JiiPee
17.08.2014, 20:31
Mazdarangerilla ei ole viime vuosina tullut paljonkaan offroadia vartavasten ajettua, mitä nyt metsurin työkalupakkina ajoittain on toiminut. Vanhat suunnistuskisavarusteet on toimineet kumminkin hyvin edelleen.
Pientä tekniikan elvyttämistä tämä alkaa jo vaatimaan. Vuosi sitten piti uusia vänkärin puolen etukulman kuluneet osat ja nyt on kuskin puolen vuoro. Eturengas alkoi kulua nyt kuskin puolelta sisäreunasta ja ohjauskin taas vähän vetää ojaan päin. Leimasetä ei sanonut mitään, mutta näkyi selvä klappi olka-akselilinjassa eteen-taakse. Ylätukivartena toimivan kolmion rungon puolen puslat on loppu, kumi irronnut sisä- ja ulkoholkin välistä.
Vetarin suojakumikin hajosi sopivasti kesäloman alla. Vesipumppu on vuotanut jo pitkään, joten sekin pitää laittaa.
Laitan näitä remppahommia tähän, jos vaikka on jollekulle apua jossakin vastaavassa hommassa. Osa kuvista aukeaa isompana omaan välilehteensä tässä olevaa kuvaa klikkaamalla.
----------------
Ylätukivaren irti saamiseksi pitää ensin saada jousituksen veto pois siitä. Tässä on vääntösauva alavarressa ja ylävarressa on ulosjouston pohjaanlyöntikumit. Yläpalloa ei saa hallitusti auki, ellei ensin lepuuta ylävartta laskemalla auton kulman painoa alavarren varaan. Pitää jäädä vähän tyhjää tilaa ylävarren ja sen alla olevan kumin väliin.
Kun vetoakseli piti ottaa irti, niin kannatti ottaa koko olkakappele/napa irti samalla. Jarrusatula siis irti (kannakkeesta lähtee helpommalla) ja sivuun roikkumaan pois tieltä. Jos pelkän ylävarren korjaa tai vaihtaa, niin sen voi tehdä pelkän yläpallon iroittamalla.
Paikkoja kannattaa löysätä hiukan ennen kun ottaa mitään vielä varsinaisesti irti: alapallon mutterit, yläpallon ruuvit, raidetangon pää ja "napalukon", eli napakupin kartioruuvit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160591 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160590) http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160579
Kun napakupin ottaa irti, löytyy tumppia paikallaan pitävä C-lukkorengas. Sen alla on säätölevy. Jos lukkorenkaan haluaa käyttää uudestaan, sitä ei pidä venyttää yhtään enempää kuin että sen saa juuri-ja-juuri pois urasta ja vetarin päälle. Se on aika nöyrää ainetta ja venähtää heposti liian isoksi. Jos se myöhemmin irtoaa itsekseen urasta, lähtee vetarin tumppi karkuun ja rikkoo napakupin poorit sekä omat poorinsa.
Tuollaiset avaavat karhennetut lukkorengaspihdit on lukkorenkaan poistoon ja asentamiseen hyvät:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160595 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160594) http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160603 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160602)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160587 http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160589
Kun raidetangon pää on irti, vetarin tumppi vapautettu ja alapallon mutterit poistettu, ei olkakappaletta pidä enää kuin yläpallon ruuvit. Viimeistä irroittaessa kunnon ote yläpallon alta, ettei retkahda, kun viimeinen ruuvi irtoaa. Sitten olkakappaleen saa vedettyä vetarin päältä pois ja samalla koukkaa alapallon haarukan irti ruuveistaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160593 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160592)
Pannuhuoneen puolella piti tehdä vähän tilaa, että pääsee ylävarren kiinnityksiin avaimilla. Kuskin puolella riittää, kun ottaa sen puolen akun, ilmanputsarin kotelon ja lämmityslaitteelle johtavan vesiputken pois. Syyläristä siis pohjatulppa auki ja nesteet pois ensin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160601 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160600)
Kuvassa on keltaisella merkitty sen vesiputken päiden paikat moottorin ja tulipellin puolella. Rattiakselia ei tarvitse ottaa pois, mutta öljynsuodattimen kanssa on vähän niin ja näin. Suodattimen kohdalla tarvitaan ohutta räikkää tai räikkälenkkiä. Suodattimen poistamalla mahtuisi paremmin, mutta onnistuu näinkin.
Jatkuu...
Pientä tekniikan elvyttämistä tämä alkaa jo vaatimaan. Vuosi sitten piti uusia vänkärin puolen etukulman kuluneet osat ja nyt on kuskin puolen vuoro. Eturengas alkoi kulua nyt kuskin puolelta sisäreunasta ja ohjauskin taas vähän vetää ojaan päin. Leimasetä ei sanonut mitään, mutta näkyi selvä klappi olka-akselilinjassa eteen-taakse. Ylätukivartena toimivan kolmion rungon puolen puslat on loppu, kumi irronnut sisä- ja ulkoholkin välistä.
Vetarin suojakumikin hajosi sopivasti kesäloman alla. Vesipumppu on vuotanut jo pitkään, joten sekin pitää laittaa.
Laitan näitä remppahommia tähän, jos vaikka on jollekulle apua jossakin vastaavassa hommassa. Osa kuvista aukeaa isompana omaan välilehteensä tässä olevaa kuvaa klikkaamalla.
----------------
Ylätukivaren irti saamiseksi pitää ensin saada jousituksen veto pois siitä. Tässä on vääntösauva alavarressa ja ylävarressa on ulosjouston pohjaanlyöntikumit. Yläpalloa ei saa hallitusti auki, ellei ensin lepuuta ylävartta laskemalla auton kulman painoa alavarren varaan. Pitää jäädä vähän tyhjää tilaa ylävarren ja sen alla olevan kumin väliin.
Kun vetoakseli piti ottaa irti, niin kannatti ottaa koko olkakappele/napa irti samalla. Jarrusatula siis irti (kannakkeesta lähtee helpommalla) ja sivuun roikkumaan pois tieltä. Jos pelkän ylävarren korjaa tai vaihtaa, niin sen voi tehdä pelkän yläpallon iroittamalla.
Paikkoja kannattaa löysätä hiukan ennen kun ottaa mitään vielä varsinaisesti irti: alapallon mutterit, yläpallon ruuvit, raidetangon pää ja "napalukon", eli napakupin kartioruuvit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160591 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160590) http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160579
Kun napakupin ottaa irti, löytyy tumppia paikallaan pitävä C-lukkorengas. Sen alla on säätölevy. Jos lukkorenkaan haluaa käyttää uudestaan, sitä ei pidä venyttää yhtään enempää kuin että sen saa juuri-ja-juuri pois urasta ja vetarin päälle. Se on aika nöyrää ainetta ja venähtää heposti liian isoksi. Jos se myöhemmin irtoaa itsekseen urasta, lähtee vetarin tumppi karkuun ja rikkoo napakupin poorit sekä omat poorinsa.
Tuollaiset avaavat karhennetut lukkorengaspihdit on lukkorenkaan poistoon ja asentamiseen hyvät:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160595 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160594) http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160603 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160602)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160587 http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160589
Kun raidetangon pää on irti, vetarin tumppi vapautettu ja alapallon mutterit poistettu, ei olkakappaletta pidä enää kuin yläpallon ruuvit. Viimeistä irroittaessa kunnon ote yläpallon alta, ettei retkahda, kun viimeinen ruuvi irtoaa. Sitten olkakappaleen saa vedettyä vetarin päältä pois ja samalla koukkaa alapallon haarukan irti ruuveistaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160593 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160592)
Pannuhuoneen puolella piti tehdä vähän tilaa, että pääsee ylävarren kiinnityksiin avaimilla. Kuskin puolella riittää, kun ottaa sen puolen akun, ilmanputsarin kotelon ja lämmityslaitteelle johtavan vesiputken pois. Syyläristä siis pohjatulppa auki ja nesteet pois ensin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160601 (http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4130&pictureid=160600)
Kuvassa on keltaisella merkitty sen vesiputken päiden paikat moottorin ja tulipellin puolella. Rattiakselia ei tarvitse ottaa pois, mutta öljynsuodattimen kanssa on vähän niin ja näin. Suodattimen kohdalla tarvitaan ohutta räikkää tai räikkälenkkiä. Suodattimen poistamalla mahtuisi paremmin, mutta onnistuu näinkin.
Jatkuu...