PDA

View Full Version : automaatin öljyn lämpö...


HV
12.08.2014, 22:10
Mikäs mahtaa olla automaattivaihteiston öljyn ideaalinen lämpötila ? 80-90... ?
Tilasin runneriin uuden syylarin ja vitut siinä mitään öljyjäähyä ollu vaikka kovasti lupasivat teksteissä... no on kyl ollu aiemminkin ideana erittää kokonaan vedet ja öljyt toisistaan, eli tarvii hommata erillinen öljyjäähy, tarviskohan siihen laittaa termostaatilla erillinen puhallin lisäks... ? Varsinkin kun on offikäytössä

Mase
12.08.2014, 22:44
Paras käyntilämpötila kieppuu jossain 70-80 tietämillä, paljoa satasen päälle ei kannata päästää. Oma jäähy syyläriin kiinni etupuolelle ja termostaattiohjattu pikku flekti on ihan hyvä idea. Jos termostaatti tai flekti hajoaa, auton oma visko jäähdyttää kennoa vielä kun moottori kuuma.

Timo_L
12.08.2014, 22:52
Laita laatikolle lämpömittari joko öljypohjaan tai jäähylle menevään linjaan niin näet koko ajan lämmöt. 90 on jo kohtuu korkea, jossain 70 asteessa melkeinpä parempi. Yli satkun jos menee niin on jo liian kuuma. Hetkellisesti voi käydä reilussa satkussa, mutta ei muuten. 90 asteessa pyörivät lämmöt voi laatikosta riippuen lyhentää kestoikää jo merkittävästi.

Mulla pyörii Grand Cherokeessa öljynlämmöt öljypohjassa kesäisessä kaupunkiajossa 80-100 välillä ilman apujäähdytinkennoa. Maantiellä n.70, ja talvella kympin verran vähemmän. Laatikosta tulee ulos palaneen hajuista ruskeaa öljyä tuollaisen käytön jäljiltä muutaman kymppitonnin jälkeen. Eli aivan liian kuumana käy keskimäärin.

Ainakin kaikissa Jeepeissä minulla on riittänyt offikäytössäkin isohko apujäähdytin syylarikierron jatkeena, flektin eteen sijoitettuna. Syylarikierto onsiitä hyvä, että se auttaa pitämään laatikon liemet kovilla pakkasilla riittävän lämpimänä.


Eikös runnerissa ole AisinWarnerin a340 laatikko? Jos sulla on sellainen, niin on sama loota kuin XJ Cherokeessa. Kestävä ja toimintavarma lodju, mutta tuottaa helvetisti lämpöä..

HV
12.08.2014, 23:00
Eikös runnerissa ole AisinWarnerin a340 laatikko? Jos sulla on sellainen, niin on sama loota kuin XJ Cherokeessa. Kestävä ja toimintavarma lodju, mutta tuottaa helvetisti lämpöä..

Eiköhän se joku tuollainen ole. Eli iso jäähy ja flekti kaveriks.

BJ-40/76
12.08.2014, 23:30
Laita laatikolle lämpömittari joko öljypohjaan tai jäähylle menevään linjaan niin näet koko ajan lämmöt. 90 on jo kohtuu korkea, jossain 70 asteessa melkeinpä parempi. Yli satkun jos menee niin on jo liian kuuma. Hetkellisesti voi käydä reilussa satkussa, mutta ei muuten. 90 asteessa pyörivät lämmöt voi laatikosta riippuen lyhentää kestoikää jo merkittävästi.

Mulla pyörii Grand Cherokeessa öljynlämmöt öljypohjassa kesäisessä kaupunkiajossa 80-100 välillä ilman apujäähdytinkennoa. Maantiellä n.70, ja talvella kympin verran vähemmän. Laatikosta tulee ulos palaneen hajuista ruskeaa öljyä tuollaisen käytön jäljiltä muutaman kymppitonnin jälkeen. Eli aivan liian kuumana käy keskimäärin.

Ainakin kaikissa Jeepeissä minulla on riittänyt offikäytössäkin isohko apujäähdytin syylarikierron jatkeena, flektin eteen sijoitettuna. Syylarikierto onsiitä hyvä, että se auttaa pitämään laatikon liemet kovilla pakkasilla riittävän lämpimänä.


Eikös runnerissa ole AisinWarnerin a340 laatikko? Jos sulla on sellainen, niin on sama loota kuin XJ Cherokeessa. Kestävä ja toimintavarma lodju, mutta tuottaa helvetisti lämpöä..

Miten jeepissä on toteutettu tuo "syylärikierto"? Yleensä tuo "syylärikierto" on jäähdyttimen kylmässä päässä, siis kesäkuumalla tuo vajaa? 100 asteinen jäähdytysneste on jäähtynyt noin 80-90 asteeseen kovemmalla kuormituksella, siis esim. traileri perässä.
Ja silloin tuo automaatin öljy on paljon lämpimämpää, riippuen taasen automaatista: onko pääkierto (kaikki öljy) jäähdyttimen kautta, vai pelkaästään esim. paineensäätimen ohikierto. siis kun aski käy kuumana, kun kuormitusta on paljon, niin tuo ohikierto-jäähdytys on hyvä indikaattori remontille: kun kaikki tiivisteet on vanhat, niin ne vuotaa pikkasen, ja kun öljypumppukin on vanha, niin sekään ei enää pysty tekemään tarpeeksi tuottoa, kun öljy on "lirua"-> automaatti on liian kuuma, käyttöikä lyhenee paljon.

Mutta pakkasessa automaatti käy pääsääntöisesti aina liian kylmänä, ja jos öljyn jäähdytin on jäähdyttimen kylmässä päässä, niin siellä talvipakkasella on melkein yhtä kylmää, kuin ulkona. (varsinkin tosi pakkasessa kylmä käynnistyksen jälkeen menee monta kilometriä, että termostaatti avautuu, ja sittenkin tuo syyläsin kylmä pää on tosi kylmä! tiedän pari -90 luvun autoa, joissa on syylärin Jne. eteen voi käsin laskea "kaihtimen" siis rullaverhon, jäänne -30 luvulta, mutta osaavissa käsissä käyttökelponen..
Ja jeepistä ei kokemusta.... (runkkarin projekti automaatti olisi hävityksessä, jos kiinnostaa yv)

Timo_L
13.08.2014, 05:57
Eiköhän se joku tuollainen ole. Eli iso jäähy ja flekti kaveriks.

Laita auton oman visko/ sähköflektin kohdalle lisäjäähdytin, ja pidä syylarikierto mukana (laatikko -> syylari -> lisäjäähy). Kyllä noilla eväillä laatikon lämmöt pitäisi pysyä kurissa tiellä, kaupungissa kuin metsässäkin. Syylarikierron poisto on vähän niin ja näin, talvella kuitenkin se auttaa pitämään laatikon lämmöt kohdallaan.


Miten jeepissä on toteutettu tuo "syylärikierto"? Yleensä tuo "syylärikierto" on jäähdyttimen kylmässä päässä, siis kesäkuumalla tuo vajaa? 100 asteinen jäähdytysneste on jäähtynyt noin 80-90 asteeseen kovemmalla kuormituksella, siis esim. traileri perässä.

Ja silloin tuo automaatin öljy on paljon lämpimämpää, riippuen taasen automaatista: onko pääkierto (kaikki öljy) jäähdyttimen kautta, vai pelkaästään esim. paineensäätimen ohikierto.

En ole ihan satavarma miten menee Chryslerin laatikoissa öljynkierto, eli kiertääkö kaikki jäähdytyslinjan kautta vai ei. En ole niin tarkkaan katsonut leikkauskuvia. Ainakaan P- vaihteella kierto jäähdyttimelle ei toimi ollenkaan, jollei tee muutoksia valve bodyyn.
Eikös jäähdyttimen kylmä pääty pitäisi olla n.30-40 astetta kylmempi kuin kuuma pää? Ja toisaalta jos jäähdyttimen kylmä pää olisi kesäkuumalla 80-90 asteinen, niin ei laatikon lämmöt silloin voi olla 70 asteessa...

siis kun aski käy kuumana, kun kuormitusta on paljon, niin tuo ohikierto-jäähdytys on hyvä indikaattori remontille: kun kaikki tiivisteet on vanhat, niin ne vuotaa pikkasen, ja kun öljypumppukin on vanha, niin sekään ei enää pysty tekemään tarpeeksi tuottoa, kun öljy on "lirua"-> automaatti on liian kuuma, käyttöikä lyhenee paljon.

Nyt en oikein ymmärrä logiikkaasi tässä että miten se ohikierto on hyvä indikaattori remontille? Hyvä indikaattori remontille on se, jos öljyt muuttuu nopeasti palaneen hajuiseksi ja ruskeaksi, tai jos öljypohjasta alkaa löytyä metallihilettä - tai se jos laatikko ei toimi. Jos laatikko toimii normaalisti, niin ilman laatikon linjapaineiden mittaamista et voi oikeastaan mitenkään tietää kuinka hyvin paineet on kohdallaan tai millaisia pieniä sisäisiä vuotoja laatikossa mahdollisesti on. Ei kuuma laatikko automaattisesti tarkoita kulunutta/ korjausta vaativaa laatikkoa. Se voi yksinkertaisesti olla indikaattori liian heikosta jäähdytyksestä. Todella monessa automaattivaihteisessa pitäisi olla jo tehtaalta lähtiessä ylimääärinen kenno laatikon öljynjäähdytykseen syylarikierron lisäksi -> sitä ei kuitenkaan ole -> laatikko käy normiajossakin liian kuumana.


Mutta pakkasessa automaatti käy pääsääntöisesti aina liian kylmänä, ja jos öljyn jäähdytin on jäähdyttimen kylmässä päässä, niin siellä talvipakkasella on melkein yhtä kylmää, kuin ulkona. (varsinkin tosi pakkasessa kylmä käynnistyksen jälkeen menee monta kilometriä, että termostaatti avautuu, ja sittenkin tuo syyläsin kylmä pää on tosi kylmä!

Kaikissa niissä kolmessa Jeepissä joita on ollut, niin laatikon lämmöt on talvipakkasessa ollut yleensä ihan normaalit maantieajossa, siellä 50-70 asteen hujakoilla - ison lisäjäähdyttimen kanssa auton oman flektin kohdalla. Se ei ole liian kylmä, vaan aikalailla optimilämpö automaatille. Nykyisellä autolla ekat pari kilometriä kovemmalla pakkasella menee max. kolmosvaihteella, ennenkuin lootan lämmöt nousee yli nollan ja älyboksi antaa laatikon käyttää myös OD:ta. Jossain polttoainepihissä pikkudieselissä (ja nykyisin myös bensakoneessa) varmasti voi olla laatikko liian kylmä, kun ei koneen lämpöjä tahdo saada kovalla pakkasella nousemaan edes normaalilämpöön. Esim. mutsin '11 VW Golfissa (1.4FSI ahdettu) ei moottorinlämpö nouse -20*C pakkasella normaaliajolla yli 70 asteen.

Jeepissä moottorin lämmöt on ~1-2km jälkeen +50, 3-5km jälkeen +100*C. Se on näitten bensakrematorioiden hyvä puoli, että koppiin ei tartte jäätyä kuin muutaman minuutin ajan.. :D

HV
13.08.2014, 14:41
mistäs sellasen öljynkierron termostaatin saa ostettua ?
eipä ihan heti ole netistä silmään pistäny

näköjään moottoriöljyn termareita olis mutta 83c, tarvisko puhaltimelle olla jotain 70-75...

Timo_L
13.08.2014, 18:54
mistäs sellasen öljynkierron termostaatin saa ostettua ?
eipä ihan heti ole netistä silmään pistäny


Esim:

http://www.northernautoparts.com/ProductDetail.cfm?ProductId=3164

http://www.amazon.com/Tru-Cool-Long-Transmission-External-708-4739P6/dp/B008BTJFJ4/ref=pd_sim_sbs_auto_4?ie=UTF8&refRID=1GRHREGB4T3JY547YQ6B


näköjään moottoriöljyn termareita olis mutta 83c, tarvisko puhaltimelle olla jotain 70-75...

Kyllä tuo laatikkoöljyllekin on ihan ok vielä. Suurin osa laatikon termareista öljynkierron ohjaamiseksi on 180*F, eli ~82*C. Jos autossa on jo viskoflekti, niin en ensimmäisenä asentaisi vielä ylimääräistä tuuletinta pelkästään laatikon öljyjä varten. Viskoflekti jo sellaisenaan yleensä riittää metsäkäytössäkin jäähdyttämään laatikon, jos vain perävälitykset ei ole liian pitkät mikä kuumentaa laatikkoa aivan helvetisti.

Jos autossa on sähköflekti(t), niin sitten vaikka pakkosyöttö sille :)

-Epeli
13.08.2014, 21:31
Mielenkiintoinen asia. Pitäisi juurikin asentaa laatikkoöljylle lämpömittari v6 pajeroon koska tuntuu että 33 renkailla laatikkoöljyt lämpenevät liikaa metsässä ajettaessa.

Laatikkoöljyt pitää muutenkin vaihtaa niin laitanko samalla laatikon öljypohjaan anturin?
Minkäläinen anturi / mittari tuollaisessa käytössä toimii?

Timo_L
13.08.2014, 21:36
Mulla on nyt Bilteman versio, edellisessä oli joku muu.. näyttäneet molemmat riittävän tarkasti, ainakin kun kiehuvassa vedessä koittanut :D

Danlig
14.08.2014, 18:36
Kaikissa niissä kolmessa Jeepissä joita on ollut, niin laatikon lämmöt on talvipakkasessa
ollut yleensä ihan normaalit maantieajossa, siellä 50-70 asteen hujakoilla - ison lisäjäähdyttimen kanssa auton oman flektin kohdalla. Se ei ole liian kylmä, vaan aikalailla optimilämpö automaatille. Nykyisellä autolla ekat pari kilometriä kovemmalla pakkasella menee max. kolmosvaihteella, ennenkuin lootan lämmöt nousee yli nollan ja älyboksi antaa laatikon käyttää myös OD:ta. Jossain polttoainepihissä pikkudieselissä (ja nykyisin myös bensakoneessa) varmasti voi olla laatikko liian kylmä, kun ei koneen lämpöjä tahdo saada kovalla pakkasella nousemaan edes normaalilämpöön. Esim. mutsin '11 VW Golfissa (1.4FSI ahdettu) ei moottorinlämpö nouse -20*C pakkasella normaaliajolla yli 70 asteen.

Jeepissä moottorin lämmöt on ~1-2km jälkeen +50, 3-5km jälkeen +100*C. Se on näitten bensakrematorioiden hyvä puoli, että koppiin ei tartte jäätyä kuin muutaman minuutin ajan.. :D[/QUOTE]

Mites sit ku on enemmä ku -30?

Timo_L
14.08.2014, 19:28
Mites sit ku on enemmä ku -30?

Kylmin missä olen ajanut on ollut -32. Silloin vielä oli ihan ok, toki laatikon lämpeneminen kesti vähän pidempään. Kylmemmästä ei hajua, eihän täällä etelässä ikinä ole niin kylmä :D


Tuolla ylempänä linkitin termostaattikäyttöisen haaroitussysteemin. Se kannattaisi laittaa syylarikierron ja lisäjäähyn väliin siten, että liemien ollessa riittävän viileät laatikkoöljy palaa jäähdyttimeltä suoraan laatikolle kiertämättä lisäjäähyn kautta. Halvempi versio on hana ja pari T- haaraa, sulkee hanan lisäjäähylle menevästä letkusta niin homma sillä selvä. Tarttee vain sitten muistaa avata se tarvittaessa :)

HV
14.08.2014, 20:16
Tuossa uudessa syylarissa ei ole öljyjäähyä ollenkaan niin joudun siks laittaan oma jäähyn, jostain lueskelin että toi talvella syylarikierron lämmittävä vaikutus on ihan höpöä, tiiä sitten
Meinasin laittaa jonkun tälläisen http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1977&group=1&subgroup=17& kautta siis sen öljyjäähdyttimen puhaltimen toimimaan automaattisesti. Noi kraana jutut menee omalla kohdalla aivan liian vaikeiks ratkaisuiksi :)
Tai voihan tuollasen öljynkierto termostaatin laittaa lisäks, että kiertää sitten vasta jäähdyttimelle kun on riittävän lämmintä öljyä.

Timo_L
14.08.2014, 22:00
Tuossa uudessa syylarissa ei ole öljyjäähyä ollenkaan niin joudun siks laittaan oma jäähyn, jostain lueskelin että toi talvella syylarikierron lämmittävä vaikutus on ihan höpöä, tiiä sitten

Yhdessä autossa testasin, jos oli pelkkä lisäjäähy keulalla syylarikierto ohitettuna, niin parinkympin pakkasessa lootan lämmöt maantiellä 80km/h nopeudessa oli varsin haaleat, muutaman kymmentä astetta (mittarissa asteikko alkoi ~50*C ja neula ei maantiellä värähtänyt). Syylarikierrolla lämpöä oli hieman enemmän, jossain 50-60*C. Eli ero ei välttämättä ole suuri, mutta kyllä sitä oli.

Nerd-O
15.08.2014, 13:33
Ei mulla ole kyllä mitään flektiä automaatin jäähdyttimessä. Siellä se on keulalla syylärin alapuolella. Ei mitään tietoa mikä mahtaa olla lämpötila. Mutta jospa investoisin sinne flektiin. Saako jostain noita todella pieniä flektejä? Oisko tuo joku 10cm korkee jäähdytin? Sen voi laittaa vaikka napin taakse. Aina kun innostuu offaileen niin laittaa siitä flektin päälle.

pee
15.08.2014, 13:40
Laitetuulettimet on aika pieniä, eivätkä oikein osaa sähköä syödä

sos
15.08.2014, 13:54
kuksassa on neljä ihan tarvike halppis moottorin lämpömittaria 1 koneen lämmölle 1automaattiin ja 1 kummallekin hytikkapiirille omansa, muuten ihan ok, mutta ei ole koskaan tullu merkattua mikä millekkin tosin moottorin mittarin tietää siitä mikä lämpiää nopeiten :)

Timo_L
15.08.2014, 16:21
Varmaan sadannen kerran: normikäytössä ja satunnaisessa offissa laatikon lisäjäähdytin EI normaalisti tarvitse lisätuuletinta. Kun asentaa lisäjäähdyttimen auton oman flektin eteen, niin ei ilmavirta lopu kesken. Jos sitten näyttää ettei pysy aineet riittävän viileänä, niin sitten oma flekti kaveriksi. Jos auto on lähinnä offikäytössä, niin sitten kannattaa laittaa suosiolla heti oma flekti lisäjäähdyttimelle.

JuKu
15.08.2014, 23:07
Itseäni kanssa askarruttaa laatikon öljyn lämpötila. Tarkoitus olis laitaa sähköflektit tuon viskon kaveriksi. Ei offailua mutta ihan normaalia hiekassa ajelua ensitalvena saharassa

Timo_L
16.08.2014, 13:56
Suosittelen asentamaan offikäytössä olevaan autoon öljynlämpömittarin laatikkoon. Jos autossa ei tehtaalta lähtiessä ole ollut (kunnollista) lisäjäähdytintä lämpölukemat saattaa yllättää - eikä suinkaan positiivisesti :D

Esimerkiksi Jeep Grand Cherokeessa tosiaan tehdas nerokkaana päätti jättää lisäjäähdyttimen pois viimeisimmistä ZJ:stä - ehdottoman järkevää se varsinkin oli 5.9- koneella olevassa versiossa. Mittarin asennuksen jälkeen huippulukemat omassa laatikossa on ollut ko. kulkineessa yli 120*C. Sitä laatikkoa on joskus tullut rääkättyä metsässä PALJON pahemmin, kuin missä käytössä se oli noilla lukemilla. Ei ihme, että lootasta tuli mittairn asennuksen yhteydessä ulos mustanpuhuvaa palanutta öljyä, ja välillä esim. talvioffissa syvässä hangessa hapettaessa oli vähän outoa hajua ilmassa. Lootahan se oli joka ilmoitti olemassaolostaan.. :rolleyes:


Aika monet automaatit tuottaa aika järkyttäviä määriä lämpöä, varsinkin jos vielä sattuu olemaan liian pitkät välitykset rengaskokoon nähden. Iso lisäjäähy on monesti paikallaan. Käytöstä riippuen sitten tarvittaessa myös se lisäflekti kaveriksi.

JuKu
16.08.2014, 16:32
Mistäs tuollaisen isomman coolerin öljylle saisi edukkaasti?

HeikkiH
16.08.2014, 18:18
Us-Parts, SWT, Us-Center... hintatasosta en kyllä tarkemmin tiedä, mutta soittelee firmoja läpi ni eiköhän sekin selviä.

BJ-40/76
16.08.2014, 20:03
Mistäs tuollaisen isomman coolerin öljylle saisi edukkaasti?

Paineenkesto: olisi syytä tietää paljonko tuo öljynjäähdyttimen paine on:
Jos on paineensäätimen "hukkapiirissä" niin paine on pieni, jos taasen pääkierrossa, painetta voi olla esim. luokkaa 15kg... !

itse laitoin ebaystä öljynjäähdyttimen, jonka max paine on suurempi kuin laatikon max paineet, muutamalla lisäeurolla sai mielenrauhan.

pee
17.08.2014, 13:41
Paluukierrossa ei onGelmaa paineesta

HV
17.08.2014, 16:03
tojotassa on öljyletkut syylarissa vain jousiklemmareilla kiinni ettei siinä ainakaan kovaa painetta voi olla.
Näyttäs noi moottorin öljynjäähdyttimet yleisesti kestävän 10 baria mitä netistä kattelin.

lavanelikko
17.08.2014, 16:19
Onkos AW4:ssa -90 vm XJ:ssä valmis paikka lämpöanturille vai joutuuko sen tekeen erikseen?

vmt
17.08.2014, 17:03
Eipä taida valmista paikkaa olla. Siispä reikä oljypohjaan ja siihen hitsaten kierreholkki anturille. Tai niin ainakin ite tein pari vuotta uudempaan.

lavanelikko
17.08.2014, 17:37
Eipä taida valmista paikkaa olla. Siispä reikä oljypohjaan ja siihen hitsaten kierreholkki anturille. Tai niin ainakin ite tein pari vuotta uudempaan.

Niinpä pelkäsinkin...:mad:

vaiskitin
18.08.2014, 20:29
Miten olis anturi öljyproppuun jos vaan fyysisesti mahdollista? Prätkiin ainakin isot pojat laittanut noin.

lavanelikko
18.08.2014, 21:02
Miten olis anturi öljyproppuun jos vaan fyysisesti mahdollista? Prätkiin ainakin isot pojat laittanut noin.

Ei huono idea, mutta saattaa olla piuhat tiellä... Siksi haaveiden tohon öljypohjaan...

Mase
18.08.2014, 21:06
Kovinkaan monessa jenkki lootassa ei roppua ole mihin anturin laittaa ja panssarittomissa autoissa anturi tulisi kovin haavoittuvaan paikkaan.

Tästä vaihteistoöljyjen anturin paikasta on ollut puhetta aiemminkin, mutta kertauksena: Kaikista turvallisinta on laittaa mittari sekä öljypohjaan että lauhduttimelle menevään putkeen. Öljypohjasta näkee vaihteiston yleislämpötilan ja lauhduttimen menoputkesta näkee öljyn kuumimman lämpötilan vedätettäessä. Öljy voi lämmetä turbiinissa todella kuumaksi vaikka öljypohjan lämpö olisikin siedettävällä tasolla lauhduttimen jälkeen. Mitä hyötyä on viileästä öljystä öljypohjassa, jos öljyn hyvät ominaisuudet on jo kiehautettu turbiinissa pois?