View Full Version : BJ:n takalehtijousi väärinpäin?
Huomasin tässä autoa alapuolelta ihaillessani että takapään lehtijouset ovat "eripäin". Eli kun lehtinipussa on päässä yksi panta joka vähän niinkuin pitää pakkaa koossa. Toisella puolen pakka on akselin takapuolella ja toisella etupuolella. Pitäisikö ne olla molemmat akselin takapuolella vai luulenko vaan? Vai onko ne alunperinkin noin, muistaako joku?
Niin auto on siis BJ-45 avolava 1981 malliltaan.
:)
Siellähän on pakka väärinpäin :D
No voi vi...
Auto on nimittäin kallellaan sillepuolen ja rupesin miettimään että mikä sitä kallistaa, että oisko iskari antautunut...mut sit huomasin tuon ja ajattelin että jos se on väärinpäin niin se voi vetää sen korin kenoon...
En nyt muista ulkoa onko neljävitosen jousipakan keskinaula täsmälleen keskellä. Sehän vetää pahimmassa tapauksessa akselia vinoon jos se ei ole keskellä.
hiluvitkutin
10.08.2014, 21:09
Kato apunorrasta.
Se lenkkipää pitää olla kiinteällä puolella. Ei riipukkeen.
Kato apunorrasta.
Se lenkkipää pitää olla kiinteällä puolella. Ei riipukkeen.
...ja se panta on ainakin taka-akselilla akselin takapuolella.
Muistaakseni bertassa panta on kiinni ns. kuormankantojousessa.
Niin siinä on sekin tosiaan...mut ajoltaan toi on hyvä eikä siinä tunnu mitään vetelyitä eikä eroa kääntyy sit kumpaan suuntaan hyvänsä.
Sinne vaihdettiin nimittäin lehti paikallisella pajalla talvella ja en yhtään aiemmin oo kiinnittänyt huomiota siihen että se auto on kallellaan. On se toki voinut olla vinossa jo pitkäänkin.
:eek:
BJ-40/76
10.08.2014, 21:18
Nuo pakkoja koossa pitävät siteet on alemmissa lehdissä, siis vaikka norra ja apunorra on oikein päin, niin nuo alemmat lehdet voi olla väärin päin.
Toyotissa pakka yleensä epäsymmetrinen, siis keskinaula ei ole keskellä, ja myös alemmat lehdet toispuoleisia.
Minusta noita siteitä voisi olla taka-akselin takapuolella 2 kpl, siis enemmän kuin etupuolella. siis kun vedätetään, niin takapakka pyrkii aukeamaan akselin takapuolelta, kun akseli pyrkii kiertymään, jota nuo siteet nimenomaan estävät. (etuakselissa toisin päin; siis akselin etupuolella enemmän, ettei jarrutuksessa pakka aukea, siis akseli kierry)
Nuo pakkoja koossa pitävät siteet on alemmissa lehdissä, siis vaikka norra ja apunorra on oikein päin, niin nuo alemmat lehdet voi olla väärin päin.
Toyotissa pakka yleensä epäsymmetrinen, siis keskinaula ei ole keskellä, ja myös alemmat lehdet toispuoleisia.
Minusta noita siteitä voisi olla taka-akselin takapuolella 2 kpl, siis enemmän kuin etupuolella. siis kun vedätetään, niin takapakka pyrkii aukeamaan akselin takapuolelta, kun akseli pyrkii kiertymään, jota nuo siteet nimenomaan estävät. (etuakselissa toisin päin; siis akselin etupuolella enemmän, ettei jarrutuksessa pakka aukea, siis akseli kierry)
Eli jos norra ja apunorra olis oikeinpäin ja alemmat lehdet väärinpäin niin mikä voisikos siitä seurata kanssa tuo korin kallistuma?
Voi johtua tai sit johtuu siitä uudesta jousenlatista mikä on sinne uusitttu. >On käppyrämpi ko toisen puoilen vanha
rupesin miettimään että mikä sitä kallistaa, että oisko iskari antautunut...Mitä se iskari auton asentoon vaikuttaa vaikka puuttuis kokonaan? ;)
Mitä se iskari auton asentoon vaikuttaa vaikka puuttuis kokonaan? ;)
En tiiä miten se vaikuttaa vai vaikuttaako ollenkaan, sillä vähän kyselenkin neuvoa.
Älä Matti ole aina noin negatiivinen...ei kaikki voi kaikesta kaikkee tietää.