View Full Version : Land Cruiser FZJ 80
Nyt on seuraava projekti hankittu ja matka kohti tuntematonta on aloitettu.
Junalla tämä tuli tänne pohjoiseen niin kuin edellinenkin mutta nyt meinasi olla mutkia matkassa. Tasoristeys onnettomuuden takia oli matkan varrelta vr virkailian mukaan kadonnut 400m junan jälkiä ja piti odottaa että sinne uudet käytäs tekemässä. Jollakin tietenkin vähän kouristi pääte pysäkillä. 12h myöhemmin kiikuin kuitenkin tyytyväisenä uuden auton hyttiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=160543
Ajatuksia projektin suhteen on paljonkin mutta vähän pitää ensin tutkia auton ennekuin tietää mitä tälle rupeaisi tekemää.
Jos kuitenkin alottaisi ajamisesta kun se jäi vähälle hj kans tänä kesänä. Mutta talven päälle tulee kyllä rakentelu juttua.
Ja tekniikaa sen verran että tämä on 4.5L bensa koneella ja automaatti laatikolla.
Kuljukka
17.08.2014, 06:40
Hieno! Väri maailmaki aika makia vai onko suunnitelmissa värjätä?
Entä moottori puoli, näitä bensoja ei vissiin aivan sikana ole muutenkaan?
Joo väri on ihan kiva ja se saa pysyä kun on vielä aika uuskin tuo maalipinta.
Bensamotti pysyy pellin alla. Nyt tässä on niitä istumapaikkoja mitä olen kaivannut.
Tämä taitaa olla niin harvinainen että projekti kansiosta en löytänyt yhtään jos ei sitten ole jollain muulla nimellä...
Kuljukka
17.08.2014, 07:07
Joo ehottomasti bensana, mukava kuulla tarinaa siitäkin ku nuita riisseleitä on jo..
Lisää kuvia, infoa, tarinaa ja odotellaan :)
Aamulla ensimmäisenä menin kokeilemaan arpin rautaa keulalle ja hyvinhän se sinne istui.
Suurimmat erot 60 ja 80 välillä runkopalkeissa oli korkeus ja leveys, etäisyys ulkolaidoista on ihan sama. Arb:in kiinnikkeet tulevat 60 tietenkin sisä syrjälle runko palkkeihin joten muokausta oli tehtävä. Pyöräytin kiinnikeiden runko palat toisin päin eli niin että tulevat ulko syrjälle palkkeihin ja vieläpä vaihdoin niille puolia että reijät passas. Sitten hitsillä puskurin kiinikkeet takisin runko palasiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=160655
Lopulta tulos miellytti silmää enemmän kuin edellinen putki puskuri.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=160656
Sisätiloja entrasin niin että palaneita mitariston valoja vaihdettiin uusiin ja samalla huomasin että lukkojen merkkivalot oli korvattu teipillä. Tässä autossa ei ole tojon lukkoja niin kuin hdj mallissa. Mielestäni kuitenkin keski tasaus pyörästön lukko pitäisi olla jako askissa mutta sillekkään ei oltu laitettu merkkivaloa.
Mankka vaihtuin 2dinin malliseksi että saan pakki kameran näkymään kätevästi siinä ilman erillistä näyttöä. Tabletti teline pitää kuitenkin viritellä kiinni jonnekkin niin ei haluta enempää irto näyttöjä.
Taas pitäisi uusia maski niin kuin se joske povas tuolla edellisesä projektissa.
Vois koittaa etsiä sitä uudempaa mallia missä on se tojotan merkki eikä tekstiä.
bj45lava
18.08.2014, 06:48
Sen uudenmallisen saa tarvikkeena halvalla, hiekkapelti on erilainen et sitä joutuu mulkkaamaan hieman...
Sen hiekkapellin kans saattaa tulla ahdasta kun tuo iso vinssi vie tilaa...
Pelkkällä maskilla selviäis tuosta kolosta...
bj45lava
18.08.2014, 11:53
Niin näköjään se hiekkapeltihän on sulla silputtu jo, maski maksaa riippuen miten suurta ryöstöä teidän tarvikeliike ottaa niin 80-100€ todennäköisesti. Merkkiä siinä ei tule mukana, vaan tarvii hankkia itse.
Virittelin autonmukana tulleen 17000 lbs kiinan vinssin pelaamaan ja vikana oli vain rele boxi.
Se oli ottanut ruostetta ulkoisesti ja sisältä kuuluisellainen rapina että ei ihme että se ei pelannut...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=160728
Kokeilin että vinssi toimi, kytkin F2 ja ankkurin yhteen lyhyellä välikaapelilla ja irto akusta starttikaapeleilla miinus vinssin runkoon ja plussaa F1. nyt suunnittelin hommata hdj:n aapparin puoleisen akkukotelon ja laittaa sen tuonne keulaan pitelemään hdj:n mallisesti toists akkua. Tuollahan ei ole alunperin kuin yksi akku. Sitten akkujen väliin tämmöinen kaksoisakkurele (http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Kaksoisakkurele-1224V-120A). Näin pysyis startti akku irti vinssi akusta
Sitten akkujen väliin tämmöinen kaksoisakkurele (http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Kaksoisakkurele-1224V-120A). Näin pysyis startti akku irti vinssi akusta
Biltemasta vastaava 14,99€: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/
Ko. releestä turistu mm. tuolla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86280
tapsa4x4
19.08.2014, 21:34
Onko parempia kuvia vinssistä? Minkähän merkkinen on tollanen 17000 on?
Winssi on joku kiinan ihme, semmoinen firma myynyt edelliselle omistajalle kuin Pre-heat.
Aattelin että jos se tämän syksyn vetelee minua niin katsoo jos talvella alkais laittamaan jotain laatukampetta tilalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=160895
Eilen tuli värkkäiltyä säähköanteenin katkaisiasta winssille käyttökatkaisia.
Kytkentä oli aika helppo kun mittarilla tutki vähän aikaa mikä yhistyy minnekkin kun nappia painaa. Ainoa miinus puoli on että molempia nappeja voi painaa yhtä aikaa ja minkähän moinen zäp siitä syntyy.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=160894
Kaksi vihreää johdinta on napeille tuleva valo ja yksi johto jää yli.
Keskimmäinen valkoinen sinisten välissä on ohjaus virran tulo ja sinisistä lähtee vinsille suunta ohjaukset.
Lopuksi laitoin vielä vinkkejä nappeihin että jos joku muu ettii winssin käyttö kytkintä niin olis mahiksia löytää...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=160896
Releboxia odottelen että saisin tehdä kytkennät loppuun jospa se postimies sen tois ennen perjantaita että pääsis vähän kokeilemaan tätä kulkinetta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=160897
Aika sopivasti jäi tuo väli puskurin ja syyläreiden kans kun vinssi menee paikalleen alakautta nostamalla mutta varovainen pitää olla kun koko ajan ollaan niin lähellä että ei sormet väliin sovi.
Nyt on pari reissua käyty ajelemassa ja onhan se mahtava tuo automaatti laatikko.
Renkaita voi pyörittä todella hitaasti ja auto hiipii uskomattoman hyvin ilman lukkojakin.
Takapää toimii hyvin muttanetupää tuntuu liian jäykältä. Alustassa on dobinsonin jouset ja molemmissa päissä oli vakaajat. Tänään otin kokeeksi etuvakaajan pois jospa se antaisi etupäähän toivottua pehmeyttä. Tai muuten nuo dopinssonit lentää kuuseenntuolta auton alta.
Huomenna koje ajolle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=161268
Vakaaja oli yllättävän jykevä ja sijoitettu niin että väliaikaista irroitus mahdollituuta ei olisi helppo toteuttaa.
Nyt on pari reissua käyty ajelemassa ja onhan se mahtava tuo automaatti laatikko.
Renkaita voi pyörittä todella hitaasti ja auto hiipii uskomattoman hyvin ilman lukkojakin.
Takapää toimii hyvin muttanetupää tuntuu liian jäykältä. Alustassa on dobinsonin jouset ja molemmissa päissä oli vakaajat. Tänään otin kokeeksi etuvakaajan pois jospa se antaisi etupäähän toivottua pehmeyttä. Tai muuten nuo dopinssonit lentää kuuseenntuolta auton alta.
Huomenna koje ajolle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=161268
Vakaaja oli yllättävän jykevä ja sijoitettu niin että väliaikaista irroitus mahdollituuta ei olisi helppo toteuttaa.
Vedä vakaaja keskeltä poikki ja hitsaa laipat päihin mistä saa pultit esim 3kpl läpi ja sitte paikoilleen? Sais helposti "deaktivoitua" :D Ja mietin tätä ideaa sitte tasan 20sekunttia että en tiiä toimisko :D
Vähän koeajoa kylillä ja ei merkittävää heikennystä ajettavuuteen joten en laita takaisin.
Voisi olla toimiva ratkaisu mutta leimalle varmaan otettava kokonaan pois...
Nyt on ajeltu ja pieniä vikojakin saatu aikaiseksi. Yhdessä ojanylityksessä kolahti pakoputkisto kiveen ja samantien syttyi moottorinvikavalo. Tulin kotiin ja jomppasin testipistokkeelta te1 ja e1 niin moottorin vikavalo alkoi vilkuttaa koodia 21 eli lambda anturi. Samalla lailla meni se lambda rikki joku vuosi sitten tuosta vw golfista kun ryttyytin hiekkatiellä sillä. Joten osasin jo vähän aavistella.
Aapparin jalkatila alla on kaksi kattia ja molempien jälkeen pakoputkessa on lambda. Anturat on aika hyvin suojassa mutta kolauksia se putki ei nähtävästi kestä. Jotain rock slideria pitää ruveta kyhäämään jotta eivät sais enään ihan suoraa iskua mutta kuitenkin niin ettei varastoisi hirveästi turvetta siihen kattien ympärille.
Tässä talven varalle olen vähän suunnitellut että alustaan saattaa tulla melkoisia muutoksia joten voi olla että tulee myyntiin täydellinen dopinssonin alustasarja, ja tilalle jotain virityksiä.
Asiasta kukkaruukkuun ja sori offtopikki, mut eihän kukaan tiiä minkä merkkisiä noi levikkeet mahtaa olla? :cool:
En tiedä mistä ovat kotosin mutta lasikuidusta on tehty ja siistin oloiset ovat...
Taas on touhuttu osia ja puuhastelu jatkuu..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=163828
Tuommoinen snorkkeli tuli hommattua ja se pitäs asennella paikalleen, mutta tässä tuli vähän muttia matkaan kun polttoaineen lulutus rupesi huolestuttamaan tuon minun lambda episodin jälkeen kun käytin mottia testerin nokassa niin päästöt ei tule menemään leimalta läpi. vikaa on nyt haettu ja toinenkin lambda on nyt vaihdettu. onneksi eivät ole hirmu tyyriitä että kehtas hyllyynkin yhen ostaa.
vikaa on paikallistettu nyt siiheen suuntaan että joku määrää seos suhteen rikkaalle vaikka kone on normaali lämöissä. kaasuläpän asento tunnistin antura on tarkistettu ja se pelaa moitteettomasti mutta se joku taitaa olla mass air flow sensor eli maffi anturi.
Lähdin purkamaan ilmanputsarin koteloa autki että paan lokarin sisästä rojut pois ennen kuin jyräytän reijän siihen. ja samallä rupesin vähän tutustumaan tuohon imuilman järjestelemään...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=163829
en malttanut pitää näppejä erossa tuosta maffi anturista vaikkakin jo alustavat kyselyt ositti että kyseinen kapistus maksaa 1600€ marmori tiskiltä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=163830
Anturan sielun elämään perehdyttyäni huomasin että sen sisällä on yksinkertaisesti luukku joka avautuu mitä enemmän ilmaa virtaa moottoriin.
ja kun luukku avautuu mustan kannen alla viisari liikkuu potentio metrin päällä ja vastus muuttuu... simppeliä...
olisiko nyt niin että kun tuota luukkua pitää kiinni tuo vieteri tuolla taustalla ja kun se väsyy luukku aukeaa liikaa ja motti luulee hyperventiloivansa eli hangittävänsä liikaa ja lisää näin ollen lisää soppaa koneeseen...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=163831
voisikohan olla mahdollista että tojotan miehet olis aatellu että se visu suomalainen ajaa tällä myllyllä miljoona kilsaa niin sen pitää tätä kelloa välillä vähän virittää...
jos oikein tuijoottaa niin tuossa tuo hammastus voisi kiriä sitä jousta ja näin ollen tämä antura saataisiin taas pelaamaan oikein pelkästään säätämällä....
Oliks toi muovi sen näköinen että ei oo ennen avattu?
Jos joku on aiemmin jo kiristellyt,Niin voi olla pahastikkin pielessä:D
Jos ei oo ennen avattu,Niin sitten 1-2 hammasta kireemmälle ja kokeilua.voi vaatia enemmänkin,Mutta noi on aika herkkiä.Joten kerralla ei kannata tehä isoja siirtoja,Tietty jos on pakokaasutesteri käsillä..
Miten tossa on tommonen raapaisu jälki tossa hammaskehällä,Ihan kun ois joskus liikahtanut?
minulla oli samankaltainen vika bemarissa.piirilevyyn hinkkaavakärki ei saanut kunnon kontaktia.
Noniin säädöt on löytynyt ja lopputulos oli kuusi napsausta jousta tiukemmalle...
Auto oli koko ajan kiinni pakokaasutesterissä josta sain realiaikaista dataa säädön vaikutuksesta.
Välillä vähän ryntäytin myllyä että jos pitkä tyhjäkäynti olisi aiheuttanut vaikka viivettä vaikutukseen mutta säädön vaikutus oli aika selvä. Arvot oli lähdössä aika lailla pielessä hiilimonoksidi CO 4.2 ja hiilivety HC 150, sen kuuden napsun jälkeen arvoiki jäi enään CO 0.035 ja HC 13
Muutos on aika huomattava mutta käyttäytyminen normi ajossa on ihan samanmoinen kuin ennenkin eli olisko minun pensat menny taivaan tuuliin.
Anturi kyllä kieltämättä näytti siltä että sitä oli skroblattu mutta se nyt tietenkin on vain spekulaatiota
Ja jos antura on rikki niin se varmaan selviää lähi päivinä...
dirtysalami
08.10.2014, 11:42
Noissa tuon tyyppisissä ilmamäärämittareissa se hiililevy kuluu aikanaan puhki ja tietty kärkien kontakti silloin hukkuu. Levyä voinee hieman siirtää, jolloin kärjet kulkee hieman eri kohdassa vastusarvojen pysyessä ennallaan.
Ja jousen jännityksen säätö tietenkin seosmittarin kanssa ajossa ! Joissain mittarirungoissa on tyhjäkäynnin säätöön erillinen ohivirtausruuvi, josta tyhjäkännin seos säätyy.
Tänään värkkäilin tuossa pihalla snorkkelia paikalleen! Se on kumma homma tuon rasia poran kans että se meinaa joka kerta lähteä lapasesta kun olen snorkkelin reikää tehnyt. Aikoinaan hiluksin kans taisin jopa särkeä käteni siinämsavotassa nyt meni keskiterä poikki keken kaiken ja lähellä oli että koko lokari olis ollu raatelu jälkiämtäynnä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=163986
Jälleen kerran minulla oli surkea tuuri tuon käyetyn snorkkelin kans kun sain taas piraatti snorkkelin.
Oli niin hyvin tehty kopio että takasuolen tekstitkin oli kopioitu. Materiaali on lasikuitua ja saumat eroittuu aika selvästi. Onneksi kuitenkin kopio istuu ihan hyvin lokariin mutta aapilarin kannake pitää tehdä uudestaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=163987
Viimeksi kun hj:hin sunnittelin snorkkelia niin menetin hermot piraatin kans kun se ei olisi istunut millään. Sillon tilasin aidon suoraan cros4wd:ltä enkä kyllä katunut olis se niin paljon parempi.
100% pitävää tuosta ei varmaan saa ilman että kuiduttaa putkea vähän lisää, näyttää olevan pikku reikiä saumassa. Mutta toisaalta luulen että ilman putsarin pohjassa oleva sakka kuppi on huolista suurin ja sille pitää tehdä ens töikseen typistys...
Yöllä oli satanut lunta ja sain hirveän enerkian purkauksen että vaihtelin iskarit tuossa pihalla.
Dopinssonit sai lähteä ja omelaiset tulla tilaalle. Vielä en ehtinyt kokeilemaan mutta eiköhän siittäkin tule kokemuksia tänne.
Etuiskareita vähän vertailin pituuksia ja jäykkyyksiä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=163988
Nämä omen sport iskarit on vielä L sarjaa eli longit
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=163989
Pohjaanlyöntikumeja pitää vähän varmaan korottaa .
Iskarien suurimpana erona varmaan jäykkyys dobinssonin iskarit olivat todella jäykät ja alkuun se menee nopeasti läjään noin 5 cm kunntaas omen iskari sama liike oli noin 10cm.
Tää on kyllä hieno peli. Onko levyt takana? Miten tässä on akselien lukot?
Ei muutaku rakenteluintoa :D
Orkkis lukkoja ei ole mutta edelline omistaja oli laitattanu kitkan taakse. Levyjarrut joka nurkassa ja absit ainakin toistaiseksi eikä kyllä ainakaan toistaiseksi aikomustakaan ottaa pois.
Hyvin näköjään snorkkelin sai paikoilleen kun oli sabluuna vaikka ei ollutkaan alkuperäinen. Jos sabluunasta on muutakin jäljellä kuin muisto niin heitätkö sen takaisin jos vaikka itse joutuu joskus loksaa vaihtamaan.
Marko
Joo totta kai saat olen vain koittanu löytää semmosen kopio/printterin millä sen vois kopioida ittelle kans talteen...
Juu, ei kiirettä pääasia että on tallessa. Itse mietin että olis sen piirtänyt ja leikellyt pahville mutta en sitten kuitenkaan alkanut askartelemaan.
Marko
Paljon ei ole joutanut autoa rakentelemaan ja hallilla puuhailu on mennyt knock sensorin kanssa painimiseen....
Kaikki alkoi siitä kun vahingossa katkaisin knock sensorin liittimen vaihtaessani sen vieressä olevaa lämpötila anturia. No tilasin uuden ja väänsin sen paikalleen... uusi ei alkanut pelaamaan vaan sytytti vikavalon ja mootori menee limb modeen eli kotia ontumis asentoon... tehoista karkaa suurin osa ja kaasussa on tyhjää aluetta... pensaa menee jotain 30-50 l sataselle eli ei kiva tankkailla...
Lueskelin netistä että antura pitää kiristää 44nm momenttiin kokeilin ei auttanu sitten lueskelin tojotan ohjeesta että 37nm ja taas kokeiltiin mutta tuloksetta. Nyt alkaa ideat loppua. Ilman anturia vikavalo syttyy melkein heti ja kun anturi on paikallaan niin vikavalo syttyy kun kone kiertää yli 2000 rpm.
Paljon ei ole joutanut autoa rakentelemaan ja hallilla puuhailu on mennyt knock sensorin kanssa painimiseen....
Kaikki alkoi siitä kun vahingossa katkaisin knock sensorin liittimen vaihtaessani sen vieressä olevaa lämpötila anturia. No tilasin uuden ja väänsin sen paikalleen... uusi ei alkanut pelaamaan vaan sytytti vikavalon ja mootori menee limb modeen eli kotia ontumis asentoon... tehoista karkaa suurin osa ja kaasussa on tyhjää aluetta... pensaa menee jotain 30-50 l sataselle eli ei kiva tankkailla...
Lueskelin netistä että antura pitää kiristää 44nm momenttiin kokeilin ei auttanu sitten lueskelin tojotan ohjeesta että 37nm ja taas kokeiltiin mutta tuloksetta. Nyt alkaa ideat loppua. Ilman anturia vikavalo syttyy melkein heti ja kun anturi on paikallaan niin vikavalo syttyy kun kone kiertää yli 2000 rpm.
oisko se menny jo liian tiukkaan?
Onko tuo nakutusanturi pietsosähköllä pelaava? Yks signaalipiuha eculta anturille ja toinen piuha kaapelin suojavaippa?
Pietsoanturit ovat kyllä hyvin luotettavia ja rikkoutuvat harvoin, vika voisi ennemminkin olla mekaaninen esim. kaapelissa.
Vaihdoitko liittimen "pigtailin" myös? Tuo anturityyppi on herkkä häiriöille, koska pietsosähköanturin antama jännitesignaali on varmaan millivolttiluokkaa.
Moottorin kierrosluvun kasvaessa myös häiriösignaalit moottoritilassa kasvavat(tulpat,tulpanjohdot jne.).
Kannattaa ekana tarkistaa johdotus vastusmittarilla ja että liitoksien kontaktit ovat hyvät.
Olisko vanhan ja kovettuneen kaapelin eriste/suojamaa rikkoutunut asennuksien yhteydessä vääntymisestä tms.?
Halvin ja helpoin kokeilu voisi olla uuden häiriösuojatun kaapelin vaihto vanhan haprastuneen tilalle.
Uuden kaapelin häiriösuoja kannattaa kytkeä vain toisesta päästä maahan, niin se toimii oikein. Joko Ecun tai anturin päästä.
Kannattaa samalla myös puhdistaa rungon/moottorin väliset maadoituspisteet, ettei niistä synny potentiaalieroja...
En jotenki usko tuon kiristysmomentin olevan ratkaiseva.
Anturi vain tärisee kiinteästi moottorin mukana ja kun se saa oikeantaajuista värähtelyä(nakutusta), syntyy signaalijännite, joka kulkeutuu piuhaa pitkin eculle.
Toivottavasti näistä hajatelmista olisi jotain apua vian etsimisessä. :D
Anturille menee yksi johto ilman mitään suojamaadoitusta tai häiriönpoistoa oskiloskoopilla vertailin moottorin toisessa päässä olevaa orkkis anturia ja tätä tilaamaani anturia ja ainoat erot olivat että uusi antura todellakin antaa piikkiä sinne normaali täppyrännsekaan... olisikohan vika jossakin muualla, esim. Nakutus tulisi mekaanisesta viasta? Käytin myös virranjakajan auki ja siellä oli käynyt joku sotkemassa kärjet valkoiseen haperoon... puhdistelin niitä vähäisen muttantaitaa mennä virranjakaja hilut tilaukseen...
Just just, mittasit suoraan anturin liittimestä? Kaapelivian voi sit unohtaa...
Voihan se tosiaan mähmä virranjakajassaki aiheuttaa tuota. Sinne ei ne hilppeet kai kovin arvokkaita ole?
Seuraavaksi tulis mieleen sytytystulpat, oletko vaihtanu?
Jos joku tulppa ei pelaa kunnolla, seos syttyy vähän väärään aikaan ja saa nakutusanturin värähteleen.
Tai jos tulpan lämpöarvo on väärä ja tulppa käy liian kuumana, seos saattaa syttyä jo tulpan rungosta...
Oon kuullu, että väärä kärkiväliki voi aiheuttaa tuota oiretta.
Tosin jos sytytys on hieman pielessä alunperin ja kärkiväli väärä, voi tuo koodi ilmaantua tulppien vaihdon jälkeen kun uusissa kärkiväli on just oikea.
Eli vähän päinvastanen reaktio, vian ollessa sytytyksen ajoituksessa itsessään.
Tulpat on juuri vaihdettu ogelman ilmenemisen jälkeen kylläkin kone ei käy tasaisesti vaan käynnissä tuntuu pieniä tärähtelyjä... hirveän kriittinen olen kun hj kutonen kävi niin nätisti niin pitäähän se nyt tämänkin...
Mökille olis pitäny lähteä mutta pakkaset yllätti pahemman kerran -19 lupaili mutta -30ºc oli.
Joten vein auton talliin ja rupesin rassaamaan sitä. Osathan minulla oli jo hyllyssä kun tilailin niitä syksyn mittaan useampia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168085
Työ listalla tälläkertaa oli keulan öljyvuodot eli tehostaja ja öljypumppu.
Ajattelin tedä homman perusteellisesti joten purkasin keulan ihan kunnolla auki jotta olisi työtilaa riittävästi ja hyvä niin fzj ja hdj välillä on todella suuria eroja tuon konehuoneen tilan kans. Diesel kone huoneeseen olisi mahtunut pari asentajaa pelti kiinni mutta pensa versiossa ei kestä konehuoneeseen jättää edes työkaluja.
Tuossa purkaessa syyläriä pois tein havainnon että syylärin sisälle oli kertynyt runsaasti valkoista kalkkeumaa, moottorissa oli punaiset nesteet että onkohan ne tarkoituksella vai vahingossa kun dieseleissä on tottunut käyttämään vihreitä nesteitä. Ei varmaan tekisi tällekkään autolle taas pahaa pistää tiskikoneen aineet pyörimään järjestelmässä. Ainakin HJ:ssa se auttoi huomattavasti.
Lisäksi ihmetystä aiheutti vaihdelaatikonnöljyjen kierto syylärin alalaidassa. Kätevän näköinen systeemi eli toimii varmaan niin että talvella moottori lämmittää myös laatikon öljyjä ja kesällä toimii lauhduttimena jos meinaa yli kuumua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168086
Öljypumppu sai tiiviste huollon ensin ja vähän yllätyin kun kansi oli kiinni seitsämällä ristipää ruuvilla. Varmuuden välttämiseksi otin ne auki lyönti avaimella niin ei kannat pyöristy. Vanha tiiviste oli ihan haperoa ja katkeili kokoajan irrottaessa. Käytännössä se mureni käsiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168087
Kampiakselikin oli näkynyt vuotavan ja onneksi satuin ottamaan senkin tiivisteen varalta.
Öljypumpun kantta ei olisikaan saanut irti ilman että kampiakselin hihnapyörän irroittaa niin se tulinsiinä samalla vaihdettua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168088
Tehostajan pumppu jo vähän äänteli ja vuotoja olin muka havainnut sillä sektorilla, tosin se vuoto havainto osoittautui vääräksi mutta tulipahan ainakin huollettua. Pumppu oli aika ovela purettava kun se purkautuu kahteen suuntaan ja periaatteessa sen laakerin olisi voinut vaihtaa ilman että sitä peräpuolta olisi avannut ollenkaan mutta tulipahan vaihdettua tiiviste sinnekkin. Meinasin vielä lopuksi uneuttaa sen jousipellin sieltä perältä pois mutta onneksi huomasin sen ennen moottorinkylkeen takasin pulttausta.
Tehostajan letkuissa oli tehty ovela jomppaus eli lauhdutin oli jompattu kokonaan pois käytöstä. En tiedä miksi mutta minun käytössä se ei menesty niin ja meinasin letkuttaa sen uudelleen käyttöön kunhan olen sen ensin huuhdellut hyvin ja pitää varmaan vielä puhaltaa hydraulikkaletkun puhdistus foami läpi siitä niin saa skeidat ulos sieltä sisältä. Mitä lie jänkä rapaa siellä putkessa viimekesän jäljiltä...
Lisäksi laturi sai luvan lähteä huoltoon ja kun on muuten niin kimurantissa paikassa että jos pitää ruveta kesken ajokauden huoltamaan niin pitää tosissaan miettiä mitä joutuu purkamaan edestä pois.
Huomenna olisi tarkoitus jatkaa ilmastoinninkompressorin huollon kans.
RalliJari
28.12.2014, 22:14
Komee bensa 80 ruiseri:)
......Lisäksi ihmetystä aiheutti vaihdelaatikonnöljyjen kierto syylärin alalaidassa. Kätevän näköinen systeemi eli toimii varmaan niin että talvella moottori lämmittää myös laatikon öljyjä ja kesällä toimii lauhduttimena jos meinaa yli kuumua.....
Tommonen ratkasu taitaa olla monessakin automaatissa, se syyläri kun aikanaan sopivasti hajoaa niin voi sitten moottorin jäähynesteet päästä automaatin öljyjen sekaan ja taitaa olla entinen loota siinä vaiheessa.
Taitaa olla suosittu ennakoiva korjaus ohittaa se syylärin kierto ja laittaa oma pien jäähytin automaatille. Transmission oil cooler vaikkapa googleen.
Tänään otin ilmastoinnin kompuran käsittelyyn.
Suurinpiirtein tiesin mitä se pitää sisällään mutta magneetikytkimen purkaminenkin oli jo haaste lukkorenkaineen...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168143
Tuo piparkakun muotoinen lukkorengas oli jännä, se oli todella notka mutta silti se oli aika jämäkästi paikallaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168144
Ja jällen kerran vastassa oli lukkorengas. Tässäkuvassa jäljelle jäi enään magneetti kela, sen irroituksen jälkeen pääsin käsiksi itse kompressorin rungon pultteihin. Siittä varovasti purin kompuran joka koostui neljästä osasta, kansi ja peräseinä sisälti vaidettavat levyt ja joka runkokappaleenväliin tuli o-rengas.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168146
Tässä vanhat levyt ja tiivisteet ennen roskiin heittoa! Oikealla alhaala näkyy magneetti kytkimelle uusi laakeri.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168145
Kansi sai uuden stefan ja olipa siinä vielä sellainen huopatiivistekkin. Sitten tähän hommaan olisi ollut myynnissä huolto työkalu sarja jonka tärkein sisältö olisi ollut työkalu jolla saadaam akselin pää ujutettua stefasta läpi rikkomattasitä... en tietenkään ajatellut tarvitsevani sitä ja kotvasen sai kehitellä ennen kuin sopeva työkalu löytyi. Tussin korkki osoittautui käteväksi ohjuriksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168147
Sitten sen laturin kohtaloksi osoittautui iso remontti eli kaikki oli vähän rempallan. hiilet oli loppu ja laakerit meni vaihtoon, oli tosi hyvä että tuli tuokin laitettua kuntoon. Olishan se harmittanu kohta ruveta kaivamaan sitä taas sieltä ahtaasta kolosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168148
Tehostajan lauhduttajan puhalsin läpi tuommoisilla hydrauliikka letkujen puhdistus vaahtomuoveilla jotka kerää tosihyvin ravat matkaan ja seuraavassa kuvassa on, miltä se näyttää kun se tulee sieltä ulos. Tosin toinen niistä lensi maatakiertävälle radalle eikä koskaan löytynyt....
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168150
Saas nähdä kauvanko pitää ajan kulua että koneiden huolto alkaa olla sillä tasolla että hydrauli letkutkin puhallettaisiin puhtaiksi niitä myyvissä liikkeissä. On muuten uskomaton määrä mitä sieltä tulee epäpuhtauksia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168149
Tulimuuten taas kerran tutkittua mitä knokki sensori on syönyt, liitintä irroittaessa jäi kansi tuosta anturasta kouraan ja sittenpä se irtos jo johtokin... totesin että heitän kuikkaa ja tilaan toyotan alkuperäisen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=168151
Sitten vaihtelin virranjakajan kannen ja sen lähetys saarnaajan sieltä sisältä, vanha kun oli hapettunut ja kun puhdistin sitä niin sieltä lohkesi isoja paloja irti...
Huomenna jos shoppailis vielä muutamia o-rengas tiivisteitä siihen ilmastointi järjestelmään kun sen kuivaimenkinnmeinasin vaihtaa. Sitten öljyn suodatin ja öljyä.
Niin joo ja nestettä pitäs ostaa mutta kun en tiedä vielä kumpaa väriä siellä nyt pitää olla, saa kommentoida jos on ideoita...
eikö sitä alulohkoon sitä punaasta litkua kantsis laittaa vai?
Laitoin tiskikoneen puhdistus aineet järjestelmään ja huuhdon sillä paripäivää ja sen jälkeen kunnon huuhtominen koneelle ja uudet punaiset nesteet koneeseen..
Laitoin tiskikoneen puhdistus aineet järjestelmään ja huuhdon sillä paripäivää ja sen jälkeen kunnon huuhtominen koneelle ja uudet punaiset nesteet koneeseen..
mä puhdistin kerran kidesoodalla...hyvin lähti paska silläkin :)
Hirmuisia juttuja tuolla naapurifoorumilla aiheesta, että on sekottunut vihreä ja punainen neste järjestelmässä, ja lopputulemana kaikenlaista kasvustoa ja tukkeutuneita lämppärin kennoja ...
Tässä nyt ei kai sellaista käy kun järjestelmä pestään kokonaan, mutta tulipa mieleen
Minkälaisia kulutuslukemia tällä on tullut?
Pääseekö likikään samoihin mitä diiseli HDJ:llä, eli 12-15l/100km
Knockki sensori oli pitkään postimihellä ja vihdoin saapui niin leiman pirulainen pääs menemään vanhaks... kulutusta en ole päässy mittaileen mutta kyllä tuolle on tuossa "Limb mode:ssa" soppa kelvannut tuossa laskeskelin et about 30-40L satkulle on menny mutta eiköhän se siittä kun saa taas normaaliksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=170295
Yllättävänpaljon mahtuu motivaatiota nuinkin pieneen pussiin... sain ohjaustehostimen säiliössä olevan sihdinkin pudistettua samalla kertaa kun kävin tuon sensorin vaihtamassa muka pikaisesti...
Taas on päästy eteenpäin projektissa.
Viimeviikolla tuli käytyä vinssi läpi ja sain vaihdettua viimeinkin viimeisetkin liisteri vaseliinit pois sieltä.
olihanse vaseliini ihme tervaa mitä siellä oli. Rumpua ei jaksanut pyörittää käsin kun sitä oli liuku voiteena siinä muovi holkeissa. Nyt olisi jo pieni. Toiveita että narun saisi vedetty käsin ulos kelalta. Viime kesänä sitä piti vetää autolla tai mönkiällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=170739
Tänään käytiin pitkästä aikaa ajelulla kun varasin konttorilta ajan leimalle. Knokki sensorikin on lopettanut antamasta vikakoodia alkuperäis osan myötä.
Katsastus mies pompotteli auto ja hyvin pelas uusi oldman emun alusta sarja.
kerrankin oli sellainen katsastus että mikään lamppu ei edes palanu siinä konttorin pihalla.
siis yleensä ainakin yksi poltin palaa juuri kun pääset asemalle.
Talvi on nyt pörryytelty ja pitäs alkaa taas valmistumaan uuteen offikauteen
Auto päättipuolestani että se ehjääminen alkoi nyt.
Lähtiessäni kotoa liikkeelle kun tulin ensimmäiseen risteykseen moottorijarrutuksella kuului vaimeaa jurinaa. Tullessani seuraavaan risteykseen oli jurina jo pahan kuuloinen. Kolmas risteys oli jo niin paha että alkoi hirvittää ja en uskaltanut ajaa eteenpäin ennekuin konttasin auton alla mutkan...
Etuperän pinjonin laakeri kajahti ja aiheutti minulle etuperä remontin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=175257
Napojen pronssi holkit saavat neulalaakeri päivityksen ja kääntöpään laakerit ovat saanu selkään todella pahasti ja käännössä tunttuu kohta mikä oikein nykäsee kääntäessä...
välitykset ovat suht ehjät mutta pieniä jälkiä hampaissa on.
Tasauspyörästön runkoon on kyllä jäänyt lähtemätön vaikutus pinjonin hampaista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=175253
Pinionille uudet laakeri mutta poskilaakerit saa jäädä.
Kaikki paikat pitää vain putsata huolella kun tuota laakerin nöyhtää tuntuu olevan jokapaikassa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=175254
Pinjoni akselilta oli hajonnut öljyn heittolevy eli swingeri vai mikäse oli.
Toimitus aika oli reilu pariviikkoa ja nyt näyttää että saan auton nippuun kuun lopussa työkiireiden takia...
Tasauspyörästön runkoon on kyllä jäänyt lähtemätön vaikutus pinjonin hampaista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=175253
Niin laitat tasauspyöräsatön rungon tollasenaan paikoilleen? Mietiin vain jotta varmaan sorvissa kannattaa nuo pärsteet hampaanjäljistä ottaa pois. Saattaa olla tasapainotuksin persiillään kun nuon syviä koloja on syntyny, millähän tuota sais sitte tasapainotettua? :rolleyes: Kunhan pohdiskelen ääneen....
moggirange
11.05.2015, 06:10
Onko Hdj-akseli samanlainen? Lukollinen murikka sellaisesta?
Murikka ei ihan mene sellaisenaan ja toinen vetarikin pitäisi olla pitkäpoorinen.
Ja siksi ei hirveästi kiinnosta alkaa väsäämään näitä akseleita. Jos tässä pärjäis näillä kesän tai kaksi.
Murikan pulttijako on eri koska lukkomoottorin kohdalta on pultteja siirretty ja näin ollen koko jako oli eri...
Ei tarvi hdj etu lukko pitkä poorista. Ja puuttuvat reijät saa porattua.
Ai no ei se sitten niin utopinen projekti olis. Mutta jos johonkin lukkoa rupean väsäämään niin se on takapäähän. Se on niin pirun työläs se etulukko ja kallis... murroksia menee kö tupakkia ja väärinkäytön houkutus on liian suuri. Ja onhan se tylsä vaihtaa murrosta ko muut paistaa makkaraa...
No ei niitä murroksia kyllä näistä akseleista ihan tolleen napsu vaikka lukkoa käytäisikin... Tai tietysti kaiken saa rikki :D
Akseli remontti tuli tehtyä ja perrän laakerit olis vaihdettu. näkyy olevan tyyppivikana tuo vetarin Stefan sorvaama syvä ura. kohta menee itsellänikin vetarit korjaukseen kun oli jo aika syvä.
Sain auton ulos hallista ja hetken mielijohteesta piti nakkoa varaston hyllystä poppeja autoon kun alko tympimään surkea äänen toisto autossa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177439
Ei ollut tarkoitus että homma lähtee lapasesta mutta ainakin soi nyt ihan hyvin minun makuun. ei silti mikään paine kammio mutta kehtaa kuunnella Jukkapoikaa ja Skrillexiä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177438
Mankkana on kahden dinin mankka ja sen laitoin alun perin pakkikameraa varten.
Sitten alkoi juonittelemaan tuo pakki kamera ja peruutus valot.
aikani etsiessä löysin vian laatikon kyljessä olevasta anturista tai oikeastaan sen johdosta. liittimen sisältä oli yksi pinni poikki ja muutama oli hapettunut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177444
Liitin oli todella ahtaassa ravossa imusarja alla ja startin päällä. auto piti ajaa ristiriipuntaan ojaan ja siitä tunkata keulaa ylös että mahtui renkaan ja lokarin välistä remonttia tekemään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177437
Sitten tuli vähän käytyä testaamassa joustoja että miltäs se omen alusta tuntuu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177443
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177442
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177441
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177440
Sitten jälleen kerran hetken mieli johteesta sain päähäni ruveta entraamaan vakionopeuden säädintä. autoon on vaihdettu jossain välissä rattiakseli ja ratti jolloinka alkuperäiset hallinta laitteet ovat vain jääneet pois.
Johdot löytyi rattiakselin tyveltä kohtuu helpostikkin kun ensin haki vain pinnit jotka ei olleet nykyisessä johtosarjassa käytössä ja sen jälkeen pigasin mittarilla ne vakkarin ohjain boxille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177450
Koe ajossa löytyi oikea johdin järjestys ja pitten vain vipu karusti läpi kotelosta ja paikka viritellä sinne.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177446
Sinne se sopi vaikka piruntiukkaa se teki
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177448
Enpä tiennytkään että sille oli merkkivalokin mittarissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177449
Siinä samalla poistin vanhan hälyttimen piuhat ja ne miljoona rosvoliitintä.
Ei uskoisi että se systeemi on voinut toimia kun johtoja oli rosvoiltu miten sattuu. Sitten löytyi jotain semmoista mihin en ole vielä ikinä törmännyt.
Kaikkien rosvojen äiti. jospa ne pikku liittimet loppuisi kun ottaisi tuon ison pois...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177452
To doo listaa...
Vaihdelaatikolle
-Lämpömittari
-uusi jäähdytin ja kierto pois syylärin yhteydestä
-Termostaatti kiertoon talvea varten
-Suodattimen ja öljyjen vaihto
Peräkonttiin
-Työkalu / retkeily väline laatikko
-Kompressori
Oli vähän tylsää niin piti heilauttaa kattoteline paikoilleen... ei ollutkaan ihan pikku juttu sovitella kaikki liikkuvat osat kohdalleen, 61 ja 80 ovat eri evysiä katosta. 80 on kapeampi ja onneksi edellsen omistajan jälet näkyivät ja nillä sai suuntia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177816
Sitten huomasin että telineen jalat ei riitä siihen että alkuperäiset katto kaiteet jäisivät paikoilleen...
niinpä ne pitivät irroittaa ja sekään ei mennyt muitta mutkitta. Ensin ei meinannut löytyä muttereita verhoilujen alta sitten talttapää kannat eivät pitäneet lopuksi päätin porata kannat pois ja se olikin hyvä keino ainoa vain että etupään pultit ja mutterit tippuivat kattoikkuna mekanismin sisään...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177809
Olihan se savotta ja vielä pitää saada pultit pois ja sähköt vedettyä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=177815
se sopii sinne mahottoman hienosti.
Vihdoin ja viimein sain hommattua diff lock napin. Tuotahan ei tarvitse kuin talvella kun auto tykkää arpoa onko se etuvetonen vai takavetoinen. Yhtä autoa tuossa jo viimetalvena vähän ruttasinkin kun karkas ennalta arvaamattomuuden takia lapasesta. No oppirahat on maksettu ja nyt tietää varoa mutkassa jos ei laita jakolaatikkoa lukkoon... olikohan se uudemmissa 80 mutta ainakin 100 sarjalaisissa on kitkalukolla jakolaatiko epäilisin että juurikin samasta syystä... lukijat korjatkaa jos väärässä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=178605
nappi kytkee myös abs jarrut pois käytöstä mutta toisaalta sekin vain parantaa tilannetta kun on ajanut pitkään absittomilla maastureilla ja jarrutus matkatkin lyhenee...
Jo Hj aikana huomasin että katolta etupyörälle osoittavat työvalot loisti konepeltiin ja snorkkeliin ja siten häikäisivät hyttiin. Mielessäni oli pyörinyt jo pitempään että niiden pIkka pitäisi olla alempana. Sitten törmäsin i8mud.com (http://forum.ih8mud.com/threads/evolution-of-a-land-cruiser-my-80s-build-thread.711362/page-61) palstalla hienoon projektiin ja apinoin sieltä idean lampun sijoitukselle ja kiinnitykselle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=178628
Peilin muovi osat irti ja niitä mallina käyttäen piirtelin lampun jalustan mallia peltiin.
Peilin ja oven karmin välissä on todella vähän tilaa mutta niin se vain mahtu tulemaan ulos sieltä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=178629
Kun jalustan kiinnitys peilin taakse oli hyvä rupesinnhahmottelemaan lampun paikkaa a innoissani sainnporailtua hden reijän väräänpaikkan. Siitä muistuttaa lopullisessa versiossa puolikas reikä pellin renassa.. no pitäähän se olla ite tehdyn näköinen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=178631
Snorkklin puolella ei ollut liikaa tilaa ja lamppu on asemoitu niin että ei oa kiinni edes ovea avatessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=178632
Yksi reikä vielä puuttuu tästä versiosta. Peilinnalla on valmis reikä johdolle mutta se jää tuota peltiä vasten joten sille kohtaa piti laittaa reikä että johto mahtuu tulemaan lampulle.3
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=178633
Mielestäni lamput istuu hyvin tuohon ja ovat näkymättömissä hytistä käsin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=178635
Sitten varaston hyllystä hyppäsi niskaan ledivalo ja pitkä johto perässä. Siitä suivautuneena kävin ruuvaamassa sen kostoksi konepeltiin kiinni. Nyt on öljyjen tarkistus valo ja vanhan varas hälyttimen konepellin avautumis tunnistin sai uuden tehtävän kytkiessään valot päälle kun pelti avataan.
Pirun hyvä idea laittaa tuohon nuo työvalot. Mulla hodarissa kans yläkulmavalot valottaa tuulilasiin ja snorkkeliin niin jotain tuollaasta pitäis väsäillä
Näyttää ihan maasturilta :cool: Vielä ku kabiinis olis sellanen vintta, missä lukee että "Diff lock", niin alkais olemaan jo melko sopiva :p
Eikö se ole jo hyvä alku kun siellä lukee center difflock... takalukko vois ollakkin hyvä mutta etulukkoa ei taida tulla... minun mitta on vähäksi aika täynnä vetarin vaihtoa... tänään 368 päivää edellisestä vetarin vaihdosta ja sekin oli HJ:ssa
Pitkillä joustoilla ja hitailla välityksillä tekee paljon mutta eihän se nyt ihan lukollisen veronen ole...
Jaan sun kanssa saman mielipiteen, ettei se etulukko ole niin tarpeellinen. Hojoon about 8 kertaa oon joutunu murroksen vaihtamaan. Yhtä monta kertaa olen etulukkoa käyttänyt. Pitkät joustot, hyvät ajolinjat ja pitävä rengas korvaa paljon. 100% takalukon silti laittaisin.
E: Ja toki siihen päälle jokunen vetari.
Sadepäivän hommina vaihtelin öljyjä automaattiin ja huomasinnettä sitä ei ihan vasta oltukkaan tehty.
öljy pohja oli aika sitkeääsä möhnässä samoin sudattimet ja magneeteissa oli pikku metallin mujua kohtuudella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179186
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179187
Pohjalla olleet magneetit olivat irti paitsi tietenkin mahneeti voimin kiinni öljypohjassa.
Öljy oli uuteen verrattuna ruskeaa ja haisi todella pahalle. Mitä lie litkua oli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179185
Sitten porasin öljyn lämpötila anturille paikan öljypohjaan ja sille sopiva paikka löytyi etureunasta. Öljypöhjassa on kiinni panssari joka mahdolli oikeastaan ainoastaan suojaisan paikan etukulmaan ja sisällä öljypohjassa on alkuperäinen suodatin joka määräsi myös sijoitusta siihen suuntaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179189
Alkuperäinen öljyn suodatin vaikutti tiheältä metalli verkolta jonka puhdistin brake cleanerillä
lopputulos oli yllättä kuinka puhtaaksinse lähti kun aluksi epäilin kun oli niin likainen että menee varmasti vaihtoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179188
Vaihteiden solenoidit oli kyllä hyvin tyrkyllä tuossa laatin pohjassa jos niitä joutuu joakus vaihtamaan. Kattoin cruiaerpart.net (http://shop.cruiserparts.net/index.php?main_page=index&cPath=6_73_234) että noin 170$ kpl
Atf Dextron II meni noin 15L kun huuhtelin koko järjestelmän niin että täytin öljy pohjan kylmän rajan merkkiin ja sitten laskin lauhduttimen letkusta koneen käydessä 1,5L pullon täyteen ja lisäsin uutta saman verran. Tätä toistin kunnes alkoi tulla kirkasta öljyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179182
Sitten piti tehdä myös paikka mittarille kabiiniin ja melko pitkään sitä paikkaa piti miettlä ennenkö alkoi hamottua miten ja minne. Aluksi meinasin tehdä vain yhden mittarin paikan mutta sitten tarkan pohdinnon kälkeen jätin option toiselle mittarille jota nyt paikkaa pelklä mittari milä ei mittaa mitään. Mutta sitähän ei tarvitse kenenkään tietää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179183
Siittä se sitten pikku hiljaa alkoi hakea paikkaansa mutta väri piti vaihtaa kun tuntoi että tuo turkki alumiini hyökkää silmille. Mustana rauhallisempi samalla tupakan sytytin ja usb pistokkeet volttimittarinnkera löysivät paikkansa.
Kun olin lopettelemassa hommia huomasin että mukavasti loisti tuo konepellin työvalo jo alkavasti hämärtävässä illassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179184
Kohta pitäisi lähteä reissuun ja minun uskollinen kartta tabletti heitti lataamasta autossa jonkin päivityksen yhteydessä, vikaa kerkesinnetsiä akusta ja ebayn ihmeellisestä mailmastasen tilasin ja noin 20€ tuli maksamaan työkaluineen. Tosin suurinnosa roippeista oli ennestään mutta kitaran plektra oli uusi tuttavuus electroniikan työkaluissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179480
Akun vaihto oli helppo ja nopea operaatio mutta kerran piti vielä takakuori avata uudestaan kun joku latta kaapeleista jäi hieman huonosti, kun laite hukkasi ja löysi jotain usb laitetta koko ajan. Vika korjaantui kun käytin liittimet kerran vielä auki ja suljin huolella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179481
Lataus ongelma ei kuitenkaan kadonnut vaikka akun kesto oli todella hyvä muuten, en edes muistanut että tässä alun perin kesti akku monta vuorokautta ilman latausta. Noniin nyt onnakku kunnossa niin pureudutaan lataus ongelmaan.
Löysin netistä samsungin micro usb lataus johdoille virittely ohjeen missä saadaan lataus ja data kaapelista pelklä teho lataus johto. Siinä vattiin kuori ja katkaistiin valkoinen ja vihreä johdin sen jälkeen liitettiin nämä kaksi väriä micro usb liittimen puolelta yhteen eli normaali usb liittimen puoli jäi avoimeksi. Tämäkään kytkentä ei toiminut tabletissa. Ja lataus merkin päällä oli edelleen ruksi.
sitten löysin ohjeen missä laitettiin punaisen +5v johtimen ja yhteen liitettyjen valkoisen ja vihreän väliin 33k ohm vastus. Sitten mustan - johtimen ja samojen yhteen liitettyjen johtimien väliin tuli 10K ohm vastus. Ja Vola... Tabletti rupesi lataamaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179483
Kerkesin jo miettiä tinaillessa johtimia että juurikohan tässä savut pölläyttää vielä tästä tabletistakin. Mutta ihme ja kumma se väsäys toimi, eihänn se milään nätti ollut mutta tarpeeksi teippiä ja kutistesukkaa niin hyvä se on. Pää asia ettei pääse johot räpsimään yhteen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179482
Tuossa kun hämärässä reissu kamoja pakkailin autoon niin huomasin että peräkontissa ei ollut minkään näköistä valaistusta... eihän siltä näe pimeässä hakea mitään jos asialle ei tehe mitään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=179484
noniin nyt näkee...
On kertakaikkiaan siistiä hommaa :cool::D
Kaasu pelaa huonosti ja vaijerin rasvaus alkoi tympiä.
otin järeämmät keimot käyttöön ja purkasin irti koko kaasuläpän.
alustavien kokeilujen perusteella kaasu tuntui paremmalta.
Koe ajolle en päässyt kun kerkesin lämpimän päivän kunniaksi nauttia sihi juomaa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=180108
aluksi näytti että läppä ei ole kuin vähän tummunut mutta tarkempi tutkiskelu osoitti että pinttynyttä nokea tai vastaavaa oli ihan jonkin verra. Puhdistuksen nälkeen löysin imuläpän rungosta kolme pientä reikää ihan läpän vierestä. Ja olivat varmasti noen peittäminä kun en niitä heti huomannut...reijät olivat alipaine letkun lähtöjä että varmaan ihan tarpeellisia...
Tuotahan ei tarvitse kuin talvella kun auto tykkää arpoa onko se etuvetonen vai takavetoinen. Yhtä autoa tuossa jo viimetalvena vähän ruttasinkin kun karkas ennalta arvaamattomuuden takia lapasesta. No oppirahat on maksettu ja nyt tietää varoa mutkassa jos ei laita jakolaatikkoa lukkoon...
nappi kytkee myös abs jarrut pois käytöstä mutta toisaalta sekin vain parantaa tilannetta kun on ajanut pitkään absittomilla maastureilla ja jarrutus matkatkin lyhenee...
Jaa... mun mielestä avoimella keskilukolla paljon paremmin hallussa liukkaissa mutkissa, muuten tuppaa menemään tangentin suuntaan. En kyllä tollasesta lossista tiedä miten se sitten puskee tai tarjoilee persettä vuorotellen.
Kyllä mun Tojoissa (LC90 ja FJ) on ABS pysynyt päällä keskilukkokin päällä. FJ:ssä ESPikin, se menee pois keskilukko päällä.
Talvikelissä HDJ on kyllä esim risteyksestä lähtiessä avoimella keskilukolla arvaamaton kampe.
Joskus voi etupää sutaista jolloin puskee,
ja joskus taas takapää saattaa menettää pidon. jolloin mennään kylkimyyryä.
Sitten jos alla on vielä esim mudterrain kuvioiset renkaat niin luistot ei lopu ennenkuin auto tökkää johonkin. :D
Kitkapinnoilla varustettu keskitasauspyörästö voisi olla tähän huomattavasti parempi.
Lukko auki sinne jäisi vielä jotain vastusta ettei toinenpää pääse pyörimään ihan vapaasti joutavaa.
Toki tällaista ei satu jos lähtee kiihdyttelemään ihan pikkuhiljaa. Nelikolla vaan tulee usein lähdettyä ihan pidon rajamailla.
Niinpä. Kun on ajanut monta talvea jäykillä nelikoilla ja mutikoilla niin on tottunut niihin ja tietää mihin päin se lähtee...
Mystinen vika ilmestyi ivalon reissulla. Keskilukon kytkeminen ei sytytä merkkivaloa ja näin ollen myös abs ei kytkeydy pois pikkupuolella... lukon merkkivalon antura on vuoden vanha mutta ei kai senkään rikkoontuminen mahdottuus olisi....
Talvikelissä HDJ on kyllä esim risteyksestä lähtiessä avoimella keskilukolla arvaamaton kampe.
Joskus voi etupää sutaista jolloin puskee,
ja joskus taas takapää saattaa menettää pidon. jolloin mennään kylkimyyryä.
Sitten jos alla on vielä esim mudterrain kuvioiset renkaat niin luistot ei lopu ennenkuin auto tökkää johonkin. :D
Kitkapinnoilla varustettu keskitasauspyörästö voisi olla tähän huomattavasti parempi.
Lukko auki sinne jäisi vielä jotain vastusta ettei toinenpää pääse pyörimään ihan vapaasti joutavaa.
Toki tällaista ei satu jos lähtee kiihdyttelemään ihan pikkuhiljaa. Nelikolla vaan tulee usein lähdettyä ihan pidon rajamailla.
Tää on justihin hodarin huono puoli. Sitten kun erehtyy ajamaan vaikka motarin ramppia vähä liian vauhdikkaasti niin mennään hienosti luisua ja nanosekunnissa luisu muuttuu puskemiseksi ja siinä ratinveivaamisen hetkellä etitään hädissään keskilukom nappia. Nukyään talvisin nappaan aina liikenneympyröissänkeskilukon päälle varmuuden vuoksi
Tuli tehtyä kytkentä josta voi olla montaa mieltä. Eli laitoin yhden ison vinssin ohjaus releen päävirta katkaisiaksi vinssille. Rele katkaisee plus johtimen akulta vinssin releboksille. Kytkentä tuo lisä vika herkkyyttä mutta myös tuo mielen rauhaa vahinko painallusten välttämiseksi. Eteenkin kun autossa kuljetetaan pieniä lapsia jotka saattaa alkaa tutkimaan langatonta vinssin ohjainta...
no tulevaisuus näyttää miten tämä toimii mutta ohitus on myös helppo toteuttaa metsässä jos alkaa siellä temputtaa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=180304
relen asennus paikankin katsoin sillälailla että johdot voi heittää tarvittaessa helposti saman mutterin alle... tässä on nyt etuna myös se että ulos ei jää käsikatkaisijaa jota vois joku parkkiksella pyöritellä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=180303
katkaisia on suojattu ja suojassa vahinko painamisilta... se tietenkinnettä kuinkapaljon tuo punainen karamellin värinen kytkin houkuttelee pikkuväkeä. Mutta sattuma sille että senjälkeen räplää vinssin kaukkaria on taas pienempi... mutta näitä skenaarioita jos rupeaa miettimään liikaa, löytää itsensä peiton alta pelkäämästä mailman loppua... pitää lopettaa ja lähteä offaamaan...
itsellä 4lasta ei ollenkan ole huono tuo sinun tekele.kaksos pojat ainakin meillä käy kaikki napit vivut läpi aina.:)ovat pikku offareita ja lekkivät tietysti iskän autossa.:)
bj45lava
22.08.2015, 11:16
Mul on vinssistä virta irti akun päältä ja siihen tarvittava lenkkiavain ovilokerossa...liian varmaa ratkaisua ei oo olemassakaan, mut käytän sitä muutaman kerran vuodessa niin menköön noin.
Tilasin jo samanlaisen jännitemittari/USB panelin kanssa, näytti kätevän kokoiselta ja sai myös pinta-asennus kotelossa.
Autolle ei ole oikeastaan tehtynyt mitään muutako ajettu mutta laitoi kuvan toyotan kuvakilpailuun ja ainakin se julkaistiin siellä.
https://m.facebook.com/toyotasuomi/photos/a.533928746764830.1073741866.162718927219149/543723432452028/?type=3&source=48&__xt__=12.%7B%22click_type%22%3A%22result%22%2C%22 module_id%22%3A0%2C%22result_id%22%3A%221627189272 19149%3A543723432452028%3A0%22%2C%22sid%22%3A%2217 37274085%22%2C%22browse_result_type%22%3A%22browse _type_story%22%2C%22module_role%22%3A%22NONE%22%2C %22module_result_position%22%3A3%2C%22result_creat ion_time%22%3A1446122175%7D&__tn__=E
To doo lista on vähän mitinnän alla mitä autolta haluan. Safaari kamppeena se on jo aivan loistava mutta tietenkin taka lukkoa auto kaipaisi.
No se jää nähtävksi tuleekomsitä koskaan mutta keskittymiseni on mennyt nyttemmin Sodankylän seudulle offireittien puuhaamiseen ja
Pojille laitoin ensimmäisen offi kamppeen Yamahan Grizzly 450. Ja pikku ukothan on sillä jo offaillu kummasti. Saa nähdä mktä näistä vesseleistä tulee isona mutta hyviä kuskeja ovat jo nyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3847&pictureid=183721
Keulassa grizzlyssä oli warnin 25xt narulla ja rullakidan pojat halusvahtaa narukidaksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3847&pictureid=183722
Tomeraa touhua. Tässä kiinnitetään työvaloja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3847&pictureid=183720
Ensimmäisiä safareita ja pojilla näyttäs olevan hiki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3847&pictureid=183723
sitten ollaankin jo pehmeämmillä seuduilla ja pojat offaille.
Hyvin on aika kulunu poikien kans rymytessä metsässä ja aina on kaverina lähössä offaamaan vaikka ei oliskaan hyvä sää...
Nyt kun pojatkin jo viihtyy paaremmi kömpiän kyydissä niin voisi harkita sirompaa offi autoa. Kokeeksi myyntiin jos jollain olis tarvetta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=195008
Tässä tämän kesän ajokuvia ivalon reissulta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6935&pictureid=195007
Enpä tiedä mitä tähän rakentais. Ehkä etuakseli kaipaisi omen puslia lisä jouston saavuttamiseksi.
mitkäs ovat tän auton kulutuslukemat maantiellä ja maaston puolella?.
No en hirveästi ole mitannu mutta vasta ajoin pitkän pätkän asuntovaunu perässä 33*12.5 renkailla 21L/100km