hutkittu ja silti tunnin ulostuksen jälkeen alkaa pikkuhiljaa kuulua "naks naks naks" kun moottori päästää löysät. Myyjä käski tarkistamaan stepperin virtasäädön, jos ei auta niin täytynee jotain jäähdytinpuhallinta viritellä kortille, muuttaa askellusta tjsp. Toinen ruutta pelaa hienosti, haiskahtaa vähän rotalle.

Virtarajaa voi verrata siihen toisen moottorin virtarajaan, helppo mittailla 0.1V = 0.2A. Veikkaisin kuitenkin että tulee suuttimesta vika, eli lanka ei osu ihan putkeen ja alkaa veistään filamenttia. Jossakin välissä sitte joko moottori taikka filamentti luovuttaa, eli moottori lyö tyhjää taikka pysähtyy. Ohjainpiirin lämpeeminen on pelkkä oire.

Reisrdok
25.05.2016, 18:58
Virtarajaa voi verrata siihen toisen moottorin virtarajaan, helppo mittailla 0.1V = 0.2A. Veikkaisin kuitenkin että tulee suuttimesta vika, eli lanka ei osu ihan putkeen ja alkaa veistään filamenttia. Jossakin välissä sitte joko moottori taikka filamentti luovuttaa, eli moottori lyö tyhjää taikka pysähtyy. Ohjainpiirin lämpeeminen on pelkkä oire.

Ei ole suuttimessa. Probleeman esiintyessä pystyy käsin hyvin pienellä voimalla syöttämään filamenttia. Kaikki on myös purettu pipanoiksi ja tarkistettu.

Tässä sama ongelma, korjaantui stepperiä vaihtamalla: https://www.youtube.com/watch?v=IMnBBsq-41k

Tekee täsmälleen samaa. Ei myöskään pakita filamenttia ulos ennen kuin ajuripiiri jäähtyy. Käsin pystyy lankaa liikuttamaan vapaasti molempiin suuntiin kun kiristimen löysää.

En itekään usko moottorivirran säätämiseen, jos jotain niin viimeisenä konstina voisi kokeilla pudottaa hiukan. Stepperistä kun ei lopu nyt voima kesken, piirin lämpösuoja alkaa pätkimään.

Ensi töikseni voisin vaihtaa ajuripiirit keskenään, sitten moottorit jos ei vaikuta..

Moottori on Nema17 2.5 A ja piiri on DRV8825 1.5A

Reisrdok
02.06.2016, 08:03
Ei ole suuttimessa.

Oli suuttimessa :D Ei vaan voi uskoa muita kun on sen mallinen että ite tietää aina paremmin :D

Muovia tuli läpi helposti, mutta reilusti vähemmän mitä toisesta. Poltin ensin suuttimen toholla ja ujutin sitten kitarankielen läpi, taas toimii. Ilmeisesti oli polttanut kiinni kärkeen jotain niin että reikä oli osittain tukossa.

Nikuzai
12.01.2017, 20:03
Oisko tekijää vesipumpun pesälle

Pitäis tehdä hybridi, uuden moottori vesipyörä ja pohja ja vanhan putkien suuntaus

james_III
12.01.2017, 20:06
Oisko tekijää vesipumpun pesälle

Pitäis tehdä hybridi, uuden moottori vesipyörä ja pohja ja vanhan putkien suuntaus

Näillä lähtötiedoilla vois kuvitella että alumiini/rauta voisi olla parempia vaihtoehtoja.

Nikuzai
12.01.2017, 22:43
Näillä lähtötiedoilla vois kuvitella että alumiini/rauta voisi olla parempia vaihtoehtoja.

Menee melkoseksi askartelemiseksi alumiinista tig;illä kasailla

Jos itellä ois tig, niin en ees kyselisi, alumiini putkea reikään ja tiggi liimaa perään :D

Pitääpä muuten kysyä siltä kuka teki tikkaat uusiksi, et onnistuisko siltä, ois varmasti helpoin ja toimivin tie

fordson
12.01.2017, 23:13
Ootko hitsannu alumiinia tigillä vai voisko siihen tehdä vesijohtokierteen ja liimata kierre osan.

Nikuzai
13.01.2017, 00:14
Ootko hitsannu alumiinia tigillä vai voisko siihen tehdä vesijohtokierteen ja liimata kierre osan.

Ei onnistu kierteittäminen, kun on kolmessa koossa se reikä ulkoreuna putkea 3mm sit olake putkea 3mm ja vesipesään menevä reikä ja ylimmäisessä/ulommaisessa seinämässä ei ole niin paljoa materiaalia et olisi mihin tehdä kierrettä
Alkuperäisessä pumppu on sanotaan 10mm putkesta sit tulee 8mm olake johon tulee tiiviste ja se olake on vaan o-renkaan kokoinen

Yks vaihtoehto jos ehdottomasti tahtoo kierteittää ois pylväsporalla tehä tasakokoiseksi reikä, mutta kun ei ole moista laitetta :( ja käsiporalla menee v*tuiksi 110% varmuudella

Jossois sorvi niin vois tehdä lämpösovitteisen holkin joka juottaa kiinni, mukku ei ole sorviakaan :mad: ja se olake on tosiaan niin mitätön ettei oikeen ole tinalla tai hopealla mahdollisuutta ees tarttua kunnolla

Sit onko olemassa sellaista liimaa joka pitää alumiinissa, kun vesipesässä on 90-120 astetta lämmintä pakkasnestettä
(opelissa flekti herää 110°C)

fordson
13.01.2017, 14:58
Mitä se materiaali on jos osaat sen alumiinin tigillä hitsata mutta liian pieni olake taas tinalle? Kuulostaa jotenkin taas oudolle nuo hommat.

pee
01.11.2021, 18:03
Vieläks näitä joku touhuaa, vaikkapa tässä Mäntsälä +/- 50 km säteellä.

Pari sulakerasian kantta tarvis, ja niihin saattas löytyä tarvittavat speksitkin